Väliaikaisen ajokiellon kesto?

Syvästi Katuva

Satuin epähuomiossa ajamaan hetkellisesti varsin huomattavaa ylinopeutta (kyseessä oli ohitustilanne ja tapahtumapaikkana ohituskaista / jyrkkä alamäki) alueella jossa on voimassa 100km/h nopeusrajoitus. Tutka nappasi hetkelliseksi nopeudeksi hieman alle 140km/h ja kotiinviemisinä oli poliisin väliaikainen ajokielto ja vähän muutakin. Sakot tuli siis jo paikan päällä (22ps)....en viitsi edes mainita itse sakon suuruutta, sinne meni kuitenkin nelinumeroinen luku.

Nythän tuosta rapsahtaa uuden TLL:n mukaisesti 1-6kk ajokielto, mutta itse mietiskelen että mikähän se on tuolta väliltä? Ajokokemusta on kertynyt vajaat 15 vuotta ilman ainuttakaan ylinopeussakkoja saati muita rikkeitä. Poliisilaitoksella on jutustelua tiedossa loppuviikosta, jolloin selviää sanktiot.

Olen rangaistukseni ansainnut (rike se on hetkellinenkin ylinopeus) ja tekoani en voi muuta kuin katua, joten sen suhteen asiassa ei ole mitään epäselvää. Sen voin sanoa, että ei tule ainakaan koskaan toistumaan moinen sekoilu, oli sen verran kova "herätys".

24

24775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooseppix

Veikkaisin kuukautta, jos sinulla ei ole jotain erityisen pätevää syytä jolla lyhentää sitä.

• Syvästi Katuva

No kohtahan tuo nähdään, toivon toki tuota itsekin, koska muutan pysyvästi ulkomaille heinä/elokuun vaihteessa. En sitten tiedä onko maastamuutto mikään riittävä peruste. Menee toki hieman hankalaksi (muutto -ja työkuviot) jos kortti jää Suomeen ja itse olen toisella puolella maapalloa.

Hävettää pirusti sotkea koko perheen kesälomakuviot ja muutot yhdellä ylinopeudella, mutta näin siinä nyt pääsi käymään...

• kohta kortiton
        Syvästi Katuva kirjoitti:

No kohtahan tuo nähdään, toivon toki tuota itsekin, koska muutan pysyvästi ulkomaille heinä/elokuun vaihteessa. En sitten tiedä onko maastamuutto mikään riittävä peruste. Menee toki hieman hankalaksi (muutto -ja työkuviot) jos kortti jää Suomeen ja itse olen toisella puolella maapalloa.

Hävettää pirusti sotkea koko perheen kesälomakuviot ja muutot yhdellä ylinopeudella, mutta näin siinä nyt pääsi käymään...

Onhan tuo uusi laki noiden ylinopeuksien suhteen ihan "ÄLYTÖN". Tuo sinunkin tapauksesi oli aivan vahinko ja tuskin mitään vaaraa kellekään aiheutit. Itse ajoin juuri 40 alueella 71 tutkaan. En jaksa selittää koko asiaa, mutta jopa poliisi sanoi, että selkeä vahinko. Alamäki ja aurinko paistoi suoraan silmiin jne... Taisi olla mulla 4 sakko 2 vuoden sisään joten taidan minäkin päästä kuultavaksi. Tapauksesta on nyt 2-3 viikkoa aikaa eikä ainakaan vielä ole mitään kuulunut.

• Susi
        kohta kortiton kirjoitti:

Onhan tuo uusi laki noiden ylinopeuksien suhteen ihan "ÄLYTÖN". Tuo sinunkin tapauksesi oli aivan vahinko ja tuskin mitään vaaraa kellekään aiheutit. Itse ajoin juuri 40 alueella 71 tutkaan. En jaksa selittää koko asiaa, mutta jopa poliisi sanoi, että selkeä vahinko. Alamäki ja aurinko paistoi suoraan silmiin jne... Taisi olla mulla 4 sakko 2 vuoden sisään joten taidan minäkin päästä kuultavaksi. Tapauksesta on nyt 2-3 viikkoa aikaa eikä ainakaan vielä ole mitään kuulunut.

Onneksi laki nimittää tuota "vahinkoa" rikokseksi.

Mielestäsi rattijuopumuskin on varmaan vahinko?

• abc
        kohta kortiton kirjoitti:

Tieliikenteeseen liittyvät sanktioinnit liittyvät niin sanotun presumoiden vaaran -periaatteeseen. Näin ollen luonnollisesti tiedollinen, mutta myös ns. tiedoton tuottamus tulevat rangaistaviksi.

Kannataa siis 'pysyä hereillä'.

• Kohta kortiton
        Susi kirjoitti:

V*ttu, ääliömäinen kysymys. Rattijuopumus on pikkasen eri asia, herää pahvi.

Juopunut lähtee tieten tahtoen liikenteeseen, mutta pieni ylinopeus voi todellakin syntyä vahingossa esim. ohittaessa, alamäessä jne...

Ja sitä paitsi onhhan se nyt sanomattakin selvää, että juopunut on pikkaisen vaarallisempi liikenteessä kuin pientä ylinopeutta ajava.

• Kohta kortiton
        Kohta kortiton kirjoitti:

Juopunut lähtee tieten tahtoen liikenteeseen, mutta pieni ylinopeus voi todellakin syntyä vahingossa esim. ohittaessa, alamäessä jne...

Ja sitä paitsi onhhan se nyt sanomattakin selvää, että juopunut on pikkaisen vaarallisempi liikenteessä kuin pientä ylinopeutta ajava.

Ja sitä paitsi ylinopeus ei ole mikään rikos vaan rikkomus. Kyllä on tampioo porukkaa jos pienen ylinopeuden ja rattijuopumuksen rinnastaa toisiinsa. Ajele mun puolesta vaikka kahtakymppiä niin et ainakaan tee mainitsemaasi rikosta!

• Jooseppix

Ja sitä paitsi ylinopeus ei ole mikään rikos vaan rikkomus. Kyllä on tampioo porukkaa jos pienen ylinopeuden ja rattijuopumuksen rinnastaa toisiinsa. Ajele mun puolesta vaikka kahtakymppiä niin et ainakaan tee mainitsemaasi rikosta!

Niin kyllähän ylinopeuskin on rikos. Riippuu vain nopeudesta ja paikasta. Ylinopeus voi olla törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, liikenneturvallisuuden vaarantamista tai liikennerikkomus. Kyllä ne rikoksia on, mutta toiset vähäisempiä, joten niitä kutsutaan silloin rikkomuksiksi.

On siis "rikollista" ajaa ylinopeutta vaikka rangaistuslapussa lukisikin liikennerikkomus. Jos se ei olisi rikos, ei siitä voisi rangaistakaan. Näin ajattelen minä.

• Susi

Jos ei omin aistein erota yli 75% eroa sallittuun nopeuteen täytyy olla jo jotain vikaa aivosoluissa, aisteissa ja päättelykyvyssä. Erityisesti jos tätä pitää pienenä ylinopeutena.

Rikos se rikkomuskin on, näpistelijä ei mielestäsi ole varas?

Tietääkseni lähes kaikki rattijuopot ovat perustelleet tekoaan vahingoksi.

Hyvä asenne "en mä ole vaarallinen mutta ne juopuneet".

• Syvästi Katuva
        abc kirjoitti:

Tieliikenteeseen liittyvät sanktioinnit liittyvät niin sanotun presumoiden vaaran -periaatteeseen. Näin ollen luonnollisesti tiedollinen, mutta myös ns. tiedoton tuottamus tulevat rangaistaviksi.

Kannataa siis 'pysyä hereillä'.

Näinhän se on, kannattaa pysyä hereillä. Omalla kohdallani luulen, että tämä tapaus muistetaan vielä pitkään ja tapaus sai miettimään omia ajotapoja. Luulen että hereillä ollaan jatkossa vieläkin tarkemmin:) Eihän tuota tekoa voi mitenkään puolustella, enkä haluakaan näin tehdä.

Sen voisin kertoa kaikille kuskeille, että olkaahan tarkkana ja ajelkaa varoivaisesti liikenteessä. Itse ajelen nyt polkupyörällä vielä seuraavat vajaat 2 kuukautta (ajokielto oli tosiaan enemmän kuin 1kk vaikkei minulla ollut yhtään aikaisempaa rikkomusta alla).

Hyvää Kesää ja turvallisia kilometrejä kaikille!

• kesää
        Syvästi Katuva kirjoitti:

Näinhän se on, kannattaa pysyä hereillä. Omalla kohdallani luulen, että tämä tapaus muistetaan vielä pitkään ja tapaus sai miettimään omia ajotapoja. Luulen että hereillä ollaan jatkossa vieläkin tarkemmin:) Eihän tuota tekoa voi mitenkään puolustella, enkä haluakaan näin tehdä.

Sen voisin kertoa kaikille kuskeille, että olkaahan tarkkana ja ajelkaa varoivaisesti liikenteessä. Itse ajelen nyt polkupyörällä vielä seuraavat vajaat 2 kuukautta (ajokielto oli tosiaan enemmän kuin 1kk vaikkei minulla ollut yhtään aikaisempaa rikkomusta alla).

Hyvää Kesää ja turvallisia kilometrejä kaikille!

sinullekin, olet oiva esimerkki siitä, miten rangaistusjärjestelmän tuleekin toimia. Teit virheen ja opit siitä, ja olen aivan varma, että tämän jälkeen olet paljon turvallisempi kuljettaja kuin aikaisemmin. Näinhän se pitää mennäkin. Erityisen ilahtunut olen siitä, että et syytellyt muita (eli lähinnä poliisia...).

Aurikoisia pyöräilykelejä!

• Syvästi Katuva
        kesää kirjoitti:

sinullekin, olet oiva esimerkki siitä, miten rangaistusjärjestelmän tuleekin toimia. Teit virheen ja opit siitä, ja olen aivan varma, että tämän jälkeen olet paljon turvallisempi kuljettaja kuin aikaisemmin. Näinhän se pitää mennäkin. Erityisen ilahtunut olen siitä, että et syytellyt muita (eli lähinnä poliisia...).

Aurikoisia pyöräilykelejä!

Hyvää kesää teillekin!

No, kyllähän asia on niin, että poliisi toimi kentällä ja myös puhuttelussa erittäin asiallisesti ja oikeastaan hyvinkin ymmärtäväisesti. Laki on kuitenkin laki ja sanktiot olivat sen mukaisia, joten miksipäs sitä muita syyttelemään omasta virheestä, kyllähän syyllinen löytyy kun katsoo peiliin:)

• veronkin maksaja
        Susi kirjoitti:

Jos ei omin aistein erota yli 75% eroa sallittuun nopeuteen täytyy olla jo jotain vikaa aivosoluissa, aisteissa ja päättelykyvyssä. Erityisesti jos tätä pitää pienenä ylinopeutena.

Rikos se rikkomuskin on, näpistelijä ei mielestäsi ole varas?

Tietääkseni lähes kaikki rattijuopot ovat perustelleet tekoaan vahingoksi.

Hyvä asenne "en mä ole vaarallinen mutta ne juopuneet".

