Mokkuloiden IP-osoitteista?

Anonyymi-ap

Sehän vaihtaa IP-osoitteen aina kun sammuttaa sen vähäksi aikaa. Mutta miten älypuhelin toimii vastaavissa tilanteissa?
Voiko siinä sammuttaa puhelimen sijasta internetin tai jotenkin irrottaa se internetistä, jolloin voisi olettaa senkin vaihtavan uuden IP-osoittenn kun sen taas liittää internettiin.

12

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mobiiliyhteydet on NAT:in takana. Eli ei ole julkista yksityistä ip-osoitetta. Ip-osoite vaihtuu, kun operaattori niin tahtoo.

• Anonyymi

Mikä se tuo NAT oikein on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se tuo NAT oikein on?

NAT tulee sanoista network address translation, eli osoitteenmuutos. Tähän sit katkelma Wikipediasta: Kyseessä on Internet-tekniikka, jossa julkisesti liikennöityjä IP-osoitteita piilotetaan tai säästetään. Osoitteenmuunnos kehitettiin alun perin, kun huomattiin, että tulevaisuudessa IP-osoitteita ei riittäisi joka koneelle omaansa.

Useimmiten osoitteenmuunnosta käytetään, kun Internet-yhteydellä ei ole kuin yksi IP-osoite, mutta useamman koneen tulisi päästä Internetiin. Kaikessa Internetiin lähetetyssä liikenteessä pitää olla julkinen, uniikki IP-osoite, jolloin tässä tapauksessa usean koneen pitää jakaa yksi osoite. Tämä onnistuu erilaisia osoitteenmuunnostekniikoita käyttäen.

Osoitteenmuunnoksen suorittava laite on useimmiten reititin tai palomuuri.

Osoitteenmuutoksesta käytetään ainakin englanninkielisiä termejä network address translation (NAT), network address port translation (NAPT), port/address translation (PAT) ja dynamic network address / port translation (DNAPT).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NAT tulee sanoista network address translation, eli osoitteenmuutos. Tähän sit katkelma Wikipediasta: Kyseessä on Internet-tekniikka, jossa julkisesti liikennöityjä IP-osoitteita piilotetaan tai säästetään. Osoitteenmuunnos kehitettiin alun perin, kun huomattiin, että tulevaisuudessa IP-osoitteita ei riittäisi joka koneelle omaansa.

Useimmiten osoitteenmuunnosta käytetään, kun Internet-yhteydellä ei ole kuin yksi IP-osoite, mutta useamman koneen tulisi päästä Internetiin. Kaikessa Internetiin lähetetyssä liikenteessä pitää olla julkinen, uniikki IP-osoite, jolloin tässä tapauksessa usean koneen pitää jakaa yksi osoite. Tämä onnistuu erilaisia osoitteenmuunnostekniikoita käyttäen.

Osoitteenmuunnoksen suorittava laite on useimmiten reititin tai palomuuri.

Osoitteenmuutoksesta käytetään ainakin englanninkielisiä termejä network address translation (NAT), network address port translation (NAPT), port/address translation (PAT) ja dynamic network address / port translation (DNAPT).

Onko minun ymmärrettävä asia niin, jotta myös älypuhelimessa vaihtuu ip-osoite, mutta soittettaessa johonkin toiseen puhelimeen, se näyttää sim-kortin numeron, mikä on myös puhelinnumero.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko minun ymmärrettävä asia niin, jotta myös älypuhelimessa vaihtuu ip-osoite, mutta soittettaessa johonkin toiseen puhelimeen, se näyttää sim-kortin numeron, mikä on myös puhelinnumero.

Puhelimella soittamiseen tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ainoastaan, jos puhelimella käytetään nettiselainta tai muita nettiapplikaatioita. Kaikki kotiin myytävät reitittimet ovat NAT-laitteita. Yleisin IP-osoite laitteille on 192.168.0.1 ja laite jakaa osoitteita
        192.168.0.2 - 192.168.0.254 avaruudesta. Reitittimelle tulee kuitenkin vain yksi julkinen IP-osoite. Olkoon se osoite vaikka 88.115.x.x. Muistaakseni tuo on Elisan käyttämiä IP-osoitteita. Laite saa yhden IP:n, mutta sisäverkkoon voi kytkeä niin monta laitetta, kuin reitittimessä on portteja. Yleensä kotikäyttöön myytävissä on 4 kpl + mahdolliset langatonta verkkoa käyttävät. Jokaiselle koneelle voi antaa kiinteän IP-osoitteen, mutta tämä pätee vain sisäverkkoon. Nettiin liikennöinti tapahtuu vain ja ainoastaan tuon yhden julkisen IP:n turvin.

• Anonyymi

Pelkkä lentotilassa käyttäminen vaihtaa jo ip:n.

Operaattoreilta saattaa saada rahaa vastaan kiinteän ip:n, ja ainakin VPN-palveluntarjoajalta, mutta nekin maksaa.

• Anonyymi

Kiinteitä IP-osoitteita ei ole taidettu kotikäyttöön myydä enää vuosiin. Tämäkin oli operaattoreilla maksullinen palvelu. Nähtävästi käyttäjämäärä oli aika vähäinen, niin siitä luovuttiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiinteitä IP-osoitteita ei ole taidettu kotikäyttöön myydä enää vuosiin. Tämäkin oli operaattoreilla maksullinen palvelu. Nähtävästi käyttäjämäärä oli aika vähäinen, niin siitä luovuttiin.

Lähinnä nuo kiinteät ip:t on silloin hyödyllisiä, jos pitää päästä ip-osoitteilla rajattuihin palveluihin. Mutta joo, ei nuo enää kotikäyttöä ole.

• Anonyymi

Windows nyt vaan ei toimi, mutta kyllä saastuu heti!

• Anonyymi

Kiitoksia vastauksista. Kyllä tuo tuli ihan selväksi.

- aloittaja

• Anonyymi

MENE HOITOON!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

MENE HOITOON!

HETI SUN JÄLKEESI!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      2997
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2587
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1453
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1340
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1241
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      989
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      883
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      806
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      645
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      611
    Aihe