Kyllä minä olen jonkunlainen "dinosaurus" ja nostalgikko. Minulla on edelleen käyttössä vanha hifi-järjestelmäni 80-luvun lopulta ja nautin mieluummin musiikin sittä eli soitan edelleen vanhoja LP- ja CD-levyjäni. Mielestäni se on paljon vahvempi tunne kunnella sittä kuin kuunnella pienistä kuulokkeista tai kaiuttimistan mitä on kytkettynä tietokoneeseen.
Vielä silloin 90-luvulla se oli enemmän tai vähemmän jokaisen miehen kodissa. Monet kehuivat hankkineensa parhaimman tehopaketin, jossa oli paras vahvistin taajuuskorjain, CD-vaihtaja, suuret kolmitiekaiuttimet, bassolaatikot jne. ja he yrittivät usein kilpaila toisiaan vastan sillä kenellä oli isoin stereo ja tehokkaimmat kaiuttimet.
Kaikki tämä näyttää hävinen tänään, lukuun ottamatta muutamia nostalgioita, jotka suosivat edelleen stereojärjestelmää, kuten minä. Hifi-järjestelmiä myyviä liikkeitä on vain muutama koko maassa. Niitä ei ole myyty tavallisissa TV-radio- elektronikka kaupoissa moneen vuoteen. Viime vuosina he myivät vain ministereoja ja "kompakteja paketteja" eli pieniä paketteja, joissa kaikki oli koottu pieniin latikkoin ja kaiuttimiin, joissa oli vielä hyvä soundi, ennen kuin ne katosivat kokonaan valtavirran markkinoilta.
Voivatko nykyiset nuoremmat sukupolvet edes samaistua siihen aikaan ja mikä on mielestäsi niin paljon parempaa nykypäivänä verrattuna siihen aikaan, jos jätät huomioimatta sen tosiasian, että siitä on tullut paljon sujuvampaa ja helpompaa, jossa voit käyttää kaikkea musiikkia ilman, että sinun tarvitsee ostaa CD- ja LP-levyjä levyjä?
Ja te vanhemmat ihmiset, jotka olitte noina aikoina, ikävöittekö hifijärjestelmää?
Mitä tapahtui vanhalle reheliselle stereo hifi laiteistolle?
18
459
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on aika hyvä kokoelma vinyylilevyjä ja CD-levyjä. On sanottava, että en ole kerännyt levyjä, vaan musiikkia, josta pidän. Kuuntelen niitä usein, langattomilla kuulokkeilla kylläkin, mutta stereoiden avulla. Monet ovat hylänneet tallennetun musiikin ja striimaavat mitä striimaavat, mutta oma levykirjasto on ihan muuta kuin joku spotify - tai mitä-niitä-nyt-on. Se on kiireisen ihmisen nykyaikaa, mutta en ole koskaan lähtenyt siihen, nykyään olen onnellinen boomeri.
- Anonyymi
Itse kopioin CD levyt koneelle flac muotoon ja tein oman musiikkistriimauspalvelun+myin CD levyt pois. Näin saan parempaa laatua kuin mitä nämä kaupalliset palvelut tarjoaa.
- Anonyymi
Ysärin alussa hommattu 2-kanavainen viritinvahvistin älytv:n jatkeena. Langattomasti sille tulee äänet tietokoneesta. Vinyylejä on, mutta ei soitinta tällä hetkellä.
- Anonyymi
Mulla on täysi stereosetti, vahvariin kytkettynä lisäksi läppäri. Huippupöntöt kasarilta a' 50 kg. Sekaisin vanhaa ja nykyaikaa.
- Anonyymi
Onko Bowers & Wilkinson 15" 50 kg.
- Anonyymi
50 kg kaiutin oletko ihan tosissaan eihän Cerwin Vega paina kuin 42 kg Bowers & Wilkinson on se matrix kehikko kaiuttimen sisällä niin ne voi paina 50 kg kpl mutta ethän sinä tietenkään voi sanoa mitkä pöntöt on kyseessä kun et laittanut tosissaan vain vitsillä mutta Bowers & Wilkinson ei löydy joka kodista kun pitä sada raha torjua terroristeja ja jättä ne torjumatta ja mielummin torjua tavallisia matti meikäläisiä että olis vaara osta sellaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko Bowers & Wilkinson 15" 50 kg.
B&W oikein arvattu.
- Anonyymi
Tärkeintä on kuunnella musiikkia laadukkaasta kaiutin parista, siis 2-kanavainen stereo ääni pitää olla. Kaiuttimet voi olla myös aktiivi kaiuttimet, jolloin ei tarvita vahvistinta. Olen ihmetellyt kun nuoriso kuuntelee musiikkia monona yhdestä bluetooth kaiuttimesta.
- Anonyymi
Noh nykyajan loudness war musiikki on sellaista ettei se parane edes laadukkailla laitteilla.
- Anonyymi
Makuasia. Jotkut haluavat edelleen perinteisen vahvistimen, jolloin kaiuttimet ovat passiivisia.
- Anonyymi
Pöntöt 50 kg mitkä pöntöt 80-90 luvulla oli Cerwin Vega ne pöntöt mistä kaikki puhui mutta kellän ei ollut halpis merkit kuuten Genexa oli ne pöntöt mihin todellisuudessa oli vaara osta?
Minulla on ollut Cerwin Vega D-9 vuodeltta 1982 eli silloin kun CD soitin tuli ja tykkäsin sittä Digital Series tekstistä.
Ostin ne vuonna 2009 ja vuonna 2013 vaihdoin nihin bassojen o renkat. - Anonyymi
Jos menee johonkin karaokebaariin, huomaa helposti, että aika monelle äänentoiston laadun täytyy olla samantekevää. Parisenkymmentä vuotta sitten katselin uteliaisuuttani televisiosta Idols-nimistä ohjelmaa kymmenisen minuuttia.
Pitkähiuksinen miestuomari julisti kovalla äänellä "JATKOON" laulajan, joka lauloi yhtä kovalla äänellä sujuvasti nuotin vierestä. Hänen kaltaisensa voivat kuunnella musiikkia vaikka puhelimesta, ja se kuulostaa oikein hyvältä.- Anonyymi
Tässä tullaankin tähän miksi myöskään levy-yhtiöitä ei ole 30-vuoteen kiinnostanut tuottaa hyvää äänenlaatua koska me ihmiset eivät siitä välitä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Volyymisota
- Anonyymi
Pioneer, Technics, Sony, Sharp merkkistä kamaa löytyy itse tehtyjen liimapuutelineiden välistä :D
- Anonyymi
Itse kuuntelen edelleen myös perinteisellä Hifi-järjestelmällä musiikkia (integroitu vahvistin, CD-soitin, hyllykaiuttimet + subwoofer).
Pääasia on, että musiikin kuuntelusta nauttii. Sen verran hyvä se laitteisto pitää olla, että kuuntelu on mukavaa. Överiksi ei pidä antaa laitehankintojen mennä.
Alan Parsons lausui joksus tällaista: "Audiophiles don't use their equipment to listen to your music. Audiophiles use your music to listen to their equipment."
Käännettynä jotenkin tyyliin, että: Audiofiilit eivät käytä laitteitaan kuunnellakseen musiikkia. Audiofiilit käyttävät musiikkia kuunnellakseen laitteitaan.- Anonyymi
> Audiofiilit käyttävät musiikkia kuunnellakseen laitteitaan.
Aika osuvasti sanottu. Kuunnellaan laitteita ja mietitään, mitähän seuraavaksi pitäisi parantaa.
Hifelehdessä tms. oli joskus kirjoitus audifiilistä, joka upottanut kait muutaman kymppitonnin laitteistoon, koska pientä parantamisen varaa oli aina. Kun kyseltiin, että millainen musiikkikirjasto hällä on nautiskelua varten.... niin oli tasan 1 levy jota koko ajan veivattiin ja "kuunneltiin laitteita" eli mietittiin, mitä seuraavaksi. Vaihdetaanko esim. 50 €/m maksavat kaapelit 150 €/m maksaviin?
Kaikenlaiset mittaukset ja sokkotestit ehdottomasti kiellettyjä. Pitää vaan kuunnella ja pitää myös nähdä laitteet, että osaa arvottaa kokemuksen oikealla tavalla. Siksi sokkotesteille ehdoton ei. Hintalappu pitää olla näkyvillä, koska se vaikuttaa oleellisesti kokemukseen.
- Anonyymi
Käytössäni on Onkyo-merkkinen 4000 markkaa maksanut viritinvahvistin vuodelta 1990 ja B&W-kaiuttimet samalta vuodelta. Vinyylisoitinkin tietysti löytyy, koska omistan noin 500 lp-levyä.
On toki pari cd-soitintakin, mutta 3750 markkaa maksanut Onkyon kasettisoitin on mennyt epäkuntoon. Ei haittaa. - Anonyymi
Aika nostalginen näkemys. Pesukonekaupoissa myytiin vielä 90-luvulla kauttimia ja vahvistimia, mutta en hirveästi jäänyt kaipaamaan. Ei pesukonekaupoista juuri asiantuntemusta eikä kuuntelutiloja löytynyt. Ne löytyi asiaan vihkiytyneistä hifiliikkeistä silloin ja löytyy nyt.
Pesukonekauppojen ja biomassan (ostajat) asiantuntemus näissä kysymyksissä ilmeni hyvin televisioista. 90-luvun hittituote oli nicam stereoäänellä varustettu televisio + suhisevalla monoäänellä varustettu videonauhuri.
Tällä setillä kelpasi kuunnella uutiset digitaalisella äänellä ja vuokraelokuvat suhisevalla monoäänellä ryyditettynä. Tosin eroa tuskin huomasi, koska näyttävästä ulkonäöstään huolimatta näiden strereotelevisioiden äänenlaatu oli mallia pahvilaatikko/puhelin. Kaiuttimet soikeita kokoäänialueen pahvikartioelementtejä enemmän/vähemmän avoimessa/vuotavassa kotelossa (television kuori). Joka tuppasi rämisemään suuremmilla äänenpaineilla.
Tolkullisempi tapa ratkaista ongelma olisi hifiäänellä ja nicam vastaanottimella varustettu VHS-nauhuri ja äänen toistaminen stereolaitteiston (=kunnollisten kaiuttimien) kautta.... mutta tätähän ei "palvelevat" liikkeet osanneet suositella.
No, nyt biomassalle myydään BT-kaujjuttimia ja soundbareja. Langattomuus check, muusta niin väliä. Soundbarien elementit muuten ovat pitkälti samaa tavaraa kuin muinaisissa stereotelkkareissa.
Tosin myönnettävä on, että ainakin osa BT kaiuttimista on ihan OK tasoa. Ei pärjää hifikaiuttimille, muttei niitä kelvottomiksikaan voi haukkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354623- 553175
- 302873
- 612805
- 62390
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542185- 211629
- 181591
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….81528- 161504