Tämä suosittu autopeli vuodelta 1987 on tulossa nyt hyvänä versiona myös Amigalle. Arcade-versiossa on kaksi 68000 CPU:ta, ja Segan Superscaler piiri, joka pystyi tuottamaan 30-60 Hz FPS kuvaa, ja varmaankin oli myös 16-bittiset värit.
Aikaisemmin US Gold teki käännöksen Amigalle tästä pelistä Atari ST-version pohjalta, mutta siitä tuli hävyttömän hidas.
Nyt nähdään mihin Amiga pystyy, värejä on tietysti hieman vähemmän, mutta ruudunpäivitys vaikuttaa olevan hyvällä tasolla verrattuna kolikkopelin 30 FPS:ään. Vaatimuksena on A1200/A4000, FAST muistilla varustettu.
https://m.youtube.com/watch?v=dy6QUVpVhAE
Myös toinen versio Outrunista on tekeillä AGA-Amigoille , mutta se vaatii vähintään 68030/50 MHz koneen, koska siinä on käytetty c2p-rutiinia, joka antaa mahdollisuuden käyttää chunky pikseleitä grafiikan skaalaukseen, mutta se on hitaampaa kuin kustomoidut rutiinit, jotka toimivat bitmap-pohjaisesti, mutta helpompaa toteuttaa.
https://m.youtube.com/watch?v=CLaedlbr4wg
Outrun tulossa AGA-Amigoille!
16
755
Vastaukset
- Anonyymi
Itsellä on Kixx -julkaisuversio Outrunista Amigalle ja samassa paketissa on korppu myös PC:lle. Aikoinaan oli myös C-64:lle ja Mini C-64:lla olen pelaillut tätä myös.
Amigan versio on kieltämättä vähän tökkivä, melkein hauskempi pelata Kuusnelosella tätä, no PC:llä pyörii myös melko sujuvasti, mutta en saanut ohjausta toimimaan kuin näppäimistöllä ja äänet tuli vain PC emolevyn piipparin kautta, 600mhz Windows 98SE kone vuodelta 2001, tässä on vielä 3,5" korppuasema. PC levykkeellä näkyy kyllä jotain audiomediatiedostojakin, mutta en tiedä miten ne saa käyttöön. Koneessa ei ole sellaista mediatoistinta joka kykenisi ne tiedostot edes soittamaan.
Tällaisen virittelyn ja säätämisen takia en ole PC:llä halunnut juurikaan edes kokeilla pelaamista, Amiga ja pelikonsolit on siinä mielessä paljon helpompia pelikoneina.- Anonyymi
Löysinpä kirppikseltä Sega Classic collection pelikokoelman PS2:lle ja mukana on mm. Out Run. Tässä on hyvin sujuvasti pyörivä versio, mukava pelata tätä kun peli soljuu sulavasti ja PS2 ohjaimella tietysti muutenkin luontevampi ohjata kuin Amigan digitaalitikulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löysinpä kirppikseltä Sega Classic collection pelikokoelman PS2:lle ja mukana on mm. Out Run. Tässä on hyvin sujuvasti pyörivä versio, mukava pelata tätä kun peli soljuu sulavasti ja PS2 ohjaimella tietysti muutenkin luontevampi ohjata kuin Amigan digitaalitikulla.
Niin tuo peli taitaa olla täysin 3D, eikä siinä mielessä yritä olla tarkka kopio alkuperäisestä. Ainakin Sega Megadriven versio Outrunista oli huono, eikä siitä laitteesta saa juuri enemmän irti.
- Anonyymi
Se toinen versio Outrunista onkin valmistumassa ensimmäisenä, 68030/50 MHz koneella päästään noin 15 FPS:ään, ja 68040 prosessorilla lupaillaan jo täydet 30 FPS. Ei se Segan superscaler grafiikkapiiri vuoden 1987 kolikkopelissä niin ihmeellinen ollut, jos 68040 prosessorilla pääsee lähes samaan lopputulokseen bitmap-grafiikan reaaliaikaisessa skaalauksessa. Tosin Amiga-versiossa statuspalkkien takana ei pelin muuta grafiikkaa näy, toisin kuin kolikkopelissä. Tämä siksi että saa c2p-alueen pienemmäksi, jolloin peli nopeutuu.
Olen kyllä sitä mieltä että c2p-rutiinin käyttäminen ei ole optimaalista ainakaan 68030-koneella, pelin voisi saada hieman nopeammaksi suoralla bitmap-skaalauksella, jolloin c2p-rutiinia ei tarvittaisi, ja mahdollisesti blitteriä voisi käyttää myös taustan renderöintiin.
https://m.youtube.com/watch?v=dcVYEUC2gNM - Anonyymi
Niin tässä vielä alkuperäinen US Goldin tekemä Outrun käännös A500-koneille vuonna 1989, hirveää kuraa, lienee jopa hitaampi kuin C64-versio. Juuri tälläiset tekeleet ovat loukkaus Amigaa kohtaan:
https://m.youtube.com/watch?v=c7Ppx-M4IoA - Anonyymi
Nyt on ainakin yksi versio Outrunista valmiina AGA-Amigoille, se joka vaati vähintään 68030-koneen. Peli pyörii kyllä täydellä frameratella nopeimmilla Amigoilla, mutta 50 MHz 68030 yskii vielä vähän (FPS = 15-18).
Olisin toivonut että peli olisi tehty paremmin, eikä käytettäisi tehosyöppöä c2p-rutiinia, vaan tehtäisiin skaalaus natiivisti bitmap-grafiikoilla ja skaalaustaulukoilla. Myös tuossa kivitunnelissa missä on paljon tavaraa näytöllä päällekkäin, pitäisi jotenkin myös optimoida paremmin esim. z-puskuroinnilla.
Muuten peli on varmaan hyvin tehty, siinä on myös käytetty äänien miksausrutiinia, ja optimoitu 12-kanavainen alkuperäinen musiikki Amigan 4:ään kanavaan + ääniefektit. Se on vaatinut enemmän muistia samplejen suhteen.
Mutta 68030 50 MHz vastaa kuitenkin 486/25 MHz konetta prosessoriteholtaan, ja vaikka eihän Outrun toimisi sellaisella + VGA-näytöllä yhtä hyvin kuin Amigalla, niin ero voisi olla suurempi Amigan hyväksi. Tyyliin yksi Amiga vastaa kymmentä ryzzää (PC-konetta).
Toivotaan että tuo toinen Outrun on paremmin optimoitu.
Emuloituna tai nopeammalla koneella:
https://m.youtube.com/watch?v=pc-5ejDwo7U
68030-koneella:
https://m.youtube.com/watch?v=EqJXWrFxVzY- Anonyymi
Onkohan tuo aito 68030 Amiga kun kuulin kesken videon Windowsin ilmoituspalkin äänen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan tuo aito 68030 Amiga kun kuulin kesken videon Windowsin ilmoituspalkin äänen...
En tiedä, tuo tyyppi on välillä kyllä vähän epäluotettava, hänellä pitäisi olla oma 68030 kone käytössään, mutta käyttää myös usein Amiga-emulaattoria. Videon kommenteissa sanoo että on 68030. WinUAE:ssa lienee erikseen 68030 CPU:n emulaatio, mutta se ei ole luotettava nopeuden suhteen.
- Anonyymi
Tässä on tulossa reassemblerilta teknisiä videoita, miten tuo Outrun ohjelmoitiin Amigalle. Siinä on esimerkiksi miettimistä miten tuo pseudo-3D tie toteutetaan mahdollisimman nopeasti. Outrunissa on välillä myös kaksi tietä, ei vaan yksi. Näyttää siltä että peliin on uponnut paljon vaivannäköä, tierutiineja esim. tehtiin yli 10 erilaista, ennen kuin saatiin kaikki optimoitua tarpeeksi hyvin. Kolikkopelin vastaava tierutiini on hitaampi kuin Amigan, joten resursseja on tuhlattu. Tuolla tekniikalla olisi varmaan saatu tekstuureja tien pintaan myös, mutta niitä ei ollut Outrunissa.
https://m.youtube.com/watch?v=5PpR-Dm3-nU - Anonyymi
Vaikuttaa vähän siltä kuin Amigasta vasta nyt revittäisiin kaikki mahdollinen teho ulos erinäisillä kikoilla kuten C-64:sta jo 80 - 90 -luvuilla, ja varmaan Kuusnelosestakin on opittu riipimään vielä lisää tehoja uusilla kikoilla?
- Anonyymi
Voi pojat, nyt se toinen Outrun AGA esiteltiin Amiga-messuilla Saksassa, ja se onkin nopeampi kuin tuo Reassemblerin tekemä versio, noin 25 FPS A1200/14 MHz 68020:lla, jossa 4 MB FAST muistia. Peli ei nopeudu oleellisesti, vaikka olisi nopeampi prosessori kuin 68020, koska tässä ei käytetä CPU:ta skaalaamiseen reaaliaikaisesti, ja hardware spritejä käytetään myös hyväksi renderöintiin.
Näin siinä kävi, kun osaa ohjelmoida Amigalle kunnolla, niin peli pyörii nopeammin kuin vaikka 5-10x nopeammalla prosessorilla. Se menee niin, että Amigakin muuttuu PC-romuraudaksi, jos tuota c2p-rutiinia käytetään, koska kaikki tehdään sitten prosessorilla, eikä Amigan rauta pääse loistamaan (mm. tehokas sprite-grafiikka).
Mikäli oikein käsitin, niin tässä versiossa skaalattiin kaikki objektit valmiiksi muistiin, koska sitä ei pysty blitterillä tekemään tehokkaasti reaaliajassa. Näin ollen zoomi ei varmaankaan ole ihan yhtä hyvä kuin tuossa reassembler Outrunissa, koska muisti ei siihen riitä, mutta liike näyttää kuitenkin hyvältä. Lisäksi musiikki+ääniefektit ovat käytössä yhtä aikaa, mitä ei tuossa toisessa Outrun-versiossa ollut.
Eli vielä löytyy parannettavaa, luulisin että CPU:lla tehty reaaliaikainen softapohjainen skaalaus bitmap-moodissa (ei c2p) + spritegrafiikka antaisi parhaan laadun ja nopeimman tuloksen, mutta vaatisi nopeamman CPU:n kuin 68020:n.
Tässä demo ensimmäisestä levelistä, peli ei ole vielä valmis:
https://m.youtube.com/watch?v=3V4t08tXrrg - Anonyymi
Millähän tekniikalla ne sai Lotus -sarjan autopelit pyörimään ihan mukavasti tavallisella Viissatasellakin?
Voisikohan siitä lainata jotain tekniikkaa juoheampaan Out Runin versioon että se rullaisi tavan A500:llakin sulavammin kuin alkuperäinen peli?- Anonyymi
Lotuksessa on käytetty osittain samaa tekniikkaa kuin tuossa Outrun AGA:ssa, eli valmiiksi skaalattu objekteja muistiin, mutta niitä on vain enemmän kuin Lotuksessa. Tuloksena on että objektit pomppaavat zoomauksessa, koska se zoomaus ei ole portaaton. Lisäksi rata lienee tehty hardware spriteillä Outrun AGA:ssa (ei reassembler-versio).
A500-versio on mahdollisesti myös tekeillä Outrunista, mutta siinä täytyy tehdä vielä enemmän kompromisseja. - Anonyymi
Itse asiassa tästä pelistä on tehty tekninen selitys Amiga 40-messuilla Saksassa viime viikonloppuna, mutta audio hävisi kesken esityksen.
Joka tapauksessa siis tiet on tehty hardware spriteillä, ne ovat 64 pikseliä leveitä AGA-piiristöllä, joten sama temppu ei toimisi OCS/A500-koneilla, koska spritet ovat näissä vain 16 pikseliä leveitä. Koska teitä on välillä kaksi kappaletta Outrunissa, tämä oli haaste saada toimimaan, koska 8 spriteä ei riittänyt kaikkeen.
Kaikki preskaalatut grafiikat vaativat pelissä yhteensä noin 10 megatavua muistia, joten nämä eivät olisi mahtuneet A1200:een, jossa on vain 2 MB chip muistia, ja muutama mega FAST-muistia. Mutta pelissä tehdään niin että jokaisen levelin lopussa skaalataan uudet grafiikat reaaliajassa, koska siinä on muutamien sekuntien viive, kun siirrytään seuraavalle tasolle. Tämä tehdään taustaprosessilla, jolloin tämä ei häiritse ajamista.
Itse pelissä on myös huomattavasti vähemmän värejä kuin kolikkopelissä, tai tuossa toisessa reassemblerin Outrun-versiossa (256 väriä), eli vain 32 väriä/5 bittitasoa + spritejen värit. Tämä näkyy välillä, esim. katsomo näyttää vähän karulta, mutta näin on tehty, jotta blittaus toimisi nopeammin.
- Anonyymi
Höm... Eikös Lotus 2 ollut Outrun tyyppinen peli tai jopa siitä paranneltu versio tai jotain, bai muistanko väärin? Ei muuten mutta Lotus 2 oli Amigalle ja itsekin pelasin sitä paljon. Löytyy se myös tuolta varastosta yhä. Voi tietysti olla, että muistan väärin minkälainen Outrun oli. En voi asiaa nyt sokeutuneena tarkistaa enkä samasta syystä pysty Amigaani käyttämään.
T. miksuh- Anonyymi
Lotus 2 oli samanlainen peli kuin Outrun tosiaan, siinä oli mukana vielä kaksinpelin mahdollisuus jaetulla näytöllä, tai neljä pelaajaa kahdella Amigalla sarjaportin avulla (tämä nelinpeli oli tosin kuulemma hidas). Eli tavallaan hieman kehittyneempi versio Outrunista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 352106
- 841283
- 561238
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...321152- 601129
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39854Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.121729- 26674
Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55555Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi19527