Rajoitettu palsta, mutta kysyn muistista.

Anonyymi-ap

En ole kirjailija, vastasin aiheesta kysymykseen aloituksesta, johon viittaan.
Uskaltaudun kysymään, oletteko ikääntyneet huolissanne muistista?

Huolissani olen, olen aina ollut huono nimien muistamisessa.
Tuttu ihminen, joka on jättänyt muistijäljen omana itsenään, pysyy aina mielessä, nimi ei unohdu.
Politikkoja en seuraa, mutta joistakin puhutaan alati, naama jää mieleen, mutta nimet osittain "kukahan se oli" tasolla, merkityksettömiä, mikä eivät ole yltäneet yleisellä tasolla saamaan "kansalta kunniaa", sellaisen nimi jää mieleen.

Tein tässä valvoessani muistitestin netissä.
Ei ollut oireita, testit menivät läpi. Kuuntelin, ja kuuntelen edelleenkin, Lasse Olkinuoran juontoa varhaisaamussa.

Hän sivusi unen merkitystä ja unen laatuun ja mittaan liittyviin uutisointeihin, kyselyihin ja arvioihin.
Samaa mieltä kanssaan, kun liikaa miettii kaikkia syitä miksi uni on huonoa, mitä pitäis syödä ja mitä ei sais syödä ennen nukkumaan menoa. Siitä se alkaa unettomuus, mieti ja valvo.

Unella on merkitystä.
Mikäli nukut levottomasti, katkonaisia öitä ja aina liian vähän, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti, ja väsymys, unettomuus ja yleinen uupumus aiheuttavat usein muistamattomuutta.
Se ei vielä ole merkki muistin menetyksestä, mutta voi olla alkuoire.

Pitkä selostus siitä, mitä ajattelen muistiin liittyvistä seikoista.

En tee ikinä kauppalistaa. Sitä en kaupassa muistaisi edes katsoa! Mutta, tietojeni mukaan, se ei ole merkki muistista, vaan asian merkityksettömyys, jota en ole tallentanut ns. lyhytmuistiin. Yritän sanaristikoilla parantaa pitkäkestoista muistiani.
Minulla ja meillä on monenlaista muistia tuolla Vinttikomerossa, " kun aina löytäis sen mitä on hakemassa" sanoi muuan suosikkikirjani kirjoittaja.

Kuinka ajattelet muistiasi?

Anteeksi kirjailijat pastan käytöstä.

75

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tärkeä aisti, ehkä tärkein, jos ajattelen loppuelämää.
      Etten vihanneksena., en halua ajatella, etten muista kuka ja mistä

• Anonyymi

Mitä tarkoitat pyytämällä anteeksi kirjailijoilta? Sellaisia ei täällä ole, yksi vain mainostaa olevansa. Ja vsikka olisi, hellä ei ole mitään etuoikeuksia tänne.

• Anonyymi

Kukaan ei täällä ole mitenkään mainostanut, joten sana on väärä . Jos joku on maininnut että on kirjoittanut kirjan niin se ei ole mainostamista. Ja mitä tulee kirjailijoihin niin ei täällä kukaan tiedä montako kirjaa kukakin on kirjoittanut .

Muistista sitten, onhan se niin että nimet tahtovat unohtua mutta tulevat sitten mieleen hetkisen päästä ns ” viiveellä”
        Joskus vesikattila unohtuu hellalle ja kiehuu melkein kuiviin. Mutta näitä juttuja ainakin minulla oli nuorena myös, siltikin pelottaa jokainen muistamattomuus, koska äidillä oli alszeimer kuten tietty se on periytyvää myös. Joten aina kun jotain unohtuu niin heti mielessä että nytkö se sitten alkaa . toisaalta niin kauan kun vielä on kyky oppia uusia asioita niin ei ole muisti sairautta, sillä jos olisi niin ei oppisi mitään uutta.

• Anonyymi

Täällähän etsitään nyt kieli poskessa aitoja kirjailijoita. Kai nyt sen verran olet jyvällä!

Etkö ymmärrä, että kestohalveksiminen on tärkeä osuus palstakirjoittelussa.
        Kuinka hyvältä mahtaakaan tuntua, kun keksii nasevan vastauksen heittoonsa.

• Anonyymi

Sanat katoavat. Kesken puheenvuoroni saatan menettää sanan, joka on tarpeellinen. Nyt, yli 90-vuotiaana, kehtaan sanoa, että nyt unohdin sen sanan, tarkoitan sitä ja sitä.
      Sanon kaikille, että ikä vie sanavarastoni. Kukaan ei enää hämmästy, vaan yrittää auttaa .
      Minä uskon ja toivon, että lähipiiri tajuaa, että näin voi käydä itsekullekin.
      Kasvomuisti on minulla aina ollut heikko. Olen ajatellut, että vika on minussa. En taida olla kiinnostunut muista ihmisistä.
      Mkr.

• Anonyymi

Samaa olen huomannut tapahtuvan.
        Tarkka muisti, sanoi lääkäri minulle.
        (kyseli milloin mikin hoito, missä tehtiin, milloin viimeksi, ja muistin kaikki!) kun tietokoneensa ei löytänyt heti terveystietoja.
        Hän alkoi puhumaan eri paikkakunnista, joissa olen asunut.
        Puhui lehdessä olleesta kyselystä paikkakuntien tuntemisesta.
        Löysin sen kyselyn.
        Testasin ja kartasta tunnistin melkoisesti kaupunkeja joissa olen käynyt, käynyt, joissakin vai ohikulkiessa poikennut.
        Siskoni unohtaa paljon sanoja, mutta en ole huolestunut.
        Kaikki unohtelevat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa olen huomannut tapahtuvan.
        Tarkka muisti, sanoi lääkäri minulle.
        (kyseli milloin mikin hoito, missä tehtiin, milloin viimeksi, ja muistin kaikki!) kun tietokoneensa ei löytänyt heti terveystietoja.
        Hän alkoi puhumaan eri paikkakunnista, joissa olen asunut.
        Puhui lehdessä olleesta kyselystä paikkakuntien tuntemisesta.
        Löysin sen kyselyn.
        Testasin ja kartasta tunnistin melkoisesti kaupunkeja joissa olen käynyt, käynyt, joissakin vai ohikulkiessa poikennut.
        Siskoni unohtaa paljon sanoja, mutta en ole huolestunut.
        Kaikki unohtelevat.

Minä en ainakaan muistaisi mitään hoitoja erikoisemmin koska ne ovat olleet asioita koko elämän jotka on aina voittanut. Kaikki leikkaukset muistan mutta en koskaan ole pannut edes muistiin vuosilukuja niistä, siksi varmaan ettei ne mielestäni ole edes muistamisen arvoisia . Lasten syntymät toki muistaa sekin todistaa että ne ovat olleet tärkeitä tapauksia ihmiselle. Luulen että minkä on kokenut tärkeänä ei häivy mielestä .

• Minulle alkaa käydä myös noin, viime aikoina on pahentunut.
        Varsinkin nimet ei tule mieleen.
        Koskee kaikkia nimiä, esineiden ja ihmisten....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en ainakaan muistaisi mitään hoitoja erikoisemmin koska ne ovat olleet asioita koko elämän jotka on aina voittanut. Kaikki leikkaukset muistan mutta en koskaan ole pannut edes muistiin vuosilukuja niistä, siksi varmaan ettei ne mielestäni ole edes muistamisen arvoisia . Lasten syntymät toki muistaa sekin todistaa että ne ovat olleet tärkeitä tapauksia ihmiselle. Luulen että minkä on kokenut tärkeänä ei häivy mielestä .

Kun isoja leikkauksia on tehty Meilahdessa ja Naistenklinikalla, ne kyllä muistan, olivat isoja ja nyt niistä kysytään melko usein, kun niihin elimiin kohdistuu vaivoja tai epäilyjä.
        Vuosia kestäneiden oireiden ja vaivojen korjaavat hoidot, ovat kuin lasten syntymät muistissa.
        Lisäksi kun niihin liittyy tärkeitä, muistettavia asioita.
        Pienemmätkin, lähivuosina saadut hoidot, toki muistan, mutta en lääkäreitä jotka hoitivat. Nimimuisti on melkein olematon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en kanna mukanani menneitä tapahtumia.
        Kun mieheni ja minä sairastuimme samaan aikaan, joutui mieheni ensin leikkaukseen ja sen jälkeen teholle, ja huoli oli kova, kunnes paraneminen alkoi. Joku sitten kysyi, mitä tein kotona tänä aikana, enkä osannut vastata. Minulta katosi kuukausi, josta en muistanut mitään. Sitten valkeni eräänä päivänä, että ainiin, tosiaankin, olin silloin syöpäleikkauksessa ja sairaalassa. Siinähän se kuukausi meni, ei vaan tullut mieleen, kun kysyttiin. En vieläkään siitä ajasta juuri mitään muista.
        Mkr.

• Anonyymi

Muistin menettämiseen suhtaudutaan häpeillen.
      Luin jostain kirjoituksen jossa henkilö kertoi, ettei ollut uskonut puolisonsa muistia niin huonoksi, jollainen se tutkimuksissa oli.

Kaiken aikaa huomautetaan, että pitäisi huomata milloin omaisen muisti on heikentynyt.
      Sen kai huomaa, mutta kun se on jo mennyt todella huonoksi, silloin ei lääkitykset auta.

Onko muistin pelastamiseksi mitään tehtävissä?
      Puhutaan ravinnosta ja vitamiineista, mutta onko todisteita niiden tehosta.
      Isoisä söi aina terveellisesti ja eli viimeiset vuotensa irti elämästä. Meni puhekyky, osittain näkö, mutta liikkui kuin elohopea.
      Helppoa elämää, vai onko?
      Tiesikö, tajusiko hän asian.
      Ei voinut kysyä, kun ei hän voinut vastata, katsoi vain silmiin, kuin kysyen, kuka sinä olet.

• Anonyymi

Ei oikein ole mitään tehtävissä muistin parantamiseksi. , se osa aivoista on jo poissa siis solut eikä niitä herätä mikään. Mutta tulossa on uusi lääke joka on koettu tehokkaaksi alszheimerin hoidossa , mutta sitä eiole vielä hyväksytty Pohjoismaissa. Jotkut ovat saaneet kokeilla lisenssillä ja sanovat että lääke in hyvä . Niin että saas nähdä koska sen saa markkinoille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei oikein ole mitään tehtävissä muistin parantamiseksi. , se osa aivoista on jo poissa siis solut eikä niitä herätä mikään. Mutta tulossa on uusi lääke joka on koettu tehokkaaksi alszheimerin hoidossa , mutta sitä eiole vielä hyväksytty Pohjoismaissa. Jotkut ovat saaneet kokeilla lisenssillä ja sanovat että lääke in hyvä . Niin että saas nähdä koska sen saa markkinoille

On kehitetty uusi testi, josta voi ennakoida alzheimer-riskiä ja uusi lääkekin,
        mutta sitä pitäisi alkaa ottaa taudin varhaisessa vaiheessa, ei se meitä ehdi
        enää auttaa.

• En ole koskaantehnyt muistitestiä, pitäisiköhän?
      Olen aina ollut hyvämuistinen, mutta viime päivinä olen tullut entistäkin hajamielisemmäksi ja keskittymiskykyni on heikontunut. Se tosin voi johtua siitä että teen monia asioita samalla kertaa, netti vie huomiokykyäni eri suuntiin ja esim. jos minulle joku puhuu samaan aikaan kun kirjoitan jotain, niin ei tahdo jäädä mieleen. Tv-sarjoista olen joskus sattumalta alkanut katsoa jotain dekkaria, kuten eilen illalla Fjällabackamurhia (Camilla Läckbergin kirjoihin perustuvaa) ja minulta menee tovi ennen kuin tajuan että olen jo nähnyt filmin, joskus kymmenen tai viisitoista vuotta sitten.

Tytär huomautti muutama päivä sitten että ei kannata murehtia, niinkauna kuin pystyy puhumaan kotona suomea miehensa kanssa, ruotsia hänen miehensä ja poikiensa kanssa, englantia hänen ja veljensä kanssa ja vastata vielä espanjankieliseen videopuheluun, kaikki muutaman tunnin sisällä.

Muutama vuosi sitten pelasin netissä sanapeliä "word feud" eri kielillä, ihan vain ettei kielitaito ruostuisi ja sitten tietenkin äidin muistisairaus kummittelee mielessä, vaikka en ole vielä siinä iässä kun hän sen sai. Äiti teki ristikoita ahkerasti ja hänellä oli hyvä muisti, kunne sairaus iski ja ristikot täyttyivät ihan itsestään.

• Anonyymi

Ihan niin kun osaa vaihtaa kieltä vielä sujuvasti niin ei ole huolta muistista. Itse olen ollut hajamielinen aina joten vaikea sanoa tänään mikä olisi muistista johtua tai vaan sitä tavallista hajamielisyyttä .
        Kun näkee kaupungilla ihmisiä jotka tulevat puhumaan niin toisinaan ei aavistustakaan ketä he ovat.
        Koska hoitoalalla näkee niin paljon erilaisia ihmisiä , ja kaikkia ei voi muistaa vuosien varrelta vaikka he muistavat henkilökunnan aina , joten joskus piinallisia tilanteita kun ei heti sano ettei muista kuka ihminen on , vaan pelaa mukana keskustelussa ja jälkeenpäin ajattelee että missähän olen hänen kanssaan ollut tekemisissä . Muisti ja hajamielisyys ovat myös kaksi eri asiaa .

• Anonyymi

Miksi sinun pitää puhua englantia lastesi kanssa? Tylyä.

• Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko, ihan aina.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin kun osaa vaihtaa kieltä vielä sujuvasti niin ei ole huolta muistista. Itse olen ollut hajamielinen aina joten vaikea sanoa tänään mikä olisi muistista johtua tai vaan sitä tavallista hajamielisyyttä .
        Kun näkee kaupungilla ihmisiä jotka tulevat puhumaan niin toisinaan ei aavistustakaan ketä he ovat.
        Koska hoitoalalla näkee niin paljon erilaisia ihmisiä , ja kaikkia ei voi muistaa vuosien varrelta vaikka he muistavat henkilökunnan aina , joten joskus piinallisia tilanteita kun ei heti sano ettei muista kuka ihminen on , vaan pelaa mukana keskustelussa ja jälkeenpäin ajattelee että missähän olen hänen kanssaan ollut tekemisissä . Muisti ja hajamielisyys ovat myös kaksi eri asiaa .

Kielitaidon hiipuminen on meille ulkosuomalaisille kaikken varteenotettavin merkki muistin huononomisesta ja muistisairauden alkuvaiheessa sattuu usein niin, että opitut kielet unohtuvat ja ihminen pystyy kommunikoimaan ainoastaan äidinkielellään.

Sen takia onkin tärkeää, että vanhusten hoivakodeissa on vähemmistökieltä puhuvaa henkilökuntaa. Tilanne on suorastaan pelottava, jos joutuu huonomuistisena vanhuksena hoidettavaksi vieraskieliseen paikkaan.

Kaikki eivät vain ymmärrä, että tämä on todellinen ongelma vaan pitävät siitä puhumista vain itsensä korostamisena. Asiallehan ei voi mitään, asenteen tuskin enää näillä vuosikymmenillä enää korjaantuvat, mutta on ikävää kun keskustelut tyrehtyvät vihamieliseen asennoitumiseen palstalaisiin, joiden olosuhteet ja elämä eroavat omasta,

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Onko pakko, ihan aina.

Ehkä siksi, kun nuo jutut vaihtelee tyyliin milloin mitäkin.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kielitaidon hiipuminen on meille ulkosuomalaisille kaikken varteenotettavin merkki muistin huononomisesta ja muistisairauden alkuvaiheessa sattuu usein niin, että opitut kielet unohtuvat ja ihminen pystyy kommunikoimaan ainoastaan äidinkielellään.

Sen takia onkin tärkeää, että vanhusten hoivakodeissa on vähemmistökieltä puhuvaa henkilökuntaa. Tilanne on suorastaan pelottava, jos joutuu huonomuistisena vanhuksena hoidettavaksi vieraskieliseen paikkaan.

Kaikki eivät vain ymmärrä, että tämä on todellinen ongelma vaan pitävät siitä puhumista vain itsensä korostamisena. Asiallehan ei voi mitään, asenteen tuskin enää näillä vuosikymmenillä enää korjaantuvat, mutta on ikävää kun keskustelut tyrehtyvät vihamieliseen asennoitumiseen palstalaisiin, joiden olosuhteet ja elämä eroavat omasta,

Juuri näin saattaa käydä, vaikka täydellisesti olisi osannut jotain vierasta kieltä, muistisairauden tulessa, muut kielet häviää, vain se lapsena opittu jää.

Unestakin on puhuttu. Kaikkihan tiedämme, että uni ´´siivoaa´´ aivoja. Unen aikana myös aivot järjestävät muistiainesta, mm. pitkäaikaiseen muistiin.
        Usein, jos muistisairas nukkuu yön hyvin, hän on aamupäivällä selkeämpi, kuin myöhemmin.

stressi ja monen asian yhtäaikainen touhuaminen, vaikuttaa muistamiseen, siis liika kuormitus on pahasta aivan kun liika aivolaiskuuskin.

Tuo nimimuistin tökkiminen vanhemmiten, on hyvin yleistä, eikä kerro dementoivasta sairaudesta.
        Eikä kauan sitten kohtaamiaan ihmisiä millään muista.
        Kerran kun katselin jotain alakoulussa otettua luokkakuvaa, huomasin, että vain osan nimet muistin.
        Jotain asioita muistaa viiveellä. Itselle tärkeät asiat ja tapahtumat siirtyvät parhaiten pitkäaikaismuistiin.
        Sitten kannattaa olla huolissaan, jos arjen hoitaminen alkaa tökkiä tai rupeaa tutuilla teillä eksyilemään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksikielisissä perheissä tehdään niiin. Omassakin lähipiirissäni on perhe, jossa lapset puhuvat äidin kanssa ruotsia ja isän kanssa suomea. Eikä mitään ongelmaa tai "tylyä". Miksi teitä outoja on niiin paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksikielisissä perheissä tehdään niiin. Omassakin lähipiirissäni on perhe, jossa lapset puhuvat äidin kanssa ruotsia ja isän kanssa suomea. Eikä mitään ongelmaa tai "tylyä". Miksi teitä outoja on niiin paljon.

