Siis voiko maistraatin "seremoniaan" vaikuttaa itse?!

Syysmorsian-06

Luulin, että jos maistraatissa suoritetaan siviilivihkiminen, niin se on vaan parin minuutin puhe, pienessä huoneessa ja that's it.. Mutta onko se näin?
Miten isot tilat maistraateissa yleensä on, eli voiko esim. 80 vierasta tulla katsomaan toimitusta? Pystyykö puheeseen vaikuttamaan itse ja voiko se olla vihkiparille henkilökohtainen vai luetaanko siellä kaikille samat litaniat?
Voiko sisään tullessa ja tilasta poistuttaessa soida häämarssi tai muu musiikki ja voiko esim. riisiä heittää maistraatin pihassa?
Joensuun maistraatissa olisi tarkoitus siviilivihkiminen suorittaa.

18

17594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tane_k

      Kannattaa kysyä maistraatista suoraan. Neuvovat kyllä mielellään. Täältä saat neuvoksi kuulopuheita, jotka on kuultu puolikuurolta pikkuserkulta. Niihin ei ole luottamista. Lisäksi tilojen koko vaihtelee maistraatista toiseen.

      • hemppu

        pyytää vihkijä maistraatista jonnekkin juhlapaikalle, tai vaikka omaan pihaan jos sellainen on.

        joensuun maistraatti on pieni ja vanhoissa tiloissa joten sinne et saa tuota joukkoa tai musiikkeja.

        mutta kuten sanoin "tilaa" vihkijä jonnekkin muualle sekin on mahdollista.


    • heinämorsian

      Meillä on siviilivihkiminen juhlapaikalla ja häämme tulevat näyttämään suurelta osin normaaleilta kirkkohäiltä. Meille tulee häämarssin tapainen musiikki ja vihkijä on luvannut lukea netistä löytämäni puheen. Lausumme sulhaseni kanssa toisillemme muutamat sanat sormuksen luovuttamisen yhteydessä ja jokunen runokin lausutaan vihkimisen yhteydessä.

      Kysy vihkijältä mihin hän suostuu ja tee omanäköisenne häät. Normaalistihan siviilivihkiminen on se parin minuutin mittainen samalla kaavalla oleva. Suosittelisin vihkimistä juhlapaikalla. Siellä onnistuu varmaan riisinheittokin.

      • Alle 2 minuuttia

        Missä siviilivihkiminen kestää yli 2 minuuttia? Allekirjoittanut voi kertoa, että koko toimitukseen sisäänmarsseineen meni tasan 1 minuutti ja 18 sekuntia. Linja-autotkin seisovat pysäkillä kauemmin. Jos olisin tiennyt, olisin pakottanut muijan kirkkoon!


    • syysmorsian -97

      Meillä meni toimitukseen kymmenen minuuttia. Puhe oli kaunis mutta aika neutraali. Todistamassa oli kolme henkilöä eikä siihen tilaan varmaan kymmentä enempää olisi väljästi mahtunut. Luulisin että vaikuttaa voi jonkun verran kun etukäteen pyytää saada keskustella asiasta. Noin isolla vierasmäärällä olisi varmaan aiheellista varata joku juhlapaikka toimitusta varten. Riisiä eräs todistajista heitti päällemme kun ovesta ulos astuimme, ja ohikulkijat huutelivat onnea :)

    • ans1

      Hei!
      Meidät vihittiin samaisessa paikassa vuosi sitten ja ei sinne kyllä kovin montaa henkeä sovi ja sitä paitsi se toimitus kestää niin vähän aikaa, että kannattaako vaivata ihmisiä sellaisella??
      Muistaakseni saa valita kahdesta kaavasta...
      En suosittele siviilivihkimistä maistraatissa, tuntuu lähes ei miltään...tietysti ajaa asiansa eli pääsee avioliiton satamaan...:))

    • kerran vihitty

      maistraatissa ei siinä kerkeä kuin henkäistä niin toimitus on jo ohi ajattelin itsekin tapahtuman kestävän hieman pidempään ei olisi kannattanut pukua ostaa sitä varten. no seuraavat häät täytyy järjestää kirkkoon jos vielä tulee mentyä vihille.

