lahjalista...???

morsian2005

mitä mieltä te olette jos kutsussa mainitaan, että parilla on lahjalista jossakin kaupassa...??? ja miten asian voisi hienotunteisesti mainita...? kuitenkin kutsujen mentyä perille alkaa kysely, että mitä haluaisitte lahjaksi jne, joten ajattelin, että helpointa lienee kaikille kun tekee lahjalistan vaikka sokokselle. Ja olisihan se mukava saada jotain mitä oikesti tarvitsee, kuin että saisi samaa tavaraa monta kappaletta... Olemme ajatelleet laittaa listaan vaihtoehtoja alle 10e tavaroista aina vähän kalliimpiin...
itse en ainakaan loukkaantuisi kutsusta jossa olisi mainittu mistä lahjalista löytyy, vaan se päinvastoin helpottaisi...

10

8673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häävieras

      Viime kesänä tuttavapariskunta meni naimisiin ja heillä oli Kodin Anttilassa lahjalista.Ilmoittivat asiasta ystävälliseen sävyyn sähköpostilla niille joilla sähköposti oli ja varmaankin muille kutsutuille puhelimitse/kutsuissa.Itse ainakin pidin asiaa ihan hyvänä enkä usko että kukaan "pahottaisi" mieltään.Järkevämpäähän on ostaa parille tarpeellista tavaraa kuin pakolla keksittyä.

    • näin meillä

      Me laitoimme kutsujen mukaan Stockalta saadut hääpalvelulappuset, joissa kerrotaan kauniisti jotenkin näin: "Lahjavalintaa helpottaakseen hääpari on avannut häälahjalista...."

      Tämä on ollut käytäntöänä kaikissa tuttavapiirimme häissä viimeiset 7 vuotta.

    • kesän morsian

      ...jotkut pahoittavat silti mielensä/loukkaantuvat. Kaikki eivät ymmärrä, että lahjalista on nimenomaan tehty helpottamaan lahjan ostamista, ei päin vastoin.

      Hyvä, että listallanne on monen hintaista tavaraa. Ja olisi hyvä, että tavaroita olisi enemmän kuin vieraita, että kaikille riittää valinnan varaa. Olen tärmännyt tilanteeseen, jossa viimeisenä lahjaa hankkivilla oli vastassa 100€:n ja 80€:n arvoiset tavarat... Köyhä opiskelijapariskunta siinä sitten mietti mitä tekisi, varaa kun ei olisi kumpaankaan. Tämän tapauksen johdosta luovuin lahjalistasta omissa häissäni, mutten toki tuomitsekaan sitä. Ihan järkevä käytäntöhän se on.

      Itse kyllä pidän yllätyslahjoista, joten en ole ruvennut edes sen kummemmin kertomaan toiveitamme. Tykkään myös antaa jotain "sydämestäni", en vain siksi, että hääpari juuri sitä tarvitsee.

      • elokuun morsian

        Minä en tiedä YHTÄÄN ihmistä joka olisi loukkaantunut häälahjalistasta! Päinvastoin, moni sanoo sitä helpottavaksi ja käteväksi. Sokokselta saa pieniä käyntikortteja kutsukuoreen laitettavaksi, josta asia ilmenee. Usko huviksesi, moni on helpottunut kun ei tarvitse stressissä pyöriä kaupoissa ja miettiä sopivaa lahjaa.


      • SPa
        elokuun morsian kirjoitti:

        Minä en tiedä YHTÄÄN ihmistä joka olisi loukkaantunut häälahjalistasta! Päinvastoin, moni sanoo sitä helpottavaksi ja käteväksi. Sokokselta saa pieniä käyntikortteja kutsukuoreen laitettavaksi, josta asia ilmenee. Usko huviksesi, moni on helpottunut kun ei tarvitse stressissä pyöriä kaupoissa ja miettiä sopivaa lahjaa.

        Mua otti opiskeluaikana päähän, kun samalle kesälle sattui useammat häät ja häälahjalistalla oli kaikenlaista kallista, eikä omaan ´köyhälistöbudjettiin´ mitään sopivaa. Sitten päädyin viemään ihan omanlaiset lahjat kaikkiin häihin, kun ei kertakaikkiaan ollut varaa niihin listoihin. Meinasi silmät pudota niitä katsellessa. Nyttemmin asia voisi olla toisin, en tiedä, ei ole ollut häitä lähipiirissä ko. kesän jälkeen. Heh, ehkä kaikki suuttuivat listan ulkopuolisiin lahjoihimme...


      • morsian 08/05
        SPa kirjoitti:

        Mua otti opiskeluaikana päähän, kun samalle kesälle sattui useammat häät ja häälahjalistalla oli kaikenlaista kallista, eikä omaan ´köyhälistöbudjettiin´ mitään sopivaa. Sitten päädyin viemään ihan omanlaiset lahjat kaikkiin häihin, kun ei kertakaikkiaan ollut varaa niihin listoihin. Meinasi silmät pudota niitä katsellessa. Nyttemmin asia voisi olla toisin, en tiedä, ei ole ollut häitä lähipiirissä ko. kesän jälkeen. Heh, ehkä kaikki suuttuivat listan ulkopuolisiin lahjoihimme...

        Hmm.. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lahjalistoille on laitettava ÖKYkalliita lahjatoiveita. Ikäänkuin hääpareilla olisi jokin oikeus vaatia hinnakkaita ( siis LIIAN hinnakkaita ) lahjoja vihille mennessään.

        Meillä on häät 6.8, kutsut viikko sitten menneet kutsutuille ja moni ilmoittanut tulostaan. Kukaan ei ole ihmetellyt lahjalistan olemassaoloa ( anopilla ), ainoastaan vanhempani kummastelivat sitä. Yrittivät saada minua luopumaan ajatuksesta.

        Edullisin lahja listalla lienee Pentikin huurrekuvioidut sydänlasit ( n. 4,50e kipale ) ja hinnakkain Marimekon Majakka-pussilakanasetti kahdelle( yksi setti taisi olla jotain 50 euroa?? ) . Ekasta oikeasti pidän, noita laseja saatan hankkia ominkin päin. Jälkimmäisen ehdotuksen teki sulho, jonka mielestä voisimme lisätä listalle jotakin petivaatesettiä.

        Vaikka olen sanonut, että lista on suuntaa-antava ja ettei sitä tarvitse orjallisesti noudattaa, SILTI toivoisin todella että saisimme sillä olevia juttuja. Niistä jokainen tulisi käyttöön!!!


      • morsian2005
        SPa kirjoitti:

        Mua otti opiskeluaikana päähän, kun samalle kesälle sattui useammat häät ja häälahjalistalla oli kaikenlaista kallista, eikä omaan ´köyhälistöbudjettiin´ mitään sopivaa. Sitten päädyin viemään ihan omanlaiset lahjat kaikkiin häihin, kun ei kertakaikkiaan ollut varaa niihin listoihin. Meinasi silmät pudota niitä katsellessa. Nyttemmin asia voisi olla toisin, en tiedä, ei ole ollut häitä lähipiirissä ko. kesän jälkeen. Heh, ehkä kaikki suuttuivat listan ulkopuolisiin lahjoihimme...

        no meillä ainakin tulee listaa myös halpoja tavaroita ja vieläpä useampikin, niin että myös myöhemmin ostamaan menijöillä on mahdollisuus ostaa halvempikin lahja. Ja esim. laseja/lautasia mitä toivomme, saa kahden kpl paketeissa ja listaan olemme ajatelleet laittaa ne niin että 2kpl on siihen merkitty vaikka sitten monta kertaa, eikä niin että ko. astioita olisi kerralla ostettava vaikka 6-12...


      • elokuun morsian
        SPa kirjoitti:

        Mua otti opiskeluaikana päähän, kun samalle kesälle sattui useammat häät ja häälahjalistalla oli kaikenlaista kallista, eikä omaan ´köyhälistöbudjettiin´ mitään sopivaa. Sitten päädyin viemään ihan omanlaiset lahjat kaikkiin häihin, kun ei kertakaikkiaan ollut varaa niihin listoihin. Meinasi silmät pudota niitä katsellessa. Nyttemmin asia voisi olla toisin, en tiedä, ei ole ollut häitä lähipiirissä ko. kesän jälkeen. Heh, ehkä kaikki suuttuivat listan ulkopuolisiin lahjoihimme...

        On hääparin ajattelemattomuutta, jos listalla on vaan kallista tavaraa. Kyllä fiksusti laaditusta listasta pitäisi löytyä jokaisen budjetille sopivaa, meillä esim. alle 10€:n tuotteita paljon. Niitähän voi sitten ostaa yhden tai vaikka kuusi (astiastoa ovat).

        Ja ei se lista mikään ehdoton ole, toki omaa mielikuvitusta saa käyttää, ja hyvä niin. Ehkä listalla halutaan välttää nämä tyypilliset 2 leivänpaahdinta ja 3 silitysrautaa- jutut :) Itse olen iloinen yllätyksistäkin, vaikka listan laadimmekin.


      • Tiinu
        elokuun morsian kirjoitti:

        On hääparin ajattelemattomuutta, jos listalla on vaan kallista tavaraa. Kyllä fiksusti laaditusta listasta pitäisi löytyä jokaisen budjetille sopivaa, meillä esim. alle 10€:n tuotteita paljon. Niitähän voi sitten ostaa yhden tai vaikka kuusi (astiastoa ovat).

        Ja ei se lista mikään ehdoton ole, toki omaa mielikuvitusta saa käyttää, ja hyvä niin. Ehkä listalla halutaan välttää nämä tyypilliset 2 leivänpaahdinta ja 3 silitysrautaa- jutut :) Itse olen iloinen yllätyksistäkin, vaikka listan laadimmekin.

        Meillä taas on molempien vanhemmilla vähän listaa tavaroista, joita tarvitaan, ja tieto, että rahaa otetaan vastaan myös. Katsotaan,miten toimii!


      • A-L
        morsian2005 kirjoitti:

        no meillä ainakin tulee listaa myös halpoja tavaroita ja vieläpä useampikin, niin että myös myöhemmin ostamaan menijöillä on mahdollisuus ostaa halvempikin lahja. Ja esim. laseja/lautasia mitä toivomme, saa kahden kpl paketeissa ja listaan olemme ajatelleet laittaa ne niin että 2kpl on siihen merkitty vaikka sitten monta kertaa, eikä niin että ko. astioita olisi kerralla ostettava vaikka 6-12...

        Me ajateltiin laittaa listaan esimerkiksi "4 kpl lautasia". Voiko kukaan muka ymmärtää sen siten, että yksin on ostettava kaikki neljä? Ei kai... "4 kertaa 1 lautanen" tuntuisi ihan hullulta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe