Rajoitettu palsta, mutta kysyn muistista.

Anonyymi-ap

En ole kirjailija, vastasin aiheesta kysymykseen aloituksesta, johon viittaan.
Uskaltaudun kysymään, oletteko ikääntyneet huolissanne muistista?

Huolissani olen, olen aina ollut huono nimien muistamisessa.
Tuttu ihminen, joka on jättänyt muistijäljen omana itsenään, pysyy aina mielessä, nimi ei unohdu.
Politikkoja en seuraa, mutta joistakin puhutaan alati, naama jää mieleen, mutta nimet osittain "kukahan se oli" tasolla, merkityksettömiä, mikä eivät ole yltäneet yleisellä tasolla saamaan "kansalta kunniaa", sellaisen nimi jää mieleen.

Tein tässä valvoessani muistitestin netissä.
Ei ollut oireita, testit menivät läpi. Kuuntelin, ja kuuntelen edelleenkin, Lasse Olkinuoran juontoa varhaisaamussa.

Hän sivusi unen merkitystä ja unen laatuun ja mittaan liittyviin uutisointeihin, kyselyihin ja arvioihin.
Samaa mieltä kanssaan, kun liikaa miettii kaikkia syitä miksi uni on huonoa, mitä pitäis syödä ja mitä ei sais syödä ennen nukkumaan menoa. Siitä se alkaa unettomuus, mieti ja valvo.

Unella on merkitystä.
Mikäli nukut levottomasti, katkonaisia öitä ja aina liian vähän, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti, ja väsymys, unettomuus ja yleinen uupumus aiheuttavat usein muistamattomuutta.
Se ei vielä ole merkki muistin menetyksestä, mutta voi olla alkuoire.

Pitkä selostus siitä, mitä ajattelen muistiin liittyvistä seikoista.

En tee ikinä kauppalistaa. Sitä en kaupassa muistaisi edes katsoa! Mutta, tietojeni mukaan, se ei ole merkki muistista, vaan asian merkityksettömyys, jota en ole tallentanut ns. lyhytmuistiin. Yritän sanaristikoilla parantaa pitkäkestoista muistiani.
Minulla ja meillä on monenlaista muistia tuolla Vinttikomerossa, " kun aina löytäis sen mitä on hakemassa" sanoi muuan suosikkikirjani kirjoittaja.

Kuinka ajattelet muistiasi?

Anteeksi kirjailijat pastan käytöstä.

28

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tärkeä aisti, ehkä tärkein, jos ajattelen loppuelämää.
      Etten vihanneksena., en halua ajatella, etten muista kuka ja mistä

• Anonyymi

Mitä tarkoitat pyytämällä anteeksi kirjailijoilta? Sellaisia ei täällä ole, yksi vain mainostaa olevansa. Ja vsikka olisi, hellä ei ole mitään etuoikeuksia tänne.

• Anonyymi
        UUSI

Kukaan ei täällä ole mitenkään mainostanut, joten sana on väärä . Jos joku on maininnut että on kirjoittanut kirjan niin se ei ole mainostamista. Ja mitä tulee kirjailijoihin niin ei täällä kukaan tiedä montako kirjaa kukakin on kirjoittanut .

Muistista sitten, onhan se niin että nimet tahtovat unohtua mutta tulevat sitten mieleen hetkisen päästä ns ” viiveellä”
        Joskus vesikattila unohtuu hellalle ja kiehuu melkein kuiviin. Mutta näitä juttuja ainakin minulla oli nuorena myös, siltikin pelottaa jokainen muistamattomuus, koska äidillä oli alszeimer kuten tietty se on periytyvää myös. Joten aina kun jotain unohtuu niin heti mielessä että nytkö se sitten alkaa . toisaalta niin kauan kun vielä on kyky oppia uusia asioita niin ei ole muisti sairautta, sillä jos olisi niin ei oppisi mitään uutta.

• Anonyymi
      UUSI

Sanat katoavat. Kesken puheenvuoroni saatan menettää sanan, joka on tarpeellinen. Nyt, yli 90-vuotiaana, kehtaan sanoa, että nyt unohdin sen sanan, tarkoitan sitä ja sitä.
      Sanon kaikille, että ikä vie sanavarastoni. Kukaan ei enää hämmästy, vaan yrittää auttaa .
      Minä uskon ja toivon, että lähipiiri tajuaa, että näin voi käydä itsekullekin.
      Kasvomuisti on minulla aina ollut heikko. Olen ajatellut, että vika on minussa. En taida olla kiinnostunut muista ihmisistä.
      Mkr.

• Anonyymi
        UUSI

Samaa olen huomannut tapahtuvan.
        Tarkka muisti, sanoi lääkäri minulle.
        (kyseli milloin mikin hoito, missä tehtiin, milloin viimeksi, ja muistin kaikki!) kun tietokoneensa ei löytänyt heti terveystietoja.
        Hän alkoi puhumaan eri paikkakunnista, joissa olen asunut.
        Puhui lehdessä olleesta kyselystä paikkakuntien tuntemisesta.
        Löysin sen kyselyn.
        Testasin ja kartasta tunnistin melkoisesti kaupunkeja joissa olen käynyt, käynyt, joissakin vai ohikulkiessa poikennut.
        Siskoni unohtaa paljon sanoja, mutta en ole huolestunut.
        Kaikki unohtelevat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa olen huomannut tapahtuvan.
        Tarkka muisti, sanoi lääkäri minulle.
        (kyseli milloin mikin hoito, missä tehtiin, milloin viimeksi, ja muistin kaikki!) kun tietokoneensa ei löytänyt heti terveystietoja.
        Hän alkoi puhumaan eri paikkakunnista, joissa olen asunut.
        Puhui lehdessä olleesta kyselystä paikkakuntien tuntemisesta.
        Löysin sen kyselyn.
        Testasin ja kartasta tunnistin melkoisesti kaupunkeja joissa olen käynyt, käynyt, joissakin vai ohikulkiessa poikennut.
        Siskoni unohtaa paljon sanoja, mutta en ole huolestunut.
        Kaikki unohtelevat.

Minä en ainakaan muistaisi mitään hoitoja erikoisemmin koska ne ovat olleet asioita koko elämän jotka on aina voittanut. Kaikki leikkaukset muistan mutta en koskaan ole pannut edes muistiin vuosilukuja niistä, siksi varmaan ettei ne mielestäni ole edes muistamisen arvoisia . Lasten syntymät toki muistaa sekin todistaa että ne ovat olleet tärkeitä tapauksia ihmiselle. Luulen että minkä on kokenut tärkeänä ei häivy mielestä .

• UUSI

Minulle alkaa käydä myös noin, viime aikoina on pahentunut.
        Varsinkin nimet ei tule mieleen.
        Koskee kaikkia nimiä, esineiden ja ihmisten....

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en ainakaan muistaisi mitään hoitoja erikoisemmin koska ne ovat olleet asioita koko elämän jotka on aina voittanut. Kaikki leikkaukset muistan mutta en koskaan ole pannut edes muistiin vuosilukuja niistä, siksi varmaan ettei ne mielestäni ole edes muistamisen arvoisia . Lasten syntymät toki muistaa sekin todistaa että ne ovat olleet tärkeitä tapauksia ihmiselle. Luulen että minkä on kokenut tärkeänä ei häivy mielestä .

Kun isoja leikkauksia on tehty Meilahdessa ja Naistenklinikalla, ne kyllä muistan, olivat isoja ja nyt niistä kysytään melko usein, kun niihin elimiin kohdistuu vaivoja tai epäilyjä.
        Vuosia kestäneiden oireiden ja vaivojen korjaavat hoidot, ovat kuin lasten syntymät muistissa.
        Lisäksi kun niihin liittyy tärkeitä, muistettavia asioita.
        Pienemmätkin, lähivuosina saadut hoidot, toki muistan, mutta en lääkäreitä jotka hoitivat. Nimimuisti on melkein olematon.

• Anonyymi
      UUSI

Muistin menettämiseen suhtaudutaan häpeillen.
      Luin jostain kirjoituksen jossa henkilö kertoi, ettei ollut uskonut puolisonsa muistia niin huonoksi, jollainen se tutkimuksissa oli.

Kaiken aikaa huomautetaan, että pitäisi huomata milloin omaisen muisti on heikentynyt.
      Sen kai huomaa, mutta kun se on jo mennyt todella huonoksi, silloin ei lääkitykset auta.

Onko muistin pelastamiseksi mitään tehtävissä?
      Puhutaan ravinnosta ja vitamiineista, mutta onko todisteita niiden tehosta.
      Isoisä söi aina terveellisesti ja eli viimeiset vuotensa irti elämästä. Meni puhekyky, osittain näkö, mutta liikkui kuin elohopea.
      Helppoa elämää, vai onko?
      Tiesikö, tajusiko hän asian.
      Ei voinut kysyä, kun ei hän voinut vastata, katsoi vain silmiin, kuin kysyen, kuka sinä olet.

• Anonyymi
        UUSI

Ei oikein ole mitään tehtävissä muistin parantamiseksi. , se osa aivoista on jo poissa siis solut eikä niitä herätä mikään. Mutta tulossa on uusi lääke joka on koettu tehokkaaksi alszheimerin hoidossa , mutta sitä eiole vielä hyväksytty Pohjoismaissa. Jotkut ovat saaneet kokeilla lisenssillä ja sanovat että lääke in hyvä . Niin että saas nähdä koska sen saa markkinoille

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei oikein ole mitään tehtävissä muistin parantamiseksi. , se osa aivoista on jo poissa siis solut eikä niitä herätä mikään. Mutta tulossa on uusi lääke joka on koettu tehokkaaksi alszheimerin hoidossa , mutta sitä eiole vielä hyväksytty Pohjoismaissa. Jotkut ovat saaneet kokeilla lisenssillä ja sanovat että lääke in hyvä . Niin että saas nähdä koska sen saa markkinoille

On kehitetty uusi testi, josta voi ennakoida alzheimer-riskiä ja uusi lääkekin,
        mutta sitä pitäisi alkaa ottaa taudin varhaisessa vaiheessa, ei se meitä ehdi
        enää auttaa.

• UUSI

En ole koskaantehnyt muistitestiä, pitäisiköhän?
      Olen aina ollut hyvämuistinen, mutta viime päivinä olen tullut entistäkin hajamielisemmäksi ja keskittymiskykyni on heikontunut. Se tosin voi johtua siitä että teen monia asioita samalla kertaa, netti vie huomiokykyäni eri suuntiin ja esim. jos minulle joku puhuu samaan aikaan kun kirjoitan jotain, niin ei tahdo jäädä mieleen. Tv-sarjoista olen joskus sattumalta alkanut katsoa jotain dekkaria, kuten eilen illalla Fjällabackamurhia (Camilla Läckbergin kirjoihin perustuvaa) ja minulta menee tovi ennen kuin tajuan että olen jo nähnyt filmin, joskus kymmenen tai viisitoista vuotta sitten.

Tytär huomautti muutama päivä sitten että ei kannata murehtia, niinkauna kuin pystyy puhumaan kotona suomea miehensa kanssa, ruotsia hänen miehensä ja poikiensa kanssa, englantia hänen ja veljensä kanssa ja vastata vielä espanjankieliseen videopuheluun, kaikki muutaman tunnin sisällä.

Muutama vuosi sitten pelasin netissä sanapeliä "word feud" eri kielillä, ihan vain ettei kielitaito ruostuisi ja sitten tietenkin äidin muistisairaus kummittelee mielessä, vaikka en ole vielä siinä iässä kun hän sen sai. Äiti teki ristikoita ahkerasti ja hänellä oli hyvä muisti, kunne sairaus iski ja ristikot täyttyivät ihan itsestään.

• Anonyymi
        UUSI

Ihan niin kun osaa vaihtaa kieltä vielä sujuvasti niin ei ole huolta muistista. Itse olen ollut hajamielinen aina joten vaikea sanoa tänään mikä olisi muistista johtua tai vaan sitä tavallista hajamielisyyttä .
        Kun näkee kaupungilla ihmisiä jotka tulevat puhumaan niin toisinaan ei aavistustakaan ketä he ovat.
        Koska hoitoalalla näkee niin paljon erilaisia ihmisiä , ja kaikkia ei voi muistaa vuosien varrelta vaikka he muistavat henkilökunnan aina , joten joskus piinallisia tilanteita kun ei heti sano ettei muista kuka ihminen on , vaan pelaa mukana keskustelussa ja jälkeenpäin ajattelee että missähän olen hänen kanssaan ollut tekemisissä . Muisti ja hajamielisyys ovat myös kaksi eri asiaa .

• Anonyymi
        UUSI

Miksi sinun pitää puhua englantia lastesi kanssa? Tylyä.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko, ihan aina.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin kun osaa vaihtaa kieltä vielä sujuvasti niin ei ole huolta muistista. Itse olen ollut hajamielinen aina joten vaikea sanoa tänään mikä olisi muistista johtua tai vaan sitä tavallista hajamielisyyttä .
        Kun näkee kaupungilla ihmisiä jotka tulevat puhumaan niin toisinaan ei aavistustakaan ketä he ovat.
        Koska hoitoalalla näkee niin paljon erilaisia ihmisiä , ja kaikkia ei voi muistaa vuosien varrelta vaikka he muistavat henkilökunnan aina , joten joskus piinallisia tilanteita kun ei heti sano ettei muista kuka ihminen on , vaan pelaa mukana keskustelussa ja jälkeenpäin ajattelee että missähän olen hänen kanssaan ollut tekemisissä . Muisti ja hajamielisyys ovat myös kaksi eri asiaa .

Kielitaidon hiipuminen on meille ulkosuomalaisille kaikken varteenotettavin merkki muistin huononomisesta ja muistisairauden alkuvaiheessa sattuu usein niin, että opitut kielet unohtuvat ja ihminen pystyy kommunikoimaan ainoastaan äidinkielellään.

Sen takia onkin tärkeää, että vanhusten hoivakodeissa on vähemmistökieltä puhuvaa henkilökuntaa. Tilanne on suorastaan pelottava, jos joutuu huonomuistisena vanhuksena hoidettavaksi vieraskieliseen paikkaan.

Kaikki eivät vain ymmärrä, että tämä on todellinen ongelma vaan pitävät siitä puhumista vain itsensä korostamisena. Asiallehan ei voi mitään, asenteen tuskin enää näillä vuosikymmenillä enää korjaantuvat, mutta on ikävää kun keskustelut tyrehtyvät vihamieliseen asennoitumiseen palstalaisiin, joiden olosuhteet ja elämä eroavat omasta,

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Onko pakko, ihan aina.

Ehkä siksi, kun nuo jutut vaihtelee tyyliin milloin mitäkin.

• UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kielitaidon hiipuminen on meille ulkosuomalaisille kaikken varteenotettavin merkki muistin huononomisesta ja muistisairauden alkuvaiheessa sattuu usein niin, että opitut kielet unohtuvat ja ihminen pystyy kommunikoimaan ainoastaan äidinkielellään.

Sen takia onkin tärkeää, että vanhusten hoivakodeissa on vähemmistökieltä puhuvaa henkilökuntaa. Tilanne on suorastaan pelottava, jos joutuu huonomuistisena vanhuksena hoidettavaksi vieraskieliseen paikkaan.

Kaikki eivät vain ymmärrä, että tämä on todellinen ongelma vaan pitävät siitä puhumista vain itsensä korostamisena. Asiallehan ei voi mitään, asenteen tuskin enää näillä vuosikymmenillä enää korjaantuvat, mutta on ikävää kun keskustelut tyrehtyvät vihamieliseen asennoitumiseen palstalaisiin, joiden olosuhteet ja elämä eroavat omasta,

Juuri näin saattaa käydä, vaikka täydellisesti olisi osannut jotain vierasta kieltä, muistisairauden tulessa, muut kielet häviää, vain se lapsena opittu jää.

Unestakin on puhuttu. Kaikkihan tiedämme, että uni ´´siivoaa´´ aivoja. Unen aikana myös aivot järjestävät muistiainesta, mm. pitkäaikaiseen muistiin.
        Usein, jos muistisairas nukkuu yön hyvin, hän on aamupäivällä selkeämpi, kuin myöhemmin.

stressi ja monen asian yhtäaikainen touhuaminen, vaikuttaa muistamiseen, siis liika kuormitus on pahasta aivan kun liika aivolaiskuuskin.

Tuo nimimuistin tökkiminen vanhemmiten, on hyvin yleistä, eikä kerro dementoivasta sairaudesta.
        Eikä kauan sitten kohtaamiaan ihmisiä millään muista.
        Kerran kun katselin jotain alakoulussa otettua luokkakuvaa, huomasin, että vain osan nimet muistin.
        Jotain asioita muistaa viiveellä. Itselle tärkeät asiat ja tapahtumat siirtyvät parhaiten pitkäaikaismuistiin.
        Sitten kannattaa olla huolissaan, jos arjen hoitaminen alkaa tökkiä tai rupeaa tutuilla teillä eksyilemään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksikielisissä perheissä tehdään niiin. Omassakin lähipiirissäni on perhe, jossa lapset puhuvat äidin kanssa ruotsia ja isän kanssa suomea. Eikä mitään ongelmaa tai "tylyä". Miksi teitä outoja on niiin paljon.

• Anonyymi
      UUSI

Jaahas, piti vastata muistikysymyksiin,mutta meni maku.

• Anonyymi
        UUSI

Maku alkaa heti etoa, kun omakehupulu tunkee paikalle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Maku alkaa heti etoa, kun omakehupulu tunkee paikalle.

Onko luontaista vai mania, kun näyttää useammassa ketjussa tykittävän omaa kehuaan.

• Anonyymi
      UUSI

"Unella on merkitystä.
      Mikäli nukut levottomasti, katkonaisia öitä ja aina liian vähän, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti, ja väsymys, unettomuus ja yleinen uupumus aiheuttavat usein muistamattomuutta.
      Se ei vielä ole merkki muistin menetyksestä, mutta voi olla alkuoire."

Kaikkea "korostetaan". Unenkin merkitystä.
      Omaishoitajana en ole nukkunut tarpeeksi 15 vuoteen,
      nukun vain pätkäunta. Yöunet jäävät yhteensä noin 3-5 tuntiin.
      En nuku päivällä.
      Kaiken tutkimustiedon mukaan minun pitäisi olla jo aikaa päiviä
      kuollut muistisairaana.
      Tässä vaan näpyttelen vielä.

• Anonyymi
        UUSI

Minäkin nukun hyvin vähän enkä sille mitään voi. Olen aina ollut huonouninen, mutta minua paremmin nukkuvalla todettiin muistisairaus 70 ikävuoden kieppeissä.
        Muistiisairaus ei ole niin yksiselitteinen juttu. Muistisairauksia on lisäksi useita,
        ei vain alzheimer.

• Anonyymi
      UUSI

Luulen, että jos muistia aletaan oikein testaamaan, niin lopuksi se on huonompijuttu.
      Ihminenalkaa huolestumaan ja hermoilemaan vaan.
      Se tulee, mikä on tullakseen, teki mitä teki.
      Terveellinen ravinto ja liian rasvan välttäminen on ok.
      Kun on sen verran ulkona ja siellä kävelee päivällä, saa hyvän yöunen.

• Anonyymi
        UUSI

Ei se ole "huonompi juttu". Muistitestissä kannattaa ehdottomasti käydä, jos epäilee omaa muistamistaan. Kun homma selviää ajoissa, saa lääkityksen, jolla voi alkuvaiheessa hidastaa taudin kulkua.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole "huonompi juttu". Muistitestissä kannattaa ehdottomasti käydä, jos epäilee omaa muistamistaan. Kun homma selviää ajoissa, saa lääkityksen, jolla voi alkuvaiheessa hidastaa taudin kulkua.

Sen tekee sairaanhoitaja ja jos näkyy, jotain huolta aiheuttavaa, sitten ohjataan lääkärille.
        Ajokorttia, jos joku uusii, niin siinä yhteydessä se tehdään.

• Anonyymi
      UUSI

Ehdottomasti kannatta muistitestiin mennä ajoissa, siitä lähtee
      muistin heikentymisen seuraaminen ja saa lääkitystä ajoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8777
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3459
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2650
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe