Tietääkö kukaan mistä voi johtua, kun startti ”potkaisee tyhjää” päivän ensimmäisellä käynnistyskerralla, jos lämpötila on miinuksen puolella? Toisen kerran kun starttaa, niin käynnistyy hyvin. Startti on jo kahdesti vaihdettu uuteen, mutta sama ongelma edelleen. Akku on uusi ja ladattu täyteen.
Jos pakkasta on enemmän, niin startti saattaa pyöriä tyhjää 2-3 käynnistyskertaa.
Volvo XC60 D5 -10 startti ongelma
10
1126
Vastaukset
- Anonyymi
Solenoidi, eli laite mikä on startin yhteydessä.. ja työntää startin rattaan vauhtipyörälle, jossa tapahtuu moottorin pyörittäminen.
- Anonyymi
Voiko muualla olla vikaa? Vai onko niin huono tuuri, että kaksi uutta starttia on rikkinäisiä? Ne on vielä ihan laadukkaat kalliit startit. En muista nyt merkkiä.
Eli alkuperäinen startti teki tätä. Sit vaihdettiin uusi startti, se teki samaa ja sitten takuuseen uusi startti. Ja edelleen sama ongelma jatkuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko muualla olla vikaa? Vai onko niin huono tuuri, että kaksi uutta starttia on rikkinäisiä? Ne on vielä ihan laadukkaat kalliit startit. En muista nyt merkkiä.
Eli alkuperäinen startti teki tätä. Sit vaihdettiin uusi startti, se teki samaa ja sitten takuuseen uusi startti. Ja edelleen sama ongelma jatkuu.Ihan pikaisella googletuksella katselin että tyyppivikana näissä on moottorin maadotuskaapelin löystyminen, startin ohjausjohtimen liittimen hapettuminen.
Voiko nuo aiheuttaa tuollaisia ongelmia? Vaikea sanoa...
Sen lisäksi starttia ohjataan erillisellä starttireleellä, jos siihen releeseen jää liikaa jännitehäviötä niin voiko se aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia?
- Anonyymi
Xc 60 3d awd sama vika, kylmänä pyörii kerran tyhjää, sitten stattaa, vaikka olis pakkasessa 12 h.
- Anonyymi
Mulla oli sama vika ja kolmas startti toimi.
- Anonyymi
En todellakaan tiedä, onko kysyjän tapauksessa sähköinen vai mekaaninen ongelma. Mutta ehdotan, että otat startin pois ja avaat sen. Puhdista samalla johtimen liitinpinnat. Purin ja kasasin veneen startin muutama viikko sitten vaikka oli toimiva peli. Mutta huomasin, että oli melko kuiva: laakeriholkit ja mekaniikka, joka siirtää hammasrattaan moottorin hammaskehälle.
Jos sähköisesti olisikin kunnossa (hapettumat tulee poistaa, erityisesti pienemmän solenoidin johtimen kautta ohjataan startin hammaspyörä moottorin hammaskehälle) rasvan puute tai liian jäykkä rasva huonontaa mekaniikan toimivuutta kylmässä. Kenties hapettuneen johtimen kautta ohjatun solenoidin voima ei riitä ensimmäisellä kerralla siirtämään startin hammaspyörää jousivoimaa vastaan moottorin hammaskehälle. Toisella kerralla voima kenties jo riittää.
https://www.youtube.com/watch?v=oZHOnqY0M44- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Solenoidin ohjausjohtimen liittimen "pudistus"
https://www.youtube.com/watch?v=mhNawwOORiMAsiasta hieman toiseen: Huollossa ilmoitettiin alle kahden vuoden ikäisen Start-Stop -akun (Exide- merkkinen) olevan vaihtokunnossa. Myyjäliike ilmoitti omien mittaustensa tuloksena akun tarvitsevan vain latausta vaikka mittausarvot samat!
Start-Stop- ominaisuutta en käytä niin luulisi tavallisen akun soveltuvan.
Tekoäly (Copilot) on eri mieltä:
Start-Stop jätetään käyttämättä kokonaan. Mikä akku sitten?
Vaikka et käyttäisikään Start-Stop-järjestelmää, on silti tärkeää käyttää oikeantyyppistä akkua. Nykyaikaisten ajoneuvojen tehotarve on usein korkea lukuisten elektronisten komponenttien vuoksi2. Tässä on pari vaihtoehtoa, joita kannattaa harkita:
AGM-akut (absorbenttilasimatto): Nämä akut ovat erittäin kestäviä ja tarjoavat vakaan virran. Ne käsittelevät vaativia sovelluksia hyvin ja ovat yleensä kestävämpiä2. Vaikka et käyttäisi Start-Stopia, niiden suorituskyky ja pitkäikäisyys tekevät niistä hyvän sijoituksen.
EFB-akut (Enhanced Flooded Battery): EFB-akut ovat parannettu versio perinteisistä lyijyakuista, jotka tarjoavat paremman suorituskyvyn. Niitä käytetään usein lähtötason Start-Stop-järjestelmissä, ja ne tarjoavat hyvän tasapainon kustannusten ja suorituskyvyn välillä2.
Jos harkitset vaihtamista tavalliseen lyijyakkuun, on suositeltavaa kysyä neuvoa ammattimekaanikolta varmistaaksesi yhteensopivuuden ajoneuvosi elektronisten järjestelmien kanssa.
- Anonyymi
Vika on selvinnyt! Vaihdettiin kolmannen kerran uusi startti ja tällä kertaa Valeo merkkinen. Edelliset oli Lucas merkkisiä. Nyt toimii kaikki normaalisti. Alkoi jo tulla epätoivoinen olo, koska tutkittiin vikaa muualta eikä mitään löytynyt. Miten voi olla mahdollista, että vanhassa startissa oli täsmälleen sama vika kun kahdessa uudessa startissa?? Melko huono tuuri.
Eli kaksi Lucas merkkistä uutta starttia oli jostain syystä samalla tavalla rikki, kun alkuperäinen vanha startti. Ei viitsitty ruveta purkamaan niitä startteja kun oli tosiaan uusia ja tottakai meni takuuseen. - Anonyymi
Tosiasn mun volvossa oli samallai että kolmas uusi startti vasta pelitti. Kaikki startit teki samaa et yleensä aamulla kun auto oli seisonut yön niin startti löi tyhjää muutamia starttauksia ja mut kun kone lämpes niin lähti aina normaalisti käyntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741