Saatko tarpeeksi D-vitamiinia talvella ?

Anonyymi-ap

D-vitamiinin annos 10 mikrog/vrk ei pysty pitämään veren D-vitamiinin pitoisuutta vakaana, vaan pitoisuus laskee.
Tämän vuoksi suositus onkin 20 mikrog/vrk seuraaville ryhmille:
-ikääntyneet (yli 75 v.)
-vähän ulkona oleskelevat
-peitetysti pukeutuvat

D-vitamiinin puutos on yleistä suomalaisaikuisilla.
Esimerkiksi ikääntyneiden osteoporoosin (luukatoon) liittyvien murtumien vaaraa ei kyetä torjumaan päivittäisellä 10 mikrogramman annoksella.
Tutkimuksissa osteoporoosin vaara väheni, kun D-vitamiinin päiväannos oli noin 20–25 mikrog/vrk.

(Potilaan Lääkärilehti)

21

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joopa joopa jo. Taasse alkoi terveysjuhla. Kun syöttää D-vitamiinia pienikokoisille lapsille 100 ug pääsee arkkiatriksi. Ylppö paransi Suomen lapset

D- vitamiinilla ei ole toksista ylärajaa ja olen syönyt 50 ug päivässä ainakin 30 vuotta

• Anonyymi

Missä sanotaan, että lapsille pitäisi syöttää 100 mikrogrammaa D-vitamiinia ???
        Ei missään !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä sanotaan, että lapsille pitäisi syöttää 100 mikrogrammaa D-vitamiinia ???
        Ei missään !!!

Vedämmä lässypska korvillesi

• Anonyymi

Kyllä D vitamiineilla on toksinen yläraja myös . Joten liika on liikaa senkin nauttimisesta .
        Eräät kuvittelevat että mitä suurempi annos sitä terveempi on. Se on väärä kuvitelma. Joten tutkippas hieman asioita se kun kuvittelet että suuri määrä D vitamiinia on terveellistä , niin ei ole .
        Ihmiset lueskelee kaiken Ailan lehdistä myyvien tahojen kerrontaa ja ivat kovasti vietävissä. Kun noudattaa suosituksia mitä lääkärit sanovat niin se riittää . Munuaiset voivat vaurioitua jos vetää isoja määriä D vitamiinia. Siksi on suosituksia noudatettava

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä D vitamiineilla on toksinen yläraja myös . Joten liika on liikaa senkin nauttimisesta .
        Eräät kuvittelevat että mitä suurempi annos sitä terveempi on. Se on väärä kuvitelma. Joten tutkippas hieman asioita se kun kuvittelet että suuri määrä D vitamiinia on terveellistä , niin ei ole .
        Ihmiset lueskelee kaiken Ailan lehdistä myyvien tahojen kerrontaa ja ivat kovasti vietävissä. Kun noudattaa suosituksia mitä lääkärit sanovat niin se riittää . Munuaiset voivat vaurioitua jos vetää isoja määriä D vitamiinia. Siksi on suosituksia noudatettava

Lässyttämällä väitteitä ja kumoat omiasi. Hyvä. Pitkää höpöä. Tuossa mielessä vedelläkin on yläraja. Eli siihenkin on kuoltu. Tänne pskapalstalle en hae linkkejä D-vitamiinista. Mikään ei tänne uppoa eli sikaa kulu. Pysäytä sikavaras

Itse otan 50+ ug päivässä, vuodet vierivät jo vuosikymmeniä

• Anonyymi

Mä olen alkanu syödä D-vitamiinia
      siitä on ollu apua
      esm. en haluakkaa jokapäivä kuolla, heh heh,
      se vei tympääntymisen pois ainaki toistaiseksi, heh,

kivempi on olla kun ei koko aikaa aattele että kuolis pois kun tympii, HÖH,

mitä mieltä te muut olette ?

• Anonyymi

JOOOO D-vitamiini on lääke !

• Anonyymi

Hyvä. Otat C-vitskua myös, niiin sinusta tulee uudelleen nuori. Muista juoda vettä riittävästi.

• Anonyymi

Terveyskeskuksessa otettiin labrakokeita ja muun muassa D-vitamiini-arvo.
      Olin syönyt 10 mikrogrammaa päivässä. Arvo oli niin alhainen,
      että lääkäri kehotti syömään ensin 100 kappaleen purkin 50 milligrammaista
      D-vitamiinia ja sitten jatkamaan 20 milligrammaisella.
      Olen nyt aloittanut syömään vahvempaa. Odotan vaikutusta.
      Ihan pian se ei kai tule ?

• Anonyymi

D- vitamiini on minun viimenen OLJENKORSI mahdollisesta hitusen paremmasta olotilasta,

koen että olotilani on hieman kohentunu sen käytön ansiosta.

• Anonyymi

Herää ajatus että ihminen jolla on hyvät D vitamiini arvot ennestään alkaa vetämää vielä sitä tabletteinakin ei ole ymmärtänyt vitamiinien tarpeesta mitään .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

D- vitamiini on minun viimenen OLJENKORSI mahdollisesta hitusen paremmasta olotilasta,

koen että olotilani on hieman kohentunu sen käytön ansiosta.

Hyvä juttu 23:34 !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herää ajatus että ihminen jolla on hyvät D vitamiini arvot ennestään alkaa vetämää vielä sitä tabletteinakin ei ole ymmärtänyt vitamiinien tarpeesta mitään .

Mistä tiedät omat tai kenenkään toisen "D-vitamiiniarvot" ?

• Anonyymi

Ennen käytin 10 mikrogammaa/pv ja vain talvella. Nykyisin käytän 20 ja lähes koko vuoden. Kesällä kun ole yhteen menoon useita tunteja auringonpaisteessa esim. avoimella urheilukentällä katsomassa lastenlasten turnausta, en ota ollenkaan.

• Anonyymi

Joop.

Aikanaan sain diagnoosin ruusufinnistä ja sen jälkeen olen vetänyt pillereitä myös kesäisin. Mä en niinkuin voi olla auringossa. Toisekseen, en juo maitoa.

Joskus mitattukin, arvot muistin mukaan nykyisin ok.

Aikoinaan söin talvisin satunnaisemmin pillereitä. Diagnoosin jälkeen säännöllisesti. Tätä nykyä kaks taplettia vuorokaudessa. En muista grammamäärää, ihan normimäärä vaan.

Ihan hyvä kun asiasta muistutellaan. Suomen talvi on pitkä ja ihmiset lähinnä sisätöissä. Kaikki ei juo maitoa, laktoosi-intoleranssiakin. Ja kalakin aika arvokasta, kala-allerkikkojakin. Useilla varmaan puutetta, mutteivat tiedä asiasta.

Kandee ajatella asiaa. Pillerit halpoja ja helppo tapa korjata asia.

=DW=

• Anonyymi

Kaloista saa kai eniten D-vitamiinia (kalanmaksaöljystä myös ?)

Maidoissa ei luonnostaan ole D-vitamiinia. Maitoon ja useisiin maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia. Luomumaidossa ei ole D-vitamiinia lainkaan, koska siihen
      ei saa lisätä mitään. D- vitamiini imeytyy yhtä tehokkaasti niin rasvattomasta
      kuin täysmaidosta.

Maidosta saa kalsiumia, mutta kalasta enemmän kalsiumiakin.

• Anonyymi

Vedestä ei saa mutta se on liu ote jolla voi pestä hampaansa ja astiat. Kalkki on yleensä valkoista ja sitä voi olla lammikossa ja sammakonpoikasia ja kalkketuneiia pää asiana
      T. Liu Ote

• Anonyymi

D:n saantini saattaa mennä överiksi. Jo pelkä viikkoannos 7 - 10 litraa rasvatonta maitoa riittää ja tietenkin sen lisäksi normaali sekasafka.
      81v mies. 172cm, 77kg. Rasva 12,8%. Viskeraali melkein puolessa välissä yleisen maksimista. Omassa ikäluokassani noin 1/3 osa.

• Anonyymi

Niin mutta olet palstalla ainoa - minun lisäkseni tietty - joka ymmärrät proteiinien maidon raejuuston jne merkityksen ja voimaurheilun

Koska syöt niin rutosti raejuustoa kaksinkertaistin omani uudenvuoden lupauksena. Olen ostellut paikallisen Lidlin tyhjäksi jne

• Anonyymi

Voisitko mittauttaa ne D-vitamiiniarvosi ennen kuin paasaat.

• Anonyymi

Mittau nottakaan niin maan perusteellisesti että napa notkuu nummeroista arvoja se pitää teittin terveenä että numeroita löytyy jokalähtöön

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      46
      5025
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      72
      3142
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      307
      1989
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      1808
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1699
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1286
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1249
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1192
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1167
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      280
      1137
    Aihe