Iltalehdessä ja Keskisuomalaisessa on ollut juttua maaseudun asuntojen arvon laskusta, jopa romahtamisesta.
Sysmä on päässyt listalle, laskennallinen asuntojen arvon lasku on -19,25 %. Väestönkasvu -22,47 % ja väkiluku 2023 oli 3496 henkilöä.
Vertailuna "kärjessä" on Kiuruvesi, jossa vastaavat luvut ovat -55,52 % asuntojen arvosta pois, -20,48% väestönkasvu ja väkiluku 7475.
Miten tämä kierre saadaan poikki? Vai onko peli jo menetetty?
Ymmärrettävää on tietysti se, ettei nuoriso halua perinnöksi vanhaa taloa maaseudulta, kun heidän elämä on muualla. Kun kauppaa käydään vähemmän, asuntojen hinnat ja arvot laskevat. Kun hinnat laskevat, myös vakuusarvot laskevat. Kun vakuusarvot laskevat, lainan saanti hankaloituu. Ja kun lainan saanti hankaloituu, kauppojen määrä laskee, ja kierre jatkuu.
Asuntojen arvo
8
660
Vastaukset
- Anonyymi
Iltasanomissa se on, eikä iltalehdessä
- Anonyymi
Ei yllätä. Niin riitaisa kunta että ei täällä mieli tehdä asua!
- Anonyymi
Otapa ja muutat muualle niin ratkeaa tämäkin ongelma.
- Anonyymi
Onko kapitalisti menettämässä rahansa.
- Anonyymi
Tämä maksatetaan mökkiläisillä
- Anonyymi
Avaisitko hieman kommenttiasi? miten maksatan mökkiläisellä kiinteistöni arvonlaskun?
- Anonyymi
Sysmässä ei ole edes asuinkelpoisia asuntoja myynnissä.
Jos tänne lapsiperhe haluaisi muuttaa niin ei löydy kotia. Kaikki talot yli 40-vuotiaita ja alkuperäisillä pinnoilla.- Anonyymi
Siellä on menty monta vuotta käyttöarvolla ei myyntiarvolla. Kannattaa itse koittaa
myydä ilman välittäjää, itsehän siitä vastaa ja kauppakirjan voi sitten laadituttaa asian-
tuntijalla. Vakuusarvot pudonneet roimasti,ei tartte monta halpaa kauppaa taloyhtiössä
kun ei enään isompia peruskorjauslainoja irtoa. Ai niin, ne vakuusarvot taidetaan päättää
aivan jossain muualla kuin omassa pankissa nykyään. itse jo 90 lamasta selvinneenä käy
nykyajan asuntovelallisia sääliksi, etenkin kaupungissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565190Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202315- 1031504
- 921446
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2041406En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231396Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681145Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly81090- 721027
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2671025