Tällaise mitättömät pikkutaajamien 40kmh rajoitukset pitäisi lailla kieltää! Käyttöä voisi olla perusteltua ala-asteiden tai päiväkotien läheisyydessä ja silloinkin vain päiväsaikaan.
        Koko tämä touhu on mennyt aivan järjettömyyksiin.
        60kmh rajoituksia ripotellaan jopa valtateille pitkin metsiä, sillä perusteella että siellä on risteys. Näitä puskia sitten ollaan tutkaamassa aamuyön hiljaisina tunteina. Hirveitä sakkoja kirjoitellaan ja moni saa kulla LP:n palopuheet ja korttejakin otetaan pois aivan turhaan. Varsinainen sakkopajatso saadaan talvella, kun tiputetaan kaikki nopeudet sillä perusteella että on pimeä! Mailmaakin kiertäneenä voin kertoa, että suurimmassa osassa asutuista maista noin puoli vuorokautta on pimeää läpi vuoden! Koko rangaistus systeemin pitäisi siirtyä paljon joustavampaan ja ympäristötekiät huomioon ottavaan systeemiin.
        Käsittääkseni niitä pitäisi sakottaa jotka kolarovat. Nykyään peräänajosta saa pienemmät sakot kuin 30kmh ylinopeudesta tyhjällä tiellä!
        Itselläni kortti on joka toinen vuosi hyllyllä.
        Kiitos LP:n "kaukopartioiden". Poliisi pitää nuhteluita ja vakuutusyhtiö maksaa turvallisen kuljettajan bonusta. Outo yhtälö? Lisäksi nämä ajokieltoajat ovat venyneet täysin järjettömiksi! Ennen sentään saattoi neuvotella jäähyn ajan vaikka kesälomalle, tai muuten vähemmän häiriötä aiheuttavaan ajan kohtaan, mutta enää sekään ei ole mahdollista.
        Hyvä mahdollisuus olisi myös ehdollinen ajokielto, mutta jostain kumman syystä sitäkään ei juuri käytetä. Monen, varsinkin suurien taajamien ulkopuolella asuvan tai töissäkäyvän olisi taloudellisesti kevyempää istua 1kk vankilassa kuin olla 2kk ajamatta. Täytyy muistaa, että suurimmassa osassa maata julkinen liikenne on ja pysyy utopiana. Loppupeleissä karu totuus on se että, toimeentullakseen liikkua on pakko, oli korttia tai ei. Käytännössa hyvin monella ajokielto muodostuukin ehdolliseseksi, koska vaihtoehtoja ei ole.

• Mieletön katumus

Hei, onko kellään kokemusta vastaavasta.
        Kärysin ratista ja puhallus näytti 3,03 promillea. Minkähänlaista ajokieltoa voisi olla odotettavissa?

• Mappeli76
        Susi kirjoitti:

Kyllä se monta kertaa on ajettava samaa vauhtia kun muukin liikenne, oli nopeus mikä hyvänsä. Muuten tehdään ihan älyttömiä ohituksia, soitellaan torvee ja heilutellaan sentteriä tehosteeks.

• Lakinainen
        veronkin maksaja kirjoitti:

Tällaise mitättömät pikkutaajamien 40kmh rajoitukset pitäisi lailla kieltää! Käyttöä voisi olla perusteltua ala-asteiden tai päiväkotien läheisyydessä ja silloinkin vain päiväsaikaan.
        Koko tämä touhu on mennyt aivan järjettömyyksiin.
        60kmh rajoituksia ripotellaan jopa valtateille pitkin metsiä, sillä perusteella että siellä on risteys. Näitä puskia sitten ollaan tutkaamassa aamuyön hiljaisina tunteina. Hirveitä sakkoja kirjoitellaan ja moni saa kulla LP:n palopuheet ja korttejakin otetaan pois aivan turhaan. Varsinainen sakkopajatso saadaan talvella, kun tiputetaan kaikki nopeudet sillä perusteella että on pimeä! Mailmaakin kiertäneenä voin kertoa, että suurimmassa osassa asutuista maista noin puoli vuorokautta on pimeää läpi vuoden! Koko rangaistus systeemin pitäisi siirtyä paljon joustavampaan ja ympäristötekiät huomioon ottavaan systeemiin.
        Käsittääkseni niitä pitäisi sakottaa jotka kolarovat. Nykyään peräänajosta saa pienemmät sakot kuin 30kmh ylinopeudesta tyhjällä tiellä!
        Itselläni kortti on joka toinen vuosi hyllyllä.
        Kiitos LP:n "kaukopartioiden". Poliisi pitää nuhteluita ja vakuutusyhtiö maksaa turvallisen kuljettajan bonusta. Outo yhtälö? Lisäksi nämä ajokieltoajat ovat venyneet täysin järjettömiksi! Ennen sentään saattoi neuvotella jäähyn ajan vaikka kesälomalle, tai muuten vähemmän häiriötä aiheuttavaan ajan kohtaan, mutta enää sekään ei ole mahdollista.
        Hyvä mahdollisuus olisi myös ehdollinen ajokielto, mutta jostain kumman syystä sitäkään ei juuri käytetä. Monen, varsinkin suurien taajamien ulkopuolella asuvan tai töissäkäyvän olisi taloudellisesti kevyempää istua 1kk vankilassa kuin olla 2kk ajamatta. Täytyy muistaa, että suurimmassa osassa maata julkinen liikenne on ja pysyy utopiana. Loppupeleissä karu totuus on se että, toimeentullakseen liikkua on pakko, oli korttia tai ei. Käytännössa hyvin monella ajokielto muodostuukin ehdolliseseksi, koska vaihtoehtoja ei ole.

Kierrä sinä vaan maailmaa vaikka lopun ikääsi. Laki on laki.

• Kohta kortititon

Ei näytä edes mitään linjaa olla poliiseilla siihen, koska kortti otetaan pois. Kaveri ajoi 50 alueella 98 ja sai vaan sakot. Ei puhettakaan siitä, että kortti olisi lähtenyt. Samanlaisia tapauksia tiedän muitakin.

• BMF

Jep,

on se outoa että välillä ylinopeutta saa tulla vaikka kuinka paljon ja sakoilla selviää.
        Itse ajoin viime kesänä moottoripyörällä tutkaan 40-aluella 84km/h ja muutamat päiväsakot tuli(Tapahtui Helsingissä)

Nyt viime sunnuntaina tulin juhannuksenvietosta ja ajoin tutkaan 80-alueella 123km/h ja tästä sitten kortti lähti ja törkeät sakot tuli(Tapahtui Jyväskylässä)

No, omaa tyhmyyttä... kyllä rauhottaa....

• lehtiä

tai kuuntele uutisia, tiedät enemmän. Uusi laki on sellainen, että lyhin ajokortiton aika on kuukausi, ei ole enää poliisin ratkaistavissa, saako kortin takaisin. Huh, mitä tietämättömyyttä.

• Jugi

Väliaikainen ajokielto on aina toistaiseksi voimassa oleva. Eli kestää ainaki siihen saakka, että poliisi tai käräjäoikeus sen määrää määräaikaisena.

• ...

meillä tuli sakkoja nelinumeroinen summa ja nopeutta oli 60h/km alueella silmämääräisellä arvioinnilla 110km/h.kortti pois 3kk...

• Katuva

Itse ajoin työautolla 80 alueella 125kmh vastaan tulevan poliisiauton tutkaan. Ei pysäytetty tienpäällä vaan kirje tuli postissa 3 viikon kuluttua että laitoksella pitäisi tulla käymään. Sakkoa tuli 26 päiväsakkoa ja 2kk kortti hyllyllä vaikka toimeentuloni riippuu ajokortista. Ei selittelyt auttanut ja ei ole takana aikaisempia liikennerikkomuksia. Nyt saikulla seuraavat pari kk....

• aaaaaaasd

Eihän tässä sun pidä katua sitä että suomessa on näin älyttömät liikennelaita

• autoilevainen

Kyllä taas "isoveli" kyykyttää monessa tapauksessa tavallisia rehtejä kansalaisia.
        Kaikissa kuvaamissanne tapauksissa ensin annetaan sakot ja sitten vielä viedään kortti pois. Eli rankaistaan tuplasti.

Otetaanpa esimerkki: Kaikki tietävät, kuinka helposti 50- tai 60- nopeusalueella ajetaan, ihan epähuomiossa, ylinopeutta. On aivan mahdollista, että näin käy kelle tahansa paljon ajavalle, siis vahingossa, epähuomiossa. Erehtyminen on inhimillistä. Vuoden sisään voi helpostikin saada kolmet sakot, jolloin kortti lähtee. Jos kysymyksessä on työmatka vaikeiden kulkuyhteyksien päästä, on moraalisesti väärin estää työnteko tai ajaa näin sairauslomalle.

Järkeä näihin ratkaisuihin, autoilu kun on muutenkin kallista ja hankalaa Suomessa

Pohdiskelija

Kyllä oliisi ja oikeusviranomaiset

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      226
      1633
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1478
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      173
      1251
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      38
      1234
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1087
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      51
      964
    7. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      189
      918
    8. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      284
      892
    9. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      25
      828
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      48
      827
    Aihe