Voiko olla niin että konevalmistajat nykyisin estävät boottaavan tikun, ettei voisi asentaa Linuxia tilalle? Kuulin kahvipöytäkeskustelussa jokin aika sitten että näin olisi ja Microsoft maksaisi valmistajille lahjusrahaa tästä. Ja voisiko tätä mitenkään ohittaa?
Windows-kone ei tunnista asennustikkua
59
281
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu ihan koneesta. Kaverin kymmenkunta+ vuotta vanha läppäri ei tunnistanut livetikkua, vaikka usb-bootti oli ykkösenä listalla. Muissa koneissa toimi.
Uusiin koneisiin olen saanut asennettua. Joku Secure boot -muutos piti muistaakseni biosissa tehdä.- Anonyymi
AVAUS JA TOI ON VALETTA! KYLLÄ NE BUUTAILLEE USBISTA IHAN NORMAALISTI!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USB:lta käynnistäminen on ollut mahdollista vaikka kuinka pitkään, tosin aina ei kuitenkaan näin ole ollut. BIOS:ssa ei ollut mahdollista valita USB:tä käynnistyskohteeksi. USB:lta buuttaminen tuli mahdolliseksi, kun USB 2.0 alkoi yleistyä, koska aiempi USB 1.1 oli jäätävän hidas. Tosin tuolloinkin aika usein asennukset tehtiin DVD:ltä tai CD:ltä. Tähänkin oli perusteltu syy, tikkujen tilavuus ei riittänyt asennuskäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos huudoista. Ei vaan siinä Asuksen läppärissä toiminut.
- Anonyymi
Mitä pitää painaa ESC,F1,F2 ja F12 etc. että saa valittua mistä bootataan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin usein se on F12 jota pitää painaa että saa valittua boottauslevyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noista taitaa olla osa BIOS/UEFI aseutksiin pääsy? Onko muitakin kuin F12?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noista taitaa olla osa BIOS/UEFI aseutksiin pääsy? Onko muitakin kuin F12?
Yleensä se on F2 jolla pääsee biossiin/UEFIIN.
- Anonyymi
Ei kyse ole rahasta. Kansainväliset tietoturvayhtiöt ovat jo vuosia varoitelleet avoimen koodin linkkurasta tietoturvariskeihin liittyen. On esimerkiksi tullut ilmi että lunuksin koodin voi muuttaa takaportiksi vain sähköpostilla.
"Suurimmat riskit työpöytä-Linuxeissa ovat palvelujen säätö- tai ohjelmointivirheet (varo siis turhien palvelujen avaamista maailmalle) ja selainten tietoturva-aukot. Linukseja koetelleet madot ovat hyödyntäneet ongelmia sähköposteissa.. Linuksista löytyy usein ohjelmointivirheitä, jotka heikentävät tietokoneen turvallisuutta. "- Anonyymi
KYSE ON SINUN VALEHTELUSTASI!
- Anonyymi
ÄLÄ VIITSI JAUHAA PASKAA! Ei linuxeissa ole mitään tietoturvariskejä eikä se ole mikään linkkura vaan LINUX, on se prkle ettei mene yhdelle kahjolle perille vaan pitää silti pilkata ja valehdella linuxeista!
- Anonyymi
VALEHTELET, KYLLÄ BOOTTAA!
- Anonyymi
Avaus on niin satua että Muumilaakson tarinatkin kalpenee!
- Anonyymi
Minä en ole valehdellut yhtään mitään. Olen kuullut tällaisen tarinan ja tiedustelen että voisiko pitää paikkaansa. Ei vaadi kovin paljon lukutaitoa ymmärtäminen. Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä, vai mitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole valehdellut yhtään mitään. Olen kuullut tällaisen tarinan ja tiedustelen että voisiko pitää paikkaansa. Ei vaadi kovin paljon lukutaitoa ymmärtäminen. Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä, vai mitä?
"Olen kuullut tällaisen tarinan ja tiedustelen että voisiko pitää paikkaansa. " Etttä ihan olet kuullut tarinan. "Ei vaadi kovin paljon lukutaitoa ymmärtäminen. Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä, vai mitä?" Jälkimmäisestä tässä on todellakin kysymys : )
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kuullut lukemattomia tarinoita. Minä vaan en suoraan usko niihin kuten sinä jostakin kuulemaasi.
- Anonyymi
Kerro nyt meillekkin muillekkin mikä kone ei muka Bootta?
Että saisko tyypin ja merkin? - Anonyymi
Ubuntu meni nätisti Zenbook 14 OLED EVO - Ultra 5 | 16GB | 512GB
- Anonyymi
AVAAJAN TIKKU EI VARMAAN TOIMI!
Vika ei ole koneessa! Taas syytellään väärää puuta! - Anonyymi
Oma HP piti kun bottasin Android x86 eli dual boot eli saa valittua kun käynnistä kone Windows 11 tai Android x86 tykkään kovasti Android x86 olen myös jouluna ostanut käytetty chromebook kone eli sinä on se että pitä poista käytöstä secure boot että kone hyväksy bootata Android x86 tai Linux Mint tikkultta ja kun on hp niin tule näyttön 4 numeroinen koodi mitä pitä syöttää että se poista secure boot eli nyt on tämä ongelma ratkaistu eli kun poistin secure boot niin onnistu heti bottata Android x86 tai Linux Mint mutta tee dual boot niin saat valittaa kun käynnistä kone haluaako Windows 11 tai Linux Mint tai Android perustu Linux.
- Anonyymi
Hohhoijaati, Windowsko tuollaista saa aikaan!
Factoja:
1 Android x86 ei sisällä dualboot ohjelmistoa vaan sen joutuu asentamaan erikseen.
2 Katso ohjeesta mite hp:si boottaa tikulta, yleensä fn+f9
3 Chromebookeissa on erilaisia juttuja avata boot lukitus. Vanhemmissa oli ruuvvi. Sekin selviää ohjekirjasta kun kerran tyypejä et anna. Osassa Chromebookkeja on ARM prosessori. Android x86 toimii vaan x86 prossuisissa, Mutta miksie ChromeOs nappaa sitten, Siinähän pyörii kaikki mitkä Androidissakin. Lisäksi .deb ohjelmat yms.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaati, Windowsko tuollaista saa aikaan!
Factoja:
1 Android x86 ei sisällä dualboot ohjelmistoa vaan sen joutuu asentamaan erikseen.
2 Katso ohjeesta mite hp:si boottaa tikulta, yleensä fn f9
3 Chromebookeissa on erilaisia juttuja avata boot lukitus. Vanhemmissa oli ruuvvi. Sekin selviää ohjekirjasta kun kerran tyypejä et anna. Osassa Chromebookkeja on ARM prosessori. Android x86 toimii vaan x86 prossuisissa, Mutta miksie ChromeOs nappaa sitten, Siinähän pyörii kaikki mitkä Androidissakin. Lisäksi .deb ohjelmat yms..Koska ei sillä mitään Chromebookkia ole. Se on satusetäkolli!
- Anonyymi
Itse tein kiintolevy osio Android x86 jolloin sittä tuli dualboot kun Android x86 tule muukan asennus ohjelma mistä saa valittaa mihin kiintolevy osion sen asenta niin sittä tule dualboot.
Chromebook ostin koska tykkään android en ole bottanut mitän sihen chromebook ainoastan laittanut sen Developer Mode että voi asenta apk sovelluksia.- Anonyymi
Taas vale! Ei Chromebook tarvitse Developer Mode että asentelee apk eli android ohjelmia.
Ei sillä mitään Chromebookkia ole! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas vale! Ei Chromebook tarvitse Developer Mode että asentelee apk eli android ohjelmia.
Ei sillä mitään Chromebookkia ole!Pyytä asetta developer mode kun asenta apk ainakin minun oma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyytä asetta developer mode kun asenta apk ainakin minun oma.
Paskat! kysyy hyväksytään ulkopuoliset paketit!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskat! kysyy hyväksytään ulkopuoliset paketit!
Ei.
- Anonyymi
Chrome OS mitä on Chromebook 2019 ja uudemmat sisälttä Google Playstore ja ChromeOS mitä on muille raudoille tarjottavana kun Chromebook ei sisällä Google Playstore koska Google halua myydä Chromebook raudat mutta Android x86 sisälttä Google Playstore en ole asentanut Android x86 Chromebook.
- Anonyymi
Taas jotain sekavaa sekoilet, ChromeOsFlex on saatavilla muille.
Ubuntulla WayDroid Saa PlayStoren.
En tiedä mitä mussutat, PlayKauppahanhan saa ihan mihin vaan!
Ja kyllä Chromebookeissa on kautta aikojen ollut Playstore. ei mikään 2019
Ei sulla ole Chromebookkia kun et sittä mitään tiedä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sulla ole Chromebookkia kun et sittä mitään tiedä!Mitä sinä nyt yrität taas ei minä rupea sinun kanssa väittämän kun aina välität että valehtelen jätän sinun kommentit huomioimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sulla ole Chromebookkia kun et sittä mitään tiedä!ChromeOsFlex minä tarkotin ei sisällä Google Playstore minulla oli vuonna 2017 Asus Chromebook vastaava kun nyt eli 4 gt keskusmuisti ja 32 gt muisti ei ollut sinä Google Playstore Google Playstore tuli vasta vuonna 2019 jokaisen Chromebook.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ChromeOsFlex minä tarkotin ei sisällä Google Playstore minulla oli vuonna 2017 Asus Chromebook vastaava kun nyt eli 4 gt keskusmuisti ja 32 gt muisti ei ollut sinä Google Playstore Google Playstore tuli vasta vuonna 2019 jokaisen Chromebook.
PASKAPUHETTA, ChromeOS aina ollut PlaysStore.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PASKAPUHETTA, ChromeOS aina ollut PlaysStore.
Ei.
- Anonyymi
HP Chromebook 11A G8 EE A4-9120C 11.6" 4GB 32eMMC Chrome 1 109.00€
- Anonyymi
Googlellako ensimmäisen valinnan tänne laitoit! Heh heh..
https://laptops.fi/tuote/hp-chromebook-11a-g8-ee-a4-9120c-11-6-hd-4gb-32emmc-chrome-os - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://laptops.fi/tuote/hp-chromebook-11a-g8-ee-a4-9120c-11-6-hd-4gb-32emmc-chrome-osJuu just toi väri coral green.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://laptops.fi/tuote/hp-chromebook-11a-g8-ee-a4-9120c-11-6-hd-4gb-32emmc-chrome-osTuon koneen minä ostin koska se oli halpa 109.00€ eli noi tiedot on sittä osto kuitista ei google myös verkkokauppa.com on ollut toi sama kone myytävänä käytettynä hintan 139.00€.
Totta kai sinä se heti löydät google kun syötäät sihen kaikki tiedot mitä laitoin sinulle kuitista.
- Anonyymi
Hp oli Windows 11 bottasin sihen Android x86 tikultta piti poista secure boot niin onnistui se on vuodeltta 2017 sinä on i7 prossu 4 ydin sen teidän sihen se käy se Android x86 en tiennyt käykö se mutta kokeilin ja se käy.
- Anonyymi
Itsellä n.15 vuotta vanha Fujitsu yritysläppäri niin ainakin tässä F12 painamalla saa valittua boottauksen USB-tikulta:) En nyt muista miten jos muuttaa boottausjärjestystä toimiiko? Koneessa myöskin UEFI ja secure boot pois päältä:)
- Anonyymi
Tuli vähän laskettua lööperiä:) Varmaankin yli 10 vuotta :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piti vielä kokeilla tuota boottijärjestystä. Boottasi ilman minkään näppäimen painamista kun laiton USB ensimmäiseksi Transcend 32 GB tikku (Mint). Siis Fujitsussa:) UEFI päällä ei secure boottia:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on huomattu, paskanpuhuja!
- Anonyymi
Eli se juju on sinä että jos bootat Linux Mint usb tikultta Windows konelle niin secure boot pitä poista käytöstä jotkut HP pitä syöttä se 4 numeroinen koodi mitä tule näytölle kun poista secure boot.
- Anonyymi
Miksi, Monien koneiden securebootissa on ubuntu valmiina valittuna ja mint puuttaa kyllä siittä sekurebootilla
- Anonyymi
SATUPAPPARAISEN VALHEET!
- Anonyymi
Ei me mitän valehdella?
Miksi sinulla on noin kova tarve tietä minun Chromebook malli että sinun on pakko syytä minua satu sedäksi ja väittää että minulla ei ole chromebook jotta saat tietä sen tarkkaan mallin?
Et sinä mitän ohjeita kan ole sihen antanut vaikka sait teitä tarkkaan mallin?
Mutta ei minä tarvitsen kan sihen mitän ohjeita ainut muutos mitä teen on se että pystyn asentamaan apk ohjelimia?- Anonyymi
"me" saimaan-apina se se!
- Anonyymi
Ei sulla ole Chromebookkia, kun et siittä mitään tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sulla ole Chromebookkia, kun et siittä mitään tiedä.
On.
- Anonyymi
Juu windows suoja käyttäjä tietoturva aukoiltta sillä secure boot kun bootta tikultta.
Poistamalla secure boot voit ohitta tämän.
Mutta jos asenta windows kanatta pitä pällä se secure boot.- Anonyymi
Miksi ihmeessä! Turhake!
- Anonyymi
Nytkö meinaat julkaista juuri minun Chromebook maalille erittäin haittalisia apk ohjelmia kun sait tietä tarkkaan mallin?
- Anonyymi
Ensinnäkin tuo olisi EU-lainsäädännön vastaista ja aiheuttaisi hyvin helposti valmistajalle miljardi-luokan sakot - en usko, että kukaan uskaltaa alkaa rajoittamaan sitä, mitä käyttöjärjestelmiä koneeseen voi asentaa.
Microsoftilla on kuitenkin ollut rajoitettuna se, mille koneille sen voi asentaa - eli windowsin asennus voi kyllä epäonnistua. Linuxin asennus onnistuu niiltä medioilta, joilta BIOS/EFI suostuu boottaamaan ja USB:ltä se on onnistunut aina jos biosissa ollut ns. floppy-emulaatio tai käynnistänyt asennuksen medialta, josta saa ladattua usb-ajurin tämä bootstrap-ominaisuus on ollut käytössä lähinnä serveri-koneissa, mutta se toimii kyllä kaikkialla.- Anonyymi
Chromebookissa on RABBIT Boot Bios. noin yleisesti, joissakin voi olla muitakin.
se ei ole bios jossa tulisi isoja valtavaia valikoita joista voi muutta asetusia.
Laitteissa on erilaisia rauta-juttuja jotka estää bootimisen USB. mm lukitus ruuvi merkkikohtaisia juttuja. usein selviää googlettamalla.
Developer mode Chromebookissa tyhjentää käyttäjän ja ei ole mikään ympäristö käyttäjälle.
Mutta se vaadistaan jos Rabbibiokseen ajetaan .sh pätkä joka antaa luvan boottia mistä haluaa.
Joten toi yksi kirjoittaja puhuu kyllä ihan omiaan. Apk paketin voi ajaa ihan sitä likkaamalla. Asetuksista valitsee kolmansien osapiolien ohjelmat sallittu.
On monia tapaa asennella Chromebookkin eri käytiksiä, Google pullollaan.
Koneen Prosessoriarkkitehtuuri määtittä myös asennustapaa, ARM, x86, Risc-v ja mitä kaikee niissä mailmalla onkaan, Ubuntu ja linuxit on universaaleja, ne voi asentaa kaikkiin. Windows x86 64b menee kun prossu on sellainen, Windows ARM tuo tuskaa koska saatavat Windows imaget on optimoituja aina jollekkin laitteelle ja voi tulla ajuriongelmia ja toimimattomuutta laitteissa.
Chromebookin palautus tikku ja sen image on myös optimoitu, se pitää olla juuri sille laitteelle tehty.
Chromebookin Linux tila otetaan käyttöö asetuksista, jolloin voi ajaa vakaa Debian paketteja. Linuxtilan pääte toimii jonkinverran erilailla kuin Debian. Mutta asennus onnistuu pääteestäkin suoraan pakettivarastosta. Linuxtilasta voi tehdä erikseen varmuuskopion. Linuxtila ei päivity automaattisesti, vaan vaatii "sudo apt updete" ja "sudo apt upgrade" komentoja esin. että Linux Firefox päivittyy.
Siinä vähän oikeaa Chromebook tietoutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Chromebookissa on RABBIT Boot Bios. noin yleisesti, joissakin voi olla muitakin.
se ei ole bios jossa tulisi isoja valtavaia valikoita joista voi muutta asetusia.
Laitteissa on erilaisia rauta-juttuja jotka estää bootimisen USB. mm lukitus ruuvi merkkikohtaisia juttuja. usein selviää googlettamalla.
Developer mode Chromebookissa tyhjentää käyttäjän ja ei ole mikään ympäristö käyttäjälle.
Mutta se vaadistaan jos Rabbibiokseen ajetaan .sh pätkä joka antaa luvan boottia mistä haluaa.
Joten toi yksi kirjoittaja puhuu kyllä ihan omiaan. Apk paketin voi ajaa ihan sitä likkaamalla. Asetuksista valitsee kolmansien osapiolien ohjelmat sallittu.
On monia tapaa asennella Chromebookkin eri käytiksiä, Google pullollaan.
Koneen Prosessoriarkkitehtuuri määtittä myös asennustapaa, ARM, x86, Risc-v ja mitä kaikee niissä mailmalla onkaan, Ubuntu ja linuxit on universaaleja, ne voi asentaa kaikkiin. Windows x86 64b menee kun prossu on sellainen, Windows ARM tuo tuskaa koska saatavat Windows imaget on optimoituja aina jollekkin laitteelle ja voi tulla ajuriongelmia ja toimimattomuutta laitteissa.
Chromebookin palautus tikku ja sen image on myös optimoitu, se pitää olla juuri sille laitteelle tehty.
Chromebookin Linux tila otetaan käyttöö asetuksista, jolloin voi ajaa vakaa Debian paketteja. Linuxtilan pääte toimii jonkinverran erilailla kuin Debian. Mutta asennus onnistuu pääteestäkin suoraan pakettivarastosta. Linuxtilasta voi tehdä erikseen varmuuskopion. Linuxtila ei päivity automaattisesti, vaan vaatii "sudo apt updete" ja "sudo apt upgrade" komentoja esin. että Linux Firefox päivittyy.
Siinä vähän oikeaa Chromebook tietoutta.Chromebookeissa kolmannen osapuolen ohjelmistojen asentamiseen ja sallimiseen liittyy tiettyjä rajoituksia, jotka liittyvät ChromeOS:n turvallisuusominaisuuksiin. Tässä ohjeet, miten voit sallia kolmannen osapuolen ohjelmistot Chromebookillasi:
1. Ota kehittäjätila käyttöön (Developer Mode)
Chromebookin oletusasetukset estävät kolmannen osapuolen sovellusten asentamisen, mutta kehittäjätila mahdollistaa suuremman hallinnan:
1. Sammuta Chromebook.
2. Käynnistä laite uudelleen ja pidä Esc + Refresh + Virtapainike -näppäimiä painettuna.
3. Näytölle tulee viesti "ChromeOS is missing or damaged." Paina Ctrl + D.
4. Kehittäjätila aktivoituu, mutta huomaa, että tämä nollaa laitteen tiedot.
5. Chromebook käynnistyy uudelleen ja kehittäjätila otetaan käyttöön.
2. Salli Linux (Beta)
Monissa Chromebookeissa voit käyttää Linux-sovelluksia, mikä avaa mahdollisuuden asentaa kolmannen osapuolen ohjelmia.
1. Avaa Asetukset.
2. Siirry kohtaan Kehittäjät.
3. Ota käyttöön Linux (Beta) ja seuraa asennusohjeita.
4. Kun Linux on aktivoitu, voit käyttää Linux-pakettien hallintatyökaluja, kuten apt-get, asentamaan ohjelmia.
3. Salli tuntemattomista lähteistä tulevat sovellukset Androidin kautta
Jos käytät Android-sovelluksia Chromebookilla:
1. Avaa Asetukset.
2. Siirry kohtaan Sovellukset > Google Play Kauppa.
3. Ota käyttöön Salli sovellukset tuntemattomista lähteistä.
4. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden asentaa APK-tiedostoja kolmannen osapuolen lähteistä, mutta ole varovainen tietoturvariskien suhteen.
4. Käytä ChromeOS-laajennuksia
Kolmannen osapuolen sovelluksia voi myös asentaa Chrome Web Storesta tai manuaalisesti lisäämällä kehittäjätilassa Chrome-laajennuksia.
Huomioitavaa:
Kolmannen osapuolen sovellusten salliminen voi lisätä turvallisuusriskejä, joten harkitse tarkkaan, mistä ohjelmiston lataat.
Jos mahdollista, suosi virallisia lähteitä ja tarkista lataamiesi sovellusten luotettavuus.
Tarvitsetko apua jonkin tietyn ohjelman asentamiseen?
Tämän muukan se pitäisi olla mahdollista sallia apk asetuksista mutta se ei onnistu varman sen takia että asetukset on muttunut ja tämä on vanha tietoa.
Kehitäjä tilan valitseminen onnistu asentaman apk sovelluksia.
Tämän olen huomannut käytännössä.
Sinä luet tekstiä ja pidät sittä varmana tietona mutta Chromebook sinulla ei ole mutta etsit vastauksia googlamalla ja sillä tavalla vastaat.
Mutta asiat muutu ajan myötä kun jatkuvasti tule päivityksiä ja sinä kerrot vanhoja tietoja.
Turn your chromebook to developer mode if you whant to install apk package.
Niin sinä luke kun yrität asenta apk sovellus.
Eli tämä on uutta tietoa eli miten minä olen sannut asenettu apk sovelluksia chromebook.
- Anonyymi
Chromebookissa Linux tilan linux ohjelmat näkyvät samallailla kuvakkiena kuin muutkin Chromebookin ohjelmat käynistimessä ja kiinitettynä alalaidassa.
On kuitenkin turha kuvitella että joku raskas ohjelma, olisi nopea alitehoisessa koneessa.
Ei, se vaatii ihan samat tehot konnesta kuin Debiakin. esin Gimp.. tai OpenShot.. YMS.. - Anonyymi
Tuo asennustikku on kyllä melko pervo ilmaus.. no, kai se winkun kanssa menettelee.
- Anonyymi
Olen itse tuhonnut pari tikkua, kun olen alustanut tikun. SAehän varoittaa siinä, että alustus poistaa ihan kaikki tiedostot. Tikku ei sitten enää toimi asennustikkuna. Yritin alustaa FAT tikun NTFS tikuksi.
- AnonyymiUUSI
Käytitkö mkfs.ntfs:ää? Sillä alustus nimittäin toimii mainiosti. Nuo käyttäjäoikeuksia ylläpitävät tiedostojärjestelmät ovat kuitenkin hiukan hankalia ellei oikeustasoja poista käytöstä.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä196618- 51034
Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.192917- 36868
Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.47841- 267834
Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin20781- 63762
Ikävän väkivaltaiseksi mennyt Kannuksessa,.
Meno Monossa, , kesken rauhallisen illan , entinen portsari tulee vetään tuntematonta asiakasta turpaan. Räyhää ja haa36726Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo25721