Vanhat, vuosia ellei vuosikymmeniä tyhjillään olevat rakennukset tulisi purkaa

Anonyymi-ap

Täällä Saarijärvellä on paljon tyhjillään olevia, huonoon kuntoon päässeitä ellei jopa homeisia rakennuksia, joita ei kukaan huoli ja niiden kunnostaminen uusiksi olisi kallista eikä kukaan yritys sellaiseen ryhdy. Niinpä sellaiset rakennukset tulisi purkaa, ettei niistä tule rottien ja laitapuolen kulkijoiden pesiä. Tällaisia röttelöitä on esim. Summassaari-hotelli, Metsäkoulu ja syrjäinen Mesikämmen hotelli, jonka maahanmuuttajat jo turmelivatkin. Nämä rakennukset ovat seisoneet pitkään tyhjillään ja varmaankin vaurioituneet niin pahoin, ettei korjaus ole enää mahdollista.

53

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yksi ainakin purettu siitä Seurahuoneen vasemmalta puolelta silloin viime vuonna.

• Anonyymi
      • Anonyymi

No jo oli oikein "asiantuntijan" mielipidekirjoitus Sampo-lehdessä. Että kaupunki ostamaan nuo läävät, joita ei kukaan muu huoli. Saarijärveläisten veronmaksajien kontolleko? Emer mainitsee, että kun alueella ei ole majoitusta, niin tässäpä ratkaisu....ja kallis ratkaisu. Saarijärvelle oli keskustaan halukas rakentaja suunnittelemassa ja rakentamassa hotellia, mutta kukaan ei tullut rahoittajaksi. https://yle.fi/a/74-20078879
        Hyvä idea meni pieleen.
        Emer yrittää kalastella ääniä itselleen aluevaaleihin tällä tapaa, mutta taitaapi kääntyä vastaan tällainen kirjoittelu. Ja mikähän on hänen puolueensa, tietääkö itsekään. Tietääkö hän, mitä tuollaisten rapistuneiden rakennusten korjaaminen maksaa, varsinkin kun ne pitää tehdä tämän päivän normien mukaisesti. Hyvin kallista on.
        Summassaari on kyllä alueena kaunis paikka, mutta ensin kannattaa purkaa vanha ja rakentaa uutta.
        Tuskin kaupunki on halukas ostamaan tuollaisia rappiokohteita.

• Anonyymi

Hyvä Sampo lehden kirjoittaja. Kyllä kaupunki varmaankin olisi antanut rahaa uuteen hotellihankkeeseen, jos olisivat katsoneet tarpeelliseksi .majoitustoiminnan . Ei kaupunki lähde lunastamaan roskarakennuksia. Asiathan eivät kuulu sinulle, et ymmärrä yrittäjyydestä paljoakaan. Joten anna ammattinsa osaavien hoitaa työnsä.

• Anonyymi

Purkaminen on niin kalista nykyisin määräyksin, ettei taida rahkeet riittää. Sama ongelma on myös pientaloissa. Pitää olla rikas alasajaja kun lainaa ei purkamiseen saa.

• Anonyymi

Ei purkaminen ole tänä päivänä enää kallista. Tämän päivän purku urakoitsijat kierrättävät lähes kaikki materiaalit ja tekevät siitä hyvän tilin. Pitää vaan purkusopimuksessa ilmoittaa, että kaikki purettava on purkuurakoitsijan omaisuutta ja ottaa asia huomioon purku urakan summassa. Erittäin kallista on sensijaan korjata vanhoja ja kauan seisseitä rakennuksia. Kaatopaikalle ei juurikaan jää vietävää.

• Anonyymi

Asiaton kommentti, koko kylä....
        Saarijärvi on ihan jees, kunhan saataisi tänne yrityksiä lisää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei purkaminen ole tänä päivänä enää kallista. Tämän päivän purku urakoitsijat kierrättävät lähes kaikki materiaalit ja tekevät siitä hyvän tilin. Pitää vaan purkusopimuksessa ilmoittaa, että kaikki purettava on purkuurakoitsijan omaisuutta ja ottaa asia huomioon purku urakan summassa. Erittäin kallista on sensijaan korjata vanhoja ja kauan seisseitä rakennuksia. Kaatopaikalle ei juurikaan jää vietävää.

Miten on erikoisosaaminen mm. asbestitöissä ihan perusporukalla? Näistä olen kuullut isoja lisäkustannuksia tulleen, koska monet kohteet ovat juuri sitä aikakautta jolloin sitä materiaalia oli joka paikassa. Lvi-putkissa toki, mutta myös lattioissa ja seinissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asiaton kommentti, koko kylä....
        Saarijärvi on ihan jees, kunhan saataisi tänne yrityksiä lisää.

Ei ole Saarijärvellä yrittäjämyönteisyyttä. Valittajia kyllä riittää…

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten on erikoisosaaminen mm. asbestitöissä ihan perusporukalla? Näistä olen kuullut isoja lisäkustannuksia tulleen, koska monet kohteet ovat juuri sitä aikakautta jolloin sitä materiaalia oli joka paikassa. Lvi-putkissa toki, mutta myös lattioissa ja seinissä.

Asbestipurkuun on erikoisosaamista läpi koko Suomen eikä töitä saa tehdäkään kuin asbestipurkuun koutetut henkilöt. Töitä seurataan tarkasti ja jätteet tulee hoitaa suljettuna ongelmajätekeskukseen, näin Viitasaarella.
        asbestipurkajia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole Saarijärvellä yrittäjämyönteisyyttä. Valittajia kyllä riittää…

Kyllähän kaupunki tekee ja on tehnyt paljon sen eteen, että saisi tänne yrittäjiä. Jostain syystä vetoa ei ole, vaikka paikka on halpa asua ja luonto lähellä. Talojakin saa lähes ilmaiseksi. Ollaanko liikaa mainostettu taidetta ja tiedettä, ei sellainen vedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asbestipurkuun on erikoisosaamista läpi koko Suomen eikä töitä saa tehdäkään kuin asbestipurkuun koutetut henkilöt. Töitä seurataan tarkasti ja jätteet tulee hoitaa suljettuna ongelmajätekeskukseen, näin Viitasaarella.
        asbestipurkajia

Niinpä ja tämä maksaa. Maksaa liikaa ainakin yksityiselle vanhan / hometalon omistajalle.
        Talojen hinta on alhainen ja kun myynti ei käy sekään, moni omistaja on vaikeuksissa röttelöityvien kanssa varsinkin syrjäisissä osissa kuntaa. Niitähän näkee kun ajelee pikkuteitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän kaupunki tekee ja on tehnyt paljon sen eteen, että saisi tänne yrittäjiä. Jostain syystä vetoa ei ole, vaikka paikka on halpa asua ja luonto lähellä. Talojakin saa lähes ilmaiseksi. Ollaanko liikaa mainostettu taidetta ja tiedettä, ei sellainen vedä.

Kunnan mahdollisuudet tarjota hyviä asuinympäristöjä vaikka Jyväskylän etätyöläisille kannattaisi ottaa harkintaan. Matka ei ole mahdoton edes säännölliseen kulkemiseen. Moni perheellinen voisi olla erittäin mielellään rauhallisessa ja turvallisessa pikkukunnassa.
        Taide ja tiede on vetovoimaa sivistyneille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunnan mahdollisuudet tarjota hyviä asuinympäristöjä vaikka Jyväskylän etätyöläisille kannattaisi ottaa harkintaan. Matka ei ole mahdoton edes säännölliseen kulkemiseen. Moni perheellinen voisi olla erittäin mielellään rauhallisessa ja turvallisessa pikkukunnassa.

Niin, ei matka eikä mikään kulkea Jyväskylään töihin, mutta kun Jyväskylässä on suuri työttömyys. Pitää luoda työpaikkoja tänne. Liikarahoitus pois taiteesta ja tieteestä. Tänä päivänä sitä herkkua saa netistä ja tv sta, jopa itseään sivistyneenä pitävät. Eri asia on, jos sivistyneet eivät osaa käyttää edes tietokonetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka niitä tappelin rautalankahäkkyröitä jaksaa katsella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, ei matka eikä mikään kulkea Jyväskylään töihin, mutta kun Jyväskylässä on suuri työttömyys. Pitää luoda työpaikkoja tänne. Liikarahoitus pois taiteesta ja tieteestä. Tänä päivänä sitä herkkua saa netistä ja tv sta, jopa itseään sivistyneenä pitävät. Eri asia on, jos sivistyneet eivät osaa käyttää edes tietokonetta.

Sen tiedän tuttavapiiristä, että Saarijärvi kiinnostaa lapsiperheitä ja myös eläkeläispareja. Haluavat ladut kotiportilta ja kaikki mahdolliset liikuntapaikat lähelle ilman sen suurempaa ajelua. Näitä olisi hyvä houkutella kuntaan.
        Liikarahoitusta ei ole enää missään eikä millään alalla. Muista, että taide ja tiede on korkeakoulujen ala, joissa liikkuu isot rahat. Taide mm. on bkt:sta suurempi rahanpyörittäjä kuin koko maatalousala. Mietipä sitä kun ensi kerran lähdet konserttiin. Hevi tai iskelmä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen tiedän tuttavapiiristä, että Saarijärvi kiinnostaa lapsiperheitä ja myös eläkeläispareja. Haluavat ladut kotiportilta ja kaikki mahdolliset liikuntapaikat lähelle ilman sen suurempaa ajelua. Näitä olisi hyvä houkutella kuntaan.
        Liikarahoitusta ei ole enää missään eikä millään alalla. Muista, että taide ja tiede on korkeakoulujen ala, joissa liikkuu isot rahat. Taide mm. on bkt:sta suurempi rahanpyörittäjä kuin koko maatalousala. Mietipä sitä kun ensi kerran lähdet konserttiin. Hevi tai iskelmä.

Helppoahan se on korkeakoulujen taiteeseen veronmaksajien rahaa runsaasti hössätä, kun itse koulut eivät rahoja hanki. Kirjoitat että niissä pyörii isot rahat. Eikö se ole väärä ala, jos maatalous jätetään puille paljaille, varsinkin ihmisten hoito. Kun kerran taiteessa on isot rahat, oli hyvä että niistä leikattiin ja lisääkin voi leikata. Ihmettelen miksi taiteilijat elätä itseään, kuten muut yritykset. Esiintymispalkkiot päätä huimaavia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

M7ksi tiede ja taide korkeakoulujen ala kyllä teattereissa, konserteissa on ihan oikeita ahkeria ihmisiä enemmän kuin tohtorihattu päässä olevia. Olen itse korkeakoulutettu, en katso teatteriin mennessä, onko täällä tohtoreita vai rahvasta. Sinulla on korkeakoulu vähän vienyt ajattelumaailmaa väärälle raiteelle ja aina haluamaan toisten rahat. Onneksi lähes kaikki korkeakoulutetut ovat ihan tarvis ihmisiä, niin minäkin. Mutta minä ymmärrän, mistä raha tulee. Ei toisten taskuista, vaan itsekin työtä tekemällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppoahan se on korkeakoulujen taiteeseen veronmaksajien rahaa runsaasti hössätä, kun itse koulut eivät rahoja hanki. Kirjoitat että niissä pyörii isot rahat. Eikö se ole väärä ala, jos maatalous jätetään puille paljaille, varsinkin ihmisten hoito. Kun kerran taiteessa on isot rahat, oli hyvä että niistä leikattiin ja lisääkin voi leikata. Ihmettelen miksi taiteilijat elätä itseään, kuten muut yritykset. Esiintymispalkkiot päätä huimaavia.

Aika haksahtanut ajatus, etteivät taiteen ja tieteen ammattilaiset ole rahojansa itse ansainneet. Itse olen korkeakoulutettu taiteen alan yrittäjä ja maksan kalleimman mukaan yritykseni olemassaolon, ihan samoin kuin tekee leipuriyrittäjät tai autokorjaamopalveluja tarjoavat firmat. Jokainen tarjoaa sitä osaamista minkä on hankkinut opiskeluillaan ja tutkinnoillaan. Olet väärässä kun maalitat pienyrittäjiä. Tässä keskustelussa ei puhuta oopperasta tai isoista taideorganisaatioista kuten vaikka museoista. Onko sinusta siis niin, ettei kitaristi tarvitse ollenkaan työmahdollisuuksia, mutta potkun työkkäriin kyllä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keput pitää huolta maatalousyrittäjistä, aina on tuettu ja pidetty miten kyetty. Tukea pukkaa pakettipelloille ja sitä rataa. Sinä maksat isännän joutenolon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, sen takia tieteestä ja taiteesta tulee leikata entistä enemmän ja käyttää ne rahat maaseudun hyvinvointiin aivan toista kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika haksahtanut ajatus, etteivät taiteen ja tieteen ammattilaiset ole rahojansa itse ansainneet. Itse olen korkeakoulutettu taiteen alan yrittäjä ja maksan kalleimman mukaan yritykseni olemassaolon, ihan samoin kuin tekee leipuriyrittäjät tai autokorjaamopalveluja tarjoavat firmat. Jokainen tarjoaa sitä osaamista minkä on hankkinut opiskeluillaan ja tutkinnoillaan. Olet väärässä kun maalitat pienyrittäjiä. Tässä keskustelussa ei puhuta oopperasta tai isoista taideorganisaatioista kuten vaikka museoista. Onko sinusta siis niin, ettei kitaristi tarvitse ollenkaan työmahdollisuuksia, mutta potkun työkkäriin kyllä?

Varmaankaan korkeakoulutettu ei korkeakoulumaailmaa korostettuaan tarkoittanut pienyrittäjiä vaan niitä tieteen ja taiteen aloja joihin vain korkeakoulutetut menevät ja niihin tuhlataan tosi isot rahat aivan turhaan. Itse olen aina työskennellyt ( korkeakoulutettuna kylläkin) yrityksissä, en julkisella sektorilla. Tiedän miten hektistä niin isojen kuin pientenkin, on pysyä pinnalla. Toista se on julkinen. Esim. Nykysote piti tulla halvemmaksi kuin kunnallinen sote ja pohjaksi otettiin edellisten budjetit. Nykysote hassua rahaa eikä mikään riitä. Ja mikä pahinta lääkäriin ja hoitoon ei pääse. Tässä ero yksityisten yritysten ja julkisten rahankäytön välillä. Jatka vaan kitaransoittoa!😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keput pitää huolta maatalousyrittäjistä, aina on tuettu ja pidetty miten kyetty. Tukea pukkaa pakettipelloille ja sitä rataa. Sinä maksat isännän joutenolon.

Ennemmin persut kuin kepu huolehtii maalaisista. Nyt onneksi vuoden kuluttua pajupelloista ei makseta tukiaisia, pitää viljellä ja tuet maksetaan tuoton eikä pinta alan mukaan. Oli hirvittävä määrä alueita Suomessa. Joissa ei viljellä mitään ja nostetaan tukia. Kyllä nyt täällä Saarijärvellä moni jyväskyläläinen näennäisviljelijä joutuu luopumaan tukiaisista ja ottamaan keltaisen ravatin pois ja talikon käteen, jos mielii tukiaisia.

• Anonyymi

Missä itse asut? Äänekoskella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taidepa taide ... jos jonkun näköistä hörhöä akkainlehtien palstoilla kehuttavana miten "päivät kuluvat mukavasti Goalla" tai jossain Kaakkois-Aasian saarella jossa tuo huumepolitiikka ei ole niin "tiukkapipoista" kuin .. jossain pohjoisempana , jossa kuitenkin on eläkepäivinä pistäydyttävä ..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymys ei alunperin ollut tänne mutta sivusta kommentoiden : kysäisehän joltain niistä rämpyttäjistä ehtoopuolella päivää että " näytäppä mitä olet tänään saanut aikaan ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymys ei alunperin ollut tänne mutta sivusta kommentoiden : kysäisehän joltain niistä rämpyttäjistä ehtoopuolella päivää että " näytäppä mitä olet tänään saanut aikaan ?

Uskomatonta. Ei ihme ettei Saarijärvi ole ollenkaan kiinnostava paikkakunta. Näkeehän sen junttiuden jo kommentointitasosta. Kyräileviä toistaitoisia peräkamaripellejä koko sakki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, sen takia tieteestä ja taiteesta tulee leikata entistä enemmän ja käyttää ne rahat maaseudun hyvinvointiin aivan toista kautta.

Ei ne lapsiperheet tänne hakeudu Tappereiden tms perässä. Palveluja ja terveydenhuoltoa ne kaipaavat. Meidän kaupungin politikoi niin kunnan kuin sotevaltuustossa ovat vieneet sotepalvelut kauas. Maisemat täällä kauniita, talot halpoja. Liikuntapaikkoja lisää. Harrastuksia lisää. Täällä asuu vai n köyhiä, rikkaampia tulisi houkutella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä kepu huolta maanviljelijöistä. EI ssa Suomen kepuedustaja on kovasti painanut päälle, että nyt otetaan käyttöön tuoton mukaan tuet. Nyt on maksettu risukkopelloista älyttömiä summia. Hyvä näin kepuilijat ruotuun ja kravatit naulaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne lapsiperheet tänne hakeudu Tappereiden tms perässä. Palveluja ja terveydenhuoltoa ne kaipaavat. Meidän kaupungin politikoi niin kunnan kuin sotevaltuustossa ovat vieneet sotepalvelut kauas. Maisemat täällä kauniita, talot halpoja. Liikuntapaikkoja lisää. Harrastuksia lisää. Täällä asuu vai n köyhiä, rikkaampia tulisi houkutella.

