Mitä ihmeen WAN ja LAN?

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010941241.html

Ottaa näistäkin nyt selvää. Iltis ohjeistaa seuraavaa:

"Huoneiston saapuvan internet-yhteyden kaapelia ei saa liittää reitittimen lan-porttiin. Tämä kytkentä käytännössä ohittaa reitittimen suojaukset ja altistaa muut lähiverkon laitteet suoraan internet-verkosta tulevalle haitalliselle liikenteelle"

Jos minulla mobiilinettiyhteys niin mihinkä minä uskallan liittää tietokoneeni kun reitittimessä on vain yksi wan- ja 4-lan liitäntää joissa siis kaikissa samanlaiset liittimet? (Samanlainen kuin lehden kuvassa mtta kaikki keltaisia) Minulla ei edes ole mitään huoneistoon saapuvaa yhteyttä saatikka kaapelia muuta kuin mobiilimodeemi.

Osaisko joku neuvoa mummelia.

28

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

LAN porttiin kuten tuollakin sanotaan.

• Anonyymi

WAN tulee sanoista WideAreaNetwork ja LAN, LocalAreaNetwork. LAN on myös toinen nimitys sisäverkolle. Kone kytketään aina LAN-liitäntään. WAN-portista ei mobiiliyhteyden kohdalla tarvitse välittää. Liittimet ovat samanlaisia siksi, kun kyseessä on RJ-45- liitäntä.

• Anonyymi

Minäkin olen ihmetellyt juuri samaa. Mutta mitä tapahtuu jos kytken koneen wan-porttiin kuten aina olen tehnyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen ihmetellyt juuri samaa. Mutta mitä tapahtuu jos kytken koneen wan-porttiin kuten aina olen tehnyt?

Wan portista menee internet sisää reitittimeen, ei ulos reitittimestä.

Joten se ei toimi niin ja valehtelet! Kuin on "os kytken koneen wan-porttiin kuten aina olen tehnyt"

Olet paskanpuhuja!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensinnäkin tuo mainitsemasi kuvio on mahdoton. Mahdoton siinä mielessä, että yhteys ei menisi mihinkään tuosta purkista. WAN tai up-link -portit ovat niitä portteja, mistä tuodaan yhteys sisään kyseiselle laitteelle, ei reititetä ulospäin. LAN-portit ovat sitä varten. Kannattaa opetella valehtelemaan paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Wan portista menee internet sisää reitittimeen, ei ulos reitittimestä.

Joten se ei toimi niin ja valehtelet! Kuin on "os kytken koneen wan-porttiin kuten aina olen tehnyt"

Olet paskanpuhuja!

Jaha, taas uusi apuvapunen yrittää loistaa tiedoillaan. Tiedätkö mikä on reititin ja mikä on mobiilimodeemi. Tiedätkö mikä on portti ja mikä on puupää ja mikä on paukapää??
        Onneksi näiden skidien koulut taas alkaa ensiviikolla, joten huoah!

• Anonyymi

Onko vapunen edelleen sukupuolta vaihtanut kollimummeli

• Anonyymi

Käytän omia sanojasi: Mene hoitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ei tänä vuonna voitaisi puhua asioista asioina asiallisesti, menemättä surkeaan nimittelyyn, vai lapsiako ollaan, heikkoja sellaisia!?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisit aloittaa itsestäsi. Taidat itse olla jonkunlaisen hoidon tarpeessa.

• Anonyymi
        UUSI

On sen touhut mennyt ihan hulluiksi!

• Anonyymi

Niihin keltaisiin.

• Anonyymi

Mutta kun aloittajalla WAN (Internet) porttikin keltainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun aloittajalla WAN (Internet) porttikin keltainen.

mistä tiedät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mistä tiedät?

Miten ois vaikkapa siitä että hän itse aloituksessa noin kertoi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mistä tiedät?

Mitä jos lukisit aloituksen ihan ajatuksen kanssa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mistä tiedät?

Opettele aluksi tavaamaan niin ehkä saat luettua koko pätkän melkein kerralla tai kahdella.

• Anonyymi

Kokeilin kumpaakin: ei mitään eroa lähetyksen ja vastaanoton nopeudessa.
        Mitäs siihen sanotte paviaanit? (en nole aloittaja mummu vaan asiantuntia)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeilin kumpaakin: ei mitään eroa lähetyksen ja vastaanoton nopeudessa.
        Mitäs siihen sanotte paviaanit? (en nole aloittaja mummu vaan asiantuntia)

Osassa reitittimiä, joissa on mobiilidata voi sen uplink-portin ottaa tavalliseen LAN-käyttöön asetuksista. Hyöty on se, että portti on usein giga-eetteri, kun tavalliset LAN-portit on 100 megasia.
        Samoissa asetuksissa voi olla mahdollista käyttää ns. tag-merkintää, jolloin jokainen LAN-portti voi olla omassa paikallisverkossaan. Ominaisuus on hyödyllinen lähinnä, jos isosta routerista loppuu portit kesken, jolloin sitä voi ensiapuna vähän laajentaa. Operaattoreillehan tuo liikenteen tagaaminen on arkipäivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osassa reitittimiä, joissa on mobiilidata voi sen uplink-portin ottaa tavalliseen LAN-käyttöön asetuksista. Hyöty on se, että portti on usein giga-eetteri, kun tavalliset LAN-portit on 100 megasia.
        Samoissa asetuksissa voi olla mahdollista käyttää ns. tag-merkintää, jolloin jokainen LAN-portti voi olla omassa paikallisverkossaan. Ominaisuus on hyödyllinen lähinnä, jos isosta routerista loppuu portit kesken, jolloin sitä voi ensiapuna vähän laajentaa. Operaattoreillehan tuo liikenteen tagaaminen on arkipäivää.

Aika antiikkinen laite pitää olla, että LAN-liitännät ovat 100 Mbit/s. Nykyään reitittimien portit ovat järjestään 1 Gbit/s, ja joissakin jopa 2,5 Gbit/s.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opettele aluksi tavaamaan niin ehkä saat luettua koko pätkän melkein kerralla tai kahdella.

Opettele oleen ihminen, eikä apina!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opettele oleen ihminen, eikä apina!

kdsjlöölkasjfoasjdkföakjsökflasjflöasjlökjlöasf

• Anonyymi

Jos sinulla on mobiilinettiyhteys niin silloin se mobiilinettiyhteys on "huoneistoon saapuva internet-yhteys".

Ilmeisesti reitittimesi tukee myös kaapelilla huoneistoon saapuvaa yhteyttä, joka kytkettäisiin siihen WAN-liitäntään, mutta kun käytät mobiiliyhteyttä, niin se WAN-liitäntä ei ole käytössä. Tai no periaatteessa molemmatkin voisi olla käytössä niin, että toinen olisi varayhteys, jos toinen ei toimi.

Tietokoneet ja muut laitteet kytketään aina LAN-liitäntöihin, ellei sitten käytetä WiFiä, jota kutsutaan myös WLAN:ksi, eli se on Wireless (langaton) LAN-liitäntä. On toki myös mahdollista kytkeä osa laitteista langattomaan ja osa langalliseen LAN-liitäntään.

• Anonyymi
      UUSI

Siis se piuha joka tulee pistorasiaan, kytketään reitittimen WAN-liitäntään ja koneet puolestaan LAN-liitäntöihin. Mobiilimodeemissa taas toimitaan niin että koneet kytketään LAN-liitäntöihin ja WAN-liitännnästä jos sellasta edes mobiilimodeemissa onkaan, ei tarvitse välittää pätkän vertaa.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa.

• Anonyymi
        UUSI

No ei todellakaan pistorasiaan tulevaa johtoa kytketä reitittimen WAN-porttiin, yritätkö polttaa sen reitittimen vai? Onneksi sitä ei saa siihen kiinni liittimenkään puolesta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No ei todellakaan pistorasiaan tulevaa johtoa kytketä reitittimen WAN-porttiin, yritätkö polttaa sen reitittimen vai? Onneksi sitä ei saa siihen kiinni liittimenkään puolesta.

Mikä ihmeen pistorasia kun aloittajalla on mobiilimodeemi? Etkö osaa lukea päivänselvää tekstiä. Modeemista menee sähköpistokkeeseen vain virtajohto.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö pölvästi tajunnut että tarkoitin siis sitä nettipistorasiaa, en sähköpistorasiaa. Oletko joko tyhmä vai vittuiletko huvikses??

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ihmeen pistorasia kun aloittajalla on mobiilimodeemi? Etkö osaa lukea päivänselvää tekstiä. Modeemista menee sähköpistokkeeseen vain virtajohto.

No enkös minä juuri todennut ettei mobiilimodeemissa tarvitse välittää WAN-pistokkeesta tuon taivaallista? ETTEKÖ te kaksi osaa lukea vai mikä mättää?

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      351
      14638
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      248
      5808
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3358
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      187
      2465
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2169
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      1992
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      105
      1537
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      47
      1323
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1186
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe