Kautta aikain parhaat kuskit!

Janne M.

TOP5 Kautta aikojen PARHAAT rallikuskit ovat:
1.Juha Kankkunen
2.Tommi Mäkinen
3.Markku Alén
4.Carlos Sainz
5.Ari Vatanen

TOP5 Kautta aikojen NOPEIMMAT rallikuskit ovat:
1.Markku Alén
2.Ari Vatanen
3.Colin McRae
4.Juha Kankkunen
5.Henri Toivonen

52

6679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katselija.

      Olitkin listannut kuljettajat viisaasti kahteen eri kategoriaan, tässä oma listani pienine perusteineen:

      TOP5 Parhaat:
      1.Juha Kankkunen : äärimmäisen taitava auton säätäjä ja kehittäjä, myös nopea ja luotettava.
      2.Carlos Sainz : luotettavuus, sekä nopeus ominaisuuksia. Sainz lienee ainut kuljettaja, joka on ajanut uransa ensimmisen MM-rallin 1. ek:lle pohjat..
      3.Markku Alen : Taistelija!
      4.Tommi Mäkinen: aivan oma lukunsa.
      5.Hannu Mikkola: Nopea vuosikymmenesta toiseen, taitava auton kehittäjä (Audi Quattro)

      TOP5 nopeimmat:
      1. Ari Vatanen : yksinkertaisesti nopea
      1. Markku Alen : Myös tajuttoman nopea altavastaaja kalustollakin, ja kaikilla pinnoilla
      3. Henri Toivonen : nopea myös pinnalla kuin pinnalla
      4. Petter Solberg : ei voi mitään, pakko nostaa mies listalle
      5. Timo Mäkinen : muistutus: Ouninpohja 1967.....

      huomaa, että nopeimman kuljettajan tittelin jakavat herrat Alen ja Vatanen

      • Janne M.

        Hyvä, hyvä...

        Vaikka usein sanotaan mielipiteiden olevan makuasioita, niin kyllä asiantuntemus on aina asiantuntemusta:)

        Itsekin aikanaan Alénia kannattaneena oli vähän sellaista Kankkusen vastaista ilmastoa olemassa, mutta nyt tehtäessä kaikkien aikojen tilastoja, on Kankkunen pakko nostaa korkealle...

        Eli se on aina hyvä, kun pystyy erottamaan suosikit ja parhaat...

        Solbergista voisin olla eri mieltä. Mä olin ajatellut listallani sora lumi asfaltti... Toki Solberg on nopea, mutta ei pärjää kenellekään listani asfalttikuskeista. Toki Vatanen ja varsinkin Kankkunen eivät asfaltilla loistaneet. Vatanen joskus, kun auto anto edellytykset.

        Toki Solberg listallesi kuuluu(niin kuin näkyy kuuluvan), jos näet hänet niin nopeaksi. Onhan hän nopea, mutta sanoisin, että ei nopeampi kuin Grönholm ja Loeb. Loeb on ehkä tän hetkisistä kuskeista nopein, kun otetaan kaikki alustat huomioon...

        Mutta eihän siinä...


      • katselija.
        Janne M. kirjoitti:

        Hyvä, hyvä...

        Vaikka usein sanotaan mielipiteiden olevan makuasioita, niin kyllä asiantuntemus on aina asiantuntemusta:)

        Itsekin aikanaan Alénia kannattaneena oli vähän sellaista Kankkusen vastaista ilmastoa olemassa, mutta nyt tehtäessä kaikkien aikojen tilastoja, on Kankkunen pakko nostaa korkealle...

        Eli se on aina hyvä, kun pystyy erottamaan suosikit ja parhaat...

        Solbergista voisin olla eri mieltä. Mä olin ajatellut listallani sora lumi asfaltti... Toki Solberg on nopea, mutta ei pärjää kenellekään listani asfalttikuskeista. Toki Vatanen ja varsinkin Kankkunen eivät asfaltilla loistaneet. Vatanen joskus, kun auto anto edellytykset.

        Toki Solberg listallesi kuuluu(niin kuin näkyy kuuluvan), jos näet hänet niin nopeaksi. Onhan hän nopea, mutta sanoisin, että ei nopeampi kuin Grönholm ja Loeb. Loeb on ehkä tän hetkisistä kuskeista nopein, kun otetaan kaikki alustat huomioon...

        Mutta eihän siinä...

        Tuolla määrittelemmälläsi sora lumi asfaltti määritteellä kaikkien aikojen nopein kuljettaja on ehdottomasti sitten Markku Alén, olihan mies joka pinnalla pitelemätön.

        Solbergistä tosiaan voidaan olla aika montaa mieltä, persoonana hän on minusta ärsyttävä, mutta kuskina nopea.

        Niin Kankkusen sijoitusta ainakin omalla listallani tiputtaa ehdottomasti hänen jopa heikko asfalttiosaamisensa. Vataselta asfaltti taittui kohtalaisesti (Monte Carlo voitto 1985, johti San Remoa 1984, kunnes ajoi ulos....)


      • trevor
        katselija. kirjoitti:

        Tuolla määrittelemmälläsi sora lumi asfaltti määritteellä kaikkien aikojen nopein kuljettaja on ehdottomasti sitten Markku Alén, olihan mies joka pinnalla pitelemätön.

        Solbergistä tosiaan voidaan olla aika montaa mieltä, persoonana hän on minusta ärsyttävä, mutta kuskina nopea.

        Niin Kankkusen sijoitusta ainakin omalla listallani tiputtaa ehdottomasti hänen jopa heikko asfalttiosaamisensa. Vataselta asfaltti taittui kohtalaisesti (Monte Carlo voitto 1985, johti San Remoa 1984, kunnes ajoi ulos....)

        Kyllä Alen on hyvä valinta. Pistihän mies Stratoksella kampoihin jopa Quattroja vastaan.

        Mikkolan kyllä nostaisin PARHAISIIN listalla korkeammallekin. Kyllä siinä on auton kehittäjä vailla vertaa. (Ja nopeuskin riitti).


      • Penkalta Seuraaja
        trevor kirjoitti:

        Kyllä Alen on hyvä valinta. Pistihän mies Stratoksella kampoihin jopa Quattroja vastaan.

        Mikkolan kyllä nostaisin PARHAISIIN listalla korkeammallekin. Kyllä siinä on auton kehittäjä vailla vertaa. (Ja nopeuskin riitti).

        Eikös Lancian Stratos ollut aikaa ennen Quattroja?
        Mutta 037 Alen meni tajuttoman lujaa Jyskälässä kyllä!!


      • trevor
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Eikös Lancian Stratos ollut aikaa ennen Quattroja?
        Mutta 037 Alen meni tajuttoman lujaa Jyskälässä kyllä!!

        joo. (ajatus/painovirhe. 037:han se)


    • Erim ieltä

      Nopein on ja tulee aina olemaan Henri Toivonen!!!

    • Eri mieltä

      Nopein on ja tulee aina olemaan Henri Toivonen!!!

    • PeeVee79

      Vaikea laittaa järjestykseen, mutta aika lailla samoila linjoilla olen kanssasi.

      Parhaat-listani olisi muuten samanlainen, mutta vaihtaisin Kankkusen ja Mäkisen paikkaa.

      Colin McRaeta en ihan välttämättä pistäisi kuitenkaan nopeimmat-listalle. Nopea hän kyllä on, mutta aivan top5:een hän ei mielestäni yllä.
      Lisäksi vaihtaisin Vatasen ja Alénin paikkaa. Ja ehkä myös Kankkusen ja Toivosen paikkaa. McRaen tilalle laittaisin Grönholmin tai Loebin. Ja sitten tiputtaisin pari pykälää alaspäin. No huh huh, olipa sekavaa...

      Oma Top5 Kautta aikojen nopeimmat rallikuskit:

      1. Ari Vatanen
      2. Markku Alén
      3. Henri Toivonen
      4. Juha Kankkunen
      5. Marcus Grönholm / Sebastien Loeb

      Aika sinivalkoinen lista, mutta Suomestahan ne nopeimmat kuskit on aina tulleet.

      Ps. Mahtavan todisteen Vatasen vauhdista saa, jos joskus on nähnyt videoita hänen ajaessaan Peugeot 405:ttä Pikes Peak-kisassa. Jos joku vie autoa vielä lujempaa kuin Ari, niin siinä on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus.

      • Janne M.

        McRae oli 90-luvun puolivälissä nopein sorakuski, yksi kaikkien aikojen nopeimmista. Hän oli myös suht´ nopea asfaltilla. Toki se saattaa olla listalla liian korkealla.

        Loeb ja Grönholm ovat tehneet vielä kovin lyhyen uran. Toki "nopeimmat"-listalle voi jo päästä muutamallakin vuodella... Loeb on lähellä TOP5 -listaa ja Grönholmkin sijoilla 8-10...

        Tarviikin miettiä TOP10 Nopeimmat kuskit:
        1.Markku Alén - Oli aikansa nopein kuski, kun laskee kaikki alustat mukaan. "Menetti" lukuisia voittoja, kun Lancia pysytteli takavetoisessa muiden ottaessa nelivedot käyttöön. Audille hävittiin 4 vuotta ja Peugeotillekin melkein kaksi! Toki nopeus vei ehkä vähän menestyksestä, mutta vei menestyksestä muutkin asiat (Lancian takavetoisuus, Biasionin "suosiminen")

        2.Ari Vatanen - MM-vuosi 1981 oli vertaansa vailla. Sitten ei täyttä sarjaa koskaan. 1984-1985 voittoputki oli ehkä vähän auton ansioita, mutta oli Monte Carlo 1985 jotain ainutlaatuista!

        3.Colin McRae - Oli 90-luvun puolivälin nopein kaikilla sorapinnoilla! Ja reilusti! Tallikaverit ainakaan eivät pärjänneet...

        4.Juha Kankkunen - Hänen suunnaton varmuutensa ehkä on vienyt suuren yleisön silmissä arvoa nopeana kuskina, mutta varsinkin soraralleissa lähellä Alénin tasoa

        5.Henri Toivonen - Ehkä vähän liian korkealla, mutta osoitti poikkeuksellista lahjakkuutta ja varsinkin Lancia S4:lla olisi tehnyt huimaa jälkeä mikäli asioiden olisi sallittu menevän toisin.

        6.Carlos Sainz - Ulkomaalaisista kuskeista ehkä se monipuolisin(Loebista ei vielä tiedä, puuttuu mm. Suurajovoitto).

        7.Tommi Mäkinen - Ei vakuuttanut minua koskaan suoranaisella nopeudella, mutta kilpailukovuus ja kaikkien alustojen varma hallinta teki hänestä suuren kuskin.

        8.Didier Auriol - Asfalttikuskien ykkönen(kun ei laske näitä asfalttikisojen tähdenlentoja) Lähellä Sainzia parempien asfalttiominaisuuksien takia, mutta soralla jää sitten enempi kuin mitä asfaltilla voittaa.

        9.Hannu Mikkola - Vähän vaikea arvioida, koska ei ole selkeää muistikuvaa, kun Audin ajoilta ja sit sen jälkeen. Audihan sai "halvalla" 80-luvun maailmanmestaruutensa, mutta toki Mikkola oli osoittanut nopeutensa ja paljon aiemmin. Asfalltinopeuttaan ei ehkä päässyt näyttämään koskaan, kun laista vähän niitä kisoja. Tuskin olisi pärjännytkään sillai, että sijoitus listallani nousisi.

        10.Sebastian Loeb, Marcus Grönholm, Petter Solberg - Näistä ehkä vaan yksi tulee jäämään listalle vuosien päästä. Harmi vähän, kun nykyään ajetaan pöhlösti kisoja, niin nämä pojat pomppaavat "helposti" tilastojen kärkeen. Nopeitahan he tietysti ovat...


      • katselija.

        Kyllähän sen listan tosiaan kuuluukin olla sinivalkoinen:)
        Kyllähän Vatanen kovaa ajoi ja epävarmasti, mutta kyllä sanoisin että Alen pystyi paiskaamaan vielä kovempaan vauhtiin autonsa. Hyvänä esimerkkinä on 80-luvun puolivälin Jyskälät, kun Alen taisteli takavetoisella 037rallylla nelivetoisia Pösöjä ja Audeja vastaan, ja monesti mies johtikin ekan yön jälkeen.


      • vanha konna
        Janne M. kirjoitti:

        McRae oli 90-luvun puolivälissä nopein sorakuski, yksi kaikkien aikojen nopeimmista. Hän oli myös suht´ nopea asfaltilla. Toki se saattaa olla listalla liian korkealla.

        Loeb ja Grönholm ovat tehneet vielä kovin lyhyen uran. Toki "nopeimmat"-listalle voi jo päästä muutamallakin vuodella... Loeb on lähellä TOP5 -listaa ja Grönholmkin sijoilla 8-10...

        Tarviikin miettiä TOP10 Nopeimmat kuskit:
        1.Markku Alén - Oli aikansa nopein kuski, kun laskee kaikki alustat mukaan. "Menetti" lukuisia voittoja, kun Lancia pysytteli takavetoisessa muiden ottaessa nelivedot käyttöön. Audille hävittiin 4 vuotta ja Peugeotillekin melkein kaksi! Toki nopeus vei ehkä vähän menestyksestä, mutta vei menestyksestä muutkin asiat (Lancian takavetoisuus, Biasionin "suosiminen")

        2.Ari Vatanen - MM-vuosi 1981 oli vertaansa vailla. Sitten ei täyttä sarjaa koskaan. 1984-1985 voittoputki oli ehkä vähän auton ansioita, mutta oli Monte Carlo 1985 jotain ainutlaatuista!

        3.Colin McRae - Oli 90-luvun puolivälin nopein kaikilla sorapinnoilla! Ja reilusti! Tallikaverit ainakaan eivät pärjänneet...

        4.Juha Kankkunen - Hänen suunnaton varmuutensa ehkä on vienyt suuren yleisön silmissä arvoa nopeana kuskina, mutta varsinkin soraralleissa lähellä Alénin tasoa

        5.Henri Toivonen - Ehkä vähän liian korkealla, mutta osoitti poikkeuksellista lahjakkuutta ja varsinkin Lancia S4:lla olisi tehnyt huimaa jälkeä mikäli asioiden olisi sallittu menevän toisin.

        6.Carlos Sainz - Ulkomaalaisista kuskeista ehkä se monipuolisin(Loebista ei vielä tiedä, puuttuu mm. Suurajovoitto).

        7.Tommi Mäkinen - Ei vakuuttanut minua koskaan suoranaisella nopeudella, mutta kilpailukovuus ja kaikkien alustojen varma hallinta teki hänestä suuren kuskin.

        8.Didier Auriol - Asfalttikuskien ykkönen(kun ei laske näitä asfalttikisojen tähdenlentoja) Lähellä Sainzia parempien asfalttiominaisuuksien takia, mutta soralla jää sitten enempi kuin mitä asfaltilla voittaa.

        9.Hannu Mikkola - Vähän vaikea arvioida, koska ei ole selkeää muistikuvaa, kun Audin ajoilta ja sit sen jälkeen. Audihan sai "halvalla" 80-luvun maailmanmestaruutensa, mutta toki Mikkola oli osoittanut nopeutensa ja paljon aiemmin. Asfalltinopeuttaan ei ehkä päässyt näyttämään koskaan, kun laista vähän niitä kisoja. Tuskin olisi pärjännytkään sillai, että sijoitus listallani nousisi.

        10.Sebastian Loeb, Marcus Grönholm, Petter Solberg - Näistä ehkä vaan yksi tulee jäämään listalle vuosien päästä. Harmi vähän, kun nykyään ajetaan pöhlösti kisoja, niin nämä pojat pomppaavat "helposti" tilastojen kärkeen. Nopeitahan he tietysti ovat...

        Mikkolan Hannun asfaltti nopeudesta kertoisin sen verran että hannu kutsuttiin 60-luvulla testaamaan escoa englantiin ja hannu sanoi ettei oo koskaan ajanu autoa jossa on ohjaus oikealla ja vaihdekeppi vasemmalla no hannu lämmitti öljyjä kierroksen verran ja pisti menemään ja heti uusi rataennätys ja paikallinen asfaltti guru jäi useita sekuntteja, oli siinä hopan insinöörit kuulemma vähä raapineet päätään että mikä äijä tää on . Hannu on yksi nopeimmista ja nopeinta on aivan mahdoton sanoa listasta joka on pitkä ja muistettakoon että länsinaapuristakin on tullu tosi kovia kuskeja.


      • blackmagictiger

        1.RAUNO AALTONEN < AITO KULJETTAJA JO KOVALLA 60-LUVULLA.AJOI 70-80 LUVUILLA RALLIA JA OLI 49-VUOTIAANA < 1987 KEHÄSSÄ MUKANA.2.TIMO MÄKINEN < KOVA KULJETTAJA < BMC.FIAT.FORD.PEUGEOT JNE.JA RALLIN AATELIA.3.HANNU MIKKOLA


      • blackmagictiger kirjoitti:

        1.RAUNO AALTONEN < AITO KULJETTAJA JO KOVALLA 60-LUVULLA.AJOI 70-80 LUVUILLA RALLIA JA OLI 49-VUOTIAANA < 1987 KEHÄSSÄ MUKANA.2.TIMO MÄKINEN < KOVA KULJETTAJA < BMC.FIAT.FORD.PEUGEOT JNE.JA RALLIN AATELIA.3.HANNU MIKKOLA

        1:HANNU MIKKOLA 2:JUHA KANKKUNEN 3:MARKKU ALEN 4:TIMO MÄKINEN 5:HENRI TOIVONEN Ja monia muita esim. Rauno Aaaltonen ,Ari Vatanen ja Tommi Mäkinen tässähän näitä olis muita tietenkään unohttamatta nykyisiä ja vanhoja klariaattoreita.


      • PeeVee79

        Tuli lueskeluta vanhaa topiccia ja heti pisti silmään, että jostakin käsittämättömästä syystä nopeimmat-listaltani on jäänyt pois Tommi Mäkinen.
        Parhaat listalta hän kyllä löytyy.

        Ilman muuta Tommi kuuluu nopeimpien rallikuljettajien joukkoon. Sitä ei voi kiistää. Mutta toinen asia sitten on, että kuinka ylös hän sillä listalla sijoittuu.
        Parhaina päivinään kukaan ei hänelle voinut mitään ja takaa-ajotilanteessa yksikään kuljettaja ei ole pystynyt samanlaiseen nousuun, kuin Tommi.


    • fff

      Laittaisin listalle myös Walter Röhrlin ja Björn Waldegårdin Alenin edelle.

      • Löysä?

        Timo "löysä" Salonen!!!


      • Janne M.

        Varsinkin Waldegård oli hitaitten rallien mies. Walter Röhlistähän sanottiin, että hän oli hyvä mies oppimaan tiet ja olisi voinut pärjätä Jyskälässäkin, mutta ei koskaan ajanut sitä.

        No, tuskin olisi kolmen joukkoon kerennyt, mutta kyllähän hän hyvä kuski oli. Ei sillai muistikuvia ole hänen ajoistaan (seurannu vuodesta -84), mutta nopeimpien TOP10 ei mahdu, mutta PARHAIDEN TOP10 toki menisi...


      • Janne M.
        Löysä? kirjoitti:

        Timo "löysä" Salonen!!!

        Salonen oli kyllä nopea viemään autoa ja teki sen monissakin olosuhteissa, mutta varmuushan hänen tavaramerkkinsä oli, joka tavallaan vie hohtoa hänen nopeudestaan.

        70-luvun lopulla Salonen tuli julki, kun kepitti datsunillaan fordin ja fiatin miehiä, mutta suuret MM-voittonsa hän otti kuitenkin aikansa parhaalla autolla. Varsinkin MM-vuosi -85 oli hivenen "helppo"! Toki kolme voittoa kovalla kaudella -86 oli kova merkki.

        Muutenkin mun mielestä nopeutta ei voida mitata näillä nykyisillä Kyproksen ja Turkin teillä.

        Nopeutta mitataan asfalttiralleissa, Ruotsin lumella ja nopeissa soraralleissa tyyliin Uusi-Seelanti, Australia, RAC ja Jyskälä!

        Pitäis melkein laskea kellä on eniten voittoja noista ralleista...


    • oldie

      Mihin kaikkien aikojen listalta jäivät vanhat mestarit; Mikkola,Timo Mäkinen, Pauli Toivonen ja Aaltonen ? Toivonenhan voitti ylivoimaisesti Euroopan mestaruuden kun MM-sarjaa ei vielä ajettu

      • blackmagictiger

        PAULI TOIVONEN MUKAAN LUETTUNA < 1929-2004.JOISTA TOINEN POIKA HENRI 1956-1986 OLI KULJETTAJAJIMME AATELIA.


    • kolmannen polven ralliautoi...

      Aika vaikee verrata eri vuosikymmenillä ajaneita kuljettajia. esim oma faija alottanu vuonna 65 niin hänen lista on varmasti erilainen ku jonku 15 kesäsen kaverin jo ei oo nähny ku jonku mäkisen tai grönholmin ajoa, jos kysyttäs esim parasta nais kuskia ni luultavasti vastaus ois joku minna lindroos tai sillankorva, koska aniharva on varmaan edes kuullu esim nimeä eeva heinonen joka ajoi isoa vanhaa volvoa lähes yhtä kovaa kuin itse alen Jos saatas kaikki kuskit saman ikäsiksi ja kaikille samat autot ni voitas edes vähä vertailla mutta sepä on mahotonta, mutta onneks suomalaisittain tämä lista on mahdottoman pitkä, lussarista gardemaisteriin ja loppua tuskin koskaan näkyy jos viherpiipertäjät pidetään hiljasina.
      hyvää rallikesää kaikille!

      • vaikeaa

        eli siis vaikea verrata kun on nähnyt vanhaa ja uutta - kalusto sekä aikakausi vaikuttaa.

        Edelleen minulle on "Mr maximum atack" eli Alen ehdottomasti paras, sekä osoitti myös että suomalaisesta löytyy ytyä (siis ei ihan kiltti jees mies). Osasyynä on se, että olin tuolloin idoli-iässä ja Lancia 037 oli mielestäni upein auto. Toki olin seurannut rallia ja samaisen herran edesottamuksia ja vauhtia jo aiemmin (sekä myöhemmin). Autoa vaan tuotiin tien täydeltä ja ilmassa oli räminää ja pauketta - UPEAA. Ja ajolinjat - WAU.

        Mikkola, analyytikko - ehkäpä nopeus ja fiksuus sitten taas yhdistelmänä tekee tästä mihestä hyvän kakkosen Alenin jälkeen. Ja pätkä quattro -aaaargh!!

        Kannkunen - nopea, näyttävästi ajava ja varma kuljettaja.

        Henri Toivonen, kieltämättä nopea ja eteni mallikkaasti, mutta siinä kävi kuin kävi, RIP.

        Vatanen eteni näyttävästi, mutta samaa gloriaa kuin muille en vaan miehelle antaisi (vai olisiko syynä jeesustelu ja nykyinen ranskalaisuus -sekä se, että Alen kolahti ja Vatanen vaan ei).

        Puuppolan Mäkinen - no juu, ei varmaan tarvitse perustella miksi löytyy listalta...vaan kun ei ole B-ryhmän kuskeja niin ralliatuoilin gloria on mennyt...

        King Carlos - vauhtia ja varmuuttaa - mutta osa koko ralliautoilun hohdokkuudesta on jo hävinnyt.

        kilin Colin - ajo varsin upeaa katseltavaa, mutta kuten sanottua - ralliautoilun laskusuhdannetta.

        Enää ei jaksa oikein syttyä koko WRC touhuun, autot jotenkin vaisuja samoin kuin kuskitkin...ja niistä varsinaisista lentävistä suomalaisista (Aaltonen, Toivonen ja Mäkinen) ei oikein ole mielikuvaa. Salonen, Airikkala jne - no jotenkin eivät vaan noude listalleni. Vaikea on laittaa analyyttisesti johonkin järjestykseen - fiilikset antaa liikaa painoarvoa.

        Ajatelkaapa nyt - "Honkolan" koivukuja ja Jyväskylän suurajot - pilkkopiemää ja sitten kuuluu ryminää sekä pauketta ja lisävalot riipivät koivun kylkiä valokeiloilla - 90 oikea kivinavetalta - 037 räjähtää upealla linjalla ohi ja valot pyyhkivät maalaismaisemaa. Siitä ei kokemus voi enää parantua! Se ääni, se fiilis! (ja vielä se ikä :)

        Ja naisita nopein on Michelle Mouton (jonka takia en mr Röhrliä arvosta tippaakaan...mutta osoittihan olevansa apina :)


      • blackmagictiger

        miehet
        1.pentti airikkala
        2.kyösti hämäläinen
        3.hannu mikkola
        4.timo mäkinen
        5.simo lampinen
        6.markku alen
        7.henri toivonen
        8.hannu valtaharju
        9.ulf grönholm
        naiset 1.minna sillankorva
        2.eeva heinonen
        3.marketta oksala
        4.marja-liisa korpi


    • Masa

      1.Carlos Sainz:
      kuka muu pysyi huipulla yli vuosikymmenen ja voitti viimeisellläkin kaudellaan NOPEAN Argentiinan rallin? Paras autonkehittäjä ja nopea ja älykäs kuski. Yksinkertaisesti paras. Lähellä oli 1998 ettei sainz olisi kolminkertainen mestari ja samoin myös tommilla olisi kolme mestaruutta.
      2. Kankkunen:
      Samaa tasoa kuin Sainz, häviää asfaltilla.
      3. Loeb:
      katsokaa tätä jä viime vuotta

      • Janne M.

        Mikkola 1965-1985 (ehkä vähän pisempäänkin, mut ei ihan huipulla)
        Alén 1975-1990 (ehkä vähän pisempäänkin, mut ei ihan huipulla)
        Kankkunen 1985-1999 (2 voittoa Argentiinasta ja Suurajoista 1999)

        Blomqvist 1967-1988 (ja yritystä senkin jälkeen)

        Eli ei Sainzin ura pituuden suhteen ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta toki hän oli pitkään huipulla ja pistäkää merkille, että Sainz oli kausi kauden jälkeen MM-sarjan kolmen parhaan joukossa...useammin kuin kukaan muu!!!

        Oisko ollu yhteensä 9 kertaa kolmen joukossa...?

        Ja Sainz on AINOA kuski, jolla on Suurajoista kaikkia sijalukuja 1-6. Se nyt ei välttämättä meriittinä maailman kovin. Sattumaakin, mutta Sainz on ollut mun mielestä paras ulkomaalainen Suurajoissa...eli Sainz on TODELLA kova kuski ja teki TOSI hienon uran, mutta siinäkin jotkun menee edelle...


      • blackmagictiger
        Janne M. kirjoitti:

        Mikkola 1965-1985 (ehkä vähän pisempäänkin, mut ei ihan huipulla)
        Alén 1975-1990 (ehkä vähän pisempäänkin, mut ei ihan huipulla)
        Kankkunen 1985-1999 (2 voittoa Argentiinasta ja Suurajoista 1999)

        Blomqvist 1967-1988 (ja yritystä senkin jälkeen)

        Eli ei Sainzin ura pituuden suhteen ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta toki hän oli pitkään huipulla ja pistäkää merkille, että Sainz oli kausi kauden jälkeen MM-sarjan kolmen parhaan joukossa...useammin kuin kukaan muu!!!

        Oisko ollu yhteensä 9 kertaa kolmen joukossa...?

        Ja Sainz on AINOA kuski, jolla on Suurajoista kaikkia sijalukuja 1-6. Se nyt ei välttämättä meriittinä maailman kovin. Sattumaakin, mutta Sainz on ollut mun mielestä paras ulkomaalainen Suurajoissa...eli Sainz on TODELLA kova kuski ja teki TOSI hienon uran, mutta siinäkin jotkun menee edelle...

        Kyösti hämäläinen 1969-1988.voitti 13 sm-kultaa ford escortilla ja jyväskylän suurajot 1977.
        pentti airikkala ajoi muistaakseni 1965-1989 ja loi uraa englannissa
        hannu mikkola 1962-1993 Voitti Audilla Quattro.Fordilla escort.ja toyotalla suurajot.Voitti mm-kultaa 1983.timo mäkinen 1962-1980 ALOITTI Suomalaisten suurvoittojen sarjan voittamalla monte carlon 1965 jota pidän kovan saavutuksena.


    • Janne M.

      Noista vanhemman polven kuskeista eli Simo Lampisesta, Rauno Aaltosesta, Pauli Toivosesta ja Timo Mäkisestä...

      Kyllähän he autoa veivät kovaa ja pitkin Eurooppaa sen tekivätkin. Esim. Suurajoista olen tehnyt seuraavan tilaston, josta saa vähän selville, kuka on ollut nopea Suomen sorateillä:

      1.Alén, Markku 109pst. (6-3-7-1-0-0) (1969-2001)
      2.Mikkola, Hannu 82pst. (7-0-3-0-0-0) (1964-1993)
      3.Lampinen, Simo 73pst. (3-4-1-3-3-0) (1962-1979)
      4.Mäkinen, Timo 71pst. (4-3-1-3-0-0) (1962-1980)
      5.Kankkunen, Juha 65pst. (3-4-1-0-3-1) (1979-2002)
      6.Mäkinen, Tommi 59pst. (5-0-0-2-0-3) (1987-2003)
      7.Grönholm, Marcus 54pst. (4-1-0-2-1-0) (1989- )
      8.Vatanen, Ari 53pst. (2-5-0-1-0-0) (1974-2003)
      9.Salonen, Timo 51pst. (2-3-0-2-2-3) (1974-2002)
      10.Blomqvist, Stig 43pst. (1-3-1-3-1-0)(1965-2001)
      11.Sainz, Carlos 42pst. (1-1-4-1-1-2) (1988-2004)
      12.Auriol, Didier 33pst. (1-2-2-1-0-0) (1988-2002)
      13.Burns, Richard 26pst. (0-3-1-0-1-0) (1998-2003)
      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
      Märtin, Markko 20pst. (1-1-0-0-2-0) (1997- )
      McRae, Colin 10pst. (0-1-1-0-0-0) (1992- )
      Solberg, Petter 10pst. (0-1-1-0-0-0) (1999- )
      Rovanperä, Harri 9pst. (0-0-1-1-1-0) (1993- )
      Lindholm, Sebastian 6pst. (0-0-0-1-1-1) (1984- )
      Loeb, Sebastian 5pst. (0-0-0-1-1-0) (2001- )

      Pisteet on laskettu "vanhaa" MM-sarjan pistesysteemiä noudattaen (10-6-4-3-2-1)

      Suurajot taisivat olla 1960 tai 1961 ekaa kertaa pikataivalralli eli siitä lähtien on ajettu tosissaan ja kyllä Lampinen ja Mäkinen varsinkin hallitsivat Suurajot!

      Alénilla taisi olla sellainen putki, että 16 kertaa kolmen joukossa 18 vuoden aikana!!!

    • Janne M.

      MM-kullasta on ajettu 26 kertaa ja suomalainen on vienyt sen 13 kertaa eli se on jo aika hyvin...

      Ainoa pieni meitä "suosiva" asia on ollut, että soraralleja on aina ollut enemmän kuin asfalttikisoja. Jos nämä Italian, Ranskan ja Saksan pomot tajuaisivat miten heidän kuskinsa saataisiin paremmin pärjäämään(lisättäis asfalttikisojen määrää), niin mestaruudet olisivat todella tiukassa ainakin nykyisillä suomalaiskuskeilla!!!

      Toki rallia pitää ajaa soralla ja lumella. Formulat on sitten erikseen...:)

      Mutta kyllä asfalttikisat on jotain uskomatonta ja harvalla suomalaisella on vauhtia niissä löytynyt. Eli asfaltti on ehkä rohkeampien miesten alusta kuin sora, koska pito ei periaatteessa saa hävitä, kun taas soralla homma on ihan toinen ja autonkäsittely tulee paremmin esille...no enhän mä sillai tiiä, mut noin olen sen ajatellut...

      Mutta kyllä suomalaiset on rallissa kautta aikojen paras maa. Ei taideta monessa lajissa yltää samaan. Endurossa ollaan lähellä ja keihäässä toki ollaan historian paras. Mäkihypyssäkin on siinä ja siinä. Riippuu vähän miten laskee... Toki ei millään muulla maalla ole niin montaa olympiakultaa 1500m, 5000m ja 10000m:ltä kuin suomalaisille, mutta se on jo asia erikseen...

    • K@ino

      Markku Alen ja Lancia Delta S4 !

      Timo Pulkkisen selostus perjantai-illalta, vuoden 1986 Jyväskylän suurajoista kertoo kaiken,

      "Markku kiitää kohti Tampereen taukoa, ajaen pohjat joka pätkälle".

      • Janne M.

        ...oli Alénin kaato rapsulassa. Muista, kun Alen selitti EK:n vai rallin jälkeen:

        "Me yritettiin nostaa sitä yleisön kanssa. Olisi heti pitänyt tajuta kaataa se uudestaan."

        Siinä(kin) meni MM-kulta 1986! Toki se meni Monten teknisiin vikoihin ja taisi Ruotsissakin olla vähän tekniikkaongelmia vaikka kakkossija tulikin. Kauden lopusta ei ole sinänsä valittamista. Oli lopulta ehkä oikein, että San Remon tulokset hylättiin, mutta se tehtiin liian myöhään. Alén ja Kankkunen kävivät todellisen taistelun MM-kullasta jenkeissä, mutta...


      • Penkalta Seuraaja
        Janne M. kirjoitti:

        ...oli Alénin kaato rapsulassa. Muista, kun Alen selitti EK:n vai rallin jälkeen:

        "Me yritettiin nostaa sitä yleisön kanssa. Olisi heti pitänyt tajuta kaataa se uudestaan."

        Siinä(kin) meni MM-kulta 1986! Toki se meni Monten teknisiin vikoihin ja taisi Ruotsissakin olla vähän tekniikkaongelmia vaikka kakkossija tulikin. Kauden lopusta ei ole sinänsä valittamista. Oli lopulta ehkä oikein, että San Remon tulokset hylättiin, mutta se tehtiin liian myöhään. Alén ja Kankkunen kävivät todellisen taistelun MM-kullasta jenkeissä, mutta...

        Italiaa Kiikiltä Rapsulan maalissa silloin!! *muistelee* Jos nyt oikein muistan ni Onni Vilkas ajo Mersulla VIP tai O-autoa ja olin nimmareita keräämässä maali-AT:lla.
        Alen tuli myöhässä katteet repsottaen ja Kiikki "latas" mikkiin spagettia ihan simona...
        Jäi muuten Kivimäen nimmari saamatta.. Onneks Vileni oli jo kuitattu Laajavuoressa.

        Tuota listaa TOP 10 en kyllä edes yritä alkaa tekemään.

        *mietteitä*

        Blunkka= Nopea ja VARMA kuljettaja. Tarvittaessa voitti vaikka "potkulaudalla"

        Röhl= Sairaan nopea "tutuilla" teillä. Ei tullut Suomeen kun ei ollut tarvetta. MM oli ratkaistu jo muualla..

        Tuossa nyt vain muutama ajatus ulkolaisistakin..

        Missä on listoiltanne eräs Sandro Munari?? Ei ihan turha jäpikkä hänkään.

        Ja jos Suomen top 10 haetaan ni enpä unohtaisi Sundströmin Mikkoa ja Lasse Lampea sekä Kyösti Hämäläistäkään.

        Ääh anti olla ja Hauskaa Kesän jatkoa kaikille!!


    • Flying Finn

      Parhaat kuskit:
      1.Tommi Mäkinen
      2.Juha Kankkunen
      3.Timo Mäkinen
      4.Markku Alén
      5.Hannu Mikkola
      6.Timo Salonen
      7.Simo Lampinen
      8.Ari Vatanen
      9.Marcus Grönholm
      10.Rauno Aaltonen
      11.Henri Toivonen
      12.Pauli Toivonen

      Sit vois tulla Röhl tai Rovanperä...no, ehkä Röhl!

      • blackmagictiger

        1.Kyösti hämäläinen
        2.ari vatanen
        3.timo mäkinen
        4.rauno aaltonen
        5.marcus grönholm
        6.hannu mikkola
        7.ulf grönholm
        8.esko keinänen
        9.markku alen
        10.Hannu mikkola
        11.simo lampinen
        12.pauli toivonen


    • näkökulma!

      Meiltä päin katsottuna parhaat kuskit ovat:

      1.Mikkola
      2.Blomqvist
      3.Alen
      4.Waldegård
      5.Vatanen
      6.Mäkinen
      7.Eriksson
      8.Eklund
      9.Grundell
      10.Kankkunen

      Eli vain SWE ja FIN!!! Niin se vaan on...

      • Girdauskas

        Ja milläkähän perusteella Eriksson ja Grundell ovat Kankkusen edellä?


      • blackmagictiger
        Girdauskas kirjoitti:

        Ja milläkähän perusteella Eriksson ja Grundell ovat Kankkusen edellä?

        1.kyösti hämäläinen
        2.leo kinnunen
        3.pentti airikkala¨
        4.simo lampinen
        5.markku alen
        6.timo mäkinen
        7.hannu mikkola
        Tossa on kanssa kovia nimiä.


    • Toiny

      1.Tommi Mäkinen Suomi
      2.Carlos Sainz Espanja
      3.Markku Alén Suomi
      4.Juha Kankkunen Suomi
      5.Didier Auriol Ranska
      6.Colin McRae Iso-Britannia
      7.Ari Vatanen Suomi
      8.Hannu Mikkola Suomi
      9.Walter Röhl Saksa
      10.Massimio Biassion Italia

    • Joni&amp;Jani

      Mielenkiintoinen keskustelu, mutta Alénin voittanutta ei ole...toki aika moni muukin on samaa mieltä!!!

    • Oikea järjestys

      1. Tommi Mäkinen
      2. Carlos SainZ
      3. Juha Kankkunen
      4. Petter Sholberg
      5. Colin McRae
      6. Timo Mäkinen
      7. Marcus Grönholm, mutta nousee vielä.
      8. Didier Auriol
      9. Ari Vatanen
      10.Timo Salonen

      Hannu Mikkola ajoi autolla joka ei ollut muihin vertailukelpoinen, samaten on tällä hetkellä loebin tilanne.

      • blackmagictiger

        Ajoi saabia.lanciaa.ja fiattia.Kokeili peugeottia.mazdaa ja fordia.Kuuluu mun mielestä alkuperäisten mäkinen.aaltonen kaksikon joukkoon.


    • Anonyymi

      1. Mäkinen
      2. Toivonen henry
      3

      . Mäkinen timo

      4. Alen Markku
      5. Himanka Heikki, wahsington

    • Anonyymi

      Jos Kalle viitsii ajaa tarpeeksi kauan niin menee todennäköisesti kärkeen, enemmän mestaruuksia kuin kenelläkään muulla.

      • Anonyymi

        Tuskinpa rallia ajetaan mm- tasolla niin pitkään... ja tuskin sillä riittää motivaatiokaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa rallia ajetaan mm- tasolla niin pitkään... ja tuskin sillä riittää motivaatiokaan...

        Miksei ajettaisi, muuttuu vaan varmaankin vety/sähköautoiksi. Vaikka voisihan uusiutuvaa energiaa käyttää polttomoottoreissa jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa rallia ajetaan mm- tasolla niin pitkään... ja tuskin sillä riittää motivaatiokaan...

        Mikä voisi lopettaa mm rallit ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä voisi lopettaa mm rallit ?

        Ilmastouskovaiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ajettaisi, muuttuu vaan varmaankin vety/sähköautoiksi. Vaikka voisihan uusiutuvaa energiaa käyttää polttomoottoreissa jatkossakin.

        Nyt pää pois pyllystä, ja mietit vähän asioita....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastouskovaiset

        No ne just....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pää pois pyllystä, ja mietit vähän asioita....

        Kenen pyllyssä pääsi on, ohivuodonko?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      1. Ogier
      2. Löeb
      3. Ogier
      4. Löeb
      5. Ogier

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe