ÄLKÄÄ MENKÖ TENOLLE!!!!

nollareissu taas

Olin taas Juhannusviikolla viikon Tenolla, ja vaikka paikalliset huijarit kuulemma olivat nähneet lohennousua alavirralla, ei meidän koskiosuudelle tullut yhtään kalaa. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mukaan Teno pitäisi olla pohjalan paras lohijoki, ja paskat! Poliittinen korruptoitunut organisaatio koko pulju. Älkää uskoko kehenkään joka puhuu Tenon saalismääristä, ite oon paikalla useana kesänä käynyt ja usein ei nykäystäkään. Teno on kuollut, norskit vetää ajoverkoilla viimeisetkin. Menkää järkevät kalamiehet mieluummin vaikka oman asuinpaikkanne lähelle oleville lohijoille kuin että ajaisitte 1000 kilometriä tyhjän vuoksi. Viimenen reissu Tenolle tuli nyt tehtyä.

50

9776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mene läpi!

      Tyypillistä kateellisen kalamiehen vedätystä!

      Toiset saa lohta Tenosta, toiset ei. On totta että nyt on pari kolme huonompaa lohivuotta Tenojoella mutta edelleen Teno on Suomen paras lohijoki.

      Tietenkin jokainen kalastaja voi mennä halutessaan monille Norjan lohijoille tai vaikka Aurajoelle Turkuun lohta kalastamaan, sielläkin nimittäin lohia on nähty.

      Mutta on turha yrittää levittää väärää tietoa Tenojoen huonoudesta jotta muut kalastajat pysyisi poissa ja itse saisi sitäkautta enemmän tilaa ja saalista.

      • Nimetön

        Ymmärrän että monelle saamelaiselle Teno on elintärkeä elinkeino ja lohenhimoisilta eteläsuomalaisilta pitää saada massit omaan taskuun lyhyen kalastuskauden aikana, mutta silti... järkevä ei sinne asti ajele tyhjän perässä. Tenon lisäksi sama kuolema pätee Näätämöön. Taidat olla vaan Tenon lobbari, varmaan asutkin siellä vuoden päivät. Nyt kuulit huhuja että joku haukkuu rahasampoasi internetissä. Ymmärrän saaliskertomuksesi täysin.

        Aina tuo sama kommentti, suorastaan klisee: väärä aika, paikka jne. Kuule jos mä tuun kaukaa hakemaan kalaa helvetinkalliilla lupahinnoilla (35 euroa vrk venevuokra) niin en mä tuu sinne kiviä kattomaan rannoilta. Teno on puheiden ja tarinoiden kehto, vielä kun saamelaiset maksavat puhtaana pirtuna ja poronlihana saalistilastojen kaunistelusta RKTL:lle niin kaikki mausteet ovat kyllä sopassa. Kyselimme alakönkäällä kaikilta saalismääriä ja juuri kukaan ei ollut saanut muuta kuin korkeintaan pari tittiä. Pellepaikka.


    • Hankkikaa tietoa

      Uusinta tietoa Tenojoen lohitilanteesta.
      Kyllä 70 000 kg ja 15 000 lohestakin on monelle kalastajalle saalista pyydettäväksi.

      "Tenon lohisaaliit jäänevät tänä kesänä viime kesän tavoin pieniksi. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen lohitutkijan Eero Niemelän mukaan lähivuodet ovat lohikannan vaihtelussa aallonpohjaa, ja uuteen huippuvuoteen päästään vuoden 2009 tienoilla.

      Viime kesän Tenon lohisaalis oli huonoin kolmeenkymmeneen vuoteen, sillä lohta saatiin vain puolet keskimääräisestä. Lohisaalis jäi noin 70 000 kiloon, kun keskimäärin joen lohisaalis on kaksi kertaa suurempi. Kappalemääräisesti lohia saatiin noin 15 000, joka on vain neljäsosa parhaiden vuosien saalismääristä."

      • Nimetön

        Niin kyllä verkoilla lohta saa, mutta mitä jää vapakalastajan haaviin, muutama eksynyt pikkusintti. Teno on puheiden ja tarinoiden kehto, vielä kun saamelaiset maksavat puhtaana pirtuna ja poronlihana saalistilastojen kaunistelusta RKTL:lle niin kaikki mausteet ovat kyllä sopassa. Kyselimme alakönkäällä kaikilta saalismääriä ja juuri kukaan ei ollut saanut muuta kuin korkeintaan pari tittiä. Pellepaikka.


      • 20 vuotta touhua seurannut

        Euroopan suurin vale koko tilasto...
        Totuus on että ensin tulee vale , sitten emävale ja lopuksi Tenojoen lohisaalistilasto !


    • kunnon kojamo

      Kaksi reissua tenolla tänä vuonna takana ja parhaalta näyttää tämä kausi pariin viime vuoteen verrattuna. Saalista on tullut melkeimpä ennätusrunsaasti... Isoja kaloja vähemmän mutta tittejä todella hyvin ja itseäni ainakin miellyttää se, että tilanteita riittää vaikkei kalojen koko mikään ennätyssuuri olisikaan.

      Nyt vesi on tenollakin laskenut ja lämmennyt sen verran että kala alkaa olla lujassa, mutta kunhan saadaan vähän sateita ja ilma hiukan viilenee niin eiköhän taas saalista saada..

      Itse lähden viimeiselle reissulle elokuun alussa ja tavoitteena hakea se minua vielä joessa odottava suuri kojamo..

      • Nimetön

        kysyy epäilevä.


      • Rööri
        Nimetön kirjoitti:

        kysyy epäilevä.

        Lohta ei oteta - se annetaan !!
        Tenolle (eikä muillekkaan lohijoille)kannata lähteä pakastimentäyttö ajatuksella,se ajatus " kusee kintuille"

        Teno on ykkönen !


      • utelias

        nyt on syyskuun alku! Miten kävi?


      • Yrittäjä
        utelias kirjoitti:

        nyt on syyskuun alku! Miten kävi?

        Hei.Ollaan oltu Tenolla 40 vuotta. Ollaan pidetty pientä siistiä, halpaa matkailuyritystä. Ollaan ystäviä monen turistin kanssa ympäri Suomea.Nyt paikka on myynnissä, olemme tulleet vanhoiksi ja sairaiksi.Ikävä vain jää vanhoja tuttuja , jotka on tulleet ystäviksi vuosikymmenten ajalta.Ehkä vielä palaamme, aika näyttää.

        T&A


    • elämysten takia

      Ottaa päähän nämä "erämiehet" jotka valittavat ettei heille tuoda kalaa käsiin kun he joelle menevät. Koittakaapa nyt miettiä mistä te valitatte ja jos sinne tenolle tosiaan menette saaliin perässä niin onko se silloin sen arvoista vaikka niitä tulisi pari joka päivä.

      Itse olen kymmenkunta vuotta joka syksy vaeltanut/melonut viikon käsivarressa lätäsenon rantoja. Lohta on joessa aina joskus paljon joskus vähemmän, mutta saanut olen itse kaksi pientä. Kuitenkaan en tiedä sanoa minkä vuoden reissu olisi ollut paras. Olisiko parhaat kelit? Parhaat kalat? Vaiko se kun appiukko putosi koskeen? Vaiko se kun on tullut se suurin? Jokainen reissu antaa jotain ja jätetään myös niitä euroja sinne lappiin että meidät "etelänvarikset" otetaan siellä ainä yhtä persoonallisen lämpimästi vastaan jatkossakin.

      mk

    • Eino G

      Enpä ole käynyt Tenolla 10 vuoteen. alkoi vituttaan niiden lappalaisten viinanvonkaukset ja lässytykset.
      Siirryin Norjaa kalastamaan, enkö ole katunut,
      saahan siellä tenolla käydä tyhmät ja tyhmemmät kyllä ne lantalaiset rahat teiltä vievät.
      ja jos kalaa ei tule, sanovat että , lohta ei oteta, lohi annetaan, tai lohta kannattaa aina pyytää vaikka ei tulisi mitään. tai jotai yhtä fiksua, ja tyhmät kalamiehet uskovat kun on mukamas hienoa kalastaa tenolla.
      ihmettelenkin miksi suomalaiset aina kämmäävät kaikki hienot asiat. menkää Norjaan ja ruotsiin katsomaan miten lohijoilla tehdään asiat.

      • Suomalainen-lohi

        Vieppä sinä rahasi vaikka minne, kyllä Tenolla kannattaa käydä jääpä rahasi tänne kotimaahan, mutta niinhän se on että Norjassa moninkertainen tyhjän pyynti aina Suomen voittaa.


      • Nimetön
        Suomalainen-lohi kirjoitti:

        Vieppä sinä rahasi vaikka minne, kyllä Tenolla kannattaa käydä jääpä rahasi tänne kotimaahan, mutta niinhän se on että Norjassa moninkertainen tyhjän pyynti aina Suomen voittaa.

        Niin itse lohta ei tänä vuonna tullut, mutta viikon aikana toistakymmentä tittiä on kyllä minulle riittävästi.


      • Kössi
        Nimetön kirjoitti:

        Niin itse lohta ei tänä vuonna tullut, mutta viikon aikana toistakymmentä tittiä on kyllä minulle riittävästi.

        Kyllähän Tenolta valtaosa lähtee hakemaan elämyksiä ja luonnollisesti sitä "isoa" hakemaan. 20 reissua tuli tehtyä ennenkuin 10 kiloa meni rikki hienolta tuntui, mutta en silti olisi ollut pettynyt vaikka saalista ei olisi tullutkaan. Kunnon kalamiehelle saatujen kalojen määrä tai koko ei ole itseisarvo vaan ne elämykset. Luonnollisestihan saalis antaa reissulle "lisäarvoa". Mitä tuohon keskusteluun tulee paikallisten "rahastuksesta" ja etelän miehen hoopottamisesta vastaisin yksiselitteisesti: "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Lohenkalastus meillä täällä kotisuomessa on kuitenkin vielä suhteellisen halpaa huvia. Tuskin kenenkään kannattaa lähteä Tenolle jos rupeaa laskemaan kustannuksia per saatu kilo.


      • Nimetön
        Kössi kirjoitti:

        Kyllähän Tenolta valtaosa lähtee hakemaan elämyksiä ja luonnollisesti sitä "isoa" hakemaan. 20 reissua tuli tehtyä ennenkuin 10 kiloa meni rikki hienolta tuntui, mutta en silti olisi ollut pettynyt vaikka saalista ei olisi tullutkaan. Kunnon kalamiehelle saatujen kalojen määrä tai koko ei ole itseisarvo vaan ne elämykset. Luonnollisestihan saalis antaa reissulle "lisäarvoa". Mitä tuohon keskusteluun tulee paikallisten "rahastuksesta" ja etelän miehen hoopottamisesta vastaisin yksiselitteisesti: "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Lohenkalastus meillä täällä kotisuomessa on kuitenkin vielä suhteellisen halpaa huvia. Tuskin kenenkään kannattaa lähteä Tenolle jos rupeaa laskemaan kustannuksia per saatu kilo.

        Eipä tuo kymppi ole rikki mennyt vaikka on useita reissuja takana, niin ja muutamia aivan kalattomiakin. Mutta kyllä ainakin minulla tuntuu olevan elinkautinen tenolle, vaikka ei mitään tulis niin seuraavana vuonna uudestaan.


      • Maritime1
        Suomalainen-lohi kirjoitti:

        Vieppä sinä rahasi vaikka minne, kyllä Tenolla kannattaa käydä jääpä rahasi tänne kotimaahan, mutta niinhän se on että Norjassa moninkertainen tyhjän pyynti aina Suomen voittaa.

        ...niin että itsekin jouduin laskemaan melkein kybän takaisin! Katso vaikka kuvasta siitä Norjalaisen uisteluveneen alta; http://bluebrook.wordpress.com/2009/11/30/viikinkiveneista-mallia/


      • joopa titti se.....
        Maritime1 kirjoitti:

        ...niin että itsekin jouduin laskemaan melkein kybän takaisin! Katso vaikka kuvasta siitä Norjalaisen uisteluveneen alta; http://bluebrook.wordpress.com/2009/11/30/viikinkiveneista-mallia/

        Mikä se alamitta mahtaa olla siellä Tenolla, meinaanko kun isot ukot poseeraa valokuvissa särjen kokoisilla kaloilla?


