Hautajaiset

Anonyymi-ap

Voiko hautajaiset järjestää kuka vain? Kysymättä kaikilta perillisitä? Itse en olisi halunnut ko henkilön hoitavan isäni hautajaisia, mutta näin minulle vain ilmoitettiin, ja sekin ilmoitus tuli ihan muualta kuin toiselta perilliseltä.(ja toinen perillinen ei ole hautajaisten järjestäjä) Ja miksi minä en ole saanut mitään kautta kutsua hautajaisiin, joiden paikka ja päivämäärä on jo sovittu? Onko oikein? Olen kuitenkin toinen perillinen? Olen aika syvästi loukkaantunut, koska kyse on omasta isästäni. Olimme isäni kanssa läheisiä ja vaikka asuttiin eri paikkakunilla, niin oiteltiin päivittäin ja usein nähtiinkin. Nyt veljeni on minut unohtanut aivan kokonaan, isämme hautajaisista! Minulla ei ole asiaa edes isäni kotiin. Tämä ilmoitettiin minulle! No mutta kenellä sinne on sitten oikeus? Vuokra- asunto? Ja oli ainoastaan isäni nimissä!

15

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lähteet toteavat että puoliso ja rintaperilliset ensisijaisesti järjestävät. Voi olla myös myös muut sukulaiset, oamiset tai ystävät, jopa vainajan kotikunta.

Kulut menevät yleensä kuolinpesälle.

Asiassa ei voi helposti rikkoa lakia, kyse on etiketistä ja hyvistä käytöstavoista.

• Anonyymi

Jos kerran päivittäin soittelitte, niin miten isänne kuoleminen on mennyt ohitsenne ettette ole huomanneet, ettekä hautajaisistakkan tiennyt mitään?

• Anonyymi

Sanoinko tuossa aloituksessa, että kuolema on mennytohitse? Ei se ei mennyt ohitse. Olin hyvinkin tietoinen isäni terveydentilasta ja hänen kuolemisesta. Mutta kyse on siitä, että minulta ei olla kysytty mitään hautajaisiin liittyvistä asioista, vaan selän takana on tehty näitä päätöskiä, vaikkain olen se lähinomainen veljeni kanssa isällemme! Ja se miksi hautajaisista en tiennyt mitään! No vainaja ei sitä minulle ilmoittanut! Eikä näköjään muutkaan. Minut ollaan vain sivuutettu tästä, että ei edes ilmoiteta. Sen verran tulehtuneet välit on veljeni kanssa, että päättipä tehdä vielä tälläisen kepposen minulle.

• Anonyymi

Hautajaiset voi järjestää kuka tahansa, joka kokee olevansa vainajan "läheinen". Näin asia on säädetty hautaustoimilaissa.

Jos kokee olevansa väärinkohdeltu, voi asian viedä riita-asiana tuomioistuimeen, joka ratkaisee, kuka hautajaiset saa lopulta järjestää.

• Anonyymi

"Jos kokee olevansa väärinkohdeltu, voi asian viedä riita-asiana tuomioistuimeen, joka ratkaisee, kuka hautajaiset saa lopulta järjestää."

Kerro lisää tuosta. Mistä asiassa riidellaan ja mikä olisi kanneperuste?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jos kokee olevansa väärinkohdeltu, voi asian viedä riita-asiana tuomioistuimeen, joka ratkaisee, kuka hautajaiset saa lopulta järjestää."

Kerro lisää tuosta. Mistä asiassa riidellaan ja mikä olisi kanneperuste?

Kanneperuste hautaustoimilain 23 §. Oikeuspaikka: vainajan kotikunnan toimipiiri.

"Jos 1 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului."

• Anonyymi

Aloittaja tässä . Siis oltiin isäni kanssa päivittäin puhelinyhteydessä. Kuolema tuli tavallaan nopeammin kuin osata saattoikaan. Minulta, ei ole kukaan kysynyt onko toiveita hautajaisten suhteen! Päivämäärät ja kaikki on jo sovittu . Olisin ollut kiitollinen, jos oltaisiin kysytty minunkin mielipidettäni asiaan. Ja henkilö joka nyt hoitaa isämme hautaan ja lyönyt kaikki lukkoon ei ole veri-sukulainen isällemme. En koe sitä niinkään loukkaavana vaan enemmänkin sen, että minua ei ole kutsuttu siunaustilaisuuteen. Sain tästä siunaustilaisuudesta tietää vasta ihan muuta kautta. Toisella paikkakunnala kun asun, niin varmasti on isämme kotikin jo irtaimiston osalta realisoitu. Osasin odottaa tätä, että helppoa ei tule olemaan kun isämme kuolee. Koska välit veljeni kanssa on ollut vuosia jopa vuosikymmeniä huonot. Hän on määritetellyt saanko käydä isäämme moikkaamassa vai en. Nyt kun tuli tieto, että isämme on huonossa kunnossa ja menehtyy pian, niin kiellettiin minua ja perhettäni vierailemasta hänen luonaan. (Isämme kodissa siis) Isäni kanssa juttelin vielä päivä ennen hnen kuolemaansa, ja hän toivoi, että tulisin käymään ja saisin mennä hänen kotiinsa yöksi. Mutta veljeni kielsi sen! Sanoi, että sinne ei ole asiaa! No en mennyt. Nyt hämmentää tämän kaiken keskellä se, että siunaus päivästä on sovittu, ja kutsu on lähetetty jopa kaukaiseimmille sukulaisille, mutta ei minulle. Joka asun toisella paikkakunnalla (n. 600km välimatkaa) En voi kun ihmetellä onko tämä oikein? Olen veljeni kanssa kuitenkin ne ainoat lähisukulaiset, joita hänellä oli enää. Ja isäni kanssa oli hyvät välit. Mutta veljeni on kova poika manipuloimaan asioita, että en sitten tiedä mitä kaikkea on saanut manipuloitua? Oikeastaan viimeisessä puhelussa jonka isäni kanssa tein, niin hän sanoi, että haluaa, että tulen häntä vielä moikkaamaan ja saan olla hänen kodissaan. Kerroin, että veli kieltää sen. Että onko hän niin puhunut sinutkin pyörryksiin. Isäni sanoi, että on. Mutta haluaa minun tulevan. Kielsi itkemästä minua! Järki hänellä pelasi loppuun asti. Olen vain niin tyrmistynytr tästä, että millä oikeudella veljeni ohittaa minut ihan kaiksessa? Jos veljeni olisi kysynyt minulta edes sen, että onko minulla toiveita hautajaisten suhteen! Olisin todennäköisesti sanonut, että on ihan kiva, jos hoidat ne, jos jaksat! Ja olisi voitu kysyä, onko ok, että tämä tietty henkilä hoitaa ne kaikki hautajaisjärjestelyt! Tällähetkellä on olo, että nostanko kädet ylös ja ainnan kaiken olla? Vai alanko miettimään oikeuksiani? Isälläni ei juurikaan omaisuutta ollut. Mutta jonkun verran kuitenkin pankkitilillä. Onko jotenkin mahdollista, että se pienen pienikin perintö minulta evätään? Raha ei kasva minulla puussa, enkä ole koskaan ollut raha- ahne. Ajattelin vain joskus, että kunhan isä saadaan kunnialla hautaan, niin kaikki on hyvin. Mutta nyt minua on alkanut mietityttämään myös se, että unohdetaanko minut myös sen pienen pienen omaisuuden suhteen?

• Anonyymi

Ensiksikin, äitisi uudella pojalla eli sinun velipuolellasi ei ole (käsitys tuli texstistänne :" kaikki lukkoon ei ole veri-sukulainen isällemm"), mitään osuutta A. Isänne hautajaisiin, B. Mitään osuutta edes perintöön/isänne omaisuuteen.
        Ilmoitat hänelle, että on syyllistynyt rikoksiin ja tulet tekemään tutkintapyynnön poliisille.

T. Professional of the wotd's and law, Lawetorder Z via V

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensiksikin, äitisi uudella pojalla eli sinun velipuolellasi ei ole (käsitys tuli texstistänne :" kaikki lukkoon ei ole veri-sukulainen isällemm"), mitään osuutta A. Isänne hautajaisiin, B. Mitään osuutta edes perintöön/isänne omaisuuteen.
        Ilmoitat hänelle, että on syyllistynyt rikoksiin ja tulet tekemään tutkintapyynnön poliisille.

T. Professional of the wotd's and law, Lawetorder Z via V

Mitään mitä LHöpö sanoo, ei kannata uskoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään mitä LHöpö sanoo, ei kannata uskoa.

Pysypåäs sinä modepossu vain karsinassas..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pysypåäs sinä modepossu vain karsinassas..

Oletkos jo saanut nukuttua humalasi pois?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi vattu että te olette ääliöitää ja tuollaistenko pitäis tulla joksikin ihmisten asioiden hoiitajiksi, upotkoon ennemmmmi saturnuluotain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi vattu että te olette ääliöitää ja tuollaistenko pitäis tulla joksikin ihmisten asioiden hoiitajiksi, upotkoon ennemmmmi saturnuluotain.

Niin, niin, mutta L-Höpöä ei kannata koskaan uskoa. Tai saman verran kuin seisovaan kelloon, joka on kaksi kertaa vuorokaudessa oikeassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnekksi kitanne sulkeutuu piakkoin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnekksi kitanne sulkeutuu piakkoin...

Mitä tarkoitat, Löpötti? Rintaperilliset ovat pikkuserkkuja ja valtio varastaa varat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      139
      4386
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      342
      2209
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1881
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1810
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1777
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      483
      1621
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1469
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      486
      1355
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1326
    Aihe