Poliisi huomauttaa, että osa Suomessa ulkoilevista kissoista on ulkoiluun tottuneita kotikissoja, joita hoidetaan asianmukaisesti, eikä niitä tulkita hylätyiksi.
Eläinten hyvinvointia koskevan lain esitöissä todetaan, että vapaana kulkeva kissa ei itsessään ole heitteillejätetty eläin, jos sen muusta hoidosta huolehditaan asianmukaisesti.
https://www.verkkouutiset.fi/a/lakia-tulkitaan-vaarin-poliisi-toivoo-vastuullisuutta-kissojen-omistajilta/#6acc40fd
Vapaana ulkoileva kissa ei ole heitteillä jos siitä muuten huolehditaan
21
111
Vastaukset
- Anonyymi
Niin. Kissa ei ole hylätty kun se ITSE päättää mennä ovesta ulos. Ja säästä riippuen viipyy ulkona muutamasta minuutista tunteihin.
Leikatut kissat pääsiassa nukkuvat n.16-20 tuntia päivässä. Kesällä kissa voi hakeutua viileän pensaan alle nukkumaan ja viipyä siellä tunteja.
Ihan pöljäilyä kun jotkut näkevät tämän heittelle jättönä. Kissa on viisas eläin verrattuna moneen muuhun. Muut lemmikit katoaa ulos päästäessä, mutta kissa löytää kotiinsa.
Heitteille jättöä on jos kissan tahallaan vie jonnekin kauas kotoa. Se on hirveätä rääkkäystä siepata kissa loukkuun ja viedä pois tutusta ympäristöstä. Ei ole kissanystäviä sellaiset vaikka jotku loukkuäm mät itseään sellaisina pitävät.- Anonyymi
Koirani pysyy myös pihalla irti, ei mihinkään karkaa. Mutta, ottaa vieraat kissat kiinni reviiriltään.
Siksi en vie sitä vieraiden pihojen lähelle vapaana.
Tiedän aina missä se on. - Anonyymi
Kissan heitteillejättö on kielletty metsästyslaissa.
Eu n direktiivissä heitteillejättö on, kun kissa poistuu omistajansa pihasta.
Eli noiden mukaan vieras kissa joka tulee pihalle, on Aina heitteillejätetty!
Kissa ei siis saa poistua omistajansa pihasta.
Omistajan on Itse mietittävä miten saa kissansa pidettyä itsellään. Ei se ole muiden tehtävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kissan heitteillejättö on kielletty metsästyslaissa.
Eu n direktiivissä heitteillejättö on, kun kissa poistuu omistajansa pihasta.
Eli noiden mukaan vieras kissa joka tulee pihalle, on Aina heitteillejätetty!
Kissa ei siis saa poistua omistajansa pihasta.
Omistajan on Itse mietittävä miten saa kissansa pidettyä itsellään. Ei se ole muiden tehtävä.Siinä laissa puhutaan noin yleensä lemmikkieläimistä. Ei painoteta kissaa.
Kissan luonne on erilainen muihin eläimiin verrattuna. Lakia ei voi soveltaa samalla tavalla niihin kuin vaikkapa koiriin.
Polisi sanoo tuossa että kissa ei ole heitteillä. Niin sanoo myös järki.
Kissa Itse valitsee mennä ulos ja palaa takaisin kun siltä tuntuu. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siinä laissa puhutaan noin yleensä lemmikkieläimistä. Ei painoteta kissaa.
Kissan luonne on erilainen muihin eläimiin verrattuna. Lakia ei voi soveltaa samalla tavalla niihin kuin vaikkapa koiriin.
Kissa Itse valitsee mennä ulos ja palaa takaisin kun siltä tuntuu.Eihän mikään kiellä ruokkimasta kissaa joka tulee ruokaa pyytämään. Jos kissa saa vapaasti kulkea, niin tunkeehan se sisällekkin. Ja jos ei kissasta siltä tunnu että entiseen kotiinsa haluaisi palata, ni sitten ei palaa.
Monesti kadonnut kissa on löytänyt itselleen uuden, paremman kodin. Jossa on parempi ruoka, ja hoitaja. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siinä laissa puhutaan noin yleensä lemmikkieläimistä. Ei painoteta kissaa.
Kissa Itse valitsee mennä ulos ja palaa takaisin kun siltä tuntuu.Kissa kärsii, tuntee kipua, palelee ihan siinä kuin muutkin eläimet.
Kissa on Vaarassa kun se jätetään ulos yksin!
Kissan vuoksi, myös kaikki lähistön linnut, ovat Vaarassa!
Kissa on Lemmikkieläin!
Lemmikkieläimen paikka, on Omistajansa luona!
Ei kannata ottaa, jos ei viitsi itsellään pitää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kissa kärsii, tuntee kipua, palelee ihan siinä kuin muutkin eläimet.
Kissa on Vaarassa kun se jätetään ulos yksin!
Kissan vuoksi, myös kaikki lähistön linnut, ovat Vaarassa!
Kissa on Lemmikkieläin!
Lemmikkieläimen paikka, on Omistajansa luona!
Ei kannata ottaa, jos ei viitsi itsellään pitää.Mitä ihmeen kipua ja vaaraa kissa kärsii kun se kauniina kesäpäivänä ottaa nokoset pensaan alla? Se on itse valinnut, että tuo paikka on hyvä nukkua tänään.
Kissa tietää kyllä itse onko ulkona liian kylmä.
Jos avaa ulko-oven kissan pyytäessä, saattaa se muuttaa mieltään ja palaakin sisälle.
Talvisin kissat käy ulkona vain pieniä hetkiä. Poikkeuksia on. Jotku kissat ei välitä esim. pienestä vesisateesta ja menevät ulos koiranilmallakin.
- Anonyymi
Tuskin se on ongelma, jos kissa ulkoilee omalla tontilla. Ongelmat syntyvät siitä, että kissa tappaa huvikseen lintuja ja muita rauhoitettuja eläimiiä, tuhoaa toisten omaisuutta, häiritsee kotirauhaa ja voi pahimmillaan levittää tauteja. Huolenpidon suhteen keskeistä on se, ettei kissa itse ole vaarassa. Mikäli tietää naapurissa asuvan kissantappajan ja silti päästää kissansa irti naapurin tontille kuseksimaan, kissan omistaja on silloin se jota pitää rangaista.
- Anonyymi
No, toivottavasti lakia selkeennytetään. Ja loppuu moinen tihutyö.
Eihän se ole ok, et kissat sotkee vieraan pihoja . Se on aivan sama, kun joku naapuri viskoisi sisäkissansa paskat vieraan pihalle.
- Anonyymi
Autojen alle jääneet, petojen suihin jääneet ja koirien riepoteltaviksi vieraisiin pihoihin tulleista kissoista Ei ole Hyvin Huolehdittu.
Mites Huolehdit kissan pois vaaroista, jos et edes tiedä missä se on? - Anonyymi
Koulukiusattu joutuu yleensä vaihtamaan koulua ja kiusaaja saa jäädä. Toisin päin sen pitäisi olla.
Kissan kiusaaja pitäisi vangita häkkiin eikä kissaa.- AnonyymiUUSI
Älä päästä kissaas muiden omistamille alueille. Ei tule ongelmia!
On kiusaamista, paskattaa/ kusettaa kissaansa muiden nurkkiin. Ja opettaa lähistön koirista kissanjahtaajia. Koira ei syntyjään ole kissanjahtaaja. Se, on kissan omistajan aiheuttamaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä päästä kissaas muiden omistamille alueille. Ei tule ongelmia!
On kiusaamista, paskattaa/ kusettaa kissaansa muiden nurkkiin. Ja opettaa lähistön koirista kissanjahtaajia. Koira ei syntyjään ole kissanjahtaaja. Se, on kissan omistajan aiheuttamaa.Koirat paskoo ja kusee joka paikkaan. Merkkaa samaa pylvästä yhä uudelleen ja uudelleen.
Kissa on siisti eläin eikä tee tarpeitaan samaan paikkaan jos edellistä ei ole siivottu pois.
- Anonyymi
HEITTEILLÄ oleva lemmikkieläin on yksiselitteisesti määritelty asetuksessa 49/1992. 1. LUKU / Yleiset määräykset / 1 artikla / Määritelmät / Kohta 5.
"5. Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa." Linkki asetukseen tässä: https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049#idm46263580977584
Tarvitseeko enempää selittää?- AnonyymiUUSI
Heitteillejättäjä Ei ymmärrä tuota. Hän lukee vain kohtaa... kissaa ei tarvitse kytkeö. Äö ei riitä enempään.
Siksi Tarvitaan :
-selkeä Laki!
-sakotus
-löytöpalkkio kiinniottajalle
Näin loppuu kissojen rääkkäys ja kaltoinkohtelu heitteillejätyämällä. Kissat ja luonnoneläimet kiittää!
- Anonyymi
Polisiikin sanoo, että ei ole heitteille jättöä kun lemmikkikissa ulkoilee itsenäisesti. Ja niin sanoo myös järki.
Heitteille jättöä on jos kissan tahallaan vie jonnekin kauas kotoa. Se on eläinrääkkäystä siepata kissa loukkuun ja viedä pois tutusta ympäristöstä.
Ei ole kissanystäviä sellaiset vaikka jotku loukkuäm mät itseään sellaisina pitävät.- AnonyymiUUSI
Se sinun poliisisi on väärässä.
Asetus 49/1992 on yksiselitteinen ja selkeä, siitä ei pääse mihinkään.
Birdlifellä näyttäisi olevan jotakuinkin tervejärkinen suhtautuminen kissanpitoon. Lue sinäkin täältä: https://www.birdlife.fi/suojelu/lajit/tulokaslajit/vapaana-kulkevat-kissat-ja-linnut/
- Anonyymi
Mulla hevonen lemmikkinä, onko heitteilla, jos päästän sen välillä vapaaksi?
Minkä kokoisen lemmikin voi päästää kanssaihmisten vaivoiksi?- AnonyymiUUSI
Mä haluisin kesyttää Ilveksen. Olis ihana Lemmikki.
Vois ite saalistella kylillä muiden pikkukoirat, kissat, jne.... Ei tulis kalliiksi syötellä.
Mistä saisin ihanan pennun?
Myydäänkö ulkomailla?
Eikö ?
Voisko semmosen shakaalin saada jostain, tai jonkun muun pedon? - AnonyymiUUSI
Villisika olis kiva. Söis jätteet, ei tarvis kompostiakaan. Naapuritki tykkäis, ku se kyntös ihan Ilmatteeks nurtsit ja pottumaat🐖
Joulukuussa sen vois pitää sisällä, ihan varmuudeksi.
Mutta tammikuussa jo se vois hättyytellä naapureita. Liikunta on terveellistä,ja joulukilot karisoo karjua paetessa..... Varokee sika tullee😱🏃🏼♂️🐷🐷🐷 - AnonyymiUUSI
Jotku pitää kriteerinä että jos eläin on itsenäinen ja palaa kotiinsa. Kyllä tuohon sopii kaikki eläimet. Lauma koiriakin. Kotiin ne tulee, kun huudan että ruoka aika. Tietysti kylläiset voi tulla myöhemmin. Mutta, osaavat kuitenkin.
Tasa-arvo lemmikeille. Samat oikeudet kaikille lemmikeille!
Jos naapuri päästää omansa, voi vastaavasti toinenkin päästää?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949