      • RANSUS
        joopa titti se..... kirjoitti:

        Mikä se alamitta mahtaa olla siellä Tenolla, meinaanko kun isot ukot poseeraa valokuvissa särjen kokoisilla kaloilla?

        LAPPALAISET NYHTÄÄ TURISTIEN RAHOJA....VAAN EIPÄ NYHDÄ MUN MASSEJA KUN OHIMENO MATKALLA SAATAN KUSET RUIPATA SIIHEN RÄNNIIIN......SAIRASTA RAHASTUSTA SANON MINÄ--------LOPETTAKAA HYVÄT ETELÄSUOMALAISET TUOLLA KÄYNTI NI SAA JOSKUS RAHASTUKSET KURIIN JA NÖYRYYTTÄ LISÄÄ


      • selvännäkijä
        RANSUS kirjoitti:

        LAPPALAISET NYHTÄÄ TURISTIEN RAHOJA....VAAN EIPÄ NYHDÄ MUN MASSEJA KUN OHIMENO MATKALLA SAATAN KUSET RUIPATA SIIHEN RÄNNIIIN......SAIRASTA RAHASTUSTA SANON MINÄ--------LOPETTAKAA HYVÄT ETELÄSUOMALAISET TUOLLA KÄYNTI NI SAA JOSKUS RAHASTUKSET KURIIN JA NÖYRYYTTÄ LISÄÄ

        ONKO PAKKO TULLA LAPPIIN.PYSYT VAIN SIELLÄ SAASTEIDEN KESKELLÄ JA SYÖT SILAKKAA JA KUSET VAIKKA OVENPIELEESI: JOS SULLA ON OMAA OVEA; EDES:FAKTA:


    • koltta

      kyllä tenossa kalaa on se on varmaa,pitää tietää paikat mistä pyytää ja milloin, kun seuraat paikkakuntalaisia lohimiehiä niin alat päästä jyvälle mistä sitä lohta saa .alkaa se tyhjän pyynti vähenee.

      • ex-tenon kalastaja

        Niinpä. Tästä on kokemusta. Kun Tenolla lähdet oppaan kanssa kalaan, niin opas kertoo "parhaat" paikat. Mutta kun seuraat paikallisten kalamiesten paikkoja niin lähtevät ihan toiseen suuntaan kuin turistien kanssa. No, omia paikkoja tietysti suojelevat mutta tässä jää äkkiä pää vetävän käteen kun turistit eivät saa kalaa, eivätkä tule enää uudestaan käymään.
        Näin se vaan on.


      • Turisti
        ex-tenon kalastaja kirjoitti:

        Niinpä. Tästä on kokemusta. Kun Tenolla lähdet oppaan kanssa kalaan, niin opas kertoo "parhaat" paikat. Mutta kun seuraat paikallisten kalamiesten paikkoja niin lähtevät ihan toiseen suuntaan kuin turistien kanssa. No, omia paikkoja tietysti suojelevat mutta tässä jää äkkiä pää vetävän käteen kun turistit eivät saa kalaa, eivätkä tule enää uudestaan käymään.
        Näin se vaan on.

        Kyllä lohta Tenossa on,tuli viimekesänä nähtyä.Tuli peräti 30 lohta.En ole paikallinen,vaikka olen syntynynyt Tenon rannalla.On väärin että paikkakuntalainen saa aloittaa soudun kello 19.00 ja puhdistaa parhaimmat ottopaikat.Turisti saa soutaa kello 21.00 jälkeee,tyhjää,kallilla kalakortilla.Paikkakuntalainen sais maksaa saman kuin turistikin,koska ei kalastus ole utsjokilaisten elinkeino.kateus vie kalatkin järvestä.


      • katainen
        Turisti kirjoitti:

        Kyllä lohta Tenossa on,tuli viimekesänä nähtyä.Tuli peräti 30 lohta.En ole paikallinen,vaikka olen syntynynyt Tenon rannalla.On väärin että paikkakuntalainen saa aloittaa soudun kello 19.00 ja puhdistaa parhaimmat ottopaikat.Turisti saa soutaa kello 21.00 jälkeee,tyhjää,kallilla kalakortilla.Paikkakuntalainen sais maksaa saman kuin turistikin,koska ei kalastus ole utsjokilaisten elinkeino.kateus vie kalatkin järvestä.

        JOS TENOJOEN KALASTUSSÄÄNNÖT MUUTUU, TULEE KAUPOILLE VAIKEAT AJAT. MISSÄ ON TURISTIT; NE JOTKA PITÄVÄT UTSJOEN KAUPPOJA PYSTYSSÄ.MITEN KÄY USEILLE MATKAILUYRITTÄJILLE?


    • irnbposakrnmbmp,rnmp

      Jos aino motiivi kalastukseen on saalis kannattaa lopettaa kalastus. Halvemmaks tulee ku ostaa prismasta kirjolohta.

    • lohitäi

      Tyhjänpäiväistä koko lohitarinointi.

      mikä siinä lohessa onniin erikoista että pitää koko vuosi tienata että saa vispata siimoja muutaman yön siellä kivikossa !

      ei kiitos haen kalani tiskistä ja syön omassa pöydässä ilman kalatilastoja ja juoppoja lapinukkoja.

      • 10kerholainen

        Taitas paikallisillekkin tulla enemmän rahaa, kun ei annattas paikallisille lupia tyhjentää jokea ajoverkoilla. Enemmän turisteja joilta ottaa rahat pois.
        Menkää Tornionjoelle pyytään lohta. Samat saa sieltäkin ja ei tarvi tuhansia kilometrejä ajella. Teno on ihan yliarvostettu paikka.


      • "SuvantoSupikoira"
        10kerholainen kirjoitti:

        Taitas paikallisillekkin tulla enemmän rahaa, kun ei annattas paikallisille lupia tyhjentää jokea ajoverkoilla. Enemmän turisteja joilta ottaa rahat pois.
        Menkää Tornionjoelle pyytään lohta. Samat saa sieltäkin ja ei tarvi tuhansia kilometrejä ajella. Teno on ihan yliarvostettu paikka.

        Köyhät kalastaa siellä minne on varaa mennä. Torniojoella ne jotka ei kaipaa haasteita.. yli 50 kalaa Tenosta vavalla, joista toistakymmentä jalkoja ja lohia. Tuli taas kalliille viiden euron luvalle vastinetta.


      • Poronpurijat
        "SuvantoSupikoira" kirjoitti:

        Köyhät kalastaa siellä minne on varaa mennä. Torniojoella ne jotka ei kaipaa haasteita.. yli 50 kalaa Tenosta vavalla, joista toistakymmentä jalkoja ja lohia. Tuli taas kalliille viiden euron luvalle vastinetta.

        Tenonlohi maistui joulupöydässä. Toivottavasti myös Vantaajoen kirre..


      • kummitus
        10kerholainen kirjoitti:

        Taitas paikallisillekkin tulla enemmän rahaa, kun ei annattas paikallisille lupia tyhjentää jokea ajoverkoilla. Enemmän turisteja joilta ottaa rahat pois.
        Menkää Tornionjoelle pyytään lohta. Samat saa sieltäkin ja ei tarvi tuhansia kilometrejä ajella. Teno on ihan yliarvostettu paikka.

        Hei.Asun Torniossa, olen asunut 30 vuotta ja kesäksi menen TENOJOEN RANNOILLE.Ei TORNIOJOEN lohta voi syödä, vaalealihasta eikä maistu , koirammekaan ei syö.Ennemmin ostan vaikka norjan lohta.


        ARMI


      • MANTAALINOMISTAJA

        Hei.Hae kalas kalatiskiltä, mutta mulla on monta paikaa, josta voin itse pyytää loheni.On Tenojoki on Torniojoki.Kaikki on minun hallinnassa.Kun on paikkoja 4 läänissä Lapissa, olet omavarainen.EIKÄ KATEUTTA; KIITOS.



        MANTAALINOMISTAJA


      • mummeli
        10kerholainen kirjoitti:

        Taitas paikallisillekkin tulla enemmän rahaa, kun ei annattas paikallisille lupia tyhjentää jokea ajoverkoilla. Enemmän turisteja joilta ottaa rahat pois.
        Menkää Tornionjoelle pyytään lohta. Samat saa sieltäkin ja ei tarvi tuhansia kilometrejä ajella. Teno on ihan yliarvostettu paikka.

        Vanha viesti, mutta tulipa vastattua. TORNIOJOEN LOHTA EI VOI SYÖDÄ; VAALEAA JA PAHANMAKUISTA: MEIDÄN KOIRAKAAN EI HUOLI: TORNIOSSA ASUVA; MUTTEI TORNIOJOESSA KALASTAVA.


      • topias
        10kerholainen kirjoitti:

        Taitas paikallisillekkin tulla enemmän rahaa, kun ei annattas paikallisille lupia tyhjentää jokea ajoverkoilla. Enemmän turisteja joilta ottaa rahat pois.
        Menkää Tornionjoelle pyytään lohta. Samat saa sieltäkin ja ei tarvi tuhansia kilometrejä ajella. Teno on ihan yliarvostettu paikka.

        Tulkaa meille Ylä-könkäälle .on halvat vanhanajan mökit.Ja halpaa.Saat laittaa tulen uuniin koska haluat ja lämpö riitää, se kodikas puulämpö.Iso sauna on puulämmitteinen ja mahtavat löylyt.Ja parhaat kalapaikat kun menet rantaan.TERVETULOA:


    • oikeustajuinen

      Vanha viesti, mutta tuleepa vastattua. Et saa niin puhdasta, punalihasta lohta kuin Tenosta. Olimme viime kesän Tenolla ja lohta tuli. Turistit sai ennätysmäärän. Teno ei ole kuollut, pitää olla vain oikeat syötit. Menkää omille saasteisille lohijojille, onko lähellä?

    • oskovainen kalastaja

      YLÄTENOLLA JOS OMISTAT ESIM:ASUNTOVAUNUN; JOKA ON JYKEVÄN KATOKSEN ALLA; SE KAADETAAN .KATEUTTA.ASUTAAN KAUKANA; EI VOIDA SEURATA JA VAHATA.MUTTA KOHTUUS KAIKESSA JA VIHA.NAAPURIT; KOSKA PIHAMME ON SUOJATTU PUOMEILLA.ONKO MISSÄÄN MUUALLA SUOMESSA TAPAHTUNU TÄLLÄISTA? TUSKIN.

    • urpilainen

      HEI.Hyvä ettei Tenon kalastuasäännöt muuttuneet. Toistaiseksi. Tenon lohi on hyvää.Punalihaista.JOS TÄSSÄ SAA MAINOSTAA; TULKAA MEILLE.ON HALVAT; HYVÄT MÖKIT JA RANNALTAHEITTO ALUE AIVAN RANNASSA: JA LOHTA TULEE:ISÄNTÄVÄKI NEUVOO KAIKESSA.TERVETULOA

      TENON TUVAT

    • v*** palikat

      johtusko se tenon punasuus verratuna esm.torniolaiseen että ne tenon lohet on tyynenmeren lohia eikä mitään perämeren ...

      • tossavainen

        TENON LOHET ON PERÄISIN JÄÄMERESTÄ; JOS PALIKAT HALUAA SEN TIETÄÄ. SYÖVÄT RAPUJA JA PUNALIHAISUUS JOHTUU SIITÄ.MUTTA JOS OLET OSTANUT RAHALLA VERKKOPAIKAN TENOLTA KAHDEN MUUN OSAKKAAN KANSSA LAILLISELLA KAUPPAKIRJALLA ET SAA PYYTÄÄ.NÄMÄ KAKSI MUUTA OSAKASTA PITÄVÄT SIITÄ HUOLEN.HAKATAAN JA UHKAILLAAN. ET USKALLA EDES RANTAAN MENNÄ. KALAPOLIISIT EI PUUTU TAPAHTUMIIN EIKÄ MUUTKAAN POLIISIT. KALTOIN KOHDELTU SYNYPERÄINEN MUTTA NYKYÄÄN TURISTI.


    • Tyhjän pyytäjä

      Lohen jokipyynti on yksi vaikeimmista kalastus lajeista(ainakin suomessa) jos saalis on tärkeää suosittelen luotettavan oppaan palkaamista.

      • körttiläinen

        Hyvä, otappa vaikka Tenolta opas, hän vie sinut sellaisiin ottopaikkohin mistä et varmasti saa lohta.Hyvät rahat hän kyllä ottaa.Joten turistit maksakaa.


    • teno

      körttiläinen ,väärin meni ,kyllä opas vie parhaille paikoille. t:tenon mökkiläinen

    • agrimarketti

      Tenon lohitilanne on todella huono, paikalliset eivät myönnä sitä jotta turistit toisivat edelleen rahaa. Lohikanta on paljon huonompi kuin ennen... Tällä menolla kalaa ei saa kohta ollenkaan.

    • tölli

      kyllä kallaa riittää jos pyytäjiä on.T: oma mökki tenon rannalla

    • luossaolmai

      Ota soutaja! Soutaja saa yleensä sanattoman sopimuksen nojalla puolet saaliista,
      joten hän koluaa varmasti parhaat ottipaikat. Turhaa rutinaa kalastajilta, jotka eivät
      osaa muuta kuin heittää lusikkaansa kotipihan lätäkköön!

    • hienot on maisemat

      On ne ajat muuttuneen ja muuttuvat edelleen. 1976 oli ensimmäinen tenon reissuni, sain kalan ja minusta tuli Tenonkävijä. Nuorempana kävin parikin kertaa kesässä. Porukka on vaihtunut, säännöt muuttuneet ja meno mennyt ajoittain aika villiksi. On tulleet ns. lohihörhöt ja muut kaikki tietävät. Vanhoja tapoja ei kunnioiteta. Viimekesänä soutelin suvantoa ja lähestyin kuoppia. Alapuolelta lähestyi lomakylän numeroitu vene, ajoi siitä kuoppien yli, veneestä heitettiin jokeen kaksi olutpulloa ja kurvattiin läheltä siimojani. Niin rupesi korpeamaan että otin vermeet ylös, noukin pullot joesta ja lähdin perää. Ajoivat Lohikosken norjan puolen odotuspaikalle. Vedin veneen rantaan ja vein pullot miehille jotta nämä putosi. Ei kuulemma ollut heidän. Siinä oli tuttu paikallinen turistin soutumiehenä. Annettiin sanallista valistusta miten pitää käyttäytyä. Niin lähti parivaljakko takaisin alavirtaa noitumisen kanssa. Ilkesivät vielä jäädä keskelle suvantoa kahden veneen väliin soutamaan.. Näin vielä tämän pariairokaksikon tositoimissa hinkaamassa paikallaan ottikuoppaa, kerkesivät kuitenkin näyttää keskisormea.

    • saamamies1

      On aikaisemmin puhuttu, että Tenojoki on Suomen paras lohijoki. Ei ole ollut sitä enää pitään. Tornio/Muoniojoki menee ohi mennen tullen.
      Kävin viime viikolla kalassa Muoniojoella ja viiden illan kalastus tuotti 10 lohta joista isoimmat yli 12 kiloisia. Kaloja olisi saanut helposti enemmänkin, mutta järki tuli käteen ja homma keskeytettiin. Jos haluatte kalaa, menkää Tornioon tai Muonioon. Tämä ei ole mainos, koska itse asun 700 kilometrin päässä Muoniosta.

    • asf889

      Eihän tuo Torniojoen kala ole mitään Tenon loheen verrattuna, joka on luomutuote. Tornion kala on myrkytetty eikä maistu miltään.

    • Anonyymi

      Nytpä ei tartte mennä.

    • Anonyymi

      Norjalaiset merellä tenovuonossa tappaa atlanninlohet . tenoon nousee rippeet .

    • Anonyymi

      KYllä TEnolle kannatta mennä , jos ei saa kalastaa ajelee Tenon varren tietä ja kattelee hienoja maisemia . maisemat on kyllä mahtavat .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe