Tiedättekö mitä minä kaipaan?
Minä kaipaan, että Kuhmoisten päättäjät tulisivat yksitellen kameran eteen perustelemaan miksi kannattavat tuulivoimaloita tänne tai miksi vastustavat?
On nimittäin ihan helppoa painaa nappulaa kumman tahansa näkemyksen puolesta, mutta minua kiinnostaisi tietää miksi kukakin on sitä mieltä kuin on. Kiitos.
Päättäjät kameran eteen perustelemaan
89
578
Vastaukset
- Anonyymi
Juuri näin pitää toimia hankkeessa joka vaikuttaa meidän kaikkien elämään. Avoimuutta päätöksentekoon. Ja kaikki hanketta puoltavat väittämät on kirjattava ylös, kirjattava kuka lupasi tätä ja tätä että aiheeseen voidaan myöhemmin palata jos /kun tarvetta tulee eikä tarvitse yrittää vedota että joku vakuutti ja joku lupasi vaan on mustaa valkoisella kuka mitäkin on sanonut. On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla.
- Anonyymi
" On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla."
Tuossa kommentissa on kiteytettynä koko asian ydin. Päätöstä ei pidä tehdä kevein perustein. Päätöksen vaikutukset ovat pitkälle tulevaisuuteen. Luulisi, että kuntapäättäjät ovat jo oppirahat maksaneet ja nähneet mitä seuraa vastuusta luistaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla."
Tuossa kommentissa on kiteytettynä koko asian ydin. Päätöstä ei pidä tehdä kevein perustein. Päätöksen vaikutukset ovat pitkälle tulevaisuuteen. Luulisi, että kuntapäättäjät ovat jo oppirahat maksaneet ja nähneet mitä seuraa vastuusta luistaminen.Puuttukaa, ettei taas käy "kauppamuseot" = pikaisesti pimeäsä.
- Anonyymi
Kannatetaan tätä . Kyllä pitää olla pokkaa julkisesti perustella kantansa asiaan.
- Anonyymi
Tottakai noin pitää toimia. Kuntapäättäjät ovatkin todella paljon vartijoina tuulivoimapäätöksissä. Päättäjien olisi kuitenkin hyvä muistaa, että päätösvaltaan sisältyy myös vastuu päätösten seurauksista. Lainsäätäjä on jättänyt vastuun tuulivoimasta aiheutuvien haittojen ehkäisemisestä ja haittojen korjaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä kokonaan kuntapäättäjille. Toivottavasti kuntapäättäjät ymmärtäisivät paremmin tämän vastuunsa, ja osaisivat myös ottaa oppia muualla tuulivoimapäätösten yhteydessä tehdyistä virheistä
Liian suuria haittoja aiheuttavat hankkeet olisi parempi jättää kokonaan toteuttamatta. - Anonyymi
Selvittävätkö virkamiehet ja valtuutetut asian vaativalla vakavuudella esimerkiksi riippumattomien asiantuntijoiden lausunnot melumallinnusohjeiden puutteista ja niistä seuraavista melutason aliarvioinneista? Suomesta löytyy lukuisia varoittavia esimerkkejä.Haluaisin että selvitykset olisivat kaikkien nähtävillä ja selvityksen tehneiden nimet alla.
- Anonyymi
Tuulivoiman tulo paikkakunnalle on iso päätös ja se tehdään yksinomaan kunnanvaltuustossa. Yhtäkään myllyä ei nouse ellei kunnanvaltuusto sitä hyväksy. Kuntapäättäjien vastuu on siis äärettömän suuri, koska tuulivoimaloiden sijoittamispäätökset ovat peruuttamattomia. Väärään paikkaan rakennettua tuulivoimalaa ei voida siirtää muualle, ja myös haittoihin vaikuttaminen on äärimmäisen vaikeaa sen jälkeen, kun tuulivoimalat ovat pystyssä ja toiminnassa. Olisi äärettömän tärkeää, että tuulivoimaloiden sijoituspäätökset perustuisivat luotettaviin selvityksiin, ja tuulivoimalat sijoitettaisiin riittävän kauas asutuksesta ja arvokkaista luontokohteista. Toivottavasti Kuhmoisten kunnanvaltuusto osaa asiansa ja ymmärtää faktat vaikka tuulivoimakuumeessa ovatkin.
- Anonyymi
Ja jos ne myllyt tarvitaan, niin vähintään valtuutetut voisi neuvotella kolminkertaiset korvaukset niille, joille myllyistä on oikeaa ja päivittäistä haittaa.
- Anonyymi
No anna kun arvaan. Eivät osaa😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos ne myllyt tarvitaan, niin vähintään valtuutetut voisi neuvotella kolminkertaiset korvaukset niille, joille myllyistä on oikeaa ja päivittäistä haittaa.
Niin ja jotenkin on asiatonta ivata huolissaan olevia ihmisiä kuinka näillä on muka oireita jo nyt yms. Viisas miettii etukäteen, varmistaa asioita, punnitsee vaihtoehtoja koska sen tuulivoimalan kanssa on sitten elettävä, se on ja pysyy. Nyt on se harkinnan aika. Harkitkaa tarkkaan.
- Anonyymi
Täällä vaan on ollut tapana että trio hoitaa tärkeät asiat; kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajat johtavat kunnanjohtajaa joka on tässä vain juoksupoika. He sopivat asiat etukäteen siten että videoitavassa valtuuston kokouksessa valtuuston’ 20 jäsentä ovat yksimielisesti ja ennalta sovitusti yhtä mieltä ja yhtä ainoaa ”puolueetonta” edustajaa vsstaan. Tämän tiedon pitäisi helpottaa valintaa seuraavilla vaali-uurnilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä vaan on ollut tapana että trio hoitaa tärkeät asiat; kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajat johtavat kunnanjohtajaa joka on tässä vain juoksupoika. He sopivat asiat etukäteen siten että videoitavassa valtuuston kokouksessa valtuuston’ 20 jäsentä ovat yksimielisesti ja ennalta sovitusti yhtä mieltä ja yhtä ainoaa ”puolueetonta” edustajaa vsstaan. Tämän tiedon pitäisi helpottaa valintaa seuraavilla vaali-uurnilla.
Ei kuulosta hyvältä toimintatavalta kuntalaisten kannalta. Että kolmen kopla sopii asiat keskenään ja muiden tehtävä on nyökytellä.
- Anonyymi
Monessa paikassa on lobbarit lahjoneet maanomistajat ja kunnanvaltuuston jäsenet ja joillain paikkakunnilla lobbareiden toiminta on saanut kyseenalaisia muotoja. Mutta raha houkuttaa kuntia joissa on velkaa ja menot ja tulot eivät kohtaa. Eipä ole kohta Suomen upeasta luonnosta mitään jälellä kun jokapuolella on valtavat alueet avohakattu ja tuulipuisto lyöty pystyyn. Varmaan joku joskus saa hyvät rahat pääsymaksuilla johonkin nyppylälle mistä pystyy ottamaan maisemakuvan ilman propellia. Koko tuulipuisto on typerä nimitys kun kyseessä on valtava teollisuusalue. Koko tämä homma on karannut käsistä eikä tässä ole mitään järkeä. Mikä tahansa muu voimalaitos riittää omalle koko läänille ja vielä naappureillekin mutta tuulivoimaloita pitää olla joka pitäjässä kymmeniä. Sairasta.
- Anonyymi
No todellakin aivan järjetön tilanne ja vielä kehdataan puhua tuulivoimaloista ja luontoarvoista samalla suulla, ikäänkuin tämä olisi parempi vaihtoehto 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No todellakin aivan järjetön tilanne ja vielä kehdataan puhua tuulivoimaloista ja luontoarvoista samalla suulla, ikäänkuin tämä olisi parempi vaihtoehto 😂
Eikä minkään muun voimalan alueelta joudu hehtaaritolkulla kaatamaan metsää eikä ne voimalat näy kilometrien päähän. Sähköä ne tuottavat 25/7 tuuli tai ei ja vähän eri määriä kuin nuo propellit. Suoraan sanottuna mietin kuinka tämmöisten tuulivoimaloiden pystyttäminen ympäri Suomea voi olla edes laillista. Ympäristörikoshan tuommoinen on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei minun takapihalle. Haluan, että vihreää sähköä tulee töpselistä, mutta minun kuntaan myllyjä ei saa tulla. Tekopyhää populismia. Ja taitaa partasuu itse kirjoitalla. .........vinkvink
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei minun takapihalle. Haluan, että vihreää sähköä tulee töpselistä, mutta minun kuntaan myllyjä ei saa tulla. Tekopyhää populismia. Ja taitaa partasuu itse kirjoitalla. .........vinkvink
On kyllä läpinäkyvää tuo partasuun toiminta. Onneksi niin. Eihän sitä voi uskoa kuin vähäjärkiset, helposti vietävissä olevat juntit. Kun katsoo sen porukkaa, niin ei kyllä pelota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei semmosta vihreää sähköä ole olemassakaan, se oli pelkkä sähköyhtiöiden markkinointikikka. Sinuunko se meni täydestä ? Et sä tiedä mitä sähköä sun pistorasiasta tulee ja voimalat myy sähköä toisilleen ja jopa Suomesta Ruotsiin ja toisinpäin. Tuo että kaadetaan kaikki metsät ja pilataan maisemat että saadaan yksi sähköhammasharja surisemaan on kuule kaikkea muuta kuin vihreää sähköä. Ja totta on että ylähuulen päälle on alkanut nyt vanhemmiten pari karvaa kasvaa vaikka olen nainen. En kumminkaan vielä partasuusta puhuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä läpinäkyvää tuo partasuun toiminta. Onneksi niin. Eihän sitä voi uskoa kuin vähäjärkiset, helposti vietävissä olevat juntit. Kun katsoo sen porukkaa, niin ei kyllä pelota.
Mieti itse. Kynnät tien metsään, kaadat yli hehtaarin metsää, pystytät paikalle 300 metrisen tolpan vonkumaan ja välkkymään ja tappamaan lintuja ja hyonteisiä ja kylvämään ympärilleen mikromuovia ja sitten kun sirkus on ohi niin vsulla on yli satatonnia ongelmajätettä. Onko se sun mielestä vihreää energiaa mitä se tolppa silloin tällöin tuulella tuotti ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieti itse. Kynnät tien metsään, kaadat yli hehtaarin metsää, pystytät paikalle 300 metrisen tolpan vonkumaan ja välkkymään ja tappamaan lintuja ja hyonteisiä ja kylvämään ympärilleen mikromuovia ja sitten kun sirkus on ohi niin vsulla on yli satatonnia ongelmajätettä. Onko se sun mielestä vihreää energiaa mitä se tolppa silloin tällöin tuulella tuotti ?
Ei ole vihreää sähköä nähnytkään, oot oikeessa mutta sen verran mä korjaan että yhdestä myllystä kertyy patisataa tonnia ongelmajätettä. Ja montas myllyä meille nyt tuleekaan ? Ne varmaan on innolla sit viemässä sitä romua pous täältä kun voimala ajetaan alas… voin kuvitella että ketään ei kiinnosta jälkiä siivota eikä kunnalla oo varaa eikä resursseja sellaseen, sehän on valtava operaatio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vihreää sähköä nähnytkään, oot oikeessa mutta sen verran mä korjaan että yhdestä myllystä kertyy patisataa tonnia ongelmajätettä. Ja montas myllyä meille nyt tuleekaan ? Ne varmaan on innolla sit viemässä sitä romua pous täältä kun voimala ajetaan alas… voin kuvitella että ketään ei kiinnosta jälkiä siivota eikä kunnalla oo varaa eikä resursseja sellaseen, sehän on valtava operaatio.
Sitten se jää kylvämään sitä mikromuovia ilmaan ja pelloille ikuisiks ajoiksi. Hajoaa ja heittelee siipiään maahan ja kaatuilee ja on ruma niinkuin oli tullessaankin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja ne ketkä nyt raijaa ne myllyt tänne ei tieteskään ole enää tavoitettavissa sitten kun voimala pitäisi purkaa, kukaan ei ole vastuussa ja kaikki jää levälleen, omistajat vaihtuneet moneen kertaan. Voitaisiinko sopia että ne päättäjät jotka myllyt tänne ottaa huolehtii myös jälkihoidon itse tai sitten heidän lapset tekee sen ? Mä niin haluan nähdä kun ne Teslan katolla vie myllyä kohti Riihimäkeä 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti et oo millään lailla mukana tässä hankkeessa kun sulla nuo sähköasiat on aika hakusessa. Ei töpselistä mitään sähköä tule. Sähkö tulee pistorasiasta mihin se töpseli laitetaan että sähköllä toimiva laite saa virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä hehtaari per mylly lähellekään mutta muuten kirjoitit hyhin 👌🏻
- Anonyymi
Tämä keskustelu on siis älyttömän hyvä ! Nykyään ei paljon tule luettua mutta tämä oli loistava iltalukeminen, piti ihan kuvakaappauksia ottaa parhaista paloista. Hyviä kommentteja joita oli ilo lukea kun näki että kirjoittajat oli perehtyneet aiheeseen. Itse sain pari uutta tietoa ja googlaamalla selvisi että pitivät paikkansa. Täytyy sanoa että koko sydämestäni toivon että Kuhmoinen saa olla vapaa myllyistä ja että muuallakin lopetetaan moinen hullutus.
- Anonyymi
Ulkomaisetkin yhtiöt havittelevat voimaloita Suomeen yhä enemmän koska täällä se käy vaivattomasti ja päättäjät ovat suopeita.
Tilanne on toisenlainen niissä maissa, joissa tuulivoimaa on jo rakennettu kauan ja haitat ovat kaikkien nähtävissä. Saksassa yleinen mielipide on kääntynyt tuulivoimaa vastaan.
Saksassa tuulivoimaloita vastustetaan, koska korkeina rakennelmina ne pilaavat maiseman, aiheuttavat melua ja ovat uhka eläin- ja lintulajeille. Asukkaat eivät halua voimaloita kotiensa lähelle. Arvostetut saksalaislääkärit ja alan tutkijat ovat jo esittäneet huolensa tuulivoimaloiden aiheuttamista terveyshaitoista. Myös Tanskassa tuulivoimarakentaminen on kohdannut jyrkkää vastustusta. Suurikokoisia voimaloita saa enää rakentaa vain merialueille.
Norjan pääministeri ilmoitti vastikään, että valmisteltu kansallinen tuulivoimarakentamisen yleissuunnitelma hylätään. Lähes kaikki norjalaiskunnat vastustivat lausunnoissaan tuulivoimaloiden rakentamista alueelleen. Kielteistä kantaa perusteltiin tuuliturbiinien ja tierakentamisen aiheuttamilla haitoilla Norjan luonnolle ja tuntureille samalla, kun rahatuotot siirtyisivät alueiden ulkomaisille rakentajille.
Suomessa tuulivoimayhtiöt saavat toimia vapaasti ja hankkia uusia tuotantoalueita. Investoijat voivat helposti siirtää saamansa voitot ulkomaisille emoyhtiöilleen. Suomessa ei ole osattu riittävästi huolehtia tuulivoiman haittojen ehkäisystä. Voimaan tulisi saattaa nykyistä paljon tiukemmat säännökset ja ohjeet tuulivoimaloiden ympäristön asukkaiden, luonnon sekä maiseman huomioon ottamisesta.- Anonyymi
Hyvä tietää tämäkin kun jossain aiemmassa keskustelussa joku ” tietäjä ” niin selitti miten myllyistä ei ole mitään haittaa ja muualla Euroopassa vispilät pyörii asutuksen keskellä täyttä päätä. Ei se sitten ihan niin tainnut ollakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä tietää tämäkin kun jossain aiemmassa keskustelussa joku ” tietäjä ” niin selitti miten myllyistä ei ole mitään haittaa ja muualla Euroopassa vispilät pyörii asutuksen keskellä täyttä päätä. Ei se sitten ihan niin tainnut ollakaan.
Niin ja niissä Euroopan maissa missä myllyt tosiaan edelleen pyörii ei ole tämmöistä luontoa ollut kuin meillä, ei ole tuulivoimaloiden takia metsiä tarvinnut kaataa kun ei niitä ole ollutkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja niissä Euroopan maissa missä myllyt tosiaan edelleen pyörii ei ole tämmöistä luontoa ollut kuin meillä, ei ole tuulivoimaloiden takia metsiä tarvinnut kaataa kun ei niitä ole ollutkaan.
Isossa hankkeessa tulee ottaa huomioon ainutlaatuinen ympäristö ja luontoarvot. Jos myllyjen kanssa mennään pelkästään kunnan taloudellinen etu ja kunnan itsenäisenä pysyminen etu edellä, se kertoo päättäjien halusta pikaisesti ratkaista vain kunnan talous.
Kunnan talous voidaan rakentaa pitkälle tulevaisuuteen tähtäävällä strategialla, jota jo aikoinaan Mikko Hietamies ehdotti. Kunnasta puuttuu se punainen lanka, kuten Hietamies totesi ja lähti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isossa hankkeessa tulee ottaa huomioon ainutlaatuinen ympäristö ja luontoarvot. Jos myllyjen kanssa mennään pelkästään kunnan taloudellinen etu ja kunnan itsenäisenä pysyminen etu edellä, se kertoo päättäjien halusta pikaisesti ratkaista vain kunnan talous.
Kunnan talous voidaan rakentaa pitkälle tulevaisuuteen tähtäävällä strategialla, jota jo aikoinaan Mikko Hietamies ehdotti. Kunnasta puuttuu se punainen lanka, kuten Hietamies totesi ja lähti.Niinpä. 2025 on varmaan jo lupa kuntapäättäjiltäkin odottaa kokonaisvaltaisempaa otetta kuntansa asioihin ja vastuuta päätöstensä seurauksista. Tässä tavoitellaan taikatemppua joka ratkaisisi kunnan talousongelmat ja jolla saisi aiemmin tehtyjen virheiden seurauksia piiloon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. 2025 on varmaan jo lupa kuntapäättäjiltäkin odottaa kokonaisvaltaisempaa otetta kuntansa asioihin ja vastuuta päätöstensä seurauksista. Tässä tavoitellaan taikatemppua joka ratkaisisi kunnan talousongelmat ja jolla saisi aiemmin tehtyjen virheiden seurauksia piiloon.
Hahaa… taikatemppupa hyvinkin mutta se kyllä näkyy eikä sitä piiloon saa moneen vuosikymmeneen !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnan talous voidaan rakentaa pitkälle tulevaisuuteen tähtäävällä strategialla, jota jo aikoinaan Mikko Hietamies ehdotti. Kunnasta puuttuu se punainen lanka, kuten Hietamies totesi ja lähti.Juu mutta kun toimivan pitkäntähtäimen strategian luominen vaatii todellista asioihin perehtymistä ja paljon sinnikästä työtä. Se ei mene niin että ” poikien kanssa sovittiin” ja mentiin taas kerran siitä missä aita on matalin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. 2025 on varmaan jo lupa kuntapäättäjiltäkin odottaa kokonaisvaltaisempaa otetta kuntansa asioihin ja vastuuta päätöstensä seurauksista. Tässä tavoitellaan taikatemppua joka ratkaisisi kunnan talousongelmat ja jolla saisi aiemmin tehtyjen virheiden seurauksia piiloon.
Monella tapaa virheiden piilottelua on tehty, mutta aina jostakin virheet nostavat päätään. Siihen se päättäjien aika menee, kun yritetään keksiä aina isompia peitteitä virheille.
Isot tuulimyllyt vievät huomion, mutta lopulta ne antavat päättäjille ankaran tuomion.
- Anonyymi
Hankkeen kannattajat ovat "aikaansa seuraavia" ja vastuttajat "onnettomia hissukoita".
- Anonyymi
No nyt on tullut kyllä tähänkin ketjuun tämä vääristely, liioittelu ja valehtelu. Olisi kiva, että asioista voitaisiin keskustella neutraalisti ja asiallisesti, sekä pysyä totuudessa. Ei tuommosella vouhotuksella pääse eteenpäin, ja sitä ei kyllä voi ottaa todesta.
- Anonyymi
Ei ole aihe missä olisi järkevää seurata neutraalina sivusta kun myllyt nousee omaan maisemaan ja pilaa sen seuraavat 30 vuotta .
- Anonyymi
Olisipa kiva jos kertoisit mikä kommentti täällä on valetta? Missä asiassa ei ole pysytty totuudessa ?
- Anonyymi
Mutta senkö voi ottaa todesta ettei 300 metriset myllyt pari kilometriä kirkolta haittaa mitään? Että ne tuovat rahaa ja hyöty kylälle on niin valtaisa että pikkuikävyydet unohtuu ? Eli siis pitää kritiikittömästi uskoa tuulivoimalobbareiden myyntipuheet ja puolueelliset selvitykset asiasta ?
- Anonyymi
Valtterin yleispätevä lause: se on vain pieni äänekäs joukko joka vastustaa mun superhyvää ajatusta.
- Anonyymi
Siinä puhessa on kyllä paljon totuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä puhessa on kyllä paljon totuutta.
Kyllä Suomessakin aletaan herätä haittoihin.
- Anonyymi
Muuta en sano kun että HULLUJA ootte jos kylänne pilaatte tuulivoimalalla. Sitten teillä ei oo tosiaan enää mitään .
- Anonyymi
Kannatattako myllyjä vaikka putinistit tulee ja kaataa ne parissa viikossa? Tai entä, jos myllyjen vastustajat kaataa ne ja syyt menee Putinille tai kylän kolmelle putinistille?
- Anonyymi
Mielenkiintoisen huomion tein näitä tuulivoimakeskusteluja lukiessa. Vastustajat kuvailevat haittoja joita myllyt aiheuttavat, ovat huolissaan ympäristöstä, maisemasta, luonnosta. Tuulivoiman kannalla olevat taas keskittyvät pelkästään henkilöihin eli pyrkivät vähättelemään vastustajien älyä, tietämystä, varallisuutta jne.
Minusta tämä kertookin tuulivoiman kannattajista kaiken oleellisen.- Anonyymi
Tämä ! Ovat tyyppejä jotka ovat tottuneet mitätöimään muita ihmisiä ja eri mielipiteitä. Jyränneet aina muut alleen.
- Anonyymi
Vastustajat tuovat esiinn jopa putinistit. Tämäkö asiallista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastustajat tuovat esiinn jopa putinistit. Tämäkö asiallista?
Nämä sinun putinistisi ilmaantuivat kuvioon tänään kun huomasit miten älytön koko tuulivoimahanke on .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä sinun putinistisi ilmaantuivat kuvioon tänään kun huomasit miten älytön koko tuulivoimahanke on .
Tajuttiin kyllä että tuo säikähti tuulivoimaa vastustavien älykkäitä argumentteja ja kirjallisen ilmaisun kykyjä ja yrittää epätoivoissaan kääntää keskustelua ihan muuhun 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajuttiin kyllä että tuo säikähti tuulivoimaa vastustavien älykkäitä argumentteja ja kirjallisen ilmaisun kykyjä ja yrittää epätoivoissaan kääntää keskustelua ihan muuhun 😂
Jep,jep. Tässä on kyse samasta kuin silloin jos keskustellaan hankalasta aiheesta ja jollakin on esittää asiaan perusteltu ja faktapohjainen kannanotto niin se pyritään mitätöimään persuttelemalla. Nykyään vaikuttaakin usein siltä että jos ihminen on älykäs ja uskaltaa puhua tosiasioita niin suuri mölisevä joukko mylvii persua kun ei osaa keskustella. Nyt persuttelun tilalle on alkanut vaihtua tämä putinistijuttu.
- AnonyymiUUSI
Kunnanhallituksen pj Karijärven tuulivoima-alueen kaavoituspäätöksestä Kuhmoisten kunnanvaltuustossa 30.9.2024:
"Joo arvoisat valtuutetut. Tosiaan tää on pitkä prosessi tää tuulimyllyjen tuleminen tai tulematta jättäminen ja mä ymmärrän täysin sen huolen mitä mitä tästä tästä on esitetty.
Mä oon itse henkilökohtaisesti ajatellut tän asian niin, että että nythän me ollaan tek me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on , vaan me ollaan tekemässä päätöstä siitä, että kyseiset kyseinen yhtiö sais aloittaa tän ympäristövaikutusten arviointimenettelyn, jonka yhteydessä laaditaan samalla myös luonnoskaava. Ja sen menettelyn aikana nää suurin osa näistä näistä tutkitaan näistä haitoista, mitä näistä myllyistä mahdollisesti tulee ja mä pitäisin sitä vääränä ratkaisuna, jos me tässä vaiheessa tää torpattaisiin. Elikkä se tarkottais käytännössä nyt silloin automaattisesti sitä, että silloin me emme halua tänne myöskään tuulivoimaa tänne kuntaan. "- AnonyymiUUSI
Kun antaa pirulle (yhtiölle) pikkusormen, se vie koko (kunnan) käden.
Mitään ei ole opittu ! - AnonyymiUUSI
Iltalehti tänään:
Kulmuni muistuttaa sanojen voimasta.
"– Monet yhteiskunnalliset mullistukset – nekin, jotka ovat johtaneet aivan täydellisiin katastrofeihin – ovat alkaneet vain sanoista. Sitten kun sanoja tulee riittävän kauan, riittävän pitkään, edetään seuraavalle ja pahemmalle asteelle." - AnonyymiUUSI
Nämä tuulvoimayhtiöiden tekemät / teettämät ympäristövaikutusten arviointimenettelyt ja sopivien alueiden metsästämiset tuulipuistoille ovat mielenkiintoisia kun jokaisesta kunnasta löytyy sopiva alue ja yhdestä pikkukunnasta löytyi viisikin sopivaa. Kyllä siinä todellisuudessa ympäristövaikutuksusta ei välitetä yhtään mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nämä tuulvoimayhtiöiden tekemät / teettämät ympäristövaikutusten arviointimenettelyt ja sopivien alueiden metsästämiset tuulipuistoille ovat mielenkiintoisia kun jokaisesta kunnasta löytyy sopiva alue ja yhdestä pikkukunnasta löytyi viisikin sopivaa. Kyllä siinä todellisuudessa ympäristövaikutuksusta ei välitetä yhtään mitään.
Pelkästään jo se että arvioinnit tekee yhtiö joka alueita rahantekohyrrilleen havittelee, eihän semmoinen arionti mitenkään ole puolueetonta. Arvointi kuuluisi ulkopuolisen ja lahjomattoman tahon tehdä. Näiden yhtiöiden annetaan käytännössä mellastaa aivan vapaasti ja tuhota ympäristö.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään jo se että arvioinnit tekee yhtiö joka alueita rahantekohyrrilleen havittelee, eihän semmoinen arionti mitenkään ole puolueetonta. Arvointi kuuluisi ulkopuolisen ja lahjomattoman tahon tehdä. Näiden yhtiöiden annetaan käytännössä mellastaa aivan vapaasti ja tuhota ympäristö.
Anna kun arvaan että sopivaa aluetta ei ole löytynyt läheltäkään seutuja missä yhtiöiden herrat asuvat tai lomailevat.
- AnonyymiUUSI
Kuntapäättäjistä monillakaan ei riitä ammattitaito eikä varsinkaan vastuuntunto näin isoihin ja kauaskantoisiin päätöksiin. Yhtiöt vievät näitä jeppejä mielensä mukaan, lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja käyttävät lahjontaa. Pikkukuntien päättäjät syövät ja juovat yhtiön piikkiin eikä voitelu siihen jää. Nuo kaikki arvioinnit ja selvitykset on pelkkää silmänlumetta, nimet tulee paperiin ja myllyt nousee. Kaikki se että kuntalaisten annetaan jättää huomautuksia ja järjestetään kuulemisia on ihan pelkkää teatteria jolla ei ole päätöksiin mitään vaikutusta.
- AnonyymiUUSI
Tämä on nähty ! Asukkaat on tehneet ison työn kun ovat valmistelleet vetoomuksia ja sitten herrat on muka olleet kuuntelevinaan vaikka asiat on jo päätetty ja lyöty lukkoon poikien saunaillassa.
- AnonyymiUUSI
Jos täällä ihmisiä on vielä tulevaisuudessa eivätkä nuo maailman isot pojat tussauta meitä kaikkia höyryksi niin nämä tuulivoimalat ovat se mitä tullaan kauhistelemaan ja ihmettelemään että miten voi olla mahdollista että sellaisten rakentaminen sallittiin. Ja miten se sallittiin näin suuressa määrin nimenomaan Suomessa jossa vielä on kaunista luontoa ja metsiä. Tuollaiset rumistukset pitäisi laittaa vain jo valmiiksi tuhotuille ja saastuneille alueille millä ei mitään muuta käyttöä enää ole. No, jos ne isot pojat tussauttaa niin sittenhän sitä tulee aakeeta laajeeta myllyjen alle.
- AnonyymiUUSI
Onhan sitä muutakin kuin tuulimyllyjä annettu tulla holtittomasti valtavat määrät hyvinvoiviin valtioihin joissa on ollut yhteiskuntarauha ja järjestys. Ei voi mitään kun länsimaissa päättäjät joutuivat joukkopsykoosiin ja seurauksista kärsivät kaikki.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onhan sitä muutakin kuin tuulimyllyjä annettu tulla holtittomasti valtavat määrät hyvinvoiviin valtioihin joissa on ollut yhteiskuntarauha ja järjestys. Ei voi mitään kun länsimaissa päättäjät joutuivat joukkopsykoosiin ja seurauksista kärsivät kaikki.
Näin meillä ja sitten kuluu valtavasti rahaa siihen että tilanne saadaan pidettyä edes jotenkuten hallinnassa. Kokoajan työnnetään rahaa kaksin käsin etteivät ihan silmille tulisi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jokuhan siinäkin on tienannut isot rahat. Suurin osa kokee että kotimaa on mennyt pilalle ja muuttunut turvattomaksi mutta joku on tienannut ja tienaa edelleen.
- AnonyymiUUSI
Tekee kj semmoisen källin että hänet muistetaan kymmeniä vuosia aina kun ilkunasta ulos vilkaistaan… siellä ne pyörii kj:n läksiäislahjat .
- AnonyymiUUSI
Tavallaan ei haittaa vaikka tulee tehdyksi ihan möhlöjä ratkaisuja. Neljäkymmentä vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika eikä toista kertaa enää tehdä (samaa) virhettä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan ei haittaa vaikka tulee tehdyksi ihan möhlöjä ratkaisuja. Neljäkymmentä vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika eikä toista kertaa enää tehdä (samaa) virhettä.
Niin ja joskus ne alashakatut tuulipuiston alueet kasvavat taas metsää ja vähitellen, sadan vuoden kuluttua ei nykyisestä hulluudesta enää ole kuin arpia siellä täällä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja joskus ne alashakatut tuulipuiston alueet kasvavat taas metsää ja vähitellen, sadan vuoden kuluttua ei nykyisestä hulluudesta enää ole kuin arpia siellä täällä.
Paitsi että tuulipuiston puretut myllyt täyttävät koko Suomen sitten mikromuovilla. Niitä ei pysty kierrättämään, se menee kaikki maaperään. Mutta vähän alkaa siltä vaikuttaa että onko sitä tilannetta kukaan silloin harmittelemassa..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että tuulipuiston puretut myllyt täyttävät koko Suomen sitten mikromuovilla. Niitä ei pysty kierrättämään, se menee kaikki maaperään. Mutta vähän alkaa siltä vaikuttaa että onko sitä tilannetta kukaan silloin harmittelemassa..
Sinne jää maahan ne jalustat, ei niitten kohdalla puu tule koskaan kasvamaan. Nythän se on paperilla niin helppo kuvantaa ja mallintaa kuinka purku nätisti käy sitten kymmenien vuosien päästä. Jos koko yhtiö on vaihtanut omistajaa moneen kertaan ja vanhat sopparit heitetty roskiin tai yhtiö mennyt konkkaan niin vastuu purkamisesta ja maisemoinnista on maanomistajalla. Purkaminen maksaa maltaita. Veikkaan että iso osa nyt toimivista tuulivoimaloista jää purkamatta ja ovat paikkakuntien riesana ikuisesti.
- AnonyymiUUSI
Jo satojen vuosien ajan ovat ihmiset halunneet rakentaa kotinsa siihen paikkaan, missä on nykyisin Kuhmoisten kirkonkylä.
Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan.
Kunnanjohtaja on heti valmis myymään Kuhmoisten kirkonkylän asuinalueen tuulivoiman käyttöön. Laskeehan hän saavansa entisten kiinteistöverojen lisäksi hieman lisää ja näin ollen ei hänen tarvitse tinkiä mistään, ei ainakaan omasta palkastaan.- AnonyymiUUSI
Tästä on kyse. Kuhmoisten kunnanjohtaja myy kylän tuulivoimayhtiölle. Se on aivan turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat.
- AnonyymiUUSI
"Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan"
Verrokkina tähän sopii kertoa kuinka metsäteollisuus lupasi investoida 15 miljoonaa Kuhmoisiin. Edellistä edellinen kunnanjohtaja laittoi esisopimukseen nimen innoissaan, miten siinä kävikään. Kunnanjohtaja lähti ja lähti seuraavakin siinä tuiskeessa. Huipulla tuulee sanotaan. Nykyinen kunnanjohtaja haluaa tuulisella paikalla tuulesta kunnalle bisneksen.
Ei hyvä! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan"
Verrokkina tähän sopii kertoa kuinka metsäteollisuus lupasi investoida 15 miljoonaa Kuhmoisiin. Edellistä edellinen kunnanjohtaja laittoi esisopimukseen nimen innoissaan, miten siinä kävikään. Kunnanjohtaja lähti ja lähti seuraavakin siinä tuiskeessa. Huipulla tuulee sanotaan. Nykyinen kunnanjohtaja haluaa tuulisella paikalla tuulesta kunnalle bisneksen.
Ei hyvä!Edellinen kunnanjohtaja oli kuin tuuliviiri, joka heilui joka suuntaan ja lopulta löysi suunnan taidekaupunkiin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tästä on kyse. Kuhmoisten kunnanjohtaja myy kylän tuulivoimayhtiölle. Se on aivan turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat.
"turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat."
Toistuvasti päädytään tilanteeseen, että muiden halut ja toiveet ohittavat kirkkaasti Kuhmoisen ja kuntalaiset.
Jos myöhemmin todetaankin tapahtuneen virhe, sitä ei myönnetä vaan peitetään valehtelemalla ja etsitään. syylliset muualta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei hyvä!Oliko ne ne sähkömiljoonat alku suuruudenhulluille suunnitelmille, jotka pitemmän päälle johtivat jälkien peittelyyn ja yhä vieläkin jatkuvaan ongelmien salailuun (esim. Kuhmoisten kunnan Vuokakiinteistöt Oyn talousvaikeudet)?
- AnonyymiUUSI
Seuraavaan valtuustoon ainoastaan ehdottomasti Karijärven osayleiskaavaa vastustavia valtuutettuja!
- AnonyymiUUSI
Yleensä asia on jo pitkälle sovittu kun on myllynpaikat karttaan merkitty. Toivotaan että asialle on vielä jotain tehtävissä ja löytyy ihmisiä joille Kuhmoinen on tärkeämpi kuin raha.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä asia on jo pitkälle sovittu kun on myllynpaikat karttaan merkitty. Toivotaan että asialle on vielä jotain tehtävissä ja löytyy ihmisiä joille Kuhmoinen on tärkeämpi kuin raha.
"me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on"
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on"
Mistä te sitten päätöstä teette? Ihan sama, kunhan saadaan päättää, vai?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä jos näin on.
- AnonyymiUUSI
Kannattaisi viheltää koko peli poikki ja tulla julkisuuteen kuntana jolle luontoarvot ja asumisviihtyvyys ovat niin tärkeitä että se sanoi ei tuulivoimalalle. Kuhmoinen todellakin saisi siitä näkyvyyttä ja myönteistä julkisuutta ja toimisi edelläkävijänä ja mallina muillekin, näyttäisi että ei meidän sentään kaikkea tarvitse ahneiden yhtiöiden alttarille antaa.
- AnonyymiUUSI
Tässä on ideaa ! Ihan siis näkyvästi ja torvet soiden tuomaan Kuhmoista esiin luontoa kunnioittavana kuntana. On paljon ihmisiä ympäri Suomen jotka seuraavat kauhulla luonnon raiskaamista näiden yhtiöiden takia ja moni miettii uskaltaako rakentaa taloa kun ei tiedä mitä sen ikkunasta kohta näkyy. Kuhmoinen voisi mainostaa tontteja joiden näkymää ei myllyt koskaan tule pilaamaan ja kauppa kävisi, tulijoita olisi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on ideaa ! Ihan siis näkyvästi ja torvet soiden tuomaan Kuhmoista esiin luontoa kunnioittavana kuntana. On paljon ihmisiä ympäri Suomen jotka seuraavat kauhulla luonnon raiskaamista näiden yhtiöiden takia ja moni miettii uskaltaako rakentaa taloa kun ei tiedä mitä sen ikkunasta kohta näkyy. Kuhmoinen voisi mainostaa tontteja joiden näkymää ei myllyt koskaan tule pilaamaan ja kauppa kävisi, tulijoita olisi.
Kuvitelkaa video missä näytetään järviä ja kalansaaliita, pikkupoikia ongella. Sitten iloisia perheitä satamassa jätskillä . Veneitä ja mökkirantoja. Uimareita. Sitten metsiä ja mustikkamättäitä. Sinisellä taivaalla liitävä lokki … ja teksti :” Tuossa näkyisi nyt jotain ihan muuta valkoista jos Kuhmoinen ei kunnioittaisi kuntalaisia ja luontoarvoja ”
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuvitelkaa video missä näytetään järviä ja kalansaaliita, pikkupoikia ongella. Sitten iloisia perheitä satamassa jätskillä . Veneitä ja mökkirantoja. Uimareita. Sitten metsiä ja mustikkamättäitä. Sinisellä taivaalla liitävä lokki … ja teksti :” Tuossa näkyisi nyt jotain ihan muuta valkoista jos Kuhmoinen ei kunnioittaisi kuntalaisia ja luontoarvoja ”
Jos ne myllyt tulee, tehdään mainosfilmi, jossa CIPn kapitalistit suffailee Karibialla samaan aikaan kun hevoset Kuhmoisissa juoksee tuulivoimaloiden infraääntä pakoon.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos ne myllyt tulee, tehdään mainosfilmi, jossa CIPn kapitalistit suffailee Karibialla samaan aikaan kun hevoset Kuhmoisissa juoksee tuulivoimaloiden infraääntä pakoon.
Kyllä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lapset rääkyy ja pitelee korviaan, joku yrittää vapisevin käsin paikata veristä otsaansa mihin mylly sinkosi jääkokkareen, mummo itkee portailla kesäillassa ja yrittää kaivaa tekareistaan tuulen lennättämää mikromuovihitua … tule sinäkin Kuhmoisiin !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lapset rääkyy ja pitelee korviaan, joku yrittää vapisevin käsin paikata veristä otsaansa mihin mylly sinkosi jääkokkareen, mummo itkee portailla kesäillassa ja yrittää kaivaa tekareistaan tuulen lennättämää mikromuovihitua … tule sinäkin Kuhmoisiin !
Ei puutu kuin epileptikko jolla se välkkyminen laukaisee kohtauksen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei puutu kuin epileptikko jolla se välkkyminen laukaisee kohtauksen.
Mulla oikeesti tuli migreeni kun olin kyläpaikassa lähellä tuulivoimalaa. En tiedä johtuiko siitä kun se humina (joka sinänsä ollut hirveän kova mutta jatkuva taustaääni ) kävi mun korvaan jossa on muutenkin kuulovamma. Alkoi tuntua semmoinen paineentunne siinä korvassa ja poskiontelossa ja tuli migreenikohtaus seuraavaksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oikeesti tuli migreeni kun olin kyläpaikassa lähellä tuulivoimalaa. En tiedä johtuiko siitä kun se humina (joka sinänsä ollut hirveän kova mutta jatkuva taustaääni ) kävi mun korvaan jossa on muutenkin kuulovamma. Alkoi tuntua semmoinen paineentunne siinä korvassa ja poskiontelossa ja tuli migreenikohtaus seuraavaksi.
Toisiin vaikuttaa....
https://thl.fi/aiheet/ymparistoterveys/melu/tuulivoima-ja-melu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiiättekö, mulla noi oireet alko jo nyt. Ei missään nimessä tänne mitään myllyjä. Pilaa kaiken ja vähän enemmän. Olemme tuomittuja tuhoon.
- AnonyymiUUSI
Kaksi kirjaa, jotka olisi toivonut saavansa käsiinsä ennen tulevia kuntavaaleja: Jorma Fageroosin kuvaus LWKn nousu ja tuho ja Vesa Koivun kirja Sitoutumattoman paikallislehden omistajaohjauksesta
- AnonyymiUUSI
Niissä olis kyllä nauramista. Aivan täyttä Putosmateriaalia. Pääsin joskus pienen pätkän lukemaan. Täyttä epäselvää potaskaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171058124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103309Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2242188Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232013Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin11427Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491134- 721130
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999- 175991
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77949