Suuri on ihmetys. Seura lopettaa metsästyksen hirvien puutteen vuoksi, lupia jäi käyttämättä.
Mutta kuitenkin jääväksi kannaksi merkitään koko metsästysalueella (n 3700 ha) 8 hirveä.
Miten voi jäädä vaikka metsästäjät kertovat ettei hirviä ole koko alueella eikä lähettyvilläkään naapurien puolella.
Onko tämä huijausta vai korkeampaa matematiikkaa?
Jäävä kanta metsästyksen jälkeen
23
347
Vastaukset
- Anonyymi
No tavoitekantahan on 2 hirveä per tuhat hehtaaria niin tuohan on silloin osapuoleen tavoitemäärä. Tarkoitushan ei ole tappaa koko alueen hirvikantaa viimeiseen hirveen, vaan jättää kestävä kanta. Tosin yhden alueen otos ei kerro koko totuutta, vaan lääjempi matemaattinen laskenta. Tuolla alueella voi olla 8 hirveä, naapurissa nolla, toisella rajanaapurilla 20 hirveä jne. Onhan näillä jalat millä liikkuvat. Tosin alueella olevat mahdolliset valtion rakitkin saattavat tehdä osansa ja hirvikanta halutaan jättää aavistus korkeammaksi susien aiheuttaman kuolleisuuden takia.
- Anonyymi
Susi tulihan se sieltä🤤🤤🤤
- Anonyymi
Mutta kun alue on tyhjä hirvistä.
Silti paperilla 8
Jokin ei täsmää- Anonyymi
Kuka sen on määritellyt tyhjäksi?
- Anonyymi
Ne jotka ovat olleet metsällä. Eikä jälkiä ole löytynyt.
Jos eivät löydä mitään hirveä muistuttavaa niin kait se 3700 ha on tyhjä. Vai ovatko oraviksi muuttuneet- Anonyymi
Käyttäisivät drooneja niin löytäisivät. Eikö nykyään voi drooniin asentaa kiväärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttäisivät drooneja niin löytäisivät. Eikö nykyään voi drooniin asentaa kiväärin.
Hirvet kyllä löytyy nykykoirien hyvällä ja laajalla haulla. Huonokin hirvenpyytäjä tietää sen kun löysää koiran hirviä hakeen. Tutkasta on helppo seurata koiran menoa ja hirven ajoa. Ei muuta kuin autolla passiin seuraavaan tienylityspaikkaan ja pam. Kysykääpä lapin hirvimiehiltä, miksi hirvikanta vähenee.... Tutkien käyttö hirvenpyynnissä tappaa hirvet sukupuuttoon. Dx trolli ja märisijä tietää ja harrastaa tätä.
- Anonyymi
Että kehittelit sitten jälleen tällaisen tarinan metsästys vastaisuudessasi palstalle. xD
Ja missähän päin tämä kuvitelmiesi "metsästäjien tyhjäksi" väittämä alue on? Helsingissäkö?
Tämä sinun lopun dx ulinasi paljasti kaiken. xD - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että kehittelit sitten jälleen tällaisen tarinan metsästys vastaisuudessasi palstalle. xD
Ja missähän päin tämä kuvitelmiesi "metsästäjien tyhjäksi" väittämä alue on? Helsingissäkö?
Tämä sinun lopun dx ulinasi paljasti kaiken. xDKeskinen/läntinen. En kuulu vastustus ryhmiin. Olen seuran maanvuokraaja kohtalaisen iso sellainen.
Olen vain huolestunut kun kanta on pieni niin se ilmoitetaan suuremmaksi mitä se on.
Tietenkin jos käytetään olettamaa siihen mitä voi tulla kesällä ja keväällä alueelle niin silloin luku voi olla lähellä. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin jäävä kanta tarkoittaa sitä mikä on alueella metsästyksen päättyessä.
En kyseenalaista seuran jäsenten kertomaa ettei alueella ole hirviä, koska lupia jää käyttämättä (on ammuttu luvat aina täyteen). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sinun lopun dx ulinasi paljasti kaiken. xDTaisi eri kaveri olla, joka puhui tyhjästä alueesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskinen/läntinen. En kuulu vastustus ryhmiin. Olen seuran maanvuokraaja kohtalaisen iso sellainen.
Olen vain huolestunut kun kanta on pieni niin se ilmoitetaan suuremmaksi mitä se on.
Tietenkin jos käytetään olettamaa siihen mitä voi tulla kesällä ja keväällä alueelle niin silloin luku voi olla lähellä. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin jäävä kanta tarkoittaa sitä mikä on alueella metsästyksen päättyessä.