Minäkin olen yksi outo, kun tuo muisti vielä pelaa ja näistä erään kirjoittajan puhekielistä
        on ennenkin saanut lukea ja vähän toista silloin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen yksi outo, kun tuo muisti vielä pelaa ja näistä erään kirjoittajan puhekielistä
        on ennenkin saanut lukea ja vähän toista silloin.

Päivittäin ne tarinat muuttuu, mutta siitä suuttuu kun joku asian puuttuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä siksi, kun nuo jutut vaihtelee tyyliin milloin mitäkin.

Höpö höpö.
        Kotikielikuvioihini ei ole tullut muutosta nyt yli kymmeneen vuoteen. Lapset ei puhu suomea, ainoastaan ruotsia, espanjaa ja englantia. Keskenään ne puhuu englantia, useimmiten.
        Lapsenlapset puhuu ruotsia ja englantia.
        Kotona puhutaan miehen kanssa suomea, paitsi jos on poika lomilla täällä, niin silloin puhutaan keskenämme ruotsia, paitsi jos olemme kahden, englantia tai vaikkapa espanjaa, koska hän verestää mielellään espanjankieltään minun kanssani.

Yritä nyt pysyä mukana, tämä on hyvää muistivoimistelua, kunpitää kirjaa mitä meillä milloinkin puhutaan!

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Höpö höpö.
        Kotikielikuvioihini ei ole tullut muutosta nyt yli kymmeneen vuoteen. Lapset ei puhu suomea, ainoastaan ruotsia, espanjaa ja englantia. Keskenään ne puhuu englantia, useimmiten.
        Kotona puhutaan miehen kanssa suomea, paitsi jos on poika lomilla täällä, niin silloin puhutaan keskenämme ruotsia, paitsi jos olemme kahden, englantia tai vaikkapa espanjaa, koska hän verestää mielellään espanjankieltään minun kanssani.

Yritä nyt pysyä mukana, tämä on hyvää muistivoimistelua, kunpitää kirjaa mitä meillä milloinkin puhutaan!

kannattaisi kokeilla opettelua ven-äjäksi, os-maliksi ja a-rapiaksi koska nämä ovat
        kansanvaihdossa pää kieliä tulevassa Euroopassa ja kansanhuollsossa ja niitä pitäisi myös Ruotsin alkaa laajasti ottaa perus kouluun, koska enään ei asian tuntioille
        riitä ollenkaan pelkkä ruotsi vaan tarvitaan äjää malia ja rapiaa selviämiseksi

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Höpö höpö.

Etkö sinä juuri siksi täällä levitä kaiken elämästäsi, perheestäsi ja sukulaisista, että me muistaisimme ne?

Unohdatko sinä kaiken lukemasi heti?

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö sinä juuri siksi täällä levitä kaiken elämästäsi, perheestäsi ja sukulaisista, että me muistaisimme ne?

Unohdatko sinä kaiken lukemasi heti?

Vaikeaa oleelliseen keskittyminen?
        Minä kirjoitan kyseessä olevasta asiaiheesta valottaen omasta näkökulmastani, omiin kokemuksiin ja omiin kuvioini perustuvan tiedon pohjalta.
        Pääasia ei ole minun elämästäni kertominen tai sen vertaaminen, vaan avata teemaa lisää muista näkökohdista katsottuna.
        Jos sinulle on vain muiden ihmsiten elämän seuraaminen tai muistiin painaminen tärkeää, niin olet väärällä palstalla, väärässä keskustelussa, väärällä alustalla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä kirjoitan kyseessä olevasta asiaiheesta valottaen omasta näkökulmastani, omiin kokemuksiin ja omiin kuvioini perustuvan tiedon pohjalta.
        Pääasia ei ole minun elämästäni kertominen tai sen vertaaminen, vaan avata teemaa lisää muista näkökohdista katsottuna.
        Jos sinulle on vain muiden ihmsiten elämän seuraaminen tai muistiin painaminen tärkeää, niin olet väärällä palstalla, väärässä keskustelussa, väärällä alustalla.

Vuosia sitten olin joskus 60 plus palstalla ja kirjoitin rekatulla nikillä.

Kerroin siellä, että käyn harvoin kyseisellä palstalla, koska ei ole aikaa.

Sain vastauksen nimimerkiltä Paloma ja se kuului jotenkin näin, "että jos käyt harvoin, niin olet sama, kuin puskakirjoittaja, koska emme tunne sinua silloin ja emme tiedä sinusta mitään".

Lopuksi, suoraan minun sydämestäni, haista pas-a.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sain vastauksen nimimerkiltä Paloma ja se kuului jotenkin näin, "että jos käyt harvoin, niin olet sama, kuin puskakirjoittaja, koska emme tunne sinua silloin ja emme tiedä sinusta mitään".

Ihanko haravanvarrenmittaista haistatat? Kuten korppis.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Paloma. Kirjoita aina totuus liiottelematta ja valottamatta itsellesi edulliseksi, nin ei haittaa että toiset muistavat kertomasi. Outoa kirjoittaa tänne omia asioitaan ja samalla vaatia, ettei niitä muisteta.

• Anonyymi kirjoitti:

Nuo sanat tai edes ajatus ei kuulosta tutuilta mionulle. En todellakaan tunnista tekstiä omakseni. Mahdollisesti kysymys on väärinkäsityksestä.
        Olet loukkaantunut jostain sanomastasi, jonka olet käsittänyt eri tavalla kuin se oli kirjoitettu. En tietenkään voi muistaa yli kymmenen vuoden aikaisia sanojani tarkkaan, mutta ajatus tuntuu minulle vieraalta.
        Joka tapauksessa, pyydän anteeksi puolestani. (Tosin jos olisi niin että olisin sanonut tuolla tavalla, niin sehän on vain toteamus, Ei loukkaus. Sinun haistattamisesi sen sijaan on loukkaus)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Höpö höpö.

Hyvin teet kun pystyt vaihtelemaan kieliä, ja ainahan siitä on apua kun osaa monia kieliä , joten hattua nostan. Ei se monelta käy tässä iässä.
        Tosi myöskin se että jos saa Muistisairauden niin viimeiseksi jää jäljelle se ensimmäinen kieli minkä on oppinut lapsena.
        Siksipä kunnat ovat ottaneet asiakseen katsoa että vanhusten hoidossa pyritään saamaan hoitajia jotka kykenevät kommunikoimaan vanhuksen omalla kielellä, mutta kokemuksesta voin sanoa m että on sattunut niinkin että joku osaa vaan muutaman sanan suomea ja jos vanhus vielä puhuu jollain murteella niin ei onnistu keskustelu.
        Siis hoitaja joka hallitsee kohtalaisesti vanhuksen äidinkielen , pystyy välittämään eteenpäin hänen toiveistaan tai hoitoa koskevista asioista,

• Anonyymi

Jaahas, piti vastata muistikysymyksiin,mutta meni maku.

• Anonyymi

Maku alkaa heti etoa, kun omakehupulu tunkee paikalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko luontaista vai mania, kun näyttää useammassa ketjussa tykittävän omaa kehuaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa keskittyä omiin tekeleisiinsä ja hypätä yli niistä, jotka vievät maun. Se on oma ongelmasi, ei hänen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko luontaista vai mania, kun näyttää useammassa ketjussa tykittävän omaa kehuaan.

Se mitä sinä sanot kehuksi on sinun ihan oma huono itsetuntosi niin olet sen vääntänyt . En ole nähnyt kehuvan itseään , mutta kertonut iloisena jostain tapahtumasta ja heti hyökkää lauma kimppuun. Ei niinkun ymmärretä että silloin kun ihmiset elävät eri olosuhteissa niin. Tavalliset asiat , toisen ihmisen elämässä on joillekin kehuja .
        Joten tikusta asiaa kun ei muuhun kyetä. Jos minä kertoisin jotain tapahtumaa omasta elämästäni niin se vasta olisikin väännetty kehuksi, siis ihminen jonka elämässä on tapahtunut paljon asioita, kertoo jotain, ja sitten sen lukee joku joka rinnastaa itseensä asiat ja vääntää kehuksi asiat välittömästi. Tämä joka pitää kirjaa vanhoista asioista onko siitä taidosta ehkä oikein saanut laudaturin ,siitä näkee sen että piiri pieni pyörii jne

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se mitä sinä sanot kehuksi on sinun ihan oma huono itsetuntosi niin olet sen vääntänyt . En ole nähnyt kehuvan itseään , mutta kertonut iloisena jostain tapahtumasta ja heti hyökkää lauma kimppuun. Ei niinkun ymmärretä että silloin kun ihmiset elävät eri olosuhteissa niin. Tavalliset asiat , toisen ihmisen elämässä on joillekin kehuja .
        Joten tikusta asiaa kun ei muuhun kyetä. Jos minä kertoisin jotain tapahtumaa omasta elämästäni niin se vasta olisikin väännetty kehuksi, siis ihminen jonka elämässä on tapahtunut paljon asioita, kertoo jotain, ja sitten sen lukee joku joka rinnastaa itseensä asiat ja vääntää kehuksi asiat välittömästi. Tämä joka pitää kirjaa vanhoista asioista onko siitä taidosta ehkä oikein saanut laudaturin ,siitä näkee sen että piiri pieni pyörii jne

Koskee Paloman ja anon keskustelua, kielitaidoista alkoi.
        Muistiketjussa, sattui somasti.
        Muistaa voi, mitä sanoi, ja mitä toinen sanoi, mutta muistaako oikein.
        Älkää nyt riidelkö moisesta.

• Anonyymi

"Unella on merkitystä.
      Mikäli nukut levottomasti, katkonaisia öitä ja aina liian vähän, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti, ja väsymys, unettomuus ja yleinen uupumus aiheuttavat usein muistamattomuutta.
      Se ei vielä ole merkki muistin menetyksestä, mutta voi olla alkuoire."

Kaikkea "korostetaan". Unenkin merkitystä.
      Omaishoitajana en ole nukkunut tarpeeksi 15 vuoteen,
      nukun vain pätkäunta. Yöunet jäävät yhteensä noin 3-5 tuntiin.
      En nuku päivällä.
      Kaiken tutkimustiedon mukaan minun pitäisi olla jo aikaa päiviä
      kuollut muistisairaana.
      Tässä vaan näpyttelen vielä.

• Anonyymi

Minäkin nukun hyvin vähän enkä sille mitään voi. Olen aina ollut huonouninen, mutta minua paremmin nukkuvalla todettiin muistisairaus 70 ikävuoden kieppeissä.
        Muistiisairaus ei ole niin yksiselitteinen juttu. Muistisairauksia on lisäksi useita,
        ei vain alzheimer.

• Anonyymi

Omaishoitajalla ei ole päivän ja yön eroa.
        Uskon että unesi jäävät lyhyiksi.
        Monta vuotta, rasittaahan se jo sydäntäkin.
        Voitko pitää lomaa?
        Ne omaishoitajan 2 päivää eivät riitä edes univajeen täyttämiseen.

Teet niin arvokasta työtä, että kunnon lomankin pitäisi kuulua ihan kuin muillekin hoitotyössä oleville.
        Ja palkkaus, naurettavaa, miten yhteiskunta voi olla noin ahne. Kunnallinen hoito maksaa kunnalle kymmenkertaisesti sen, mitä omaishoitaja saa kuukaudessa korvausta ympärivuorokautisesta hoidosta.

Voimia Sinulle.

Tunnen vanhusten hoitajan. Toisella on vaikeuksia muistaa asioit, toinen liikkuu rollaattorilla.
        Hänen nukkumisensa on koiran unta, koko ajan valppaana, keskellä yötä molemmat liikkeellä, toinen eksyi vessareissulla, toinen ei muista minne oli menossa.
        Mutta rakkaus hoidettaviin on ikään kuin velvoite, vaikka niin ei pitäisi olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin nukun hyvin vähän enkä sille mitään voi. Olen aina ollut huonouninen, mutta minua paremmin nukkuvalla todettiin muistisairaus 70 ikävuoden kieppeissä.
        Muistiisairaus ei ole niin yksiselitteinen juttu. Muistisairauksia on lisäksi useita,
        ei vain alzheimer.

Pätkäunien nukkuja täällä.
        jos tunti unta yhteen menoon, se on lahja.
        Muisti onneksi vielä pelaa.

• Anonyymi

Luulen, että jos muistia aletaan oikein testaamaan, niin lopuksi se on huonompijuttu.
      Ihminenalkaa huolestumaan ja hermoilemaan vaan.
      Se tulee, mikä on tullakseen, teki mitä teki.
      Terveellinen ravinto ja liian rasvan välttäminen on ok.
      Kun on sen verran ulkona ja siellä kävelee päivällä, saa hyvän yöunen.

• Anonyymi

Ei se ole "huonompi juttu". Muistitestissä kannattaa ehdottomasti käydä, jos epäilee omaa muistamistaan. Kun homma selviää ajoissa, saa lääkityksen, jolla voi alkuvaiheessa hidastaa taudin kulkua.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole "huonompi juttu". Muistitestissä kannattaa ehdottomasti käydä, jos epäilee omaa muistamistaan. Kun homma selviää ajoissa, saa lääkityksen, jolla voi alkuvaiheessa hidastaa taudin kulkua.

Sen tekee sairaanhoitaja ja jos näkyy, jotain huolta aiheuttavaa, sitten ohjataan lääkärille.
        Ajokorttia, jos joku uusii, niin siinä yhteydessä se tehdään.

• Anonyymi

Olin äitin kanssa hänen muisti testissään, ja en nyt tarkkaan painanut mieleeni kaikkia mitä häneltä kysyttiin , tiesi mikä päivä tulee keskiviikon päästä ja osasi piirtää kellon. Sitten tuli kysymys mikä viikko nyt on.
        Sanoin testaajalle ettei äitini ole koskaan edes osannut viikkojen numeroita koska ei ole niitä tarvinnut.
        Mutta ei mennyt jakeluun, sai miinusta kun ei tiennyt sitä viikon numeroa , niin että minulla kävisi ihan samoin sitten kun tekevät muistitestiä minulle .
        Toiset sanovat että heillä on kesäloma sillä ja sillä viikolla. Minä olen aina sanonut että elokuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään.
        Niin että ei ennen koskaan puhuttu viikkojen numeroista . Sellaisia kysymyksiä ei tarttis edes olla muistitesteissä se antaa väärän kuvan koska esim jos äitiini olisi oppinut jo lapsena viikkojen numerot niin ehkä olisi osannut tai sitten ei, sitä kun ei saa koskaan tietää.
        luulen että en mene muistitesteihin. Parempi esittää muistavaa niin kauan kun se käy, sittenhän se näkyy ilman testejäkin jos muisti ei pelaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne lääkkeet ovat myös sellaisia etteivät sovi kaikille , moni saa vatsa vaivoja ja pahoinvointia niistä joten sekään ei ole aina optimaalinen ratkaisu .
        Käly ei mennyt testeihin mutta sanoi jo monta vuotta aikaisemmin että hän on ihan varma että on saanut saman sairauden kun äitinsäkin, ja niin oli oikeassa. ei halunnut pitkittää elämäänsä lääkkeillä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin äitin kanssa hänen muisti testissään, ja en nyt tarkkaan painanut mieleeni kaikkia mitä häneltä kysyttiin , tiesi mikä päivä tulee keskiviikon päästä ja osasi piirtää kellon. Sitten tuli kysymys mikä viikko nyt on.
        Sanoin testaajalle ettei äitini ole koskaan edes osannut viikkojen numeroita koska ei ole niitä tarvinnut.
        Mutta ei mennyt jakeluun, sai miinusta kun ei tiennyt sitä viikon numeroa , niin että minulla kävisi ihan samoin sitten kun tekevät muistitestiä minulle .
        Toiset sanovat että heillä on kesäloma sillä ja sillä viikolla. Minä olen aina sanonut että elokuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään.
        Niin että ei ennen koskaan puhuttu viikkojen numeroista . Sellaisia kysymyksiä ei tarttis edes olla muistitesteissä se antaa väärän kuvan koska esim jos äitiini olisi oppinut jo lapsena viikkojen numerot niin ehkä olisi osannut tai sitten ei, sitä kun ei saa koskaan tietää.
        luulen että en mene muistitesteihin. Parempi esittää muistavaa niin kauan kun se käy, sittenhän se näkyy ilman testejäkin jos muisti ei pelaa.

Tuo olikin hyvä tieto.
        En myöskään ole koskaan kiinnittänyt viikon numeroon huomiota.

Kuukausien päivät on loruna helppo muistaa.
        Syys, huhti, kesä, marraskuus on päivää kolmekymmentä, kahdeksankolmat helmikuus, vaan muissa yksi neljättä.

Tuostahan sen laskee. Jos lääkäri on kärsivällinen ja odottaa.

Pitänee muistaa katsoa allakasta viikko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne lääkkeet ovat myös sellaisia etteivät sovi kaikille , moni saa vatsa vaivoja ja pahoinvointia niistä joten sekään ei ole aina optimaalinen ratkaisu .
        Käly ei mennyt testeihin mutta sanoi jo monta vuotta aikaisemmin että hän on ihan varma että on saanut saman sairauden kun äitinsäkin, ja niin oli oikeassa. ei halunnut pitkittää elämäänsä lääkkeillä .

Kuitenkin, ajoissa saatu lääkitys on kuitenkin todettu muistin tilannetta parantavaksi, kun se ei ole liian pitkälle edennyt, menetettyä muistia ei lääkkeet palauta.

• Anonyymi kirjoitti:

Olisi kiva tietää mikä testi on ollut kyseessä.
        Yleisin muistitesti on MMSE ja toinen mitä käytetään on MOCA, kummassakaan ei kysytä viikon numeroa.

• Anonyymi

Ehdottomasti kannatta muistitestiin mennä ajoissa, siitä lähtee
      muistin heikentymisen seuraaminen ja saa lääkitystä ajoissa.

• Anonyymi

Siis tuo viimeinen lause oli tarpeeton . Joten kelaan eteenpäin

• Anonyymi

Tiedän tapauksen jossa henkilö tiesi omasta muistin heikkoudesta, unohti jo mikä päiväkin tänään on, vaikka luki juuri aamun lehteä.
      Selitti minulle, että oli pakko mennä sairaalaan tekemään sopimus, että miniä saa ottaa vastuun hänen hoidoistaan ja vastata kaikkiin terveyskysymyksiin .
      En kysellyt asiasta miniältä, mutta kun kävin tuttavani luona, hän sanoi miniän laittavan lääkedosetin valmiiksi, mutta hän ei muista onko ottanut tänään lääkkeet. Huomasin että oli ottanut, ja olisi välisin ottanut seuraavankin päivän lääkkeet, koska luuli ja uskoi, että tänään on " huominen", mutta minä tiesin että on tänään ja sain estettyä ylimääräisen lääkityksen.

Hän ei tosiaan muistanut eilistä, mutta tunsi minut ja oli kuin ennekin, puhui vanhoista jutuistamme, joten en heti uskonut muistin menetykseen.
      Olin sitten yhteydessä miniään. Pyysin, että järjestäisivät vain yhden päivän lääkkeet näkyville. Lääkemyrkytys on vaarallinen tila.
      Sain sitten yllättäen kuulla hänen kuolemastansa ja nyttemmin miniäkin on haudassa. Ei kuulemma ollut lääkemyrkytys, josta olin kiitollinen.

Kyllä muisti kannattaa tarkastaa, ja omaisten kannattaan olla tarkkaavaisia heti kun sellaisesta on pienikin epäilys.
      Ihminen ei itse huomaa äkillisiä muutoksis, jotka voivat johtua verenkierto häiriöstä aivoissa.

• Anonyymi

Noita ynkäsiä ja känkäsiä riittää.
      Jos elämästä puuttuu jotain tärkeää, sitä etsitään, yllä olevilla hörhelöinneillä.
      Ni, valvojien suosikkeja kai .

• Anonyymi

Jos elämästä puuttuu tärkeää, pitää olla tärkeilemättä
        Volfram Göthe

• Anonyymi

Ei teitä köyhinä van hainkodeissa suomeksi tulla palvelemaan. Ei Ruotsissakaan, vaikka suomi on pohjois-Ruotsin alkuperäiskieli ( joka muutettiin meänkielistelyksi, ettei tarvi antaa resursseja)

Suomessa Kelan ja vanhainkotien käyttökieliä ovat ve näjä, os malia ja a rapia

Ajatellaan niin, että köhät aika nopeasti kuitenkin oppivat näjää, maliaa ja rapiaa, ja niinhän ne tekeekin. Pakon edessä oppivat nopeaan. Muuten ei palvelua tipu

• Anonyymi

Kyllä, kerrot sen minkä koet tarpeelliseksi tiedoksi.
        Minä taas tiedän, että Suomessa ei ole yhtään vanhainkotia.

Uusia palvelutaloja avataan ja palvelua parannetaan, Ruotsin tilanteesta en tiedä.

• Anonyymi

Jos pitää jotain piiloon laittaa, vaikka itseltänsä, laita se mahdollisimman näkyville ja taatusti et sitä siitä paikasta osaa etsiä.
      Kyllä tämä muisti on arvaamaton, itse hukkaa j a tietää, että kukaan ei ole täällä käynyt.
      Auton avaimet, niissä on kotiavain, olin kotona, joten täällä niiden on oltava.
      Yleensä omassa naulassaan, kahdet vierekkäin.
      Etsin, tein muita hommia, ja kas, keskellä olohuoneen pöytää auton avaimet.
      Siinä en niitä nähnyt, kun eivät siinä koskaan ole!

En sentään vielä hae silmäleaseja otsaltani.

• Anonyymi

Minä hukkasin unen?

Yritin maata ja huhuilla, ei näy unihiekanjakajaa <<<<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä hukkasin unen?

Yritin maata ja huhuilla, ei näy unihiekanjakajaa <<<<

Sama vika. Nukuin hetken ja nyt ei enää uni tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama vika. Nukuin hetken ja nyt ei enää uni tule.

Eikä se tule vuorenvarmasti, jos aukaisee tietsikkatoosan tai älyttömän laitteen. Ohjeita aiheesta on mediat ja toosat pullollaan. Huomaisiko paremmin, jos nukkuisi hyvemmin.

• Anonyymi

Joskus ei nimi tule mieleen, vanhemmiten se tulee useimmiten eikä sille mitään voi. Jos nimi ei tule mieleen siihen löytyy keinoja kannattaa opetella, pari kertaa pankkikortin tunnus numeron muistanut väärin, pulmallinen tilanne kaupan kassalla.
      Hyvä muisti auttaa oppimiseen, lukemalla saa tietoa, kädentaitoja oppii tekemällä liittyykö nämä jotenkin älykkyyteen, liittyy varmasti jossain määrin.
      Vanhuus ei tule yksin, pelottava ajatus kun alkaa jätättää ettei pärjäisi omin avuin.

• Nimmari vielä

• Anonyymi

Pulmallinen on tilanne kaupan kassalla, jos tunnus unohtuu hetkeksi. Olen huomannut, että numero on sormenpäissä. Samalla liikkeellä avautuu tili, numeroita ei edes tarvitse muistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pulmallinen on tilanne kaupan kassalla, jos tunnus unohtuu hetkeksi. Olen huomannut, että numero on sormenpäissä. Samalla liikkeellä avautuu tili, numeroita ei edes tarvitse muistaa.

Melkoinen muistinero pitää olla, kun yli 20 vuotta käyttänyt samaa lääkettä ja nyt apteekki on sen vaihtanut halvempaan, eri nimiseen lääkkeeseen, Joka hiivatin aamu on on todella mietittävä mistä alumiinilapusta sen pilleri pois painan ja kun sekin pitää puolittaa.

Onneksi muistan, mutta mitä sitten kun en muista, jääkö lääke ottamatta, kun "tuo on ihan outo lääke, tuota en ota"

Menen Apteekkiin. Minua on narrattu, vaihdettu ja vain sanottiin, että se on sama lääke, ei ollut, vaikka "samalääkeaine" ei saman niminen, ja siinä on ero.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkoinen muistinero pitää olla, kun yli 20 vuotta käyttänyt samaa lääkettä ja nyt apteekki on sen vaihtanut halvempaan, eri nimiseen lääkkeeseen, Joka hiivatin aamu on on todella mietittävä mistä alumiinilapusta sen pilleri pois painan ja kun sekin pitää puolittaa.

Onneksi muistan, mutta mitä sitten kun en muista, jääkö lääke ottamatta, kun "tuo on ihan outo lääke, tuota en ota"

Menen Apteekkiin. Minua on narrattu, vaihdettu ja vain sanottiin, että se on sama lääke, ei ollut, vaikka "samalääkeaine" ei saman niminen, ja siinä on ero.

Niillähän on joka puolella se systeemi nykyisin että ehdotetaan sitä halvinta , itse sanon aina että haluan juuri sen nimistä mitä reseptissä lukee, joskus se maksaa toki enemmän vaan maksakoot , kunhan on se miten lukee reseptissä . Onhan näissä vaihtolääkkeissä se vaikuttava aine toki sama, mutta muut aineet voivat olla erilaisia ja vaki käyttäjän keho reagoi usein niihin muihin aineisiin , kun sen tuntee kehossaan ettei oikein kaikki ole kuten pitäisi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niillähän on joka puolella se systeemi nykyisin että ehdotetaan sitä halvinta , itse sanon aina että haluan juuri sen nimistä mitä reseptissä lukee, joskus se maksaa toki enemmän vaan maksakoot , kunhan on se miten lukee reseptissä . Onhan näissä vaihtolääkkeissä se vaikuttava aine toki sama, mutta muut aineet voivat olla erilaisia ja vaki käyttäjän keho reagoi usein niihin muihin aineisiin , kun sen tuntee kehossaan ettei oikein kaikki ole kuten pitäisi

Minulle ei edes ehdotettu, sanoivat vain, että sitä entistä ei ollut varastossa.
        No, saanhan taas vaihdettua sen kalliimman, alkuperäisen., tutun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Me pahastumme niin monista asioista.
        Apteekki tarjoaa nykyisin reseptilääkkeen tilalle edullisempaa tuotetta. Ei apteekilla on mitään syytä "narrata" asiakasta.
        Vieraasta lääkkeestä voi kieltäytyä kohteliaasti. Ei farmaseutti siitä pahastu, hän tekee annettujen ohjeiden mukaan ja tarjoaa vaihtoehdon. Se kuuluu hänen työhönsä, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.
        Olen sanonut omassa apteekissani, että kun olen tottunut tähän nykyiseen troppiin, niin muistan ja osaan sen ottaa oikeaan aikaan päivittäin. Hintaerot eivät ole niin suuret, että tuntisin tuhlaavani, jos pysyn vanhoissa tavoissani.

• Anonyymi kirjoitti:

Me pahastumme niin monista asioista.
        Apteekki tarjoaa nykyisin reseptilääkkeen tilalle edullisempaa tuotetta. Ei apteekilla on mitään syytä "narrata" asiakasta.
        Vieraasta lääkkeestä voi kieltäytyä kohteliaasti. Ei farmaseutti siitä pahastu, hän tekee annettujen ohjeiden mukaan ja tarjoaa vaihtoehdon. Se kuuluu hänen työhönsä, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.
        Olen sanonut omassa apteekissani, että kun olen tottunut tähän nykyiseen troppiin, niin muistan ja osaan sen ottaa oikeaan aikaan päivittäin. Hintaerot eivät ole niin suuret, että tuntisin tuhlaavani, jos pysyn vanhoissa tavoissani.

Fimean sivuilla on, että apteekkien täytyy ehdottaa vaihtoa halvenpaan samanveroiseen lääkkeeseen.
        Sen voi kieltää sairaudenhoitoon liittyvistä syistä, reseptin määräävä lääkäri tai potilas itse.

Ei siinä asiassa ole mitään kummallista.

• Anonyymi

Olen 71 v (pidän tästä foorumista!) ja muistini on selvästi huonontunut, etenkin nimet ja sanat. Monia nimiä saan käydä läpi, aakkosten avulla.

Joskus tulee väärä sana puheeseen. "Kun lensin..." piti sanoa: "Kun luin kirjaa..." Näin tapahtuu vielä toistaiseksi harvoin. Muistikokeissa olen pärjännyt. Tosin ne kysymykset ovat vähän liiankin helppoja.

• Anonyymi

Muistia voi itsekin tutkia netissä.
        Ylen nettisivuillakin muistaakseni on
        Tämä on työelämässä oleville. Kiva testi, kun teet sen rehellisesti, älä lunttaa kirjoittamisen välillä näytöltä.

https://duunitori.fi/tyoelama/muistitesti

turvallinen sivusto, sanoo F-Secure

• Anonyymi

Muisti, jos jaksaa olla aktiivinen ja seurata päivittäisiä tapahtumia enemmän kuin sohvalla istuen näkee, voi itse vireyttää aivonystyröitä.
      En seuraa poliittisia keskusteluja.
      Yksi ystäväni seurasi aina eduskunnan täysistunnot joita näytetään telkkarista.
      Hän kyllä muisti edustajien nimet ja mitä puoluetta tuokin edustaa.

Kertoi jopa Eduskuntatalolle menneensä kuuntelemaan parvelta puheenvuoroja.
      Vireä vanhus, luki paljon paikallisia lehtiä ja oli minulle tietotoimisto, kun en sieltä ketään tuntenut uutena asukkaana.

Minä en jaksa telkkaria katso, kyllästyn politiikan jauhamiseen ja ainaisin uusintoihin.
      Mitä juttuja keksisin vireyteni parantamiseen,
      muistan kyllä vielä mielestäni hyvin.

• Anonyymi

Ihan mitä vain, aktiivisuus auttaa. Aktiviteetin valinta omien mielihalujen mukaan. Vähintäin ylös, ulos ja lenkille. Tanssimaan, jos tykkää pyörähdellä. Avantouintia kokeilemaan, ellei ole vilun arka, tai oikeastaan juuri heidän pitäisi. Jumpalle ja / tai Zumpalle, vaihtoehtoja riittää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      35
      4249
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      114
      1576
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1536
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1372
    5. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      32
      1142
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      87
      1068
    7. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      132
      1062
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      47
      1044
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      259
      1013
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      984
    Aihe