Sain kirjeen erään firman eläkekassalta.
Kassaan on joulukuussa kohdistunut
tietoturvahyökkäys.
Josta hyökkääjä on saanut nimeni ja sotuni.
Että mitä ihmettä?
Tämä firma on sellainen, missä olen työskennellyt 50 vuotta sitten.
En saa edes sieltä eläkettä.
Onko tämä totta vai tarua?
Tietomurron kohde
35
536
Vastaukset
Pitäisi tehdä osoitteenmuutoksen esto
Luovutuskielto Digi-ja väestötietovirastolle
Vapaaehtoinen luottokielto
Nämäkö teen siksi, että olen ollut 50 vuotta sitten työssä ko firmassa.
Eikö ne tiedot koskaan häviä rekisteristä?
En usko koko paperia
Onko tämä joku kalastelusysteemi?- Anonyymi
Anna olla.
- Anonyymi
Tuskin kalastelusysteemi jos kirjeenä tullut.
Soita sinne ja kysy tarkemmin, varmasti löytyy yhteystiedot kirjeestä.Löytyy sieltä yhteistietoja.
Jos otan yhteyttä sähköpostilla, tulee heille lisää tietoja.
Olen vaan hämmästynyt, kun en saa eläkettä.ko firmasta.
Eläkettä alettiin maksaa vasta 23 ikä-vuotiaasta lähtien.
Olin siellä 19-vuotiaana.
Sukunimi eri kuin nyt.
Eikö tällaiset tiedot pitäisi poistaa firmojen rekisteristä.- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Löytyy sieltä yhteistietoja.
Sukunimi eri kuin nyt.
Eikö tällaiset tiedot pitäisi poistaa firmojen rekisteristä.Itse ihan soittaisin puhelun. Sähköpostilla ottaa aikaa kunnes vastaavat.
Oletko googlannut sen firman nimen mistä kirje tuli? Onko oikea olemassaoleva?
Jos on, niin ei voi olla mikään huijaus, enkä ole muutenkaan koskaan kuullut kirjeenä tulevista huijauksista.
Asia kiinnostaa minua siksi, että itsekin saan eläkettä kahdesta paikasta. Saankohan postissa itsekin kirjeen? On mielenkiintoista. - Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Löytyy sieltä yhteistietoja.
Sukunimi eri kuin nyt.
Eikö tällaiset tiedot pitäisi poistaa firmojen rekisteristä.Kyllä ne tiedot täytyy arkistoissa säilyä. Joskus joudutaan kaivelemaan vanhojakin tietoja juurikin eläkettä varten, jos työtodistus on hävinnyt.
On varmaan paperiarkistot digisoitu.
Ei ole mitään haittaa, vaikka joku nimesi ja hetusi tietääkin, niillä pelkästään ei voi tehdä mitään enää nykyisin. Ennen pystyi helpommin tilaamaan vaikka lehtiä. Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne tiedot täytyy arkistoissa säilyä. Joskus joudutaan kaivelemaan vanhojakin tietoja juurikin eläkettä varten, jos työtodistus on hävinnyt.
On varmaan paperiarkistot digisoitu.
Ei ole mitään haittaa, vaikka joku nimesi ja hetusi tietääkin, niillä pelkästään ei voi tehdä mitään enää nykyisin. Ennen pystyi helpommin tilaamaan vaikka lehtiä.Eläketurvakeskus on se paikka, mistä löytyy eläketiedot.
Ei siellä mitään työtodistuksia tarvita.
- Anonyymi
Pistä roskiin asia, joku vaan mokailee.
Tätä kirjeeni koskee
Iltalehti maanantai 27.1.2025
Valion tietomurto koskee 70 000 Valion Eläkekassassa vakuutetun ihmisen henkilötietoja, Valio tiedottaa.
Tietomurto koskee paljon aiempaa tiedettyä useampia.- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Tätä kirjeeni koskee
Iltalehti maanantai 27.1.2025
Valion tietomurto koskee 70 000 Valion Eläkekassassa vakuutetun ihmisen henkilötietoja, Valio tiedottaa.
Tietomurto koskee paljon aiempaa tiedettyä useampia.Murehdi jos on oikeasti aihetta, se on parasta tässä elämässä.
Anonyymi kirjoitti:
Murehdi jos on oikeasti aihetta, se on parasta tässä elämässä.
Unohdan koko jutun
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Unohdan koko jutun
Oikeain.
- Anonyymi
Jos saavat täydelliset tiedot henkillöstä, niin voivat tekeytyä sinuksi. Maailmalla on tapauksia, jossa on tekeydytty toiseksi ja saatu siirrettyä uhrin puhelinnumero itsellensä. Oikealta henkilöltä lakkaa toimimasta oma puhelin ja vorolle tulevat sitten kaikki veistit ja tiedot. On sen jälkeen esim. onnistuttu pääsemään uhrin pankkitilille ja viety rahat.
Näin juuri kirjeessä varoiteltiin.
Ja pahoiteltiin tilannetta.
Rikospoliisi on ollut tutkinnassa mukana.
Digi- ja väestörekisteriin ilmoitin luovutuskiellon
Osoitteenmuutoksen tein eston.
Se on ollut ennenkin, mutta nyt unohdin tehdä se kun muutin lokakuussa.
- Anonyymi
no siinä on kyse siitä, että joku poikaystäväsi tai sen vaimo tai
on murtautunut tietoihisi
sain sellaisia jatkuvalla syötöllä kun terveys vakuutus -- aloilla
toimineet ex-tyttöihmiset katselivat minun tietojani
tarkoitus on että tiedät ja sitä selvitellään työpaikallaSTT on aiemmin kertonut, että murto johtui ohjelmistoyhtiö Vincitin työntekijän vuotaneesta salasanasta. Vincit myy Valiolle it-palveluja.
- Anonyymi
Lesken kannattaa joka sivulla olla asioita rääpimässä niin hakkerit paremmin löytää ja lähettelee postia.
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Minun osoitteeseen ne lähettää?
Hohhoijaa, että tällainen tapaus tällä kertaa.
kylmätotuus
- Anonyymi
GDPR-asetuksen (EU 2016/679) mukaisesti rekisterinpitäjällä on velvollisuus:
Säilyttää tietoja vain niin kauan kuin se on tarpeellista alkuperäiseen käyttötarkoitukseen (GDPR, artikla 5(1)(e)).
Informoida rekisteröityjä tietojen säilytyksestä ja käsittelystä avoimesti ja ennakoivasti (artikla 1214).
Valio ei ole täyttänyt näitä velvoitteita, sillä:
Tietoja on säilytetty ilman, että on informoitu niiden pitkäaikaisesta säilyttämisestä tai mahdollisuudesta vaikuttaa tietoja kohtaloon.
Tietomurron uhreille ei ole tarjottu asianmukaista apua tai hyvitystä, vaikka kyseessä on vakava tietosuojarikkomus.
Tietomurron laajuus ja seuraukset ovat paljastuneet viiveellä, mikä on estänyt uhreja suojautumasta ajoissa.
eli pyytäkääs Valiolta seuraavaa :
Perusteltu selvitys siitä, miksi tietoja on säilytetty ja millä perusteella niiden pitkäaikainen säilyttäminen on ollut välttämätöntä.
Tiedon siitä, olisiko henkilöllä ollut oikeus vaatia tietojen poistamista aiemmin, jos olisi ollut tietoinen niiden säilyttämisestä.
Korvausta tietoturvatoimista, jotka on jouduttu tekemään suojautuakseen Valion tietoturvaloukkauksen seurauksilta - Anonyymi
GDPR 14 artiklan mahdollinen rikkominen
Koska henkilötietoja on säilytetty ilman, että henkilöille on ilmoitettu siitä, tämä saattaa rikkoa GDPR:n 14 artiklan vaatimusta, jonka mukaan rekisteröidylle on kerrottava tietojen säilyttämisestä, jos niitä ei ole saatu suoraan häneltä.Tuntuu kyllä oudolta, että tietoja säilytetään ilmeisesti kuolemaan asti.
Olen ollut 1973 Valiolla työssä ja asunut Valion asunnossa.
Edelleen tiedot pysyvät ja joutuvat tiesmihin.
Käsittämätöntä.
Nyt on estot jokapaikassa.- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Tuntuu kyllä oudolta, että tietoja säilytetään ilmeisesti kuolemaan asti.
Olen ollut 1973 Valiolla työssä ja asunut Valion asunnossa.
Edelleen tiedot pysyvät ja joutuvat tiesmihin.
Käsittämätöntä.
Nyt on estot jokapaikassa.STT on aiemmin kertonut, että murto johtui ohjelmistoyhtiö Vincitin työntekijän vuotaneesta salasanasta. Vincit myy Valiolle it-palveluja.
tämä on juuri se ongelma sähköposteja säilytellään (virusvaara)
turhia tietoja säilytellään (hakkerivaara)
olen hiukan avustanut Vtkk-tietotehdas-tieto -- hakkerinpyydystyksessä ja pääosa oli uteliaita tai entisiä morsiamia apotti -tms -systeemissä katsomassa tietoja
https://tietosuoja.fi/tietoturvaloukkaukset
https://poliisi.fi/tietoturvaloukkaukset-ja-niista-ilmoittaminen
- Anonyymi
Joko voi lähettää Valtiolle korvaus hakemuksen?
Käsittääkseni tällaisesta voi pyytää maksimissaan 1500euroa!- Anonyymi
Kyllä, Valio korvaa vahingon. Jokainen tietovuodon uhri saa K-kauppaan lahjakortin jolla voi lainata yhden litran Valion luomumaitoa.
Pitää olla oranssi hintalappu. - Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Kysymyksessä on Valio. Sinnekö korvaushakemus?
Eiköhän tässä ole kysymys Vincitin huolimattomasta toiminnasta?
Kotikoneella ei voi hoitaa firman asioita.
Vincit on netin mukaan moderni firma ja työntekijöillä paljon sellaisia vapauksia, joita ei tiukemmassa yrityksessä ole.
Sinnekin vaan vanhanajan johtaminen käyttöön.
Ja asiakas ensin. Muut asiat ovat sitten plussaa.
- Anonyymi
Olin hakemassa passia poliisinainen alkoi yllättäin keskustella kanssani
Salaa arvelin että hän testaa
Esitin vastakysymyksen
Näettekö sieltä missä osoitteessa asuin kun synnyin huoneen numerohan oli xy
Joo ja talon zw
hän vastasi
Jatkoin, pystyttekö napin painalluksella kirjoittamaan elämäkertani ettei minun tarvitse itse
Melkein melkein hän vastasi
Ja testaus loppui siihen
Nämä arkistot antavat mielettömät mahdollisuudet AI: lle- Anonyymi
Itsekin piti mennä paikanpäälle poliisi-asemalle uusimaan passia ja henkilökorttia kun oli aikaa vierähtänyt liikaa. Naisvirkailija kyseli niitä tunnistustietoja mitä vain asianomainen itse voi tietää. Joutuvat siten varmistamaan kyseessä olevan oikea henkilö.
Oikein mukava virkailija oli vaikka hetken jouduin miettimään oikeita vastauksia.
Seuraavalla kerralla yritän muistaa uusia ajoissa.
- Anonyymi
Että semmoinen päivän pääavaus leskeltä!
Tuhannethan sen kirjeen ovat saaneet, on ko. tietovuodosta ollut paljonkin uutisissa jos vaan vähänkään uutisia seuraa...
Itse olin pari vuotta Valiolla hommissa lähes 40 vuotta sitten ja sain samaisen kirjeen. Tein saman tien kaikki mahdolliset tietojenluovutuspyynnöt ja se siitä, eipä tässä enempää voi tehdä.
Minulla Valio- työsuhde on kylläkin mukana myös eläkelaskennassa.- Anonyymi
Valion tietomurto alkoi varastetuista VPN-tunnuksista
Tunnusten avulla rikolliset pääsivät tunkeutumaan asiakkaan suljettuun verkkoon.
Valiolle tehtiin tietomurto vuoden 2024 lopussa Anonyymi kirjoitti:
Valion tietomurto alkoi varastetuista VPN-tunnuksista
Tunnusten avulla rikolliset pääsivät tunkeutumaan asiakkaan suljettuun verkkoon.
Valiolle tehtiin tietomurto vuoden 2024 lopussaVPN onkin sitten niin helppo tunnus.
Olen pihalla koko VPNn kanssa.
Ja sen näköjään voi vielä varastaa ja aiheuttaa vahinkoa.
- Anonyymi
En osta Valion matoa kun siinä on muvi korkki käytän yleensä KotiMaista - merkkiä
Myös minua palveli sievä virkaili ja poliisi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18800114/#comment-133705379 - Anonyymi
Minulle kyseinen kirje tuli myös ja olen ollut Valiolla töissä vain lomittajana muutaman viikon yhteensä . Yksi jakso oli jo 70-luvun puolessa välissä ja toinen joskus 80-luvun loppupuolella. Kaikki kiellot sain tehtyä, onneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952293Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861- 47854
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186850- 34821
- 36776
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119775Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772