Mitä mieltä olette ryhmätöistä ylempää amk-tutkintoa suoritettaessa?

Anonyymi-ap

Kertokaa kokemuksia. Onko niistä hyötyä vai haittaa ja mikä niissä ärsyttää jos ärsyttää.

6

238

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ryhmätöissä treenataan yhteistyötaitoja. Miten toimia erilaisten ihmisten ja persoonallisuuksien kanssa. Ryhmässä useinkin joku on yliaktiivinen, toinen pesaa ja kenties se kolmas pelle kerää hedelmät tekemättä mitään. Muitakin persoonallisuuksia on. Sellaista on elämä muutoinkin.

    • Anonyymi

      Eikös nämä YAMK-tutkintoa opiskelevat ole aikuisia työssä käyviä ihmisiä, joilla on kokemusta yhteistyöstä? Lisää opitaan koko ajan. Mitä siis harjoitellaan?

      Työssä käyvien on aika vaikea sovittaa yhteisiä ryhmätyöaikoja, jotka sopisivat koko ryhmälle. Hankalaa on. Työelämä itse tarjoaa ryhmätyötä ihan tarpeeksi.

      YAMK-koulutus pitää suunnitella aikuisille, jotka ovat olleet vuosia töissä, ovat edelleen ja joilla usein on perhekin vastuullaan.

      Ryhmätöiden sijaan kunnon opetusta!

      • Anonyymi

        mistä päättelet että aikuiset työssä käyvät osaavat yhteistyön tekemisen. Katin kontit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mistä päättelet että aikuiset työssä käyvät osaavat yhteistyön tekemisen. Katin kontit.

        Jos ei tuossa vaiheessa osaa, ei sitä opi myöskään koulun ryhmätöissä. Kaikki eivät sovellu tiimityöhön koskaan, koulu ei auta, sillä myös koulun ryhmätöissä nämä vetäytyvät ryhmästä. Voivat silti toimia tehokkaasti yksin omilla ehdoillaan.
        Nähty ja koettu parinkymmenen vuoden työelämässä.


    • Yhteistyötaidot ovat tietenkin tärkeät, mutta ihan rehellisesti ryhmätyöt koulussa ovat sitä varten, ettei opettajan tarvitse tarkastaa 30 työtä, vaan ainoastaan 6. Jos työskentelyn optimointi ryhmässä olisi opetuksen pääasia, silloin opetus painottuisi toimimiseen ryhmänä ja ohjaisi sitä. Nythän asia ei ole näin, vaan "ryhmät" heitetään altaan syvään päähän ja niiden vain odotetaan jotenkin räpiköivän sinne, missä jalat yltävät pohjaan. Projektin hallinnasta, suunnittelusta ja aikataulutuksesta ei ole tietoakaan.

      En muista saaneeni ryhmätöihin minkäänlaista ohjaamista ikinä ala-/yläasteelta alkaen. Ilmeisesti aina luotetaan siihen, että ryhmä opettaa toimimaan ryhmässä. Tämä ei tietenkään ole totta, koska kouluryhmätehtävissä harvoin osataan tai edes pystytään auktoriteettipuutteen vuoksi jakamaan töitä tasapuolisesti ryhmän kesken, tai jakamaan millään tavalla. Kouluryhmätehtävät eivät siten juuri millään tavalla harjoita toimimaan osana työyhteisöä taikka ryhmässä tehtävää oikeaa työtä. Työelämässä nimittäin ei ole vapaamatkustajia, ainakaan kovin pitkään. Sen sijaan kouluryhmätöissä vapaamatkustajat ja sivuunjätetyt ovat pääsääntö.

      Jos kouluryhmätöiden tarkoituksena on ainoastaan saada oppilaat toimimaan yhdessä, ei siihen tarvitse käyttää koulun opetusresursseja. Lapset toimivat hiekkalaatikolla ihan sujuvasti keskenään, vaikka kukaan ei ole heille tehtäviä antamassa. Sen sijaan hiekkalaatikolla ei optimoida ryhmätyöskentelyn tuomia etuja yhteiseen päämäärän saavuttamiseksi. Projektit eivät ole vain yhdessä tekemistä, ne ovat suunnitelmallista ja johdettua toimintaa alusta loppuun saakka. Sitä ryhmätyötharjoitukset eivät opeta millään tavalla, siis johdettua suunnitelmallisuutta, aikataulutusta ja hyväksyttävään lopputulokseen pääsemistä annetuilla resursseilla. Kouluryhmätehtävissä on vain annettu tehtävä ja ryhmän kokoonpano, josta jotkut ehkä haluavat tehdä jotain, mutta ilman johtoa, kontrollia ja vastuuta.

    • Anonyymi

      arvatenkin suurin osa menee opiskelemaan vain saadaksensa virallisen dokumentin suoritetusta tutkinnosta. Pysyvät yhtä tyhminä pässeinä kuin ennenkin, mutta uusi korkeampi lisätutkinto parantaa markkina-arvoa työmarkkinoilla ja palkkakin monasti nousee jos on töissä. Itse näkisin niin että ryhmätyötaitoja pitäisi treenata paljon enemmän. Ja systemaattisesti. Työelämässä kun liian moni on yhteistyökyvytön yksinpuurtaja, Ongelma on tietenkin siinä että kyvykkäitä opettajia jotka ymmärtävät tiimityöskentelyn opettamisen on liian vähän, Tiedolliset kirjaviisaudet sen sijaan jokainen voi opiskella itse. Siihen ei opettajaa tarvita lainkaan. Opettajan tehtävä on ensisijaisesti opettaa taitoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      180
      11299
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      56
      5381
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2627
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      38
      2301
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1811
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1735
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1393
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1319
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1226
    10. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1159
    Aihe