merkittäviä luonne-eroja kanarotujen välillä?

moelanen

No siinäpä se tulikin.

17

7754

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

Hmm, no ainakin sulkajalkaiset Kochin-rotuiset kanat ovat niin säyseitä, että kukkoja voi olla useampiakin ilman riitaa. Brahma, samannäköinen kuin Koch, mutta isompi sulkajalka, lienee samanlainen rauhallisenpuoleinen.

• Nimetön

Niin mun maatiaskanat ovat todella ihmisläheisiä ja pitävät ihmisen seurasta.
        Tulevat syliin istumaan ja eivätkä ärhentele muille rotu kavereilleen joten suosittelen tätä rotua.

• Astuska_

Kääpiönä nämä kochit taas ovat hyvin "tirheitä", eikä useamman kukon pitäminen usein onnistu. Kääpiö-Kochineja ei myöskään kannata ottaa isompien rotujen joukkoon, koska nämä kääpiöt eivät ymmärrä olevansa pieniä, vaan saattavat tapella itsensä hengiltä...

• kanaemo55
        Astuska_ kirjoitti:

Kääpiönä nämä kochit taas ovat hyvin "tirheitä", eikä useamman kukon pitäminen usein onnistu. Kääpiö-Kochineja ei myöskään kannata ottaa isompien rotujen joukkoon, koska nämä kääpiöt eivät ymmärrä olevansa pieniä, vaan saattavat tapella itsensä hengiltä...

Mulla on 2 kochin-kukkoa,3 maatiaiskukkoa ja 7 kääpiö-kochin kukkoa 6 eri rotusta kanaa samassa häkissä ja sulassa sovussa ne kaikki elävät.

• ja muut

Faverolle on luonnostaan ihmiselle kesy, tuttavallinen ja luottavainen. Brahma on myös melko kesy ja erityisen rauhallinen. Leghornista jalostetut tuotantokanat ovat vilkkaita, uteliaita ja säikkyjä.

• kanaset

Maatiaiset ovat aika omapäisiä, saattavat kuljeskella yksinäänkin eivätkä ole varsinaisia "sylikanoja", tosin vanhemmiten niistä kyllä löytyy sellaisikin piirteitä. Ihanan persoonallisia (mielipide voi jouhtua eräästä erittäin rakkasta yksilöstä joka eleli meillä 9 vuotta) ja löytyy monenlaisia puolia, välillä nokkivat arvojärjestyksessä alempana olevia ja välillä taas hoitavat toisten poikaisia.
      Mille fleur on oikea sylikana, viihtyy ihmisen seurassa mutta persoonallisia pakkauksia nämäkin ovat. Helposti käsiteltäviä ja hyvin rakastettavia.
      On meillä ollut yksi Shabokin, se oli todella pippurinen, hätyytti variksia kun tulivat liian lähelle poikasia, ja oli kova hautomaan (yhden kesän aikana 2 poikuetta), en tiedä voiko tästä tehdä yleistyksiä, mutta mukava sekin oli.
      Odotan innolla muiden kuvauksia omista roduistaan, olisi kiva kuulla myös harvinaisemmista roduista. Kotchin taitaa olla todella yleinen rotu? Kaikilla tuntuu olevan sellaisia, itse en ole koskaan siihen tutustunut, olisiko kuvia jossain netissä (myös muista kanaroduista)?

• vier***

• kanaset
        vier*** kirjoitti:

Aakkosittain rotuja kuvineen:

http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultryPage.html#Chickens

Tuolta jostain aikaisemmasta viestistä tämän sivuvinkkisi bongasin ja tarpeeseen tuli. Itse en olisi taatusti onnistunut etsimään yhtä kattavaa kanarotusivua. On eri rodut kiinnostaneet jo kauan. Eli kiitos!!

• moelanen

juuri tuollaiset säyseät, helposti käsiteltävät sylikanat olisivatkin ehkä enemmän minun mieleen, kuin sellaiset kotkottajat, jotka ovat täyttä tulta ja tappuraa..hih. Yksilöllisiä erojakin varmaan löytyy.

Mikä on muuten isoin kanarotu ja mikä pienin?
        Entäpä tämä mille fleur, minkä kokoisia ovat tämän rodun edustajat?

• kanaset
        moelanen kirjoitti:

juuri tuollaiset säyseät, helposti käsiteltävät sylikanat olisivatkin ehkä enemmän minun mieleen, kuin sellaiset kotkottajat, jotka ovat täyttä tulta ja tappuraa..hih. Yksilöllisiä erojakin varmaan löytyy.

Mikä on muuten isoin kanarotu ja mikä pienin?
        Entäpä tämä mille fleur, minkä kokoisia ovat tämän rodun edustajat?

Isoimmasta ja pienimmästä en kyllä osaa sanoa...kochinit (ei kääpiö-) ovat tietääkseni isoja, kun kuvista katsoi? Mutta nuo mille fleurit on kääpiörotuisia, kääpiökanoja. Tarkkoja mittoja en ole koskaan mitannut... ööh, no kukkokin on pienempi kuin maatiainen (tai joku "tavallisen" kokoinen kana) ja ne pystyy nostamaan yhden käden varassa helposti (kun laittaa käden mahan alle). Siellä feathersite.com:issa kerrottiin näistä että ovat erityisen kesy rotu, jonka kyllä olen huomannut, lentävät syliinkin itse (varsinkin vanhempina). Voin tietysti esim tarkan painon mitata mutta jos tämä riittää?:)

• moelanen
        kanaset kirjoitti:

Isoimmasta ja pienimmästä en kyllä osaa sanoa...kochinit (ei kääpiö-) ovat tietääkseni isoja, kun kuvista katsoi? Mutta nuo mille fleurit on kääpiörotuisia, kääpiökanoja. Tarkkoja mittoja en ole koskaan mitannut... ööh, no kukkokin on pienempi kuin maatiainen (tai joku "tavallisen" kokoinen kana) ja ne pystyy nostamaan yhden käden varassa helposti (kun laittaa käden mahan alle). Siellä feathersite.com:issa kerrottiin näistä että ovat erityisen kesy rotu, jonka kyllä olen huomannut, lentävät syliinkin itse (varsinkin vanhempina). Voin tietysti esim tarkan painon mitata mutta jos tämä riittää?:)

Juu, kiitoksia, oli kyllä ihan kaikenkattava vastaus, elikkäs ei tarvitse ruveta punnitsemaan taikka mittanauhan kanssa säheltämään!:D

Pitää kyllä vielä opetella yhtä sun toista näistä kanojen pidosta, mutta jos joskus tulen pienen kanalauman (vaikka nyt näitä mille fleureja, kun niin mukavilta otuksilta kuulostavat) omistamaan, niin haluan kyllä ehdottomasti pitää niitä vapaana. Olen myöskin henkeen ja vereen kissa-ihminen, (tällä hetkellä ei kylläkään ole yhtäkään maukujaa) ja haluaisin pitää kissaa samaan aikaan. Mitenkähän tämä kissan ja kanojen yhteiselo onnistuu, jos haluaa pitää kanoja vapaina ja ne ovat vieläpä pienikokoisia esim. mille fleureja? Pystyykö kukko puolustamaan kanoja, tulematta itse syödyksi?

• vilppu
        moelanen kirjoitti:

Juu, kiitoksia, oli kyllä ihan kaikenkattava vastaus, elikkäs ei tarvitse ruveta punnitsemaan taikka mittanauhan kanssa säheltämään!:D

Pitää kyllä vielä opetella yhtä sun toista näistä kanojen pidosta, mutta jos joskus tulen pienen kanalauman (vaikka nyt näitä mille fleureja, kun niin mukavilta otuksilta kuulostavat) omistamaan, niin haluan kyllä ehdottomasti pitää niitä vapaana. Olen myöskin henkeen ja vereen kissa-ihminen, (tällä hetkellä ei kylläkään ole yhtäkään maukujaa) ja haluaisin pitää kissaa samaan aikaan. Mitenkähän tämä kissan ja kanojen yhteiselo onnistuu, jos haluaa pitää kanoja vapaina ja ne ovat vieläpä pienikokoisia esim. mille fleureja? Pystyykö kukko puolustamaan kanoja, tulematta itse syödyksi?

Meillä kissat ovat ihan sovussa kanojen kanssa, jopa menevät kihnaamaan itseään kanoja vasten eivätkä kanat välitä yhtään, tosi kerran yksi vanha kana hermostu ja nokkas kisaa korvaan, kissa ei ollut moksiskaan.
        Ne meijän kissat on kyllä hiukan outoja, ne on ulkokissoja ja ne kierivät, lumessa, vesilätäkössä ja tiellä...

• kanakotkottoja
        vilppu kirjoitti:

Meillä kissat ovat ihan sovussa kanojen kanssa, jopa menevät kihnaamaan itseään kanoja vasten eivätkä kanat välitä yhtään, tosi kerran yksi vanha kana hermostu ja nokkas kisaa korvaan, kissa ei ollut moksiskaan.
        Ne meijän kissat on kyllä hiukan outoja, ne on ulkokissoja ja ne kierivät, lumessa, vesilätäkössä ja tiellä...

Kun kissat pennusta asti oppivat että pihapiiriin kuuluu myös kanoja niin ei ole mitään huolta. Meillä ainakin toimii hyvin. Kanat ja kissat kulkevat pihamaalla onnellisina :)

Kun tipuja kuoriutuu niin ne pitää suojata hyvin kissoilta. Luulen ainakin, että houkutus olisi liian suuri napata pikkuinen tipunen hampaisiin.

• kanaset
        moelanen kirjoitti:

Itselläni ei ole kokemusta kissoista ja kanoista samalla pihalla mutta kuten tässä todettiin yhteiselo onnistuu varmaan ihan hyvin kun suunnittelee kaiken ja totuttaa osapuolet toisiinsa. Joskus tässä pihalla oli karannut (?) kissa, mutta ei kyllä kanoihin koskenut, pikkulinnun oli napannut vain.
        Sen halusin tässä sanoa että koirat ovat paljon suurempi riski. Meillä pihan läheltä kulkee kävelytie ja välillä ihmiset pitävät koiriaan vapana vastoin järjestyssääntöä (puhumattakaan että kyse on omasta pihastamme). Eli jos on esim naapureita joilla on koiria, on paras puhua asiat selviksi ennen kanojen hankintaa, siis koirat kiinni. Tai jos on mahdollisuus että muita koiria voi vierailla, on piha aidattava tms ja valmistauduttava kuolleisiin kanoihin. "Saarnaan" tästä siksi että itselläni on vähän liikaa kokemuksia vastuuttomista koiranomistajista :(
        Jossain kirjassa kyllä oli, että oma koira oli totutettu kanoihin ja se jopa vartioi poikasia. Tosin itse en luottaisi koiraan sataprosenttisesti, eläimillä on eläinten vaistot.

• kanaset
        moelanen kirjoitti:

Se piti vielä mainita että kun kävin kanojen kanssa eläinlääkärillä torstaina, tuli se painokin samalla mitattua :) Eli Elli kanamme painoi 771 grammaa :D

• sikavika
        kanaset kirjoitti:

Se piti vielä mainita että kun kävin kanojen kanssa eläinlääkärillä torstaina, tuli se painokin samalla mitattua :) Eli Elli kanamme painoi 771 grammaa :D

En tiedä mikä on isoin mutta brahma on melko iso. Kukko voi kasvaa 5 kiloiseksi ja kanatkin 4.5kg.

• valtteri ä
        kanaset kirjoitti:

Itselläni ei ole kokemusta kissoista ja kanoista samalla pihalla mutta kuten tässä todettiin yhteiselo onnistuu varmaan ihan hyvin kun suunnittelee kaiken ja totuttaa osapuolet toisiinsa. Joskus tässä pihalla oli karannut (?) kissa, mutta ei kyllä kanoihin koskenut, pikkulinnun oli napannut vain.
        Sen halusin tässä sanoa että koirat ovat paljon suurempi riski. Meillä pihan läheltä kulkee kävelytie ja välillä ihmiset pitävät koiriaan vapana vastoin järjestyssääntöä (puhumattakaan että kyse on omasta pihastamme). Eli jos on esim naapureita joilla on koiria, on paras puhua asiat selviksi ennen kanojen hankintaa, siis koirat kiinni. Tai jos on mahdollisuus että muita koiria voi vierailla, on piha aidattava tms ja valmistauduttava kuolleisiin kanoihin. "Saarnaan" tästä siksi että itselläni on vähän liikaa kokemuksia vastuuttomista koiranomistajista :(
        Jossain kirjassa kyllä oli, että oma koira oli totutettu kanoihin ja se jopa vartioi poikasia. Tosin itse en luottaisi koiraan sataprosenttisesti, eläimillä on eläinten vaistot.

meillä on 5koiraa 3tanskandokkia 1austraalinan karja koira ja 1norjanharmaa 3kissaa 8kanaa 2kukkoo ja kaikki ovat keskenään kavereita kanatkaan ei ole ollut kun vuoden ja ovatsopeutunut hyvin yhteen!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe