Kärsitkö unettomuudesta?

Anonyymi-ap

Montako tuntia nukut yöllä keskimäärin? Käytätkö unilääkkeitä tms.? Itseäni on alkanut vaivaamaan heräämiset aamuyöstä muutaman tunnin unien jälkeen.

61

507

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kivalta kuulosta,olisko jokin masennus tulossa . Mutta joskus voi saada noita kausia ihan vaan muutenkin ettei saa nukutuksi. Minulla oli vaikea nukahtaa iltaisin ja sain sellaisen tabletin mikä auttaa juuri siihen nukahtamiseen ei siis nukkumisen laatuun. Sen kanssa pääsin taas tahtiin nukkumisen kanssa.
      On ajateltava aina kun tulee uni häiriöitä että mikähän olisi syy siihen , niin jos löytää syyn niin on helpompi käsitellä asiaa.

• Anonyymi

Kyllä joka kuukausi viikon ennen täysikuuta, en kuitenkaan sillä stressaa kun tiedän mistä johtuu ja näillä olen mennyt koko elämäni niin kauan kuin muistan. Aikoinaan työssä ollessani olisin työterveydestä saanut nukahtamislääkkeisiin reseptin mutta en ottanut kun en muutenkaan ole koskaan niitä pillereitä tarvinnut, saati ihan unilääkkeitäkään.
      Herään myös joka yö vessaan ainakin kerran aamuyöllä, mutta sekään ei ole elämääni haitannut. Aiemmin saatoin vessaan herätä useamminkin, mutta vähentämällä iltajuomista ja tyytymällä vain yhteen mukilliseen kahvia päivässä ja sekin ennen klo 12 väheni myös ne yölliset vessakäynnit.

• Anonyymi

Lisään vielä että en koskaan nuku aamulla pitempään kuin 7.30 koska sitten siirtyy yöunien saanti myöhäisempään. Ainoastaan sairaana nukun aamulla myöhempään. Yleensä nukahdan illalla klo 23- 24, mutta ennen täysikuuta saatan valvoa jopa aamuviiteen ennen nukahtamista. Pysyn kuitenkin sängyssä ja luen unta ootellessa.

Anonyymi
        2025-02-26 10:37:31

• Anonyymi

En ymmärrä miten niin moni kirjoittaa kuten jotenkin ylpeänä ettei tarvinnut lääkkeitä..Nukahtamis lääkkeet ovat todella mietoja , ja itse en alkaisi valvomaan turhaan jos on mahdollisuus palauttaa uni rytmi ennalleen . Sama jos on jotain särkyjä niin ei muka oteta lääkettä , mistä sellainen ajatus oikein tullut että se on jotenkin niinkuin väärin että syö lääkkeitä, samalla kun ostellaan ns luonnokaupasta kaikenmaailman vitamiineja joita ei edes tarvitse, luulossa että kun on luonnon tuhoten niin on vaaraton. Niin ei ole, luonnontuotteista on myös sivuvaikutuksia .

• Nukun noin 7.5 tuntia yössä. Tosin saatan herätä pari kertaa wc-reissuille mutta saan unen päästä normisti uudelleen kiinni. Unilääkkeitä en ole käyttänyt/tarvinnut koskaan.

Miten päivisin väsyttääkö? Varmaan oletkin jo tutustunut unihygienisan ja unettomuuden omahoitoon, ohjeita löytyy netistä. Jos ei niistä apua kipaise juttelemassa asiasta lääkärin pakeilla. Jos vaikka saisit duljettua elimelluset syyt esimerkiksi uniapnean pois.

• Anonyymi

Monella näyttää olevan vaivana että on käytävä yöllä vessassa. Aika tavallinen vaiva. Itse en ainakaan vielä ole joutunut tähän tilanteeseen . Minulla olisi varmasti vaikeuksia nukahtaa vessassa käynnin jälkeen.
        Olisko munuaisten alitoiminta syynä yöjuoksuihin .

• Anonyymi kirjoitti:

Monella näyttää olevan vaivana että on käytävä yöllä vessassa. Aika tavallinen vaiva. Itse en ainakaan vielä ole joutunut tähän tilanteeseen . Minulla olisi varmasti vaikeuksia nukahtaa vessassa käynnin jälkeen.

Ehkä ikäänkuuluva asia myös. Miehillä eturauhanen ja naisilla muutokset alakerran lihaksissa , ehkä.

• Jostain ihmeen syystä uniapneakin aiheuttaa tuhentynyttä virtsaamistarvetta öisin. Hengityskatkokset häiritsevät normaalia virtsanerityksen yöllistä säätelyä ja virtsaneritys lisääntyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle terveydenhoitaja väitti että vessassajuoksut johtuu kuivuudesta. En kuitenkaan nykyistä enempää pysty juomaan ilman että se ei lisäisi vessakäyntejä niin päivällä kuin yölläkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulle terveydenhoitaja väitti että vessassajuoksut johtuu kuivuudesta. En kuitenkaan nykyistä enempää pysty juomaan ilman että se ei lisäisi vessakäyntejä niin päivällä kuin yölläkin.

Oho? Jos on kuiva eikö paremmikki pissaa tule vähemmän?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Oho? Jos on kuiva eikö paremmikki pissaa tule vähemmän?

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä + aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi
        2025-02-27 11:39:18

• Anonyymi kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi

Kyllä. Ja ruokajuomien ja joidenkin ruokien mukana tulee nestettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi

Kyllä vettä tarttee juoda enemmän, noin 1,5 - 2 litraa / päivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pysty ja on muutakin tekemistä kuin juosta vessassa sitten puolen tunnin välein. Kaupassakaan en voisi sitten käydä kun siellä ei ole vessaa ja kotimatkalla olisi jo housussa.

Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nesteeksi lasketaan muutkin kui vesi.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Juuu tietty. Mutta vesi on paree kuin esim. sokerinen mehu.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuu tietty. Mutta vesi on paree kuin esim. sokerinen mehu.

Juu onon.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Mä en juo muuta kuin vettä, kahvia ja teetä. Kuumaa mehua jos/kun flunssa ja sitäkään ei nyt ole ollut yli vuoteen .

• Anonyymi kirjoitti:

Mä en juo muuta kuin vettä, kahvia ja teetä. Kuumaa mehua jos/kun flunssa ja sitäkään ei nyt ole ollut yli vuoteen .

Entä näitä:
        Nesteisiin lasketaan:

ruokajuomat, myös alkoholit

mehukeitot ja vanukkaat

kahvi ja tee

virvoitusjuomat

viili, jogurtti ja jäätelö

puuron ja vellin neste

keittojen neste

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Entä näitä:
        Nesteisiin lasketaan:

ruokajuomat, myös alkoholit

mehukeitot ja vanukkaat

kahvi ja tee

virvoitusjuomat

viili, jogurtti ja jäätelö

puuron ja vellin neste

keittojen neste

Ruokajuoma vesi, puurossa vesi, keitoissa vesi, jäätelöä satunnaisesti, kahvi 3dl ja tee 3dl/päivä ja muita tuosta listaltasi ei ollenkaan. Valmiin puuron sekaan pakkasesta n. 1,5 dl yhteensä puolukkaa ja aroniaa, joten niiden mehu .

Anonyymi
        2025-03-02 10:27:42

• Anonyymi kirjoitti:

Ruokajuoma vesi, puurossa vesi, keitoissa vesi, jäätelöä satunnaisesti, kahvi 3dl ja tee 3dl/päivä ja muita tuosta listaltasi ei ollenkaan. Valmiin puuron sekaan pakkasesta n. 1,5 dl yhteensä puolukkaa ja aroniaa, joten niiden mehu .

Anonyymi

No jos juot vettä vielä litran vuorokaudessax eikö tuosta tule melko hyvin nesteitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi

" ... puurossa vesi, ... " ! Ei laskettane nesteeksi puuroja, kuten ei mitään muutakaan, mikä imee nesteen, keittyy ja / tai paistuu, puuroutuu ja sakeutuu.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

No jos juot vettä vielä litran vuorokaudessax eikö tuosta tule melko hyvin nesteitä?

Vajaan litran juon vettä, taitaa tuo mun pullo olla max 7,5 dl

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" ... puurossa vesi, ... " ! Ei laskettane nesteeksi puuroja, kuten ei mitään muutakaan, mikä imee nesteen, keittyy ja / tai paistuu, puuroutuu ja sakeutuu.

Kommetoinkin tuolla puuron vedellä aiempaan missä puuro ja velli oli lueteltu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittikohanlimakalvojen kuivuutta sillä silloin tuntee hädä toisella tavalla kun että likamkalvot ovat hoidon alla vaikka Vagifem auttaa usein arkoihin paikkoihin alapäässä

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo luettelo oli terveyskylän ohjeistuksesta. Siellä se kyllä laskettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän eräät tahot sanovat , mutta itse en ole koskaan juonut vettä vaan siksi että sitä kuulemma pitäisi juoda.
        Meillä on kaikilla refleksit jotka ilmoittavat että on jano, silloin ainakin minä juon, mutta ei tulisi mieleenkään juoda siksi että joku on päättänyt että niin on oltava. Janon tunne antaa signaalit milloin tarvitsee juoda, ihan kuten nälän tunnekin ilmoittaa että on syötävä .
        Mutta kukin tekee miten itse haluaa ei siinä sen kummempaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ihan niin monesta ruuasta saa nestettää myös , ja jos juo vaan vettä lasi kaupalla niin voi mennä elektrolyytit epätasapainooon .

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin monesta ruuasta saa nestettää myös , ja jos juo vaan vettä lasi kaupalla niin voi mennä elektrolyytit epätasapainooon .

Kyllä. Liiallinen vedenjuonti voi olla vaarallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä muuten lasketaan puuronkin vesi nesteeksi. Muutenhan voisi syödä esim kaurahiutaleet kuivina . Kaurahiutaleet paisuu kun imevät vettä, ja sitten kun syödään se puuro niin me saamme siitäkin nestettä kun syödään niitä paisuneita kaurahiutaleita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän eräät tahot sanovat , mutta itse en ole koskaan juonut vettä vaan siksi että sitä kuulemma pitäisi juoda.
        Meillä on kaikilla refleksit jotka ilmoittavat että on jano, silloin ainakin minä juon, mutta ei tulisi mieleenkään juoda siksi että joku on päättänyt että niin on oltava. Janon tunne antaa signaalit milloin tarvitsee juoda, ihan kuten nälän tunnekin ilmoittaa että on syötävä .
        Mutta kukin tekee miten itse haluaa ei siinä sen kummempaa.

Jano on merkki siitä, että aivot kuivuvat jo, eli olet myöhässä juomisen suhteen. Nälkäilmoitus on vähän sama juttu, syödä pitäisi säännöllisin väliajoin tasaisen verensokerin takaamiseksi.

• Anonyymi

Kaipa se unen laatu vanhemmiten heikkenee kaikilla.

Tosin puolisoni 69 v. nukahtaa heti kun päänsä tyynyyn laittaa ja nukkuu sikeästi aamu 7:ään. Hän tekee fyysistä työtä ja liikkuu työnsä lisaksi parikolme kertaa viikossa ihan kunnolla; kaipa tuo takaa hyvät yöunet.

Itse kyllä ulkoilen paljonkin mutta aamuyön heräilyä on tullut minullekin.

• Anonyymi

Sepäs se, kun päivät vain lekottelee, ei tee mitään fyysisesti rasittavaa , niin unta riittää 6-8 tuntia max. Fyysinen vamma esteenä on, ni mitäpä steppaat. Ei rasitu , ei nukuta.
      Mieluummin valvon iltayöstä kuin herään marras-helmikuussa pimeällä aamulla ennen valoa.
      Se tarkoittaa , että nukahdan yöllä kahden jälkeen ja nukun siitä etiäpäin 7,5 tuntia.

• Anonyymi

Monilla naisilla, jotka vaihdevuosissa eivät jostain syystä voi/halua käyttää estrogeeni-hormonikorvaushoitoa, alapään limakalvot kuivuu (myös virtsateissä) ja se aiheuttaa vessassa ravaamista yöllä. Miehillä taas eturauhasen liikakasvu juoksuttaa vessassa.
      Unen tarve vähenee ikääntyessä, mutta myös vaihdevuodet huonontaa unta; ei nukahda tai heräilee aamuyöstä. Toki tähän ongelmaan myös estrogeeni-lisä auttaa tai sitten ne nukahtamislääkkeet.

• Anonyymi

Esim vagifem hormooni on paikallista eikä mene muualla kehoon , ja auttaa limakalvoja vahvistumaan. Moni kuulee että saa syövän jos kuoleekin sanan hormooni . Ne hormooneit on valmistettu saman laisiksi kun ihmisen omat hormoonit jotka ovat vaihedevuosien kanssa vähentyneet .Silloin kun ei oteta selvää asioista niin voi olla ett vaihdevuosien jälkeen menee todella kuivaksi ja se vaikuttaa taas negatiivisesti moneen asiaan.
        Yksi jonka tunnen oli alkanut hormooni vaihdevuosissa ja käytti niitä loppuun asti siis 99 vuotiaaksi , nukkui yönsä eikä saanut koskaan mitään virtsateiden tulehduksia .
        Vanhusten hoito laitoksissakin. Annetaan paikallinen hormooni pari kertaa viikossa ja se on ehkäissyt ne ainaiset virtsateiden tulehdukset .

• Anonyymi

Ilmeisesti minulla sitten unentarve vähentynyt kun nukun lyhyesti. Kai sitten syvää unta ja se riittää koska en väsynyt ole. Aamuisin on mukava nousta ja koko päivän olen pirteänä. No ruoan jälkeen päivällä saatan muutaman minuutin torkahtaa sohvalla mutta sitten taas reippaasti ulos kävelemään tai jotain sisähommaa. En tarvitse mitään säännöllisiä yöunia. Palaan asiaa murehtimaan ja kenties muuttamaan jos koen väsymystä tai muuta ongelmaa unen puutteesta.

• Anonyymi

Kärsin, aina silloin tällöin. Olen just nukahtamassa ja havahdun kun kuulen vieressä makaavan vaimon sanat: Nukutko jo, mulle ei uni tuu. Prkl, niin tuttu juttu, että kun unen alkuvaiheessa herää, niin sitten sitä unta saa odottaa.

• 😁 voisko vaimolle ystävällisesti huomauttaa asiasta. Ei hän varmaan ilkeyttään....

• Olen "kärsinyt" jo alta kouluiästä saakka unettomuudesta. Lapsena sain Barbilettaa, sitten vanhemmilta ja työkavereilta mm. Mogaronia ym. Nyt yli 30 v Imovanea..
      Minulla ongelma johtuu kahdesta asiasta. Unirytmini olisi talviaikaan 19-04. Ei niin voi nykyään nukkua. Toiseksi mietin kaikkia,myös hyviä asioita heti sänkyyn menossa.

Olen syönyt monia kokeiluja, joka ovat nukuttavia masennuslääkkeitä. Jostain on tullut aivan muutamassa tuli todella vahva itsemurha mieli jo kahdessa yössä.
      Melatonilla näen hieman pahoja unia, niitä olen käyttäny lisäapuna.
      Imovane on ainoa vaki lääke, nään sillä erinomaisen hyviä unia. Se vaan ei nukuta kuin 2 tuntia, usein otan toisen puolikkaan yöllä.

Mutta nyt tapahtui ihmeitä.
      Minulla on oikein hyvä 100 leveä sänky, jossa on ihana nukkua. MUUTIN sen toiseen huoneeseen noin 9 m etelään. Oli hyvin outoa kun nyt menen sänkyyn vasen jalka edellä. Pelkäsin yöheräämisiä jos vaikka kompuroin ja putoan. Ole kunnolla yli 75v.

Mutta tässä uudessa paikassa olen nukkunut heräämättä useampia öitä. Kerran olen herännyt, silloin sain aivan liikaa illalla.

Tässä tuli leikillisesti mieleen , nukkuisiko vielä paremmin jos olisi yläsänky katonrajassa.
      VAI olisiko vanha "vesisuonien" tarinassa jotain perää.

• Imovanesta puhutaan. Mutta kokemuksesta voin sanoa, äitini söi kauan, kai yli 40 v ja sai kuolinpesiä ostavalta huutokaupan pitäjältä lisää imovanea. Söi varmaan 2x7,5 lähes joka yö, puolikkaina, nukkui vain 1-2 tuntia kerrallaan, Eli täysin terveen elämän , tiesi viikkoa ennen kuolemaansa kuolemansa, haki kaikki rahat kotiin, 87v.
        Samoin naapurin mies, aloitti Imovanen 53v, nyt on jotain +-90 v. Oli vaimonsa omaishoitaja 88 vuotiaaseen, nyt juuri molemmat hoitokodissa

• Anonyymi

Vuosia takaperin käytin nukahtamislääkkeitä, lääkäri sai uskomaan että pärjäät ilmankin.
      Nukun parin tunnin pätkissä tarvittavan määrän vuorokaudessa, poikkeuksia suuntaansa, vuorokausi rytmi heittelee.
      Tuli mieleen kaveri joka valitti lääkärille ettei nuku kuin pari tuntia vuorokaudessa, lääkäri jos se ei pahemmin haittaa elämääsi ei hänellä ole mitään ihme konstia tilanteesi korjaamiseen.

• No haittasiko? Menikö sen asian takia lääkärille?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

No haittasiko? Menikö sen asian takia lääkärille?

No joo kävi sen takia lääkärissä, ihan pirteältä vaikutti eikä tainu vaikuttaa työelämään, mitä lie saanu yöt kulumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No joo kävi sen takia lääkärissä, ihan pirteältä vaikutti eikä tainu vaikuttaa työelämään, mitä lie saanu yöt kulumaan.

Pikkasen vaikea uskoa että joku pärjäisi parin tunnin yöunilla ainakaan pidempään. Uni ja unen vaiheet on aivoterveydelle tärkeitä ja liian vähäinen uni riski.

• Anonyymi kirjoitti:

Pikkasen vaikea uskoa että joku pärjäisi parin tunnin yöunilla ainakaan pidempään. Uni ja unen vaiheet on aivoterveydelle tärkeitä ja liian vähäinen uni riski.

Siis tuo kommentti minun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikoinaan työssäollessa kolme yötä vielä meni parin tunnin unilla, mutta sitten alkoi jo vaikuttamaan. Onneksi ei mitään mokia kuitenkaan sattunut ja työkaverit tiesi tilanteeni joten pystyivät vähän pitämään silmällä.

• Anonyymi

Noin viisi, kuusi tuntia

• Viitisen kuusi tuntia

• Kahden kolmen tunnin jälkeen käytävä veskissä, vaikka uni tulee pätkissä ei tuo ole pahemmin haitannu. Unen saamisessa vähän vaikeuksia, edes menny puoliso sai unen päästä kiinni hetkessä sanoi vain 'nyt alan nukkua .

• Juu. Toiset ihmiset ovat unessa heti kun pään tyynyyn kallistaa. Itsekin herään pari kertaa yössä ja lähinnä wc-reissuille mutta unensaannissa ei ole ongelmia. Pää-asia lienee että unta tulee riittävästi vuorokauden mittaan vaikka sitten pätkissä.

Joillain on uniapnea.

• Siili25 kirjoitti:

Juu. Toiset ihmiset ovat unessa heti kun pään tyynyyn kallistaa. Itsekin herään pari kertaa yössä ja lähinnä wc-reissuille mutta unensaannissa ei ole ongelmia. Pää-asia lienee että unta tulee riittävästi vuorokauden mittaan vaikka sitten pätkissä.

Joillain on uniapnea.

Ultrakuvattiin vatsanalue siinä yhteydessä tuli maininta virtsarakko supistunut.

• Pertikki kirjoitti:

Ultrakuvattiin vatsanalue siinä yhteydessä tuli maininta virtsarakko supistunut.

Tarkoittiko se että virtsarakko oli tyhjä?

• Siili25 kirjoitti:

Tarkoittiko se että virtsarakko oli tyhjä?

Tarkoitti virtsarakko on pienentynyt normaalista eli joutuu käymään vessassa useammin.

• Pertikki kirjoitti:

Tarkoitti virtsarakko on pienentynyt normaalista eli joutuu käymään vessassa useammin.

Mikä sen on aiheuttanut?Oliko siihen pienentymiseen joku syy?

• Siili25 kirjoitti:

Mikä sen on aiheuttanut?Oliko siihen pienentymiseen joku syy?

Suurentunut maksa, viisi- kuusivuotta sitten psoriasis vaivaan alkoi lääkitys, lääkitys vaihdettu pitkin matkaa, välillä pidetty taukoja lääkityksessä kun maksa arvot kohonneet liiaksi. Eli turvonnu maksa vaikuttaa virtsarakon kokoon.

• Pertikki kirjoitti:

Suurentunut maksa, viisi- kuusivuotta sitten psoriasis vaivaan alkoi lääkitys, lääkitys vaihdettu pitkin matkaa, välillä pidetty taukoja lääkityksessä kun maksa arvot kohonneet liiaksi. Eli turvonnu maksa vaikuttaa virtsarakon kokoon.

Ok. Se on välillä taiteilemista lääkitysten ja maksa-arvojen kanssa. Monista lääkityksistä maksa ei tykkää. Mutta hyvä että seuranta. Voi tarvittaessa muuttaa lääkitystä. Tai tauottaa.

• Anonyymi

Brain working hard ei auta

• Anonyymi

Mikään ei mene jakeluun ei kiinnosta.

• Anonyymi

Silloin pitää tarkastella omia elämäntapavalintojaan; ravintoa, liikkumista, nukkumista ...

• Anonyymi

Mies, ikä kohta 63 ja olen osittain varhennetulla eläkkeellä ja pois jo työelämästä. Tein pitkän uran vuorotöissä ja unet olivat työstä johtuen 'vaihtelevia'. Nyt vuoden verran pois työelämästä ja nukun 6.5-8 tunnin unia.

Olen illantorkku, joten nukahdan 9 maissa saman tien kun menen vuoteeseen. Herään n 4 tunnin unien jälkeen ja usein menee parikin tuntia hereillä. Sitten nukun taas tosi hyvin 3-4 tuntia ja herään 6 jälkeen pirteänä. Tätä on jatkunut vuosikausia, mutta siihen on tavallaan tottunut.

Joskus jos yöllä ei uni tule kolmen valvotun tunnin jälkeen otan puolikkaan Somnor nukahtamislääkkeen ja se auttaa. Ehkä kerran kuussa turvaudun tähän.

Kerran oli aikainen lento ja yövyimme lentokenttä hotellissa. En vaan saanut unta ja taisin just nukahtaa ennen kellonsoittoa. Tuon jälkeen on aina ollut back-uppina nukahtamislääke mukana.

• Anonyymi

Mitä rankempi päivä, sitä helpompi on nukahtaa ja nukkua. Metsätöiden ja halonhakkuun jälkeen simahdan ihan noin vaan. Minun mies, aivotyöläinen kylläkin, nukahtaa myös tostavaan. Joskus luetaan kirjaa molemmat, siinä puolisen tuntia riittää ja poks. Aamulla käydään molemmat pissalla jossain vaiheessa. Ja nukutaan taas. Joskus viikonloppuna vedetään lisäpätkissä yhteentoista. Olen 65 ja mies 67.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      90
      3436
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      346
      3017
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      192
      1608
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1434
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1312
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1061
    7. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1027
    8. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1020
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      980
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      944
    Aihe