Calidris kustannuksesta kokemuksia kenelläkään

Anonyymi-ap

Hei, onko kenelläkään kokemusta Calidris-kustannuksesta? Kannattaako edes ajatella yhteistyötä?

41

1730

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mietin samaa. Tarjoavat hybridisopimusta, mun tuloilla ei ole varaa laittaa niin paljon omaa rahaa sopimukseen, mitä sopimuksessa olisi sovittu.

• Anonyymi

Saako kaikki tuon palvelusopimuksen ko. firmasta? Minun olisi pitänyt maksaa reilu 3000 euroa, ensimmäisessä yhteydenotossa tämä ei käynyt ilmi. Laskivat vähän hintaakin, kun vähän aikaa viestiteltiin. Ei tule sopimusta.

• Anonyymi

Ei täälläkään päässä.

• Anonyymi

Olen vasta saanut heidän sähköpostiviestinsä, missä kerrotaan vaikka mitä ja puhutaan hinnasta, 4900€. Löysin jostain sellaisen luettelon, josta löytyi Ruotsissa ilmestyneitä teoksia, ei kuitenkaan suomalaisia. Suomessa ei löydy kustantamoluettelosta mitään merkintää tästä Calibriskustantamosta. Heidän sivuillaan ei ollut luetteloa painamistaan julkaisuista. Mikähän tämä juttu on. Sinulla on kokemusta ja mielipide, joten laita lyhyt viesti, kiitos!

• Anonyymi

Siis tarkoitin calidriskustantamoa, tuli painovirhe.

• Anonyymi

Ei tule sopimusta! En suostu moiseen rahastukseen. Liekö koko firmaa olemassakaan enää vuoden päästä.

• Anonyymi

Samanlaiset kokemukset kuin teillä aiemmilla. Ensin ei mainita millaisesta sopimuksesta on kyse, myöhemmin mainitaan hinta, jota sitten hieman lasketaan.

• Anonyymi

Sain tarjouksen, joka "vastaa täyskustannetta kaikilta osin, myynti ja markkinointi mukaan luettuna. Tämä ei edellytä sinulta rahallista panostusta" kerrotaan postissa, jonka sain. "Tällaisessa mallissa hoidamme teoksen viimeistelyn, markkinoinnin ja jakelun kokonaisuudessaan". Voiko tämä olla totta? Aikaisempiin kommentteihin liittyen uskoni on koetuksella. Epäilen kaikkea. Mistä saan tarpeellista tietoa lisää?

• Anonyymi

Menetätkö tekijänoikeuden, kun viimeistelykin hoidetaan kokonaisuuudessaan? Mitkä ovat sopimuksen ehdot? Tarjous kustannussopimuksesta ei vielä ole sitova.

• Anonyymi

En ole vielä tehnyt minkäänlaista sopimusta. Tämä kohdalleni sattunut "sattumus" on niin tuore juttu ja on saanut minut jotenkin hämilleni. En oikein usko sitä. Epäilyni on ajanut minut etsimään tahoa, jolta voisin saada tietoa yrityksestä ja neuvon siihen että unohdanko koko jutun vaiko en. Tuntuu oudolta ettei Calidris kustannukseen ole muuta yhteystietoa kuin sähköposti henkilölle, joka otti minuun yhteyttä. Ko. henkilöstä ei löydy minkäänlaista tietoa. Ei myöskään kenenkään muun talossa työskentelevän tietoja ole missään. Onko heitä edes? Onko Calidris kustannus olemassa? Voisiko joku joka on ollut ko. asian kanssa tekemisissä valaista asiaa jotenkin. Onko joku ollut esim. puhelinyhteydessä Calidriksessa kenenkään kanssa. Onko täällä joku joka on tehnyt sopimuksen? Toivottavasti huomenna olen viisaampi. Selvittelen asiaa. Kiitos mahdollisista kommenteista.

• Anonyymi

Bookea-nimeä kantava kustantamo haluaa myös käsikirjoituksia toimitettavaksi. Presiis samat sivut kuin Calidris-kustannuksella. ???

• Anonyymi

Pyytäkää sopimus nähtäväksi. Se pitää sitten lukea todella tarkkaan.

Itse en kyllä edes lähettäisi mihinkään näihin kustantamoihin, joissa kirjoittaja maksaa jopa ISBN-numerosta (joka siis on ilmainen). Omakustanteen voi tehdä ihan itsekin ilman ylimääräistä rahastusta. Pyytää vain tarjoukset painotaloista jne.

• Anonyymi

Siitä on noin kolme vuotta aikaa, kun olen lähettänyt ko. käsikirjoituksen pariin kustantamoon, ilmeisesti Calidris on ollut yksi niistä. En muistanut enää asiaa, kun sain yhteydenoton Calidriksesta. Tiedustelu koski tämän hetken tilannetta kirjani suhteen. Tämä tapahtui noin viikko sitten.
      Vastasin kertomalla tilanteestani, ja omakustanteesta, jota olen jakanut perhepiirissä ja muutamille tuttavilleni. Markkinoinut en ole sitä mitenkään. Kerroin myös kirjani riittävän minulle muistojeni tallentajana, enkä ole panostamassa sen mahdolliseen laadukkaampaan jalostamiseen rahallisesti mitenkään. Olen pienesti elelevä ja jo työurani päättänyt "eläkeukko."
      Tämän yhteyden oton jälkeen minulle tarjottiin täyskustannetta ja että minulta ei edellytetä minkäänlaista rahallista panostusta. Huom! MINULLA EI OLE MINKÄÄNLAISTA SOPIMUSTA OLEMASSA. Sellaista on vasta tarjottu minulle. En ole ottanut yhteyttä henkilöön, joka on tarjouksen takana, koska se epäilyttää minua. Haluan ensin selvittää sen, että onko koko Calidris- kustannusta edes olemassa, kun siitä löytyy hyvin vähän tietoa, jos ollenkaan. Tästä on tällä hetkellä kysymys ja sen vuoksi kirjoittelen tänne, eli saadakseni apua niiltä joilla tietoa on. Onko meneillä jonkunlainen vedätys? En halua edetä asiassa ennen kuin tiedän jotakin. On sanottu että jos joku asia ei ole uskottavissa, se on yleensä niin, eli ei ole totta. Eli jos joku voisi kertoa minulle asioinnistaan "Calidriksen" kanssa edes sen verran, että liittyikö kohtaamiseenne keskustelua henkilön, siis oikean ihmisen kanssa, vai käytiinkö asianne pelkästään sähköpostin välityksellä. Tilanteeni on etten osaa edetä. Kiitos.

• Anonyymi

En ole ollut tekemisissä ko. kustantamon kanssa, mutta jos sinulle on tarjottu kustannussopimusta ja haluat kirjasi kustannettavaksi, niin kannattaa varmaan selvittää millainen kustannussopimus on tarjolla.

Käsikirjoitusta yleensä muokataan yhdessä ennen kustannussopimuksen allekirjoittamista. Mutta voit pyytää lisätietoja ja kustannussopimuksen nähtäväksi. Senhän voi lähettää ilman heidän allekirjoitustaan.

• Anonyymi

Olinpa hupsu ukko. Pyytelen oudoilta ihmisiltä neuvoja kipuiluuni, enkä hoksaa ollenkaan, että tilanne on kovin altis perisynnille mikä vie kalatkin vedestä. Mutta ei hätää. Onnistuin saamaan opastusta ja sen johdosta päädyin asiassani kuluttajaneuvontaan. Kysymyksiini saan vastauksen sähköpostiini noin viikon kuluttua.
      Mukavaa kevättä kaikille.

• Anonyymi

Mikä oli kuluttajaneuvojan ohje, millainen? Minulla on samanlainen projekti aluillaan. Sain myönteisen palautteen, mutta ... miten edetä. Sitä en ole vielä ratkaissut. Kerro sinä, kiitos!

• Anonyymi

Niillä tiedoilla mitä asiastani kerroin, se ei kuulu kuluttajaneuvonnan toimivaltaan, oli vastaus, mutta sain neuvon tiedustella suomen kustannusyhdistykseltä, jos sieltä löytyisi Calidriksesta jotakin, mikä auttaisi ymmärtämään tilannettani.
      Itse en tarvitse enää minkäänlaista tietoa Calid- kustannuksesta. Se oli minun kohdaltani siinä. Tekisi mieleni kommentoida rumasti, mutta jätän sen tekemättä. Sain viimeisen viestin kustantajalta tunti sitten. Nyt en kerkeä, mutta tunnin kuluttua palaan asiaan. Kerron mitä tapahtui.

• Anonyymi

Oon saanut vastauksen viesteihini hyvin nopeasti, vrt. isoimmat kustantamot eivät vastaa ollenkaan tai kertovat vain että eivät julkaise. Asiani on ollut alusta saakka heille tärkeä, ja mulle tuli sellainen olo, että koska vastaavat nopeasti minun asiaani, vastaavat varmaan muutenkin. Päätin allekirjoittaa sopimuksen, ja olen ollut tyytyväinen päätökseeni. Saan apua kirjoittamiseen, joka on mulle tosi vaikeeta. Nyt näyttää siltä että kirjani on OIKEASTI tosi laadukas, ja kielioppivirheet ollaan saatu jo osittain korjattua. Tottakai muakin jännittää mitä on tulossa, mut mua on kyllä kohdeltu alusta asti tosi asiallisesti!

• Anonyymi

Saitko siis täyskustanteen? Vai joudutko maksamaan jotain?

Samaan yritykseen kuuluva Lava förlagin sivuilta Ruotsista saa tästä firmasta ja periaatteista enemmän selvää. Tekevät hybridisopimuksia paljonkin jota mainostavat. Mutta ilmeisesti myös täyskustanteita satunnaisesti. Suomenkielen kääntö vaan päälle ja lukemaan. Facessa myös Lavalla ruotsin sivuilla paljon palautteita ja positiivisia. Niistä ei ota selvää ovatko itse maksaneet osan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saitko siis täyskustanteen? Vai joudutko maksamaan jotain?

Samaan yritykseen kuuluva Lava förlagin sivuilta Ruotsista saa tästä firmasta ja periaatteista enemmän selvää. Tekevät hybridisopimuksia paljonkin jota mainostavat. Mutta ilmeisesti myös täyskustanteita satunnaisesti. Suomenkielen kääntö vaan päälle ja lukemaan. Facessa myös Lavalla ruotsin sivuilla paljon palautteita ja positiivisia. Niistä ei ota selvää ovatko itse maksaneet osan.

Otin heidän tarjoamansa "julkaisupaketin".
        Lupasivat sen sisältävän tekstin editoinnin ammatti-ihmisen tekemänä, lisäksi kannen ja takakannen suunnittelupalvelun, ja ilmeisesti heidän pakettiinsa kuuluu myös teoksen markkinointi ja myynti?? Haluan kyllä itsekin tehdä parhaani kirjaa myydäkseni, koska minulle on hyvin tärkeää että ihmiset lukevat kirjani. Saan heiltä infopaketin jostain asioista mitä pitäisi itse tehdä jotta kirja myisi. En tiedä markkinoinnista mitään, ja mielestäni on kiva että joku kertoo osaamattomalle suoraan mitä pitää tehdä. Let's see!

• Anonyymi

Voitko/haluatko kertoa mitä apu tulee maksamaan sinulle? Kiitos.

• Anonyymi

Mitä tarkoitat sillä että kielioppivirheet on saatu osittain korjattua?

• Anonyymi

Opettelen tekemään kustannustoimitusta heidän työntekijänsä kanssa, hän huomasi muutaman toistuvan virheen ja pääsin korjaamaan isommat mokat ensin itse, sitten koko teksti kai oikoluetaan et siit tulee tosi hyvä

• Anonyymi

Minulle tarjottiin osakustannetta ja en missään nimessä sitä hyväksynyt. Palaneen käryä aloin haistaa puutteelisista yhteystiedoista jo ihan kustantamon nettisivuilla. Sitten tein yrityshaun kaupparekisteriin ja sieltä ei Calidris kustantamoa löytynyt, ainoastaan Calidris oy jonka toimialana on rahoitus yms.palvelut. Henkilö jolta sain sähköpostia sen sijaan googletin Tampereelle ja hänen profiilissaan ei kyllä ole mitään sellaista, joka viittaisi kustannusalaan( voi toki olla myös joku nimikaima sukunimeä myöten). Loppusilaus tälle taustatyölle tulikin siinä kun pyysin henkilökohtaista tapaamista ( ehdotettiin vain etätapaamista)ja olisin ottanut juristiystäväni mukaan tarkustamaan sopimuksen, niin lähitapaaminen ei käynyt mitenkään, sillä toimisto oli kuulemma remontissa. Toivottavasti porukka taustoittaa kunnolla asiat ennen minkäänlaista sopimuksen allekirjoitusta.

• Anonyymi

Haistoin myös ns. palaneen käryä. Taustoitin samoin tuloksin kuin edellinen kirjoittaja. Luottamus ihmiseen on kadoksissa. Epäilykseni herää kirjoittajaa kohtaan, jolla on kaikki mennyt tosi hyvin. Ettei vaan kyseessä olisi sama "kustantaja"?

• Anonyymi

Moikka,

itsellä täysin samansuuntainen kokemus kuin aloittajalla. Olin tarjonnut aikoinaan Lavakustannukselle käsistäni ja nyt sitten palasivat asiaan Calidriksena. OLivat siis fuusioituneet. Myös Bookea on samaa lafkaa jollain tasolla.

Ensin annettiin ymmärtää, että saisin perinteisen kustannussopimuksen. Vasta myöhemmin selvisi, että kyseessä olisi palvelukustannus, joka maksaisi lähes 4000 € minulle. Melko vähän siihen hintaan olisi saatavilla. Minun mielipiteeni on, että tässä halutaan vain rahastaa kirjoittajan intohimolla saada opuksensa kansiin. Eli en ole lähtemässä tällaiseen mukaan. Mieluummin teen vaikka omakustanteen myöhemmin ja maksan kaikesta lisäosaamisesta, mitä prosessiin tarvitsen.

• Anonyymi

158 kirjaa löytyy Adlibrikseltä myynnistä joissa painotalo on Calidris. Mutta ei ensimmäistäkään suomenkielistä kirjaa. Onko vielä ensimmäistäkään suomeksi painettu?!

• Anonyymi

Onko Bookea, jolla on samanlainen logo Calidris-kustannuksen kanssa ja mainostaa samanlaista toimintaa kuin Calidris, painattanut yhtäkään kirjaa?

• Anonyymi

Calidris Kustannus minuakin epäilyttää. Takana lienee pelkkä toiminimi jota yksi henkilö pyörittää. Ruotsalaiskustantamo ei välttämättä edes tiedä että samalla nimellä yrittäjä toimii Suomessa tai Virossa - missä monet näistä palvelukustanteista painetaan halvalla.

• Anonyymi

Taustalla vaikuttaa ruotsalainen Vulkan Ab, josta koko kustantamoketju on alkanut. Sen taloustiedot ovat melko vaikuttavat, ettei vaan olisi taas kateelliset ja köyhät ketjua pilaamassa!

• Anonyymi

Samat yhteystiedot kuin Bookea Finland Oy:llä. Julkisten rekistereiden mukaan teki tilikaudella 2023 tappiota 68 000 eur ja työllisti yhden ihmisen.

• Anonyymi

Kertoo julkaisevansa nyös Ruotsissa ja Norjassa. Ruotsin sivuilla tuoreimmat kirjat on vuodelta 2019... Siitä voi jotain päätellä. Liikeidea lienee julkaista vain jos kynäilijä itse maksaa kirjat ja tui vähän pätäkkää myös yritykselle.

• Anonyymi

Itsellä sama keissi menossa heidän kanssaan. Kysyin juuri tietoja yrityksen nimestä ja y-tunnuksesta sekä Suomessa että Ruotsissa. Mutta tuntuu enemmän huijauksesta tämä toiminta täällä Suomessa ainakin kuin läpinäkyvästä ja rehellisellä bisneksestä. Puhelinnumerot menevät toinen Bookeaan ja toinen ties minne. Arvion kirjasta on ilmeisesti tehnyt tekoäly.

• Anonyymi

Voiko olla ettei Ruotsissa ja Norjassa edes tiedetä että Suomessa joku hämärä taho pyörittää saman nimistä "kustantamoa" kuin siellä?

• Anonyymi

Minä onneton lähetin käsikirjoitukseni tuohon huijausfirmaan. Vastauksena tuli ylistyslausuntoja kirjasta ja tarjottiin "sopimusta". Seuraavaksi olisi pitänyt maksaa yli 5000 euroa kustantamisesta. Huijausfirma. Varokaa!

• Anonyymi

Huijausfirma. Kannattaa varoa.

• Anonyymi

Kyseinen "kustannusosakeyhtiö" on huijausfirma Suomessa.

• Anonyymi

Puhelinnumero, jonka tämä huijari antoi vaikuttaa oudolta, ei ole suomalainen numero eikä sitä löydy numerotiedustelusta.

• Anonyymi

Yritykseltä ei löydy edes Y-tunnusta.

• Anonyymi

Se on sama ku Bookea Finland Oylla, ovat molemmat ruåttalaista alkuperää. Ilman y-tunnustahan ei saa suomessa harjoittaa liiketoimintaa tiemmä!

• Anonyymi

Yhteistyöstä pitkällä aikavälillä en tiedä, mutta menettely, jonka koimme oli suorastaan julma. Calidris lähetti ensin spostin, jossa ylistettiin tyttäreni teosta todella hienoin sanakääntein. Calidris tarjosi yhteistyötä ja kustannussopimusta. Sitten tulikin viikon hiljainen jakso, jonka jälkeen Calidris ilmoitti, että kirjailijan osuus sopimuksesta on 4900€!
      Summan suuruuden oikeudellisuutta en osaa arvioida, mutta se olisi ehdottomasti pitänyt mainita heti ensimmäisessä ilmoituksessa Calidrilta. Tyttäreni ehti viikon kokea valtavaa onnistumisen iloa, jonka jälkeen matto vedettiin alta. Pettymys on sanoin kuvaamaton.
      Minun näkemukseni on VAROKAA Calidrista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      123
      5599
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      43
      3787
    3. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      16
      3585
    4. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      177
      3144
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      240
      1642
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1446
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1287
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      78
      1112
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      1040
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      15
      1017
    Aihe