    • Orange78

      Mun tietääkseni tuo on pienimuotoinen juttu, mutta tietty tilan suuruudesta riippuen tuo hlö määrä riippuu kait pitkälti...mutta yleisesti 2 todistajaa ja lyhennetty seremodia ja se on siinä...häämatka kutsuu.kokemusta ei ole, tämä mies haluaa ainakin kerran kunnon kirkko häät, kun veroakin on tullut maksettua :)

    • kukka

      Jos ajattelitte säästää jotenkin, niin ei se kalliimmaksi tule kirkossakaan ja saa vieraat oikeat häät. Tarjoilu ottaa osansa kuitenkin, jos teille on tulossa noinkin paljon vieraita. Kyllä toisenkin kerran voi vihille mennä kirkossa.

      • Nimetön

        Kun naimisiin menon tarkoitus ei ole häät, vaan se alkava yhteiselämä. Meinaan yhtä kaunis on toimitus maistraatissa sosiaalitantan vihkimänä, jos oikeasti rakastaa toista ja haluaa elää yhdessä loppuelämän. Että miksi pitäisi jokaista tyhjänpäiväistä riittiä noudattaa hää kakkuineen kun se kahden ihmisen rakkaus on tärkeämpi ja se tekee tilaisuudesta juhlavan vaikka se ei kestäisi kun kaksi minuuttia maistraatissa.


      • örvökkö
        Nimetön kirjoitti:

        Kun naimisiin menon tarkoitus ei ole häät, vaan se alkava yhteiselämä. Meinaan yhtä kaunis on toimitus maistraatissa sosiaalitantan vihkimänä, jos oikeasti rakastaa toista ja haluaa elää yhdessä loppuelämän. Että miksi pitäisi jokaista tyhjänpäiväistä riittiä noudattaa hää kakkuineen kun se kahden ihmisen rakkaus on tärkeämpi ja se tekee tilaisuudesta juhlavan vaikka se ei kestäisi kun kaksi minuuttia maistraatissa.

        Totta, mutta jos toista rakastaa, tahtoo varmasti onnen jakaa suvun ja ystävien kanssa tarjoamalla heille mukavan päivän/illan/hetken naimisiinmenopäivänä! Tietenkin kaikki tavallaan, mutta itse haluan ainakin jakaa lähimmäisteni kanssa onnenpäivän! Hehän ovat onnellisia minun puolesta´. No joo.. Voithan sinä viettää päiväsi kakutta/ystävittä ja sukulaisitta jos niin tahdot. Se on sinun onnesi...


      • TIINA ON NIIN ONNELINEN

        Kirkkovihkimisen ja maistraatin välillä on yksi perustavanlaatuinen ero. Maistraatissa vihitään ne, jotka eivät kuulu kirkkoon.

        Avioliittolaki, §5
        "Jos kihlakumppanit tai toinen heistä ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos jompikumpi tai molemmat kuuluvat sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimistä ei saada toimittaa, on avioliitto päätettävä siviilivihkimisellä. Sama olkoon laki, jos kihlakumppaneista toinen kuuluu kristilliseen ja toinen ei-kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos he kuuluvat kumpikin eri ei-kristillisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin, vaikka näillä yhdyskunnilla tai jommallakummalla niistä onkin vihkimisoikeus."

        §25
        "Kirkollisessa vihkimisessä on muuten noudatettava asianomaisen yhdyskunnan vihkimismenoja. Siviilivihkiminen toimitetaan vahvistetun kaavan mukaan."

        Mielestäni ei voi sanoa, että kirkossa vihityilla vain olisi "oikeat häät". Itsestähän se riippuu täysin, mitä järjestää ja miten. Siviilivihkimisestä voi tehdä juuri niin kauniin ja mieliinpainuvan tapahtuman, kuin itse haluaa.

        Kannattaisi varmaan jokaisen avioon aikovan perehtyä myös lainsäädäntöön:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234


      • Lisääjä,,
        TIINA ON NIIN ONNELINEN kirjoitti:

        Kirkkovihkimisen ja maistraatin välillä on yksi perustavanlaatuinen ero. Maistraatissa vihitään ne, jotka eivät kuulu kirkkoon.

        Avioliittolaki, §5
        "Jos kihlakumppanit tai toinen heistä ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos jompikumpi tai molemmat kuuluvat sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimistä ei saada toimittaa, on avioliitto päätettävä siviilivihkimisellä. Sama olkoon laki, jos kihlakumppaneista toinen kuuluu kristilliseen ja toinen ei-kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos he kuuluvat kumpikin eri ei-kristillisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin, vaikka näillä yhdyskunnilla tai jommallakummalla niistä onkin vihkimisoikeus."

        §25
        "Kirkollisessa vihkimisessä on muuten noudatettava asianomaisen yhdyskunnan vihkimismenoja. Siviilivihkiminen toimitetaan vahvistetun kaavan mukaan."

        Mielestäni ei voi sanoa, että kirkossa vihityilla vain olisi "oikeat häät". Itsestähän se riippuu täysin, mitä järjestää ja miten. Siviilivihkimisestä voi tehdä juuri niin kauniin ja mieliinpainuvan tapahtuman, kuin itse haluaa.

        Kannattaisi varmaan jokaisen avioon aikovan perehtyä myös lainsäädäntöön:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234

        "Kannattaisi varmaan jokaisen avioon aikovan perehtyä myös lainsäädäntöön:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234"

        Niin siis, huomatkaa ettei tuo ole nykyisessä muodossaan olevaa tekstiä.


      • pop105
        TIINA ON NIIN ONNELINEN kirjoitti:

        Kirkkovihkimisen ja maistraatin välillä on yksi perustavanlaatuinen ero. Maistraatissa vihitään ne, jotka eivät kuulu kirkkoon.

        Avioliittolaki, §5
        "Jos kihlakumppanit tai toinen heistä ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos jompikumpi tai molemmat kuuluvat sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimistä ei saada toimittaa, on avioliitto päätettävä siviilivihkimisellä. Sama olkoon laki, jos kihlakumppaneista toinen kuuluu kristilliseen ja toinen ei-kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai jos he kuuluvat kumpikin eri ei-kristillisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin, vaikka näillä yhdyskunnilla tai jommallakummalla niistä onkin vihkimisoikeus."

        §25
        "Kirkollisessa vihkimisessä on muuten noudatettava asianomaisen yhdyskunnan vihkimismenoja. Siviilivihkiminen toimitetaan vahvistetun kaavan mukaan."

        Mielestäni ei voi sanoa, että kirkossa vihityilla vain olisi "oikeat häät". Itsestähän se riippuu täysin, mitä järjestää ja miten. Siviilivihkimisestä voi tehdä juuri niin kauniin ja mieliinpainuvan tapahtuman, kuin itse haluaa.

        Kannattaisi varmaan jokaisen avioon aikovan perehtyä myös lainsäädäntöön:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234

        No joo maistraatissa voi mennä naimisiin myös kirkkoon kuuluva. Haloo hei


    • "Helppo Nakki"

      - Maistraatissa vihkiminen on hyvin helppo toimitus, melkein kuin lapsen teko! Sekin tehdään joko lyhyemmän tai pidemmän "kaavan" mukaan, asiakkaideen toiveiden mukaan. Varsinaisia todistajia ei tarvita, he ovat siellä "viran" puolesta, ellei valttämättä halua määrättyjä todistajia? Mitään sormuksiakaan tai muuta "rekvisiittaakaan" ei välttamättätä tarvita, ellei halua.Koko toimituksen saa tehdä ihan omien toiveiden pohjalta, miten saa asian sovittua Rauhantuomatin kanssa? Ennen joutui maksamaan ns. leimaveron, nyt sekin on poistunut, elikkä toisensa saa ihan ilmaiseksi! Kyllä siellä Maistraatissa tilaa riittää isommallekin porukalle, miten sopii järjestelyn, meidän verorahoillammehan nekin on rakennettu? Avioliiton kestävyydestä he eivät voi antaa takuita, ne pitää hommata muualta, mutta sen takaan, ettei kirkko kykene sen parempia takuita antamaan? Maistraatissa vihkiminen on siittä mukavaa, että tilaisuudesta voi tehdä "vapaamuotoisemman! Että onnee vaan!

      • juuri viikko sitten

        Olin juuri viikko sitten yhden lesboparin "parisuhteen rekisteröintitilaisuudessa".
        Eli muutama sukulainen ja ystävä meitä oli, alle 10 henkeä, toimitus kesti noin 2minsaa.
        Muutama lause ennen paperin allekirjoitusta ja pari sen jälkeen.
        Vihkijä oli ihan sympaattisen oloinen ja kätteli vieraat ja pariskunnan ennen ja jälkeen tilaisuuden.
        Joimme maljat maistraatin tilassa ja sen jälkeen lähdimme varsinaiselle juhlapaikalle syömään ja viettämään iltaa.
        Joukossa oli muutama vastahakoinen sukulainen, mutta sanoi tilaisuuden jälkeen, että hyvä kun tuli paikalle, jäi oikein hyvä tunnelma muistoksi.
        Ja korostettakoon lopuksi, että itse olen ihan hetero ja miespuolinen, vaikka omaankin ystäväpiirissäni tämän yhden lesboparin.
        "Tavallisissa" maistraattivihkiäisissä en ole ollut, mutta noudattanee aika samaa kaavaa jos ei muuta sovita.


      • Vemmelsääri, V.

        Kuka teistä perheasiaan lyhyemmän ja kevyemmän kaavan mukaan ryhtyneistä ihmisistä tekee sen useimmin? Pannaan kilpailu pystyyn! Kuka on maistraatissa asioinut useimmin!!!

        Paskaa noista aikaisemmista savuavista suhteista tai lapsista, kunhan MINÄ nautin tässä ja nyt...


    • Almiida

      Meidät vihittiin Hyvinkään maistraatissa 3 vuotta sitten. Sieltä ainakin otettiin yhteyttä ja tarjottiin neuvoja ja useampia kuin yksi lyhyt tai pitkä "kaava". Olisi saanut myös ihan itse kirjoitetun. Virantoimittajat olivat erittäin sympaattisia ja kaikille jäi toimituksesta hyvä mieli. Ja kesti kaiketi n. 15 min. Itse sai päättää kaikesta, miten haluaa sen menevän. Todistajat voivat olla viran puolesta tai omasta takaa, kuten meillä.

      Kävimme ensin myös Lahdessa katsomassa tiloja, jotka olisivat olleet suuremmat kuin Hyvinkäällä, jonne mahtui n. 10 hlöä. Eri maistraateissa on erilaiset tilat, ja tuskin pelkkää nuivaa kaavamaisuutta itse toimituksessa on missään.

      Meillä kaikilla on oikeus vihityttää itsemme missä tahansa maistraatissa asuinpaikkakunnasta riippumatta ilmaiseksi. Jos Joensuuhun ei mahdu porukkaa, jonnekin muualle saattaa mahtua. Tai tosiaankin juhlapaikalla vihkiminen on vaihtoehto. En osaa sanoa, onko tullut muutoksia, mutta siinäkin oli meidän aikaamme eroja, mistä maistraatista käytiin virka-ajan ulkopuolellakin vihkimässä ja jokin vihki veloituksetta, toinen veloitti jotakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe