Ideko Suomi Oy - Kierrä kaukaa, ota opiksesi minun kokemuksestani

Minun 2,5 vuoden keittiöpainajainen on nyt vihdoin ohi

Jos Ideko Suomi Oy:n edustaja soittaa, SULJE puhelin.
Jos heidän myyjä on ovellasi, VEDÄ OVI KIINNI.
Jos kuitenkin kutsut myyjä sisälle ja aloitat keskustelun, ÄLÄ USKO SANAAKAAN.

Jos päätät kaikesta huolimatta asioida heidän kanssaan VAADI ENNEN kauppasopimuksen allekirjoittamista:
1) Keittiösuunnitelma, jossa on NÄKYVISSÄ tarkat mitat sovitusta uudistuksesta. ÄLÄ tyydy 3D-kuvan esittämiseen, ERITYISESTI jos kalusteesi poikkeavat vakiomitoista.
2) Laskuerittely, jossa näkyvissä eri kalusteiden hinnat ja työn osuus. ÄLÄ tyydy näkemään loppusummaa myyjän koneelta. ÄLÄ USKO, että myyjä lähettää sinulle mitään allekirjoittamisen jälkeen.
3) ÄLÄ missään nimessä SUOSTU siihen, että Ideko hankkii LVIS-työntekijät ja sinä maksat. Minä maksoin kalliit oppirahat tästä.

VAADI sopimukseen KIRJALLISESTI näkyviin aloitusajankohdan lisäksi valmistumisaika ja viivästymisestä tuleva HYVITYS kauppasummasta sekä KAIKKI suullisesti sopimanne asiat.
Ennen purkamisen/asennuksen aloittamista VAADI nähdä kalusteet ja katso että ne ovat kunnossa sekä sovitun mukaiset.
Kun asennus alkaa puutu tarvittaessa heti työn laatuun ja vaadi korjaamaan. ÄLÄ ALLEKIRJOITA asennustyön vastaanottopöytäkirjaa ennen kuin olet katsonut läpi millilleen kaikki asennukset.

Jos mielenkiintosi heräsi, alla kokemukseni mihin tämä suositukseni perustuu.

Allekirjoitin kauppasopimuksen 6/22. Uudistus sovittiin toteutettavaksi keittiöni entisten mittojen mukaisesti, ei siis vakiomitoilla. Myyjän lupauksesta (lähetän heti huomenna) ja useasta pyynnöstäni huolimatta en saanut sovittujen mittojen mukaista keittiöpiirustusta enkä laskuerittelyä. Myöhemmin sain tietää, että Ideko oli muuttanut kalusteiden mitat vakiomitoiksi, jolloin osa kaapeista muuttui eri kokoisiksi. Tavarat oli jo valmistettu tehtaalla tietämättäni. En hyväksynyt näitä muutoksia ja koin että minua suostuteltiin siihen aika vahvasti.

Minua pyydettiin mittaamaan kalusteet ja asentaja kävi ne myös mittaamassa (koska en ole rakentamisen ammattilainen). Purku ja asennus toteutettiin 11/22. Tein pitkiä työpäiviä noina päivinä. Allekirjoitus vastaanottopöytäkirjaan pyydettiin harhaanjohtavilla tiedoilla ja asentaja lähti kotiin ilman, että kävimme yhdessä läpi asennettua keittiötä. Luotin, että keittiö olisi sellainen mitä sovittiin. Ei olisi pitänyt, minun virheeni.

Asennettu keittiö ei vastannut sovittuja mittoja. Lisäksi lähes jokaisessa osassa oli vääriä/rikkinäisiä/rikottuja/puuttuvia osia. Työnjälki oli paikoin ala-arvoista. Reklamoin ja lukuisiin tapaamispyyntöihini ei suostuttu. Viestittelyssä työnjohtajan kanssa minun mielipiteeni ohitettiin täysin, kysymyksiini ei vastattu ja minulle kerrottiin vain puolitotuuksia/valheita.

Olin yhteydessä kuluttajaneuvontaa ja lopulta lähetin kuluttajariitalautakunnalle ratkaisupyynnön 4/23.

Kaiken lisäksi Ideko ilmoitti OP:lle kohteen valmistuneen ja luoton laskutusprosessi käynnistyi. Todistin keittiön keskeneräisyyden pankille, mutta silti luotto erääntyi minulle maksettavaksi. Teimme maksusuunnitelman ja OP lupasi laittaa perinnäneston KRL:n käsittelyn ajaksi. Lupauksesta seuraavana päivänä OP kuitenkin pyysi Idekoa palauttamaan rahat. Tästä minulle ei ilmoitettu.

Viimeisin viesti työnjohtajalta tuli 4/23 , että yksi kaluste on tuotannossa, katsotaan muut korjaukset samalla kun saamme sen. Toisin kävi.

Sain Botnia Law asianajotoimistolta viestin 2/24: Maksa koko kauppasumma tai he vievät asian käräjille. Keittiö oli siis yhä kesken, laskua en ollut saanut. Palkkasin asianajajan ja hän pyysi asian jättämistä lepäämään KRL:n käsittelyn ajaksi, mutta tämä ei sopinut Idekolle (KRL käsittelyt ovat julkisia). Asia eteni käräjäoikeuteen, jolloin KRL ei voinut jatkaa asian käsittelyä.

Tuomioistuinsovittelussa kävimme läpi ”väitettyjä virheitä”, jotka olivat heidän mielestään ”rakentamiseen liittyviä hyväksyttäviä virhetoleransseja”. Mittavirhettä ei muka ole tapahtunut, vaikka asennus ei vastaa yhtään keittiöpiirustusta (viisi erilaista) jotka minulle on lähetetty. Kalusteiden mitat olivat kuulemma tehty minun mittausteni perusteella, vaikka heidän asentajansa kävi ne mittaamassa ja kauppasopimuksessa lukee ”Ideko vastaa keittiön mitoista”.
Sovimme 19 kohdan korjauksesta, jotka työnjohtajan mukaan olivat pieniä ja korjattavissa 1 pvän aikana. Kauppahinnasta pieni hyvitys, ei kattanut edes asianajan palkkiota. Korjauskertoja tarvittiin yhteensä kahdeksan, korjausten yhteydessä löytyi kaikkea ”yllättävää” alkuperäisen asennuksen jäljiltä.

Nyt se on ohi. Seuraavaksi yritän sopeutua siihen, että tulin huijatuksi ja päästä asian yli. Taitavia ovat…
Ole sinä minua viisaampi ja älä asioi tämä firman kanssa!

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
        Tunteet
        8
        3336
      2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
        Maailman menoa
        68
        1848
      3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
        Maailman menoa
        541
        1556
      4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
        Ikävä
        77
        1169
      5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
        Ikävä
        61
        972
      6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
        Ikävä
        32
        940
      7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
        Maailman menoa
        208
        861
      8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
        Ikävä
        170
        813
      9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
        Ikävä
        59
        806
      10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
        Suomalaiset julkkikset
        3
        758
      Aihe