Olin noin vuoden kasvisruualla. En tottunut siihen. Aina heikotti,
vaikka söin kuinka paljon kasviksia ja juureksia, varsinkin kaikkia niitä kehuttuja
palkokasveja, papuja ja parina päivänä viikossa reilut annokset hernekeittoa.
Tietysti monenlaista muutakin kuuluu ruokavaliooni,
mutta ei tullut koskaan kunnolla kylläinen olo.
Lisään nyt joka toinen päivä lihaa noin 50 grammaa päivän lounas-annokseen
ja joka toinen päivä kalaa ja tunnen oloni paremmaksi.
Tuntuu kuin olisi enemmän voimia.
Kauanko kasvisruokavalioon kestää tottua ?
Miksi on "vahvempi" ja kylläisempi olo, kun syö vähän lihaa tai kalaa ?
45
279
Vastaukset
- Anonyymi
Olen täysin samaa mieltä että kasvisravinto ei pidä nälkää. Voi olla yksilöllistä, mutta uskon että minulla ja ehkä sinullakin esim. rauta ei imeydy niin tehokkaasti pavuista kuin lihasta. Se vaikuttaa myös muiden aineiden hyväksikäyttöön elimistössä jos yksi aine ei imeydy. Tiedän ravinnosta jokseenkin kaiken, niin paljon olen siihen perehtynyt. Jotain vikaa on myös nälkää pitävän proteiinin hyödyssä. Lisukkeena ihan ok. mutta kylläisyyden tunnetta en saa ja ruokaa pitää syödä älyttömän paljon. Kun lihaa syö yhden pienen pihvin verran, tulee kylläinen olo. Olin kasvisravinnolla kuukauden, en tiedä miten kauan pitäisi olla että tottuisi. Ainakin maha kasvoi ja aina oli olo, että mitähän minä nyt ottaisin, kun koko ajan teki jotain mieli ja oli nälkäinen olo.
- Anonyymi
Se on ilmeisesti ihmisen ikiaikaisessa geeniketjussa et pelkät kasvikset ei riitä pitämään hengissä, kymmeniä tuhansia vuosia sitten jo elimistö vaati voimaa antavaa ravintoa kovissa olosuhteissa selviämiseen. Jotkut nykyaikana voivat pärjätä ihan hyvinkin ilman liharuokia, mut suurin osa tarvitsee muutakin.
- Anonyymi
Ihminen pysyy hengissä kasvisruoalla, mutta fakta on että olemme sekasyöjiä. Pystyyhän sitä myös liikkumaan yhdelläkin jalalla, mutta eipä siinä juuri kehuttavaa ole kahteen nähden, vaikka joku idealisti esittelisikin laskelmiaan säästämistään kengistä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen pysyy hengissä kasvisruoalla, mutta fakta on että olemme sekasyöjiä. Pystyyhän sitä myös liikkumaan yhdelläkin jalalla, mutta eipä siinä juuri kehuttavaa ole kahteen nähden, vaikka joku idealisti esittelisikin laskelmiaan säästämistään kengistä.
Sekaisin ollaan ja sekaista syödään...
- Anonyymi
Kyllä kasvikset hengissä pitää, pitää syödä useammin, että nälkä pysyy loitolla
ja paljon proteiinipitoisia kasviksia. Ei vihreissä salaateissa, kurkussa ja
tomaateissa ole kuin 95 % vettä.- Anonyymi
No laitapa ruokavaliosi pääpiirteittäin. Ja yksi tärkeä kysymys. Oletko normaalipainoinen?
- Anonyymi
En ole höheltänyt muotioikkujen perässä.
Tavallista sekaruokaa halvemman pään lihoineen, kalaa kun on saanut siedettävään hintaan. Peruna parustana. Rehuja päivittäin ehkä 200g. Hedelmä päivittäin.
Olen aikanaan katsonut pöperöiden ravinnesisällön.
Hiilarit, protskut, kuidut, rasvat laaduittain ja vitskut. - Anonyymi
Muutama vege tuttava on aika paksussa kunnossa, kun syövät jatkuvasti ja kyllästymiseen asti myös puhuvat paljon ruuasta. Oletan, että pelkät kasvikset eivät pidä kunnolla nälkää loitolla, tämä siis ihan arkipäivän kokemusten perusteella tehty johtopäätös. En aijo noudattaa uusia ravintosuosituksia kotona.
- Anonyymi
Lihavuus johtuu silloin jostain muusta. Kasviksilla ei pysty lihomaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihavuus johtuu silloin jostain muusta. Kasviksilla ei pysty lihomaan.
Ei niin mutta öljyllä pystyy. Sitä hurauttavat surutta kasvisten sekaan. Syövät valmistuotteita joissa on runsaasti rasvaa. Kunhan vain välttävät lihaa. Olen aika läheltä seurannut paria lihaa syömätöntä tyyppiä, ruokavalio on käsittämätön. Ja sitten ihmettelevät, miksi paino nousee. Näyttää että heillä ei ole kylläisyydentunnetta koskaan.
- Anonyymi
Lihassa enenpi sulateltavaa.
Vegemurkina pitää syödä aika isoja määriä tullakseen kylläiseksi. Vege myös sulaa nopeemmin. Maha venyy ja sitten kurisee onttouttaan.
Kokemusta parista vegeperiodista. Kyllä kasvismurkinalla hyvin pärjää. Sitä pitää vaan tankata isompia määriä ja useammin, kuin sekaravintoa.
Töissä käydessä vege ei oikein sopinut yhden lounaan rytmiin, lopoupäivästä oli nälkä. Nuorena ei ollut niin hankalaa, söi kun oli nälkä ja sitten ei ollut :D
Nyt pitäis taas alkaa painotetaan enenpi vegepuoleen. Lihasta tahtoo tulla liika raskas olo ja muutenkin energian tarve pienentynyt.
Mulla ei erityisempiä vakaumuksia tässä ole. Mun mielestä pitää syödä kun on nälkä. Lisäks mun mielestä keho omalla tavallaan kertoo, mitä se tarvitsee. Kaikkiruokainenhan minäkin olen, mutta ruuan sisältö on vaihdellut aikojen ja tilanteiden mukana paljonkin.
Joopa, wege toimii kyllä, eikä sen kans tarvi tuntea heikotusta. Vaatii vaan myös ruokavalion huomioimista muussakin. Ja tottumusta. En kannata fanaattisuutta ruokajutuissa, sopiva sekaravintoa sopii mulle. Mutta hiljakseen keventäen.
=DW= - Anonyymi
Kalaa voi lisätä lautaselle. Kalassa on suunnilleen sama määrä proteiinia
kuin lihassa ja sen rasvat ovat terveellisempiä eikä kalaa ole kielletty syömästä,
mutta sen saatavuus kohtuuhinnalla on vaikeaa ja pakasteseitiin on kyllästynyt kurkkuaan myöten. - Anonyymi
Aloittajan kanssa samoja mietteitä. Tässä kun vielä joka päivä tulee aina jotain fyysistä touhuttua ja liikkuu, niin energian vajauksen kyllä heti huomaa kropassaan jos ei ole syönyt kunnolla. Tuota kanssa välillä pohtinut että onko kasvis- ja lihaproteiineilla kuitenkin niin suuria eroja siinä määrin että liha aterialla sitä vaan jaksaa kummasti paremmin.
Eli lihaa, broileria tai kalaa perunan tai riisin kanssa päivällä ja sitten iltasella porkkanaa, keräkaalia ja mustikkaa raakana niin huomannut että suoliston ja vatsan toiminta pysyy suht ok. - Anonyymi
Välttäkää valmisruokia jos mahdollista.
- Anonyymi
Turhaa neuvo, oikeampi; vältä tupakkaa ja alkoholia.
Kasvisruokaan siirtyminen vaatii perehtymistä ravintoaineisiin, pelkkä porkkananpureminen ei riitä. Pitää selvittää miten kasvisruoasta saa kaikki tarvitut ravintoaineet.
Itse olen sekasyöjä mutta luontaisesti makumieltymykset ovat siirtyneet kalaan ja kanaan, kasvisten määrä on lisääntynyt ja ulkona syömässä käydessä pyrin valitsemaan aina kasvisruoan jos mieluista on tarjolla. Kyllä kasvisruoallakin nälkä lähtee.- Anonyymi
Kun syö kunnon ruokaa tarpeellisen määrän, lihaa, kalaa, broileria ja lisäksi juureksia ja kotimaisia kasviksia. Ei tarvitse lähteä pelleilemään millekään vege linjalle.
Anonyymi kirjoitti:
Kun syö kunnon ruokaa tarpeellisen määrän, lihaa, kalaa, broileria ja lisäksi juureksia ja kotimaisia kasviksia. Ei tarvitse lähteä pelleilemään millekään vege linjalle.
Miksi niin moni kuitenkin lähtee?
Syitä on muitakin kuin ravitsemukselliset mm. eläinten oikeudet, eläinten olot, oma terveys, ympäristövaikutukset ja myös henkiset tai uskonnolliset syyt.- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Miksi niin moni kuitenkin lähtee?
Syitä on muitakin kuin ravitsemukselliset mm. eläinten oikeudet, eläinten olot, oma terveys, ympäristövaikutukset ja myös henkiset tai uskonnolliset syyt.Kaiken ensimmäiseksi, ihminen kuuluu myös eläinkuntaan ja eläimet syövät toisia eläimiä, ovat aina syöneet. Ihmisen esihistoria jo kertoo ihmisen olleen aikojen alusta liha/sekasyöjä.
Pronssikaudella miesten keski-ikä tutkimusten mukaan on ollut keskimäärin vähän päälle 30 vuotta ja naisten keski-ikä tätä vähän alempi synnytyskuolleisuuden takia.
Saamme olla tosi kiitollisia esi-isillemme että meitä ylipäätänsä on edelleen täällä olemassa ja että meillä nykyisellään on joutoaikaa jos mikäkin laisille asioille. Anonyymi kirjoitti:
Kaiken ensimmäiseksi, ihminen kuuluu myös eläinkuntaan ja eläimet syövät toisia eläimiä, ovat aina syöneet. Ihmisen esihistoria jo kertoo ihmisen olleen aikojen alusta liha/sekasyöjä.
Pronssikaudella miesten keski-ikä tutkimusten mukaan on ollut keskimäärin vähän päälle 30 vuotta ja naisten keski-ikä tätä vähän alempi synnytyskuolleisuuden takia.
Saamme olla tosi kiitollisia esi-isillemme että meitä ylipäätänsä on edelleen täällä olemassa ja että meillä nykyisellään on joutoaikaa jos mikäkin laisille asioille.Nii. Mut onko tuo sun mielestä perustelu sille miksi ei kannattaisi olla kasvissyöjä, vegetaristi tai ovo-vegetaristi? Arveletko et nuoremmalle sukupolvelle esim menee nuo perustelut läpi. "Koska jo historiallisista ajoista on lihaa syöty"🤣
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Nii. Mut onko tuo sun mielestä perustelu sille miksi ei kannattaisi olla kasvissyöjä, vegetaristi tai ovo-vegetaristi? Arveletko et nuoremmalle sukupolvelle esim menee nuo perustelut läpi. "Koska jo historiallisista ajoista on lihaa syöty"🤣
Sehän on nykyisellään vain positiivinen asia jos esimerkiksi suuret määrät vegetaristeja, esim. naiset eivät vegetaustaisina halua eivätkä jaksa lisääntyä. Maailma pelastuu.
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on nykyisellään vain positiivinen asia jos esimerkiksi suuret määrät vegetaristeja, esim. naiset eivät vegetaustaisina halua eivätkä jaksa lisääntyä. Maailma pelastuu.
Ai. Ei minun tuntemani vegetaristit ole lisääntymishaluttomia. Oikeastaan voi sanoa että päin vastoin😄.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa valkuaisiaineita kivasti ja sopivasti.
- Anonyymi
Minä myös yritin reilun vuoden selvitä kasvisruualla, mutta lopetin kun olo oli jotain ihan muuta kuin hyvä. Järkyttävät ilma- ja vatsavaivat vaan lisääntyi sitä mukaa mitä pitempään kasviksia ja hedelmiä söin. Lopulta meni niin pahaksi että oli pakko lopettaa ja siirtyä takaisin sekaruokaan ja jättää salaatit ja hedelmät kauppaan. Nykyään kun en syö mitään "raakoja" kasviksia niin vatsakaan ei enää oireile eikä ole ilmavaivoja. Kaikki mitä syön on oltava sellaisia mitkä voi vähintään kuumentaa niin ei tule mitään vaivoja.
- Anonyymi
Lehtisalaatti voi myös aiheuttaa pahoja vatsavaivoja, jouduin lopettamaan kun vatsa kipuili ja pullisteli.
- Anonyymi
Hedelmät on ne, jotka aiheuttaa vatsavaivoja. Hedelmäsokeri eli fruktoosi alkaa
käymään suolistossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hedelmät on ne, jotka aiheuttaa vatsavaivoja. Hedelmäsokeri eli fruktoosi alkaa
käymään suolistossa.Omenasta, banaanista jne. en saa mitään vatsavaivoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omenasta, banaanista jne. en saa mitään vatsavaivoja.
Nekin ovat hedelmiä ja niissä on hedelmäsokeria.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nekin ovat hedelmiä ja niissä on hedelmäsokeria.
Sitä sokeria voi nauttia.
- Anonyymi
Kaalikääryleet kunnon jauhelihasta jossa kunnon rasvaprosentti, keitetyt perunat ja runsaasti itsetehtyä puolukkasosetta kaalikääryleiden kanssa. Lisäksi punajuuriviipaleita (rautaa) ja maustekurkkuviipaleita.
- Anonyymi
Erinomaisen hyvä ateria.
- Anonyymi
Tottahan aikuinen yksittäinen ihminen voi syödä mitä lystää, olla lihava tai laiha, huono-tai hyväkuntoinen, vastuu on itsellä.
Mutta se on peestä että kasvavilta lapsilta viedään liha tai hoitokodin vanhuksilta jonkun virheäverikköryhmän vaatimuksesta.
Päättäjillä itsellään on varaa syödä pihvejä, heillä se on valinta.
Lapsenlapsi, potkupalloilija, oli yökylässä. Tuli koulusta, söi kaksi kauhallista palapaistia, perunaa ja keitettyä kasvista. Lähdettiin uimahalliin, sinne otti hedelmän, ´ kun tulee aina niin nälkä´. Tultiin ja ehdotin voileipiä. ´Jos saisin vielä sitä palapaistia´. Saihan hän. On laiha ja jäntevä kuin hämähäkki.- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Arveletko että hoivalodin vanhuksille tarjoillaan kuinkakin lihaista ruokaa😁?
Ei tarjoilla koska pureminen on vanhuksilla heikkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarjoilla koska pureminen on vanhuksilla heikkoa.
Kyllä siellä oli lihakeitto, aika pieniä lihapaloja ja vähänlaisesti mutta kuitenkin. Myös lihamakaroonilaatikko, jauhelihapihvi, maksa laatikko ja maksapihvi. Useimmat pystyivät syömään sellaisenaan ja vielä voileivänkin, mutta ken ei pystynyt, hänelle laitettiin muussaajalaitteella samasta ruoasta sosetta, siihen samaan soseeseen laitettiin myös leipäviipale. Syötin ihan viime metreillä sitä muusia näille molemmille joita kävin vuosia tervehtimässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siellä oli lihakeitto, aika pieniä lihapaloja ja vähänlaisesti mutta kuitenkin. Myös lihamakaroonilaatikko, jauhelihapihvi, maksa laatikko ja maksapihvi. Useimmat pystyivät syömään sellaisenaan ja vielä voileivänkin, mutta ken ei pystynyt, hänelle laitettiin muussaajalaitteella samasta ruoasta sosetta, siihen samaan soseeseen laitettiin myös leipäviipale. Syötin ihan viime metreillä sitä muusia näille molemmille joita kävin vuosia tervehtimässä.
Joo, ei siinä tekohampailla pärjää lihan kanssa.
- Anonyymi
Proteiini pitää terveenä Rasvaa tarvitaan.
Kyllästys ja paino pysyy.
Huikari sokeri pellet oletet väärässä..- Anonyymi
Sokeripellet on täysin oikeassa, älä muuta luulekaan.
- Anonyymi
Kaikki lisätty sokeri on pahasta, luonnostaan ravinnossa olevat eivät niinkään. Protskut ovat tärkeitä, muttei liikaa nautittuna hyväksi. Rasvoja todella "tarvitaan", mutta ei kovia eli tyydyttyneitä, vaan tyydyttymättömiä versioita tulee käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki lisätty sokeri on pahasta, luonnostaan ravinnossa olevat eivät niinkään. Protskut ovat tärkeitä, muttei liikaa nautittuna hyväksi. Rasvoja todella "tarvitaan", mutta ei kovia eli tyydyttyneitä, vaan tyydyttymättömiä versioita tulee käyttää.
Olen vuosikausia jo vältellyt valkoisen sokerin syöntiä, sitä saa pullista, kekseistä, makeisista jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vuosikausia jo vältellyt valkoisen sokerin syöntiä, sitä saa pullista, kekseistä, makeisista jne.
Hyvä sinä, voit onnitella itseäsi. Noin pitäisi toimia tooosi suuren joukon muitakin ihmisiä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä sinä, voit onnitella itseäsi. Noin pitäisi toimia tooosi suuren joukon muitakin ihmisiä.
Tietoisuutta lisää ihmisille asioista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuutta lisää ihmisille asioista.
Mikähän siinä on, etteivät ihmiset tule tietoisiksi, vaikka kaikki paikat pullistelee tietoa ravinnosta sun muusta terveyteen vaikuttavasta aiheesta.
- Anonyymi
Se on ihmisen normaalia ruokaa.
- Anonyymi
Sekin on, kuten kasviksetkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207