Teknologia asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, ikäihmisiä ei huomioida

Anonyymi-ap

Mobiilimaksaminen on päivän sana. On jo vanhanaikaista kaivaa kassalla pankkikortti ja alkaa näpytellä pin-koodia. Rahalla maksavaa katsotaan säälien.

Itselläni kädet eivät tahdo totella enää. Vapina estää kosketusnäyttöisen älypuhelimen käytön enkä sen käyttöä enää usko oppivanikaan, koska opittu
tieto ei tahdo pysyä päässä. Kun joku selittää ja näyttää uuden asian se tuntuu
sillä hetkellä selkeältä ja helpolta, mutta kun yritän yksin en selviydykään.

Vanhojen ihmisten määrä kasvaa koko ajan. Vanheneminen nakertaa meitä
kaikkia ajan myötä. Muistin lisäksi näkö ja kuulo heikkenevät ja käsi vapisee niin, ettei tahdo tietokoneella osua oikeaan kirjaimeen tai ei pysty käsittelemään hiirtä.

Asiakkaittensa rahoilla toimivat pankitkin ovat ylentäneet itsensä palatseiksi,
joihin pääsee asioitaan hoitamaan vain ajan varaamalla eikä aikoja saa nopeasti.

Mistä aina tarvittaessa löytää jonkun avuksi, kun ikä tuo fysiologisia rajoitteita,
joita ei mitenkään huomioida uusissa hienoissa teknillisissä sovelluksissa ?

25

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Entäpä kun vanhus maksaa käteisellä, sitä vasta pähkäilläänkin ! Minä maksan käteisellä, muut saa ihmetellä ja naureskella jos haluavat.
      Monet vanhat ihmiset nykyisin maksaa käteisellä. Tunnen sen maksutavan kaikista turvallisimmaksi.

• Anonyymi

Ostokseni jäi tekemättä messuilla, koska korttiosto ei kelvannut. Olisi pitänyt olla joku ihme mobiili maksatus. Missä ja kuka sen puhelimeeni asentaisi?
      Kun on kysymys rahoista ja pankkitilin numeroista, en ole halukas kokeilemaan itsekseni asetuksia. Epäonnistuessani menettäisin vähät euroni taivaan tuuliin.

• Anonyymi

Voit itse mennä tabletillasi tai älykännykällä Appstoreen tai muilla älylaitteille vastaavaan appiin ja sieltä näpäyttämällä ladata sen oman pankkisi mobiliin laiteeseesi. Se vaatii tilkka vaivan näköä ja ,että viitsii lukea,,, se kyllä ohjaa.
        Olen huomannut ,että monet ei viitsi lukea muutamaa riviä ja sitten änkyröivät.
        Ei se ole rakettitiedettä.

Minulla on sellainen tuttava ja sit sanoo, ettei osaa. Ja on IHAN LUKUTAITOINEN.

• Anonyymi

Mene sellaiseen liikkeeseen missä myydään puhelimia niin he auttavat miekellään
        Olisiko se ollut sellainen juttu ettö maksat sillä puhelimellasi toisen puhelinkin numeroon suoraan.oliko sen nimi vipps mobilepay sillä on todella kätevä laittaa rahaa toiselle Laitan aina välillä lastenlapsille pienen summan todella kätevä ja helppo käyttää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voit itse mennä tabletillasi tai älykännykällä Appstoreen tai muilla älylaitteille vastaavaan appiin ja sieltä näpäyttämällä ladata sen oman pankkisi mobiliin laiteeseesi. Se vaatii tilkka vaivan näköä ja ,että viitsii lukea,,, se kyllä ohjaa.
        Olen huomannut ,että monet ei viitsi lukea muutamaa riviä ja sitten änkyröivät.
        Ei se ole rakettitiedettä.

Minulla on sellainen tuttava ja sit sanoo, ettei osaa. Ja on IHAN LUKUTAITOINEN.

Minä en tiedä missä on
        Appstore. Olkoon missä tahansa joudun menemään sinne taksilla. Palvelu on yleensä tuollaista voi-hyvä-ihme-ei- se-ymmärrä.
        Sanastokin on monelle ikääntyneelle outo.
        60-70 luvuilla oli uutuuden huippuna shekit.

• Joskus noin vuosi sitten, veljeni oli kassalla, maksoi rahalla. Se sitten vähän kesti, kun ei tahtonut nähdä.
      Olin jonossa noin 6-7ihmisen takana.
      Sitten jo alkoi jupinaa kuulua, kun jono ei kulje.
      Sanoin heille, että hän ei näe hyvin, odottaa silmäleikkaukseen pääsyä.
      Ymmärsivät kyllä.

Hetken aikaa sitten, kun tuo radio on tuossa auki, tuli alueuutiset.
      Kerrottiin, jostain kyselystä, jonka Tampereen kaupunki järjestää asukkailleen.
      Sanottiin, että toivotaan kaikkien vastaavan ja heti perään vastaamassa voi käydä
      ww jne...., niinpä niin.

Ne ihmiset, jotka tätä yhteiskuntaa nyt luotsaa, eivät ole kohdanneet niitä rajoitteita, joita hyvin suurella osalla ihmisiä on, myös muun ikäisillä, kuin ikäihmisillä.

• Anonyymi

Aina pitää olla käteistä rahapussissa.

Itselläni käynyt kahdesti, ettei kaupan maksupäätteet toimineetkaan. Sitten ihmiset ryntää nostamaan rahaa automaatilta ja sieltä loppuu rahat ja näin jää ostokset tekemättä monilta.

• Anonyymi

"Asiakkaittensa rahoilla toimivat pankitkin ovat ylentäneet itsensä palatseiksi,
      joihin pääsee asioitaan hoitamaan vain ajan varaamalla eikä aikoja saa nopeasti."

Onneksi minun pankkiin pääsee ilmana ajanvarausta.

• Anonyymi

Minun pankkini ovet ei edes aukea, ellei ole varattu aika. Aion vaihtaa pankkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun pankkini ovet ei edes aukea, ellei ole varattu aika. Aion vaihtaa pankkia.

Ensin saatiin vapaa yhteiskunta ja nyt sitten sidotaan ihmisiä kaiken mailman aika tilauksella . Minä haluan mennä pankkiin silloin kun tarvitsen pankin palveluja . Enkä halua tilailla aikoja .sitten kun yrittelee hoidella muista asioita esin tilata lääkärin aikaa
        Olet jonossa numero 47 kiitos kun odotat ,
        verovirastoon vuorosi on numero 13
        Tilaat tavaraa kaupasta , kiitos tilauksesta tuomme huomenna kell 16 00 .siis kaikki on vaan suunniteltava siinä se menee ihmisen aika ja halut olla mukana robotti yhteiskunnassa
        Minne sitä muuttaisi missä saisi tunne olevansa vapaa ja tarvittaessa mennä hoitelemaan asioita silloin kun se itselle sopii , yhteiskunta toimii viiveellä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensin saatiin vapaa yhteiskunta ja nyt sitten sidotaan ihmisiä kaiken mailman aika tilauksella . Minä haluan mennä pankkiin silloin kun tarvitsen pankin palveluja . Enkä halua tilailla aikoja .sitten kun yrittelee hoidella muista asioita esin tilata lääkärin aikaa
        Olet jonossa numero 47 kiitos kun odotat ,
        verovirastoon vuorosi on numero 13
        Tilaat tavaraa kaupasta , kiitos tilauksesta tuomme huomenna kell 16 00 .siis kaikki on vaan suunniteltava siinä se menee ihmisen aika ja halut olla mukana robotti yhteiskunnassa
        Minne sitä muuttaisi missä saisi tunne olevansa vapaa ja tarvittaessa mennä hoitelemaan asioita silloin kun se itselle sopii , yhteiskunta toimii viiveellä .

Et saa missään palvelua ,just silloin kun haluat.

• Anonyymi

Yritykset puhuvat entistä enemmän palvelusta, mutta tarjoavat sitä
      yhä vähemmän. Pankit eivät tarjoa enää mitään. Itse saat palvella itseäsi
      nettipankissa jos osaat ja siitäkin veloitetaan tililtäsi kuukausimaksu.

• Anonyymi

Ei minulla edes ole älypuhelinta , on vaan tavallinen näpykänny , jolla aivan hyvin pärjjään.
      Kotona tämä pöytäkone. Tämä riittää minulle.

• Anonyymi

Samoin minulla on vain näpykänny eikä siihen saa mitään maksusovelluksia,
        joilla kaupassa maksaisi. Pankkikortilla maksan ja rahaa on aina lämiskässä
        sen verran, että jos pankkiyhteydet on poikki voin maksaa rahalla.
        Vai käykö sekään jos pankkiyhteydet on poikki ? Kai kassakone sentään toimii
        kassakoneena ?

• Anonyymi

Onneksi pärjää vielä tietokoneella, aniharvoin tarvitsee pankissa käydä,
      mutta kaikilla ei ole internettiä eivätkä osaisi sitä käyttää tai pystyisi
      terveydellisistä syistä. Jos minullakin alkaa muisti pahemmin huonontua
      miten mahdan pärjätä, keltä saan apua ? Ainoa läheinen on ulkomailla
      töissä.

• Anonyymi

Mitä palvelu on ?

Palvelu ei ole netin kotisivuja, joille meidän pitää kirjautua monimutkaisesti
      päästäksemme palvelemaan itseämme !

Palvelu on sitä, että saa kohdata ihmisen.

• Anonyymi

Lataa apsit ja osta i pad tai muu applen laite , että voit kirjautua facetimella paitsi pankkiin tunnuslukutaulukolla.

• Anonyymi

Pankkiin soittaminen saa ihmisen hermot kestokyvyn rajamaille.
      Yksinkertaistakaan asiaa et saa tietää käymättä koko ruljanssin läpi.
      Ensin valitset kielen.
      Sitten valitset jonkun vaihtoehdoista 1-5.
      Kun olet valinnut jonkun, joudut taas valitsemaan jonkun vaihtoehdoista 1-5.
      Siinä välissä kuuntelet pakosta pankin ohjeita: "Voit myös hoitaa asiasi
      osoitteessa www.piste pankki. fi jne.
      ja taas odotat: "Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ....
      vastaamme sinulle niin pian kuin mahdollista".

Koko ajan kallis maksu raksuttaa, vaikket ole saanut vielä ensimmäistäkään
      palvelua.

Puhelun alussa ilmoitetaan, että puhelu nauhoitetaan "asiakaspalvelun
      kehittämiseksi", vaikka todellinen syy on varmaankin saada kiukkuisimmat
      asiakkaat hillitsemään itsensä.

Kesällä lomallani toisella paikkakunnalla minulta meni tunti, monta yritystä,
      vain että saisin kysytyksi milloin saisin ajan paikalliseen pankkiini !!!

Kirosin yllättävää tilannetta mikä eteeni tuli, koska pankki teki kaiken
      mahdollisimman vaikeaksi.

• Anonyymi

Verkkopankin kautta voi lähettää viestiä kirjallisena, mutta eihän se välttämättä lomalla onnistu, eikä varsinkaan jos on kiireellistä asiaa.

• Anonyymi

Kaupassakäynti on jo vanhanaikaista, palvelijat hoitavat homman.

• Kyllä aina välillä tuntuu siltä että aika on ajanut meikäläisen ohi. Vaikka mitään suurempia hankaluuksia tai pahempaa eriarvoisuutta en ole vielä kokenut ja pärjään tietotekniikkaa vaativissa asioiden hoidossa noin keskimäärin tai sitä paremmin ikäisekseni, niin ainakin välillä kaipaa niitä aikoja kun sai henkilökohtaista palvelua. Mikään sen miellyttävää kuin iloisesti hymyilevä kaunis nuori ihminen ottaa asiasi hoitaakseen etkä tarvitse edes prillejä siihen!

Viimeiksi kun sai hävetä omaa tyhmyyttään oli lentokentällä, jossa aikaisemmin matkustellessani olin pärjännyt tosi hienoisti: paperit annettiin käteen jollekin virkailijalle ja tervetuloa lennollemme! Nyt mentiin läpi monesta kontrollista joissa näytettiin vain puhelimesta tai jostain paperista QR-koodi ja minä äimän käkenä kunnes yksi ylimielisen oloinen nuori juippi näytti minulle kädestä mihin se koodi laitetaan ja miten päin. Toivotaan vain jos joskus vielä joudun vastaavaan tilanteeseen muistan vielä mikä koodi ja mihinpaikkaan tai sitten ehkä ne on muuttaneet taas kaikki systeemit ja se onkinjoku muu koodi ja ja se laitetaan nurinpäin johonkin tapin päähän .

Nykyisin kieltäydyn matkustamasta ilman että teknillisesti valveutuneempi mieheni hoitaa nämä asiat. Osaan toki tilata ja maksaa lentolipun netissä, jopa hankkia boarding passin digitaalisesti ja maksut sujuvat puhelimella swishaten (Ruotsin vastine Suomen MobilPay), mutta pankeissa en ole käynyt ainakaan kymmeneen vuoteen ja osaan skannata ostokseni itse kaupoissa, mutta kivempi mennä kassalle, jossa istuu ihminen.

Koska me eläkeläiset ei olla aivan yhtä skarppina näissä teknologiaa vaativissa asioissa niin meitä huijataan, petkutetaan ja petetään minkä sielu sietää. Kukapa meistä somessa seikkalleivista ei olisi saanut ystävyyspyyntöjä aivan tuntemattomilta lääkäreiltä asianajajilta ja prinsseiltä tai vain esim. Keanu Reevesiltä, joka on korviaan ihastunut sinuun profiilikuvasi perusteella !

Pankkitunnusta tarvitsevia, postikuluja hinkuavia, tulliin juuttuneiden tavaroiden kuljettajia....lista on loputon. Jotkut, itseään ihan tolkun ihmisinä pitäneet eläkeläiset, ovat tulleet huijatuiksi suuria summia , kun huijaaja on alkanut stressaamaan puhelimessa ja sitten suojelumekanismit ovat pettäneet.

• Anonyymi

Sinähän voit laittaa puhelimen kaupassa sitä vehjettä vastaan joka skannaa hinnan silloin ei tarvitse mitään koodeja näppäillä , kone ottaa automaattisesti maksun . Moni vanhempi tekee niin .
      Ja sitten voi hommata sellaisen pienen tatsikynän jossa on kuminen tuppo päässä millä voi lyödä koodit . Niinhän se on ettei vanhana ole helppo oppia siihen aikaan kun minä opettelin niin lapsenlapsi laittoi paperille ylös miten teen ja numeroi joka asian ykkösestä ylöspäin sillä tavalla opin helposti kohta kohdalta pääsi tulokseen

• Anonyymi

En halua ostaa älykännyä. Tietokone on pöydällä.

• Anonyymi

Jonotan kiltisti kassaneidin pakeille, vaikka cittarissa ja prismassa jatkuvasti kuuluttavat itsepalvelusta.
      En halua nakertaa pienipalkkaisten kassojen työtä, omalla vaivannäöllä.

• Anonyymi

Ottakaa huomioon , että jatkossa mitään virallisia asioita ei tule paperisena. Ne tulee jok suomi.fi, tai kivra, tai omaposti, tai traficom tai omakanta tai , ect , siis kaikki eri appeihin.

Elämä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4628
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3949
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3500
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3268
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2583
    6. 280
      2420
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1850
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1822
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1526
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      9
      1195
    Aihe