Kuinka päästä omaishoitajaksi?
Hoidan 83 vuotiasta äitiäni .Olen epävirallinen omaishoitaja.Saan pienen määrän rahaa.Nyt tilanne on sellainen, että omaishoitajaksi mun pääsy on jo todella tarpeen.Kertokaa kokemuksianne.Esim. jos sairastun ja joudun olemaan sairaalassa jonkin aikaa,niin ei ole ketään ,joka olis mun äidin kanssa.Onneksi äitini pääsee muisti testiin tällä viikolla.Koska se on todella tarpeen.
Miten omaishoitajaksi?
8
597
Vastaukset
- Anonyymi
Saat pienen määrän rahaa. Mitä se tarkoittaa? Jos saat pienenkin määrän omaishoitajatukea, olet ihan virallisesti omaishoitaja.
Omaishoitaja-asiat hoidetaan kotikunnan vanhustenhuollossa tai vastaavassa. Yritäpä löytää sinne!- Anonyymi
Omaishoitaja asia hoitajat eivät välttämättä ole kunnan tai kaupungin työntekijöitä ,jotta luotettavuus ei ole 1oo.
Kotikäynnillä jo "yrittävät"ottaa jo ohjat käsiin ja määräillen.
Lukevat Omakantaa ja vielä paljastavat hölmöydessään, että et ole vastannut sille ja tälle hoitajalle puhelimeen ja luettelevat lääkärikäynnnit ja kyselevät vielä asioita mitä eivät ymmärrä.Tuskinpa tälläisellä tädillä on lupa mennä asiakkaan Omakantaa vaikka saisikin sen auki.
- Anonyymi
Vai tarkoitatko tuolla pienellä määrällä rahaa, että äitisi maksaa sen epävirallisesti? Mistä saat sen pienen määrän rahaa?
- Anonyymi
Olet vaikeassa tilanteessa. Omaishoitaja itse ei saisi sairastua koskaan,
jos ei ole ketään pyytää apuun.
Minulla ei ollut ketään "sijaista", kun sairastuin. Joskus jaksoin tuskin
pitää huolta itsestäni, mutta silti oli pidettävä huolta omaisestaan.
Uuvuin parissa vuodessa loppuun ja pesti kesti noin 10 vuotta. - Anonyymi
Ei pitäisi olla ihmeellinen juttu. Mä tiedän sellanen jossa selalnen puolikeva on suunnilleen saman ikäisen äidin omaishoitaja, joka on ilkeä ja paha suustaan (ollu niin kauan kuin itse muistan) mut ei ole dementoitunut, käy välillä abc:lla syömässä, pääsee vessaan. Rollaattori ollu lonkkaleikkauksen jälkeen. Leikkaus meni hyvin eli pistikö läskiksi kuntoututuksen...? OLis kyllä kuulostaa onmiin korviin uskomattomalta, kun on neur. vikaa ts. jos toimintakyky olisi vain kuntoutuksesta kiinni, ei tulis mieleenkään toimia noin. Masennusta noissa on aina mutta se ei taatusti estä kuntousta näissä
Mikä peruste mahtaa olla omaishoidolle heillä...? Pankkitilikin on ns. kunnossa enemmän kuin hyviin: veikkaanb saldoa löytyvän 6nron ja varoja 7nron verran - kyl rahaa on konkurssikypsällä valtiollakin! Käytännössä poika kantaa äidille ruokaa sänkyyn, kun tämä ei viitsi kävellä keittiöön ja palkkio muutaman satasen!
Omaishoitajalla olisi oikeus lepopäiviin, mutta niitä ei ole käytetty. Ja luulis sijaisen saavan jo lain puitteissa tai sitten hoidettava siirretään laitokseen siksi aikaa.
lajijasuris- Anonyymi
...mä muuten puhuin tästä epäsuorasti ilman nimiä ym. kun mä on eka kertaa hakemassa taksikorttia, kun semmonenkin on, ja kun ei ole enää varsinkaan varaa autoo pitää eikä oikein koskaan mutta nyt kävi niin että tuli jatkuvasti kalliitakin vikoja vähillä ajoilla vielä.
Mä en voi ymmärtää miten sellanen voi edes olla omaishoitaja joka käytännössä tarvii jonkun sossutantan huolehtiin mm. laskujen maksusta
Vaikka tosta taksikortista tai nykyään kai sotekyyti ei hirmusti ole iloa täällä pikkukaupuingissa mutta jotain, kun helpottuu kaupassa käynti, säästää muutamassa vuosittaisessa kelataksin omavastuun alaisessa kyydissä, pääsee joskus syömään sellasta iotselle mieluisaa mitä hankala tehdä - oikeastaan kaikki kokkailu on mulle hankalaa toisen käden huonon hienomotoriikan vuoksi, niin kyllä mä suutun jos sitä ei saa ottaen huomioon miksi mun tilanne on ja millai on pyöritelty ja että miten hyvä kognitio kumminkin on.
Oikeastaan isohkolla rahasummalla finannssikriisin aikoihin olisin hyvin tod näk 300 km tästä itäpohjoiseen ja tekisin sitä mikä parhaiten onnistuu ja helposti sekä ihmeen hyvin ongelmista huolimatta sekä lisäksi olis tullut sijottamnalla ainakin satoja tuhansia! Ei tartte kuunnella tyhmää turhaa suunsoittoo, saa syödä ja juoma sitä ja silloin kun parhaaksi näkee, Ei tartte kinata haittaako helle, ei tartte ns. pakkolevätä iltoja, ei ainaista kitinää jaksamisista, ei tartte todistaa osaamista, ei turhia ennakkoluuloja.
Ei voi olla niin että tollaset itsekkäät varakkaat turhanvinkujat (esim. ruoan hinta ja pikkukolotukset) saa rahaa vaikkei tartte, ei toki niinkään että oikeesti laiskottelusta saa myös saman mitä mä suunnilleen ja toimintakykykin huikeesti parempi
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...mä muuten puhuin tästä epäsuorasti ilman nimiä ym. kun mä on eka kertaa hakemassa taksikorttia, kun semmonenkin on, ja kun ei ole enää varsinkaan varaa autoo pitää eikä oikein koskaan mutta nyt kävi niin että tuli jatkuvasti kalliitakin vikoja vähillä ajoilla vielä.
Mä en voi ymmärtää miten sellanen voi edes olla omaishoitaja joka käytännössä tarvii jonkun sossutantan huolehtiin mm. laskujen maksusta
Vaikka tosta taksikortista tai nykyään kai sotekyyti ei hirmusti ole iloa täällä pikkukaupuingissa mutta jotain, kun helpottuu kaupassa käynti, säästää muutamassa vuosittaisessa kelataksin omavastuun alaisessa kyydissä, pääsee joskus syömään sellasta iotselle mieluisaa mitä hankala tehdä - oikeastaan kaikki kokkailu on mulle hankalaa toisen käden huonon hienomotoriikan vuoksi, niin kyllä mä suutun jos sitä ei saa ottaen huomioon miksi mun tilanne on ja millai on pyöritelty ja että miten hyvä kognitio kumminkin on.
Oikeastaan isohkolla rahasummalla finannssikriisin aikoihin olisin hyvin tod näk 300 km tästä itäpohjoiseen ja tekisin sitä mikä parhaiten onnistuu ja helposti sekä ihmeen hyvin ongelmista huolimatta sekä lisäksi olis tullut sijottamnalla ainakin satoja tuhansia! Ei tartte kuunnella tyhmää turhaa suunsoittoo, saa syödä ja juoma sitä ja silloin kun parhaaksi näkee, Ei tartte kinata haittaako helle, ei tartte ns. pakkolevätä iltoja, ei ainaista kitinää jaksamisista, ei tartte todistaa osaamista, ei turhia ennakkoluuloja.
Ei voi olla niin että tollaset itsekkäät varakkaat turhanvinkujat (esim. ruoan hinta ja pikkukolotukset) saa rahaa vaikkei tartte, ei toki niinkään että oikeesti laiskottelusta saa myös saman mitä mä suunnilleen ja toimintakykykin huikeesti parempi
lajijasuris... eikä varsinkaan tartte kuunnella ettei viitsi tehdä sitä ja tätä, kun mun jutut on oikeastaan kaikki, vain eräs on ehkä ei mutta hyvin mahdollisesti sellanen että useampaan kertaan olisi tullut toimenpiteitä liittyen tiettyihin virkamieslakeihin, lasulakeihin ja rikoslakeihin mitrkä pääpiirteissään olen jo moneen kertaan todennu ja vain joku umpipöllö jankkaa muuta.
Mitä sitten tulee siihen että ammatissa muka pitäisi olla alusta pitäen joku ns. kaikkitietävä niin mulla käy siivomassa sellanen firma jonka yrittäjäei ole päivääkään tehny sitä palkkatyönä eikä mun nykysiivojakaan ollu tehny paljo mitään. Ei oo ollu harmaa pinnat ym. Tiedän myös sellasen rakennusalan yrittäjän, joka käytännössä amispohjalta tekee sitä mitä tekee ja hyvin tekeekin. Vieraalla oli pari vuotta mutta teki aivan muuta rakennushommaa. Ei ole helppoo homma sikäli kun materiaaleja ja tarvikkeita on vaikka mitä ja jatkuvasti tulee uutta sekä samoin lainsäädännön kanssa. Mutta eihän kukaan kaikkea tiedä, vaan pitää tietää mistä saa apua ja näin. Mutta se mun varsinainen pointti oli aiemmin se kun käytännössä yritteliäisyydestä sakotetaan ja vtuillaan mutta vinkujat saa lisää ja lisää paapomista!
PS. taas tänään tää mun "taksi", vähän eilen lupaili et tulis kyytiin "mut tuulee nii kauheesti, jos kaatuu puita" , millon on pakkasta ja millon mitäkin tekosyytä sen muka stressin lisäksi, siis stressatkoon mutta mitä vtua sen auton ajamista ja kaupassa käyntiä estää! Juu eihän sitä mua stressaa mikään, ehei ollenkaan, vaikka on hyvin hyvin hankalia sosiaalisia oireita, sellasia jotka aiheuttaa tosiasiallisen työkyvyttömyyden ja pääsääntöisen kotihiiriyden. On valtavasti kaikenlaisia stressin, ahdistuksen ja depiksen aiheita mutta sellasta turhanpäiväistä vinkumista en harrasta - ehkä melko hyvä kognitio vaikuttaa tässä mielessä
lajijasuris
- Anonyymi
ota terveyskeskus lääkäriin yhteyttä ja kerro asiastasi, ne arvioivat onko tarvetta sen jälkeen laittavat asian eteenpäin,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.748367Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli662825Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä182028- 1572001
Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️201949Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1381861Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?301720- 431495
- 1021487
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411246