Vuosi 1991oli Neuvostoliitolle hirveä katastrofi

Anonyymi-ap

60

411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Putin ei toipunut koskaan katastrofiksi kutsumastaan Neuvostoliiton hajoamisesta.

• Anonyymi

Koska ja missä Putin on kutsunut Neuvostoliiton hajoamista katastrofiksi?

• Anonyymi

Putin ei toipunut koskaan katastrofiksi kutsumastaan Neuvostoliiton hajoamisesta.

JA TUO PÖSILÖ JATKAA HULLUUTTA EDELLEEN -

Jos jatkaa hulluutta se vain hullumpana jatkuu!

Kyllä tuo Vatnik-Land talous vielä romahtaa- Sitten sitä apua kerjätään onko se oikein kun aiheuttivat itselleen ongelmia kuin 1991- Ei sitten vieläkään edes tänä päivänäkään ymmärrä pysyä omien rajojensa sisällä -Neuvostoliitto/Venäjän historia on tappamisen ja sotien historiaa- Aina nuo pösilöt syyttää muita kansakuntia omista ongelmistaan!--SEN MITÄ HE ITSELLEEN AIHEUTTAVAT- 🤏😁✌

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti? koska ja missä? Ota selvää! 🤏😎👍 Tietoa kyllä löytyy-⭐

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

JA TUO PÖSILÖ JATKAA HULLUUTTA EDELLEEN -

Jos jatkaa hulluutta se vain hullumpana jatkuu!

Kyllä tuo Vatnik-Land talous vielä romahtaa- Sitten sitä apua kerjätään onko se oikein kun aiheuttivat itselleen ongelmia kuin 1991- Ei sitten vieläkään edes tänä päivänäkään ymmärrä pysyä omien rajojensa sisällä -Neuvostoliitto/Venäjän historia on tappamisen ja sotien historiaa- Aina nuo pösilöt syyttää muita kansakuntia omista ongelmistaan!--SEN MITÄ HE ITSELLEEN AIHEUTTAVAT- 🤏😁✌

Niinpä niin! Ja tämän "Erikoisoperaation" syy on LÄNNEN-Vika?

Niinpä niin-Ja kaikki ongelmat AINA muiden aiheuttamia ! Niinpä niin.....USA:n Naton..Jne!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Koska ja missä Putin on kutsunut Neuvostoliiton hajoamista katastrofiksi?"

Putin totesi vuonna 2005 Neuvostoliiton romahduksen olleen ”1900-luvun suurin geopoliittinen katastrofi”.

Vladimir Putinilta kysyttiin maaliskuussa (2018) , minkä yksittäisen asian hän haluaisi muuttaa maansa historiassa. Presidentti mainitsi jälleen Neuvostoliiton hajoamisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Putin totesi vuonna 2005 Neuvostoliiton romahduksen olleen ”1900-luvun suurin geopoliittinen katastrofi”.

Vladimir Putinilta kysyttiin maaliskuussa (2018) , minkä yksittäisen asian hän haluaisi muuttaa maansa historiassa. Presidentti mainitsi jälleen Neuvostoliiton hajoamisen.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/16c9f27f-99a1-466e-a3ee-644a336c876b

Venäjän duuma haluaa julistaa Neuvostoliiton hajoamisen 1900-luvun suurimmaksi katastrofiksi

Myös Venäjän presidentin mukaan Neuvostoliiton hajoaminen oli geopoliittinen katastrofi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/16c9f27f-99a1-466e-a3ee-644a336c876b

Venäjän duuma haluaa julistaa Neuvostoliiton hajoamisen 1900-luvun suurimmaksi katastrofiksi

Myös Venäjän presidentin mukaan Neuvostoliiton hajoaminen oli geopoliittinen katastrofi.

Putin ei ole kommunisti, ja ei surkuttele Neuvostoliiton lakkaamista, vaan pelkästään aluemenetyksiä joista erityisesti Ukrainaa ja Valko-Venäjää.

Putinin nosti valtaan Jeltsin.

Sen sijaan Putin ihailee keisarillista Venäjää, ja erityisesti Tsaari Aleksanteri kolmatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Putin ei ole kommunisti, ja ei surkuttele Neuvostoliiton lakkaamista, vaan pelkästään aluemenetyksiä joista erityisesti Ukrainaa ja Valko-Venäjää.

Sen sijaan Putin ihailee keisarillista Venäjää, ja erityisesti Tsaari Aleksanteri kolmatta.

Putin ihailee myös tsaari Pietari ensimmäistä. Hän tosin oli täysin sekopää, joka leikki jo nuorena "armeijoillaan", joita harjoitutti huvikseen. Pietari järjesti myös hulvattomia "bileitä", joissa korkeille virkamiehille annettiin erilaisia "rooleja".

Tämä kaikki oli psykopaattiselle tsaarille hauskaa leikkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta hän ei maininnut muita vikoja päästään!

Sekin vielä että täysin oma vika tuo Neuvostoliiton hajoaminen ja sitä aletaan parsimaan kasaan mikä on todella vain sairasta toiveajattelua ! ✌🤣👍

• Anonyymi

90-luvun alusta lähtien länsi tuki Venäjää voimallisesti, ettei maa olisi vaipunut sekasorto on, ja täydellisesti rikollisten haltuun.
      Tärkeää oli rakentaa DDR:stä palaaville sotilaille kaupunkeja, ja työpaikkoja. Tuki jatkui aina pitkälle 2000- luvun puolelle, lähialuetuen muodossa.
      KGB, ja entiset kommunistit olivat varastaneet Neuvostoliitolta jääneen omaisuuden, joten Venäjän alkuvuodet olivat melkoista sotkua.

• Anonyymi

Näin sai putinin kopla alkunsa.

• Anonyymi

Niinpä niin... Ja sitten totuus:

"Joulukuussa 1991 johdin taloustieteilijöiden valtuuskuntaa tapaamaan [Venäjän presidentti Boris] Jeltsiniä.

Kremlin huone oli jättimäinen, melkein jalkapallokentän kokoinen.

Odotimme ja odotimme, ja sitten aivan kaukaisessa kulmassa ovi avautui ja presidentti Jeltsin tuli pöytään.

Hän istui aivan edessäni.

Olin valtuuskuntamme johtaja, ja hän sanoi: "Herrat, haluan tehdä ilmoituksen: Neuvostoliitto on ohi."

Oli hämmästyttävää, varsinkin amerikkalaisena, kuulla se Kremlissä kasvotusten Venäjän presidentin kanssa – se oli hieman epätavallista.

Sitten hän osoitti takana olevaa huonetta ja sanoi: 'Tiedättekö, ketä tapasin tuolla? Tapasin armeijan päälliköitä, ja he ovat sopineet Neuvostoliiton lopusta. Joten voin sanoa, että Neuvostoliitto on ohi.

No, tuollaisia ​​hetkiä ei elämässä tule liikaa – tämä oli todella poikkeuksellista.

Presidentti Jeltsin jatkoi: "Mitä Venäjä haluaa? Venäjä haluaa olla demokraattinen maa. Venäjä haluaa olla rauhallinen maa. Venäjä haluaa tehdä yhteistyötä.

Ja sana, josta hän piti eniten: "Venäjä haluaa olla normaali. Haluamme olla normaaleja – ei enää bolshevismia – haluamme olla normaaleja.

Sitten minun oli aika puhua, ja sanoin: "Presidentti Jeltsin, tämä on erittäin liikuttavaa meistä, ja meillä on kunnia olla täällä teidän kanssanne. Haluan vakuuttaa teille, että se, mitä sanoitte, on Yhdysvaltojen suurin unelma. Meillä on ollut kylmä sota 45 vuotta. Kävimme ydinsodan partaalla. Se, mitä sanotte, herra presidentti, on todellista sinfoniaa Yhdysvalloille. Tämä on paras mahdollinen uutinen.'

"Olen myös varma, että Yhdysvallat auttaa teitä taloudellisesti, auttaa vakauttamaan ja uudistamaan taloutta, sillä mikä voisi olla tärkeämpää?"

Olin väärässä.

Yhdysvallat ei auttanut – ei ollenkaan.

Ja olin myös väärässä mielenkiintoisesta henkilökohtaisesta syystä.

Kaksi vuotta aiemmin olin Puolan neuvonantaja. Kohtalon oudon käänteen johdosta minusta tuli Puolan hallituksen pääneuvonantaja talousuudistuksissa ei-puolalaisena neuvonantajana.

Suosittelin tuolloin monia asioita, joita Yhdysvaltojen ja Euroopan pitäisi tehdä Puolan auttamiseksi, kuten olla pakottamatta Puolaa maksamaan velkojaan, koska ne olivat murskaavia.

Suosittelin peruuttamaan puolet veloista, antamaan Puolalle miljardeja dollareita aloittaakseen uudelleen, tarjoamaan sosiaalista turvaverkkoa ja niin edelleen.

Melkein kaikki mitä suosittelin, otettiin käyttöön.

No, olin tuolloin 35-vuotias ja ajattelin: "Aika hyvin, tiedäthän – presidentti kuuntelee minua, kansallisen turvallisuuden neuvonantaja kuuntelee minua, kongressi kuuntelee minua."

Ja he tekivät sen, ja Puolalle se toimi.

Joten ajattelin: "Venäjä – no, se on vain viisi kertaa suurempi." Se oli peruslogiikkani.

Puolassa oli 40 miljoonaa ihmistä; Venäjällä oli noin 160 miljoonaa. Sanoin: "Kerro vain kaikki neljällä."

Joten jos antaisimme Puolalle miljardi dollaria vakautusrahastoon, Venäjä saisi neljä miljardia. Jos meillä olisi tämän kokoinen laina, Venäjä saisi nyrkkisääntönä neljä kertaa enemmän ja niin edelleen.

Kun suosittelin samaa asiaa (Venäjälle), vastaus oli: "Ei, herra Sachs, emme aio tehdä tätä."

En voinut ymmärtää sitä.

Olin tietysti naiivi – tein taloustiedettä, mutta he tekivät geopolitiikkaa. He eivät voineet käsittää, että auttaisimme Venäjää.

'Lasketko leikkiä? Venäjä on vihollisemme. Miksi auttaisimme Venäjää? Emme tietenkään halua heidän romahtavan ja levittävän ydinaseita, mutta jos he vain hitaasti romahtavat, se on okei.

En usko, että siellä oli mitään hyvää tahtoa. Bush Sr. hylkäsi kaikki ehdotukseni, ja sitten Clinton teki saman.

Päädyin eroamaan vuoden 1993 lopussa.

Siitä lähtien minua on syytetty kaikesta, mitä siellä tapahtui.

Itse asiassa minulla ei ollut mitään tekemistä yksityistämisen, oligarkkien, osakkeiden lainaamisen, varastamisen kanssa – ei mitään! En ollut edes paikalla, mutta minua syytettiin kaikesta.

Tämä oli myös opetus siitä, miten media toimii.

Media näkee sinut yhdellä tavalla, leimaa sinut, ja sillä ei ole väliä – totta, tarua, mitä tahansa sanot. Voit puhua 30 vuotta – millään ei ole väliä."

https://www.youtube.com/live/xSrQkZGa_wU

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin... Ja sitten totuus:

"Joulukuussa 1991 johdin taloustieteilijöiden valtuuskuntaa tapaamaan [Venäjän presidentti Boris] Jeltsiniä.

Kremlin huone oli jättimäinen, melkein jalkapallokentän kokoinen.

Odotimme ja odotimme, ja sitten aivan kaukaisessa kulmassa ovi avautui ja presidentti Jeltsin tuli pöytään.

Hän istui aivan edessäni.

Olin valtuuskuntamme johtaja, ja hän sanoi: "Herrat, haluan tehdä ilmoituksen: Neuvostoliitto on ohi."

Oli hämmästyttävää, varsinkin amerikkalaisena, kuulla se Kremlissä kasvotusten Venäjän presidentin kanssa – se oli hieman epätavallista.

Sitten hän osoitti takana olevaa huonetta ja sanoi: 'Tiedättekö, ketä tapasin tuolla? Tapasin armeijan päälliköitä, ja he ovat sopineet Neuvostoliiton lopusta. Joten voin sanoa, että Neuvostoliitto on ohi.

No, tuollaisia ​​hetkiä ei elämässä tule liikaa – tämä oli todella poikkeuksellista.

Presidentti Jeltsin jatkoi: "Mitä Venäjä haluaa? Venäjä haluaa olla demokraattinen maa. Venäjä haluaa olla rauhallinen maa. Venäjä haluaa tehdä yhteistyötä.

Ja sana, josta hän piti eniten: "Venäjä haluaa olla normaali. Haluamme olla normaaleja – ei enää bolshevismia – haluamme olla normaaleja.

Sitten minun oli aika puhua, ja sanoin: "Presidentti Jeltsin, tämä on erittäin liikuttavaa meistä, ja meillä on kunnia olla täällä teidän kanssanne. Haluan vakuuttaa teille, että se, mitä sanoitte, on Yhdysvaltojen suurin unelma. Meillä on ollut kylmä sota 45 vuotta. Kävimme ydinsodan partaalla. Se, mitä sanotte, herra presidentti, on todellista sinfoniaa Yhdysvalloille. Tämä on paras mahdollinen uutinen.'

"Olen myös varma, että Yhdysvallat auttaa teitä taloudellisesti, auttaa vakauttamaan ja uudistamaan taloutta, sillä mikä voisi olla tärkeämpää?"

Olin väärässä.

Yhdysvallat ei auttanut – ei ollenkaan.

Ja olin myös väärässä mielenkiintoisesta henkilökohtaisesta syystä.

Kaksi vuotta aiemmin olin Puolan neuvonantaja. Kohtalon oudon käänteen johdosta minusta tuli Puolan hallituksen pääneuvonantaja talousuudistuksissa ei-puolalaisena neuvonantajana.

Suosittelin tuolloin monia asioita, joita Yhdysvaltojen ja Euroopan pitäisi tehdä Puolan auttamiseksi, kuten olla pakottamatta Puolaa maksamaan velkojaan, koska ne olivat murskaavia.

Suosittelin peruuttamaan puolet veloista, antamaan Puolalle miljardeja dollareita aloittaakseen uudelleen, tarjoamaan sosiaalista turvaverkkoa ja niin edelleen.

Melkein kaikki mitä suosittelin, otettiin käyttöön.

No, olin tuolloin 35-vuotias ja ajattelin: "Aika hyvin, tiedäthän – presidentti kuuntelee minua, kansallisen turvallisuuden neuvonantaja kuuntelee minua, kongressi kuuntelee minua."

Ja he tekivät sen, ja Puolalle se toimi.

Joten ajattelin: "Venäjä – no, se on vain viisi kertaa suurempi." Se oli peruslogiikkani.

Puolassa oli 40 miljoonaa ihmistä; Venäjällä oli noin 160 miljoonaa. Sanoin: "Kerro vain kaikki neljällä."

Joten jos antaisimme Puolalle miljardi dollaria vakautusrahastoon, Venäjä saisi neljä miljardia. Jos meillä olisi tämän kokoinen laina, Venäjä saisi nyrkkisääntönä neljä kertaa enemmän ja niin edelleen.

Kun suosittelin samaa asiaa (Venäjälle), vastaus oli: "Ei, herra Sachs, emme aio tehdä tätä."

En voinut ymmärtää sitä.

Olin tietysti naiivi – tein taloustiedettä, mutta he tekivät geopolitiikkaa. He eivät voineet käsittää, että auttaisimme Venäjää.

'Lasketko leikkiä? Venäjä on vihollisemme. Miksi auttaisimme Venäjää? Emme tietenkään halua heidän romahtavan ja levittävän ydinaseita, mutta jos he vain hitaasti romahtavat, se on okei.

En usko, että siellä oli mitään hyvää tahtoa. Bush Sr. hylkäsi kaikki ehdotukseni, ja sitten Clinton teki saman.

Päädyin eroamaan vuoden 1993 lopussa.

Siitä lähtien minua on syytetty kaikesta, mitä siellä tapahtui.

Itse asiassa minulla ei ollut mitään tekemistä yksityistämisen, oligarkkien, osakkeiden lainaamisen, varastamisen kanssa – ei mitään! En ollut edes paikalla, mutta minua syytettiin kaikesta.

Tämä oli myös opetus siitä, miten media toimii.

Media näkee sinut yhdellä tavalla, leimaa sinut, ja sillä ei ole väliä – totta, tarua, mitä tahansa sanot. Voit puhua 30 vuotta – millään ei ole väliä."

https://www.youtube.com/live/xSrQkZGa_wU

Ja sitten alkoikin myös Naton laajentaminen, joka heijasteli täysin samanlaista asennetta. Kuten George Kennan sanoi:

"Luulen, että se on uuden kylmän sodan alku", sanoi herra Kennan kotoaan Princetonista. "Uskon, että venäläiset reagoivat vähitellen melko kielteisesti ja se vaikuttaa heidän politiikkaansa. Mielestäni se on traaginen virhe. Tähän ei ollut mitään syytä. Kukaan ei uhannut ketään muuta. Tämä laajentuminen saisi tämän maan perustajat kääntymään haudoissaan.”

”"Minua häiritsee se, kuinka pinnallinen ja huonosti informoitu koko senaatin keskustelu oli", lisäsi Kennan, joka oli läsnä Naton perustamisessa ja jonka nimetön artikkeli Foreign Affairs -lehdessä vuonna 1947, allekirjoitettu "X", määritteli Amerikan kylmän sodan rajoittamispolitiikan 40 vuoden ajan. "Minua häiritsivät erityisesti viittaukset Venäjään maana, joka kuollakseen haluaa hyökätä Länsi-Eurooppaan. Eivätkö ihmiset ymmärrä? Erimielisyytemme kylmän sodan aikana olivat Neuvostoliiton kommunistihallinnon kanssa. Ja nyt käännämme selkämme juuri niille ihmisille, jotka järjestivät historian suurimman verettömän vallankumouksen tuon neuvostohallinnon syrjäyttämiseksi.”

”Se osoittaa niin vähän ymmärrystä Venäjän historiasta ja Neuvostoliiton historiasta. Tietysti Venäjä reagoi huonosti, ja sitten [Naton laajentajat] sanovat, että olemme aina kertoneet teille, että venäläiset ovat sellaisia - mutta tämä on vain väärin.”

https://www.nytimes.com/1998/05/02/opinion/foreign-affairs-now-a-word-from-x.html

• Anonyymi

Kommunismin luhistuminen ja lännen voitto jätti Putiniin ikuisen katkeruuden, josta maksetaan nyt kallista hintaa. Putin kostaa nyt, mutta samalla tuhoaa Venäjän, ja nuorison tulevaisuuden.

• Anonyymi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Putinismi

• Anonyymi

Aika hyvin on Venäjä menestynyt vaikka Neuvostoliiton loppumista olisiskin pidetty silloin katastrofina.
      Putinin kausi, nyt 25 vuotta, varmisti valtiolle lännen havittelemat öljy- ja kaasuvarat ja niiden tuotoilla maa on kasvattanut puolustusvoimiaan aivan maailman vahvimpien joukkoon, eräät läntisetkin lähteet ovat arvioineet vahvimmiksi.
      Lisäksi Venäjän asema maailmanpolitiikan vaikuttajana on noussut myös jotavien valtioiden joukkoon.
      Sen asema BRICS järjestelmän edistäjänä ja uudenlaisen maailmanjärjestyksen luojien joukossa on kiistämätön.
      Pikemminkin energiasodasta on tullut katastrofi Euroopalle, jota Yhdysvallat on käyttänyt säälimättä välineenään taloussodassa Venäjää vastaan.

• Anonyymi

”Lisäksi Venäjän asema maailmanpolitiikan vaikuttajana on noussut myös jotavien valtioiden joukkoon.”

Todellisuudessa Putler on alentanut maansa joutavien maiden joukkoon!

”Sen asema BRICS järjestelmän edistäjänä ja uudenlaisen maailmanjärjestyksen luojien joukossa on kiistämätön.”

Bricsin merkitys on kyllä helppo kiistää!

”Pikemminkin energiasodasta on tullut katastrofi Euroopalle, jota Yhdysvallat on käyttänyt säälimättä välineenään taloussodassa Venäjää vastaan.”

Todellisuudessa kävi päinvastoin kuin Tiltu kuvaa! Putler ITSE yritti käyttää tuottoisaa energiamyyntiä Eurooppaan ’aseena’, jolloin Eurooppa lopetti ostamisen pysyvästi ja löysi nopeasti korvaavat ostokanavat! Venäjän energiatuotot romahtivat eivätkä enää hevin palaa entiseen suuruuteensa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Lisäksi Venäjän asema maailmanpolitiikan vaikuttajana on noussut myös jotavien valtioiden joukkoon.”

Todellisuudessa Putler on alentanut maansa joutavien maiden joukkoon!

”Sen asema BRICS järjestelmän edistäjänä ja uudenlaisen maailmanjärjestyksen luojien joukossa on kiistämätön.”

Bricsin merkitys on kyllä helppo kiistää!

”Pikemminkin energiasodasta on tullut katastrofi Euroopalle, jota Yhdysvallat on käyttänyt säälimättä välineenään taloussodassa Venäjää vastaan.”

Todellisuudessa kävi päinvastoin kuin Tiltu kuvaa! Putler ITSE yritti käyttää tuottoisaa energiamyyntiä Eurooppaan ’aseena’, jolloin Eurooppa lopetti ostamisen pysyvästi ja löysi nopeasti korvaavat ostokanavat! Venäjän energiatuotot romahtivat eivätkä enää hevin palaa entiseen suuruuteensa!

HeHe irstaIleva lsoisä ei tyhmänä puupäänä ole kuullutkaan Euroopan energiakriisistä😜

• Anonyymi

1990-luvun rakennemuutos synnytti Venäjälle kleptokratian, jonka perua myös Putin itse on.

2000-luvulle tullessa Venäjä oli lupaavimmillaan: kehitys kehittyi, turismi lisääntyi - nyt ei ainoastaan Venäjälle päin, vaan myös venäläiset itse olivat vapaampia kuin koskaan matkailemaan. Hyväuskoiset länsieurooppalaiset perustivat yrityksiä Venäjälle, Venäjän energiasektori sitoutui ruokkimaan Länttä ja sai vastineeksi kaivattua valuuttaa. Suomi oli mukana kustantamassa jätevedenpuhdistamoa Pietariin. Junat Sibelius, Tolstoi ja Repin kulkivat ahkeraan Helsingin ja Pietarin sekä Moskovan välillä. Venäläiset hankkivat kesämökkejä ja kiinteistöjä Suomesta. Suomeen ja muuallekin Länteen tuli venäläisiä opiskelijoita ja työntekijöitä, joiden maailmankuva oli yhä avarampi.

2030-luvulla Venäjä on hylkiö, jolla ei ole vihreän siirtymän jälkeen mitään myytävää ulkomaille. Sopimusosapuolena luottamus Venäjään on nollassa. Venäläisestä kulttuurista puhuttaessa ei enää muisteta Dostojevskia, Tolstoita, Tsaikovskia, Repiniä, Aivazovskia - vaan Putin.

• Anonyymi

” Vuosi 1991oli Neuvostoliitolle hirveä katastrofi”

NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ

Sodan lopussa se orjuutti lukemattomia Itä-Euroopan maita ja niissä kymmeniä miljoonia ihmisiä  orjuuteen ja toimimattomiin kansandemokratioihin aikajaksoksi 1945-1990. Tuona aikana se kitui  itse, kukisti kansannousuja ja köyhtyi kunnes Euroopan ja koko  maailman iloksi itse romahti 1991 ja kaikki nuo kansat karkasivat vapauteen!  Myös Neuvostoliitto itse muutti nimensä, yhteiskuntajärjestelmänsä ja koki muutoinkin seuraavat muutokset:

Väkiluku:    293 miljoonaa  —->   145 miljoonaa

Pinta-ala:    22.402.000   —->  17.075.000

Vapautuneet valtiot:  Baltian maat, Ukraina, Valko-Venäjä, Uzbekistan, Kirgisia, Armenia, Tadzikistan, Azerbaizdan, Turkmenistan, Kazakstan, Moldova ja Georgia.

• Anonyymi

Vain Venäjän täydellinen tappoi nyt käytävässä sodassa saa muutoksen aikaiseksi maassa.
      Kompromissit antavat vain jatkoaikaa näille paitansa kääntäneille kommunisteille tuhota ympäristöään.
      KGB Putin ei voi lopettaa sotaansa, muuten sadat tuhannet alkavat kysellä lapsiensa kohtaloista, ja miksi tämä täysin turha sota piti saada aikaiseksi.

• Anonyymi

Kun Yhdysvaltain johtama koalitio koki sotilaallista menestystä Irakin joukkoja vastaan, huolet pitkäaikaisista toimitusvajeista helpottui ja raakaöljyjen hinnat alkoivat laskea.

NL ei enää voinut sekaantua Irakiin ja muuttaa tätä.

• Anonyymi

Kovan linjan kommunistien suunnittelema vallankaappaus heikensi Gorbatšovin valtaa ja nosti Jeltsinin Neuvostoliiton johtoon.

Jos Gorbatšovin talousuudistus johtaisi vapaisiin markkinoihin, ministeriöt katoaisivat ja valtionyhtiöiden johtajat menettäisivät työpaikkansa. Samoin kävisi sadoilletuhansille muille byrokraateille, jotka työskentelivät teollisuudessa ja maataloudessa.

Jos poliittisesta vapaudesta ja parlamentaarisesta demokratiasta tulisi totta, asevoimilta vietäisiin valta ja KGB lakkautettaisiin. Tuhannet puoluekoneistossa työskentelevät menettäisivät paitsi asemansa ja etuoikeutensa, myös työpaikkansa.

Jeltsinin valtaa tukenut Berezovski sai Sibneftin puoli-ilmaiseksi Neuvostoliiton jälkeisessä kaaoksessa 1990-luvulla.

Jotta kommunistien vallankaappaus olisi onnistunut, sen olisi pitänyt toimia kuten Kiinan hallitus vuonna 1989, täysin häikäilisti ja kuolonuhreista riippumatta, murskata vastavallankumous. Jeltsin olisi pitänyt eliminoida paikan päällä, Gorbatshov ei ollut Deng Xiaoping.

Neuvostoliiton talous tuotti liian vähän tavaroita, joilla oli todellista kaupallista arvoa, joten he myivät periaatteessa vai rautamalmia, terästä ja öljyä, ja joutuivat ostamaan tuotteita, tietokoneita, elektroniikkaa, vaatteita muun muassa. Neuvostoliitosta ei tullut taloudellista voimanpesää, koska se myi vain bulkkia, mikä tarkoitti, että BKT ei kasvanut. Tämä oli suoraa seurausta Brežnevin politiikasta. Ainut asia, mikä olisi pelastanut Neuvostoliiton oli hyökkäys Iraniin, Saudi-Arabia pysytteli vankkumattomana Neuvostoliiton laajentumispyrkimysten vastustajana Lähi-idässä koko kylmän sodan ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovan linjan kommunistien suunnittelema vallankaappaus heikensi Gorbatšovin valtaa ja nosti Jeltsinin Neuvostoliiton johtoon.

Jos Gorbatšovin talousuudistus johtaisi vapaisiin markkinoihin, ministeriöt katoaisivat ja valtionyhtiöiden johtajat menettäisivät työpaikkansa. Samoin kävisi sadoilletuhansille muille byrokraateille, jotka työskentelivät teollisuudessa ja maataloudessa.

Jos poliittisesta vapaudesta ja parlamentaarisesta demokratiasta tulisi totta, asevoimilta vietäisiin valta ja KGB lakkautettaisiin. Tuhannet puoluekoneistossa työskentelevät menettäisivät paitsi asemansa ja etuoikeutensa, myös työpaikkansa.

Jeltsinin valtaa tukenut Berezovski sai Sibneftin puoli-ilmaiseksi Neuvostoliiton jälkeisessä kaaoksessa 1990-luvulla.

Jotta kommunistien vallankaappaus olisi onnistunut, sen olisi pitänyt toimia kuten Kiinan hallitus vuonna 1989, täysin häikäilisti ja kuolonuhreista riippumatta, murskata vastavallankumous. Jeltsin olisi pitänyt eliminoida paikan päällä, Gorbatshov ei ollut Deng Xiaoping.

Neuvostoliiton talous tuotti liian vähän tavaroita, joilla oli todellista kaupallista arvoa, joten he myivät periaatteessa vai rautamalmia, terästä ja öljyä, ja joutuivat ostamaan tuotteita, tietokoneita, elektroniikkaa, vaatteita muun muassa. Neuvostoliitosta ei tullut taloudellista voimanpesää, koska se myi vain bulkkia, mikä tarkoitti, että BKT ei kasvanut. Tämä oli suoraa seurausta Brežnevin politiikasta. Ainut asia, mikä olisi pelastanut Neuvostoliiton oli hyökkäys Iraniin, Saudi-Arabia pysytteli vankkumattomana Neuvostoliiton laajentumispyrkimysten vastustajana Lähi-idässä koko kylmän sodan ajan.

Kommunistit eivät yrittäneet vallankaappausta 1991. Se on tarina, jonka Jeltsiniä tukevat keksivät.

Todellisuudessa ryhmä hallituksen jäseniä yritti pitää kiinni Neuvostoliiton perustuslaista, jonka Gorbatshev oli kyseenalaistanut. Siksi väkivaltaakin käytettiin rajoitetusti, eikä ollut mitään keskeisten henkilöiden vangitsemista, edes Jeltsiniä ei otettu kiinni.

Operaatio oli tietenkin toivoton, koska sille ei ollut tukea hallituksen ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljon näin. Suurin virhe Neuvostoliiton kaatuessa oli, kun pääosin samat miehet jatkoivat Venäjän vallan huipulla.
        Paitoja käännettiin, ja nimiä vaihdettiin. Entisen hallinnon turvallisuuspalvelu piilotti valtavat omaisuudet, jotka jäivät kateisiin, ja osansa saivat politrukit, ja oligarkit.
        Gorba oli mies paikallaan, ja olisi nostanut Venäjän, jos ei olisi ollut pahimpaan mahdolliseen aikaan vastuussa maasta ja taloudesta. Gorbahan oli Neuvostoliiton kaatumisen pää-arkkitehti , inhimillisellä sosialismillaan, joka mursi padot, kovaan kuriin tottuneissa kommunismimaissa. Vanhan vallan kannattajat olivat liian vahvoja, ja tekivät kaikkensa, etteivät uudistukset onnistuisi. Näin tapahtui vain Neuvostoliitossa, muissa sen alistamista maissa vallanvaihdot sujuivat paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunistit eivät yrittäneet vallankaappausta 1991. Se on tarina, jonka Jeltsiniä tukevat keksivät.

Todellisuudessa ryhmä hallituksen jäseniä yritti pitää kiinni Neuvostoliiton perustuslaista, jonka Gorbatshev oli kyseenalaistanut. Siksi väkivaltaakin käytettiin rajoitetusti, eikä ollut mitään keskeisten henkilöiden vangitsemista, edes Jeltsiniä ei otettu kiinni.

Operaatio oli tietenkin toivoton, koska sille ei ollut tukea hallituksen ulkopuolella.

Neuvostoliiton vuoden 1991 vallankaappausyritys, joka tunnetaan myös nimellä elokuun vallankaappaus, oli Neuvostoliiton kommunistisen puolueen kovan linjan kannattajien epäonnistunut yritys kaapata maa väkisin hallintaansa Mihail Gorbatšovilta, joka oli Neuvostoliiton presidentti ja pääsihteeri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neuvostoliiton vuoden 1991 vallankaappausyritys, joka tunnetaan myös nimellä elokuun vallankaappaus, oli Neuvostoliiton kommunistisen puolueen kovan linjan kannattajien epäonnistunut yritys kaapata maa väkisin hallintaansa Mihail Gorbatšovilta, joka oli Neuvostoliiton presidentti ja pääsihteeri.

Vallankaappaus romahti kahdessa päivässä, ja Gorbatšov palasi virkaansa samalla kun juontelijat menettivät paikkansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa tutustua historiaan oikeasti, eikä vain tarinoiden tasolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko ihan tervejärkinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko ihan tervejärkinen.

Ymmärrätkö, mikä on vaallankaappaus?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrätkö, mikä on vaallankaappaus?

Kansa ei lähtenyt vallankaappausta yrittäneiden mukaan, vaan halusi uudistuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elokuussa 1991 tehtiin käytännössä kaksi vallankaappausta. Ensimmäinen alkoi 18. elokuuta, kun Gorbatshov asetettiin kotiarestiin loma-asunnissaan Krimillä. KGB:n, sisäministeriön ja asevoimien johtajat yhdessä Gorbatsovin varapuheenjohtajan, pääministerin ja muutamien kommunististen puolueiden virkamiesten kanssa pyrkivät perumaan Gorbatsovin poliittiset ja taloudelliset uudistukset ja erityisesti lopettamaan allekirjoittaminen niin sanotun unionin sopimuksen 20. elokuuta ja siirtämään huomattavaa valtaa ja omaisuutta keskusviranomaisilta tasavalloilleen. He julistivat olevansa "ulkomaan valtiollinen komitea" (Venäjän lyhennyksellä GKChP) ja ilmoittivat elokuun 19. päivänä aamulla, että Gorbatshov oli eronnut terveydellisistä syistä.

Toinen "vallankaappaus" alkoi 19. elokuuta. Boris Jetsin, Venäjän neuvostoliittolaisen sosialistisen tasavallan (RFSFR) epävakaa, presidentti koordinoi vastarintaa ensimmäistä vallankaappausta vastaan, vaati julkisesti Gorban paluuta, mutta oli samanaikaisesti syrjäyttämässä tätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elokuussa 1991 tehtiin käytännössä kaksi vallankaappausta. Ensimmäinen alkoi 18. elokuuta, kun Gorbatshov asetettiin kotiarestiin loma-asunnissaan Krimillä. KGB:n, sisäministeriön ja asevoimien johtajat yhdessä Gorbatsovin varapuheenjohtajan, pääministerin ja muutamien kommunististen puolueiden virkamiesten kanssa pyrkivät perumaan Gorbatsovin poliittiset ja taloudelliset uudistukset ja erityisesti lopettamaan allekirjoittaminen niin sanotun unionin sopimuksen 20. elokuuta ja siirtämään huomattavaa valtaa ja omaisuutta keskusviranomaisilta tasavalloilleen. He julistivat olevansa "ulkomaan valtiollinen komitea" (Venäjän lyhennyksellä GKChP) ja ilmoittivat elokuun 19. päivänä aamulla, että Gorbatshov oli eronnut terveydellisistä syistä.

Toinen "vallankaappaus" alkoi 19. elokuuta. Boris Jetsin, Venäjän neuvostoliittolaisen sosialistisen tasavallan (RFSFR) epävakaa, presidentti koordinoi vastarintaa ensimmäistä vallankaappausta vastaan, vaati julkisesti Gorban paluuta, mutta oli samanaikaisesti syrjäyttämässä tätä.

