Tavan on nähty yleistyneen ruokateollisuuden kehityttyä toisen maailmansodan jälkeen, joskin sitäkin ennen vieraat saivat popsia lihapullien tapaisia helppoja ruokia uutena vuotena. Kun kaikki voimat oli satsattu jouluun, uutenavuotena haluttiin ottaa rennommin ja kotiapulaisellekin oli usein annettu ansaittu vapaailta.
Kotiapulaisia ei enää juurikaan ole, mutta helpot uudenvuodenruaat ovat jääneet.
Se on "ihan kiva" ! Vai onko ? Toki muutakin voi laittaa tarjolle ja laitetaan.
Mitä itse syöt tai tarjoat uutenavuotena ? Minä syön mitä milloinkin ihan
tavallista ruokaa niin kuin muinakin päivinä, koska olen yksin.
Ennen näin vaivaa tehdä erilaisia naposteltavia illaksi jos vieraita tuli
ja kuohuvaa juomaa oli tietysti tarjolla ainakin keskiyöllä vuoden vaihtuessa.
Miksi uutenavuotena syödään nakkeja ja perunasalaattia ?
31
379
Vastaukset
- Anonyymi
Meillä on vappuna syöty nakkeja ja perunasalaattia. Vuoden vaihtuessa ei mitään erityistä, ehkä voileipää ja kahvia jos yrittää jaksaa valvoa pitempään,
- Anonyymi
Arkiruokaa minäkin mutta kinkkua on vielä jäljellä perunan kera. Saattaa olla että ostan yhden peruna- ja punajuurisalaatin. Sieniä on omasta takaa sienisalaattiin.
- Anonyymi
Minulla jouluruuat riittävät pitkästi yli uudenvuoden. Miksi ihmeessä söisin nakkeja? Aion kylläkin syödä "vaihtelun vuoksi" ryynimakkaraa, joululaatikoilla. Pidän taukoa kinkusta, jota kyllä vielä riittää.
- Anonyymi
Jouluruuat on syöty jo melkein kaikki. Nakit ja perunasalaatti on oikein
helppo ruoka uudenvuodenvalvojaisiin - vaikka "valvojaiseni" taitavat loppua
jo iltauutisten aikaan. - Anonyymi
Juu, teollistuminen.
Olihan se kai aikoinaan tosi makeeta, kun kaupoista alkoi saamaan teollisia elintarpeita. Paljon helpompi ostaa nakkeja, kuin alkaa teurastamaan sikaa..
Paitsi helppoa, tainnut kaupan tuotteilla olla tietty luxus-statuskin, ei perseaukisilla ollut niihin varaa.
Siis oivallista juhlaruokia. Sitäpaitsi, ei tainnut alkuunsa valmisruoka tarjonta olla kovin monipuolista. Eikä kaikilla tosiaan ollut varaa ravintoloihin jaan. Uusvuos kun on kaikkien juhla.
Sinällään ihan yksinkertaisia kotiruokiahan ne muuten. Paas miettien, miks ihmiset ostaa pitsaa ja kepappia, vaikka vois itsekkin tehdä..
Ite en vietä uuttavuotta. Kuten en oikein muutakaan kalenterijuhlia. Toki nuorempana tuli riekuttua pilettämässä, vanhemmiten ei oikein jaksa, eikä kiinnosta.
Mutta kuten jouluna rosollia, mätiä ostan mielellään uudeksi vuodeksi. Ja jotain tapas-tyyppistä. Kun ei viiti kokata. Skumpasta tai kissoista en pidä, ehkä leka skottilaista palanpainikkeeksi.
Antaa naapureiden ampua rakettinsa ja tehkööt mitä haluavat. Mä vietän kivan koti-illan, syöpötellen ja juoptellen. Ja näkeehän net naapureiden raketutkin, jos haluaa. Ihan ilmaiseksi.
Eniten ehkä odottelen telkkarista perinteistä "illallinen yhdelle" esitystä. Siis se vanha britti juttu, missä hovimestari tarjoilee rouvalleen ja sen vieraille illallisen. Kuten aina ennenkin :DD
Mutta ei nakkeja tai perunasalaatti. Jotain hyvää.
=DW=- Anonyymi
Pidän kyllä kissoista.
En niinkään kossusta. Tää oikoluku oikeestaan aika hauskakin. Alkeellista tekoälyä.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidän kyllä kissoista.
En niinkään kossusta. Tää oikoluku oikeestaan aika hauskakin. Alkeellista tekoälyä.
=DW=Ihmettelinkin, että tarkoititko kissa kissoja vai mirrejä :)
- Anonyymi
Eikös se ole saksalainen? Illallinen yhdelle on kyllä mainio ja sopivan mittainen.
- Anonyymi
Ei ole syntynyt vuodenvaihteeseen omaa ruokavaliota.
Syön ja syötän muille jouluruokien jäännöksiä, tai laitan jotain uutta johon kaapeista löytyy ainekset.
Ostan kaupan makkaroista ainoastaan siskonmakkaraa.
Siitä teen keittoa, tai paistan pannulla pieniä palleroita.
Niitä on kiva lisätä lautaselle perunan ja ruskistetun sipulin joukkoon,
Kovin ovat suolaisia, mutta kun syö vähemmän, suolakiintiökään ei täyty yhdestä ateriasta. Niitä riittää yhdestä paketista pieneen keittoon ja palleroiksi, kun on tämä yhdenlautasen tarjoilu keittiössäni.
Viinaksia ei minun kaapeissani ole, ei samppakaljaa ole ikinä suuhuni kaadettu. Miksi se skumppa on niin suosittua, ainakin puhutaan siitä ja sen nautinnoista.
Valkosipulisilppua leivälleni menen nyt silppuamaan,
kahviakin tulossa.
Unettoman päivä alkaa aikaisin, eikä väliä, eihän täällä pohjoisessa näe päivälläkään ilman valoja
Jos kello pysähtyy, ei tiedä illasta eikä aamusta eroa.
Hyvää Huomenta. - Anonyymi
Nuoret ihmiset ennen kokoontuivat juhlimaan uutta vuotta. Nakit, sipsit jne nopeita.
Nyt nuoret tekee jos tekee nachopeltejä/maissilastuja, juustoo ja mitä vielä.
Itse en juhli. Ihan normaalit ruuat mitä arkena. - Anonyymi
Mistä minä olen saanut sen käsityksen, että nakit ja perunasalaatti kuuluvat Wappuun? Koko ikäni olen tässä luulossa elänyt! Uudenvuoden aattona avataan jääkaapin ovi ja syödään kipot tyhjiksi.
Meillä on turvauduttu jouluaaton rääppiäisiin aina. Ruokakauppaan ei ole ollut asiaa kuin seuraavana vuonna.
Noin sitä voi ihminen elää vastoin traditioita koko elämänsä, tietämättään.
Mkr.- Anonyymi
Ei tehnyt äitini, en minä, eikä myöskään lapseni jouluksi niin paljoa ruokaa, että se olisi uudenvuoden aattoon riittänyt.
Miten olisi äidinkään ruuat säilyneet silloin aikanaan.
Mitään perinteitä ei ole itselläni uudenvuoden ruuaksi, mutta sen verran olen mediaa vuosien saatossa lukenut, että näyttää tuo nakit ja perunasalaatti olevan, sekä vapun, että uudenvuoden ruokia. - Anonyymi
Vähän tuontyyppistä meilläkin ollut, ei mitään nakkeja eikä perunasalaattia, mutta ei vappunakaan, ihan arkiruokaa .
Nyt minulla on pieni kalkkuna pakkasessa, pönöttää kaikkein päällimmäisenä, pitäisi kai laittaa se uudeksi vuodeksi kun tuli kerran hankittua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän tuontyyppistä meilläkin ollut, ei mitään nakkeja eikä perunasalaattia, mutta ei vappunakaan, ihan arkiruokaa .
Nyt minulla on pieni kalkkuna pakkasessa, pönöttää kaikkein päällimmäisenä, pitäisi kai laittaa se uudeksi vuodeksi kun tuli kerran hankittua.Mikä lienee arkisempaa ruokaa kuin nakit ja perunasalaatti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt minulla on pieni kalkkuna pakkasessa, pönöttää kaikkein päällimmäisenä, pitäisi kai laittaa se uudeksi vuodeksi kun tuli kerran hankittua.Lapsena nakit ja perunamuusi olivat se ihana ruokalaji, joka sai veden kielelle.
Ei edes nakkikastiketta, vaan ne pötkylät kuumassa vedessä.
Lapselle juhla-ateria on helppo valmistaa.
- Anonyymi
Tekee eetvarttiva kun suapi nakkiva nuamariin ja valuvaa juustoa kulmuneille
- Anonyymi
Myös janssonin kiusaus kuuluu uuteen vuoteen.
- Anonyymi
Meillä täällä "mustikassa" se kuuluu jolupöytään.
Monen suosikki, mutta minä tarjoan mieluumin vaikka lämminsavulohta. - Anonyymi
Janssonin kiusaus vielä uutenavuotena on todellista ihmisten kiusaamista. Suolaista rasvaist ja eltaantuneen sillin makuisia klönttejä seassa. Yäkkk! Varmaan halpaa tarjottavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Janssonin kiusaus vielä uutenavuotena on todellista ihmisten kiusaamista. Suolaista rasvaist ja eltaantuneen sillin makuisia klönttejä seassa. Yäkkk! Varmaan halpaa tarjottavaa.
Onko Janssonin kiusauksessa nykyisin silliä? Minä olen syönyt versioita, joissa oli anjovista.
En kyllä innostunut.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko Janssonin kiusauksessa nykyisin silliä? Minä olen syönyt versioita, joissa oli anjovista.
En kyllä innostunut.
Mkr.Kaiketi jokainen saa laittaa janssoniin mitä vaan.
Josko syövät niitä joulun jämiä tuossakin muodossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä täällä "mustikassa" se kuuluu jolupöytään.
Monen suosikki, mutta minä tarjoan mieluumin vaikka lämminsavulohta.Teetkö lämminsavulohesta laatikkoa vai miksi tuollainen vaihtoehto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teetkö lämminsavulohesta laatikkoa vai miksi tuollainen vaihtoehto?
Siitä tulee todella hyvä lohilaatikko.
Tai sitten ihan vain joulupöydän kalaruokana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaiketi jokainen saa laittaa janssoniin mitä vaan.
Josko syövät niitä joulun jämiä tuossakin muodossa.Heh!
Ei kai se sitten ole Janssonin kiusausta jos siinä ei ole anjovista.
Joku oli kokeillut tehdä janssonia anjovismaustetulla silliillä, ei ollut kuulemma hyvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä tulee todella hyvä lohilaatikko.
Tai sitten ihan vain joulupöydän kalaruokana.Ainakin lohi on sitten todella kypsää, kun kypsän kalan vielä uudestaan kypsentää.
Ei tulisi mieleenikään tehdä joulupöytään janssonia, mutta en tuota "korvaustakaan" ymmärrä. Kaksi täysin erillaista ruokaa. Yhteinen tekijä vain kala.
- Anonyymi
Enpä tiedä, mutta veikkaisin syyn olevan ihan sekin jo, että on helppo "ruokalaji" laittaa ja syödä juhlinnan ohella mikä vielä maistuu ainakin juovuksissa.
Keität vain nakit ja avaat perunasalaattirasian, tölkki olutta ruokajuomaksi ja se on siinä.
On vielä lisäksi riittävän rasvaista ja suolaista purtavaa. - Anonyymi
Söin uutena vuotena tavallistakin ruokaa. Oli kyllä paistettuja nakkeja ja kaupan perunasalaattia myös. Kuohuviiniä ei ollut . Ei tehnyt alkoholia mieli silloin.
- Anonyymi
Jaa, en minä vain tiedä miksi sinä niitä syöt. Minä en syö niitä uutenavuotena. Joskus muulloin mahdollisesti. Tai sitten ei.
- Anonyymi
Kun ihminen ei voi syödä, hänen on oltava ruo atta
Martti Nykänen
- Anonyymi
Itselläni on jouluruokaa jääkaapissa ja pakasteessa vielä vaikka kuinka paljon koska olen yksin eläjä ja vähäruokainen.
Kinkku on nyt tauolla, mutta sitä on vielä pakasteessa. On syötävä muutakin, esim. kanaa. Rosollia on vielä, on sienisalaattia, graavilohta. - Anonyymi
U-V ei aiheuta muutosta normaaliin joutoajankohdan ruokailuun.
Nakit?! Mautonta, rasvaista, vähäravinteista jauhomössöä kuten muutkin vaaleat makkarat. "Ei jatkoon"!
Marketin perunasalaatti? Mautonta, ylihinnoiteltua soosissa uivaa tavaraa.
Olen joskus laiskuuttani ostanut ja lisännyt siihen mm. selleriä, valkosipulia, maustekurkkua, Dijon sinappia, vv-etikkaa ja hieman keitettyä perunaa jos sattuu olemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832294
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441983- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661622Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321134Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801130- 711083