Outrun tulossa AGA-Amigoille!

Anonyymi-ap

Tämä suosittu autopeli vuodelta 1987 on tulossa nyt hyvänä versiona myös Amigalle. Arcade-versiossa on kaksi 68000 CPU:ta, ja Segan Superscaler piiri, joka pystyi tuottamaan 30-60 Hz FPS kuvaa, ja varmaankin oli myös 16-bittiset värit.

Aikaisemmin US Gold teki käännöksen Amigalle tästä pelistä Atari ST-version pohjalta, mutta siitä tuli hävyttömän hidas.

Nyt nähdään mihin Amiga pystyy, värejä on tietysti hieman vähemmän, mutta ruudunpäivitys vaikuttaa olevan hyvällä tasolla verrattuna kolikkopelin 30 FPS:ään. Vaatimuksena on A1200/A4000, FAST muistilla varustettu.

https://m.youtube.com/watch?v=dy6QUVpVhAE

Myös toinen versio Outrunista on tekeillä AGA-Amigoille , mutta se vaatii vähintään 68030/50 MHz koneen, koska siinä on käytetty c2p-rutiinia, joka antaa mahdollisuuden käyttää chunky pikseleitä grafiikan skaalaukseen, mutta se on hitaampaa kuin kustomoidut rutiinit, jotka toimivat bitmap-pohjaisesti, mutta helpompaa toteuttaa.

https://m.youtube.com/watch?v=CLaedlbr4wg

10

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsellä on Kixx -julkaisuversio Outrunista Amigalle ja samassa paketissa on korppu myös PC:lle. Aikoinaan oli myös C-64:lle ja Mini C-64:lla olen pelaillut tätä myös.
      Amigan versio on kieltämättä vähän tökkivä, melkein hauskempi pelata Kuusnelosella tätä, no PC:llä pyörii myös melko sujuvasti, mutta en saanut ohjausta toimimaan kuin näppäimistöllä ja äänet tuli vain PC emolevyn piipparin kautta, 600mhz Windows 98SE kone vuodelta 2001, tässä on vielä 3,5" korppuasema. PC levykkeellä näkyy kyllä jotain audiomediatiedostojakin, mutta en tiedä miten ne saa käyttöön. Koneessa ei ole sellaista mediatoistinta joka kykenisi ne tiedostot edes soittamaan.
      Tällaisen virittelyn ja säätämisen takia en ole PC:llä halunnut juurikaan edes kokeilla pelaamista, Amiga ja pelikonsolit on siinä mielessä paljon helpompia pelikoneina.

      • Anonyymi

        Löysinpä kirppikseltä Sega Classic collection pelikokoelman PS2:lle ja mukana on mm. Out Run. Tässä on hyvin sujuvasti pyörivä versio, mukava pelata tätä kun peli soljuu sulavasti ja PS2 ohjaimella tietysti muutenkin luontevampi ohjata kuin Amigan digitaalitikulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysinpä kirppikseltä Sega Classic collection pelikokoelman PS2:lle ja mukana on mm. Out Run. Tässä on hyvin sujuvasti pyörivä versio, mukava pelata tätä kun peli soljuu sulavasti ja PS2 ohjaimella tietysti muutenkin luontevampi ohjata kuin Amigan digitaalitikulla.

        Niin tuo peli taitaa olla täysin 3D, eikä siinä mielessä yritä olla tarkka kopio alkuperäisestä. Ainakin Sega Megadriven versio Outrunista oli huono, eikä siitä laitteesta saa juuri enemmän irti.


    • Anonyymi

      Se toinen versio Outrunista onkin valmistumassa ensimmäisenä, 68030/50 MHz koneella päästään noin 15 FPS:ään, ja 68040 prosessorilla lupaillaan jo täydet 30 FPS. Ei se Segan superscaler grafiikkapiiri vuoden 1987 kolikkopelissä niin ihmeellinen ollut, jos 68040 prosessorilla pääsee lähes samaan lopputulokseen bitmap-grafiikan reaaliaikaisessa skaalauksessa. Tosin Amiga-versiossa statuspalkkien takana ei pelin muuta grafiikkaa näy, toisin kuin kolikkopelissä. Tämä siksi että saa c2p-alueen pienemmäksi, jolloin peli nopeutuu.

      Olen kyllä sitä mieltä että c2p-rutiinin käyttäminen ei ole optimaalista ainakaan 68030-koneella, pelin voisi saada hieman nopeammaksi suoralla bitmap-skaalauksella, jolloin c2p-rutiinia ei tarvittaisi, ja mahdollisesti blitteriä voisi käyttää myös taustan renderöintiin.

      https://m.youtube.com/watch?v=dcVYEUC2gNM

    • Anonyymi

      Niin tässä vielä alkuperäinen US Goldin tekemä Outrun käännös A500-koneille vuonna 1989, hirveää kuraa, lienee jopa hitaampi kuin C64-versio. Juuri tälläiset tekeleet ovat loukkaus Amigaa kohtaan:

      https://m.youtube.com/watch?v=c7Ppx-M4IoA

    • Anonyymi

      Nyt on ainakin yksi versio Outrunista valmiina AGA-Amigoille, se joka vaati vähintään 68030-koneen. Peli pyörii kyllä täydellä frameratella nopeimmilla Amigoilla, mutta 50 MHz 68030 yskii vielä vähän (FPS = 15-18).

      Olisin toivonut että peli olisi tehty paremmin, eikä käytettäisi tehosyöppöä c2p-rutiinia, vaan tehtäisiin skaalaus natiivisti bitmap-grafiikoilla ja skaalaustaulukoilla. Myös tuossa kivitunnelissa missä on paljon tavaraa näytöllä päällekkäin, pitäisi jotenkin myös optimoida paremmin esim. z-puskuroinnilla.

      Muuten peli on varmaan hyvin tehty, siinä on myös käytetty äänien miksausrutiinia, ja optimoitu 12-kanavainen alkuperäinen musiikki Amigan 4:ään kanavaan + ääniefektit. Se on vaatinut enemmän muistia samplejen suhteen.

      Mutta 68030 50 MHz vastaa kuitenkin 486/25 MHz konetta prosessoriteholtaan, ja vaikka eihän Outrun toimisi sellaisella + VGA-näytöllä yhtä hyvin kuin Amigalla, niin ero voisi olla suurempi Amigan hyväksi. Tyyliin yksi Amiga vastaa kymmentä ryzzää (PC-konetta).

      Toivotaan että tuo toinen Outrun on paremmin optimoitu.

      Emuloituna tai nopeammalla koneella:
      https://m.youtube.com/watch?v=pc-5ejDwo7U

      68030-koneella:
      https://m.youtube.com/watch?v=EqJXWrFxVzY

      • Anonyymi

        Onkohan tuo aito 68030 Amiga kun kuulin kesken videon Windowsin ilmoituspalkin äänen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo aito 68030 Amiga kun kuulin kesken videon Windowsin ilmoituspalkin äänen...

        En tiedä, tuo tyyppi on välillä kyllä vähän epäluotettava, hänellä pitäisi olla oma 68030 kone käytössään, mutta käyttää myös usein Amiga-emulaattoria. Videon kommenteissa sanoo että on 68030. WinUAE:ssa lienee erikseen 68030 CPU:n emulaatio, mutta se ei ole luotettava nopeuden suhteen.


    • Anonyymi

      Tässä on tulossa reassemblerilta teknisiä videoita, miten tuo Outrun ohjelmoitiin Amigalle. Siinä on esimerkiksi miettimistä miten tuo pseudo-3D tie toteutetaan mahdollisimman nopeasti. Outrunissa on välillä myös kaksi tietä, ei vaan yksi. Näyttää siltä että peliin on uponnut paljon vaivannäköä, tierutiineja esim. tehtiin yli 10 erilaista, ennen kuin saatiin kaikki optimoitua tarpeeksi hyvin. Kolikkopelin vastaava tierutiini on hitaampi kuin Amigan, joten resursseja on tuhlattu. Tuolla tekniikalla olisi varmaan saatu tekstuureja tien pintaan myös, mutta niitä ei ollut Outrunissa.

      https://m.youtube.com/watch?v=5PpR-Dm3-nU

    • Anonyymi

      Vaikuttaa vähän siltä kuin Amigasta vasta nyt revittäisiin kaikki mahdollinen teho ulos erinäisillä kikoilla kuten C-64:sta jo 80 - 90 -luvuilla, ja varmaan Kuusnelosestakin on opittu riipimään vielä lisää tehoja uusilla kikoilla?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      177
      9494
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      357
      7221
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      106
      6072
    4. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      28
      4268
    5. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      172
      4118
    6. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      98
      3854
    7. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      93
      3752
    8. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      36
      3331
    9. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      197
      3130
    10. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      17
      2754
    Aihe