Julkinen tila tai julkinen paikka on kaikille avoin tila, johon kuka tahansa voi mennä lupaa kysymättä. Valtion virastot tai kaupunkien ylläpitämät kirjastot, puistot ja aukiot ovat julkisia tiloja. Myös kadut ovat julkista tilaa. Järjestyslaissa julkisesta tilasta käytetään sanaa yleinen paikka. Julkinen paikka on siis sellainen paikka, johon voi mennä lupaa kysymättä.
Julkinen liikenne on kenties rajatapaus, tai ei sitten kenties ole julkinen paikka? Pitää maksaa, että sinne voi mennä. Onko silloin kyse julkisesta paikasta? Samoin on festivaalit, tai kaikki muut tapahtumat tai tilanteet, joihin pitää maksaa sisäänpääsystä. Ovatko silloin julkisia? Ei kuka tahansa voi mennä lupaa kysymättä, vaan pitää maksaa, eli tavallaan saada pääsy maksua vastaan.
Mikä on oikeasti julkinen paikka, jossa on lähtökohtaisesti sallittua kuvata, ja mikä ei?
4
252
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki olisi niin selvää ellei olisi rajatapauksia!
- Anonyymi
Tässä yhteydessä on myös syytä muistuttaa siitä, että vaikka kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua julkisilla paikoilla, niin kuvien julkaiseminen on sitten täysin oma erillinen asiansa.
Jos kuvassa näkyy jotain, mikä voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä kuvan henkilölle (uhrille), saattaa kuvan julkaisija syyllistyä rikokseen.- Anonyymi
Mikäli julkaisee toisen yksityiselämästä kuvan, joka on omiaan aiheuttamaan vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa loukatulle, voi syyllistyä rikokseen.
- Anonyymi
Tuo on sellainen asia johon eivät osaa vastata lakimiehetkään. Mannerheimintie on julkinen paikka jossa lähtökohtaisesti saa kuvata. Et kuitenkaan saa kuvata siellä kulkevaa naista. Eli et saa irroittaa julkisesta taustasta jotain yhtä ihmistä ja kuvata häntä vaikka itse paikka olisi kuinkajulkinen tahansa. Saat kuvata yleisnäkymää jossa ihmiset kävelevät suurena joukkona jalkakäytävällä mutta se, että kuinka rajaat aiheen, onkin sitten toinen juttu. Ei ole yksiselitteistä sääntöä olemassa joten tuo lakikaan ei toimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu1103306Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...
...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä5222701- 891703
Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on501356Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä821304Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa151112- 881043
- 35996
Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan
Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal101968- 76907