Makkaratakista tullut muotia.
Olihan niitä jo monta vuotta sitten, kuin patja ympärille kääritty.
Voiko se olla Pariisin muotitalon keksintö, vai joko meillä on tuon aatteen pukeutujia?
On toppatakkeja moneen lähtöön, kevyitä, mutta kaikki ei kauniita kantajansa yllä.
(yksi toppatakinkäyttäjä täällä)
Makkaratakki
44
386
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi ja mihin on kadonneet naisten ulsterit ja turkit?
Itselläni on kaksi kaunista villakangas takkia, paksuja ja lämpimiä joista toinen kevyempi syys ja kevät käyttöön sovelias.
Sain perintönä äidiltäni minkkiturkin ja siihen kaksi hattua.
Turkkia olen käyttänyt silloin, taisi olla 1999 talvella ja pari kertaa 2000 luvulla, mutta tuolla se on paperipussiin ja pukupussiin pakattuna vaatekomerossa. Joka talvi vien pakkaseen, tuulettelen ja tarkista ettei ole tuhohyönteiset kaappeihini löytäneet.
Vieläkö uskaltaisin käyttää, tänä talvena näin pari kertaa minkkiturkin käyttäjiä, mutta minkkihattuja, niitäkään ei näy. Ei taitaisi sopia makkaratakki ja minkkihattu samaan aikaan pukineiksi,
karvareuhka, neljäntuulenhattu vai mikähän se on vanhanajan karvalakin nimi nykyään?- Anonyymi
Nyt uusinta muotia on makkaratakki ja pillifarkut.
Onkohan kaikilla niitä.
Vielä harvemmalla taitaa olla niitä trumpetti housuja. Iltapukuhousut plyysistä, silkistä jne. yö housuja satiinista.
Seuraavalle kauppareissulle laitan pillifarkut ja farkkupusakan.
On luvattu lämmintä säätä.
Musta makkaratakki (täälläpäin niitä sanotaan mammamakkaroiksi) roikkuu eteisen naulakossa, laitan päälle kun menen ulos jos on riittävästi pakkasta. Ostin sen pari vuotta sitten sukulaisen hautajaisiin keskellä talvea Suomessa. (Olen aina sininen kylmästä talvihautajaisissa). Hyvä takki se mustamakkara, olen oikein tyytyväinen, joustofarkut, talvikengät ja lämpimät asusteet; ei tarvi värjötellä villakangastakeissa eikä kantaa raskasta turkista päällään.
Minäkin, kuten monet muut, olen vienyt perittyjä turkkeja kierrätykseen jo vuosia sitten. Tuntuu epäeettiseltä pitää jotain turkista päällään, lammas ja ja kani ok, koska eläin on teurastettu ruuaksi, mutta eiköhän ne ketut ja ilvekset olisi itse tarvinneet sen nahkansa paremmin....- Anonyymi
Minä vasta pari vuotta sitten keksin (mustat) talviset toppahousut, ovat sileät, eivät makkaralla. Lämpimät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä vasta pari vuotta sitten keksin (mustat) talviset toppahousut, ovat sileät, eivät makkaralla. Lämpimät.
Farkkuja en ole käyttänyt varmaan pariin, kolmeen vuosikymmeneen. Pehmeät colleget olivat käytännöllisemmät kuin kireät farkut, joiden vetoketjut aina itsekseen aukeilivat.
- Anonyymi
No eikö oikea nimitys ole sleeping bag? Ainakin stadin kaupoissa myydään sillä nimellä naisten pitkiä toppatakkeja. Nuorilla voi olla sitten makkaratakki joka ulottuu vyötärölle.
Makkaratakiksi sanotaan ainakin täällä Ruotsissa pitkää untuvatakkia, ylettää normaalisti polven alapuolelle, pohkeen puoliväliin.
Se on vettä hylkivää kangasta, untuvatoppauksella ja erittäin lämmin ja kevyt. Ei nuorison suosima, vaan etupäässä keski-ikäisten ja iäkkäiden daamien tämän talven suosikki.
https://www.thelocal.se/20250218/swedish-word-of-the-day-mammakorv- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Makkaratakiksi sanotaan ainakin täällä Ruotsissa pitkää untuvatakkia, ylettää normaalisti polven alapuolelle, pohkeen puoliväliin.
Se on vettä hylkivää kangasta, untuvatoppauksella ja erittäin lämmin ja kevyt. Ei nuorison suosima, vaan etupäässä keski-ikäisten ja iäkkäiden daamien tämän talven suosikki.
https://www.thelocal.se/20250218/swedish-word-of-the-day-mammakorvEikö se ollutkaan mammamakkara?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se ollutkaan mammamakkara?
Mammakorv ruotsiksi, minä käänsin sen mammamakkaraksi.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mammakorv ruotsiksi, minä käänsin sen mammamakkaraksi.
Ja sitten heti perään käänsit makkaratakiksi.
Päätä nyt onko se teillä siellä Ruotsissa mammamakkara vai makkaratakki.
Kumpaakin olet hyvin vakuuttavasti ja asiantuntevasti tuonut esille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten heti perään käänsit makkaratakiksi.
Päätä nyt onko se teillä siellä Ruotsissa mammamakkara vai makkaratakki.
Kumpaakin olet hyvin vakuuttavasti ja asiantuntevasti tuonut esille.Lihavallakin on kaksi nimeä. Ennen minua sanottiin laihaksi, sitten kun lihoin, minusta tuli lihava, nyt, jos pukisin jotain epäsopivaa ylleni, sanoisivat )läskiksi(.
Minulle ei siis sovi makkaratakki, alkaa olla vatsan kohdalla jo valmis makkara, mutta painan kuitenkin vieläkin alle 60 kilon.
Olen kutonut aikoinaan monta Norjalaista villapaitaa ja -takkia. Nimi tulee siitä, että mallipiirustukset ja langat olivat norjalaisia.
Toin kesällä itsekutomani kuvioidun villatakin omaan käyttööni. Huomasin, että lapseni oli pitänyt sitä huonosti, pessyt liian lämpimässä edessä, ja saanut sitä kutistumaan., eli vanumaan.
En yleensä pese villavaatteita, koska ei niitä paksuja vaatteita kovin usein pidetä arkivaatteina, siksi niitä vain tuuletetaan usein, ja vanhaan aikaan niitä puhdistettiin varovasti lumella. Isoäitini ohjeilla hoidan niitä, ja tämäkin takki mahtuu päälle, mutta vatsan kohdalla kutistumisen huomaa, tai sitten se on tuo vatsamakkara joka näkyy.
- Anonyymi
Huvittavia nämä jutut. Eikös tärkeintä ole se, että on lämmin takki? Ainakin minulle. "Miehet ei tykkää makkaratakeista", oli vielä typerämpää, mitä olen kuullut. Jos miehillä olisi valta päättää naisten pukeutumisesta, niin muijathan joutuis talvetkin kulkemaan minihameissa, tissit puolipaljaana.
Hei halooo nyt noiden "uutisien" kanssa! Aivan sairastahan toi on.- Anonyymi
Ei kai miesten tarvitsekaan niistä tykätä, riittää ihan hyvin kun itse aiitä tykkää.
Lämminhän se on , omani roikkuu eteisen naulakossa. ,
Makuupussitakki ois ihana kovimmille pakkasille.
- Anonyymi
Pyörätuolissa istuvalle tuollainen takki olisi ihanteellinen.
Pituutta riittää ja istuessa on aina jaloilla lisäsuoja tarpeen. yleensä alaraajoissa on huono verenkierto ja se estää pakkasilla ulkoilua.
Hyvä lisä vaatekaappiin, vaikka ei tänä vuonna olisi tarvettakaan.
Sain joululahjaksi makkara-asun. Hiattoman mustan toppatakin ja mustat makkarahousut joissa vetoketjut ylhäältä alas sivuissa, eli nyt olisi käyttöä jos ulos pääsisin. Housut saisi hyvin jalkoihin.
Minäkin sain untuvatopatun pitkän hameen joulupukin kontista,. Hameessa on vetoketju sivussa alas asti, helppo laittaa päälle. Pulskemmalle ihmiselle se ei kyllä sopisi päälle, mutta jos ei vedä vetoketjua ihan alas saakka niin siinä pystyy kävelemäänkin :)
Näin kaupoilla käydessäni pakkaspäivänä useita samanlaisia makkarahameita vanhemmilla daameilla.
Muuten, niitä makkaratakkeja on hyvä sovittaa ennen kuin menee ostamaan, koska jotkut mallit ovat aika kapeita. Eräs nuorehko nainenj olla on leveät lanteet valitti ettei hän saa niitä kiinni.- Anonyymi
Onko nuo jotain yhden koon hameita
jos ei pulskeimmille sovi? Anonyymi kirjoitti:
Onko nuo jotain yhden koon hameita
jos ei pulskeimmille sovi?Kokoja on mutta malli on todella kapea alas saakka. Vetoketjua ei voi vetää alas saakka jos haluaa pystyä kävelemään. (Kokonumerossa 36) ja toppakangas ei jousta)
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kokoja on mutta malli on todella kapea alas saakka. Vetoketjua ei voi vetää alas saakka jos haluaa pystyä kävelemään. (Kokonumerossa 36) ja toppakangas ei jousta)
Mitä järkeä tuollaisessa tönkköhameessa on? Toppahousut on järkevämpi tapa pitää alaosa lämpösenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä tuollaisessa tönkköhameessa on? Toppahousut on järkevämpi tapa pitää alaosa lämpösenä.
Tuota minäkin mietin. Mikäli menet ulos tuollainen päällä, niin täytyyhän alla
olla jotkut sukkikset tai jotain. Anonyymi kirjoitti:
Tuota minäkin mietin. Mikäli menet ulos tuollainen päällä, niin täytyyhän alla
olla jotkut sukkikset tai jotain.Joo, ei kauheen käytännöllinen. Sain sen joululahjaksi tyttäreltä, sanoi että on hyvä pitää autossa istuessa ja helppo riisua. Sain myös teddyvuoratut ulkohousut, joissa on vettähylkivä kangas ja refleksikuvioita.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Joo, ei kauheen käytännöllinen. Sain sen joululahjaksi tyttäreltä, sanoi että on hyvä pitää autossa istuessa ja helppo riisua. Sain myös teddyvuoratut ulkohousut, joissa on vettähylkivä kangas ja refleksikuvioita.
Siis teddyvuoratut housut? Mahtaa ne olla kankeat kävellä ja hiki noruu putkin persvakoa. Mitä ne refleksikuviot mahtaa olla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis teddyvuoratut housut? Mahtaa ne olla kankeat kävellä ja hiki noruu putkin persvakoa. Mitä ne refleksikuviot mahtaa olla?
Varmaan nuo refleksikuviot noteeraa jotenkin pienen pierun.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Joo, ei kauheen käytännöllinen. Sain sen joululahjaksi tyttäreltä, sanoi että on hyvä pitää autossa istuessa ja helppo riisua. Sain myös teddyvuoratut ulkohousut, joissa on vettähylkivä kangas ja refleksikuvioita.
minulla on autossa persiin alla lampaan talja. Ja onhan autoissa sisälämmitys vai miten surkealla rämällä ajelet? Eihän tuollasessa kapeassa putkessa voi jalkoja käyttää turvallisesti polkimilla.
Anonyymi kirjoitti:
minulla on autossa persiin alla lampaan talja. Ja onhan autoissa sisälämmitys vai miten surkealla rämällä ajelet? Eihän tuollasessa kapeassa putkessa voi jalkoja käyttää turvallisesti polkimilla.
Lämmitys toimii hyvin autossa ja minulla on lämpöistuin allani. Enhän minä juuri koskaan edes aja, vaan mies istuu ratissa. En laittaisi sitä hametta päälleni jos lähtisin ajamaan. Ja eikö se nyt tullut ilmi, että olen saanut hameen LAHJAKSI TYTTÄRELTÄNI ja siteeraan vain sitä mitä hän sanoi.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kankeat, pehmeät ja lutuset ovat ja sopivan lämpimät pakkasella. Reflexeillä tarkoitin tietenkin heijastavia kuvioita.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei ole kankeat, pehmeät ja lutuset ovat ja sopivan lämpimät pakkasella. Reflexeillä tarkoitin tietenkin heijastavia kuvioita.
Olisiko tuo hame keskustelu selvittänyt sen lämpimyyden ja kankeuden.
Ellei ole tärkeämpää aihetta kuin yksi hame ja housut, tehkää laatututkimus keskenänne omissa kanavissanne.
Tämä ei ole kahvikeskustelua, eikä hakkailua.
Tein aloituksen makkarahousuista, en tiennyt, että täällä niistäkin syntyy suukopua ja piikittelyä. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Lämmitys toimii hyvin autossa ja minulla on lämpöistuin allani. Enhän minä juuri koskaan edes aja, vaan mies istuu ratissa. En laittaisi sitä hametta päälleni jos lähtisin ajamaan. Ja eikö se nyt tullut ilmi, että olen saanut hameen LAHJAKSI TYTTÄRELTÄNI ja siteeraan vain sitä mitä hän sanoi.
On se outoa ettei tyttäresi tiedä millainen auto sinulla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se outoa ettei tyttäresi tiedä millainen auto sinulla on.
Minulla on autossa istuinlämmitys, mutta kyllä joku pehmeä alusta ajurin istuimella tuntuu pyllyn alla ihan mukavalta. Varsinkin kun ajaa aina pitkiä matkoja kuten minä. Kesäkotiin on matkaa satoja kilometrejä ja käyn siellä toki talvellakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko tuo hame keskustelu selvittänyt sen lämpimyyden ja kankeuden.
Ellei ole tärkeämpää aihetta kuin yksi hame ja housut, tehkää laatututkimus keskenänne omissa kanavissanne.
Tämä ei ole kahvikeskustelua, eikä hakkailua.
Tein aloituksen makkarahousuista, en tiennyt, että täällä niistäkin syntyy suukopua ja piikittelyä.Missä se aloituksesi makkarahousuista on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on autossa istuinlämmitys, mutta kyllä joku pehmeä alusta ajurin istuimella tuntuu pyllyn alla ihan mukavalta. Varsinkin kun ajaa aina pitkiä matkoja kuten minä. Kesäkotiin on matkaa satoja kilometrejä ja käyn siellä toki talvellakin.
Pyllyn alla on hyvä pitää pehmustetta, mutta tuollainen vetoketjulla suljettava putki on ahdistava. Ihan outo lahja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyllyn alla on hyvä pitää pehmustetta, mutta tuollainen vetoketjulla suljettava putki on ahdistava. Ihan outo lahja.
Tytär oli kai ostanut sen itselleen, mutta huomasi, ettei sen leveän pyllynsä ympäri mahdu kiinni. Ajatteli sitten että annetaanpa mutsille joululahjaksi.
Suosin kotimaisia Joutsen- merkin untuvatakkeja, pitkäikäisiä ihanan lämpimiä, löytyy viistotikattuinakin, ei tule makkaravaikutelmaa. Untuvat on eettisesti hankittuja, ei eläviltä eikä pakkosyötetyiltä linnuilta.Kotipesukin onnistuu, saa kuohkeaksi kuivausrummussa.
Olen ommellut lämpöhameita matkahuovista kietaisutyyliin, on myös pari kesäiltoihin sopivaa kirjoneuleista lyhyttä ” pyllytintä”. voi farkkujen päälle vetäistä kalliolla nuotiolla tai grillipaikalla istuskellessa. Tikattua pitkää toppahametta katselin urheiluliikkeen alesta, mukaan lähti kuitenkin uimapuku. Lasketteluhousut on valintani pakkasiin ja viimoihin, kesälläkin joskus tarpeen purjehtiessa.
Turkistarhaus on hirvittävää eläinten kidutusta, mutta hyväksyn lammasnahkat, hyvä vaan että tuotantoeläimistä käytetään kaikki osat hyödyksi. Uskollinen lämmittäjäni on vaaleanruskea hupullinen pohjepituinen kelsiturkki, karva sisäpuolella.- Anonyymi
Tuo pyllytin on kiva idea.
Pari vuotta sitten vanhasta paksusta pusakasta ompelin sellaisen ja se on kotonakin kiva ohuiden legginssien kanssa,
Vanhan nahkatakin ompelin käsilaukuiksi.
- Anonyymi
Kissojennahoista saa hyviä kintaita.
Ja koirannahoista myös.- Anonyymi
Isäukolla oli kissannahkoja reumaisen selän lämmittäjänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isäukolla oli kissannahkoja reumaisen selän lämmittäjänä.
Pappani ampui aina vanhat koiransa ja teki nahkoista rukkasia.
Minä inhosin nittä rukkasia, heti itku tuli kun pappa tuli käymään.
Muistin sen Sessen, omia koiriani en ikinä olis rukkasnahkaksi luovuttanut. Koiraa rakastaa kuin lasta.
- Anonyymi
Mantaa kyllä makkarankuori asu pukee.
"Mahtava peräsin ja valtavat purjeet ...."- Anonyymi
Oletko nähnyt korjatun Mantan se on kai jo tuotu paikoilleen.
En kyllä muista millaiset muodot, mutta kaunis Manta on, ilman asusteitakin. Vappuna valkolakki. Jep.
Anoppini piti reumaisen selkänsä alla lampaan taljaa.
Nyt niitä myydään tavarataloissa, mutta täällä en ole nähnyt.
Ostaisin heti pyllyn alustaksi ja makuualastaksi sohvalle, päiväunet lampaantaljalla.
Ruskea lammasturkkini on muodistettu, kapea vyötärö, käynyt jo hiukan ahtaaksi, jos on alla paljon puseroita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko nähnyt korjatun Mantan se on kai jo tuotu paikoilleen.
En kyllä muista millaiset muodot, mutta kaunis Manta on, ilman asusteitakin. Vappuna valkolakki. Jep.
Anoppini piti reumaisen selkänsä alla lampaan taljaa.
Nyt niitä myydään tavarataloissa, mutta täällä en ole nähnyt.
Ostaisin heti pyllyn alustaksi ja makuualastaksi sohvalle, päiväunet lampaantaljalla.
Ruskea lammasturkkini on muodistettu, kapea vyötärö, käynyt jo hiukan ahtaaksi, jos on alla paljon puseroita.Ei turkin alle tarvii kuin yhden puseron.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei turkin alle tarvii kuin yhden puseron.
Kuka tarvii, kuka ei, siitä on turha köyttä vetää.
Eihän täällä ole tarve opettaa muita pukeutumaan, iäkäs tietää jo oman kokemuksensa kautta mitä vaatteita mitenkin käyttää.
Minä puen aina aluspaidan, kauluspaidan ja sen päälle jonkin avokaulaisen paidan, säästä riippuen ja myös siitä, mihin tilaisuuteen olen menossa turkkeineni.
- Anonyymi
Ei ole ollut tarvetta tuollaiseen takkiin. Kevyttoppiksella on tätä talvea kuljettu. :)
- Anonyymi
Kyllä met täällä Lapissa oomma toppista tarvinneet, ihan muutaman kerran, mutta esillä on kaiken varalta.
Jos vaikka takatalvi. kun nyt on mittarissa + asteita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011600- 2101477
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59990Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31969Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K53770Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49745Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36695The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5692Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54692En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40686