Bushin virkamiesten keskuudessa oli tuolloin käynnissä vakava keskustelu siitä, olivatko Gorbatsovin päivät luetut, pitäisikö Yhdysvaltojen siirtää tukensa Venäjän presidentille Boris Jeltsinille. Jeltsinin osake nousi jyrkästi, kun hän julkisesti tuomitsi vallankaappauksen. Hän järjesti Venäjälle lakkoja ja katumielenosoituksia. Juntan johtajat, näkivät, että suurin osa Neuvostoliiton armeijasta ei tukenut heidän toimintaansa, peruivat yrityksen ja se romahti 21. elokuuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bushin virkamiesten keskuudessa oli tuolloin käynnissä vakava keskustelu siitä, olivatko Gorbatsovin päivät luetut, pitäisikö Yhdysvaltojen siirtää tukensa Venäjän presidentille Boris Jeltsinille. Jeltsinin osake nousi jyrkästi, kun hän julkisesti tuomitsi vallankaappauksen. Hän järjesti Venäjälle lakkoja ja katumielenosoituksia. Juntan johtajat, näkivät, että suurin osa Neuvostoliiton armeijasta ei tukenut heidän toimintaansa, peruivat yrityksen ja se romahti 21. elokuuta.

Neuvostoliiton epäonnistunut vallankumousjohtaja kuoli.
        Gennadi Yanajev, joka varapresidenttinä johti lyhyttä vallankoppahista presidentti Gorbatskoa vastaan vuonna 1991, menehtyy 2010.

Kommunistisen puolueen johtaja Gennadi Zyuganov pahoitteli Janajevin kuolemaa ja sanoi, että vallananastajien tiukempi toiminta olisi pelastanut Neuvostoliiton.

Jos he olisivat toimineet paljon päättäväisemmin, yhtenäinen maamme olisi säilynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vallankaappaus Jeltsinin tekemänä on totta, mutta sitä ei yleensä pidetä vallankaappauksena, koska Jeltsin kuului "hyviksiin". Kommunistit eivät tehneet vallankaappausta, vaan toimet olivat Gorbatshevin laittomia päätöksiä vastaan tarkoituksena ylläpitää Neuvostoliiotn perustuslakia.

Vanhoillisilla ei ollut kuitenkaan käytännössä mahdollisuuksia enää ylläpitää Neuvostoliittoa, minkä myös Gorbatshev oli ymmärtänyt jo tuolloin. Sekä vanhoilliset että Gorbatshev olivat periaatteessa samalla puolella, sillä molemmille Neuvostoliitto oli säilyttämisen arvoinen. Heillä oli vain erilaiset keinot tähän tavoiteeseen päästäkseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vallankaappaus Jeltsinin tekemänä on totta, mutta sitä ei yleensä pidetä vallankaappauksena, koska Jeltsin kuului "hyviksiin". Kommunistit eivät tehneet vallankaappausta, vaan toimet olivat Gorbatshevin laittomia päätöksiä vastaan tarkoituksena ylläpitää Neuvostoliiotn perustuslakia.

Vanhoillisilla ei ollut kuitenkaan käytännössä mahdollisuuksia enää ylläpitää Neuvostoliittoa, minkä myös Gorbatshev oli ymmärtänyt jo tuolloin. Sekä vanhoilliset että Gorbatshev olivat periaatteessa samalla puolella, sillä molemmille Neuvostoliitto oli säilyttämisen arvoinen. Heillä oli vain erilaiset keinot tähän tavoiteeseen päästäkseen.

Vallanriisto Gorbatsjevia vastaan alkoi 18. elokuuta Neuvostoliiton hallituksen ja armeijan kovan linjan kommunistien johdolla. Yritys oli kuitenkin huonosti suunniteltu ja epäjärjestyksessä. He onnistuivat kuitenkin asettamaan Gorbatsovin kotiarestiin ja vaatimaan hänt' eroamaan Neuvostoliiton johdosta.

Ensimmäinen uutinen vallankumouksesta tuli noin kello 6.30, ja virallinen uutistoimisto Tass kertoi, että Yanajev oli ottanut presidentin tehtävät Gorbatšovin sairauden vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vallanriisto Gorbatsjevia vastaan alkoi 18. elokuuta Neuvostoliiton hallituksen ja armeijan kovan linjan kommunistien johdolla. Yritys oli kuitenkin huonosti suunniteltu ja epäjärjestyksessä. He onnistuivat kuitenkin asettamaan Gorbatsovin kotiarestiin ja vaatimaan hänt' eroamaan Neuvostoliiton johdosta.

Ensimmäinen uutinen vallankumouksesta tuli noin kello 6.30, ja virallinen uutistoimisto Tass kertoi, että Yanajev oli ottanut presidentin tehtävät Gorbatšovin sairauden vuoksi.

Kasvava kansallismielisyys jäsentasavalloissa uhkasi hajottaa Neuvostoliiton, mikä johti kommunistisen puolueen kovan linjan kannattajiin käynnistämään epäonnistuneen vallankaappauksen Gorbatšovia vastaan ​​elokuussa 1991. Vallankaappauksen jälkeen Neuvostoliitto hajosi vastoin Gorbatšovin tahtoa.

Gorbatsovin päätös sallia vaalit monipuoluejärjestelmällä oli se viimeinen pisara.

• Anonyymi

Ei NL:n tai Itävalta-Unkarin hajoaminen mitään "katastrofeja" olleet. Molemmat olivat kokonaisten kansojen vankiloita.

• Anonyymi

Samoin EU hajoaa omaan mahdottomuuteensa.

Britannia jo lähtikin, Unkari ja Slovakia ovat täysin omilla linjoilla ulkopolitiikan suhteen jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Britannia jo lähtikin, Unkari ja Slovakia ovat täysin omilla linjoilla ulkopolitiikan suhteen jne.

Britannia on jälleen lähentymässä Euroopan unionia ja Unkarin ja Slovakian seuraavissa vaaleissa vaihtuvat ryssämíeliset Orban ja Fico EU-myönteisiksi.
        Semmosta se elämä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ

Sodan lopussa se orjuutti lukemattomia Itä-Euroopan maita ja niissä kymmeniä miljoonia ihmisiä  orjuuteen ja toimimattomiin kansandemokratioihin aikajaksoksi 1945-1990. Tuona aikana se kitui  itse, kukisti kansannousuja ja köyhtyi kunnes Euroopan ja koko  maailman iloksi itse romahti 1991 ja kaikki nuo kansat karkasivat vapauteen!  Myös Neuvostoliitto itse muutti nimensä, yhteiskuntajärjestelmänsä ja koki muutoinkin seuraavat muutokset:

Vapautuneet valtiot:  Baltian maat, Ukraina, Valko-Venäjä, Uzbekistan, Kirgisia, Armenia, Tadzikistan, Azerbaizdan, Turkmenistan, Kazakstan, Moldova ja Georgia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ

Montako valtiota vapautui kun kaikkien aikojen pahin ryöstö- ja orjuutusimperiumi Britannia romahti Saksan ansiosta? Saksa voitti 3.9.1939 alkaneen yhteenoton ja tuhosi kansojen vankilan vaikka julistettiin hävinneeksi Britannialle.

Kunnia Saksalle !

• Anonyymi

Joskus vielä Venäjäkin vapautuu kommunismin kahleista.
      Stalinin perintöä siellä on jatkettu. Venäjä voisi olla nyt aivan toinen maa, jos aikanaan olisi perusteellisesti käyty läpi Stalinin, ja Puna-armeijan hirmutyöt omaa kansaansa kohtaan.
      Putin on suoraa jatkumoa tässä oman kansansa kurittamisessa.

• Anonyymi

Joskus vielä Venäjäkin vapautuu kommunismin kahleista.

Putinin johtama Venäjä on valtioideologialtaan konservatiivinen, nationalistinen ja uusimperialistinen.

• Anonyymi

Ihan sama millä nimillä Putinin hirmuvaltaa nimitetään. Stalinin ihailija Putin on.

• Anonyymi

Ei neukku mihinkään romahtanut, vaan karisti loiset itsestään päästäkseen eroon niistä ja niiden elättämisestä.

• Anonyymi

TODELLISUUS ON TÄMÄ:

NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ

• Anonyymi

Todellisuudessahan ei mikään muuttunut. Kommunistit piilottivat varat, ja katupoika Putinin tähti alkoi nousta, hieman vaatimattomimmista viroista, aina diktaattoriksi saakka.
        Monet 90-luvun alussa Venäjällä käyneet huomasivat ettei mikään ole muuttunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todellisuudessahan ei mikään muuttunut. Kommunistit piilottivat varat, ja katupoika Putinin tähti alkoi nousta, hieman vaatimattomimmista viroista, aina diktaattoriksi saakka.

Jeltsinistä tuli antikommunisti; juuri hän toi kapitalistiset markkinat Venäjälle. Oligarkit olivat Jeltsinin edunsaajia. Kun rupla lopulta romahti vuonna 1998, se aiheutti valtavaa köyhyyttä Venäjällä ja kansa etsi vahvaa kansallismielistä johtajaa. Putin odotti

Ei-nomnenklatura-oligarkit olivat menestyvimpiä ryhmänä. Vaikka jotkut työskentelivät Neuvostoliiton valtiolle, he olivat kaukana eliitin jäsenistä. Monet heistä olivat vähemmistöryhmien jäseniä. Nämä henkilöt saivat kokemusta pimeistä markkinoista, ja heillä oli suuri etu Neuvostoliiton varhaisen Venäjän jälkeisen pulan hyödyntämisessä, erityisesti käteisen hankkimisessa. Lähes kaikki niistä omistivat pankin. Nämä pankit osoittautuivat olennaisiksi varallisuuden keruussa.

Puola keskittyi pienyritysten muodostamiseen suurten valtionyritysten yksityistämisen sijaan. Erittäin lyhyessä ajassa puolalaiset loivat kaksi miljoonaa uutta yritystä, kun taas vastaavalla ajanjaksolla venäläiset loivat vain 800,000.

Eli Suomenkin yritystukipolitiikka on väärää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

” Monet 90-luvun alussa Venäjällä käyneet huomasivat ettei mikään ole muuttunut.”

Niinpä varmasti! Mitä nyt jäljelle jäänyt oli liki puolet pienempi!🤡😅😂🤣🤪👏🇷🇺

• Anonyymi

neukkuliitto poistettiin, tulevan eu jäsen valtioiden tieltä pois,

• Anonyymi

----Baltian maat, Ukraina, Valko-Venäjä, Uzbekistan, Kirgisia, Armenia, Tadzikistan, Azerbaizdan, Turkmenistan, Kazakstan, Moldova ja Georgia.------

Elinkelvottomia loiseläjiä koko lista kärkkymässä EUn eli siis EUn nettomaksajien rahoja. Tulee siinä Suomellekin taas miljardi poikineen lisämaksua kun noita luuseria aletaan elättää. Tosin baltteja elätetään jo.

• Anonyymi

MUTTA kun kukaan ei tukenut SITÄ TODELLISTA LOISELÄJÄÄ ELI ”NEUVOSTOLIITTOA”

NIIN SE ROMAHTI 1991!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NIIN SE ROMAHTI 1991!

Neuvostoliitto romahti, koska se varusteli itsensä kuoliaaksi!

VAIKUTTAA SILTÄ, ETTEI PUTLER OPPINUT MITÄÄN SIITÄ ASIASTA!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NIIN SE ROMAHTI 1991!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli pakko varustella, että hengissä säilyi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli pakko varustella, että hengissä säilyi.

” Oli pakko varustella, että hengissä säilyi.”

Ei tuon ajan Neuvostoliittoa uhannut mikään vaan itsenä omaan tuhoon varustelu johtui juuri ”valtapiiri-ajattelusta”! Imperialismi on tauti, joka on vaivannut Neukku-Venäjää vuodesta 1945 lähtien!

• Anonyymi

Kohta autamme putinin aikaan saamaa kurjistunutta kansaa Venäjällä.
      Eihän siellä yhteiskunnan kehitykseen mitään laiteta, vaan kaikki menee sotimiseen. Maaseutu oli jo ennen sotaa kurjassa kunnossa, ja ei se ainakaan parantunut ole tämän viiden vuoden aikana.
      Toivottavasti 90-luvun rahan työntäminen sinne ei toistu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2148
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1824
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1368
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      172
      1361
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1181
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1013
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      1005
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      949
    Aihe