En kyseenalaista seuran jäsenten kertomaa ettei alueella ole hirviä, koska lupia jää käyttämättä (on ammuttu luvat aina täyteen).Niin, koska kyse on isommasta matemaattisesta kokonaisuudesta. Kyse on myös talvi ja kesälaidun alueista. Kyse ei ole aidatusta alueesta jonka yksilömäärä on juuri tasan se mikä on aitojen sisällä. Pitäisi ihmisen nyt hahmottaa isompia matemaattisia kokonaisuuksia ellei tässäkin vaan ole takana se perinteinen "syytetään metsästäjiä ihan mistä tahansa" kampanja.
Esimerkiksi alue missä itse metsästän hirviä on talvilaidun alue. Meidän ns "oma" hirvikanta on alku syksystä pienehkö kattaen noin (tämä siis karkea esimerkki) 1 hirvi / tuhat hehtaaria. Mutta kun ensilumi tulee alkaa hirvien siirtyminen laumoina alueellemme, niin hirviä on valehtelematta äkkiä noin 10 hirveä / tuhat ha.
Se ei silti tarkoita, että sieltä on ammuttava ne kymmenen tai edes sitä kahdeksaa hirveä pois tuhannelta hehtaarilta, vaan me metsästämme sen suhteessa kokonaisalueen kantaan nähden olevan hirvimäärän. Meillä noin kymmenkunta hirveä per kausi.
Ota huomioon, että siellä toisaalla on sitten se kesälaidun aluekin mikä on käytännössä tyhjentynyt hirvistä.
- Anonyymi
Aloittaja ei ole huomannut että on metsästettäviä hirviä sekä ei metsästettäviä. Jos nyt on kyseessä ne ei ammuttavat 8, tuottavat naarat joilla varmistetaan ensi syksyn saalista tai ainakin yritetään varmistaa.
Tuo alue on pieni josta saa helposti laskettua jäävän kannan. Tätä metsästä ja säästä tyyliä harrastaa ne seurat missä maattomat ovat päälle päsmäreitä.
Siinä aloittaja on oikeassa, kun ilmoitetaan metsästyksen päättymisestä niin silloin ilmoitetaan sen hetkinen kannan määrä. Siinä ei erotella kesä/talvi alueita sen tekee toiset henkilöt.
Jos kaikki ilmoittaa jäävien eläinten määrän olettua suuremmaksi niin kyllä kanta näin kasvaa tietyn määrän, vaikka käytössä on tietty kaava millä piirit oikoo saatuja jäävän kannan ilmoituksia.
Näin minä ymmärsin
Voi olla että olen täysin väärässä
Mutta näin se vaan useasti menee käytännössä
Hyvää Uuttavuotta - Anonyymi
Luken mukaan jos susi käyttää ravinnokseen pelkästään hirviä, niin yksi susi syö keskimäärin 15 hirveä vuodessa. Sitä en tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta tämä on luken näkemys asiasta. 10 sutta tällä matematiikalla popsii siis 150 hirveä vuodessa.
- Anonyymi
Hirvi on haittaeläin, ne voisitte hoidella kaikki pakastimeen. Uusia tulee rajan yli kuitenkin.
- Anonyymi
Ihan niinku sinutkin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niinku sinutkin
Harmittaako herra metsästyksen vastustajaa, kun mitkään uudet lait ei vaikuta negatiivisesti metsästykseen? 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmittaako herra metsästyksen vastustajaa, kun mitkään uudet lait ei vaikuta negatiivisesti metsästykseen? 😂
Hieno laki uudistus👌👌👌
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne tarvitsekaan vaikuttaa negatiivisesti mutta pääasia että laki tiukkenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin.👌👌👌
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sinä avauksessasi oletit, että laki vaikuttaisi jotenkin oleellisesti negatiivisesti metsästykseen. 😂😂
- Anonyymi
Ei kait nuita hirvenjälkiä autosta käsin huomaakkaan!aina kun käyn lenkillä metsäautotiellä niin hirvet joksentelee melkein pahki ja samalla hirvimiehet on toisella suunnalla passissa.olen joskus soittanut että hirvet juoksee täällä nyt,vastaus oli että se on naapurin hirvi?se kyllä juoksi vastaajan metsästysalueella ja reilusti!en nähnyt mitään merkkiä hirvessä että kuka sen omisti,mielestäni se on valtion eläin ja sen kenen alueelle se tulee.
- Anonyymi
Ei valtion hirvet omistaa luonto.😁😁
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865327- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032106- 351921
- 331854
- 461813
- 571714
- 191663
- 191627