Terve, olen ostamassa uutta läppäriä sillä vanha alkaa jo olla tiensä päässä.
Haluaisin kysellä neuvoja mitä kannattaa ottaa huomioon ja/tai käyttökokemuksia koneista jotka soveltuvat kyseiseen tarkoitukseen.
Budjetti: 700€ (ei tarvitse laskea ram laajennusta mukaan)
Mitä haluan koneeseen:
Näytön koko: 14" tämä siksi että matkustan paljon ja haluan helposti mukaan otettavan koneen.
Prosessori: Tämä on se osa jota en tunne tietokoneissa joten tähän kaipaan eniten neuvoa.
Ram: 16gb tai mahdollisuus laajentaa 16gb Teen perus video ja photo editointia ja 8gb ei vaa riitä.
Mahdollisuuden satunnaiseen kevyt pelaamiseen: Runescape (älkää tuomitko), Monsters den: chronicles, terraria, Madness project nexus. Eli ei mitään vaativaa
Akku: ei nii väliä sillä yleensä piuhassa mutta 3-4h youtuben katsomista ois jepa.
Muistikortin lukia helpottaisi elämää mutta ei ole välttämätön.
Linux yhteensopivuutta? Olen ollu pitkää windows käyttäjä ja pikkuhiljaa siirtyny linux minttu käyttäjäks. Tämä ei siis ole välttämätöntä mutta olisi ihan kiva.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Neuvoja uuden lppärin hommaamisessa
13
200
Vastaukset
- Anonyymi
Älä osta mitään halpiskonetta eikä Kiinalaista, minä olen saman ongelman edessä ja ainoa jonka hankin on jenkkilän kone kuten HP
- Anonyymi
MEE HOITOON!
- Anonyymi
Lenovot on tunnetusti suht linux yhteen sopivia. Itellä Lenovo läpärissä ollu pop os jo vuoden ja ainoo ongelma on että sormenjälkilukija ei toimi ja piti leikkiä vähä et sai kosketusnäytön toimimaan... jotenkuten.
Mitä tahansa teet niin osta alennuksessa äläkä täyshintaisena. Läpäreit on alennukses ypäri vuoden. - Anonyymi
Kärkkäisellä on nyt halpoja lennuja.. 3xx€ intel ja amd malleina.
- Anonyymi
Ostin tälläsen läppärin:
Lenovo ThinkBook 16 G6 - 16" -kannettava, Win 11 Pro
Siinä on toinen paikka SSD M.2 levylle ja ostin terasen levyn. Siihen asensin Linux Mintin 22.
Toimii tosi hyvin F12 näppäimellä pääsee jompaan kumpaa boottaamaan.
Takalevy on ruuveilla avattavissa ja kitaran flektralla rakoon niin aukeaa.- Anonyymi
WINDOWS ON PASKA!
- Anonyymi
Toi ThinkBook on tarkotettu yrityskäyttöön eli on hyvä kone. Taisi olla jotain 750€ ja siihen teranen SSD joka jotain 80€,
- Anonyymi
OSTA Chromebook +
- Anonyymi
Itse ostuuden vsin kaverilta saamani vinkin perusteella käytetyn yritysläppärin 2020 korona-ajan alkuaikana. Uuden vastaavan kone olisi maksanut ja maksaa edelleen 1yli 1500€ ja sain sen 500€ hinnalla.
Varmaan viimeistään 2026 on uuden koneen osto edessä ja tekisin samalailla. Toinen vaihtoehto on listata nykyisen koneen specsit ja selvittää onko niillä saatavana konetta uutena tuolla yli 1500€ budjetilla. Ainoa syy miksi päivittäisin konetta nyt on se, että koneessa on W10pro ja se ei ole saamassa 11 tukea. - Anonyymi
Tilaa se Temusta
- Anonyymi
IBM... Intwenational Business Machines.
- Anonyymi
Oletko jäänyt viimevuosituhannelle? Vihapapparainen?
- Anonyymi
ÄLÄ OSTA WINDOWS KONETTA!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124430MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862270Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5591744Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011471Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167- 71121
Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908