Outo sähkönkulutuksen nousu

Anonyymi-ap

Tää ei nyt varsinaisesti liity kodinkoneisiin, mutta... Tuleeko kellekään mieleen mikä voisi aiheuttaa kaukolämmöllä lämpiävän kerrostalon kaksiossa yhtäkkisen 12 k Wh sähkönkulutuksen nousun joulukuussa marraskuuhun verrattuna? Ei oikein löydy järjellistä selitystä.

Pyykinpesukoneen ja kuvausrummun syytä se ei voi olla, koska käytin niitä melkeimpä vähemmän kuin marraskuussa. Tiskikonetta käytin samalla lailla kuin marraskuussa ja yksi pesukerta ei aiheuta edes 1 kWh kulutusta. Roboimuri imuroi samallalailla kuin ennenkin ja se nyt kuluttaa todella vähän. Tietokoneet oli päällä kokoajan kuten marraskuussakin. Airfryeriä käytin samalla lailla kuin marraskuussakin. Hellaan ja uuniin en koskenut ollenkaan joulukuussa enkä marraskuussa. töllö ei ollut päällä minuuttiakaan. Silti jostain syystä kulutus nousi 12 kWh. Ainut mikä tulee mieleen on vedenkeitin, join enempi teetä joulukuussa. Mutta on vaikea uskoa, että sekään nyt 12 kWh kulutuksen nousua olisi aiheuttanut, en nyt niin paljon enempää teetä juonut. Leivänpaahdintakin käytin samaan tapaan kuin marraskuussa. Eli mikä kumma sitten sen aiheutti?? Mieleen tulee jääkaappi ja pakastin, mutta niiden säätöjä en ole muuttanut ja kun ilmat on jäähtynyt loppuvuotta kohti niiden kulutuksen ei pitäs ainakaan nousta. Eli öh... Kylppärin lattialämmityskään ei ole ollut päällä, koska hyvän ilmanvaihdon takia lattia kuivuu muutenkin nopeasti.

Talo on suht uusi, noin 13 vuotta vanha. Talossa on koneellinen ilmanvaihto ja kylppärissä on pöntön yläpuolella se kuumavesiputkihäkkyrä mihin voi laittaa vaikka rättejä kuivumaan, mutta eikös siinä vain kierrä kuuma vesi? Ei siinä ole mitään säätöjäkään.Eli mikä perkeleaiheutti 12 kWh kulutuksen nousun?

24

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Mielenkiintoinen aloitus. Itse en osaa kuitenkaan vastata.

• Anonyymi
      UUSI

Niin ja RuuviTag -lämpötila-anturien mukaan jääkaapin ja pakastimen lämpötilat on aivan samoissa rajoissa kuin marraskuussa ja kutakuinkin optimaaliset siihen nähden mitä niille suositellaan. Pakastimen lämpötila keikkuu sekin muutaman kymmenyksen tarkkuudella -18 asteessa missä sen kuuluu ollakin. Jokunen kymmenys ylös tai alaspäin vaihtelua.

• Anonyymi
      UUSI

Onko kulutus aikaisempina kuukausina siis muka ollut vakio? Tuo kulutuksen muutos on kuitenkin kohtuullisen pieni, verrattuna siihen, että sähkölaitteita on kuitenkin melko paljon. Mutu-tuntumalla ei voi paljon päätellä.

• Anonyymi
        UUSI

No ei se tietenkään ole vakio ollut aiempina kuukausina, mutta kyllä 12 kWh muutos ilman mitään näkyvää syytä on aika paljon. Kuten sanoin esimerkiksi tiskikoneen yhden koneellisen peseminen tuolla omalla koneellani ei kuluta edes 1 kWh pesua kohden, joten se tarkottas ennoin 13 koneellista. Se on aika paljon ilman mitään järjellistä syytä. Yhteen koneelliseen kuluu noin 0.8 - 0.9 kWh tolla koneella, joten....

• Anonyymi
      UUSI

12kWh ei kyllä ole paljon mitään. Jo pelkkä päivän lyheneminen ja valojen poltto & jouluvalot voi selittää sen, eihän se päivää kohden ole kuin n. 0,4kWh. Ja se vedenkeitinkin taitaa haukata useamman kilowatin.

• Anonyymi
        UUSI

PS. Joulukuussa on lisäksi yksi päivä enemmän ja 12kWh vastaa ainakin meillä n. yhden päivän kulutusta ;)

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä se on aika paljon kun tiedän ihan tasan tarkalleen, että laitteiden käyttöni ei eroa mitenkään käytännössä marraskuun käytöstä. Sitäpaitsi valot nyt ei kaksiossa tollasia määriä kuluta kuukaudessa, ei etenkään kun käytössä on älyvalot jotka sammuu liiketunnisteimella. eli valot sammuu itsestään huoneista, joiss ei olla ja liikuta. Jouluvaloja ei ole ollut ja eihän nyt ledeistä koostuvat jouluvalot kuluta muutenkaan tommosia määriä. Samaten vedenkeitintä olen tietysti olen tietysti käyttänyt hiukan enemmän joulukuussa marraskuuhun verrattuna, mutta en kyllä 12 kWh verran taatusti. Eihän se muutenkaan ole päällä kuin hetken aikaa kerrallaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

PS. Joulukuussa on lisäksi yksi päivä enemmän ja 12kWh vastaa ainakin meillä n. yhden päivän kulutusta ;)

Sinulla ehkä voi mennä 12 kWh vuorokaudessa, mutta itselläni kulutus oli viime vuoden aikana keskimäärin 4.3 kWh vuorokautta kohti, eli toi havaitsemani omituinen 12 kWh kulutuksen nousu joulukuussa tarkottas kolmen päivän kulutusta. eli se ei riitä selitykseksi, että joulukuussa on yksi päivä enemmän kuin marraskuussa. Kaiken lisäksi olin marraskuussa jouluna joka päivä kotona, mutta joulukuussa olin pari päivää siskoni luona, eli olin joulukuussa kotona yhden päivän vähemmänkuin marraskuussa. Silti kulutus nousi jostain syystä kolmen päivän kulutuksen verran mikä on kyllä aika omituista Mitään kinkun paistamisia jne en tehnyt siis ollenkaan..

• Anonyymi
        UUSI

Koko vuoden 2024 sähkönkulutukseni oli siis 1572.3 kWh, joka tarkottaa keskimäärin noin 4.3 kWh kulutusta vuorokautta kohden. Asun yksin kaksiossa, jonka vuoksi kulutukseni ei ole vuodessa tuota suurempi. Tuo omituinen 12 kWh kulutuksen nousu tarkottaa siis noin 3 vuorokauden kulutusta lisää jostain kumman syystä...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ehkä voi mennä 12 kWh vuorokaudessa, mutta itselläni kulutus oli viime vuoden aikana keskimäärin 4.3 kWh vuorokautta kohti, eli toi havaitsemani omituinen 12 kWh kulutuksen nousu joulukuussa tarkottas kolmen päivän kulutusta. eli se ei riitä selitykseksi, että joulukuussa on yksi päivä enemmän kuin marraskuussa. Kaiken lisäksi olin marraskuussa jouluna joka päivä kotona, mutta joulukuussa olin pari päivää siskoni luona, eli olin joulukuussa kotona yhden päivän vähemmänkuin marraskuussa. Silti kulutus nousi jostain syystä kolmen päivän kulutuksen verran mikä on kyllä aika omituista Mitään kinkun paistamisia jne en tehnyt siis ollenkaan..

Lisäyksenä se, että tässä kämpässä ei ole saunaa, joten sekään ei selitä tuota kulutuksen nousua. Käyn sitäpaitsi muutenkin mieluummin yleisissä saunoissa, enkä nyt tatarkota kerrostalon tai uimahallin jne saunoja vaan oikeita yleisiä saunoja.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäyksenä se, että tässä kämpässä ei ole saunaa, joten sekään ei selitä tuota kulutuksen nousua. Käyn sitäpaitsi muutenkin mieluummin yleisissä saunoissa, enkä nyt tatarkota kerrostalon tai uimahallin jne saunoja vaan oikeita yleisiä saunoja.

Tarkotus oli sanoa, että olin marraskuussa joka päivä kotona, mutta jouluna joulukuussa olin siskoni luona pari päivää. Eli olin joulukuussa yhden päivän vähemmän kotona vaikka joulukuussas onkin yksi päivä enemmän kuin marraskuussa..

• Anonyymi
      UUSI

Avaajan kannattaa alkaa pitää kirjaa kaikesta tekemisestään jotka kuluttaa sähköä ja seurata muutaman kuukauden vaihtelua. Kulutusero on kovin pieni ja rahallisesti mitätön.

• Anonyymi
        UUSI

Juu'u, paljonko 12kwh maksaa? Noin euron tai kaksi :D
        Ja kaupastahan saa kulutusmittareita. Ei kun joka pistorasiaan kulutusmittari vaan :D

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Juu'u, paljonko 12kwh maksaa? Noin euron tai kaksi :D
        Ja kaupastahan saa kulutusmittareita. Ei kun joka pistorasiaan kulutusmittari vaan :D

12 kWh... pesty & kuivattu pari koneellista enemmän pyykkiä kuin joulukuussa. Tai tiskikone jauhanut useammin (joulusapuskat).

Tai voi olla pelkkä jouluvalojen kulutus. Eihän nyt joku valonauha parvekkeella montaa wattia vie, mutta tämä kertaa 744 h/d, niin 12 kWh kulutus syntyy jo 16 W teholla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

12 kWh... pesty & kuivattu pari koneellista enemmän pyykkiä kuin joulukuussa. Tai tiskikone jauhanut useammin (joulusapuskat).

Tai voi olla pelkkä jouluvalojen kulutus. Eihän nyt joku valonauha parvekkeella montaa wattia vie, mutta tämä kertaa 744 h/d, niin 12 kWh kulutus syntyy jo 16 W teholla.

Siis pesty muutama koneellinen enemmän kuin marraskuussa...

• Anonyymi
      UUSI

Tässä talossa on kyllä koneellinen ilmanvaihto, mutta sitä ei voi itse säätää ja todennäkösesti ilmanvaihto käyttää taloyhtiösähköä eikä ole siis asuntokohtaista kulutusta. Eli sekään ei selitä tuota kulutuksen nousua, ellei sitten kuitenkin osa ilmanvaihdon kulutuksesta sittenkin ole asuntokohtasta. Joissain kerrostaloissahan näin on, mutta niissä ilmanvaihtoa voi asukas itse säätää, tässä kämpässä ei voi. Väkisin tulee mieleen, että onko jossain jokin sähkövika, joka yhtäkkiä on aiheuttanyt ylimääräisen kulutuksen. Kolmen vuorokauden kulutuksen lisäys on kyllä aika omituista ilman järjellistä syytä.

• Anonyymi
        UUSI

kuukauden kokonaiskulutuksen nouseminen kolmen päivän kulutuksen verran siis. Kuten sanoin mulla sähkönkulutus oli viime vuonna keskimäärin 4.3 kWh vuorokautta kohti joten 12 kWh nousu kulutuksessa tarkottaa n. kolmen vuorokauden kulutuksen nousuas, ja se on omituista ilman syytä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

kuukauden kokonaiskulutuksen nouseminen kolmen päivän kulutuksen verran siis. Kuten sanoin mulla sähkönkulutus oli viime vuonna keskimäärin 4.3 kWh vuorokautta kohti joten 12 kWh nousu kulutuksessa tarkottaa n. kolmen vuorokauden kulutuksen nousuas, ja se on omituista ilman syytä.

Siis kyse oli 12 kWh / päivä. Ei kai nyt kukaan tänne kirjoittaisi 12 kWh/kk noususta.

• Anonyymi
      UUSI

Mulla omakotitalossa marraskuun sähkölasku oli 38 euroa ja joulukuun 83 euroa. Johtuisiko samasta syystä?

• Anonyymi
      UUSI

Meillä 1-vuotias taapero oli käynyt vääntämässä vanhan UPO-pakastimen tehon normaalista super-asentoon. Tästä syystä yhtenä kuukautena sähkölasku oli yli 80€, mutta palautui normaaliksi kun huomasin säätää pakastimen tehon normaaliksi ja laitoin säätimen päälle vielä teipin suojaksi.

• Anonyymi
      UUSI

Rättipatteri voi olla sähköllä toimiva .

• Anonyymi
      UUSI

Hieman hankala tietää, mistä johtuu tuo nousu.
      Sähkön kulutusmittari käyttöön. Katot alkuun vaikkapa kylmäkaapin ja pakastimen kulutusta. Ikääntyessään alkavat kuluttamaan enemmän, koska kylmäaine vähenee käytön myötä, jolloin kompressori joutuu kovemnalle rasitukselle ja sähkön kulutus kasvaa. Eihän pikapakastus ole käytössä?
      Yks juttu voi olla ilmanvaihtolaitteen tuloilman lämmitys. Tsekkaa se ilmanvaihtokoneesta, että se on pois päältä. Jos säädin on jonkin kannen takana, niin kysy huoltoyhtiöltä tai isännöitsijältä, et onko laitteessa tuloilman lämmitys ja saisiko sen pois päältä.
      Valmiustilat vie jonkin verran sähköä. Tv, tietokone, stereot, yms vie valmiustilassakin virtaa.
      Myös laturit vievät virtaa aina, kun ovat kytkettyinä sähköverkkoon. Läppärien, puhelinten, erilaisten pienlaitteiden ja sähköajoneuvojen laturit kuluttavat virtaa.

• Anonyymi
      UUSI

Jos olettaa, että jokin laite tuottaa mainitun lisäkulutuksen 24/7, voi laskea lisäkuluttajan tehoksi n. 17W.

• Anonyymi
      UUSI

Katso netisä tai apilla minä tunteina kulutusta on ollut. Tarkoitatko 12 kWh päivässä? Jääkaappi ei voi viedä kuin n. 2-3 kWh / vrk max.

Kai sinä tiedät onko se teline sähköllä toimiva vai ei. Millä muut sitä voisivat tietää? Nykyään ei enää vedellä toimivia saa asentaa, ellei niissä ole ihan oma kierto. Patteriveteenhän niitä ei voi laittaa, kun eivät toimisi kesällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      50
      3901
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      58
      3571
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      2906
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      105
      2748
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      43
      2563
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2550
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2518
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2421
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2076
    10. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      2011
    Aihe