Aamulla. Kun herää joskus liian aikaisin sitä hetkeä odottaa, että kello tarpeeksi n 6. Päivä kahvi ei yhtään ja sekin pitää juoda 15 mennessä. Iltakahvi ei ollenkaan. Aamulla useimmiten teen aamuisin pressolla kahvia koska se on nopeata. Keitin kahvi on työläämpää aamulla.
Milloin kahvi maistuu parhaimmalta
106
735
Vastaukset
- Anonyymi
Aamulla tietysti ennenvanhaan heinäpellolla.
- Anonyymi
varmaankin...
- Anonyymi
Heinäpellolla olleessaan ihmiset laittoivat suolaa kahviinsa kun hikoilevat helteellä estämään nestehukkaa ja väsymystä.
- Anonyymi
Joo kahvi selkeytyi, sumpit painuivat pohjaan nopeammin kun kahviin laittoi suolaa
- Anonyymi
Anoppi laittoi aina kahviin suolaa, kun tuli vanhaksi niin laittoi liikaa silloin ei kahvi maistunut enää hyvältä .
- Anonyymi
Hyvä ystäväni juo herätessään aina kahvit, itse en koskaan muuta kuin puuroa, ruisleipää ja hedelmän.
- Anonyymi
Joskus herään tai en saa unta n. klo 3. Tekee mieli kahvia, mutta vetkuttelen kunnes on pakko antaa periksi, ehkä vartti kului. Keitän vedenkeittimellä veden. Kaadan mukiin kuumaa vettä, se lämmittää mukin. Sillä aikaa suppiloon suodatinpaperi ja 2 mitallista kahvia. Kuuma vesi pois ja liruttelen kuumaa vettä ensin niin, että kahvinporot kastuu ja turpoaa. Sitten taas lirutan. Siinä samalla teen kaksi voileipää.
Kahviin loraus rasvatonta maitoa.
A'vot, kyllä maistuu.
( Harjoittelin kirjoittamaan pitkän kommentin .)- Anonyymi
Minä taas en voisi ajatellakaan laittavani maitoa kahvin sekaan . Kahvi kahvina on se paras nautinto
- Anonyymi
Kyllähän se vaan on näin eläkkeellä ollessa rauhasa aamulla,kun on "oinistellut" enste herättyään ja haukotellut,kuin kissat ja koirat. sit eka kafe tippumaan ,tai miten kukin laittaakaan ,joskus pannulla keitän hellalla, se lämpö ja kafen tuoksu,, ahh eikä kiire mihkään, pulla sulamaan ,tai voileivän teen ,kafe enste rauhassa nauttien 2 kupillista, sit puuro, ja pikhiljaa johkin päivän hommiin ,mitä eläkeläisellä onkin ,no O,talos riittää aina jotain kyöhnäämistä ,mut "kellokorttia" ei enää tartte, kun kafe valmis niin viimeistään mammalle,et nousepa kahville ,turistaan siinä kaikkea .. tää n. vähän vaille 70 v vielä ! Onhan se hienoa ,kun saa itse säädellä aikataulunsa . Niin päiväkafi tietenkin ja iltakin kafe ,josku tee. Nauttikaa elämästä, jos mahdollista on ,eihän sekään ole itsestäänselvyys kaikilla,
- Anonyymi
Nautitaan, elämästä.
- Anonyymi
Silloin, kun sitä juo.
- Anonyymi
Ja kahvin pitää olla kuumaa, muuten se ei huumaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesähelteellä kyllä voi juoda kylmääkin kahvia vaikka jäätelön kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesähelteellä kyllä voi juoda kylmääkin kahvia vaikka jäätelön kanssa.
Kylmää kahvia, ei tähän ikään ole vielä tullut maisteltua, haaleeta kyllä, ja se ei ole hääviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena aina annoin kahvin jäähtyä kupissa , en ymmärrä tänään että miten saatoin siitä pitää melkein kylmänä. Tänään juon kahvin lämpöisenä
- Anonyymi
Vaihtelee.
Kun ei ole koukussa kahviin, sitä juo vain silloin, kun sitä tekee mieli. Ei päivittäin, mutta jos tulee pannullinen keitettyä, sitten enenpi. Harvemmin juon, kuin mukin päivässä. Lämmittelen mikrossa, kahvi säilyy aika hyvin.
Mainiten, kolmen desin Teema muki itseasiassa on noin 2,6 desiä. Mukia alunperin sanottu kolmidesiseksi, nimi jäänyt, tilavuus suuntaa antava.
Pidän kylmistä kahvijuomista, jos tulee ostettua litran tölkki lattea, se saattaa mennä päivässäkin.Nykyisin jonkin verran valinnanvaraa kun kaupoissa.
Töissä tuli juotua. Kahvit aina talon puolesta, pitäähän sitä etuisuuksistaan nauttia.
Vaaleaa paahtoa suodatin kahvi. Kaksi palaa ruokopalasokeria, reilusti kevytkermaa. Pari makkaravoileipää joskus aamuisin. Se kai varmin tapa juoda kahvia, joskus tekee mieli ja varmasti maistuu.
Usein tekee mielikin, muttei maistu. Tarkoitan huoltoasemien sumppeja. Jostain syystä ne aina petroolin makuisia.
Sekin, ei vatsa nykyisin oikein kestä kahvia, pitää sekin huomioida. Aina ei kannata juoda, vaikka mieli tekisikin.
Päätän kahvipoliittisen kommenttini tähän.
=DW= - Anonyymi
Kahvi mustana ja kuuman, tyttöä nuorena ja alastomana.
- Anonyymi
Älä höpise vanha ukko!
Aamulla maitokahvi heti herättyä leivänpaahtimessa paahdettujen ohuen ohuiden ruispalojen kanssa.
- Anonyymi
Ja piikit pystyssä maailmalle...heh.
Anonyymi kirjoitti:
Ja piikit pystyssä maailmalle...heh.
No jos ihan maailmalle, koiran pissitykseen kuitenkin. :).
- Anonyymi
Aamulla kun on nukkunut hyvin ja tarpeeksi yöllä.
- Anonyymi
Hyvä uni, sikeä ja tapahtumia.
- Anonyymi
Minä juon kahvia pitkin päivää ja illalla vielä ennen. Ikkunaan menoa myös pari kuppia . Jos on oikein aromirikasta kahvia niin se on oikein nautinto .
- Anonyymi
Korjaus
Nukkumaan menoa , eikä ikkunaan menoa. Taas kone vaihtoi sanan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus
Nukkumaan menoa , eikä ikkunaan menoa. Taas kone vaihtoi sananKone roskiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone roskiin.
Tabletista samoja ongelmia. Ennakoivalla on aina virheelksiä sanoja tuossa eikä huomaa tai sana muuttuu. Eikö niitä viitsi korajata aina vaan antaa lukijan etsiä oikea sana .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tabletista samoja ongelmia. Ennakoivalla on aina virheelksiä sanoja tuossa eikä huomaa tai sana muuttuu. Eikö niitä viitsi korajata aina vaan antaa lukijan etsiä oikea sana .
Itse kun kirjoittaa ei tarvitse ihmetellä virheitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla kanssa tabletin kanssa joka kerta se hakee oikean sanan en muista mikä sana se oli kun sain lyödä sen monta kertaa ja tabletti ei huolinut sitä sanaa joten sain vaihtaa sen muuksi sanaksi, se kelpasi.
Koska kirjoittelen kahdella kielellä päivittäin niin joskus unohdan vaihtaa sille kielelle millä kirjoitan. Silloin menee jokainen sana väärin . Ja vaikka on vaihtanutkin niin siltikin muuttelee sanoja . Puhelimessa samoin .
Olen kirjoittanut koko elämäni koneella , siis ensin kirjoituskoneella sitten kun tuli nämä tietsikat niin eipäs olekkaan niin selvä että sanat tulevat kuten ne kirjoittaa .kirjoitin sairaalle ystävälle että ” oletko tervehtymässä ” niin hän sai viestini että ” oletko terveyskeskus ” siis tabletti ei hyväksynyt sanaa tervehtymässä vaan muutti sen omalla tavallaan . Aina ei edes huomaa itsekkään ennen kun on liian myöhäistä eikä voi korjata .
- Anonyymi
Keitinkahvi ei ole yhtään työläämpää. Minusta työläämpää on pressokahvi kun siinä erikseen veden keittäminen ja kahviporojen haudutus. Minä olen jo vuosia keittänyt kahvini pikkukeittimellä jolla saan just sen yhden 3 dl mukillisen kerralla tehtyä ja se riittää. Kun sen keittimen ostin niin siinä oli mukana kaksi 1,5 dl mukia, mutta huomasin että minun 3 dl muki on juuri sopiva siihen keittimeen ja saan keitettyä siihen suoraan.
- Anonyymi
Ei tyhjään mahaan kahvia koskaan, puuroa.
- Anonyymi
Pressopannuun, minulla on teräs,termos presso jolla ei saa kuin yhden hyvin täyden mukillisen. tilavuus 360ml osa menee poroihin.
Pannuun laitetaan kahvijauhot ja päälle vedenkeittimellä kuuma vesi ja sekoitetaan odotetan muutama minuutti tai 10 min menee usein.
Pitäisi olla niin iso että tulisi 2 mukia kahvia. Olisi pitänyt huomata isompi koko oliko ne 600 1 litraan ja liian suuri? Täyttyykin tarkistaa. Kahvi alan liikkestä tilasin ei ollut halpa. Riittåä juuri aamuisin. Keitän kyllä päivälläkin. Mukikahvi nopein ja saa porot helpommin pois mutta maku ei niin hyvä.
Pressopannuun porojen kaapiminen lusikalla hankalin osa siinä. Käytän tummapaahtoista 4 Juhla Mokka kahvia.- Anonyymi
Kauhee jobi yhden juoman saamiseksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauhee jobi yhden juoman saamiseksi...
Pressokahvi maistuu paremmalta aamulla ja päivälläkin. Onhan siinä keittimen kanssakin vaiheita ennen ja jälkeen.
- Anonyymi
Tärkeää on myöskin se, mistä sitä juo, ei paksureunainen muki, eikä lasinen.
- Anonyymi
Juon aina pahvimukista kahvin kahvilassa.
- Anonyymi
Ostin viime syksynä lasisen 600 ml kahvi presson mutta en ottanut käyttöön.
Nyt olen 2 vk käyttänyt sitä irtoteen valmistukseen kun löysin uuden mustan maustetun tee laadun. Ja onkin kätevä teen haudutukseen. Lasi pitäå tarpeeksi lämpimänä ja helppo puhdistaa.- Anonyymi
Yllätyin miten Lasinen presso astia pitää veden aika kuumanaja katsoin ajan yli puoli tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllätyin miten Lasinen presso astia pitää veden aika kuumanaja katsoin ajan yli puoli tuntia.
Varsinkin jos lämmittää lasin ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin jos lämmittää lasin ensin.
Ei tarvitse esi lämmittää minun lasinen astia korvalla on 600 ml ja teen n450 ml 2 mukia ainakin teetä kerralla ja voi juoda vasta n40 min jälkeen koska se olisi liian kuumaa sitä ennen. Veden keitin vesi on polttavan kuumaa aina kun kiehuu. On erilaisia laseja ja minun hieman paksu ei ole halvinta laatua.
Pohja on tarpeeksi leveä joten helppo käyttöinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse esi lämmittää minun lasinen astia korvalla on 600 ml ja teen n450 ml 2 mukia ainakin teetä kerralla ja voi juoda vasta n40 min jälkeen koska se olisi liian kuumaa sitä ennen. Veden keitin vesi on polttavan kuumaa aina kun kiehuu. On erilaisia laseja ja minun hieman paksu ei ole halvinta laatua.
Pohja on tarpeeksi leveä joten helppo käyttöinen.Joo, mut tuos pitää suunnitella, jos nimittäin haluaa heti juomaa, niin ikävä odotella 40 minuuttia....!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mut tuos pitää suunnitella, jos nimittäin haluaa heti juomaa, niin ikävä odotella 40 minuuttia....!
Voihan teehen lisätä maitoa.
Se tarkoitti sitä että pysyy lämpimänä. Vedenkeitin vesi on kiehuvaa rodella kuumaa joka polttaa. Kokemusta on kun vet4äö meno sormeni johon tuki rakko jne riesaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan teehen lisätä maitoa.
Se tarkoitti sitä että pysyy lämpimänä. Vedenkeitin vesi on kiehuvaa rodella kuumaa joka polttaa. Kokemusta on kun vet4äö meno sormeni johon tuki rakko jne riesaaLauseista ei saa selvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohja on tarpeeksi leveä joten helppo käyttöinen.Minä olen harkinnut sellaista vedenkeitintä missä on mahdollista keittää eri lämpöiseksi, muistaakseni siinä on 40 ja 60 asteen painikkeet. Tyttärelläni on sellainen. Sillä on hyvä teevettä keittää, sen kun ei tarvitse olla kiehuvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen harkinnut sellaista vedenkeitintä missä on mahdollista keittää eri lämpöiseksi, muistaakseni siinä on 40 ja 60 asteen painikkeet. Tyttärelläni on sellainen. Sillä on hyvä teevettä keittää, sen kun ei tarvitse olla kiehuvaa.
Kiehuminen puhdistaa veden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiehuminen puhdistaa veden.
raanavesi on puhdasta ilman keittämistäkin, pystyyhän sitä juomaan suoraan raanastakin. Itsellä ai ainakaan ole ongelmia sen kanssa ollut eikä ole tarvinnut kaupasta vesiä ostaa.
- Anonyymi
Aamulenkin jälkee. Joka aamu käyn ennen aamiaista happihyppelyllä, jonka jälkeen aamupala maistuu, eritoten kahvi
- Anonyymi
Hyvä tapa on.
- Anonyymi
Kahvi kuumana ja tummana, nainen nuorena ja alastomana.
Aivan parasta on kahvi jossa on seassa tukeva loraus kohtuu hyvää konjakkia, hätätilassa hyvälaatuinen brandykin menettelee.- Anonyymi
Alkoholi pilaa kaiken.
Ma laitoin mutteripannulla kolme kertaa vuorokaudessa, nim. yöllä, aamulla (käytönnössä n. klo 12) ja iltasella, siinä kuuven maissa.
Parhaalta se maistui yöllä, ja koska valmistaminen on erittäin työlästä, siirryinkin muilla kahvitauoilla pikakahviin - niitä on melko hyviä, varsinkin Jacobs ja se mitä Lidl myypi.
Siitä vaivalloisuudesta puheenollen, mutteripannu on jonkin verran työläs aparaatti itsessään, mutta kahvin jauhatus lisää sen ainakin kolminkertaiseksi.
Siihen espressojauhatus on ehkä vähän liian hienoa, eikä valmiikksi jauhettu tahdo säilyä yhden hengen taloudessa riittävän kauan edes varttikilon pakettina.
Papukahvi olisikin parasta, mutta sitä saa vain 400 b - 1 kg paketeissa, jakyllä sekin väljähtyy avattuna jonkin verran.
Mutta pahin on myllykysymys. Olen koklannut erilaisia sähkömyllyjä. Se tehosekoittimen mallinen siipimylly olisi annoksen puolesta hyvä, mutta valitettvasti huiskii pavut niin hienoksi pölyksi että tuuli meinaa viedä sen mennessään, ja sanomattakinon selvää, että se tulee kuppiin asti sitten sakaksi pohjalle.
Rouhivat sähkömyllyt eivät sitten olekaan hyviä, niillä kun ei tahdo saasa sopivaa annostusta, ja niissä on pirunmoinen putsaaminen melko tiheään (kahvi on todella rasvaista ja tarttuu koloihin).
Ostin viimein käsikäyttöisiä, viimeisin on seinään eli kaapin oveen kiinnitettävä malli. Sillä taas ei saa aivan riittävän hienoa tulosta, ja hienoin mahdollinen kestää pitkään veivata.
Kupillista kohti , joka on kerta.annokseni, (ja tässä puhutaan sellaisesta mocca-kupista joka on hieman espressokuppia suurempi mutta selvästi normaali kahvikuppia pienempi) pitää veivata n. 200 kierrosta.
Kuullostaako vähältä vai paljolta, en tiedä, kehoittaisin kokeilemaan.
Käsimyllyillähän sitä jauhettiin joka kodissa viiskytluvun alkuun saakka, jolloin kahvimyllyt ilmestyivät kauppoihin - paahtimoista tuli silloin vain papuina - mutta silloin keitettiin pannukahvia, ja se sai olla karkeampaa ja oli siis nopeampaa jauhaa.
Tota onko kellään tiesossa, mistä saisi sellaisen todella käyttökelpoisen käsimyllyn jolla saisi saman tuloksen kuinbaarien automaateilla; niistä saa todella maukasta espressoa ainakin, muista laaduista en tiedä.- Anonyymi
Täydellisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täydellisyyttä.
Muistan kun 1950 lla mummolassa maatalossa oli sellainen käsin käytettävä kahvimylly puuta ja metalliset osat. En tiedä mihin se joutui kun muutti muualle 1960 luvulla. Olisi ollut kiva säilyttää. Vanhat esineet kertovat ajasta.
Ihmsiten pitäisi harkita ennemmän mitä heittää pois. Jotkut esineet käy koristeeksi ja kertovat tarinaa eläimistä,elämistä.
Kone kävit tuhonneet vanhoja hyvin tehtyjä huonekaluja muka vanhanaikaisia ja vialla ostivat möhkäleitä jotka epämukavia ja halvan näköistä. 1970-80 luvulla. Vielä 1960 oli hyviä huonekaluja. Usein en jää mökeille ja tuhottu.
Muualla maailamssa vanhan uudistaminen on arvostelua mutta ei Suomessa.
Mistä johtuu? Koska media kannustaa tuhoamaan kaiken kauniin ja kestävän rumuuden tieltä. Tämä pätee kaikkeen. Sääli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kun 1950 lla mummolassa maatalossa oli sellainen käsin käytettävä kahvimylly puuta ja metalliset osat. En tiedä mihin se joutui kun muutti muualle 1960 luvulla. Olisi ollut kiva säilyttää. Vanhat esineet kertovat ajasta.
Ihmsiten pitäisi harkita ennemmän mitä heittää pois. Jotkut esineet käy koristeeksi ja kertovat tarinaa eläimistä,elämistä.
Kone kävit tuhonneet vanhoja hyvin tehtyjä huonekaluja muka vanhanaikaisia ja vialla ostivat möhkäleitä jotka epämukavia ja halvan näköistä. 1970-80 luvulla. Vielä 1960 oli hyviä huonekaluja. Usein en jää mökeille ja tuhottu.
Mistä johtuu? Koska media kannustaa tuhoamaan kaiken kauniin ja kestävän rumuuden tieltä. Tämä pätee kaikkeen. Sääli.Monet tuhonneet vanhoja ... oli alku. Usein ne jää mökeille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä johtuu? Koska media kannustaa tuhoamaan kaiken kauniin ja kestävän rumuuden tieltä. Tämä pätee kaikkeen. Sääli.Lapsena oli huumaavan hyvät hajut kaupassa, kun jauhoivat kahvinpapuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsena oli huumaavan hyvät hajut kaupassa, kun jauhoivat kahvinpapuja.
Jos sattuu kulkemaan sopivasti esim. Pauligin paahtimon liepeillä kun siellä on paahto menossa, sieltä lähtee upeat aromit. Tulee ihmetelleeksi minne ne hyvät aromit kahvista häviävät kun se kupissa ei maistu juuri miltään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sattuu kulkemaan sopivasti esim. Pauligin paahtimon liepeillä kun siellä on paahto menossa, sieltä lähtee upeat aromit. Tulee ihmetelleeksi minne ne hyvät aromit kahvista häviävät kun se kupissa ei maistu juuri miltään?
Heksingissä oli Meiran ? paahtimo ulosmeno tien vieressä ja muistan miten voimakas tuoksu sieltä tuli.
Pullan ja leivonnaisten tuoksu on parasta. Ulkomailla eri ruokien ruuan tuoksu ja konditoria tuoksu. Oliviiöljy, tomaatti ja mausteet ja pähkinä. Kaupoissa ei ole hyvää pullaa koska käyttävät liikaa rasvaa ja sokeria. Pikkukunnissa ei ole laadukkaita konditoria tuotteita myynnissä. Itse on tehtävä ja samalla saa itselle maistuvaa kaneli pullaa jossa kaneliakaan ei ole liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heksingissä oli Meiran ? paahtimo ulosmeno tien vieressä ja muistan miten voimakas tuoksu sieltä tuli.
Pullan ja leivonnaisten tuoksu on parasta. Ulkomailla eri ruokien ruuan tuoksu ja konditoria tuoksu. Oliviiöljy, tomaatti ja mausteet ja pähkinä. Kaupoissa ei ole hyvää pullaa koska käyttävät liikaa rasvaa ja sokeria. Pikkukunnissa ei ole laadukkaita konditoria tuotteita myynnissä. Itse on tehtävä ja samalla saa itselle maistuvaa kaneli pullaa jossa kaneliakaan ei ole liikaa.Kyllä on Suomessa erinomaisen maistuvia pullia kaupat ja kahvilat tulvillaan, ei mitään epäilystä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pullan ja leivonnaisten tuoksu on parasta. Ulkomailla eri ruokien ruuan tuoksu ja konditoria tuoksu. Oliviiöljy, tomaatti ja mausteet ja pähkinä. Kaupoissa ei ole hyvää pullaa koska käyttävät liikaa rasvaa ja sokeria. Pikkukunnissa ei ole laadukkaita konditoria tuotteita myynnissä. Itse on tehtävä ja samalla saa itselle maistuvaa kaneli pullaa jossa kaneliakaan ei ole liikaa.Paahtimon ulosmeno..?
Anonyymi kirjoitti:
On syytäkin ihmetellä. Kahvinvalmistus on taijesta ja tiejestä.
Semmoset paskapuheet, että "parhaalta maistuu nuotiolla nokipannussa keitetty ja kuksasta juotu" unohtuu hetkessä ku menee kokeileen sitä; hellalla leitettynä voi pannukahvi onnistuakin, mutta sitä pitää valvoa, ettei pääse kiehuun liikaa.
Keittimelläkin voi onnistua, mutta ei kaikilla, vaan semmosilla joissa on lämpötila säädetty oikein; en muista mitä sen pitäis olla, mutta sen tiijän, että ainakin MOCCAMASTER ja olikohan se Philipsin CAFE ROMA merkkisissä keittimissä säilyy aromit ainaki jotenkuten, ja esmes Pauligin Juhlamokasta saa kelvollista juotavaa.
Nää keittimet on kalliita, mutta kantsii maksaa, koska siitä saa vuosikausiksi nautintoa. parin kympin keittimistä saa vuosien piinan.
Espressolaitteet on hyviä ja kalliita, lähempänä tonnia on kelvollisen hinta, mutta ne on suuritöisiä ku pitää putsata melkein päivittäin, ma en ainakaan viiti kolmen kupillisen takia sitä vaivaa nähdä.
Mutteripannu on semmonen kelvollinen kompromissi, mutta ei onnistu aivan millä hyvänsä kahvilaadulla; Pauligin Costarica menettelee, Lövbergin Lila samoin, sit Nordqvistilla on joitaki, olikohan REKO tms.
Mutta se on huomioitava, että aromi riippuu vähä siitäki, mitä on viimeks suuhunsa laittanu, kaikki tietää miten ältsy on esmes Appelssiini aamusella heti hampaidenpesun jälkeen.
Just sen tapaisista seikoista riippuu seki, milloin kahvi maistuu parhaalta.
ps. Ma muistan lapsuuvesta äidin tädin huushollin; siellä oli aina semmonen jauhetun kahvin tuoksu. Ihmekös tuo, ku se setä oli satamatöissä ja ne sai laivoista kaffetta. Eikä ne ollu nuukia, se täti (mulle kait isotäti?) keitti - jaa tietysti jauho käsimyllyllä! - aina kahvit ku siellä käytiin, ja olis tarjonnu lapsillekin, mutta mude kielsi meiltä sen ilon :(
Kotona meillä juotiin etupäässä korviketta just sillon 40 luvulla, siitä kait se kontrasti syntyiki.- Anonyymi
JU1PP1 kirjoitti:
On syytäkin ihmetellä. Kahvinvalmistus on taijesta ja tiejestä.
Semmoset paskapuheet, että "parhaalta maistuu nuotiolla nokipannussa keitetty ja kuksasta juotu" unohtuu hetkessä ku menee kokeileen sitä; hellalla leitettynä voi pannukahvi onnistuakin, mutta sitä pitää valvoa, ettei pääse kiehuun liikaa.
Keittimelläkin voi onnistua, mutta ei kaikilla, vaan semmosilla joissa on lämpötila säädetty oikein; en muista mitä sen pitäis olla, mutta sen tiijän, että ainakin MOCCAMASTER ja olikohan se Philipsin CAFE ROMA merkkisissä keittimissä säilyy aromit ainaki jotenkuten, ja esmes Pauligin Juhlamokasta saa kelvollista juotavaa.
Nää keittimet on kalliita, mutta kantsii maksaa, koska siitä saa vuosikausiksi nautintoa. parin kympin keittimistä saa vuosien piinan.
Espressolaitteet on hyviä ja kalliita, lähempänä tonnia on kelvollisen hinta, mutta ne on suuritöisiä ku pitää putsata melkein päivittäin, ma en ainakaan viiti kolmen kupillisen takia sitä vaivaa nähdä.
Mutteripannu on semmonen kelvollinen kompromissi, mutta ei onnistu aivan millä hyvänsä kahvilaadulla; Pauligin Costarica menettelee, Lövbergin Lila samoin, sit Nordqvistilla on joitaki, olikohan REKO tms.
Mutta se on huomioitava, että aromi riippuu vähä siitäki, mitä on viimeks suuhunsa laittanu, kaikki tietää miten ältsy on esmes Appelssiini aamusella heti hampaidenpesun jälkeen.
Just sen tapaisista seikoista riippuu seki, milloin kahvi maistuu parhaalta.
ps. Ma muistan lapsuuvesta äidin tädin huushollin; siellä oli aina semmonen jauhetun kahvin tuoksu. Ihmekös tuo, ku se setä oli satamatöissä ja ne sai laivoista kaffetta. Eikä ne ollu nuukia, se täti (mulle kait isotäti?) keitti - jaa tietysti jauho käsimyllyllä! - aina kahvit ku siellä käytiin, ja olis tarjonnu lapsillekin, mutta mude kielsi meiltä sen ilon :(
Kotona meillä juotiin etupäässä korviketta just sillon 40 luvulla, siitä kait se kontrasti syntyiki.Kahvin pitää olla kuumaa, hyväkin kahvi on pahaa haaleana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pullan ja leivonnaisten tuoksu on parasta. Ulkomailla eri ruokien ruuan tuoksu ja konditoria tuoksu. Oliviiöljy, tomaatti ja mausteet ja pähkinä. Kaupoissa ei ole hyvää pullaa koska käyttävät liikaa rasvaa ja sokeria. Pikkukunnissa ei ole laadukkaita konditoria tuotteita myynnissä. Itse on tehtävä ja samalla saa itselle maistuvaa kaneli pullaa jossa kaneliakaan ei ole liikaa.Aikoinaan tuli asuttua muutama vuosi Pauligin (vanhan) paahtimon lähellä Vuosaaressa ja haisteltua tuoksuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paahtimon ulosmeno..?
Paahtimo ulosmenotien vieressä.......siis kaupungista ulos menevän tien vieressä......
- Anonyymi
Aamulla ilman muuta.
- Anonyymi
Aamulla puuroa, ei kahvia.
- Anonyymi
1950 luvulla keitettiin vielä sumpistakin kahvia. Muistan juoneeni maaseudulla. Oli niillä oikeata kahviakin. Korviketta en varmaan ole juonut.
Oli ne ostos kortit sokeri, voi,jauho? joilla oli nimikin jota en muista?
Minulla oli sellainen tallessakin. - Anonyymi
Avasin paketin ja tuoksuu hyvältä kahvilta. Juhla Mokka paahto 4 aste.
Sammakko merkki pitää saada pois paketista. - Anonyymi
Silloin kun sitä juo.
- Anonyymi
Työaikana työnantajan piikkiin.
- Anonyymi
Pres. kahvi 500gr. paketti yli 9 euroa, nousua on .
- Anonyymi
Paras kahvi mitä olen juonut on Kona Coffee!
- Anonyymi
Joskus saa pahaakin kahvia, se on aina yllätys.
- Anonyymi
Jostain on laiskankin riiputtava.
- Anonyymi
Juhla Mokka Lempeä 4 paahtoaste 8.60e paketti. Piti tarkistaa ja samalla näin ettei ole kalleinta. En ole juonut miedoimmin paahdettua 1 tai 2 tai edes 3 pitkiin aikoihin. Teen Presso pannulla yhden annoksen eli mukin n 300ml kerralla tai sitten ihan muki kahvia. Aamulla maistuu paremmalta kun taas suodatinkahvi päivällä parempaa en vain tee suodatin kahvia keittimellä kuin harvoin ja siitä seuraa että tulee makua kahviin kun ei käytä koko ajan ja voi olla viikkoja välissä. Päivällä kahvin kanssa kaipaisi joskus makeaa viineriä mutta ei ole kaupoissa kuin kovasti rasvasia tekeleitä..
- Anonyymi
Rasvaa pitää olla, kuivat ei ole hyviä.
- Anonyymi
Ostin pari kertaa Kona Coffee wanhan Stockmann Herkku ruokakaupassa, nyt on S-Market,
sillon se Kona jauhettiin pavuista pussiin jauhoksi
ja sillon normaali kahvipaketin hinta oli noin €5,
Kona oli noin €50......x10 hinta!!
Kona Coffee on kotoisin Hawaii, USA!
Kona, Big Island/ Hawaii- Anonyymi
Havaijin kuuluista kahvipensaista, joo, niin varmaan...
- Anonyymi
Starbucks on hyvää kahvia, se perus kahvi Pike Place Brew!
Ja kokeile Cheesecake Muffin!- Anonyymi
Ei se vaihtamalla parane, sanotaan.
- Anonyymi
Siinä on haitta aineita...
- Anonyymi
Punaista maitoa tai kevytkermaa mukaan, niin kahvi on maukkainta. Ei sokeria.
- Anonyymi
Parasta on mustana ilman mitään lisukkeita, ei edes sokeria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parasta on mustana ilman mitään lisukkeita, ei edes sokeria.
Mustana juon minäkin.
Aikoinaan lorautin hieman maitoa sekaan, mutta kun en muuten käytä maitoa, joskus maito tuli klimppeinä:)) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mustana juon minäkin.
Aikoinaan lorautin hieman maitoa sekaan, mutta kun en muuten käytä maitoa, joskus maito tuli klimppeinä:))Klimppiiintynyttä maitoa kutsutaan piimäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klimppiiintynyttä maitoa kutsutaan piimäksi.
Piimä on terveellistä, pilaantunut maito ei!
- Anonyymi
Pappa aikoinaan antoi maidon vanheta klimpeiksi
ja sitten söi sitä lusikalla!
Mummi otti sokerinpalan suuhun, kaatoi kahvikupista
kahvi lautaselle ja sitten hörppi kahvia lautaselta sokeripalaan suuhun! - Anonyymi
Ostan kuohukermaa koska vahvaa ruuanlaittoon, tehokasta pieni annos ja maku paras ja siedän maitotuotteita hyvin ja laitan kahviinkin ja tulee hyvä maku, Jotenkin jäätelömäinen ja suklainen. Tavallisia kermoja en ole käyttänyt koskaan vaan kevytmaitoa teehen ja kahviin. Tai sitten mustana ihan hyvää. Kunpa olisi ihan perus vanilja jäätelöä ilman lisäaineita.
- Anonyymi
Kuohukerma ei sekoitu kunnolla, kevytkerma on sopivampaa kahviin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuohukerma ei sekoitu kunnolla, kevytkerma on sopivampaa kahviin.
En ole huomannut ja pääasia että,maistuu hyvältä.
- Anonyymi
Ostin joku aika kokeilumielessä pirkan Luomu kevyt maitoa ja maku ei todellakaan ole hyvä ja kadoin puolet viemäriin. Se in yhtä.litkua kuten valion vapaanlehmän kevyt maitokin. Ostan vain Proteiinimaitoa jonka maku on ok rusvoileivän kanssa ja kahvissa ja teessä. Rasvatonta en ole koskaan ostanut jouduin sitä juomaan joku vuosia sitten sairaalassa tutkimuksissa ollessa. Vesikin ja wissy parempaa. Joisin wissyä joka päivä mutta kun ei voi jatkuvasti vain pullon silloin tällöin. Kuohukerma käytän muankkaaseen,ruokaan antaa makua peruna ja vihannes ja broileri
ruokiin. Kahvia ja teetäkin voi juoda sellaisenaan. Rasvattomat pahanmakuisia ihan ällöttää.- Anonyymi
Kaikkeen tottuu, siitähän se on kiinni, jos rasvattomat ei maistu.
- Anonyymi
En vaihda luomuun vaan jatkan saman maidon ostoa kuin ennenkin. Syynä kokeiluun oli Bovar rehun käyttö.
Koska olen aina sitä nyt maitotuotteita niin ei haluaisi käyttää laktoosittomia maito tuotteita. Niiden maku ei ole hyvä, Maidon proteiini auttaa vastuskykyä.
Yleensä noilla mahavaivasilla on joku muu syy mahakipuunsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vaihda luomuun vaan jatkan saman maidon ostoa kuin ennenkin. Syynä kokeiluun oli Bovar rehun käyttö.
Koska olen aina sitä nyt maitotuotteita niin ei haluaisi käyttää laktoosittomia maito tuotteita. Niiden maku ei ole hyvä, Maidon proteiini auttaa vastuskykyä.
Yleensä noilla mahavaivasilla on joku muu syy mahakipuunsa.En ole ainakaan noin 20 vuoteen juonut maitoa. Koska minulla ei ko. aikana ole juuri mahakipujakaan ollut, tulkitsenko sen johtuvan siitä etten juo maitoa..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ainakaan noin 20 vuoteen juonut maitoa. Koska minulla ei ko. aikana ole juuri mahakipujakaan ollut, tulkitsenko sen johtuvan siitä etten juo maitoa..?
Yliherkkyyttä on ehkä.
- Anonyymi
Piimätkin näkyy olevan laktoosittomia. Katselin niistä sopivaa ruisleivän kanssa maidon korvikkeena. Pirkka A ja B piimä en tiedä minkälainen se on koska en kymmeniin vuosiin piimää juonut.
Kefiili maustamaton on hyvää ja sitä ostanut usein ajan parempaa kuin jugurtti. Se tuote on Valion joten Bovarin takia on hankalaa koska Valio ei ole antanut tietoja mihin se käyttää BOVAR sisältämiä,tuotteita.
Kun voikin ja juusto varman pilattu. Valion toiminta on kauheaa.Pitävät kansaa tyhminä. Pitääkö alkaa levittämään kookosraasvaa leivälle. Kermaa ei korvaa mikään ruuan valmistuksessa. Ja kahvissa vahva kerma on hyvä maku. Vahva musta tee tarvitsee myös maito tuottetta. Auttaa hapokkaasen mahaan. - Anonyymi
Useimmiten olen juonut aamulla kahvia ainakin mukillisen ja kun joskus juon teetä tuntuu että, olo on sumuisempi ja olen juonut sitten kahvia ja olo on virkeämpi. Näin tein tänä aamuna ja töpeksin pahimman kerran ja kaadoin mukin kahvia tiskipöydältä ja lattialle. Pyyhin sotkuja ja valmistin uuden. Yhden kerran kaadoin olohuoneen pesulasta tuodulle puhtaalle matolla melkein mukillisen.
Sattumukset jatkui. Aamulla oli Telian mobiilinetti katkos yli puoli tuntia eikä ole kovin kauan kun oli edellinen silloin toimi kännykkä nyt ei sekään. Sitä on niin tottunut nettiyhteyteen aamupäivällä.- Anonyymi
Keitän veden vedenlämmittimellä ja mittaan kahvin suodatinpussiin silmämääräisesti, sitten se saa tippua termokseen, välillä kaadan kuumaa vettä teekuppiin ja siihen teepussin, sitten kaatelen taas lisää kiehuvaa vettä suodatinpussiin, ja juon eka kupin kuumana + maitoa.
Loppukahvin kaadan litran teräsmittaan ja se saa jäähtyä siinä. Kun on jäähtynyt, niin laitan sen jääkaappiin.
Tykkään eniten kylmästä kahvista. Maitoa vaan lisäksi.
Kylässä ollessa laitan aina 2-3 sokeripalaa kahviin, mutta en kotona.
Yleensä juon sitä kylmää kahvia joskus iltapäivällä, en aamulla.
Teetä juon ruokajuomana.
On noussut kahvinhinta, mutta on entisen hintaisia kahvipaketteja jemmassa jotain kymmenkunta. En juo niin paljoa, joten riittävät vielä kesään ainakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keitän veden vedenlämmittimellä ja mittaan kahvin suodatinpussiin silmämääräisesti, sitten se saa tippua termokseen, välillä kaadan kuumaa vettä teekuppiin ja siihen teepussin, sitten kaatelen taas lisää kiehuvaa vettä suodatinpussiin, ja juon eka kupin kuumana maitoa.
Loppukahvin kaadan litran teräsmittaan ja se saa jäähtyä siinä. Kun on jäähtynyt, niin laitan sen jääkaappiin.
Tykkään eniten kylmästä kahvista. Maitoa vaan lisäksi.
Kylässä ollessa laitan aina 2-3 sokeripalaa kahviin, mutta en kotona.
Yleensä juon sitä kylmää kahvia joskus iltapäivällä, en aamulla.
Teetä juon ruokajuomana.
On noussut kahvinhinta, mutta on entisen hintaisia kahvipaketteja jemmassa jotain kymmenkunta. En juo niin paljoa, joten riittävät vielä kesään ainakin.Poikkeus:
Tänään joinkin ensimmäiseksi aamulla kupin kylmää kahvia.
Sitten katsoin juutuupilta, kun 92-vuotias japanilainen mummeli teki aamutoimet.
Niin mahdottomasti hyvää aamiaista: oli sen seitsemänsortin salaattia, riisiä, mansikoita, kiiviä, appelsiiniä, herneenpalkoja, punakaalia, jotain keittoa, kananmunien päällä jotain erikoisjapanilaista lisuketta, teetä, eri mukissa jotain, missä oli pähkinöitä ja siemeniä päällä, jotain soossia sirotteli päälle ja lisää pähkinöitä. Istahti syömään syömäpuikoilla.
Niinpä.
En viiti ite laittaa videota, kun latkin sitä kahviani aamupalaksi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeus:
Tänään joinkin ensimmäiseksi aamulla kupin kylmää kahvia.
Sitten katsoin juutuupilta, kun 92-vuotias japanilainen mummeli teki aamutoimet.
Niin mahdottomasti hyvää aamiaista: oli sen seitsemänsortin salaattia, riisiä, mansikoita, kiiviä, appelsiiniä, herneenpalkoja, punakaalia, jotain keittoa, kananmunien päällä jotain erikoisjapanilaista lisuketta, teetä, eri mukissa jotain, missä oli pähkinöitä ja siemeniä päällä, jotain soossia sirotteli päälle ja lisää pähkinöitä. Istahti syömään syömäpuikoilla.
Niinpä.
En viiti ite laittaa videota, kun latkin sitä kahviani aamupalaksi...Jotain kimmoketta kuitenkin edelliseen:
Söin pätkän kurkkua, tunsin heti itseni terveellisemmäksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain kimmoketta kuitenkin edelliseen:
Söin pätkän kurkkua, tunsin heti itseni terveellisemmäksi!Minulla tuore kurkku aiheuttaa röyhtäily vaivoja ja maku tulee jälkeen päin suuhun. Syön silti. Suomalaisia tomaatteja ja kesäporkkanoita odotan. Järvikylän salaatteja, sipuleita. perunoitakin. En välitä varhaisperunoista.
Omenavuosi on ollut hyvä. Olen syönyt koko ajan melkein päivittäin suomalaisia omenia. En ole ostanut mitään ulkomaan hedelmiä. Banaani ei maistu enkä välitä apapelsiinin hapoista. Pakastemarjojakin syönyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla tuore kurkku aiheuttaa röyhtäily vaivoja ja maku tulee jälkeen päin suuhun. Syön silti. Suomalaisia tomaatteja ja kesäporkkanoita odotan. Järvikylän salaatteja, sipuleita. perunoitakin. En välitä varhaisperunoista.
Omenavuosi on ollut hyvä. Olen syönyt koko ajan melkein päivittäin suomalaisia omenia. En ole ostanut mitään ulkomaan hedelmiä. Banaani ei maistu enkä välitä apapelsiinin hapoista. Pakastemarjojakin syönyt.Miksi odotat suomalaisia tomaatteja ja porkkanoita? Kaupoissahan niitä on ollut jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi odotat suomalaisia tomaatteja ja porkkanoita? Kaupoissahan niitä on ollut jatkuvasti.
Eikös tähän aikaan olis hyvä juoda kupponen, että saisi unen päästä kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi odotat suomalaisia tomaatteja ja porkkanoita? Kaupoissahan niitä on ollut jatkuvasti.
Paikallinen tomaatin tuottaja Luomua aurinko valo.
En käy ulkomaista. Ostan hyvännäköisiä meheviä en Närpiön tms.
Isoj. Ei ole talvella sopivia.
Kotimaan porkkanoita ostan. Tarkoitin lehtivihreitä vihanneksia koska ne kesä aikaan parempia ja TUOREITA. En osta ulkomaan tomaatteja tms.
Ostan pakaste perunaa ja vihanneksia. En tykkää pestä multasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tähän aikaan olis hyvä juoda kupponen, että saisi unen päästä kiinni?
Eikös se valvota?.
- Anonyymi
Ruuan päälle maistuu hyvältä kahvit.
- Anonyymi
Sain rokotuksen kahvia vastaan.
Laitoin siihen maidon sijaan jotain kauramaitoa, ja maistui niin karmeelta, että enpä aio juoda vähään aikaan kahvia.
Tulee halvaksi!
Kokeilkaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832304
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441983- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661632Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321144Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801140- 711093