Suhiseeko? Korvatulpat?

Arppa69

Onko suhina ajon aikana kova? Käytättekö korvatulppia? Kypärällä lienee paljon merkitystä. Myös pleksi vaikuttaa.
Onkohan asiasta mittaustuloksia tai tutkimustietoa vaikutuksesta kuuloon?

Itse en ole tähän asti käyttänyt, mutta olen huomannut pidemmän ajon jälkeen, että ehkä syytä olisi.

15

10027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope

      pitemmillä taipaleilla korvatulppia kypärymyssyn lisäksi, hyväkään kypyrä ei ole ilmatiivis ja jos on herkkä vedolle niin´korvatulehdus siitä tulee, varsinkin nyt kun 10 C lämmintä.

    • kannattaa käyttää

      Ei ole viikkoakaan, kun töllössä Puskurissa käsiteltiin asiaa. Siinä testattiin 30 vuotta moottoripyöräilyä harrastaneen kaverin, joka EI ollut käyttänyt korvatulppia, kuuloa ja todettiin, että kuulo oli vaurioitunut.

      Sen perusteella ko. kaveri teetti itselleen 200 Eur henkilökohtaiset korvatulpat, jotka suojasivat korvan ulkokorvaan saakka, ei pelkästään ulkokorvaa.

      Samassa ohjelmassa asiantuntija (asiaan perehtynyt lääkäri) neuvoi käyttämään kertakäyttö tulppia, jotka nekin oikein käytettynä antavat hyvän suojan ajomelua vastaan.

      Kypärän sisällä melutaso on normaali maantie nopeuksissa luokkaa 90 dB eli niin kova, että jos kyseessä olisi työ, sen tekeminen ilman suojaimia olisi kiellettyä.. ja mitä lujempaa ajat sen kovempi melu.

      Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta minä olen aina käyttänyt pidemmillä matkoilla korvatulppia, kun nuo korvat piippaa jo aikaisempien hölmöilyjen takia ihan tarpeeksi..

      • käyttäjä

        Jotkut ovat väittäneet korvatulppien aiheuttavan omituisia tuntemuksia,kuten mm epätodellisuuden tuntua ja jopa tasapainohäiriöitä.
        Se voi olla mahdollista jos ne ovat tiukalla korvassa,onhan korva yhteydessä kaarikäytäväelimeen joka on tasapainoelin.


      • ilmastoidut
        käyttäjä kirjoitti:

        Jotkut ovat väittäneet korvatulppien aiheuttavan omituisia tuntemuksia,kuten mm epätodellisuuden tuntua ja jopa tasapainohäiriöitä.
        Se voi olla mahdollista jos ne ovat tiukalla korvassa,onhan korva yhteydessä kaarikäytäväelimeen joka on tasapainoelin.

        Tasapainohäiriöt yms. liittyvät siihen, että korvatulppa on "liian tiivis". Esimerkiksi puhallinsoittajat käyttävät korvatulppia, joiden ilmastointikanava mahdollistaa paineen tasautumisen korvassa. Nettiä surffaamalla löytää korvatulppia, jotka valmistetaan yksilöllisesti oman korvakäytävän mallin mukaisesti ja niissä on suodatin, joka voidaan valita useasta eri melusuodatusvaihtoehdosta aina 35 dB:n vaimennukseen asti. Tuo vaimennus estää kovankin kypärämelun aiheuttaman kuulovaurion. Yksilöllisiä korvatulppia saa jopa 40 euron parihintaan eli hinnan ei ainakaan pitäisi olla este kunnon korvatulppien käyttämiselle...


    • omaan kypärään

      Peltorit,kun tulpat ei vaan todellakaan ole mukavat.
      Nyt ei huminat häiritse ja on paljon mukavampi kuin tulpat ,tosin turvallisuudesta en oikeen sitten tiedä.

      • Arppa69

        Sovititko todellakin Peltorit kypärän sisään? Pitikö leikata suojusmassa/styroksia pois? Ovatko ne kiinteästi siinä? Mulla ei ainakaan mahdu, jos ei leikkaa ihan alaosasta lähtien. Mitenhän kypärän ominaisuuden reagoi kyseiseen modifiointiin?

        Itsekkään en pidä korvatulpista, joten jotain tämäntyyppistä pitäs kehitellä.


      • näääs
        Arppa69 kirjoitti:

        Sovititko todellakin Peltorit kypärän sisään? Pitikö leikata suojusmassa/styroksia pois? Ovatko ne kiinteästi siinä? Mulla ei ainakaan mahdu, jos ei leikkaa ihan alaosasta lähtien. Mitenhän kypärän ominaisuuden reagoi kyseiseen modifiointiin?

        Itsekkään en pidä korvatulpista, joten jotain tämäntyyppistä pitäs kehitellä.

        mäkin asensin kuulosuojaimet kypärään.oikeasta kohdasta vaan pehmusteet ja styroksit pois,siihen sitten suojain jollain liimamassalla kiinni.hiljainen tuli ainakin mun kypärästä


      • elikkä
        Arppa69 kirjoitti:

        Sovititko todellakin Peltorit kypärän sisään? Pitikö leikata suojusmassa/styroksia pois? Ovatko ne kiinteästi siinä? Mulla ei ainakaan mahdu, jos ei leikkaa ihan alaosasta lähtien. Mitenhän kypärän ominaisuuden reagoi kyseiseen modifiointiin?

        Itsekkään en pidä korvatulpista, joten jotain tämäntyyppistä pitäs kehitellä.

        Hommaa ohkaset peltorit tai vastaavat,sitten toholla lämmität niitä muovikuppeja niin ,että saat litistettyä niitä sopivan ohkaseksi.
        Sitten katot kuulokkeille tarkan paikan ja asennon ,irroitat kypärän sisustan ,leikkaat styroksiin kuulokkeiden kokoiset reijät ja teippaat ne sitten jeesus-teipillä kiinni styrokseen.
        Sitten vaaan pehmusteet takas kypärään kera kuulokkeiden ja kokeilemaan onko sopiva. Jos kuulekkeet liian väljät niin niiden väliin esim pala solumuovia ,tai jos liian tiukka niin sitten litistät kuppeja lisää.

        Systeemin turvallisuudesta en niin tiiä ,tosin harvoin niin isoja iskuja tulee sivulta ja jos tulee ,niin niskat taitaa murtua ennen kalloa.
        Enivei tällä kypärällä pystyy ajaan tonninkin päivätaipaleita ilman korvien huminaita.


      • Hiostaako
        elikkä kirjoitti:

        Hommaa ohkaset peltorit tai vastaavat,sitten toholla lämmität niitä muovikuppeja niin ,että saat litistettyä niitä sopivan ohkaseksi.
        Sitten katot kuulokkeille tarkan paikan ja asennon ,irroitat kypärän sisustan ,leikkaat styroksiin kuulokkeiden kokoiset reijät ja teippaat ne sitten jeesus-teipillä kiinni styrokseen.
        Sitten vaaan pehmusteet takas kypärään kera kuulokkeiden ja kokeilemaan onko sopiva. Jos kuulekkeet liian väljät niin niiden väliin esim pala solumuovia ,tai jos liian tiukka niin sitten litistät kuppeja lisää.

        Systeemin turvallisuudesta en niin tiiä ,tosin harvoin niin isoja iskuja tulee sivulta ja jos tulee ,niin niskat taitaa murtua ennen kalloa.
        Enivei tällä kypärällä pystyy ajaan tonninkin päivätaipaleita ilman korvien huminaita.

        Tuommonen viritelmä?


      • kunhan
        Hiostaako kirjoitti:

        Tuommonen viritelmä?

        käyttää kypärämyssyä.


    • Riippuu ajokista

      Koska itselläni on vähän kokemust eri mopoista.. Mutta omalla muoviluodilla on kaamea suhina korvissa joten aloin käyttään tulppia. Viime kesänä kokeilin customia jolla ajeltiin pystyselällä, kypärä ilmavirran yläpuolella ja oli sama kypärä, olipa hiljasta ajelua. Vuan tuo pystymallin mopo ei ole mieleeni vielä, ehkä sit eläkeelle:) Kun en enää kuule...

    • Sonic

      Joo, suojatkaa ihmeessä kuulonne ainakin pidemmillä matkoilla. Itselläni on aina tulpat korvissa jos lähden vähänkään kauemmaksi. Ihan perustulpat on ainakin mulle vielä riittäneet. Voin kokemuksesta sanoa ettei oo hauskaa kun korvat soi/humisee kokoajan 25 db:n voimakkuudella. Tämä tosin ei johdu mopoilusta, mutta silti. Korvat on saatu vaan kerran eikä niitä voi korjata ainakaan alkuperäiseen kuntoon - pitäkää siis huolta kuulostanne.

    • Zir

      Juu oon itse käyttänyt korvatulppia.

      Suhinan määrä riippuu isosti:

      a) kypärän laatu (tiiviys/)
      b) kypärän sopivuus ja säätö (visiiri)
      c) moottoripyörän malli/katteet

      Varsinkin uudemmissa kokonaan- ja 1/2-katetuissa pyörissä pleksi on rakennettu ja sovitettu siten, että se ohjaa suurimman osan ilmasta riittävän paljon ajajan ohi ja yli.

      Vanhemmissa ja varsinkin näissä naku/streetfighter-pyörissä ongelmana on se, että ei ole katteita ja jos pleksi olisikin, sitä ei (yleensä) ole sovitettu erikseen juuri siihen pyörään. Esim. itse sovittelin omaan GS500:ni pikkupleksin; ajomukavuus parani suunnattomasti - kypärämelu 2-kertaistui (ns. perstuntuma-arvio =)), koska nyt pleksi puhaltaa juuri kypärän ympärille pyörteen yli 80km/h nopeuksilla.

      Sovitetut tulpat ovat parhaat; toistaiseksi ainakin itselleni ovat riittäneet Citymarketin vaahtotulpat, jotka toimivat hyvin, kunhan ne asettelee oikein

      Elikäs näin: pyörittele tulppa ihan pieneksi (ilman että tulppa menee "rullalle"), sitten nostaa hiukan korvalehteä niin, että korvakäytävä suoristuu hiukan ja sujauta tulppa niin syvälle kun mukavasti menee.

      Itse sujautan tulpat päähäni heti, kun olen lähdössä pidemmälle reissulle (ja/tai tiedän ajavani kovaa). Taajamissa meteli ei vielä nouse niin kovaksi että antaisi aihetta. Pidemmillä reissuilla oon käyttänyt muutamaa eri tulppaparia, koska kun niitä on vähän litistänyt, niiden palautuminen kestää joskus jonkin aikaa.

      Kypärän styroksien leikkely heikentää kypärän suojausominaisuuksia oleellisesti - joka suuntaan, ei vain siitä suunnasta, mistä on leikelty.

      Sama homma on nykyään autojen ikkunoiden kanssa; ne liimataan kiinni, koska ne ovat rungon kantava osa. Samalla tavalla kypärä on suunniteltu toimimaan kokonaisuutena... lisäksi jos käy huono säkä ja kova tälli tulee siihen peltorin kohdalle, kypärä voi tunkea peltorin kallon läpi.

      Hyviä ajokelejä kaikille ! :)

      -Zir

      • Arppa69

        Kiitoksia hyvistä kommenteista. mielestäni asia on hyvinkin tärkeä. kuulon menetyksen huomaa vasta jälkeenpäin, eikä se KOSKAAN palaudu.

        Hyviä vaimennettuja ajokelejä

        t. Arppa


    • logiikka:::::::::

      Ovatko moottoripyöräilijät itsekkäitä vai tyhmiä?

      Itse käyttävät korvatulppia, mutta sitten kun ihmiset valittavat oikeutetusti kovasta melusta mitä moottoripyörän moottori pitää, niin moottoripyöräilijät tuntuvat lähes aina leimaavan melusta huomauttajia, että "he ovat vain kateellisia".

      Itseäni ärsyttää moottoripyörän melu esim. kerrostalon pihassa, enkä ole yhtään kateellinen, arvostan vain kotirauhaa.

      Moottoripyörästä lähtee kohtuuton meteli yhden ihmisen kulkuneuvoksi ja ihmettelen, että miksi näin saa olla, on täysin epäloogista, että esim. linja-autosta, joka on hyötyajoneuvo, lähtee paljon hiljaisempi ääni kuin jonkun yksittäisen ihmisen moottoripyörästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe