Kaikki suvut eivät kuulu pitkäikäisiin. Meitin suvussa korkeimmat ikäluvut löytyvät vain hautakivissä.
_ Kaarle. Vanhus jo 57v.
On se 60v. monille ihmisille jo iso ikä.
53
602
Vastaukset
- Anonyymi
68 mittarissa, timmissä kunnossa (170/70), fysiikka pelaa, lumikola lentää, lapio ja peittokin heiluu. Ainoo, että paks... vän seul...sta kutsu tähystykseen ja isäpappa aikoinaan siihen kuoli 74v. On se ihminen niin taidokas luojan luomus, vaan bugejakin riittää.
- Anonyymi
Jep.
Onhan se eliniän hajonta suuri, aika harva loppupuleissä elää ennusteen mukaisesti. Ei ole sattunut silmiin toteutuneita elinikiwn keskiarvija. Mutta keskiarvo ei kerro hajontaa
Omissa suvuissa mun mielestä kahta täysin poikkeavaa linjaa. Siis riippumatta kummalta puolen ovat. Siis monet elää kyllä hirmu vanhoiksi, mutta monet taas ei. Oma olettamus, osa ei sairastu syöpään, elävät vanhoiksi ja kuolevat johonkin muuhun. Ja jotka sairastuu, kuolevat aika nuorina. Ja niitä syöpäkuolemia on paljon.
Jotenkin kuin omista suvuista puuttuis koko keskiarvo elinikä todellisuudessa. Menee aina ali, tai yli.
Oletan edelleen, suvuissa taipumusta syöpään, mutta jotkut onnistuu välttämään sen. Omituista genetiikkaa.
Tässä tutkaillut suunnalleen omaa ikäluokkaa. Aikojen kuluessa tutuista kuollut jo paljon, hiljakseen. Monia kuolinsyitä, oletan itsemurha yleisin.
Enemmän yllätyin siitä, tosi monet työkyvyttömyys eläkkeelle varisseet. Syitä ties mitä. Yleisin kai jonkinlainen polttimojuttu, katkeilleita verisuonia, aivoinfarkteja, nirmi polttimosairauksia. Kellä fysiikka pettänyt, vaihtaneet alaa...
Mutta rivit on harvenneet ja tahti tietysti ajan kuluessa kiihtyy.
Kuolemasta, kuin sairastelustakin mieltä. Kyllä se on kuitenkin aika sartumanvaraista. Vaikka ois jotain sykueasitteira, ei ennusteet mitään varmaa kerro.
Hokautan, munkin elinaikana lääketiede kehittynyt hurjasti. Itellä oli taannoin normisyöpä. En mä mitään kuollut, kontrollien mukaan tuskin siihen tautiin kuolenkaan. Mutta, ainahan se voi tulla jokin tappavakin syöpä. Mutta varmasti tohon munkin syöpään ollaan suvuissa kuoltu aiemmin
En vaivaa itseäni miettimällä liikaa noita asioita, menee, miten menee. Joskus nyt kuolee kuitenkin. En ole sitäkään mieltä, että pitäis kitua elossa liika pitkään. Mikä sopiva elinikä itelle, en mä sitä tiedä, toivottavasti on siis sopiva.
Päätän kuolemapoliittisen kommenttini tähän.
=DW= - Anonyymi
Kun vain kuolema tulis äkkiä eikä kerkeis sitä miettimään.helpompi kaikille tuo ns äkkilähtö.
- Anonyymi
Nykypäivänä tuntuu, että äkkilähtö olis parasta, ei ehtisi kokea tätä vanhusten hoitamattomuutta Suomessa. Ja kun asiat ovat kunnossa ylhäälle päin, ei tarvitse pelätä kuoleman jälkeistä tulevaa. Eletään kuitenkin nykyisestä elämästä iloiten niin kauan kuin sitä kestää!
- Anonyymi
Läheisimmät lapsuus- ja nuoruuskaverini ovat kuolleet jo vuosia ja vuosikymmeniä sitten kahden- ja viidenkympin välillä.
- Anonyymi
Kyllä tässä itteäkin jo seitsemänkymppisenä, toistaiseksi terveenä , alkaa pelottaa miten kauan täällä joutuu vielä keikkumaan kun suku on molempien vanhempien puolelta ollut aika pitkäikäistä. Useimmat lähisuvusta olleet 90- 100 välillä menehtyessään. Itse en noin vanhaksi haliaisi elää ja yhä enemmän valtaa ajatus että pääsisi pois jo alle 85.
- Anonyymi
Niimpäniin ( ja sille besserwissereilla niinpäniin), kai sitä jokainen on sen ikäinen, miksi itsensä tuntee. On 4-kymppisiä, jotka kokevat olevansa huonossa kunnossa ja ovat apaattisia ja elävät kuin 7-kymppiset eivätkä tavallaan odota elämältä mitään; tämäkin vanhentaa
Sitten on niitä superpirteitä pirkkomannoloita, joilla on vaikka mitä vielä mielessä.
Geeneilleen ei kukaan mitään voi mutta asenteelleen ja ajatuksilleen kylläkin.- Anonyymi
Repesin. Hah.
- Anonyymi
alottajalle:
on se , suuret ikäluokat pääsi 60v työ-eläkkeelle, kaikki olivat olleet jo 40 vuotta töissä,
ennen 60v oli jo vanhuksia,
eikä siitä ole kauaakaan kun niin kansamme asian koki vain 30-40 vuotta vain, - Anonyymi
Jokunen vuosi jo mennyt ilman terveystarkastuksia, ei verikokeita tms. kun ei työterveyspalveluita.
Eikä erityisiä vaivoja.
Väsymystä joskus, mut ei haittaa, kun ei pakollisia, sovittuja menoja.
Joskus käyny mielessä, josko johkin verikokeisiin, riski 2 tyypin diabetes ainakin.
Piilossahan ne monet sairaudet on pitkäänkin.
Josko 70 v jokin "neuvola" 😅.. jos sinne asti hengissä.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Ei kannata mennä terveystarkastuksiin siellä voi tulla sairaaksi :).
Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli 😅.
On tuttava, 60 vuotispäivillään kuulin, että lääkitys diabetekseen, ja syödä oikein, säännöllisesti.
Tätä hän ei itse tiennyt ennen terv. tarkastuksia. :\ Anonyymi kirjoitti:
Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli 😅.
On tuttava, 60 vuotispäivillään kuulin, että lääkitys diabetekseen, ja syödä oikein, säännöllisesti.
Tätä hän ei itse tiennyt ennen terv. tarkastuksia. :\Ei ole pilaa. Kaikki sairaudet eivät oireile eli ihminen ei tiedä sairastavansa ennen kuin tutkimuksissa todetaan.
- Anonyymi
Miesten keski-ikä, onko se 80- vai 80+, siihen kun vertaa oman ikäni liki 70, ei tässä enää pitkää elonaikaa tiedossa.
Jos se menisi tässä kunnossa ja terveydellä, niin hyvä.
Suku vaan ei ole pitkäikäistä, mutta onhan ajat paremmat, kun vanhemmilla.eläkkeelle jäin 68 v, että ei oikein tottunut eläkkeelläolemiseen, ku ns harrastukset tuntuvat leikkimiseltä.
No, onhan korjaushommia rakennuksissa ollut.
K kotton- Anonyymi
Ei 80 ole mikään keski-ikä ! Se voi olla eliniänodote, mutta sekin jää totetumutta
joka toisella.
Kun täyttää 70 elinikää voi olla jäljellä yhtä hyvin yksi päivä tai 10 vuotta.
Jotain siltä väliltä. Yli 80 vuotiaita ei ole elossa edes puolta Helsingin väkiluvusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 80 ole mikään keski-ikä ! Se voi olla eliniänodote, mutta sekin jää totetumutta
joka toisella.
Kun täyttää 70 elinikää voi olla jäljellä yhtä hyvin yksi päivä tai 10 vuotta.
Jotain siltä väliltä. Yli 80 vuotiaita ei ole elossa edes puolta Helsingin väkiluvusta.Tuli kirjoitettua väärin. Eihän miesten keski-ikä ole 80 vuotta, vaan keskimääräinen elinikä.
Onko siihen laskettu nuorena tehdyt itsemurhat ja kolareissakuolleet. Tuntuu aika korkealta, kun paikkakunnalla kahdeksankymppiset miehet on harvinaisia.
- Anonyymi
vnha alotus mutta:
ei ole kauaakaakaan kun 50v katsottiin jo vanhukseksi, vanhaksi ,
niin se aika muuttuu,
nyt siinä ja siinä että 60 vuotias on ehkä ikääntyvä keski-ikäinen heh,- Anonyymi
Eiköhän keski-ikä ole 40+ vuoden ikävuoden paikkeilla. Aniharva elää yli
80 vuotiaaksi. Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän keski-ikä ole 40 vuoden ikävuoden paikkeilla. Aniharva elää yli
80 vuotiaaksi.Yhä useampi jatkossa elää 100-vuotiaaksi.
- Anonyymi
Ei yli puolet elämästään elänyt voi enää mikään nuorikaan olla ja se onkin sitten ihan eri asia jos jotkut vielä tuntevat itsensä nuorekkaaksi ja vetreäksi eikä liiemmin haittaavia vaivoja jotta jaksaa vielä kuntoillakkin.
Mistä sitä vaan riittää veronmaksajia maksamaan pitkään elävien suuria kustannuksia tulevaisuudessa. Riittääkö hoitajia ja hoitopaikkoja kun vaikeeta se alkaa jo nytkin olemaan.
Itse en sairaana ja iäkkäänä enää pystyisi pitkään elävistä vanhemmistani huolehtimaan. Lastenlapset työelämässä ja lapsiperheellisiä. Jännä.
En oikein osaa hahmottaa että olen jo vanhuuseläkeläinen. Ei tunnu siltä vaikka monenlaista kremppaa on tässä jo ollutkin ja on. Aika menee niin nopeasti ettei perässä pysy.- Anonyymi
Itse olen työeläkkeellä, vanhus kun en ole.
Anonyymi kirjoitti:
Minun kai piti hakea vanhuseläkettä joten kai sitten olen vanhus😁.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla lukee työeläkkeen maksajan kirjeessä vanhuuseläke, kun ilmoittivat eläkkeen korotuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla lukee työeläkkeen maksajan kirjeessä vanhuuseläke, kun ilmoittivat eläkkeen korotuksesta.
Niiin taisi lukea mullakin. Tein reklamaation.
Anonyymi kirjoitti:
Niiin taisi lukea mullakin. Tein reklamaation.
Onkos sulle maksettu väärää eläkettä?
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Onkos sulle maksettu väärää eläkettä?
Ei. Eläkkeeni nimi on työeläke, sanokoot entisissä ajoissa eläjät mitä vain.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmarisen sivulla luki näin:
työeläke on yleisnimi lakisääteiselle pakolliselle vakuutukselle, joka on osa sosiaaliturvaasi ja jonka suuruuteen vaikuttaa tekemäsi ansiotyö tai yrittäjätoiminta. Vanhuuseläke on yksi työeläkkeen laji.
Eikös se oli ihan sama millä eläkkeellä kutsutaan, sama rahamäärä kilahtaa tilille joka kuukausi?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisaruksellani luki papereissa työkyvyttömyyseläke siihen asti kun täytti 65v ja sen jälkeen lukee vanhuuseläke.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisaruksellani luki papereissa työkyvyttömyyseläke siihen asti kun täytti 65v ja sen jälkeen lukee vanhuuseläke.
Omiin papereihini oli präntätty nimeksi molemmat, siis työ- ja vanhuuseläke. Siksi(kö?), että saa valita itse sopivamman. Eläköitysmisiässä olevathan eivät ole vielä vanhoja, miksi heille tarjotaan vanhuuseläkettä.
Anonyymi kirjoitti:
Omiin papereihini oli präntätty nimeksi molemmat, siis työ- ja vanhuuseläke. Siksi(kö?), että saa valita itse sopivamman. Eläköitysmisiässä olevathan eivät ole vielä vanhoja, miksi heille tarjotaan vanhuuseläkettä.
Onko nuo eläkeyhtiöt määrittäneet alimman eläkeiän milloin voit jäädä vanhuseläkkeelle ja se määräytyy syntymävuoden mukaan.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Onko nuo eläkeyhtiöt määrittäneet alimman eläkeiän milloin voit jäädä vanhuseläkkeelle ja se määräytyy syntymävuoden mukaan.
Olin työssä tappiin asti ennen kuin jäin eläkkeelle. Tappi eli pakko oli 68 vuotta, jonka jälkeenkin olen jatkanut duunaamista. Eläkepapereissani lukee ja puhutaan työeläkkeestä, otsikossa mainitaan vanhuudestakin.
Anonyymi kirjoitti:
Olin työssä tappiin asti ennen kuin jäin eläkkeelle. Tappi eli pakko oli 68 vuotta, jonka jälkeenkin olen jatkanut duunaamista. Eläkepapereissani lukee ja puhutaan työeläkkeestä, otsikossa mainitaan vanhuudestakin.
Minun eläkepäätöksessäni alin vanhuuseläkkeellejäämisikäni on 65 vuotta. Ja minulla siis lukee eläkepäätöksessäni vanhuuseläke.
Ja minulle se käy. Pää-asia et rahat kilahtaa tilille joka kuukausi sillä eläminen maksaa 😊.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Minun eläkepäätöksessäni alin vanhuuseläkkeellejäämisikäni on 65 vuotta. Ja minulla siis lukee eläkepäätöksessäni vanhuuseläke.
Ja minulle se käy. Pää-asia et rahat kilahtaa tilille joka kuukausi sillä eläminen maksaa 😊.Niiinpä, ihan pelkästään "eläminen maksaa" ja sitten lisäksi tulee vielä kustannuksia kaiken maailman sivujuonteista.
Anonyymi kirjoitti:
Niiinpä, ihan pelkästään "eläminen maksaa" ja sitten lisäksi tulee vielä kustannuksia kaiken maailman sivujuonteista.
Ai millaisista "sivujuonteista"?
- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Ai millaisista "sivujuonteista"?
Omakotitalossa melkein koko ajan joku / joka nurkka vaatii jotain korjaamista, huoltamista ja laittamista. Jos ei itse pysty / kykene, on maksullinen apu kutsuttava paikalle.
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitalossa melkein koko ajan joku / joka nurkka vaatii jotain korjaamista, huoltamista ja laittamista. Jos ei itse pysty / kykene, on maksullinen apu kutsuttava paikalle.
Nii......
Minä hankkiuduin ok-talosta eroon niin ei ole noita sivujuonteita.- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Nii......
Minä hankkiuduin ok-talosta eroon niin ei ole noita sivujuonteita.Vielä se päivä tulee tännekin. Tällä hetkellä en ymmärrä, mihin kotoani lähtisin.
Anonyymi kirjoitti:
Vielä se päivä tulee tännekin. Tällä hetkellä en ymmärrä, mihin kotoani lähtisin.
Koti on siellä mihin sen oloduhteiden vuoksi ja käytännön syistä päättää perustaa. Kyllähän ok-talo ois hyvä asua mutta jos elämä aattelee eteenpäin helpompaa on asua vaikka kerrostalossa tai rivarissa. Kun oma kroppa ja tilipussi alkaa hyytyä.
- Anonyymi
Perjantain Hesarissa oli 10 kuolemanilmoitusta.
9 heistä oli syntynyt1947-1966 välillä ja yksi vuonna 1933.
Vain joka toinen 70 vuotta täyttäneistä näkee 80 vuotispäivänsä
eikä moni ehdi nähdä 70 vuotispäiväänsäkään.- Anonyymi
Minulta on useita työkavereita kuollut 55-74-v, etenkin 60-ikävuoden molemmin puolin. Joko juuri ennen eläkkeelle jäämistä tai heti sen jälkeen. Tänään just mietin, että sairauskohtaus tai syöpäsairaus ehkä on se yleisin syy juuri tuossa iässä.
- Anonyymi
Ihmisellä tulee olla harrastuksia :)))
- Anonyymi
Mutta hauskaa on elämä ollut❣️
- Anonyymi
Olen erimielinen jälleen. 60 ei ollut ikä eikä mikään. Ei olisi 70:kään, mutku kaikki muut, ulkopuoliset vaahtoavat vanhuudesta, niiin minkä hemmetin asialle teet.
- Anonyymi
100-vuotiaiden määrä kyllä kasvaa koko ajan. Jotta ...
- Anonyymi
Ei se elämän pituus, vaan se laatu / toimintakyky viimeisinä vuosina.
- Anonyymi
Samaa ikäluokkaa olevista kuusikymppisistä tutuistani osa aikoo jatkaa työelämässä 67--68-vuotiaaksi. Pari tuttua lopetti työnteon 61-62-v iässä ja alkoi nostaa Ove-eläkettä, tuumasivat, että nyt sai työt riittää ja halusivat aikaa läheisilleen, matkusteluun ja harrastuksille. Kaikki ihan hyväkuntoisia vielä.
- Anonyymi
Minä sain junailtua itseni eläkeputkeen 58 vuotiaana josta sitten täydelle eläkkeelle 62 vuotiaana ja ihan omasta halustani. On ollut aivan mahtavaa kun on ollut aikaa ja jaksanut nauttia lapsenlastenkin seurasta kun on saanut terveenäkin olla. Töihin ei ole ollut ikävä missään vaiheessa.
- Anonyymi
Joo viimeinen kymppi menossa, niin olen asiaa käsitellyt.
Nyt 68 v ja ihme on jos vielä kymmenen vuotta jaksaisi.- Anonyymi
"Mua tuijottakaa
mua kaikkien nuolemaa
minä menen
en pelkää toverikuolemaa.
Hänen kanssaan minä lähden
sielunkellotkin jo löi.
Minä menen
takaisin en ikävöi."
J Leskinen
- Anonyymi
Me ollaan kai pitkäikäisiä. Kaksi isovanhempaani kuolivat sinä vuonna, kun olisivat täyttäneet 70v. Yksi eli 80v ja yksi jotain 75v. Itse toivon myös äkkikuolemaa. Oman käden päätös voisi tulla kyseeseen, mutta voi olla, etten osaa tehdä sitä ajoissa. Sitten ei enää pysty.
- Anonyymi
Toiveissa on että pääsisin lähtemään kuten isäni, kesken kävelyn ja ilman kitumista.
- AnonyymiUUSI
Kyllä se on vaikka dna ei olisikaan kiviin hakattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä442319Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2432132- 1121564
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1441301- 1151237
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1411140Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://271127- 741019
- 66987
- 70960