Se olisi nykyään aika helppoa, kun S ja K-kaupat myyvät lanttua ja porkkanaa valmiiksi soseutettuna eri kokoisissa pakkauksissa, tässä yksi esimerkki:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-lanttusose-500g-suomi-6410405061577
Kilon rasioissakin myydään niitä.
Ostan silti laatikkoni valmiina. Lanttuja ja porkkanoita en jaksaisi enää
kuoria ja keitellä enkä edes soseesta tehdä laatikoita, vaikka siitä saisi maustella
sen makuista kuin tykkää. Valmiit laatikot kelpaavat hyvin minulle
- yksinsyöjälle. Olenkin syönyt laatikoita siitä asti, kun ne kauppaan tulivat
marraskuussa, kun tuli se suosituskin, että 800 grammaa kasvista olisi
hyvä syödä päivässä. Sehän tulee täyteen, kun vetelee lounaaksi ja päivälliseksi
joululaatikoita.
Teettekö joululaatikot itse ?
18
245
Vastaukset
- Anonyymi
Äiti tekee (Saarioinen)
Ruokalähetti toi männä viikolla juureksia porkkanaa lanttua useita kiloja, teen juures laatikot että on jotain tekemistä, rahallisesti ei juuri hyötyä. Valmiita soseita on myytävänä, ei ole kummoinen vaiva soseuttaa itse, soseen pakastaa valmiisiin paisto rasioihin ja ottaa tarpeen mukaan pakkasesta paistettavaksi.
- Anonyymi
Ostan monet ruuat valmiina. Olen yksineläjä, joten minun kannattaa ostaa laatikkoruuat valmiina. Jaan esim. pienet rasiat neljään osaan ja laitan molempien laatikoiden palaset yhdessä omiin, pieniin pakasterasioihinsa, joita sitten sulatan tarvittaessa. Syön peruna- ja lanttulaatikkoa, en niin piittaa porkkanalaatikosta.
Söin juuri puolikkaan rasiallisen mikrossa kuumentamaani riisipuuroa. Saarioisen riisipuuro-kiposta riittää itselleni kahteen eri kertaan. Samoin Saarioisen ohrapuurosta. Kaurapuurot keitän itse. Noita muovirasioita sitten pesen ja käytän uudelleen säilytysrasioina.- Anonyymi
Sama täällä ei oikein paljoa kannata ostella , itse olen jo monena jouluna vähentänyt perinteellisiä jouluruokia , koskamyksin eläjä ei nin paljoa syö , pienin rasia jotain laatikkoa kestää pari kertaa . Se riittää.
Ostin juuri kokeeksi valmista lanttusurvosta kilon ja tein siitä lanttulaatikkoa. En tiedä missä vika mutta siitä ei tullut sellaista kuten aiempina vuosina. Ei tuoksunut, ei maistunut. Mikä mättää. Onko minulla mennyt maku-ja hajuaisti vai missä vika. Kokeilen seuraavaksi kokonaisista lantuista.
- Anonyymi
Sama kokemus soseutetuista juureksista. Maku puuttuu. Onkohan niihin lisätty vettä.?
Kertakäyttöön minulla jäi.
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus soseutetuista juureksista. Maku puuttuu. Onkohan niihin lisätty vettä.?
Kertakäyttöön minulla jäi.
Mkr.Niin en tiedä mitä on tapahtunut mutta en ainakaan tänä vuonna enää soseesta yritäkkään. Pari pientä rasiaa jäi pakkaseen mutta jouluksi teen itse kokonaisista lantuista laatikon. Kyllä lanttulaatikon pitää tuoksua ja maistua lanttulaatikolta.
- Anonyymi
Minulla on laatikot vielä tekemättä. Ostin joulumarkkinoilta pienet porkkana-ja lanttulaatikot, tutun suomalaisen rouvan itse tekemät ja vien ne sitten perheen yhteiseen joulupöytään tyttären luo. Ei niitä paljon kukaanmuu maistele, paitsi mies ja minä.
Kotiin teen sitten itse nyt viikolla parit laatikot joulunpyhiksi ja helpottamaan ruuanlaittoa. Niiden kaveriksi sitten kinkkua, ja salaatteja. Gravilohta ja sinappikastiketta. Kyllä siitä joulu tulee meillekin vielä. - Anonyymi
En tee enää, kun menen lasten luo valmiiseen pöytään.
Mikäli tekisin, niin en noita valmiita soseita käyttäisi. - Anonyymi
En enää, yksin kun asun.
Kulutukseni on sen verran pientä, että mieluummin ostan sen yhden 700gr perunalaatikkorasian valmiina noin 4€ hintaan kuin että tekisin itse.
Vaikka itsetehty on aina itsetehty...
Tuo on vielä hyvä, kun ainakin Kymppi-firma myy kaikenlaisia laatikoita pakasteena ja ympäri vuoden. Niin voi syödä niitä aina kun mieli tekee. - Anonyymi
Lidlin Kymppi-lanttulaatikossa on alkukantaista lantun makua.
- Anonyymi
Porkkanapötkylä on kätevin välttyä käymiseltä ihan joka kaupassa niin suuntautuneille.
- Anonyymi
Tein tänään lanttulaatikkoa.
Ostin eilen lanttuja, aamulla kuorin ja laitoin kiehumaan samalla, kun keitin riisipuuroa ja sakahedelmäsoppaa. Hellan äärellä onkin lämmin, kun uunissa laatikoita paistelin, porkkanalaatikkoakin, ilman riisiä, koska syön puuron sopan kanssa.
Ostin pari viikkoa sitten kaupasta pienen lanttulaatikon, se ei maistunut, oli ihan outo, raa`an lantun maku, se kyllä meni bioastiaan. En yleensä heitä ruokaa roskiin, mutta minne muualle, kun ei ole muita syömämiehiä.
Jouluani en pilaa ostolaatikoilla, joita en muutoinkaan usein osta.
Maksalaatikonkin maku on muuttunut, syön usein maksaa, jauhetusta paistan pihvejä, ja mikä on parempaa kuin maksaviipaleet tai kastike perunamuusin kanssa.
Mutta riisipuuro on parasta. En ole koskaan maistanut valmistuotteena, mutta kun sen keittäminen on helppoa ja saa sitä mitä haluaa, voita sekaan,
Ostin alekorista eilen joululimpun, laitoin pakkaseen, on omaleipomaa leipää niin runsaasti, että varastoon pakaseen, tuon leipomon joululimput ovat yleensä maukkaita, uskon tämän olevan samaa hyvää laatua.
Hintavertailu ja tarjoustuotteet suovat pientä säästöä, mutta ei joulu minulle tulle kalliiksi. Syön samoin kuin koko vuoden , lihaa ja hedelmiä, mutta ei herkkuja.
Piimäkakku on ainoa mitä mieli halajaa, sellaisen leivoin aiemmin naapurillekin joululahjaksi, nyt hän on poissa,. Tulee vain ikävä rakasta ystävää jos nyt itseäni varten sellaisen leipoisin, joten ilman kakkua.
Sain suklaata lahjaksi, sen voin lahjoittaa jollekin, kun itse en sitä syö.
Kukahan hakis . - Anonyymi
En oli koskaan itse tehnyt laatikoita. Toki jouluksi ostan lanttu- peruna -ja maksalaatikot , tuunaan se hiukan itse. Kyllä maistuu hyvältä. Porkkanalaatikko ei ole mun juttu vaikka porkkanaa monessa muodossa syön muuten läpi vuoden. Nam hunajamaustetut uunijuurekseet omilla mausteilla.
Olen syönyt ns kotitekosta lanttulaatikkoa , ei sen kummpaa.
Nyt alkaa joulu olla muuten pulkassa, koti koristeltu, yli viisikymmentä pikkupullaa tänään leivoin, maustekakku tehty, lahjat paketoitu.
Just iltakaffet torttuineen nautin kynttilän hämyssä.
Aah, tiistaina paistamme kinkun, perinteisen potkalla,tullut syötyä aina loppiaiseen mennessä,,,nam.
Superkiitollinen olen ,kun vielä maistuu nuo herkut ja jokapäiväiset itsetehdyt ruuat.
Kun on paino pysynyt ok, niin täytyy nauttia.
Useinkin ajattelen, että syö kyllä välillä epäterveellistäkin , jos on halu, kun tulee kuitenkin joskus vuosien myötä tilanne , ettei mikään maistu miltään, niinkuin monet kertoo. Olen tehnyt soseista, ihan hyviä tullut.
Nyt tein lanttu- ja porkkanasoseesta laatikot, luomua.
Ostan vissiin perunalaatikon valmiina.
En ihan kamalasti laittele muutenkaan, kinkkua, rosollia, karjalanpaistia, kukkakaalilaatikkoa. Haukea on itse syksyllä pyydettyä.
Meitä on vaan ´´kaksi vanhaa varista´´ veljeni ja minä.Kokkaan itse joululaatikot juuresten kuorimisesta ja keittämisestä alkaen, saan näin haluamaani laatua, luottaisin kyllä valmissoseisiinkin. Porkkanalaatikkoon laitan vähemmän riisiä kuin ohjeissa, lanttu taas meillä ei suosiota saa, mutta punajuuri-homejuustolaatikko on herkkua.
Kun sain pirkanmaalaisen anopin, hän opetti minulle imelletyn perunalaatikon salat, oikean perunalajikkeen ja selitti kemiallisen reaktion edellytykset, miten makeus saadaan aikaan ilman siirappia, hidas paistuminen takasi rapean tirisevän kullaruskean pinnan ja paahteisen maun. Sileää sen piti myös tietenkin olla, täydellinen kinkun tai hirvipaistin kaveri.
Kiinostuin Eliaanan kukkakaalilaatikosta, joka on loppukesän herkkua varsinkin juustogratiinilla. Onnistuuko se tuontikukkakaalista tai pakasteesta ja miten valimistat?Ramoona kirjoitti:
Kokkaan itse joululaatikot juuresten kuorimisesta ja keittämisestä alkaen, saan näin haluamaani laatua, luottaisin kyllä valmissoseisiinkin. Porkkanalaatikkoon laitan vähemmän riisiä kuin ohjeissa, lanttu taas meillä ei suosiota saa, mutta punajuuri-homejuustolaatikko on herkkua.
Kun sain pirkanmaalaisen anopin, hän opetti minulle imelletyn perunalaatikon salat, oikean perunalajikkeen ja selitti kemiallisen reaktion edellytykset, miten makeus saadaan aikaan ilman siirappia, hidas paistuminen takasi rapean tirisevän kullaruskean pinnan ja paahteisen maun. Sileää sen piti myös tietenkin olla, täydellinen kinkun tai hirvipaistin kaveri.
Kiinostuin Eliaanan kukkakaalilaatikosta, joka on loppukesän herkkua varsinkin juustogratiinilla. Onnistuuko se tuontikukkakaalista tai pakasteesta ja miten valimistat?Ihan ominpäin ilman reseptiä joskus aloin kokeilla.
Kiehautan kukkakaalin, joskus olen laittanut sekaan parsakaalia, porkkanaraastetta.
Ihan pelkkä kukkaali ja sipulikin ihan hyvä.
Munamaito, perusmauste suola. 2munaa ainakin laitan,
Päälle voilastuja (juustohöylällä teen) ja juustoraastetta.
Mausteita voi laittaa tietysti maun mukaan. Persiljaa olen joskus laittanut.
Se on hyvä pohjakin, siihen voi yhdistellä maun mukaan.
200 asteisessa uunissa paistanut noin 25-30min. Katselen vähän välillä, koska näyttää hyvältä.
Ennen minäkin tein porkkana- ja lanttulaatikon alusta ruveten. Rosolliinkin keitettiin punajuuret itse, en muista oliko siihen aikaan säilykkeitä kaupoissa, ainakaan pikku paikoissa.
Pulpahti mieleen, kun kerran tein lohihyytelöä kakkuvuo´alla, ai, että se teki kauppansa.
Enää en muista mitä siihen lohen ja liivatteen lisäksi laitoin.
Äti teki perunalaatikkoa aikoinaan, se oli hyvää. Puulla lämmitettävässä leivinuunissa muhien,
Nyt, kun vaan kaksin joulua velipojan kanssa vietämme, niin ei paljon kulu. Perusasioita, niitä perinteisiä.
Äsken tarkistin toimiiko jouluvalot. 7kpl sähkökynttilät laitoin keittiön ikkunalle, muut saavat vielä odottaa pari päivää.
En välitä laatikoista. Jos käy vieraita niin ostan vähän valmista.
En ole tehnyt mitään joulun hyväksi, siinä se menee ja tulee kuten muutkin päivät.
Harvinaisen hankalaa on elämä ollut viime aikoina, akillesjänteen katkeaminen ym.. yhtä aikaa.
Meinasin jo masentua mutta onneksi luonteeni ei ole synkkyyteen taipuvainen, alan piristymään..
Oikeasti, masennus on pahempaa kun fyysiset vaivat, nyt senkin tiedän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.32879651 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02340Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662216- 1771886
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181731260RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421107