Onko aihetta kuinka vakavasti huolestua kun kylmillään olevan saunatuvan sisälle muodostuu jäähilettä sisäseiniin, ikkunoihin ja sisäkattoon kun lämpötilat vaihtuu plussakelien ja pakkasten välillä? Korvausilmaventtiilejä ei ole, mutta pelti auki. Mökki remontoitu parikymmentä vuotta takaperin ja ollut tuolla tavalla siitä lähtien talvet kylmillään edellisen omistajan aikana. Kuivuuko tuo kosteus pois keväällä kun tuulettaa kun tulee pidempi lämmin ja kuiva jakso ja reilusti tuulettaa vai pitäisikö nopeasti tehdä jotain toimenpiteitä? Mökissä kuitenkin vielä ollut hyvä ilma eikä ylimääräisiä hajuja.
Kylmän hirsimökin sisäpuolinen kosteus
5
207
Vastaukset
> Korvausilmaventtiilejä ei ole, mutta pelti auki.
Ilma liikkuu paljon paremmin, jos on sekä tulo että poisto. Jos minä olisin tuolla, niin lisäisin toiselle puolelle mökkiä toisen reiän, vaikka sitten suljettavan jos jostain syystä on tarvetta pitää joskus kiinni (en heti keksi miksi).
Tai no, lisäisin ehkä kaksi aukkoa. Saisi kuivaksi saunan helpommin, ei aina tarvitsisi polttaa ylimääräistä pesällistä.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta!
- Anonyymi
Oletettavasti ongelma koskee ennemminkin tuvan puolta kuin saunaa (jossa kiuas vaatii niin paljon ilmaa että onhan siellä oltava korvausilma-aukko)? Tosiaan kyllä tuvassakin jonkinlainen tulo korvausilmalle saisi olla.
Aihetta sivuten Strömsössä rakentelivat muutama vuosi sitten tällaisen (ja kai vastaavia on saatavana valmiinakin):
https://yle.fi/aihe/a/20-10001497
Rakenna yksinkertainen aurinkokeräin ja paranna kesämökin tai varaston sisäilmaa – mestaripuuseppä Jeremy Crotts näyttää, miten se tapahtuu- Anonyymi
Kiitos vastauksesta!
- Anonyymi
Siitä siis puuttuu kissan luukut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1044641Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743911391- 1861072
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091062Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86970Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64901
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11892tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10877- 64866