Itselataavien akkujen hyvä kestävyys ei Toyotan ansiota!

Anonyymi-ap

Toisaalla on juttua "itselataavien" hybridien akkujen paljon ladattavia paremmasta kesyävyydestä. Vaikka joku voisi luulla niin se ei johdu siitä että Toyota laittaisi autoihinsa parempia akkuja vaan siitä, että itselataavien akut vain lepäävät parkissa ollessaan optimaalisessa suunnilleen 50% varausasteessa kun taas ladattavat seisovat yleensä tyhjänä tai sitten ladataan täyteen, mitkä kummatkin ovat huono asia akun kestävyyden kannalta. Eli muistakaa että Toyota on silti romu eikä osaa akkujuttuja eikä muutakaan!

42

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sillä mitään väliä, kenen ansiota se on? Eiköhän se riitä että kestävät hyvin.

      • Anonyymi

        https://www.is.fi/autot/art-2000010909812.html

        Täällä on haukuttu "itselataavia" tosiaan höpöhybrideiksi, mutta tuolla lukee että ensinnäkään ladattavien hybrideiden bensansäästö ei riitä kattamaan niiden akkuista aiheutuvia kustannuksia. Samaten dieseleiden tekniikka on nykyisin niin monimutkaista että sekin aiheuttaa niin paljon kustannuksia etteivät dieselit mitenkään pärjää "itselataaville".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/autot/art-2000010909812.html

        Täällä on haukuttu "itselataavia" tosiaan höpöhybrideiksi, mutta tuolla lukee että ensinnäkään ladattavien hybrideiden bensansäästö ei riitä kattamaan niiden akkuista aiheutuvia kustannuksia. Samaten dieseleiden tekniikka on nykyisin niin monimutkaista että sekin aiheuttaa niin paljon kustannuksia etteivät dieselit mitenkään pärjää "itselataaville".

        Ei niiden tarkoitus ole säästää polttoainetta vaan saada tuotteen verotus alas että ne autot käy kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niiden tarkoitus ole säästää polttoainetta vaan saada tuotteen verotus alas että ne autot käy kaupaksi.

        Tuskinpa Suomen verotus mihinkään vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Itselataavien akkujen ominaisuudet ja varaustaso laskee huomaamatta ja siksi se ei aiheuta välitöntä vikaa ja ongelmaa, mutta eipä sillä sähköllä vanhemmiten ajella kuin nimeksi.

      • Anonyymi

        Eipähän niillä uutenakaan ajella sähköllä kuin nimeksi, eli eivät muutu vanhetessaan miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipähän niillä uutenakaan ajella sähköllä kuin nimeksi, eli eivät muutu vanhetessaan miksikään.

        Mikä on nimeksi? Edellinen autoni automaattilaatikolla vei taajama'ajossa yli 10 litraa ja nykyinen täyshybridi alle 5 litraa. Onhan se jo "nimeksi"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipähän niillä uutenakaan ajella sähköllä kuin nimeksi, eli eivät muutu vanhetessaan miksikään.

        Tottakai se vaikuttaa kun sähköä ei riitä niin paljon helpottamaan bensan kulutusta, mutta ei sitä vaan niin helposti huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai se vaikuttaa kun sähköä ei riitä niin paljon helpottamaan bensan kulutusta, mutta ei sitä vaan niin helposti huomaa.

        Olen nyt ajanut reilut 10 vuotta eikä sähköajon määrä ole muuttunut sinä aikana mihinkään. Kesällä auto kulkee pienen pienen osan ajomatkasta sähköllä ja talvella vielä vähemmän mutta kuluttaa silti vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on nimeksi? Edellinen autoni automaattilaatikolla vei taajama'ajossa yli 10 litraa ja nykyinen täyshybridi alle 5 litraa. Onhan se jo "nimeksi"!

        3 litran BMW diesel, lastutettu 600 nm, maantiellä alle 5 litraa satasella. Siinä hybridiviritelmät kalpenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 litran BMW diesel, lastutettu 600 nm, maantiellä alle 5 litraa satasella. Siinä hybridiviritelmät kalpenee.

        Nokipyssy savuaa kovasti kun sitä viritellään ja pomppaa katsastuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 litran BMW diesel, lastutettu 600 nm, maantiellä alle 5 litraa satasella. Siinä hybridiviritelmät kalpenee.

        Ja sitten maksat hirmuisen dieselveron, ostat yhtä kallista polttoainetta etkä säästä sitä yhtään edes maantiellä saati varsinkaan sekalaisessa ajossa vastaavaan "itselataavaan" verrattuna. (Tiedän tasan tarkkaan kun satun omistamaan sekä vm. 2022 200 hp TDI DSG:n että vm. 2015 223 hp itselataavan takavetohybridin.) 2022 dieselissä on lisäksi vielä riesana ureat ja nox-anturit joista jälkimmäisiä on jo pitänyt vaihtaa. Onneksi vielä kuitenkin takuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten maksat hirmuisen dieselveron, ostat yhtä kallista polttoainetta etkä säästä sitä yhtään edes maantiellä saati varsinkaan sekalaisessa ajossa vastaavaan "itselataavaan" verrattuna. (Tiedän tasan tarkkaan kun satun omistamaan sekä vm. 2022 200 hp TDI DSG:n että vm. 2015 223 hp itselataavan takavetohybridin.) 2022 dieselissä on lisäksi vielä riesana ureat ja nox-anturit joista jälkimmäisiä on jo pitänyt vaihtaa. Onneksi vielä kuitenkin takuuseen.

        Jos sattuu omistamaan hieman vanhemman dieselin, niin sitä ei kyllä nykyään kannata enää uudeen dieseliin vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sattuu omistamaan hieman vanhemman dieselin, niin sitä ei kyllä nykyään kannata enää uudeen dieseliin vaihtaa.

        Totta. Egr, kusivehkeet, suuttimet, ihanan kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Egr, kusivehkeet, suuttimet, ihanan kallista.

        Usein unohdetaan hybridin voimalinjan edut. Osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan, niin se ei myöskään rikkoidu. Oikein suunnitellussa hybridissä on myös maksimi vääntö koko ajan käytössä, se kun vetää sähkömoottorilla ja meno on sulavaa. TM testasi isot SUVit, niin hybridin päästöt ja suorituskyky olivat dieseliä paremmat. Diesel on edelleen raskaissa vetohommissa hyvä vaihtoehto, muuten se kannattaa kyllä unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Egr, kusivehkeet, suuttimet, ihanan kallista.

        Nuo puuttuu sähköautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 litran BMW diesel, lastutettu 600 nm, maantiellä alle 5 litraa satasella. Siinä hybridiviritelmät kalpenee.

        Odotan innolla että viet auton katsastukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai se vaikuttaa kun sähköä ei riitä niin paljon helpottamaan bensan kulutusta, mutta ei sitä vaan niin helposti huomaa.

        Nuo Toyotat on rakennettu sillä tavoin, ettei akun kuluminen vaikuta millään tavalla kulutukseen ennen kuin akku on aivan loppu. Itselataavissa akun kapasiteetista vain alle puolet on hyötykäytössä eli käytössä on vain väli 25 - 70 % ja siinäkin lataus pyörii useimmiten kaukana ääripäistä. Kun akku kuluu siitä otetaan/annetaan virtaa edelleen aivan samaa tahtia ja käytössä oleva virtamäärä pysyy samana. Siksi kulutus ei vanhemmiten lisäänny ja akku myös pysyy kunnossa pitkään. Tärkeää akun kestävyyden kannalta on myös se että seisoessaan akku on varattuna "keskialueelle" eikä yleensä tyhjäksi tai täyteen niin kuin lataushybridissä joissa latausta ei edes pysty lopettamaan 60 tai 80 prosenttiin niin kuin sähköautoissa vaan akku latautuu täyteen ellei irroita latausjohtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Toyotat on rakennettu sillä tavoin, ettei akun kuluminen vaikuta millään tavalla kulutukseen ennen kuin akku on aivan loppu. Itselataavissa akun kapasiteetista vain alle puolet on hyötykäytössä eli käytössä on vain väli 25 - 70 % ja siinäkin lataus pyörii useimmiten kaukana ääripäistä. Kun akku kuluu siitä otetaan/annetaan virtaa edelleen aivan samaa tahtia ja käytössä oleva virtamäärä pysyy samana. Siksi kulutus ei vanhemmiten lisäänny ja akku myös pysyy kunnossa pitkään. Tärkeää akun kestävyyden kannalta on myös se että seisoessaan akku on varattuna "keskialueelle" eikä yleensä tyhjäksi tai täyteen niin kuin lataushybridissä joissa latausta ei edes pysty lopettamaan 60 tai 80 prosenttiin niin kuin sähköautoissa vaan akku latautuu täyteen ellei irroita latausjohtoa.

        Lataushybriditkin pitäisi ladata "keskialueelle"? Eipä olisi paljoa sähköajosta hyötyä, varsinkin jos ei ajaessaan edes käyttäisi akkua tyhjäksi. Kylläpä niissä aina ajetaan akku tyhjäksi ja ladataan täyten että sähköajosta saataisiin maksimaalinen hyöty - vaikka sitten akku hajoaisikin ennenaikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on nimeksi? Edellinen autoni automaattilaatikolla vei taajama'ajossa yli 10 litraa ja nykyinen täyshybridi alle 5 litraa. Onhan se jo "nimeksi"!

        Edellinen iso dieselfarkku vei taajamassa 6 litraa, ja nykyinen plugari 3,5 litraa. Suurin säästö tulee kuitenkin veroista, jotka pienenivät vuodessa murto-osaan. Verot tekivät dieselistä täysin kannattamattoman meikäläisen ajoihin. Polttoaine ei niinkään, toki seuraava autoni kulkee kokonaan sähköllä, halvalla pörssisähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein unohdetaan hybridin voimalinjan edut. Osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan, niin se ei myöskään rikkoidu. Oikein suunnitellussa hybridissä on myös maksimi vääntö koko ajan käytössä, se kun vetää sähkömoottorilla ja meno on sulavaa. TM testasi isot SUVit, niin hybridin päästöt ja suorituskyky olivat dieseliä paremmat. Diesel on edelleen raskaissa vetohommissa hyvä vaihtoehto, muuten se kannattaa kyllä unohtaa.

        Mainitsepa yksikin hybridi, missä ei ole vaihdelaatikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsepa yksikin hybridi, missä ei ole vaihdelaatikkoa.

        Toyotan hybrideistä ei löydy vaihdelaatikkoa, ei kytkintä, ei starttimoottoria eikä laturia, ei turboa eikä välijäähdytintä, ei kiilahihnoja... Eikä mikään noista hajoa kun niitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybrideistä ei löydy vaihdelaatikkoa, ei kytkintä, ei starttimoottoria eikä laturia, ei turboa eikä välijäähdytintä, ei kiilahihnoja... Eikä mikään noista hajoa kun niitä ei ole.

        Siksikö nuo Priukset ym. ovat olleet kestävyystutkimuksissa piikkipaikalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on nimeksi? Edellinen autoni automaattilaatikolla vei taajama'ajossa yli 10 litraa ja nykyinen täyshybridi alle 5 litraa. Onhan se jo "nimeksi"!

        Täyshybridi onkin ihan eri vekotin kuin itselataava ja akutkin eri tyyppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotan innolla että viet auton katsastukseen.

        Ei ole ollut ongelmia katsastuksessa moneen vuoteen, onko jokin muuttunut viime vuodesta?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyshybridi onkin ihan eri vekotin kuin itselataava ja akutkin eri tyyppiä.

        Molemmat ovat juuri samoja. Toyota käytti ennen täyshybridi-nimeä, mutta lataushybrideiden tullessa enemmän markkinoille rupesi käyttämään itselataava-nimeä erotukseksi ladattavista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybrideistä ei löydy vaihdelaatikkoa, ei kytkintä, ei starttimoottoria eikä laturia, ei turboa eikä välijäähdytintä, ei kiilahihnoja... Eikä mikään noista hajoa kun niitä ei ole.

        Toyotalla on planeettapyörästö, joka hävittää väännön ja tekee ajamisesta kuminauhamaista. Hondan hybridi vetää sähkömoottorilla eli on sarjahybridi. Löytyy myös LSC, eli polttomoottori ei aiheuta samanlaista mölinää kuten Toyotissa. Maksimi vääntö aina käytössä ja meno siis vastaa sähköautoa. Paras systeemi tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla on planeettapyörästö, joka hävittää väännön ja tekee ajamisesta kuminauhamaista. Hondan hybridi vetää sähkömoottorilla eli on sarjahybridi. Löytyy myös LSC, eli polttomoottori ei aiheuta samanlaista mölinää kuten Toyotissa. Maksimi vääntö aina käytössä ja meno siis vastaa sähköautoa. Paras systeemi tällä hetkellä.

        Jaa... Toyotalla pitää painaa kaasupoljin pohjaan että on maksimi vääntö käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla on planeettapyörästö, joka hävittää väännön ja tekee ajamisesta kuminauhamaista. Hondan hybridi vetää sähkömoottorilla eli on sarjahybridi. Löytyy myös LSC, eli polttomoottori ei aiheuta samanlaista mölinää kuten Toyotissa. Maksimi vääntö aina käytössä ja meno siis vastaa sähköautoa. Paras systeemi tällä hetkellä.

        Tuo ei pidä paikkaansa. Sekä Toyota että Honda vetävät suoraan sähkömoottorilla mutta myös sen lisäksi suoraan polttomoottorilla. Hondassa on malli-iästä riippuen polttomoottorilla 1 tai 2 vaihdetta jolla polttomoottori kytketään välillä vetämään suoraan. Toyotassa taasen polttomoottorin välityssuhde voi muuttua portaattomasti. Ainoastaan Nissanilla on olemassa täysi sarjahybridi, mutta se polttoainetaloudeltaan kehno koska kaikki pyörimisliike muutetaan ensin sähköksi ja sitten taas pyörimisliikkeeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa. Sekä Toyota että Honda vetävät suoraan sähkömoottorilla mutta myös sen lisäksi suoraan polttomoottorilla. Hondassa on malli-iästä riippuen polttomoottorilla 1 tai 2 vaihdetta jolla polttomoottori kytketään välillä vetämään suoraan. Toyotassa taasen polttomoottorin välityssuhde voi muuttua portaattomasti. Ainoastaan Nissanilla on olemassa täysi sarjahybridi, mutta se polttoainetaloudeltaan kehno koska kaikki pyörimisliike muutetaan ensin sähköksi ja sitten taas pyörimisliikkeeksi

        Hondalla siis kiinteä vaihde vain maantieajoon. Muutoin sähkömoottori vetää suoraan, eli pääsääntöisesti sarjahybridi. Uudessa CR-V :ssä kaksi vaihdetta, kaikissa muissa tuo yksi kiinteä vaihde. Hondassa ei ole planeettapyörästöä, eikä vaihdelaatikkoa tai mitään muutakaan ylimääräistä pilaamassa voimalinjaa maksimi väännön tai tehon suhteen. Lisäksi LSC tekee ajamisesta miellyttävää ja sopii urheilulliseen ajoon myös. Parasta hybriditekniikkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa. Sekä Toyota että Honda vetävät suoraan sähkömoottorilla mutta myös sen lisäksi suoraan polttomoottorilla. Hondassa on malli-iästä riippuen polttomoottorilla 1 tai 2 vaihdetta jolla polttomoottori kytketään välillä vetämään suoraan. Toyotassa taasen polttomoottorin välityssuhde voi muuttua portaattomasti. Ainoastaan Nissanilla on olemassa täysi sarjahybridi, mutta se polttoainetaloudeltaan kehno koska kaikki pyörimisliike muutetaan ensin sähköksi ja sitten taas pyörimisliikkeeksi

        Tässä on tarkoituksellisesti unohdettu se, että Toyotassa planeettapyörästö on kytketty toiseen sähkömoottoriin. Hondassa ei tämmöistä ole ja sen tekniikka on täysin erilainen verrattuna Toyotaan. Hondassa on vain sähkömoottori ja generaattori. Lisäksi kiinteä yhteys moottorista tasauspyörästöön maantieajoa varten, joka vastaa manuaalin 6 vaihdetta. Ja tottakai Honda kulkee pelkällä sähkömoottorilla myös maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyshybridi onkin ihan eri vekotin kuin itselataava ja akutkin eri tyyppiä.

        Täyshybridi = itselataava


    • Anonyymi

      Autovalmistaja valitsee autossaan käytettävät komponentit. Valitsija päättää tuleeko valinnoista pitkäikäisiä vai lyhytikäisiä. Ammattititaito ja raha ratkaisevat. Joskus voi valita halpaakin jos tietää mitä tekee.

    • Anonyymi

      Itselataava siis lataa itsensä paikalla ollessaankin eikä fossiilista polttoainetta tarvita mihinkään. Mystinen on tuo " itselataava".

      • Anonyymi

        Tottakai auto lataa itse akkunsa eli on siis "itselataava" mutta mistä hemmetistä keksit ettei siihen tarvittaisi polttoainetta? Luuletko sitä joksikin ikiliikkujaksi? Voin kertoa ettei ikiliikkujia ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai auto lataa itse akkunsa eli on siis "itselataava" mutta mistä hemmetistä keksit ettei siihen tarvittaisi polttoainetta? Luuletko sitä joksikin ikiliikkujaksi? Voin kertoa ettei ikiliikkujia ole olemassa.

        Suoli24 ymmärryksellä itse tehty aamupuurokin on ilmestynyt pöytään salaperäisesti ilman että sen on joku ihminen omin käsin valmistanut itse. Kun ruetaan puhumaan että auto itse lataa akkuansa niin mennään jo suoli24 väen ymmärryksen tuolle puolen pahasti. Silloin ruetaan ihmettelemään maagista taikuutta ja ikiliikkujia ym. Eli älä ihmettele. Itselataava auto lataa itse akkunsa ja sillä sipuli vaikka se on joillekin ylivoimaista ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoli24 ymmärryksellä itse tehty aamupuurokin on ilmestynyt pöytään salaperäisesti ilman että sen on joku ihminen omin käsin valmistanut itse. Kun ruetaan puhumaan että auto itse lataa akkuansa niin mennään jo suoli24 väen ymmärryksen tuolle puolen pahasti. Silloin ruetaan ihmettelemään maagista taikuutta ja ikiliikkujia ym. Eli älä ihmettele. Itselataava auto lataa itse akkunsa ja sillä sipuli vaikka se on joillekin ylivoimaista ymmärtää.

        Hyvin sanottu


    • Anonyymi

      Eli ei Toyotan ansiota mutta juuri Toyotassa ne kestävät hyvin. Bravo!

      • Anonyymi

        👍.


    • Anonyymi

      ahaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      367
      2210
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1638
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      1322
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1189
    5. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      969
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      955
    7. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      913
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      113
      882
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      876
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      846
    Aihe