Tuli tuossa uutisessa esiin murteet.

Anonyymi-ap

Olen eteläpohjanmaan asukkaita ja olen asunut eri puolilla kotimaata. Monesti olen joutunut peittelemään murrettani keskustelussa.

Vakava asia ei mennyt perille, kun esitin omalla murteella asian. Vastapuoli keskittyi kuuntelemaan puheeni murretta, eikä esittämääni asiaa.

13

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Murretta puhuvaa henkilöä on lysti kuunnella.
      Juha Miedon eduskunnassa pitämää puhetta, on nauhoitettu juuri hänen juurevasta pohjalaismurteesta.

• Anonyymi

Ihan niin kiva on kuunnella mutta toiset katsovat että sellainen joka puhuu murteella olisi jotenkin hieman tyhmä , niitä silmäyksiä on tullut nähtyä . Käly ei muuttanut koskaan murretaan miksikään puhui koko elossa olonsa ajan murretta.

• Anonyymi

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kun töissä esitin jotain, varsinkin jos kritisoin, se asiallinen kritisointini yritettiin vesittää sillä että alettiin naureskelemaan murteelleni. Ensin meni lankaan ja häkellyin ja juttu jäi siihen mutta yksin raivosin itselleni että olenpa heikko. Niinpä opettelin puhumaan kirjakielellä, olin hommissa jossa jouduin aika paljon ihmisten kanssa tekemisiin. Ja sitten opettelin torumaan vähän terävin sanakääntein naureskelijaa jos putkahtikin muutama murresana. On väärin että murretaan pitää hävetä.
      Nyt eläkkeellä juttelen usein sisarusteni kanssa E-pohjanmaalle ja murre on palannut takaisin. Nyt voin jo muutenkin puhua lähes mitä ja miten sattuu, ei haittaa enää naureskelut.

• Anonyymi

Etelä-Pohjanmaan murre on ihanaa mielestäni, äitini on lähtöisin sieltä ja itsekkin asuin iällä muutaman vuoden ja menin sitten eteläpohjalaisen kanssa avioonkin oikein nautin siitä murteesta ja ilmaisuista millä selitettiin asiat. Anoppi kun kävi Vaasassa minun kanssani ostoksilla niin puhui Etelä-Pohjanmaan murretta ettei kauppiaatkaan aina pysyneet mukana . Oli se ihanaa aikaa ja vieläkin yritän puhua sillä murteella kun puhun sukulaisten kanssa. Puhelimessa

• Anonyymi

Kun poikkean Seinäjoella, tuttavani luona, menen paikalliseen kahvioon, tai huoltoaseman kahvinurkkaan, vain kuuntelemaan murretta.
      Puhun murteiden sekameteliä, yritän puhua niin, että murteet pysyvät piilossa ja tasapainossa.
      Uudellamaalla tuntee vieraspaikkakuntalainen itsensä todella vieraaksi. Kaveriksi pääsyyn tarvitset aikaa.
      Lieneekö siihen perisynnit, heimojen taistot ja seuraukset.

• Anonyymi

Raumlaine on sukkela sanoissaan.
      Viäl vois jottai tilat, sanoi, vaikka vatsa oli täynnä.

• Anonyymi

Savolaisille viäntäjille kyllä naureskellaan avoimesti.
      Oikeeta savoa kuulee puhuttavan entisessä Kuopion läänissä, kun taas Mikkelin ja Savonlinnan seudut kuuluvat jo siirtymämurteisiin.
      Savonlinnassa vilahtaa puheessa usein mie ja sie.

• Anonyymi

Murteet on hienoja, ei missään tapauksessa mitään hävettävää puhua murteellaan, olisi tosi ikävää kuunnella kaikkien suusta sitä samaa oikeaoppista kirjakieltä.
      Mulloli paljo tyäkavereina maakunnasta miähiä, niitoli kiva kuunnella.

• Anonyymi

Minusta on hauska huomata, että tamperelaisten murre ei katoa, kyllä kuulee vieraankin puheesta, että aksentti on sieltä kotoisin.
      Muistan nuoruudestani, että kun junalla kulki Helsingistä Turkuun, niin siinä Salon kieppeillä matkustajien puheeseen tuli länsisuomalainen nuotti, vakka murretta ei ehkä kuultukaan. Itsekin huomasin siirtyväni murteen puolelle, mitä pitemmälle matka jatkui.
      Ni oikke.
      Mkr.

• Anonyymi

Kyl munst o hauska huamat, et tamperelaiste murre ei kato, kyl kuule vierankin puheest et ei sunkka aksentti o sielt kotosi. Muistan täsä ny nuaruurestan, et ku junal tul Helsinkist Turku, niin siin Salon kieppeil matkustajien puhesse tul länssuamalaine nuatti, vaik murret ei ehk kuultukka. Itekki huamasin et siirtysin murten pualel, mitä piremmäl matka jatkusis

• Anonyymi

Olen asunut eri murre alueilla.
      Ihailen ihmisiä jotka puhuvat omalla murteellansa.
      Kyllä me yleensä ymmärrämme mitä puhuja sanoo, vaikka joidenkin murteiden yksittäisiä sanoja pitää pyytää ns. suomentamaan.
      Samoja sanoja kyllä esiintyy kaukana toisistaan olevien murretyyppien puhekielissä.
      Olen oleskellut paljon Inarin ja Ivalon tienoilla, ainoa mitä en ymmärrä, on saamen kieli, vain muutaman tunnen.
      Mutta kielemme rikkaus ovat murteet.

Nyt alkaa kaikkien liikkeiden, pienten yritysten, kuppilan ja kahvilan nimi olemaan vieraskielinen.
      Tulee aika ettei omaa kieltä puhu kukaan.

• Anonyymi

Jos ei ymmärrä saamen kieltä, ei voi puhua saamea
        M. Nykänen

• Anonyymi

En taija kehata puhua mittään.
      Soliki jonku pimiää touhua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1600
    2. 210
      1487
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      990
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      777
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      745
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      702
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      695
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      692
    10. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      686
    Aihe