Mitä mieltä olette ryhmätöistä ylempää amk-tutkintoa suoritettaessa?

Anonyymi-ap

Kertokaa kokemuksia. Onko niistä hyötyä vai haittaa ja mikä niissä ärsyttää jos ärsyttää.

6

221

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ryhmätöissä treenataan yhteistyötaitoja. Miten toimia erilaisten ihmisten ja persoonallisuuksien kanssa. Ryhmässä useinkin joku on yliaktiivinen, toinen pesaa ja kenties se kolmas pelle kerää hedelmät tekemättä mitään. Muitakin persoonallisuuksia on. Sellaista on elämä muutoinkin.

    • Anonyymi

      Eikös nämä YAMK-tutkintoa opiskelevat ole aikuisia työssä käyviä ihmisiä, joilla on kokemusta yhteistyöstä? Lisää opitaan koko ajan. Mitä siis harjoitellaan?

      Työssä käyvien on aika vaikea sovittaa yhteisiä ryhmätyöaikoja, jotka sopisivat koko ryhmälle. Hankalaa on. Työelämä itse tarjoaa ryhmätyötä ihan tarpeeksi.

      YAMK-koulutus pitää suunnitella aikuisille, jotka ovat olleet vuosia töissä, ovat edelleen ja joilla usein on perhekin vastuullaan.

      Ryhmätöiden sijaan kunnon opetusta!

      • Anonyymi

        mistä päättelet että aikuiset työssä käyvät osaavat yhteistyön tekemisen. Katin kontit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mistä päättelet että aikuiset työssä käyvät osaavat yhteistyön tekemisen. Katin kontit.

        Jos ei tuossa vaiheessa osaa, ei sitä opi myöskään koulun ryhmätöissä. Kaikki eivät sovellu tiimityöhön koskaan, koulu ei auta, sillä myös koulun ryhmätöissä nämä vetäytyvät ryhmästä. Voivat silti toimia tehokkaasti yksin omilla ehdoillaan.
        Nähty ja koettu parinkymmenen vuoden työelämässä.


    • Yhteistyötaidot ovat tietenkin tärkeät, mutta ihan rehellisesti ryhmätyöt koulussa ovat sitä varten, ettei opettajan tarvitse tarkastaa 30 työtä, vaan ainoastaan 6. Jos työskentelyn optimointi ryhmässä olisi opetuksen pääasia, silloin opetus painottuisi toimimiseen ryhmänä ja ohjaisi sitä. Nythän asia ei ole näin, vaan "ryhmät" heitetään altaan syvään päähän ja niiden vain odotetaan jotenkin räpiköivän sinne, missä jalat yltävät pohjaan. Projektin hallinnasta, suunnittelusta ja aikataulutuksesta ei ole tietoakaan.

      En muista saaneeni ryhmätöihin minkäänlaista ohjaamista ikinä ala-/yläasteelta alkaen. Ilmeisesti aina luotetaan siihen, että ryhmä opettaa toimimaan ryhmässä. Tämä ei tietenkään ole totta, koska kouluryhmätehtävissä harvoin osataan tai edes pystytään auktoriteettipuutteen vuoksi jakamaan töitä tasapuolisesti ryhmän kesken, tai jakamaan millään tavalla. Kouluryhmätehtävät eivät siten juuri millään tavalla harjoita toimimaan osana työyhteisöä taikka ryhmässä tehtävää oikeaa työtä. Työelämässä nimittäin ei ole vapaamatkustajia, ainakaan kovin pitkään. Sen sijaan kouluryhmätöissä vapaamatkustajat ja sivuunjätetyt ovat pääsääntö.

      Jos kouluryhmätöiden tarkoituksena on ainoastaan saada oppilaat toimimaan yhdessä, ei siihen tarvitse käyttää koulun opetusresursseja. Lapset toimivat hiekkalaatikolla ihan sujuvasti keskenään, vaikka kukaan ei ole heille tehtäviä antamassa. Sen sijaan hiekkalaatikolla ei optimoida ryhmätyöskentelyn tuomia etuja yhteiseen päämäärän saavuttamiseksi. Projektit eivät ole vain yhdessä tekemistä, ne ovat suunnitelmallista ja johdettua toimintaa alusta loppuun saakka. Sitä ryhmätyötharjoitukset eivät opeta millään tavalla, siis johdettua suunnitelmallisuutta, aikataulutusta ja hyväksyttävään lopputulokseen pääsemistä annetuilla resursseilla. Kouluryhmätehtävissä on vain annettu tehtävä ja ryhmän kokoonpano, josta jotkut ehkä haluavat tehdä jotain, mutta ilman johtoa, kontrollia ja vastuuta.

    • Anonyymi

      arvatenkin suurin osa menee opiskelemaan vain saadaksensa virallisen dokumentin suoritetusta tutkinnosta. Pysyvät yhtä tyhminä pässeinä kuin ennenkin, mutta uusi korkeampi lisätutkinto parantaa markkina-arvoa työmarkkinoilla ja palkkakin monasti nousee jos on töissä. Itse näkisin niin että ryhmätyötaitoja pitäisi treenata paljon enemmän. Ja systemaattisesti. Työelämässä kun liian moni on yhteistyökyvytön yksinpuurtaja, Ongelma on tietenkin siinä että kyvykkäitä opettajia jotka ymmärtävät tiimityöskentelyn opettamisen on liian vähän, Tiedolliset kirjaviisaudet sen sijaan jokainen voi opiskella itse. Siihen ei opettajaa tarvita lainkaan. Opettajan tehtävä on ensisijaisesti opettaa taitoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1618
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1384
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1133
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      54
      995
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      912
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe