Krishna

Anonyymi

Tietääkö kukaan Krishnasta? Onko täällä ketään Krishnauskovaista? Kertokaa kokemuksianne. Olen jotenkin kiinnostunut Krishnalaisuudesta, sen jälkeen kun olen tavannut Krishnalaisia kadulla.

4

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida

      En väitä olevani minkäänlainen asiantuntija, mutta sattumoisin olen hiukan joutunut tekemisiin.

      Krishnalaisuus on hindulaisuuden muoto, joka keskittyy, tietysti, Krishnan palvontaan. Krishnalaiset ovat hyvin tiukkoja kasvissyöjiä, koska Krishnan eräs ilmiasu on lehmä. Krishna on hyvin lempeä hindulaiseksi jumalaksi ja tuntemani krishnalaiset ovat samaten myös hyvin lempeitä ja arvostavat kaikkia 'hengellisyyden' lajeja.

      Lihan, teen, kahvin, tupakan, sipulin, valkosipulin ja sienien välttäminen ja seksin minimointi ei aina ole tehnyt kaikkia krishnalaisia ihan lempeiksi, vaan joitakin vuosia sitten järjestön johtajuutta ratkottiin, ainakin lehtitietojen mukaan, murhillakin. Nyttemmin tilanne lienee rauhoittunut, mutta kyllä siinä 'kultin' piirteitä on vahvasti.

      USA:ssa liike on ollut vaikeuksissa lain kanssa, suurelta osalta ihan varmasti ennakkoluulosyistä, mutta aiemmpien jäsenhankintakeinojen joukossa oli myös seksi, jota tarjosivat 'maallikkojäsenet.'

      Liikkeellä on rutkasti rahaa, mutta sitä käytetään myös paljon hyväntekeväisyyteen, etenkin Intiassa.

      'Varsinaiset' krishnalaiset asuvat luostareissa/temppeleissä, jotka tarjoavat kaikille sisääntulijoille vähintäänkin aterian.

      Parasta krishnalaisuudessa onkin juuri ruoka! Omassa keittiössäni ehkä 20% tehdään melko lailla krishnalaisilla periaatteilla (jotka ovat sovellus ikivanhasta ayurveda -perinteestä.) Valkosipulille olen vain liian perso...

      Matkoillani yritän aina löytää paikallisen Hare Krishna -ravintolan (tai edes temppelin).

      No, jos uskontoa kaipaat, on se ainakin melko iloinen laji. Itse olen ihan tyytyväinen ateismiin. Jota mainitut ystäväni eivät edes kaameasti paheksu: syön niin paljon asafoetidaa, että he olettavat sen lopulta vaikuttavan.

      • Anonyymi

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        ...
        Henkinen maailma on rajaton. Kukaan ei voi määrittää sen alkua ja loppua, se ulottuu todellisuuden läpi loputtomasti, ja on rajaton kooltaan. Myös muita maailman osia pidämme rajattomina, kuten aineellista maailmaa, joka myös on rajaton. Me pidämme aineellista maailmaa rajattomana, koska me, pikkuruiset sielut, olemme merkityksettömässä asemassa. Havaintokykymme on rajallinen, mutta Jumalallisella todellisuudella ei ole rajoja.
        Tällä hetkellä olemme tässä ehdollistetussa, rajoitetussa osassa aineellista maailmaa, mutta tämä ei ole todellinen kotimme. Henkinen maailma on todellinen asuinpaikkamme. Meillä on kyky tietoiseen olemassaoloon, henkiseen olemassaoloon tässä maailmassa.




        6q


    • Tommy

      En kuulu lahkoon. Seurannut sivusta ja tutustunut aiheeseen. Ehkä olennainen asia tehdä itsellesi selväksi olisi, uskotko, että joku sana tai lause voi olla niin pyhä, että sitä toistamalla tulisit täydelliseksi!

      Jos uskot, niin he voivat tarjota sellaisen maha-mantran, jonka väitetään olevan puhdistava. Toistat sitä itseksesi useita kertoja päivässä. Pyrit uhraamaan elämäsi Krishnalle. Otat selvää Krishnasta lukemalla kirjoituksia, ennen kaikkea Bhagavad-Gitaa ja keskustelemalla munkkien kanssa, osallistumalla heidän tilaisuuksiin, syömällä kasvisruokaa jne.


      Olennaista on, voitko uskoa, että mantra on niin voimakas, että se puhdistaa sinut täysin. Itse en voi sellaiseen uskoa. Mikään materiaalisen tason poppakonsti ei tee täydelliseksi. Mieli pysähtyy vain oivaltamalla itsensä, ei puuduttamalla mieltä sanojen avulla.

      • Asafoetida

        Selvityksenä sanottakoon että maha-mantra ei tarkoita vatsa-mantraa vaan suur-mantraa (maha = suuri sanskriitiksi, esim. raj = kuningas, maharaj (maharadja) = suurkuningas)

        Mutta muuten Tommyn kuvaus tietysti pätee melkein mihin uskontoon tahansa - kirjoitusten lukemista, elämän omistamista ao. jumaludelle, munkkien/pappien kanssa keskustelua taidetaan kaupitella siellä sun täällä. Ehkä yleensä ei tulla yhdellä lauseella pyhiksi, mutta ero on sittenkin kovin pieni. (Itse kammoan kaikkea taikauskoa.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe