Valokuvauksesta kiinnostunut kaipaisi apua 1. järjestelmäkameran valinnassa

Janica

Olen kuvannut paljon elämässäni (n.20 rl vuodessa) -kaiken kuitenkin tavallisella kameralla. Kameran lopulta hajottua haluaisin nyt siirtyä järjestelmäkameraan. Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi kameraksi -en haluaisi digiä, mutta uuden kameran kuitenkin. Hintahaarukaksi ajattelin 300-350. Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!

4

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????

      Kantsii ostaa ostajan markkinoilta ennemmin käytetty keskihintainen kamera kuin maksaa aloittelijamallin kamerasta uutena sama hinta.

      Varmaankin Canonilta jokin EOS 30 tai Nikonin F 80 tai vaikkapa F 90X. Nämä ovat paljon tukevampia ja toiminnoiltaan muutenkin parempia kuin halvimmat mallit.

    • GI-kuvaaja

      Suosittelen jotain 70-80-luvun laadukasta manuaalirunkoa ja siihen muutemaa lasiputkea, esim;

      "laajakulma" (n. 28mm)
      "normaali" (n. 50mm)
      "tele" (135,ehkä pitempikin tarpeen mukaan, 300-500mm?)

      Tuolla n. 2000fim saa laadukkaan setin tuohon tarkoitukseen, kuvauskin tuntuu kuvaukselta. En suosittele uusia automaattirunkoja ja muoviputkia.

    • Herr Führer

      Jos olisin asemassasi, niin ostaisin mekaanisen järjestelmäkameran. Oikeastaan olin samanlaisessa asemassa noin vuosi sitten, halusin ostaa järjestelmäkameran ja saman verran rahaa. Oli ollut lainassa sitä ennen 20 vuotta vanha Pentax ME Super, hieno mekaaninen järkkäri, jossa oli valotusmittarikin. Päädyin sitten ostamaan upouuden Nikon F75 -järkkärin acfoto.de:stä, maksoi juuri tuon 300 euroa objarilla. Nyt vain harmittaa niin pirusti. Onhan tää ihan siisti, kaikki manuaalisäädöt löytyy ja automaattiohjelmia vaikka muille jakaa, nopea automaattitarkennus ja hyvät valonmittaukset, mutta verrattuna lainassa olleeseen kameraani tämä on ihan surkea. Ensinnäkin, tässä on reilusti pienempi etsinkuva (johon tosin tottuu aika nopeasti). Lisäksi automaattitarkennuksen ja etsinkestävyyden takia (kuulemma pitkällä aikavälillä etsin tummenee käyttökelvottomaksi) se kiva manuaalitarkennuksessa auttava kuvio on poistettu. Myös laukausin oli mekaanisessa järkkärissä oli aivan eriluokkaa. Voi jumalauta sitä tunnetta, kun painaa liipasinta! Nykyään se on pelkkä kytkin, joka sulkee virtapiirin sitä painettaessaan, jolloin sulkijamoottori tai jokin saa käskyn avata sulkimen. Ennen se suljin avattiin mekaanisesti laukaisimella! Lisäksi seuraavan ruudun itse veivaaminen oli hauskempaa kuin sähkömoottorilla, joka tosin nopeuttaa kuvaamista, mutta aiheuttaa myös ruman äänen.

      Jos nyt päädyt mekaaniseen kameraan, niin kannattaa kokeilla ennen kuin ostaa. Ainakin etsintä on hyvä katsoa ja myös ulkoisesti tarkistaa, ettei objarissa ole mitään suuria naarmuja. Mekaanisissa kameroissa on myös se huono puoli, että suljin piittyy kiinni (tai jotain), jos sitä ei käytä vähään aikaan. Tämä kannattaa jotenkin tarkistaa, kuten se, että suljinajat ovat korvakuulolta oikeat. Kaikista paras olisi, jos saisit kuvata nopeasti yhden testifilmin kameralla, ja vasta sen jälkeen ostaisit kameran.
      Ja ostit minkä järkkärin tahansa, niin vielä ainakin sellainen juttu, että varmista että sinulla on mahdollista valita kaikki käsisäädöin. Myös kameroilla, joissa moottori siirtää kuvat sulkimen taakse sekä kasettiin sisälle, on hyvä olla sellainen ominaisuus, että voit tarvittaessa käskeä kameraa vetämään filmin lopussa kasetin sisään niin, että filmin pää jää kasetin ulkopuolelle. Näin voit, jos kiinnostut joskus mustavalkokuvauksesta, kehittää kuvat myös itse (tämän ominaisuuden puute omassa kamerassani harmittaa minua näin yli vuoden harrastuksen jälkeen)!

    • mam

      Samaa mikä mulla:
      eli canon ae-1. Niitä saa halvalla ja niillä on todella hyvä opetella ymmärtämään kuvaamista ja kuvan syntyä
      Sun hintahaarukalla siihen saa helposti muutaman objektiivin tai muita vermeitä.
      Oon kuvannu k.o. kameralla nyt n. 10v enkä meinaa tuosta luopua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe