Kuka vastaa luvattomista remonteistä taloyhtiössä? Huoneiston nykyinen omistaja vai taloyhtiö?
Luvaton rakentaminen taloyhtiössä.
23
287
Vastaukset
- Anonyymi
Taloyhtiön hallitus kokoukseen asti kunnes osakkaat antaa vastuuvapauden. Tietenkään se ei poista yhtiön ja osakkaiden maksuvelvollisuutta niiltä osin kun luvattomat remontit kohdistuu yhtiön maksuvelvollisuuksiin. Eli toisinsanoen osakkaat viimekädessä vastikkeiden muodossa.
Siksi olisi hyvä kun hallitukseen ei äänestettäisi tonttuja kuten yleensä tehdään.- Anonyymi
Luvattomista remonteista vastaa rakentamisajan osakkeenomistaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luvattomista remonteista vastaa rakentamisajan osakkeenomistaja.
Käytännössä yhtiö ja vahingon ilmitulemisajan osakas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä yhtiö ja vahingon ilmitulemisajan osakas.
Ei tarvita enää talolla sähkäriä , putkimiestä. Jokainen voi tehdä ihan itse. Jos tulee sutta, tai sekundaa, taloyhtiö kyllä maksaa koko lystin. Hienoa!.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvita enää talolla sähkäriä , putkimiestä. Jokainen voi tehdä ihan itse. Jos tulee sutta, tai sekundaa, taloyhtiö kyllä maksaa koko lystin. Hienoa!.
Joo, huva juttu tiedoista. Pääsen aloittaa uuden rempan. Teen kersoolle uuden matalamman vessan makkariin ja ihan itse. Netistä löytyy hyvät ohjeet. Ilmoitan site ku on valmis, nii isännöitsijä voi käydä vilkaasemas ja saan hyväksynnän pytylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Ymmärsit täysin oikein. Taloyhtiöllä on kunnossapitovelvollisuus omasta osuudestaan jokatapauksessa. Siksi olisi hyvä että myös yhtiön valvonta toimisi osakkaiden remonteissa.
Yleensä jää valvomatta kun hallituksen tontut ei osaa eikä ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Ymmärsit täysin oikein. Taloyhtiöllä on kunnossapitovelvollisuus omasta osuudestaan jokatapauksessa. Siksi olisi hyvä että myös yhtiön valvonta toimisi osakkaiden remonteissa.
Yleensä jää valvomatta kun hallituksen tontut ei osaa eikä ymmärrä.Taloyhtiöllä ei ole kunnossapitovelvollisuutta sellaisista laitteista (esim. vesikalusteet) jotka eivät ole taloyhtiön käyttämää mallia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiöllä ei ole kunnossapitovelvollisuutta sellaisista laitteista (esim. vesikalusteet) jotka eivät ole taloyhtiön käyttämää mallia.
Tasonparannus on osakkaan vastuulla. Mutta ei poista yhtiön vastuuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasonparannus on osakkaan vastuulla. Mutta ei poista yhtiön vastuuta.
Taloyhtiö ei huolla sellaista joka on muu kuin yhtiön käyttämä malli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiö ei huolla sellaista joka on muu kuin yhtiön käyttämä malli.
Taloyhtiö ei määrää taloyhtiölainsäädännön yli. Tasonparannuksesta voi laskuttaa osakasta erikseen. Yhtiö maksaa perustason ja osakas loput. Jos pyttyyn ei saa osia yhtiö vaihtaa pytyn ja tapauskohtaisesti laskuttaa tai ei laskuta osakasta pytyn vaihdosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiö ei määrää taloyhtiölainsäädännön yli. Tasonparannuksesta voi laskuttaa osakasta erikseen. Yhtiö maksaa perustason ja osakas loput. Jos pyttyyn ei saa osia yhtiö vaihtaa pytyn ja tapauskohtaisesti laskuttaa tai ei laskuta osakasta pytyn vaihdosta.
Hienoja lakipykäliä kyllä löytyy, mutta kun kukaan ei niitä valvo, mitä virkaa niillä on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos osakas hankkii asuntoon jotain sellaista joka on korkeamman tasoista kuin yhtiön käyttämät tuotteet niin taloyhtiö ei maksa hankinnasta mitään. Tällaisten huollon maksaa osakas kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Tekijän tulee kertoa ja saada taloyhtiöltä lupa työhön ja jos taloyhtiö asian hyväksyy, sen pitää myös valvoa että työ tulee tehtyä huolellisesti ja määräysten mukaisesti ja vasta sitten vastuu tulevasta siirtyy taloyhtiölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä jää valvomatta kun hallituksen tontut ei osaa eikä ymmärrä.Harvoissa yhtiöissä asustaa ja on hallituksessa vain noita sinun mainitsemiasi tonttuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiöllä ei ole kunnossapitovelvollisuutta sellaisista laitteista (esim. vesikalusteet) jotka eivät ole taloyhtiön käyttämää mallia.
Paitsi jos taloyhtiö hyväksyy ne kalustemuutokset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoja lakipykäliä kyllä löytyy, mutta kun kukaan ei niitä valvo, mitä virkaa niillä on?
Tottahan niitä valvotaan.
- Anonyymi
As Oy ei totea tuotekelpoisuutta rakennushankkeissa.
- Anonyymi
Ei ole kysymys mistään tuotekelpoisuudesta vaan siitä että se joka haluaa jotain erilaista kuin taloyhtiön käyttämä niin maksaa sen itse sekä maksaa myös huollot ja korjaukset sekä uusinnan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kysymys mistään tuotekelpoisuudesta vaan siitä että se joka haluaa jotain erilaista kuin taloyhtiön käyttämä niin maksaa sen itse sekä maksaa myös huollot ja korjaukset sekä uusinnan.
Tämä on taloyhtiöiden oma yleinen tulkintatapa. Mikä ei tietenkään täysin pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi jos taloyhtiö hyväksyy muutoksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi jos taloyhtiö hyväksyy muutoksen.
KUTEN YMMÄRRÄTTE ÄÄLIÖT, TALOYHTIÖ EI SUUNNITTELE RAKENNUSTA MILLÄÄN LAILLA.
- Anonyymi
Luvaton rakentaja vastaa ja taloyhtiön velvollisuus on asettaa tekijä vastuuseen ja korvausvelvollisuuteen jos jotain tapahtuu tuon johdosta.
- Anonyymi
Taloyhtiön ensisijainen velvollisuus on huolehtia että remontteihin vaadittavat luvat ja valvonnat hoidetaan.
Se voi joskus olla vaativaa koska osa kansalaisista katsoo että saavat tehdä kotonaan omalla luvalla mitä huvittaa. Siitäkin huolimatta että osakkuus oikeuttaa vain asunnon hallintaoikeuteen ja rajalliseen määrään perusparannustöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1291548- 371451
- 681243
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa551200- 691014
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei198996Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255991- 74935
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16850Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106838