Lonkka Leikkaus Lonkkaleikkaus , yksi näkökanta.

76v tuli polvi kipeäksi, menin lääkäriin ja kuvattiin lonkka ja polvi. Heti kuvista näki että lonkassa vika. Kuukauden kuluttua pääsin varaamaan ajan, sain sen 3 kk kuluttu, tammikuussa.
Koska pelkäsin leikkausta, siirsin sen toukokuulle, jotta läheiset voivat ajella auttamaan valoisana aikana. Olin yksin elävä, vaimo sen ajan hoitokodissa.
Leikkaus oli niin helppo ja kivuton, en olisi tarvinnut muiden apua.

Silloinkin otin asenteen, liikun niin varovasti että leikkaushaava ei satu.
Että leikkaus saa parantua . verisuonet ja hermot jne.
En ottanut edes sairaalassa lähtöpäivänä lääkettä kipuun , enkä mitään kotonakaan.
Huomasin että viikon jälkeen haava kipeytyy, väsyy 40 m kävelyn jälkeen, vähensin kävelyä.
2 viikon jälkeen aloin ajamaan autoa jossa koroke terveellä puolella, onneksi leikattiin vasen ja on automaattivaihteisto. nosti rollaattorin autoon siis 2 viikon jälkeen, terveellä puolella.
Keppejä ei edes kokeillut. Ajattelin ne epävarmaksi, voi vaikka kaatua ja toiseksi, pelkäsin että olkapäät rasittuvat.
Myös COXAssa kehuttiin valtiaani useaan kertaan.

Käytin rollaattoria 2 kk, en kipujen takia vaan sen että kävelen rauhallisesti.
Rollaattorin kahvat olivat alhaalla, jotta painoa tulee käsiin ja jaloista vähenee. jo 3 kk jälkeen ja edelleen jalka on täysin kivuton. laitoin jo syksyllä sukat ym seisten yhdellä jalalla en tukenut seinään.

Tuo lääkkeettömyys johtui kun takapuolesta leikattiin 20v sitten rasvapatti. En halunnut lääkettä, jotta osaan varoa haavaa. Jouduin siinä hoitajien kanssa riitoihin. En kuitenkaan ottanut mitään lääkettä.
Panadol on eka josta kieltäydyn, se ei paranna , estää vain päässä kipuja.

Lisään- Parempi oli mennä leikattu jalka edellä sänkyyn. Sen nosti laidalle , sitten kai peppu ja terveen jalan nilkalla siirsin leikattua jalkaa keskemmälle.

4

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisään. polvi oli pistävän kipeä, mutta hassua, se ei rajoittanut kävelemistä, oli eritavalla kipeä. Myöhemmin tuli lonkkakin. Ensi oli aamulla sängystä nousu hidasta, Seuraavaksi kipeä kun lähti kauppaan, kaupassa jonkin aikaa terve, mutta kipeytyi suuressa kaupassa.
      Yhtään ei särkenyt. Olisiko syynä se kun liikuin todella vain tarpeelliset. 2x viikossa kaupassa ja aina vaimolle ruoat pöytään yms.
      Kantapäistä tuli aivan kuin vauvan kantapäät, aivan pehmeä ohut iho, ei mitään kovettumaan.

• Anonyymi

Itselläni on leikattu lonkat tosin olin silloin 50v joten ei nyt voi sikäli verrata mutta kerrompa kuitenkin.
      Ennen leikkausta jouduin käyttämään norspan 20 kipulaastareita ja lisäksi tramalia.
      Nämä ajoin alas muutamassa viikossa ja sen jälkeen ei kipulääkkeitä.
      Viikko leikkausen jälkeen pienillä kävelylenkeillä ja kuukausi leikkauksen jälkeen jo pitkiä kävelylenkkejä.
      Kuten kerroin tilanteeni oli aivan eri mutta liikkuminen auttaa paranemiseen.
      Isältäni leikattiin myös lonkat 80v paikkeilla, toisen lonkkaleikkauksen jälkeen oli isällä kipuja ja hän rajoitti liikkumista ja kävi vain ryhmäjumpissa mutta ei tehnyt itse mitään kotona.
      Alkoi hidas mutta varma taantuma ja odotti vain että uudella leikkauksella saataisiin kivut pois.
      Eli isäni joutui sellaiseen kierteeseen että kipu esti liikkumisen ja liikkumattomuus heikensi lihaksia ja lisäsi kipua jolloin hän vähensi entsestään liikkumista jne.
      Nyt hän on viettänyt viimeiset 4v palvelutalossa.
      Tuo kipulääkkeiden käyttön pois jättäminen ei ole siinämielessä järkevää että kipu estää sen tarpeellisen liikkumisen.
      Itse en tarvinnut kipulääkkeitä kun kipuja ei ollut ja liikuin paljon.

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa ettei sillä normaalilla liikkumisella saa niitä leikkaushaavoja rikki eikä se tekonivelkään rikkoudu normaalilla liikkumisella joten näiden takia ei tarvitse pelätä kipulääkkeiden käyttöä ja liikkumista.
      Kipulääkkeitä käytetään myös ennaltaehkäisevästi eli otetaan etupainoitteisesti ettei kipu pääse päälle joten siinä mielessä ei ole järkevää jättää kipulääkkeitä pois.

Tosin itse kävin ambulanssilla sairaalassa paripäivää sitten kun selkä pamahti ja jumalaton kipu, sairaalassa saatiin kipu hallintaan ja pääsin kotia.
      Koska selässäni on välilevyongelma niin en käytä voimakkaita kipulääkkeitä kun haluan itse aistia että mikä liike vie liian pitkälle, mutta selkäongelmani on aivan eri asia kuin lonkkaleikkaus ja leikkaushaavat.

• "Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa ettei sillä normaalilla liikkumisella saa niitä leikkaushaavoja rikki "

Tässä olen aivan itse ajattelevana eri mieltä. Syvä haava ja siellä pitäisi verisuonien ja hermojen löytää uudet reitit, jos niitä liikuttaa, voi tulla jotain"arpia" kudoksiin. Ja paraneminen hidastua.
      Olisi kyllä mukava tietää oikein lääkärin mielipide
      Kumpi parempi, elää välttäen kaikkea josta tulee kipua, vai liikkua niin paljon kuin kipulääkityksellä kipu sietää.
      .Minun o ainakin aivan kivuton, lonkkka, ei muutkaan alapään jäsenet muistuta olemassaolostaan.

Hartiat olkapäät nyt pienesti kipuilee. Kun muistaa välttämää avoimia ikkunoita ja on 2-3 paitaa päällä niin ovat täysin kivuttomat.

• Anonyymi

Nyt menee luulo pahasti tiedon edelle.
        Kohtuullinen liikunta edistaa haavojen paranemista.
        Jos ei liiku niin kudosnesteet eivät myöskään liiku jolloin paraneminen hidastuu.
        Kipulääkkeet poistavat sellaisen jomotuksen ja pienen kirvelyn ja tekee liikkuminesta mielyttävämpää.

Kuten tuossa ylempänä kerroin että nyt itse jätin kipulääkkeet pois kun ongelman juurisyy on edelleen olemassa eli se epävakaa välilevy.
        Mutta se että leikkauksen jälkeen jätetään kipulääkkeet pois vastoin lääkärin ja fysioterapeutin ohjeita ja luullaan että liikunnan panttaaminen edistää paranemista ollaan pahasti harhateillä.
        Liikunta on lääke ja liikunta tuotta hormooneja jotka pienentävät kivun tunnetta.

Voisi kärjistää että sohvalle kuolee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      37
      2071
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      182
      1500
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1401
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1209
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1108
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1050
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1000
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      960
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70