Laavuvaara Oy

Minttu

Tietääkö kukaan mitään Laavuvaara Oy:stä? He myyvät edullisesti(?) puolivalmiita (=ilman ikkunoita, ovia, kattoa jne.) hirsimökkejä (www.lainaa.com). Minä pihinä tahtoisin päästä mahd. edullisesti mökin rakennuksessa, kannattaako ostaa ko. yrityksestä? Tai onko muita hyviä ideoita? Heidät on myös joskus mainittu Kuluttajavalituslautakunnan Mustalla Listalla. Onko kellään kokemuksia heidän mökeistään? Kuvissa näyttävät kyllä kivoilta..:)

60

75453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse ostin

      mökin Laavuvaaralta, eikä juurikaan valittamista ollut; pientä häikkää oli, mutta hyvitys oli mahtava, käytännössä kaikki mitä mökkiin tarvittiin sisään puutatavaraa. Aikaa on ostosta kyllä yli 10-vuotta, enpä tiedä nykyvetäjistä, millaisia ovat.

      • sipis69

        Vanhoilla asioilla on ehkä likaa mielipiteitä nykyisin

        Onhan totta että ko toimitukset ilmoitetuilla hinnoilla ovat minimejä, ja kanaataa varata hinta kertaa kolme jos sieltä ottaa ja laadusta jokainen päätää itse


    • aikaan

      tekemällä seinät päreenohuesta värkistä, kuulopuheiden mukaan. Omakohtaisia kokemuksia ei ole.

    • jokerinaama

      ostin laavuvaaralta mökin.birgitta 1. yhtään osaa ei puuttunut,osat sopivat paikoilleen.helppo pystyttää ja edullinen.lankomiehen kanssa 2 viikonloppua tehtiin ja ulkoseinät on pystyssä.sokkelissa meni kauemmin kun tuli niin korkea harkkoperustus.

      • oma mökki

        Oletko edelleen tyytyväinen saamaasi tuotteeseen,
        olemme aikeissa ostaa mökkipaketin Laavuvaaralta.
        Muiden palaute on ollut kovin negatiivista.
        Oliko peruspaketti mielestäsi hinta/laatusuhteessa ok?


      • tätä

        Mä jaksan ihmetellä tätä Laavuvaaran herjaamis -kamppanjaa tällä palstalla... Olisi edes asiallisia kommentteja, mutta kun ei. Itse rakensin muutama vuosi sitten Laavuvaaran Tyynelä -nimisen talon ja mielestäni hinta-laatu suhde oli ok, eikä palvelussakaan ollut mielestäni mitään vikaa. Kyllähän nyt jokaisen järkevän ihmisen tulisi tajuta, että ladan hinnalle ei kerta kaikkiaan voi saada mersua!


      • Jo äiti opetti
        tätä kirjoitti:

        Mä jaksan ihmetellä tätä Laavuvaaran herjaamis -kamppanjaa tällä palstalla... Olisi edes asiallisia kommentteja, mutta kun ei. Itse rakensin muutama vuosi sitten Laavuvaaran Tyynelä -nimisen talon ja mielestäni hinta-laatu suhde oli ok, eikä palvelussakaan ollut mielestäni mitään vikaa. Kyllähän nyt jokaisen järkevän ihmisen tulisi tajuta, että ladan hinnalle ei kerta kaikkiaan voi saada mersua!

        Joo, mutta asiallista käytöstä ko. firmasta tulisi myös saada. Tällaista luuria korvaan en ole vielä kohdannut kuin tällä herrasmiehellä joka tuntuu olevan varsinainen megafooni firmassaan...


      • Cadillac eltoraato
        tätä kirjoitti:

        Mä jaksan ihmetellä tätä Laavuvaaran herjaamis -kamppanjaa tällä palstalla... Olisi edes asiallisia kommentteja, mutta kun ei. Itse rakensin muutama vuosi sitten Laavuvaaran Tyynelä -nimisen talon ja mielestäni hinta-laatu suhde oli ok, eikä palvelussakaan ollut mielestäni mitään vikaa. Kyllähän nyt jokaisen järkevän ihmisen tulisi tajuta, että ladan hinnalle ei kerta kaikkiaan voi saada mersua!

        Mutta ladakauppias myykin ladaaa. Tämä kauppias myy vähintäin Rolls-Roycea tai Lamborginia ja takuut ovat sata vuotta, tavara on maailman parasta ja tekniikka viimeisen päälle.

        Huvittavaa on tietenkin se, että kaikki tietävät juuri sen minkä kirjoitit: ladan hinnalla ei saa mersua, vaikka sillä ladan ostajalla olisi lada käsissään mutta kuvitteli saavansa Rollsin! Ei ehkä koko Rolls eikä ehkä koko ladakaan. Joskus oli sellainenkin aika, että ikkunat lähetettiin osina, jotka asiakas sai itse laittaa haluamaansa muotoon. Jos vähän kanitti kulmalta, ei ollut tietenkään myyjän vika, ettei ikkuna auennut! Onneksi ajat ovat vähän muuttuneet, mutta periaatteet säilyy ja pysyy!


      • typ 87
        oma mökki kirjoitti:

        Oletko edelleen tyytyväinen saamaasi tuotteeseen,
        olemme aikeissa ostaa mökkipaketin Laavuvaaralta.
        Muiden palaute on ollut kovin negatiivista.
        Oliko peruspaketti mielestäsi hinta/laatusuhteessa ok?

        tilasin syksyllä sieltä mökin tyyppi87 toimitus oli siten kun sovittiin ja kaikki pelasi ihan mallikkaasti. pystytin sen appi kokelaan kanssa kahdestaan reilu viikossa ja en ollut aiemmin hirsitaloa tehnyt, eikä appikaan. todella hyvä palvelu jos piti mitään kysyä niin sieltä kyllä sai hyvät neuvot. hirret suoria ja mittatarkkoja, olen erittäin tyytyväinen.


      • Viljonpoika
        typ 87 kirjoitti:

        tilasin syksyllä sieltä mökin tyyppi87 toimitus oli siten kun sovittiin ja kaikki pelasi ihan mallikkaasti. pystytin sen appi kokelaan kanssa kahdestaan reilu viikossa ja en ollut aiemmin hirsitaloa tehnyt, eikä appikaan. todella hyvä palvelu jos piti mitään kysyä niin sieltä kyllä sai hyvät neuvot. hirret suoria ja mittatarkkoja, olen erittäin tyytyväinen.

        Luin vuosi sitten tätä palstaa ja olin aikeissa hankkia Laavuvaralta mökin hinnan perusteella. Kaupat tehtiin ja kehikko seisoi tehtaalla kuvana talven ja pyysin toimituksen tontille Huhtikuulle -09.
        Tavara tuli ja antura saatiin valmiiksi. Alettiin nostaa kehikkoa kaikki puuosat oli mukan paitisi yksi pätkä histtä parven päädystä ikkunan kohdalllá oli kateissa. Soitto laavuvaaraan ja "moottoriturpa" sanoi että hän toimittaa puuttuvan hirren samana päivänä Humppilasta Mäntyharjulle mutta mainitsi samalla että paketissa on kaksi ylimääräistä pitkää hirttä jos timpuri haluaa sen tehdä siitä, kysyin timpurilta ja hän teki sen pätkän. mökki nousi harjaansa ja vanha timpuri kehui kovasti mittoja ja hirsien opivuutta kuten myös ikkunoita ja ovia. nyt on mökki valmis parvea myöten, siis sama malli typ 87 ja eläkeläinen tyytyväinen hankintaansa. Meinasin laistaa sivun kirjoitusten takia koko hankkeen. Mielstäni Hinta oli kohdallaan, asikaspalvelu ihan kelvollista. eikä muutenkaan moittimista. Toki joissain tapauksissa ja valituksilla voi olla perää, puhelimen korvaanlyöntiä ym, mutta mielestän niin metsä vastaa kun siinne huutaa.
        Mieltäni sain Ladan hinnalla Opelin, joten tyytyväinen kaikin puolin, ja pikku villoituksella sisäpuolella olen viettänyt jo pikku pakkasöitäkin mökillä.
        T.Nysä Vantaalta


      • Puumies'
        tätä kirjoitti:

        Mä jaksan ihmetellä tätä Laavuvaaran herjaamis -kamppanjaa tällä palstalla... Olisi edes asiallisia kommentteja, mutta kun ei. Itse rakensin muutama vuosi sitten Laavuvaaran Tyynelä -nimisen talon ja mielestäni hinta-laatu suhde oli ok, eikä palvelussakaan ollut mielestäni mitään vikaa. Kyllähän nyt jokaisen järkevän ihmisen tulisi tajuta, että ladan hinnalle ei kerta kaikkiaan voi saada mersua!

        Niin mikäs siinä sitten. Asutaanhan kesällä teltassakin, joten kyllä tuo hirsinen "teltta" on oikein jonkinverran pareet kun kankaasta tehty.
        On huomattu jotta kun lautaa ajetaan höyläkoneen läpi niin se siellä höyläkoneen sisällä tuppaa muuttumaan hirreksi.


      • 12 + 19
        Viljonpoika kirjoitti:

        Luin vuosi sitten tätä palstaa ja olin aikeissa hankkia Laavuvaralta mökin hinnan perusteella. Kaupat tehtiin ja kehikko seisoi tehtaalla kuvana talven ja pyysin toimituksen tontille Huhtikuulle -09.
        Tavara tuli ja antura saatiin valmiiksi. Alettiin nostaa kehikkoa kaikki puuosat oli mukan paitisi yksi pätkä histtä parven päädystä ikkunan kohdalllá oli kateissa. Soitto laavuvaaraan ja "moottoriturpa" sanoi että hän toimittaa puuttuvan hirren samana päivänä Humppilasta Mäntyharjulle mutta mainitsi samalla että paketissa on kaksi ylimääräistä pitkää hirttä jos timpuri haluaa sen tehdä siitä, kysyin timpurilta ja hän teki sen pätkän. mökki nousi harjaansa ja vanha timpuri kehui kovasti mittoja ja hirsien opivuutta kuten myös ikkunoita ja ovia. nyt on mökki valmis parvea myöten, siis sama malli typ 87 ja eläkeläinen tyytyväinen hankintaansa. Meinasin laistaa sivun kirjoitusten takia koko hankkeen. Mielstäni Hinta oli kohdallaan, asikaspalvelu ihan kelvollista. eikä muutenkaan moittimista. Toki joissain tapauksissa ja valituksilla voi olla perää, puhelimen korvaanlyöntiä ym, mutta mielestän niin metsä vastaa kun siinne huutaa.
        Mieltäni sain Ladan hinnalla Opelin, joten tyytyväinen kaikin puolin, ja pikku villoituksella sisäpuolella olen viettänyt jo pikku pakkasöitäkin mökillä.
        T.Nysä Vantaalta

        Eikö sisäpuolelta villoittaminen ole aika iso riski - jos siinä menee jotain hiukankin väärin, niin tulee kosteusvaurio? Miksi et villoittanut ulkoa saman tien kun rakensitkin, kun oli uusi talo ja kaikki mahdollisuudet käytettävissä?


      • Anonyymi
        12 + 19 kirjoitti:

        Eikö sisäpuolelta villoittaminen ole aika iso riski - jos siinä menee jotain hiukankin väärin, niin tulee kosteusvaurio? Miksi et villoittanut ulkoa saman tien kun rakensitkin, kun oli uusi talo ja kaikki mahdollisuudet käytettävissä?

        Laitoin sisäpuolelle 10 cm villaa ja ekovilla paperi sitkosteipillä saumat kiinni.lämminon ollut


    • temeppi

      niin ja mikä ihmeen idea ja järki tossa on että vuokranmaksulla omaksi?? pankista saa lainaa.

    • Vonkamies naapurista

      Kyllä kannattaa pihinkin ostaa!

    • Talkkari5

      He myyvät edullisesti(?) Miten niin? Tiedätkö miksi niiden hintalapussa on pienempi hinta kuin jollain laadukkaalla toimittajalla? SIKSI KUN HEIDÄN TUOMASSAAN LASTISSA ON VÄHEMMÄN TAVARAA!!!!
      Mainitsit että ilman ikkunoita, ilman ovia.....mitä olen ymmärtänyt noitakin tarvitaan. pieni esimerkki!
      Kun ostat kehikon, mikä on hirren paksuus, onko edes hirttä? Mitä tulee hirsien väliin, mitä sisältyy
      pelkästään "kehikkotoimitukseen"??? Kun olet ostanut heiltä "halvan" paketin ja kerännyt sitten kaikki muut
      releet ja tarvikkeet ympäri valtakuntaa, mitähän ne kaikki 300 eri laskua tekevät yhteensä?? laatu, takuu
      jälleenmyyntiarvo jne.jne. Unohda sinäkin koko juttu. Tai ota järki käteen........"mutta kun sain niin halvalla....(omasta mielestäsi!)

      • Leppäläinen

        Ihmettelen vähän tuota vähättelevää kirjoittelua. Ainakin itserakentajana arvostin toimituksen laajuuttaa Laavuvaaralla. Ostin kesällä Typ 44 -mallin, joka pystytettiin alkusyksystä. Vertasin reilua 10 toimittajaa ja kun itse näin vaivaa tavaroiden hankinnoissa säästin useamman tuhat euroa toiseksi parhaaseen tarjoukseen verrattuna. Me laitettiin taloon vain 100mm lisävillaa ja hyvin tuntuu riittävän alku talven pakkasilla. Suosittelivat 150mm. Palveluun oltiin tyytyväisiä, kasausvaiheessa tehtaan edustaja antoi puhelimessa yksityiskohtaiset ohjeet ja toimitussisältö oli sovitun mukainen. Talo noudettiin itse tehtaalta kaverin kuorma-autolla. Rouvan kanssa ollaan tyytyväisiä ja suosittelemme Laavuvaaraa kaikille itse rakentajille.


      • Kortesalmi
        Leppäläinen kirjoitti:

        Ihmettelen vähän tuota vähättelevää kirjoittelua. Ainakin itserakentajana arvostin toimituksen laajuuttaa Laavuvaaralla. Ostin kesällä Typ 44 -mallin, joka pystytettiin alkusyksystä. Vertasin reilua 10 toimittajaa ja kun itse näin vaivaa tavaroiden hankinnoissa säästin useamman tuhat euroa toiseksi parhaaseen tarjoukseen verrattuna. Me laitettiin taloon vain 100mm lisävillaa ja hyvin tuntuu riittävän alku talven pakkasilla. Suosittelivat 150mm. Palveluun oltiin tyytyväisiä, kasausvaiheessa tehtaan edustaja antoi puhelimessa yksityiskohtaiset ohjeet ja toimitussisältö oli sovitun mukainen. Talo noudettiin itse tehtaalta kaverin kuorma-autolla. Rouvan kanssa ollaan tyytyväisiä ja suosittelemme Laavuvaaraa kaikille itse rakentajille.

        Mekin saatiin mökki hyvään hintaan laavuvaaralta. Oli lievästi värivikainen 1,5 kerroksinen, joka osoittautui kyllä hyväksi ostokseksi. Värivaihtelua oli tosi vähän, eikä lainkaan sinistymää niinkuin myyjä vakuutti. Tilattiin myös ovet ja ikkunat lämpölaseilla, joista yksi jäi jälkitoimitukseen. Toimitusjohtaja pahoitteli asiaa ja toi ikkunan itse työmaalle parin päivän päästä. Ohjeilla pärjättiin hyvin, vain yhdessä kohtaa piti pyytää neuvoa tehtaalta, kun en jaksanut miettiä asiaa loppuun asti. Laitettiin ohjeen mukaan 150mm villaa, joka olisi riittänyt omakotitaloon. Kun vertasin runkotoimitusten hintaa, niin säästöä tulli aika hyvin: lisäeristyksen tarvikkeet maksoi 1100 euroa, kun massiivihirsisen hinta olisi ollut 3 kertaa kalliimpi jo perustoimitukselle, eikä olisi päästy samaan lämpöarvoon lähellekään. Toinen mökki tilataan lappiin laavuvaaralta, kun saadaan tontti kaupat maaliin.


      • Kortesalmi
        Kortesalmi kirjoitti:

        Mekin saatiin mökki hyvään hintaan laavuvaaralta. Oli lievästi värivikainen 1,5 kerroksinen, joka osoittautui kyllä hyväksi ostokseksi. Värivaihtelua oli tosi vähän, eikä lainkaan sinistymää niinkuin myyjä vakuutti. Tilattiin myös ovet ja ikkunat lämpölaseilla, joista yksi jäi jälkitoimitukseen. Toimitusjohtaja pahoitteli asiaa ja toi ikkunan itse työmaalle parin päivän päästä. Ohjeilla pärjättiin hyvin, vain yhdessä kohtaa piti pyytää neuvoa tehtaalta, kun en jaksanut miettiä asiaa loppuun asti. Laitettiin ohjeen mukaan 150mm villaa, joka olisi riittänyt omakotitaloon. Kun vertasin runkotoimitusten hintaa, niin säästöä tulli aika hyvin: lisäeristyksen tarvikkeet maksoi 1100 euroa, kun massiivihirsisen hinta olisi ollut 3 kertaa kalliimpi jo perustoimitukselle, eikä olisi päästy samaan lämpöarvoon lähellekään. Toinen mökki tilataan lappiin laavuvaaralta, kun saadaan tontti kaupat maaliin.

        Kun porukka kysyi, mitä maksoi, niin tässä vähän faktaa meidän talosta. Me ostettiin 1,5 kerroksinen TYP87 (lämmintila 76m2 katettu terassi 11m2), jossa mukaan tuli:
        - Hirsirunko
        - Harjahirret
        - Kattovasat
        - Aluskatteen rimat ja ruodelaudat
        - otsalaudat
        - Kuvat rakennuslúpaa varten ja kiinnitys/kasausohjeet

        Nämä maksoi 6850€. Sitten saatiin ulko-ovet ja ikkunat lämpölaseilla 1800€. Nämä tuli Laavuvaaralta.

        Lisäksi muualta:
        - Aluskate n.100€ (muovi)
        - Peltikate peltifirmalta 760€
        - Selluvilla 850€ (lattia 200mm, katto 300mm ja seinät 150mm)
        - Koolaustavara seinien lisäeristykseen ja väliseiniin 349€
        - Hirsipaneeli 18x145mm seiniin ja kattoon 1920€
        - Lattia vasat ja 28x95 lattialaudat 1414€
        - Kiinnitystarvikkeita n. 200€
        - Saunan lauteet 150€
        - Saunan kiuas Helo 259€
        - Muurattu tuplahormi ja varaava takka 1800€
        - Muuta sälää, pari kaappia, jne. n. 1500€

        Muut tarvikkeet yhteensä n. 9302€. Perustoimitus oli sen 6850€ ulko-ovet ja ikkunat 1800€, eli kaikki tarvikkeet yhteensä oli noin 17950€.

        Kun kyseltiin 210mm höylähirsitalojen perustoimitusten hintoja muualta, oli halvin muistaakseni joku 16000€, johon olisi mennyt tavaraa vielä yli 10000€.

        Oltiin tyytyväisiä kauppaan, että talo on oikeasti lämmin ja meidän mielestä edullinen. On hyvä huomata, että tässä talossa U-arvo seinissä on 0,23 kun 180mm höylähirrellä se on jotain 0,40. Tuntuu kyllä lämmityskuluissa. Itse en rakentaisi kuin lisäeristetyn hirsitalon.

        Voin kyllä suositella Laavuvaaraa itserakentajalle.


      • koyama
        Kortesalmi kirjoitti:

        Kun porukka kysyi, mitä maksoi, niin tässä vähän faktaa meidän talosta. Me ostettiin 1,5 kerroksinen TYP87 (lämmintila 76m2 katettu terassi 11m2), jossa mukaan tuli:
        - Hirsirunko
        - Harjahirret
        - Kattovasat
        - Aluskatteen rimat ja ruodelaudat
        - otsalaudat
        - Kuvat rakennuslúpaa varten ja kiinnitys/kasausohjeet

        Nämä maksoi 6850€. Sitten saatiin ulko-ovet ja ikkunat lämpölaseilla 1800€. Nämä tuli Laavuvaaralta.

        Lisäksi muualta:
        - Aluskate n.100€ (muovi)
        - Peltikate peltifirmalta 760€
        - Selluvilla 850€ (lattia 200mm, katto 300mm ja seinät 150mm)
        - Koolaustavara seinien lisäeristykseen ja väliseiniin 349€
        - Hirsipaneeli 18x145mm seiniin ja kattoon 1920€
        - Lattia vasat ja 28x95 lattialaudat 1414€
        - Kiinnitystarvikkeita n. 200€
        - Saunan lauteet 150€
        - Saunan kiuas Helo 259€
        - Muurattu tuplahormi ja varaava takka 1800€
        - Muuta sälää, pari kaappia, jne. n. 1500€

        Muut tarvikkeet yhteensä n. 9302€. Perustoimitus oli sen 6850€ ulko-ovet ja ikkunat 1800€, eli kaikki tarvikkeet yhteensä oli noin 17950€.

        Kun kyseltiin 210mm höylähirsitalojen perustoimitusten hintoja muualta, oli halvin muistaakseni joku 16000€, johon olisi mennyt tavaraa vielä yli 10000€.

        Oltiin tyytyväisiä kauppaan, että talo on oikeasti lämmin ja meidän mielestä edullinen. On hyvä huomata, että tässä talossa U-arvo seinissä on 0,23 kun 180mm höylähirrellä se on jotain 0,40. Tuntuu kyllä lämmityskuluissa. Itse en rakentaisi kuin lisäeristetyn hirsitalon.

        Voin kyllä suositella Laavuvaaraa itserakentajalle.

        juuri tälläinen ?
        Kyllä jos ei paremmasta tiedä.
        Edelleen turhan vahva ulkovuorauspaneli ja työläs ratkaisu.
        Mitä löytyy panelin ja villan välistä ?
        150 mm eristettä sisäpuolella tarkoittaa ilmeisesti 75-100 mm "hirttä".
        Kun laittaa sisäpuolisen eristyksen katoaa tasainen ilmankosteus joka on oikealla järeällä hirrellä
        nimissään 40 % maks 60-70 % On sama myös ulkopuolisella eristämisellä
        Jos näistä laavuvaaroista sammuttaa ilmanvaihtokojeen muutamaksi päiväksi vaikka matkan ajaksi niin kotiin tullessa on ovella seinä vastassa eikä se hirsitalon tuoksu.
        Kastepiste ei ole tuossa ratkaisussa siinä kapeassa "hirressä" vaan jossain muualla eli selluvillassa.
        Vaatisi vähintään 150 mm hirren, ettei tulisi ongelmia.
        U-arvot voi unohtaa.Ei niillä ole mitään merkitystä .Energiankulutus vuodessa ratkaisee
        180 mm hirsi käy köykäiseksi noin -15 pakkasastessa.Kyllä on lisäeristettävä tai suntti kaakkoon


      • TM Insinööri
        koyama kirjoitti:

        juuri tälläinen ?
        Kyllä jos ei paremmasta tiedä.
        Edelleen turhan vahva ulkovuorauspaneli ja työläs ratkaisu.
        Mitä löytyy panelin ja villan välistä ?
        150 mm eristettä sisäpuolella tarkoittaa ilmeisesti 75-100 mm "hirttä".
        Kun laittaa sisäpuolisen eristyksen katoaa tasainen ilmankosteus joka on oikealla järeällä hirrellä
        nimissään 40 % maks 60-70 % On sama myös ulkopuolisella eristämisellä
        Jos näistä laavuvaaroista sammuttaa ilmanvaihtokojeen muutamaksi päiväksi vaikka matkan ajaksi niin kotiin tullessa on ovella seinä vastassa eikä se hirsitalon tuoksu.
        Kastepiste ei ole tuossa ratkaisussa siinä kapeassa "hirressä" vaan jossain muualla eli selluvillassa.
        Vaatisi vähintään 150 mm hirren, ettei tulisi ongelmia.
        U-arvot voi unohtaa.Ei niillä ole mitään merkitystä .Energiankulutus vuodessa ratkaisee
        180 mm hirsi käy köykäiseksi noin -15 pakkasastessa.Kyllä on lisäeristettävä tai suntti kaakkoon

        Tuo eriistysrakene on ihan oppikirjan mukaan. Ei hirsitalon eristäminen poikkea puutalon eristämisestä. Jos väittämä ilman vaihdon sulkemisesta pitäisi paikkansa, koskee se kaikkia puutaloja. Ilmanvaihto on hyvän sisäilman tae jokaisessa rakennuksessa, joten aina kun mahdollista, kannattaa koneellinen ilmanvaihto laittaa.

        Jos sähkö kiinteistöön tulee, kannattaa myös peruslämpöä pitää yllä, sen etuja tuskin on tarpeen edes luetella. Siinä ei 25-100w koneellinen ilmanvaihto paljoo sähkölaskussa tunnu. Etuna hirsitalon rakentamisessa on se, että runko nousee pystyy sellaista vauhtia, johon pitkästä tavarasta ei pystytä, kuin valtakunnan salia rakennettaessa, mutta silloin on 100 ukkoa työmaalla.

        Rakenteiden U-arvo ei kerro koko totuutta, mutta määrittelee talon energia tarpeen. Jos valitsee jonkun taloudellisemman energialähteen kun suora sähkölämmitys, on sähkölasku pienempi. Lämmöntarve on joka tapauksessa kilowateissa laskettuna vakio, käytetään sitten puuta, suoraa sähköä, kaukolämpöä, ilmalämpöä, maalämpöä, jne.

        Erikoista, että viranomaiset antaa poikkeaman 1.10.2010 alkaen 180mm höylähirrelle, jonka U-arvo on 0,40, kuten lakikirjassa sanotaan. Ei niillä arvoilla ole saanut omakotitaloa muuten rakentaa vuosikymmeniin. Lämpöhirsi, jossa eriste mukana tai lisäeristys laskee energialaskun.


      • kaiken nähnyt
        Kortesalmi kirjoitti:

        Kun porukka kysyi, mitä maksoi, niin tässä vähän faktaa meidän talosta. Me ostettiin 1,5 kerroksinen TYP87 (lämmintila 76m2 katettu terassi 11m2), jossa mukaan tuli:
        - Hirsirunko
        - Harjahirret
        - Kattovasat
        - Aluskatteen rimat ja ruodelaudat
        - otsalaudat
        - Kuvat rakennuslúpaa varten ja kiinnitys/kasausohjeet

        Nämä maksoi 6850€. Sitten saatiin ulko-ovet ja ikkunat lämpölaseilla 1800€. Nämä tuli Laavuvaaralta.

        Lisäksi muualta:
        - Aluskate n.100€ (muovi)
        - Peltikate peltifirmalta 760€
        - Selluvilla 850€ (lattia 200mm, katto 300mm ja seinät 150mm)
        - Koolaustavara seinien lisäeristykseen ja väliseiniin 349€
        - Hirsipaneeli 18x145mm seiniin ja kattoon 1920€
        - Lattia vasat ja 28x95 lattialaudat 1414€
        - Kiinnitystarvikkeita n. 200€
        - Saunan lauteet 150€
        - Saunan kiuas Helo 259€
        - Muurattu tuplahormi ja varaava takka 1800€
        - Muuta sälää, pari kaappia, jne. n. 1500€

        Muut tarvikkeet yhteensä n. 9302€. Perustoimitus oli sen 6850€ ulko-ovet ja ikkunat 1800€, eli kaikki tarvikkeet yhteensä oli noin 17950€.

        Kun kyseltiin 210mm höylähirsitalojen perustoimitusten hintoja muualta, oli halvin muistaakseni joku 16000€, johon olisi mennyt tavaraa vielä yli 10000€.

        Oltiin tyytyväisiä kauppaan, että talo on oikeasti lämmin ja meidän mielestä edullinen. On hyvä huomata, että tässä talossa U-arvo seinissä on 0,23 kun 180mm höylähirrellä se on jotain 0,40. Tuntuu kyllä lämmityskuluissa. Itse en rakentaisi kuin lisäeristetyn hirsitalon.

        Voin kyllä suositella Laavuvaaraa itserakentajalle.

        totta puhut on kokemusta kahdesta laavuvaaran mökistä typ 100 viimeisin hinta ja laatu kohtasivat .olen muuten aivan siinä vieressä jos kyse on puulaveden kortesalmesta.


    • Loggari

      Mikä tuo Laavuvaaran perustoimituksen sisältö on? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

      • mökkeilijäkö

        Mitä sisätöitä pitää lisäksi tehdä? Ainakin ovet huoneisiin. Onko sisässä seinät valmiina, siis tuleeko ne rungon mukana valmiiksi. Riittikö pelkkä eristys hirsien väliin? Jos ei juurikaan ole talvikäyttöä. Paljonko joutuu lisää maksamaan, että mökki on valmis. Omaan mökkiini ei tule sähköjä ja vesi ei tule kuin korkeintaan saunaan käsipumpulla. Pitääkö takan ja saunan hormit ottaa huomioon, vai ovatko piirrustuksissa valmiina?


      • p p p p
        mökkeilijäkö kirjoitti:

        Mitä sisätöitä pitää lisäksi tehdä? Ainakin ovet huoneisiin. Onko sisässä seinät valmiina, siis tuleeko ne rungon mukana valmiiksi. Riittikö pelkkä eristys hirsien väliin? Jos ei juurikaan ole talvikäyttöä. Paljonko joutuu lisää maksamaan, että mökki on valmis. Omaan mökkiini ei tule sähköjä ja vesi ei tule kuin korkeintaan saunaan käsipumpulla. Pitääkö takan ja saunan hormit ottaa huomioon, vai ovatko piirrustuksissa valmiina?

        ...olevan "myyntikirjeitä" vaikka hurumykke. t


      • Katellut myös minä
        p p p p kirjoitti:

        ...olevan "myyntikirjeitä" vaikka hurumykke. t

        Miten jolllain firmalla voi olla niin paljon "värivikaisia" mökkejä kaupan??


      • =) =) =)
        Katellut myös minä kirjoitti:

        Miten jolllain firmalla voi olla niin paljon "värivikaisia" mökkejä kaupan??

        Ja kysy jotain asiaa kahdesti.


      • koyama
        =) =) =) kirjoitti:

        Ja kysy jotain asiaa kahdesti.

        En tunne kyseistä firmaa, mutta pari kysymystä tule mieleen kehujille ja haukkujille.
        Jos on niin edullinen ja mainio "hirsitalo" yritys niin voisihan tänne laitta hinnat näkyviin.
        Mitä tuli maksamaan täydellinen tarviketoimitus verrattuna siihen seuraavaksi halvimpaan.
        Epälijät voi laittaa myös hintoja näkyville.
        Ei linkkejä vaan suorat eurohinnat.


      • Brochures
        koyama kirjoitti:

        En tunne kyseistä firmaa, mutta pari kysymystä tule mieleen kehujille ja haukkujille.
        Jos on niin edullinen ja mainio "hirsitalo" yritys niin voisihan tänne laitta hinnat näkyviin.
        Mitä tuli maksamaan täydellinen tarviketoimitus verrattuna siihen seuraavaksi halvimpaan.
        Epälijät voi laittaa myös hintoja näkyville.
        Ei linkkejä vaan suorat eurohinnat.

        missä on kuvasto ja nykyisin pakollinen hinnasto?

        Toimitusehdot ja saa varmaan lukea jostain,vai voiko kenties tulla ylläreitä kun kaupalla ryhtyy,jos sääntöjä ei ole?


      • Salminen
        Brochures kirjoitti:

        missä on kuvasto ja nykyisin pakollinen hinnasto?

        Toimitusehdot ja saa varmaan lukea jostain,vai voiko kenties tulla ylläreitä kun kaupalla ryhtyy,jos sääntöjä ei ole?

        Otin puhelimen käteen ja kaikki vastaukset tuli kuin apteekin hyllyltä. Tehtiin samalla tilaus pienestä hirsihuvilasta. Jos on oikeasti hirsitaloa ostamassa, niin kannattaa kysyä, niin vastauksiakin tulee. Mun mielestä Laavuvaaralla oli poikkeuksellisen hyvin perustiedot netissä, kun monilla ei ole mitään hintoja.


      • Jorma Honka
        Salminen kirjoitti:

        Otin puhelimen käteen ja kaikki vastaukset tuli kuin apteekin hyllyltä. Tehtiin samalla tilaus pienestä hirsihuvilasta. Jos on oikeasti hirsitaloa ostamassa, niin kannattaa kysyä, niin vastauksiakin tulee. Mun mielestä Laavuvaaralla oli poikkeuksellisen hyvin perustiedot netissä, kun monilla ei ole mitään hintoja.

        Kahtellaan vähän niitä hyviä tietoja netistä.


      • Bishopper
        Jorma Honka kirjoitti:

        Kahtellaan vähän niitä hyviä tietoja netistä.

        Kävin viimeksi kolme vuotta sitten laavuvaaran nettisivuilla ja täytyy sanoa, että kehitystä on tapahtunut. Hyvin on tarjoustalot esitelty, ihan etusivulta löytyy linkit kaikkiin. Ohessa linkki jota kaivattiin kuvastoon http://www.laavuvaara.fi/


      • Opeliz
        Bishopper kirjoitti:

        Kävin viimeksi kolme vuotta sitten laavuvaaran nettisivuilla ja täytyy sanoa, että kehitystä on tapahtunut. Hyvin on tarjoustalot esitelty, ihan etusivulta löytyy linkit kaikkiin. Ohessa linkki jota kaivattiin kuvastoon http://www.laavuvaara.fi/

        Kortesalmi kirjoitti, että Laavuvaaran huvilan rakennuskustannukset oli loppujen lopuksi vajaa 18.000e muurattuineen takkoineen, saunoineen, kiukaineen ja lämpöeristettynä. Googlasin mielenkiinnosta muiden hintoja ja esim. Karvian Hirsirakentajat tarjoaa vastaavaa mallia minisaunan kera tarjous puuosatoimituksella 34.900e. http://www.karvianhirsirakentajat.net/index.php

        Tohon kun laittaa vielä yhden 10-15.000e niin varmaan on hyvä mökki. Mieluummin ostaisin kyllä pari mökkiä halvalla tai yhden ison.


      • Kuusihonka
        p p p p kirjoitti:

        ...olevan "myyntikirjeitä" vaikka hurumykke. t

        Yritin etsiä asiallista tietoa, mutta näyttää kateelliset kilpailijat olevan liikenteessä. Löyty tietoakin, onneksi.


      • Nivala51
        Kuusihonka kirjoitti:

        Yritin etsiä asiallista tietoa, mutta näyttää kateelliset kilpailijat olevan liikenteessä. Löyty tietoakin, onneksi.

        Puolen vuotta takaperin tehtiin Laavuvaaran kanssa kaupat 20m2 saunasta. Otettiin pelkkä peruspaketti ilman ovia ja ikkunoita, kun navetan perältä löyty sopivat ruudut, kun vähän jonseredilla aukkoja suurensi. Myyjä sanoi, että vähän on värivikkaa, mutta yksi ainoa hirsi oli vähän punertavampi kun muut. Kaikki palat sopi kertasovittamalla ja harjassa oli kahdessa päivässä.


    • Mesu'

      Niin se on mökkimarkkinoilla, että halvin on paras.
      Taito on siellä myös paras mahdollinen.
      He toimittavat kehikon
      Rautakaupan puutavarahyllystä ostat kaiken muun 3 laudan muovipakkauksissa halvalla. Kuljetuskaan ei maksa mitään kun ite haet ne peräkärrylläsi.
      Samasta rautakaupasta tuot myös ovet ja ikkunat.
      Näin saat näyttävän mökin edullisesti.

      • hirsimökki hankittu

        Tää Laavuvaaran meininki alkaa kyllä vaikuttaa hmmm. mielenkiintoiselta. Täytyypä joku kerta ihan oikein pysähtyä siinä kun tulee säännöllisesti tuota 2-tietä ajeltua. Näkee vähän minkälaista meininkiä siellä oikein on. Itselleni tuli hankittua keväällä hirsimökki ja kun eri valmistajia vertailtiin niin laavuvaara tippui vaihtoehdoista pois melko aikaisessa vaiheessa. Syynä silloin oli hirsivaikoiman puutteellisuus, eli turhan kapoisesta tekevät. Mitä on näitä(kin) kommentteja lukenut niin taitaa olla vähän muussakin kehittämisen varaa.


      • JAskola

        Meitä palveltiin erinomaisen hyvin. Puhelimessa olivat kiireisiä, kun mentiin paikanpäälle, niin kaikki asiat käytiin kauppakirjasta yksityiskohtaisesti myyjän toimesta lävitse ennen allekirjoitusta. Nyt on mökki jo pystyssä. Kyllä ne meitä palveli ja vastasi kaikkiin kysymyksiin. On tullut joskus törmättyä noihin ammattivalittajiin, jotka täälläkin näyttävät täyttävän enemmistön palstatilasta.

        Meille tuli yksi vääränkokoinen ovi ja kun soitin, niin oli seuraavana päivänä oikea ovi tontilla. Ainakin palvelu pelaa eikä meillä ole laadussa moittimista.


      • ja mistä sen saikaan
        JAskola kirjoitti:

        Meitä palveltiin erinomaisen hyvin. Puhelimessa olivat kiireisiä, kun mentiin paikanpäälle, niin kaikki asiat käytiin kauppakirjasta yksityiskohtaisesti myyjän toimesta lävitse ennen allekirjoitusta. Nyt on mökki jo pystyssä. Kyllä ne meitä palveli ja vastasi kaikkiin kysymyksiin. On tullut joskus törmättyä noihin ammattivalittajiin, jotka täälläkin näyttävät täyttävän enemmistön palstatilasta.

        Meille tuli yksi vääränkokoinen ovi ja kun soitin, niin oli seuraavana päivänä oikea ovi tontilla. Ainakin palvelu pelaa eikä meillä ole laadussa moittimista.

        sen sen......toimitussisällön. Alotettaas siittä. Oottelen tietoa,kahotaan tulooko yhtä nopiaan vastaaus. Uotellaa.


      • JAskola
        ja mistä sen saikaan kirjoitti:

        sen sen......toimitussisällön. Alotettaas siittä. Oottelen tietoa,kahotaan tulooko yhtä nopiaan vastaaus. Uotellaa.

        Harva varmaan talon suoraan netistä ostaa, joten muutenkin on hyvä puhelimessa tai paikan päällä keskustella.


      • taida kovin kauan
        JAskola kirjoitti:

        Harva varmaan talon suoraan netistä ostaa, joten muutenkin on hyvä puhelimessa tai paikan päällä keskustella.

        kestää sekään.
        Onko kanttia laittaa toimitussisältöä tänne, vaikkapa Suomi-Hirsihuvila Typ 57 .

        Ellei voi laittaa , asiassa on jotain hämärää,,,,,miksi ei mistään saa toimitussisältöä mustaa valkoisella, oi miksi ei miksi? Kerro


      • mehmed22
        taida kovin kauan kirjoitti:

        kestää sekään.
        Onko kanttia laittaa toimitussisältöä tänne, vaikkapa Suomi-Hirsihuvila Typ 57 .

        Ellei voi laittaa , asiassa on jotain hämärää,,,,,miksi ei mistään saa toimitussisältöä mustaa valkoisella, oi miksi ei miksi? Kerro

        Laavuvaaralta saa helpoiten tiedot kaikkeen. Ja onko väliä sentin erolla hirressä? Eristettävä joka tapauksessa! Halpa ja hyvä...


      • täällä kaipaillaan,,
        mehmed22 kirjoitti:

        Laavuvaaralta saa helpoiten tiedot kaikkeen. Ja onko väliä sentin erolla hirressä? Eristettävä joka tapauksessa! Halpa ja hyvä...

        ...oi miksi ei tule ,oi kerro?
        Kyllä nyt taitaa olla jotain outoa hommissa jos tuota ei saa Copy-Pastella n. 5 secunnissa tänne?


      • Pecorone
        täällä kaipaillaan,, kirjoitti:

        ...oi miksi ei tule ,oi kerro?
        Kyllä nyt taitaa olla jotain outoa hommissa jos tuota ei saa Copy-Pastella n. 5 secunnissa tänne?

        ...ja jaksaa jankata. Mahtaako olla oikeasti talosta kiinnostunut vai hoidon tarpeessa? Ken tietää, ken.


      • awerts
        Pecorone kirjoitti:

        ...ja jaksaa jankata. Mahtaako olla oikeasti talosta kiinnostunut vai hoidon tarpeessa? Ken tietää, ken.

        se kaipailisin minäkin ihan suomeksi kirjoitettuna. Sen jälkeen voisin kuvitella ottavani yhteyttä.


      • 11 hirttä laudalla

        Meikäläistä on aina huvittanut se, kuinka niillä on sattunut jäämään jotain varastoon Saksan myynnistä. Miten kukaan osaa tehdä niin huonosti kauppaa, että jatkuvasti jää taloja varastoon? Ihan sata varma siitä, että kun asiakas tulee ja tilaa, niin vasta sen jälkeen laittavat talon teriin.


      • Aivan!!!
        11 hirttä laudalla kirjoitti:

        Meikäläistä on aina huvittanut se, kuinka niillä on sattunut jäämään jotain varastoon Saksan myynnistä. Miten kukaan osaa tehdä niin huonosti kauppaa, että jatkuvasti jää taloja varastoon? Ihan sata varma siitä, että kun asiakas tulee ja tilaa, niin vasta sen jälkeen laittavat talon teriin.

        Hyvä pointti!!!! Varsinkin, kun tuntuu samat hökkelöt olevan ylijäämänä jo toista vuotta (Saksan viennistä)!!!!!


      • Epäilen...
        mehmed22 kirjoitti:

        Laavuvaaralta saa helpoiten tiedot kaikkeen. Ja onko väliä sentin erolla hirressä? Eristettävä joka tapauksessa! Halpa ja hyvä...

        Jokainen omaansa ja Jumala kaikkia!! Ettei nyt vaan olis omistaja itse...


      • 2+1=paras
        Aivan!!! kirjoitti:

        Hyvä pointti!!!! Varsinkin, kun tuntuu samat hökkelöt olevan ylijäämänä jo toista vuotta (Saksan viennistä)!!!!!

        voihan vittu,saksaan taitaa tätänykyä mennä n.35000 mökkiä vuodessa,mikä on laavuvaaran osuus en tiedä...
        kai niitä hylkykamoja tänne köyhille riittää.
        ei vittu voi vaatia hongan huvilaa tolla hinnalla,joku roti näissäkin...
        ...tana...


      • derwolf

        Ei ole osaa ei arpaa Laavuvaaraan. Olen vaan rekkamies joka on ajanut niitä Laavuvaaran mökkejä maailmalle. Pääasiassa Saksaan. Ei niitä nyt tuhansia mennyt mutta kymmeniä kuitenkin. Täydellisiä paketteja meni Saksaan, ovet, ikkunat, eristeet. Kaippa tänne samat myydään, kun vaan maksaja löytyy. Jos ostat kehikon, ostat kehikon. Hinta sen mukanen. Jos ostat täys toimituksen saat senkin varmaan Laavuvaaralta, mutta lisähintaan.
        Honkalaisia mökkejä olen vieny monenkertaisen määrän keski-Eurooppaan ja monta kuormaa jälkitoimituksia.


    • Hermanni Hirsimies

      Ihmetyttää nämä negatiivisuudet lausunnot ! Alkuvuodesta olin tutustumassa
      heidän tuotevalikoimiinsa ja esittelivät myös heidän vientituotehallinsa.
      Myyjän kanssa laskimme varastossa olleen 43 mökkirunkoa.

      En havainnut muuta vikaa kuin hieman punertavampia hirsiä muiden joukossa.
      Ei siis homevauriota eikä sisnistymää !

      Muuton vuoksi emme ole vielä ostaneet, mutta 100% varmasti hankin sauna /
      vierashuoneen nimenomaan Laavuvaaralta.

      Heiltä kehikko ja höyläriltä muut tavarat. Budjetti 45 m2 laskettiin myyjän kanssa
      olevan n. 17.000 €. Talvilämmin Ekovillaeristetty talo.

      Suosittelen muillekin !

    • 19 + 19

      Kun kävin eri hirsifirmojen sivuilla katsomassa malleja, niin tämä Laavuvaara näkyy tekevän talot suunnilleen lankunpaksuisesta "hirrestä". Varmaan voi ihan hyvän talon rakentaa siitä, kun voi laudastakin. Eristettä vain paljon. Hirttähän se kyllä ei ole, sopiva sana olisi varmaan hirsiveistetty lankku. Samoin monen muunkin firman "hirret" ovat kovin ohkaisia, mikä tietysti alentaa hintaa reilusti, kun puuta kuluu vähemmän.

      • Ohi ajanut

        Tapanin myrskyn jäljiltä oli esittelytalo sortunut. Nopeasti siihen laitettiin pressut päälle ettei vahingot näkyisi. Olipa kerrankin oikaen laista mainontaa tällä firmalla.


    • Kummisetä!

      Kummipoika meinas tilata Laavuvaaralta, kun tykkäs että sais halvalla:):)

      Onneksi kummisetä on alalla töissä ja alkoi lukea ja verrata toimitussisältöä. Eipä tilannut kommipoika Laavuraavaa, kun sai paremman rungon samalla toimistussisällöllä Honkarakenteelta. Ja huomattavasti laadukkaampaa tavaraa, ei mitään kakkoslaatua mitä ne muka myy puoleen hintaan. Jos tuosta tarkouksesta laskee heidän "oikean" hintansa niin huhuhuhuh! Honkarakenne on silloin 50% halvempi.

      • Kysyjä saa vastauksia

        Soitin ja tiedustelin värivikaisuutta. Kyseessä on lievästi punastunut/kellastunut mänty, joka siis johtuu uv-säteilystä varastoinnin aikana.


    • Mökki mullekin

      Otappa näistäkin mielipiteistä selvää! Taitaa olla paree väsätä turvekammi ja kamiina keskelle "pirttiä" niin ei tartte katella sinipunasia hirsiä.Oma mielipiteeni alkaa kallistua kappaletavaraan,jolla taatusti rakentaa lämpimämmän korsun.kuin näillä "rimahirsillä". Muuten jos todella haluaa rakentaa halvalla,täytyy "kortta " kantaa pesään sieltä sun täältä mistä edullisimmin saa.Tämä ei ehkä sovi rikkaille luksusihmisille.Lopputulos ratkaisee (hinta ja laatu) ja ennenkaikkea se.että on itse saanut vaikuttaa lopputulokseen.

    • En ota kantaa

      Kokemukset : mökki on sen näköinen kun 7 senttisestä puusta tuleekin. Piirustukset eivät kelvanneet rakennusmestarille, hirret piti ostaa näkemättä? ym.
      Ehkä hankaluudet johtuivat myyjän osaamattomuudesta eikä tarkoituksella huijaamisesta.

      • Anonyymi

        10 sentin koolaus ja villa seiniin kattoon 10 cm pirri levy ja lattiaan 20 cm pirrilevy.typ 100 tehty keskisuomeen ja voin sanoa että lämmin on talvisin pienellä lämmityksellä ja siihen taloon normi takka.jos ei ole kokemusta asioista silloin ei kannata täällä sivuilla jossitella.30 vuoden kokemus takana talojen rakentamisesta.hinta ja laatu kohtaa todella hyvin tuolla setillä.tein alas oikealle khh ja kph ja saunan ja makkarin.muut avointa tilaa.yläkerta on puoliksi auki .eli puolet talosta parvea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 sentin koolaus ja villa seiniin kattoon 10 cm pirri levy ja lattiaan 20 cm pirrilevy.typ 100 tehty keskisuomeen ja voin sanoa että lämmin on talvisin pienellä lämmityksellä ja siihen taloon normi takka.jos ei ole kokemusta asioista silloin ei kannata täällä sivuilla jossitella.30 vuoden kokemus takana talojen rakentamisesta.hinta ja laatu kohtaa todella hyvin tuolla setillä.tein alas oikealle khh ja kph ja saunan ja makkarin.muut avointa tilaa.yläkerta on puoliksi auki .eli puolet talosta parvea.

        Mites nyt kun hinnat ovat nousseet kaikilla firmoilla aika hyvin, onkos laavuvaaralla hinnat kasvaneet? Jos heidän puuosatoimitus kustantaa n.12000€. niin saanko itse tekemällä mökin kasaan yhteensä 20000€:lla? Perustus on kohtuullisen helppo homma, pilarit vaan kallioon kiinni.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe