KOHTI KEVÄTTÄ !

Anonyymi-ap

Vuosi vaihtuu ,
kevät saappuu,
luonto herää unestaan,

päivänvalo pitenee
ilo täyttää mielen mustan
väistyy kaamos murheineen,

kevät talven lumihanget
kutsuu tunturiin kulkijaa,

riemu raikuu lasketellen
rinteet täyttää turistit,

tervetuloa maailman kansat Suomeen hiihtämään
tuntureitten lumosta nauttimaan !

kirj, Suomi mummi * 28. 12. 2024 .

83

655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Helpotuksen huokaus ,
      joulu ohi
      kohti kevättä mennään, vanhaki saa nähdä vielä uuden vuosiluvun,

kylläki muutaman pävivä päästä,
      kuhan kestäis vielä uuden vuoden vastaanottajaiset ilotulituksinneen,
      siitten voi jo oikeesti huokasta helpotuksesta,

• Anonyymi

Etelässä luonto ei ole edes vielä vaipunut uneen,
      talvesta tulee lyhyt, toivottavasti,
      keväästä kun ei tiedä, mutta sitä kohti ollaan menossa joka päivä.
      Kiitos runosta !

• Anonyymi

Kiitos runosta!
      Mietteliäs olen turistien kutsumisesta. Näkyvyyttä Suomi saa ja on saanut maailmantähtien vierailuista.
      Huolissani olen lukiessani paikallisten asukkaiden pelosta mitä turismi saa aikaan.
      Samaa kohtaloa ennustetaan kuin Kanarialle. Yle areenassa on dokumentti. On kesken minulla vielä.

Luontoihminen olen ja jalat vielä kantaa patikoinnin, mutta laskettelemaan en uskaltaudu.

Sopivaa määrää toivon turisteja tuntereille ja hyvää mieltä uudelle vuodelle!

• Anonyymi

Samaaa mieltä olen
        jo vuosia sitten kun puolisoni oli elossa ja me lomailtiin aurinkorannoilla vuosittain
        jo silloin huomasi ettei kaikki paikallinen väestö pitäny turisteitsta ,

kerran heitettiin kalja tölkki meidän perään huudettiin ameriikkalaisia,
        kylläki heidän kieleellään mutta me kyllä ymmärsimme kieln silti,

joku toinenki kerta oli kun matkaoppaan piti pitää suomen lippua korkealla, kun jokin viha silloinki oli ameriikaisia kohtaan,

niin se vaan on
        tavallaan raamatun sana toteutuu ja on totta tässäki asioissa,

kansakuntia EI voi sekostaa keskenään, jumala hajotti aikoinaan PAAPELIN TORNIN kun huomsi ettei kansakunnat tule toimeen keskenään, ja antoi kaikille oman valtion ja käski elää sovussa kaikki omien valtioittensa sisällä ja tehdä kauppaa keskenään joka tänä päiväni olisi paras ratkaisu maailman politiikkaan, mutta nyky ihminen rikko raamatun opetuksia räikeästi ja siksi sodat ja epäsortoa terrori-iskuineen aiheuttaa turvattomuutta koko maailmaan,

joten sivu huomautuksena raamatn sana on TOTTA ja erittäin hyvä ihmiskunnan opetuskirja jos ihmikunta vaan älyäisi sitä kuulla ja lukea , mutta ei ihmiskunta jatkaa tuhonamistaan, kun pahuus on heille tärkeämpää kuin hyvyyden rakentaminen uhmiskunnan keskuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaaa mieltä olen
        jo vuosia sitten kun puolisoni oli elossa ja me lomailtiin aurinkorannoilla vuosittain

joku toinenki kerta oli kun matkaoppaan piti pitää suomen lippua korkealla, kun jokin viha silloinki oli ameriikaisia kohtaan,

niin se vaan on

kansakuntia EI voi sekostaa keskenään, jumala hajotti aikoinaan PAAPELIN TORNIN kun huomsi ettei kansakunnat tule toimeen keskenään, ja antoi kaikille oman valtion ja käski elää sovussa kaikki omien valtioittensa sisällä ja tehdä kauppaa keskenään joka tänä päiväni olisi paras ratkaisu maailman politiikkaan, mutta nyky ihminen rikko raamatun opetuksia räikeästi ja siksi sodat ja epäsortoa terrori-iskuineen aiheuttaa turvattomuutta koko maailmaan,

joten sivu huomautuksena raamatn sana on TOTTA ja erittäin hyvä ihmiskunnan opetuskirja jos ihmikunta vaan älyäisi sitä kuulla ja lukea , mutta ei ihmiskunta jatkaa tuhonamistaan, kun pahuus on heille tärkeämpää kuin hyvyyden rakentaminen uhmiskunnan keskuuteen.

sori korj. " rakentaminen ihmiskunnan keskuuteen " pöh.

• Anonyymi

Olen mietteliäs turistien kutsumisesta. Suomi saa näkyvyyttä ja on saanut
        maailmantähtien vierailuista.
        Olen huolissani lukiessani paikallisten asukkaiden pelosta, mitä turismi saa aikaan.
        Olen luontoihminen ja jalat vielä kantavat patikoinnin.
        Toivon sopivaa määrää turisteja tuntureilla.

Huomaatko erään periaattellisen eron tässä tekstissä ja 11:10 kirjoitettuun ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen huolissani lukiessani paikallisten asukkaiden pelosta, mitä turismi saa aikaan.

Ennen ja kymmeniä vuosia varsinki eteläeurrooppa hyötyi suurista turistimääristä taloudellisesti,
        matkailu oli ainaki silloin heille tärkein elinkeino taloudellisesti,

niin se maailma muuttu,
        turismiki voi muuttua " riesaksi "

uskoisin
        ei kuitenkaan vielä Suomelle,
        vai onko joku erimieltä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen ja kymmeniä vuosia varsinki eteläeurrooppa hyötyi suurista turistimääristä taloudellisesti,
        matkailu oli ainaki silloin heille tärkein elinkeino taloudellisesti,

niin se maailma muuttu,
        turismiki voi muuttua " riesaksi "

uskoisin
        ei kuitenkaan vielä Suomelle,
        vai onko joku erimieltä ?

Se oli silloin, elettiin nousukautta. Nyt turismi syö paikallisten asukkaiden elinoloja Kanarialla ja sama on toistumassa kauniissa Lapissamme.

Luin, että Lapissa esim. sesonkityöntekijöiden on vaikeaa saada enää kohtuuhintaista asuntoa. Asunnot on valjastettu sijoituskäyttöön airbnb -tilapäisasunnoiksi. Raha virtaa asunnon omistajalle.
        Inarinjärvelle on julkkiksen ökyhotellihanke. Työtähän se tarjoaa, mutta mitkä ovat haitat. Pörräävätkö mönkijät, moottorikelkat, vesijetit, pienkoneet pian porojen laidunmailla.
        Rauha rikkoontuu entisestään.
        En ole asiantuntija. Ymmärrän, että tietty määrä turisteja parantaa paikallisten elintasoa, mutta mikä on sopiva määrä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se oli silloin, elettiin nousukautta. Nyt turismi syö paikallisten asukkaiden elinoloja Kanarialla ja sama on toistumassa kauniissa Lapissamme.

Luin, että Lapissa esim. sesonkityöntekijöiden on vaikeaa saada enää kohtuuhintaista asuntoa. Asunnot on valjastettu sijoituskäyttöön airbnb -tilapäisasunnoiksi. Raha virtaa asunnon omistajalle.
        Inarinjärvelle on julkkiksen ökyhotellihanke. Työtähän se tarjoaa, mutta mitkä ovat haitat. Pörräävätkö mönkijät, moottorikelkat, vesijetit, pienkoneet pian porojen laidunmailla.
        Rauha rikkoontuu entisestään.
        En ole asiantuntija. Ymmärrän, että tietty määrä turisteja parantaa paikallisten elintasoa, mutta mikä on sopiva määrä?

" kempä tietäis sen ken arvaisi huomisen "

hassu juttu,

joksus kirjoitin runon, tai aforismin ,

" hyvä tekee pahaa
        paha tekee hyvää "

jotkut asiat ovat hyviä mutta seuraukset voi olla pahoja, mosessaki asiassa kuten esm " alko " ym.

nyt kenties matkailu .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" kempä tietäis sen ken arvaisi huomisen "

hassu juttu,

joksus kirjoitin runon, tai aforismin ,

" hyvä tekee pahaa
        paha tekee hyvää "

jotkut asiat ovat hyviä mutta seuraukset voi olla pahoja, mosessaki asiassa kuten esm " alko " ym.

nyt kenties matkailu .

Minulle putkahti mieleen hyvä mietelause, en muista kenen. Vähän niin kuin tuo sinun " hyvä tekee pahaa
        paha tekee hyvää "

Näin se menee:
        "Hyviä eivät ole ihmiset, jotka tekevät hyviä tekoja vaan ihmiset, jotka eivät tee pahoja tekoja".

Joskus sitä saattaa hyvillä teoillaan hyvittää sitä pahaa tekoaan. Vaan parempi olisi ollut tekemättä se paha teko.

Sinulla on hyviä ahatuksia 15:16.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle putkahti mieleen hyvä mietelause, en muista kenen. Vähän niin kuin tuo sinun " hyvä tekee pahaa
        paha tekee hyvää "

Näin se menee:
        "Hyviä eivät ole ihmiset, jotka tekevät hyviä tekoja vaan ihmiset, jotka eivät tee pahoja tekoja".

Joskus sitä saattaa hyvillä teoillaan hyvittää sitä pahaa tekoaan. Vaan parempi olisi ollut tekemättä se paha teko.

Ahatuksia, no juu ahaa -herätyksiä.

Tarkoitin kyllä, että hyviä ajatuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

paha tekee hyvää "

Näin se menee:

Todella hieno oli aforismi ihmisestä / ihmisistä,,,,,,

olen sen lukenu joskus aikasemmin
        mutt en yhtää muista mistä sen tarkempaan ,

tosi hyvä ja hieno ohje meille tavallisillekki ihmisille .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahatuksia, no juu ahaa -herätyksiä.

Tarkoitin kyllä, että hyviä ajatuksia.

Ymmärretty on

eikä haittaa,

mä itse en teekkää muuta kuin virheitä,

-- minkäs näille vanhuksen sormille enään mitään voi, ne tansii omaa tripakaansa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaan ainakin sen, että moni on alkanut käyttää poikkeavaa sanajärjestystä
        lauseissa. Onkohan se seurausta lööpeitä ja klikkausotsikoista ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaaa mieltä olen

niin se vaan on

Onko se jokin turistiopas mielestäsi?
        Tuskinpa turistit kovin jumalisia ovat siellä Kanarialla.

• Anonyymi

Muinoin liukkaat kelit oli maarraskuussa,
      nyt joulukuussa,
      täällä kadut peilikirkkaassa jääsä,
      auta armias, jos vanhsu kaatuu,
      siinä on lonkat ja jalat poikki,
      vanhuksen kaatuminen voi olla jopa kuolemaan johtava vahinko,
      luut ei paranekkaa enään yhtä nopeesti tai hyvin kuin nuorena.

• Anonyymi

Nastat kenkiin tai nastakengät. Polvisuojat. Lonkkahousut. Kypärä. Kulje ja etene turvallisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nastat kenkiin tai nastakengät. Polvisuojat. Lonkkahousut. Kypärä. Kulje ja etene turvallisesti.

Pääseekö noissa varustuksissa enää liikkeelle tai onko se enää mukavaa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääseekö noissa varustuksissa enää liikkeelle tai onko se enää mukavaa ?

Kyllä pääsee. Mukavuus tulee perässä, ellei ole muuten mukana.

• Anonyymi

Kesäkelit on kohta ohi. Ensi viikoksi on luvattu pakkasia koko maahan.

• Anonyymi

Onhan meillä ollu jokunen vuosi sitten tammikuussaki vesisateita,
        taisi koko tammikuu olla omituisen lämmin
        ei lunta juurikaa massa
        pelkkää vesisdetta,

normaali tavi on kuitenki tammikussa on lunta ja pyryä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan meillä ollu jokunen vuosi sitten tammikuussaki vesisateita,
        taisi koko tammikuu olla omituisen lämmin
        ei lunta juurikaa massa
        pelkkää vesisdetta,

normaali tavi on kuitenki tammikussa on lunta ja pyryä,

Nykyään riippuu mistä Suomen kolkasta puhutaan. Eteläisemmässä kolkassa talvet
        ovat jo kauan sitten muuttuneet lyhyemmiksi. Tammikuu voi olla säiltään
        vaihteleva, "varma" talvi on vain helmikuussa ja maaliskuu alkaa jo tehdä
        kevättä.

• Anonyymi

Ihan 'pikkuisen' on nyt aloittaja etuajassa. Elähän sie talvi ensin, niiin kyllä se kevätkin tulee sitten aikanaan.

• Anonyymi

Niinkö meinaat,
        mun kevät alkaa a i n a 1. 1. 2025. siis vuodenalusta, on alkanu jo melkein yhdeksänkymmentä vuotta, heh,
        kuhan muutaman vuoden jaksan vielä hengittää,
        täytän yhdeksänkynnenä,
        jos luoja suo,

jostain syystä tunnen aina helpotusta kun vanha vuosi taakse jää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinkö meinaat,
        mun kevät alkaa a i n a 1. 1. 2025. siis vuodenalusta, on alkanu jo melkein yhdeksänkymmentä vuotta, heh,
        kuhan muutaman vuoden jaksan vielä hengittää,
        täytän yhdeksänkynnenä,
        jos luoja suo,

jostain syystä tunnen aina helpotusta kun vanha vuosi taakse jää.

Et ole ainoa. Minulla ajatuksissani vuosi on soikea/ovaali pystyssä. Joulukuu on ylhäällä ja kesäkuu alhaalla. 1.1. aletaan laskeutua kevätkautta pitkin kohti kesäkuuta.

• Anonyymi

Oikein ihana aloitus ! Joka päivä mennään kevättä kohti.

• Anonyymi

Ihana raikas sumu ilma ja lämmintä kuin syyskuussa. Nyt töpöstä toisen eteen ja lenkille reippain mielin.

• Anonyymi

Vai töppöstä toisen eteen ja lenkille?

Niin minäkin kuvittelin, että niin kauan makoilen ja sitten kun kunto vaatii lähden lenkille ja katson, kuinka se kohisten nousee!!

Vaan ei se mennytkään niin. Nyt on selkä niin kipeä, että kolmen kipulääkkeen voimin pystyn jotenkuten päivän askareeni toimittamaan ja jopa rollaattorin avulla lähi kaupassa käymään. Ei puhettakaan mistään pitemmistä reissuista.

Olin jo lääkärillä ja selän ultrakuvaus on, mutta nyt onkin pelko, että mitä, mitä, mitä on tapahtunut? Ei kai lonkat ole kuluneet maatessa, koska leikkaus ei tulisi enää kysymykseenkään ikäni puolesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai töppöstä toisen eteen ja lenkille?

Niin minäkin kuvittelin, että niin kauan makoilen ja sitten kun kunto vaatii lähden lenkille ja katson, kuinka se kohisten nousee!!

Vaan ei se mennytkään niin. Nyt on selkä niin kipeä, että kolmen kipulääkkeen voimin pystyn jotenkuten päivän askareeni toimittamaan ja jopa rollaattorin avulla lähi kaupassa käymään. Ei puhettakaan mistään pitemmistä reissuista.

Olin jo lääkärillä ja selän ultrakuvaus on, mutta nyt onkin pelko, että mitä, mitä, mitä on tapahtunut? Ei kai lonkat ole kuluneet maatessa, koska leikkaus ei tulisi enää kysymykseenkään ikäni puolesta.

Tuttavani, yli 90 vuotta ikää, oli lonkkaleikkauksessa toukokuussa, sama lonkkanivel uusittiin jo toisen kerran.
        Leikataanhan iäkkäätkin, ja lonkkanivelvammat haittaavat kyllä elämää, hän asuu yksin omakotitalossa, ollut aina sellainen touhunmies. Askel kyllä lyheni ja käyttää nyt keppiä tukena ulkona liikkuessa.

• Anonyymi

Kiitos, oli ihan lämmin ulkoilusää, mutta lenkkini jäi vähän lyhyeksi, kun kävin liikuntakeskuksessa jumpalla. Kyllä nyt on hyvä mieli ja kroppani kiittää!

• Anonyymi

Iäkkäänä joutuu kierteseen. Lihakset tukevat luustoa.
      Lihaksiakin täytyisi pitää kunnossa, mutta ei pysty,
      koska kevytkin jumppa koskee kipeisiin luihin.
      Ihan mahotonta.

• Anonyymi

Venyttää ja vanuttaa voi hitaasti ja hartaastikin. Pääasia, että saa liikettä aikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venyttää ja vanuttaa voi hitaasti ja hartaastikin. Pääasia, että saa liikettä aikaan.

Ei onnistu enää ilman että kivut lisääntyvät. Jänteet, nivelet, luut ja kuihtuneet
        lihakset ja kaikki tulevat niin kipeäksi, vaikka kuin kuinka hitaasti ja kevyesti venyttelisi.
        Olen ikäni ollut liikunnallinen ja jumpannut vielä jonkun sitten kotona kevyttä jumppaa
        päivittäin, mutta enää ei onnistu. Itse sen jokainen parhaiten tietää, minkä
        kroppa kestää ja mitkä kivut kestää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei onnistu enää ilman että kivut lisääntyvät. Jänteet, nivelet, luut ja kuihtuneet
        lihakset ja kaikki tulevat niin kipeäksi, vaikka kuin kuinka hitaasti ja kevyesti venyttelisi.
        Olen ikäni ollut liikunnallinen ja jumpannut vielä jonkun sitten kotona kevyttä jumppaa
        päivittäin, mutta enää ei onnistu. Itse sen jokainen parhaiten tietää, minkä
        kroppa kestää ja mitkä kivut kestää.

Rapakunto, vaikka koko ikäsi olet liikkunut ja voimistellut. Nyt ei mene yksi yhteen tuo juttu. Eikä lisäravinteita olisi kannattanut jättää väliin.

• Anonyymi

Tänne meille on ennustettu auringon paistetta peräti neljäksi tunniksi huomenna. Valo saapuu,kyllä se kevään merkki on.

• Anonyymi

Aurinko paistaa joskus / monta kertaa myös syksyllä ja jopa pimeimpään rospuuttoaikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aurinko paistaa joskus / monta kertaa myös syksyllä ja jopa pimeimpään rospuuttoaikaan.

Oi, miten ihanaa jos ja kun tänään aurinkokin paistaisi. Nyt viel sataa vettä, tuleekin. Oli hyvät ja makoisat yöunetkin!
        Mutta, nyt odottelen sitä auringoa !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oi, miten ihanaa jos ja kun tänään aurinkokin paistaisi. Nyt viel sataa vettä, tuleekin. Oli hyvät ja makoisat yöunetkin!

Kukas kävi lenkillä? Kukkuui, minä jo kipaisin pienen lenkin.
        Nyt syömään ja senjorijumppaan iltapäivällä.
        Hei taas,vähäksi aikaa ! :))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukas kävi lenkillä? Kukkuui, minä jo kipaisin pienen lenkin.
        Nyt syömään ja senjorijumppaan iltapäivällä.
        Hei taas,vähäksi aikaa ! :))

j oooo se käy lenkillä joka voi ja jaksaa,
        me toiset sairaat maataan sängyssä ja ootellaa kuolemaa,

---
        oltiin meki ennen joskus oikeita ihmisiä
        jalka nousi kevyesti
        kipastiin kaupassaki,
        nyt jotkut meistä tekee kuolemaa,
        toooosi ikävää
        olla sairaana vuoteensa vanki.
        voi että on tympeetä,
        apteekissaki pitäis käydä, mutta lähes 3 asteen kuumeessa ei oikein jaksa,
        arvaa vaan harmittaako,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

j oooo se käy lenkillä joka voi ja jaksaa,
        me toiset sairaat maataan sängyssä ja ootellaa kuolemaa,

---
        oltiin meki ennen joskus oikeita ihmisiä
        jalka nousi kevyesti
        kipastiin kaupassaki,
        nyt jotkut meistä tekee kuolemaa,
        toooosi ikävää
        olla sairaana vuoteensa vanki.
        voi että on tympeetä,
        apteekissaki pitäis käydä, mutta lähes 3 asteen kuumeessa ei oikein jaksa,
        arvaa vaan harmittaako,

heh, korjaus ,
        39 asteen kuumeessa, taas kone kiusaa vanhusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän se paistoi aamupäivän. Täällä ainakin. Niiin kirkasta oli, että häikäisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän se paistoi aamupäivän. Täällä ainakin. Niiin kirkasta oli, että häikäisi.

Tänää on luvattu auringoa eikä yhtäkään pilveä kuulema näy. Teenpä pitkän sauvvakävelylenkin, ennenkun rakettipaulutus alkaa. Inhoon noita raketteja ja pistän tulpat korviin !!
        Liike se on s hyvää lääkettä ei koron ja lentsu iske.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänää on luvattu auringoa eikä yhtäkään pilveä kuulema näy. Teenpä pitkän sauvvakävelylenkin, ennenkun rakettipaulutus alkaa. Inhoon noita raketteja ja pistän tulpat korviin !!
        Liike se on s hyvää lääkettä ei koron ja lentsu iske.

Itsekin kävin pienellä. Tie oli sula, ei tarvinnut pelätä kaatumista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olette te reippaita,
        katteks jo käy, meikä ei jaksa enään mitään ,
        flunssaki iski kovalla voimallaan,

kauankohan vanha saa olla hengissä
        jää arvailuksi,
        aivan kauhee flunnsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvää uutta vuotta, tänään lumisadetta luvattu ja pientä pakkasta. Ja pitäähän se uuden vuoden lenkki tehdä. Illalla lämmitän saunan ja otan ensimmäiset uuden vuoden löylyt !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvää uutta vuotta, tänään lumisadetta luvattu ja pientä pakkasta. Ja pitäähän se uuden vuoden lenkki tehdä. Illalla lämmitän saunan ja otan ensimmäiset uuden vuoden löylyt !

Kiwat sulle. Osaat näemmä rentoutua. Onnekasta tulevaa ...

• Anonyymi

Oletteko pysyny terveenä,
      mulle iski tänään kuume mittari näytti 38:9
      olen ottanu päivän aika 2 Panadoli 1 mg
      ajattelin ottaa yöksi vielä yhden nukkumaan mennessä, päätä on särkeny ja oksennus on kaivertanu, hyiii jos pitää oksentaa, okentaminen on tosi inhottavaa,

nyt tuntuu kuin kuume olisi hiukan laskenu,
      mikähän minuun iski, yööööök, ku oksettaa ?

• Anonyymi

Voi ei, kuulostaa ikävältä. Oksentaminen on tosiaan inhottavaa ja varsinkin jos ei enää tule mitää ja yökkäät vaan.
        Nyt on kausi-influenssaa, koronaa, mykoplasmaa ja mitähän vielä. Tämä on sitä aikaa, kun ihmiset liikkuu ja viirukset leviää.
        Eipä tässä oikein muuta voi kuin sympatiseerata ja muistuttaa kuin lasta konsanaan, että muista juoda nestettä ja jos olo heikkenee kovin niin 112.

Pikaista paranemista, tosi pikaista!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi ei, kuulostaa ikävältä. Oksentaminen on tosiaan inhottavaa ja varsinkin jos ei enää tule mitää ja yökkäät vaan.
        Nyt on kausi-influenssaa, koronaa, mykoplasmaa ja mitähän vielä. Tämä on sitä aikaa, kun ihmiset liikkuu ja viirukset leviää.
        Eipä tässä oikein muuta voi kuin sympatiseerata ja muistuttaa kuin lasta konsanaan, että muista juoda nestettä ja jos olo heikkenee kovin niin 112.

Pikaista paranemista, tosi pikaista!

Eipä taida "lanssia" tulla paikalle.
        Kehottavat vaan lepäämään, juomaan nestettä ja särkylääkettä ottamaan.
        Muutenkin pulaa terv.hoitohenkilöstöstä.

• Anonyymi

Kuume hörsössä putos kuume mittaiki lattialle, hui kauheeta, elohopea pirstouti nyt hirvittää saano kaikkia imuritua pois,
      kyllä tämä vanhan ihmisen elämän on sitten he..... ve..... tt ,.....iä--.....
      koko aamun ole hokenu kuolis pois, mutt ku mun luojakaa ei kuule, on varmaan loukkantunu kun koko ajan höpötän sille että hakis vanhan ihmisen pistä ei kertakaikkiaan enään kestä olen makoillu koko päivän välillä käyny kylpprissä, väällin syöny "kanamuna maitoa " ja puuroa,
      yskittää niin hiivatisti, kurkkuun käy ihan kippeetä,

apteekissaki pitäis käydä hakea kaikki syd. lääkkeet ku vuoden vaihteessa ne maksaa maltaita,
      hirvittää jos en jaksa viimestään huomenna käydä apteekissa, jää kelan etuus saamata,
      aivan hirvittää, että pitiki tämän kuumeen tulla nyt just. ois tulle vasta viikon päästä mutta se menee nyt näin,
      koittakaa pysy hengissä, mä haluisin vain kuola, tätä eienään jaksa vanha ihminen.

• Anonyymi

Voitelin kaulan siis ulkopuolelle
      kurkkutorven KIPUGEELILLÄ
      se helootti kurkku kipua
      mutta
      saakohan sitä hitusen pistää suuhun siis kurkkuun
      ei aivan nielaseis kuitenkaan,
      veiskö se kivun kurkusta pois,

mitä mieltä olette ?

• Anonyymi

Kipugeeliä, vain terveelle iholle, ei haavoihin, ei silmiin, eikä missään tapauksessa suuhun !
        Sipulimaito, kuumaan maitoon sipulia.
        Raakaa sipulia, valkosipulia, mustapippurikin pureskellen, onhan niitä keinoja. Inkivääri on hyvää kurkulle, raakana, tai teehen sekoitettua raastettuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kipugeeliä, vain terveelle iholle, ei haavoihin, ei silmiin, eikä missään tapauksessa suuhun !
        Raakaa sipulia, valkosipulia, mustapippurikin pureskellen, onhan niitä keinoja. Inkivääri on hyvää kurkulle, raakana, tai teehen sekoitettua raastettuna.

kiitos vinkistä, menenki heti kokeileen inkivääriä, siis maitoon vai veteenkö se laitetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anoppini keitti minulle sipulimaitoa, kun yskin koko yön. Join lääkkeen yökötellen ja istuin lopun yötä selkä suorana nojatuolissa ja opin olemaan yskimättä, peläten, että hyvää tarkoittava anoppi keittää minulle uuden annoksen. Aamulla hän oli tyytyväinen, kun sipulimaito oli auttanut.
        No, olihan se.
        Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kiitos vinkistä, menenki heti kokeileen inkivääriä, siis maitoon vai veteenkö se laitetaan.

Hei.
        Minä vuolen raakaa inkivääriä perunankuorima veitsellä voileivälle, usein heti aamukahvileivälle,
        Nyt ei ole tuoretta inkivääriä kotona, joten pilkon valkosipulia leivälleni ja jäävuorisalaattia päälle.
        Flunssaa, tai kuumetta minulla ei ole ollut miesmuistiin, ei ainakaan 15 vuoteen.

Raaka sipuli on oiva kipulääke, siis raaka.

Liman irrottamiseen ; mummoni laittoi kokonaisia sipuleita kuorineen alumiinivuokaan ja uuniin hautumaan.
        Kun ne olivat ihan selvästi uunissa ns. kutistuneet, näyttivät kypsiltä,
        Uunista pois, hetken jäähtynyt sipuli käteen ka sormilla puristettiin kuoren sisältä se makea ja mehukas sipulin sisus suuhun. Maistuu hyvälle.
        Kyllä sillä lääkkeellä minulta monta nuhaa ja yskää hoidettiin ja opin rakastamaan raakaakin sipulia.
        Usein herkuttelen sipulikeitolla, tai ruskistan pannullisen sipulirenkaita joista lämmin voileipä syntyy vain hiukan suolaa päälle ripottamalla.

Eilen ostin sipulia, ihan itse teen taas sipulikeiton ja lisänä paahtoleipää juustolla.
        Herkuttelua ilman pottusalaattia ja nakkeja.
        Pikaista parantumista.

Jos tauti ei hellitä, ei kun akuuttiin!

• Anonyymi

Mulla flunssa,
      nokka juoksee vettä,

osaako joku tai kuaan selittää miksi flunssan aluass nenästä vuotaa aivan kauheesti vettä,
      yskittää ja kurkku kauheen kipee,
      tuo vesi nokasta ihmetyttää, mikä sen aiheuttaa ?

• Anonyymi

Niin ja silmistä vuotaa vettä,
        mikä ihme tommosen oireen aiheuttaa
        kuinka lääketiede selittää tuon ilmiön flunnsan alkuvaiheessa,
        kuumetta on 38 - 39 astetta
        vaihetelee rajusti, kauheen kipee olotila,
        olisi pitäny jaksaa käydä apteeksissa EN jaksanu,
        entä huomenna k e h t a a k o mennä apteekkiin,

vuosi vaihtuu ja omavastuu kalliissa lääkeissä on todella suuri
        alkuvuodesta,

siksi olisi tärkeä käydä huomenna apteekissa, saa vielä tämän vuoden kela hyvityksen .

huh, tetenki maski suojaksi, mutta
        hirvittää sairaana mennä apteekkiin, onkohan se edes luvallista ?

• Limassa on iso osa vettä. Liman tarkoitus on puhdistaa nenästä ei toivottuja vieraita.
        Lima usein paksunee ja muuttaa väriä, jos taudinaiheuttajia on nenässä enemmänkin.
        Allergisessa nuhassa myös lima on vesimäistä.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Limassa on iso osa vettä. Liman tarkoitus on puhdistaa nenästä ei toivottuja vieraita.
        Lima usein paksunee ja muuttaa väriä, jos taudinaiheuttajia on nenässä enemmänkin.
        Allergisessa nuhassa myös lima on vesimäistä.

Entä kun ei ole alerginen yleensäkkä,

vaan nyt flunssa
        kuume vaihtelee välillä 39 välillä selvästi laskee,
        mutt ei ole ollenkaan vakaa,
        vettä tulee nenästä
        kohta saisi olla saavi neän alla,
        yksittää,
        on tosi flunnsanen olo,
        paha olo,

• Anonyymi kirjoitti:

Entä kun ei ole alerginen yleensäkkä,

vaan nyt flunssa
        kuume vaihtelee välillä 39 välillä selvästi laskee,
        mutt ei ole ollenkaan vakaa,
        vettä tulee nenästä
        kohta saisi olla saavi neän alla,
        yksittää,
        on tosi flunnsanen olo,
        paha olo,

Nenän limakalvojen reagoinnissakin on yksilöllisiä piirteitä.
        Yleensä flunssan alussa ja lopussa lima on ohuempaa, vesimäisenpää.
        Eli alussa se ei ole vielä infektoitunut ja lopussa infektio alkaa parantua lima ohenee.
        Toivotaan, että tilanteesi helpottuu.

• Anonyymi

Hunaja irroittaa limaa, kun on yskä.

• Anonyymi

Olen syöny ja juonu hunajaa pitkin päivää,

elimistöä jo ällöttää söi tai joi
        ei hyvä olo,
        aivan kauhhee olo,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen syöny ja juonu hunajaa pitkin päivää,

elimistöä jo ällöttää söi tai joi
        ei hyvä olo,
        aivan kauhhee olo,

Menikö se oksettava olo pois?
        Ei oikein osaa sanoo mitään.
        Myötätuntoisia ja parantavia ajatuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menikö se oksettava olo pois?
        Ei oikein osaa sanoo mitään.
        Myötätuntoisia ja parantavia ajatuksia.

Kurkku kauheen kipeenä
        tällähetkellä ei okseta ,
        nieleminen käy kaheenkippeetä,
        kuume vaihtelee, väällin ei ole vällin 38 tai jotain,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kurkku kauheen kipeenä
        tällähetkellä ei okseta ,
        nieleminen käy kaheenkippeetä,
        kuume vaihtelee, väällin ei ole vällin 38 tai jotain,

Hei.
        Kokeilehan kurkkukipuun jäätelöä.

Tulehduksia, jota kurkkukipukin on, hoidetaan kylmällä!

Lääkäri antoi minulle ohjeen kun -63 syntynyt lapseni oli kovassa kuumeessa, että vie viileään, mutta älä silloin jos se on nuhakuumetta.
        Kurkkukipuun hän antoi ohjeen, kylmää maitoa, tai vettä, jääpala suussa imeskellen, helpottaa kipua. Jäätelö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei.
        Kokeilehan kurkkukipuun jäätelöä.

Tulehduksia, jota kurkkukipukin on, hoidetaan kylmällä!

Lääkäri antoi minulle ohjeen kun -63 syntynyt lapseni oli kovassa kuumeessa, että vie viileään, mutta älä silloin jos se on nuhakuumetta.
        Kurkkukipuun hän antoi ohjeen, kylmää maitoa, tai vettä, jääpala suussa imeskellen, helpottaa kipua. Jäätelö!

EI käy kylmä,
        join vahingossa kylmää vettä oli tosi huono juttu,

kuuma hunajaveri ja suolavesi on parasta.

• Anonyymi kirjoitti:

EI käy kylmä,
        join vahingossa kylmää vettä oli tosi huono juttu,

kuuma hunajaveri ja suolavesi on parasta.

Hunaja on ihan hyvä flunssalääke, mutta usein ihmisiltä unohtuu se seikka, että hunajan hyvät ominaisuudet häviää, jos laitetaan kuumaan veteen.
        Ensin pitäisi vesi keittää ja jäähdyttää alle 40 asteiseksi, vasta sitten laittaa hunaja.

Kurkkukipua helpottaa apteekista saatavat kurkkutabletit.
        Itse olen käyttänyt Strepsils-nimisiä. (en varma onko nimi ihan oikein)

Jos tuo tautisi ei 2viikossa ole ohitse (jos siis flunssa) niin on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Minä olen sitä mieltä, että siksi me olemme veroja ym. maksuja maksaneet ja maksamme edelleen eläkkeistämme, että olemme oikeitettuja saamaan hoitoa, sitä tarvitessamme.
        Jos tulee tilanne itselleni, että koen jotain olevan niin vialla, että tarvitsen apua. Menen kyllä oitis ensiapuun ja olen ,kuin ´´paska junttilan tuvan seinällä´´ että sitä myös saan.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Hunaja on ihan hyvä flunssalääke, mutta usein ihmisiltä unohtuu se seikka, että hunajan hyvät ominaisuudet häviää, jos laitetaan kuumaan veteen.
        Ensin pitäisi vesi keittää ja jäähdyttää alle 40 asteiseksi, vasta sitten laittaa hunaja.

Kurkkukipua helpottaa apteekista saatavat kurkkutabletit.
        Itse olen käyttänyt Strepsils-nimisiä. (en varma onko nimi ihan oikein)

Jos tuo tautisi ei 2viikossa ole ohitse (jos siis flunssa) niin on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Minä olen sitä mieltä, että siksi me olemme veroja ym. maksuja maksaneet ja maksamme edelleen eläkkeistämme, että olemme oikeitettuja saamaan hoitoa, sitä tarvitessamme.
        Jos tulee tilanne itselleni, että koen jotain olevan niin vialla, että tarvitsen apua. Menen kyllä oitis ensiapuun ja olen ,kuin ´´paska junttilan tuvan seinällä´´ että sitä myös saan.

Jos pysyy hengissä kaksiviikkia,
        se on sairallle pitkä aika,

viimeyönä olikohan tekemässä kuolemaa, näin unta että kaikki minun lähirakkaat oli yllättäin kylässä ja kaikki hössötti minun ympfollä, kaikki neuvoi ja kaikilla oli kauhee auttamisen tarve, muukaansa olisivat ottaneet mutta jostain syystä jäin siihen he menivät, olisin halunnu mukaan
        siinä oli isäni, aitini, kaksi pikkusen mua vanhempaa veljeä ja pikkusisto joka oli lapsena kuollu, enne minun syntymään, voi kuinka olisinkaan halunnu mennä mukaan, nyyy,
        uni jatkui jonkilaisena pakonomaisena en oikein tajunnu mitä siinä puuhateltiin, siinä oli joku kokoajan mun seurassa, josta en pitäny,

kertokaa mitä uni oikeesti tarkotti,
        itse luulen että olisin halunnu kuolla siihen paikkaan, mutt jostain syystä en vaan kuollu, vaikka olen hirmu kipii tälläki hetkellä , puolihortessa ja kipiii aivan kauheen kipee,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

viimeyönä olikohan tekemässä kuolemaa, näin unta että kaikki minun lähirakkaat oli yllättäin kylässä ja kaikki hössötti minun ympfollä, kaikki neuvoi ja kaikilla oli kauhee auttamisen tarve, muukaansa olisivat ottaneet mutta jostain syystä jäin siihen he menivät, olisin halunnu mukaan
        siinä oli isäni, aitini, kaksi pikkusen mua vanhempaa veljeä ja pikkusisto joka oli lapsena kuollu, enne minun syntymään, voi kuinka olisinkaan halunnu mennä mukaan, nyyy,
        uni jatkui jonkilaisena pakonomaisena en oikein tajunnu mitä siinä puuhateltiin, siinä oli joku kokoajan mun seurassa, josta en pitäny,

itse luulen että olisin halunnu kuolla siihen paikkaan, mutt jostain syystä en vaan kuollu, vaikka olen hirmu kipii tälläki hetkellä , puolihortessa ja kipiii aivan kauheen kipee,

Unia ei pysty selittämään eikä ole tarviskaan. Jotain ne ehkä kertovat
        alitajunnassamme liikkuvista ajatuksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinulla nyt on, kun olet niin kauhean kipiä ? Onko ne niitä "ainaisia kipuja"
        vain onko jotain uuttakin tullut esimerkiksi flunssakuumetta ?
        Se vie voimat. Toivotan sinulle mahdollisimman hyvää vointia ja hyvää
        paranemista, niin hyväksi kun on mahdollista !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinulla nyt on, kun olet niin kauhean kipiä ? Onko ne niitä "ainaisia kipuja"
        vain onko jotain uuttakin tullut esimerkiksi flunssakuumetta ?
        Se vie voimat. Toivotan sinulle mahdollisimman hyvää vointia ja hyvää
        paranemista, niin hyväksi kun on mahdollista !

Flunnssa, tai angiina
        kuumetta ja kurkku kipee,
        tai molemmat yhtäaikaa, olo on kuin helvetissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Unista ei tiedä miltä tasolta ne tulevat. Ei kenenkään unia voi toinen selittää.
        Unikirjojen selityksetkin ovat symbolisia.
        Ihminen itse on itsensä paras asiantuntija.
        Jos tuo uni, mistä kerroit, olisi minun uneni, ajattelisin, että uni kertoo toiveestani päästä elämästä tästä, mutta aikani ei ole vielä täysi täällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Flunnssa, tai angiina
        kuumetta ja kurkku kipee,
        tai molemmat yhtäaikaa, olo on kuin helvetissä.

Angiina tarvitsee antibioottikuurin.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Unista ei tiedä miltä tasolta ne tulevat. Ei kenenkään unia voi toinen selittää.
        Unikirjojen selityksetkin ovat symbolisia.
        Ihminen itse on itsensä paras asiantuntija.
        Jos tuo uni, mistä kerroit, olisi minun uneni, ajattelisin, että uni kertoo toiveestani päästä elämästä tästä, mutta aikani ei ole vielä täysi täällä.

Totta,
        nyt kun ikä painaa, voimat hiipuu tradikaalisesti, on useinullu toive mieleen pääsis jo pois,
        kuuluu vanhuuteen
        alkaa kaipaamaan omia pois nukkuneita vanhempiaan , sisarruksiaan, puolisoaan, ym. elämässä vaikuttaneita tärkeitä ystäviä ja ihmisiä yleensäkki,

syksyksymmällä näin unta suuresta rahanmenosta,
        unessa rahapussi katosi, uni oli pahan , kummasti huoli kasvoi,
        huh,
        se uni toteutui
        jouluussa kulutettu raha summa oli paljon suurempaa kuin olin etukateen laskenu ja arvannukkaa,
        ei huolta raha riittää, mutta se tavallaan oli yllätys,

raamatussa jotain puhutaan unista,
        en koskaan ole oikein ymmärtäny mitä ne raamatun sana unista tarkottaa,
        osaakohan papit siitä kertoa tarkemmin ,

jokatapauksessa olen alkanu kaipaamaan omia vanhempiani
        paljon enemmän kuin koskaan ennen,

• Anonyymi

Joulukuun 21 päivä saavutimme pohjoisella pallonpuoliskolla rajan, jonka jälkeen valoisuus alkaa lisääntymään. Tuntuu nyt paljon paremmalta
      Taitaa olla talvipäiväntasaus nimeltään tuo tapaus.

Onko maaliskuussa seuraava, eli pimeä ja valoisuus kohtaavat. Molemmat samanpituiset.
      Tänäpä näyttää kovin talviselta. Eteläinen pallonpuolisko alkaa menettään toistaiseksi valoisuuttaan päivä päivältä.

Olisin päässyt "siivellä" varakkaan serkkuni laskuun. Tarvittisin omahoitajan mukaan sanoin hänelle.
      - No sitten moro, sanoi orpana.

• Anonyymi

Kohta on jo helmikuu ja maaliskuun loppu alkaa tuoda kevättä.
      Menipä talvi nopeasti :)))

• Anonyymi

Mitäpä jos elettäisiin tämä tammikuu nyt ensin.

• Anonyymi

Kuhan tästä flunssasta selviäis,
      jaksais nauttia valoisimmista päivistäki,
      kunto menee alaspäin kuin lehmänhäntä,

pahin on taas takana , joulu nimittäin,

talven pakkaset ja lumipyryt kyllä kestää,

kevät on elämän parasta aikaa.

• Anonyymi

Minä elän mielessäni jo kevättä. Onko se kiellettyä ? Kevättä on mukava
      ajatella nyt, koska ei sitä ehkä edes tule edes näkemään todellisuudessa.
      Onpahan saanut olla heräävät kukat, heräävä vihreys ja lintujen laulu
      mieltään ilahduttamassa.

• Anonyymi

Täällä toinen kevät-hörhö ,

helpotuksen huokaus
        on tammikuu ja kohti kevättä mennään
        että tukka tuulessa hulmuaa ,
        saapa nähdä näkeekö vanha vielä kesänki,
        vain luoja tietää ,
        ootellaan kuitenki.

• Anonyymi

Yksilöllistä. Monta vuotta olen norjan finnmarkissa asunut ja töitä tehnyt juurikin kaamoksen vuoksi. Kaamos on jostakin syystä se energisin vuodenaikani. Aldri har värdt sommermenneske. Olen såkalt vintermenneske ollut over hele livet mitt. Midtattsolan vallitessa kesällä olen laiska ja vetelä, koska unenlaatu on huono. Onkohan tämä yhteydessä siihen, että olen A-menneske. Eli illan torkku aamun virkku. Huhtikuun loppun asti menee hyvin, koska on hohtavat keväthanget med skare jossa hiihdellä. Sen jälkeen odotan taas sitä päivää, kun saan ensimmäisen kerran syyskuussa hangata huurteet auton ikkunoista. Päivät lyhenevät ja pimenevät. Lumimyrskyt sulkevat ylänkötiet. Ja tietysti: Taivaalle syttyvät räiskyvät revontulet, jotka peilautuvat jäämerestä. Erilaisuus on rikkaus!

• Anonyymi

Pohjoisen kaamos ei kuulemma ole niin pimeä kuin etelän melkein lumettomat
        talvet.

• Anonyymi

Oli upea päivä. -1,6 °.
      Kävelin luonnonsuojelualueella meren rannassa. Aurinko välillä näyttäytyi. Upeat värit taivaalla. Lunta maassa 2-3 cm.
      Talviluonto ja sää oli parhaimmillaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      3942
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2911
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1213
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      890
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      39
      856
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      113
      722
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      36
      701
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      35
      676
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      637
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      134
      635
    Aihe