Toiset hakeutuu nimenomaan kulttuuripitäjään, jossa on historiallisia arvoja. Monissa perheissä osataan ja lapset tykkäävät taideopetuksesta melkein aina. Ainakin aluksi ennen kuin paikkakunnan väheksyvä halveksunta alkaa tulla iholle. Saarijärvi on upea paikka, maisemat huikeita, mutta osa asukkaista todella tylsiä. Itse muutin tänne vahingossa työn perässä 15 vuotta sitten ja kymmenen vuotta olen yrittänyt päästä pois :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toiset hakeutuu nimenomaan kulttuuripitäjään, jossa on historiallisia arvoja. Monissa perheissä osataan ja lapset tykkäävät taideopetuksesta melkein aina. Ainakin aluksi ennen kuin paikkakunnan väheksyvä halveksunta alkaa tulla iholle. Saarijärvi on upea paikka, maisemat huikeita, mutta osa asukkaista todella tylsiä. Itse muutin tänne vahingossa työn perässä 15 vuotta sitten ja kymmenen vuotta olen yrittänyt päästä pois :)

Niin. Saarijärvellä on muutama politikoi, jotka luulevat olevansa maailman napoja. Toinen teoreetikko, nuorempi vähän maaseudun asioista enemmän tietävä. Horiskot pois sotevaltuustoista. Veivät meidän lääkäripalvelut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hakeutukoon vaan kulttuuripitäjään. Mutta katsokaapa kuinka liiallinen kulttuuri täällä on vienyt ne vähäisetkin yritykset pois. Saarijärven työttömyys keskisuomen suurinta. Kulttuuri ei elätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hakeutukoon vaan kulttuuripitäjään. Mutta katsokaapa kuinka liiallinen kulttuuri täällä on vienyt ne vähäisetkin yritykset pois. Saarijärven työttömyys keskisuomen suurinta. Kulttuuri ei elätä.

Tuo nyt on niin höpöpuhetta kuin olla voi. Liiallinen kulttuuri! Taitaa olla harhanäkyjä nyt kommentoijalla. Itse pitkän linjan ammattilaisena en ole missään maan kolkassa nähnyt ylisuurta kulttuurin jylläämistä, saati että ajaisivat muun alan firmoja konkkaan.
        Kulttuuri elättää sinunkin perhettäsi, onhan sen bkt-tuotto yhteiseen hyvään iso, isompi kuin koko maatalouden tulos. Kuten kirjoitin jo aikaisemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nyt on niin höpöpuhetta kuin olla voi. Liiallinen kulttuuri! Taitaa olla harhanäkyjä nyt kommentoijalla. Itse pitkän linjan ammattilaisena en ole missään maan kolkassa nähnyt ylisuurta kulttuurin jylläämistä, saati että ajaisivat muun alan firmoja konkkaan.
        Kulttuuri elättää sinunkin perhettäsi, onhan sen bkt-tuotto yhteiseen hyvään iso, isompi kuin koko maatalouden tulos. Kuten kirjoitin jo aikaisemmin.

Kulttuuri on verorahoin tuettua viihdettä, jota vain aikansa kuluksi ihmiset joskus katsovat ja kuuntelevat. Toisille esityksissä käyminen on muka jotain parempaa. Tv stä ja netistä saa kaiken. Toisaalta, jos laukkasi näyttelyissä ja konserteissa, saisi vähän verorahojaan takaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulttuuri on verorahoin tuettua viihdettä, jota vain aikansa kuluksi ihmiset joskus katsovat ja kuuntelevat. Toisille esityksissä käyminen on muka jotain parempaa. Tv stä ja netistä saa kaiken. Toisaalta, jos laukkasi näyttelyissä ja konserteissa, saisi vähän verorahojaan takaisin.

Et siis koskaan lue, katso leffoja, kuuntele musiikkia tai audioita, et syö, et käy teatterissa, et katso edes urheilua, et rallia. Et liiku, et käytä tai osta tavaroita, autoja ja et matkusta junalla, lentokoneella tai bussilla (nekin on kulttuuriammattilaisen tuotteita), et käsitöitä, et asu taloakaan saati mökkiä :)))) Ja ihan kaikkea, koska jokainen asia on kulttuuria, kuten oma naamasikin ja sen muoto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä olen ihan oikeissa töissä ja perheeni elätän ja komeassa talossa asun. Talous paremmin kuin kunnossa. En ole koskaan armopaloja ottanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et siis koskaan lue, katso leffoja, kuuntele musiikkia tai audioita, et syö, et käy teatterissa, et katso edes urheilua, et rallia. Et liiku, et käytä tai osta tavaroita, autoja ja et matkusta junalla, lentokoneella tai bussilla (nekin on kulttuuriammattilaisen tuotteita), et käsitöitä, et asu taloakaan saati mökkiä :)))) Ja ihan kaikkea, koska jokainen asia on kulttuuria, kuten oma naamasikin ja sen muoto.

Tarkistahan hyvä ystävä, mitä kulttuuri-sana tarkoittaa. Ei suinkaan tuota, mitä yrität räpeltää. Kulttuuri Suomessa on verorahojen tuhlausta. Onko opiskelut jääneet väliin, kun olet juossut kulttuurin perässä, haaaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan sinulla nyt kaikki tallella???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse lienee nyt kuitenkin liiallisesta teattereistä, näyttelyistä jne. Hankittuna pikku paikkakunnalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse lienee nyt kuitenkin liiallisesta teattereistä, näyttelyistä jne. Hankittuna pikku paikkakunnalle.

Kyllä kyse taitaa olla siitä, ettei ole riittävästi järkeä ymmärtää mitä tuo vänkääjä kulttuurivastainen persu kirjoittaa. Eikö paikkakunnalla ole ollenkaan koulupakkoa enää, josta saisi edes perustiedot ja sivistyksen raamit. Ei se ole rahaa tai taloa ja muiden ammattialojen väheksyntää. Sanoisin, että onpas varsinainen stereotyyppinen junttilan lippalakkitollo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kyse taitaa olla siitä, ettei ole riittävästi järkeä ymmärtää mitä tuo vänkääjä kulttuurivastainen persu kirjoittaa. Eikö paikkakunnalla ole ollenkaan koulupakkoa enää, josta saisi edes perustiedot ja sivistyksen raamit. Ei se ole rahaa tai taloa ja muiden ammattialojen väheksyntää. Sanoisin, että onpas varsinainen stereotyyppinen junttilan lippalakkitollo.

Itsestäsikö kerrot, sivistymätön.

• Anonyymi

Oiskohan ihan keskustassakin purkukuntoisia rakennuksia..... Kuka lie niitä omistaa??

• Anonyymi

Kaupungintalo, siihen eteen voisi laittaa kyltin: Saarijärvi, saa yrittää!

Koko tönö on niin ruma että ällöttää ja ne virkamiehet siellä sisällä ällöttää vielä enemmän…

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaupungintalo, siihen eteen voisi laittaa kyltin: Saarijärvi, saa yrittää!

Koko tönö on niin ruma että ällöttää ja ne virkamiehet siellä sisällä ällöttää vielä enemmän…

Etkö sitten viisaampaa keksinyt?

• Anonyymi

Joitakin ei saa purkaa, koska museviraston vai minkä onkaan suojelukohteita.

• Anonyymi

Sokeritorppa talo ⬜

• Anonyymi

Kepu-vasemmisto-perussuomalainen sotevaltuutettu voisi luetuttaa kirjoituksiaan ensin asiantuntijoilla ja sitten äidin kielenopettajalla. Antaa tosi huonon kuvan omista taidoistaan, kun väärää tietoa syytää. Ja päättää jo mitä puoluetta edustaa, ettei kaikkia nuoleskelee.

• Anonyymi

Mikäs se sellainen kummajainen on, jolla on jäsenkirjoja kuin kirjastossa romskuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäs se sellainen kummajainen on, jolla on jäsenkirjoja kuin kirjastossa romskuja.

Niinpä , ainakin joku neittaanmäki esittää kepulaisia, sitten Rydmanin kylkeen, ja vasemmistoliiton hirsijärven kylkeen. Nuoleskelee kaikkia, että mikä puolue voittaa nii on kavereita....Eikö ikä tule jo vastaan.

• Anonyymi

Suutari pysyköön lestissään.

• Anonyymi

Trumppi tekee diilin ja markkinoi paikkakunnan mualimalle.

• Anonyymi

Johan täällä on venäläisomisteisia alueita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan täällä on venäläisomisteisia alueita.

Niinpä. Ei ole herroihin luottamista missään. Oli sakki mitä tahansa kauppamiesten klaania.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      318
      2923
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1293
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1089
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70