Kuuluuko asukkaan itse ostaa vahingossa rikkoutuneen wc:n käsienpesualtaan tilalle uusi (ns. standardiallas), vai meneekö se taloyhtiön piikkiin? Kyseessä on vuokra-asunto 'yksityisiltä markkinoilta' ja talon huoltotoimista vastaa huoltoyhtiö.
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Kuka maksaa hajonneen pesualtaan?
9
9581
Vastaukset
- joka rikkoi
Mikäli osakkeen omistaja ei sitä osta.Aina on vastuu sillä joka asunnon omistaa,tai omistaja velvoittaa asukkaan korvaamaan,olipa se sitten tahallinen tai tahaton rikkoutuminen.
- tahvo
Eivät taloyhtiö elikkä naapurit maksa uutta allasta, vaan rikkoja. Allas voi rikkoontua vaikka pudonneesta saippuasta!
- Juuno
C-rapun mummo ja muut talon asukkaat olisivat maksumiehenä, jos sinä rikot kuppisi? Hei haloo!
- näin..
Alkuperäiselle sanon, että marssi nyt vakuutusyhtiöön ja ota sellaiset vakuutukset, että ne kattaa kaiken, maksu tosin voi olla ruhtinaallinen. Ihan vahingossa peruutin naapurin autoon, ihan vahingossa lapsien pallo rikkoi jonkun ikkunan, ihan vahingossa sitä ja tätä, mutta minä en maksa, joku muuhan sen maksaa, kun vahingossa. Pitäisi ottaa vastuu omasta elämästä eikä aina huutaa maksajaa paikalle.
- uudemman kerran käyt
siellä wc:ssä ihmettelemässä rikkuotonutta pesuallasta, nosta hieman katsettasi, ja kas, pelistä näet suoraan syyllisen, joka korvaa ihkauuden altaan.
- mullekin
Asuin kunnallisessa vuokratalossa ja lapseltani putosi kaapista pieni lasinen pullo altaaseen,jolloin siihen tuli reikä ja rosoja.Kysyin isännöitsijältä joka kertoi että ei tarvitse itse maksaa kun kyseessä oli vahinko.No kukas niitä nyt tahallaan hajottaisi.
- antilooppi
No ei kai hajoitakaan kukaan tahallaan ja vahinkoja sattuu. Asunto-osakeyhtiötalossa jotkut jutut maksaa taloyhtiö ja toiset jutut osakkenomistaja. Kunnallisessa vuokratalossa ne ovat samat eli se kunnallinen yhtiö. talousarviossa on ilmeissti rahaa varattuna myös vahonkojen korjaamjiseen, loppujen lopuskihan korjaamisen maksaa asukas, vuokrassa.
- Monni
antilooppi kirjoitti:
No ei kai hajoitakaan kukaan tahallaan ja vahinkoja sattuu. Asunto-osakeyhtiötalossa jotkut jutut maksaa taloyhtiö ja toiset jutut osakkenomistaja. Kunnallisessa vuokratalossa ne ovat samat eli se kunnallinen yhtiö. talousarviossa on ilmeissti rahaa varattuna myös vahonkojen korjaamjiseen, loppujen lopuskihan korjaamisen maksaa asukas, vuokrassa.
Itse en ole koskaan 'kunnallisten' omistamissa taloyhtiöissä asunut, mutta ainakin niissä yksityisissä yhtiöissä, joissa olen asustellut, on huoltoyhtiö korjannut ja taloyhtiö korvannut vahingot. On sitten kysessä ollut vessanpönttö, pesuallas tms märkätilan juttu. Vaatimuksena on toki ollut se, että vahinko on todella ollut vahinko, eikä tyyliin ole lekalla hakattu allasta rikki tai irti seinästä yms.
Selityksenä korvauksiin on ollut se, että mahdolliset vesivahingot maksaisivat taloyhtiölle paljon enemmän, kuin TOSI harvinaiset vempeleiden vaihdot. Eli homma tuntuu olevan taloyhtiökohtainen.
Voit siis huoletta katsella itseäsi pelilistä muussakin mielessä, kuin mitä aiempi kirjoittaja suositteli. ;) Soitto huoltoyhtiöön selventää asian varmuudella omalta kohdaltasi.
- make
joo kyllä se taitaa olla niin että se menee sun piikkiin!!tai jos osaat "hyvin" puhuu huoltoyhtiön kanssa niin saisit junailtuu asian heidän kanssa.tapana on vain ollut että se kuka rikkoo se myös korvaa, voi olla myös niin että jos olet esim.kauan asunut samassa asunnossa niin silloin se voidaan katsoa että on kulumis vian vuoksi mennyt rikki.mut näin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."542212Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1992041- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki49872Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746