Paljastus nykyhallituksen toimista

Anonyymi-ap

Paljastanpa yhden olennaisen seikan, josta ei tunnuta puhuttavan, kun itketään hallituksen toimista. Niistä sopiikin itkeä, mutta itku ei ole aina osunut oikeaan.

Hallitus väittää ja tavoittelee, että työn vastaanottaminen tehdään kannattavammaksi. EI OLE ONNISTUNUT

Oppositio väittää, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta on leikattu. NO MITEN SEN OTTAA.

Minä olen jo pitkään ollut toimeentulotuella.

Tähän kuuluu 587e perusosa (nousi muuten 2024 alussa vaikka muut sosiaaliturvan muodot jäädytettiin tai alennettiin tai poistettiin ja nousee taas 2025 alussa.) ja kohtuuhintainen asuminen vesineen ja sähköineen eli reiluun tonniin menee, että heilahtaa. Lisäksi terveydenhuoltokulut matkoineen korvataan.

Eli minun laisella ei ole ollut mitään valittamista, on mennyt vaan paremmin. Hyöty kuukautta kohti on ollut useita kymmeniä euroja, kun ottaa sähkön ja veden hintojen nousut, joita toki kaikki eivät ole kohdanneet.

Mutta sitten otetaan yksi läheinen tästä. Työtön yksinhuoltaja kahden lapsen kanssa omakotitalossa. Sen verran säästöjä, että ei saa toimeentulotukea.

On lähtenyt korotusosa, nyt lähtee asumistuki. Ja jos saisi jotain keikkaa, niin on lähtenyt suojaosuus. Mutta siis tammikuussa hän saa jotain 500e vähemmän kuukaudessa kuin 2023, kun taas minä saan noin 35e enemmän + sähkön ja veden hinnan nousut.

En tiedä onko kuvio reilu?

Lisään vielä sen, että minä en ole koskaan ollut kunnolla työelämässä enkä siis maksanut veroja. Tämä läheinen on ollut työelämässä (ja siis maksanut veroja), ei kai muuten omakotitaloa ja säästöjä saisikaan.

Loppuun vielä se, että toimeentulotuki on kaikkein passivoivin tuki, mutta perusosan nosto ja muiden sosiaaliturvamuotojen leikkaukset ajaa ihmisiä lisää toimeentulotuelle. Ei todellakaan hyvää politiikkaa.

18

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo . Tää äärioikeisto hallitus ei tehnyt mitään vaikuttavuus arvioita eikä kuunnellut asiantuntijoita . Silmät kiinni mutu tuntumalla lakeja . Sairas ideologia diktatuurii hallitus on . Minä ite saan noin 1580 vuosi euroa lisää rahaa veroale jytkyssä . Tein ylimääräisen ulkomaan lomareissun .

• Anonyymi

Vahvistaako joku aloittajan viestin? Eikö hallituksen toimet osukaan oikeisiin lusmuihin?

• Anonyymi

Siltä tuntuu kun tuon luki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siltä tuntuu kun tuon luki.

Niin, mutta tarkoitin, että onko tuolla euromäärät sun muut kohillaan? Vai trollaako vaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, mutta tarkoitin, että onko tuolla euromäärät sun muut kohillaan? Vai trollaako vaan?

Minä en ole koskaan saanut toimeentulotukea. Kun työnantaja irtisanoi tuot. ja tal. syistä, sain ansiosidonnaista. Päiväraha oli niin pieni, että olisin ollut oikeutettu muutaman kympin kuukausittaiseen asumistukeen, mutta katsoin pärjääväni ilmankin, ja itse pärjääminen on ollut tavoitteena. Vasta työmarkkinatuki edellytti asumistuen hakemista.

Kokoaikatyön hakemisessa on vain vähän toivoa, sillä työnantajat eivät innostu yli 55-vuotiaasta työttömästä. Työnhaun ohessa olen tehnyt pätkä- ja silpputöitä 0-300 euroa/kk, jolla ei tietenkään pysy edes elossa. Huhtikuisen suojaosan poistamisen vuoksi se ei enää kannata, koska käteen ei jäisi puoliakaan. Työt ovat sen verran raskaita, että työkeikan jälkeen on yleensä jalat, selkä ja kädet kipeinä, sillä kehoni ei ole tottunut sellaiseen. 16 %:n veron hyväksyisin, koska suurin piirtein sen verran maksan työttömyyskorvauksestakin.

Asunto- ja opintolainat korkoineen on kaikki maksettu. Asuntoon ei kohdistu enää edes pääomavastikkeita. Muitakaan velkoja ei ole, joten asiat pitäisi olla niin kunnossa kuin omatoimisesti olla voi.

Koska kotini on omistusasunto (pieni kerrostalokaksio), en saa ensi vuonna enää asumistukea. Myöskään toimeentulotukea en saa, koska tilillä on parisen tonnia palkoista säästettyjä rahoja ja autonikin on liian kallis (yli 5.000 euron pikkuauto). Autoa tarvitsen, jos aion työtä saada, sillä tällä vuosisadalla en ole muuten työllistynyt.

Tammikuusta alkaen tuloni ovat siis vain 800 e/kk brutto eli nettona noin 670 e. Tällä pitäisi maksaa kaikki.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en ole koskaan saanut toimeentulotukea. Kun työnantaja irtisanoi tuot. ja tal. syistä, sain ansiosidonnaista. Päiväraha oli niin pieni, että olisin ollut oikeutettu muutaman kympin kuukausittaiseen asumistukeen, mutta katsoin pärjääväni ilmankin, ja itse pärjääminen on ollut tavoitteena. Vasta työmarkkinatuki edellytti asumistuen hakemista.

Kokoaikatyön hakemisessa on vain vähän toivoa, sillä työnantajat eivät innostu yli 55-vuotiaasta työttömästä. Työnhaun ohessa olen tehnyt pätkä- ja silpputöitä 0-300 euroa/kk, jolla ei tietenkään pysy edes elossa. Huhtikuisen suojaosan poistamisen vuoksi se ei enää kannata, koska käteen ei jäisi puoliakaan. Työt ovat sen verran raskaita, että työkeikan jälkeen on yleensä jalat, selkä ja kädet kipeinä, sillä kehoni ei ole tottunut sellaiseen. 16 %:n veron hyväksyisin, koska suurin piirtein sen verran maksan työttömyyskorvauksestakin.

Asunto- ja opintolainat korkoineen on kaikki maksettu. Asuntoon ei kohdistu enää edes pääomavastikkeita. Muitakaan velkoja ei ole, joten asiat pitäisi olla niin kunnossa kuin omatoimisesti olla voi.

Koska kotini on omistusasunto (pieni kerrostalokaksio), en saa ensi vuonna enää asumistukea. Myöskään toimeentulotukea en saa, koska tilillä on parisen tonnia palkoista säästettyjä rahoja ja autonikin on liian kallis (yli 5.000 euron pikkuauto). Autoa tarvitsen, jos aion työtä saada, sillä tällä vuosisadalla en ole muuten työllistynyt.

Tammikuusta alkaen tuloni ovat siis vain 800 e/kk brutto eli nettona noin 670 e. Tällä pitäisi maksaa kaikki.

Pitkäaikatyötön

Ja itse maksat sähköt ja vedet. Toisin kuin toimeentulotukea saava!

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja itse maksat sähköt ja vedet. Toisin kuin toimeentulotukea saava!

Kyllä. Pörssisähkösopimuksella saa hiukan pienemmät kulut, täytyy vain olla tarkkana milloin kuluttaa. Kun tuntihinta nousee yli 50 sentin, jääkaappi irti verkosta.

Vesimaksu on kiinteä kulu, joka on kaikilla asukkailla samansuuruinen, siihen en voi vaikuttaa kuin välillisesti.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Hallitus julkaisi kasvutoimilistan jossa kaikki toimet eivät olleet kasvutoimia. Hallituksella on myös lista kyykytys- ja kurjistamistoimista mutta sitä ei ole julkaistu.

• Anonyymi

Kiitos aloittajalle rehellisestä kirjoituksesta! Minä olen myös ihmetellyt sitä, miksi sosiaaliturvaa nostetaan koko ajan vaikka muilta leikataan.

Tunnen monta toimeentulotuella elävää ja heillä on monta sataa enemmän tuloa kuukaudessa kuin minulla, jolla on pieni eläke ja asumistuki. He saavat kaikki asumiskulut, sähkölaskun, kotivakuutuksen, lääkkeet, lääkärikäynnit, hammaslääkärihoidot ja mm. silmälasit toimeentulotukena. Sen lisäksi heille jää käyttörahaa 587 euroa kuukaudessa, Se riittää erittäin hyvin ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin.

Tukea tulee yhteensä noin 1500- 1700 euron edestä. Ei monellakaan pienipalkkaisella ole edes bruttopalkka noin paljon. Jotain meni hallituksen laskelmissa täysin väärin, kun tekivät leikkauksia. Ahkeria pienituloisia rangaistaan ja toimeentulotuella eläville annetaan joka vuosi lisää rahaa.

Toimeentulotuella elävien joukko tulee kasvamaan rajusti lähiaikoina, kun ihmiset huomaavat mitä kaikkea saa tekemättä itse yhtään mitään. Ja laki sallii sen, valitettavasti.

• Anonyymi

Aamen.

• Anonyymi

Oo trolli hiljaa: Tiukaksi on hallitus tehnyt elämän vaikka sais toimeentulotukee. Kaikki hinnat vaan nousee ja ihmisiä pakotetaan muuttamaan pois kodeistaan.

• Anonyymi

Perustoimeentulon pitäisi olla yksi ja sama kaikilla. Ei siilä tarvitse olla useita eri muotoja erilasine ehtoineen. Kysehän on samasta välttämättömästä summasta.

Nykyinen toimeentulotuki on vanhentunut ja eri muodot työttömyysturvasta lisäävät kansalaisten eriarvoisuutta. Perustuslain yhdenmukaisuutta olisi arvioitava sen mukaan mitä kansalaiset ovat, tekevät ja voivat tehdä. Sossun elätti on samassa asemassa kuin työnhakija TE-palvelussa.

• Anonyymi

Suomessa on varmaan yli puolet sellaisia, että "ei mitään tukia, jos ei tarvi" tai "jos lapsilisät sijoittaa, ni tuet pois". Oletan, että suurin osa tuollaisista ihmisistä ovat itse aina pa kuukauden viimeisen viikon ja siksi on yliärsyttävää, jos joku kuluttaa rahaa vähemmän kuin tienaa.

• Anonyymi

"Mutta sitten otetaan yksi läheinen tästä. Työtön yksinhuoltaja kahden lapsen kanssa omakotitalossa. Sen verran säästöjä, että ei saa toimeentulotukea.

On lähtenyt korotusosa, nyt lähtee asumistuki. Ja jos saisi jotain keikkaa, niin on lähtenyt suojaosuus. Mutta siis tammikuussa hän saa jotain 500e vähemmän kuukaudessa kuin 2023, kun taas minä saan noin 35e enemmän + sähkön ja veden hinnan nousut."

Suojaosa pelkästään tekee -300e/kk ja asumistuki 200e/kk ei ole edes paljon. Yhteensä -500e/kk kahden lapsen perheessä on todella paljon. Eikä kyse ole pelkästään rahasta, vaan siitä huolesta, mitä se aiheuttaa perheelle ja lapsille. Miten selvitä?

• Anonyymi

Pahinta on tuossa toivottomuus. Asumistukea ei saa vaikka myisi asunnon. Pakko kuluttaa säästöt asumiseen ja se on lapsilta pois. Jokainen euro, ruoasta, joululahjoista, vaatteista, harrastuksista.

Kunnes säästöt on käytetty. Sitten pääsee toimeentulotuelle eli samalle tasolle kuin aloittaja. Se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle.

On ollut koko ajan tiedossa, että leikkaukset siirtää 100 000 uutta ihmistä toimeentulotuelle.

Tietoista politiikkaa ajaa ihmisiä ahdinkoon, josta ei tutkimusten mukaan juurikaan nousta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pahinta on tuossa toivottomuus. Asumistukea ei saa vaikka myisi asunnon. Pakko kuluttaa säästöt asumiseen ja se on lapsilta pois. Jokainen euro, ruoasta, joululahjoista, vaatteista, harrastuksista.

Kunnes säästöt on käytetty. Sitten pääsee toimeentulotuelle eli samalle tasolle kuin aloittaja. Se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle.

On ollut koko ajan tiedossa, että leikkaukset siirtää 100 000 uutta ihmistä toimeentulotuelle.

Tietoista politiikkaa ajaa ihmisiä ahdinkoon, josta ei tutkimusten mukaan juurikaan nousta.

Toimeentulotuki nousee joku 3-4 euroa kuussa 2025. Yhden leivän sillä saa ostettua. Älä toivo "pääseväsi" toimeentulotuelle. Ja todella vaikea saada vuokra-asuntoa, joka on Kelan hyväksymän vuokrarajan puitteissa.

• Anonyymi

Lämmittää mukavasti kun entiset ruokajonoista saadut kinkut ja tulevat sonnat lötisevät housuun ja kusi sukkaan, tietysti savossa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4706
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      196
      2564
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1677
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1585
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1329
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1275
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      143
      1053
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      952
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe