Dementoituminen vaivaa meitä kaikkia yli kasi-kymppisiä pikkuhiljaa
toiminnot vähenee ja voimat hiipuu,
havintokyky heikkenee, tavarat on hukassa, vaikka vieressä olisi, huh,
eilen kun lähdin autolla hallista
oli toisella ovella vanhus menossa sisään,
tervehdin ja kohteliaasti omalla automaattisella kauko-ohjauksella vasin hänelle oven,
mutta, pappa ei tajunnu että ovi oli jo auki,
hän koitti omalla avaimellaan edeleen avata ovea vaikka ovi oli jo auki, oijoi
en voinu siihen jäädä liikenteen tukoksi,
auton peilistä vielä katsoin taakse
vaikka ovi oli auki niin pappa edeleen siellä koitti omalla avaimellaan avata ovia,
jäi suuri huoli , se pappa on vieläki mielessäni,
kuinka hän mahtaa pärjätä taloyhtiössämme, en tuntenu häntä entuudestaan,
meillä on suuri taloyhtiö satoja asutoja,
vain läheisimmät naapurit tunne,
-- tulin asioilta kotiin, kaikki taas näytti ympäristössäni normaalilta, parkkihalli oli hiljainen
ei suurempaa likennettä jotkut autot tuli ja toiset lähti asioileen,
mutta
me vanhukset kuinka me tulemme pärjäämään,
suurin osa vanhuksista asuu itseelisesti toimitta omatoimisesti asioitaan ,
kun nytkin näyttää siltä
me asumme yksin, eikä meitä kukaan käy katsomassa,
lähisukulaiset vain soittaa kuulumisia, olemmeko vielä hengissä,
oma toive olisi
turvallinen vanhuksille suunitelty yhteisöllinen asumismuoto, jossa olisi vanhuksista seuraa toisillen
jokaisella vanhuksella pitäisi olla turvallinen oma yksiö jossa tarvittaessa vanhus koki kodin omaista turvallista asumista yksin,
kaikista vanhuksista ammattilaiset hoitajat huolestis
ettei kukaan jää hoitamatta , kaikista huolehdittaisiin
kukanenki vanhus voisi v o i mi n e n s a mukaan osallistua yhteisiin seurustelutioissa tapahtuviin harrastuksiin ,
myös jokainen vanhus kuntonsa mukaan voisi käydä yhteisessä ruokaitussa syömässä, samalla näkisi naapuri asukaita,
yhteinen sanua ja uimahalli voisi olla myös vanhainkodissa ,
unelmana olisi, kaikkien vanhusten eläke pitäisi riittää tämmöseen asumiseen,
tarkotuksena EI olisi ollenkaan laitoksen johtajan rikastuminen,
vaan tämmönen laitos olis yleishyödyllinen kaikille vanhuksille tarkotettu loppu elämän asumis muoto.
olishan se unelma jos tommosen vanhainkodin joku rakentaisi vanhuksille.
Se on unelma,
ilmeisesti jää myös unelmaksi,
jospa kuitenkin joskus tulevaisuudessa
suomenki vanhukset saisi turvallisen loppuelämän.
Dementtia !
48
421
Vastaukset
- Anonyymi
Vaivaako teitä muita nk. nolot muistot? Vuosikymmenien takaa nousee pieniäkin tilanteita joita katuu tai jotka muuten nolottaa? Nämä sitten pyörivät päivittäin mielessä.
Kun samoin muistais onnellisiakin hetkiä, jos niitä on ollut...- Anonyymi
EI vaivaa mikää menneisyydessä,
luoja tietää kaiken , paremmin kuin minä itse
siis tietää minustaki kaiken,
aina olen tehny parhaani ja parempaan en ole pystyny,
mua on ohjannu 10 käskyä selityksineen,
vaikka tietenkään ei ole täydellistä ihmistä olemassakaan,
mutta PYRKINY kuitenki kaikeen oikeaan ja hyvään elämässäni,
koska kukaan ihminen ei ole synnitön eikä täydellinen,
ja sen kyllä luoja tietää paremmin kuin ihminen ikinä,
kuljen elämäni tien loppuun asti luojaan turvaten. - Anonyymi
Ihminen joka muistaa realistisesti asioita on rehellinen , joten tavallisesti sitä muistaa myös niitä ikäviä asioita.
Sillä kukaan ihminen ei ole niin valkoinen että voi sanoa olevansa joku malli esimerkki.
Olen ajatellut usein sitä tietämättömyyttä asioista nuorena aikuisena. Kun katselee omia lapsenlapsia miten tietoisia ovat asioista nykyisin jo nuorella iällä .
Joten olet vaan realistinen ja kykenet näkemään asioita mitä ehkä olet tehnyt väärin, kaikki eivät kykene siihen , koska ovat luulossa etteivät koskaan ole loukanneet esim toista ihmistä .
Joten on vaan ajateltava ettei ennen tiennyt paremmin ja teki asioita jotka nolottaa .
Ihminen kehittyy koko ajan ja juuri siksi huomaa asioita itsestään jotka olisi voinut ehkä tehdä toisin . Joten ajattele vaan että niille asioille mitä in tehnyt väärin ei enää voi tehdä mitään , ennemmin säälin niitä jotka omahyväisesti kuvittelevat etteivät koskaan esim ole loukanneet toista ihmistä puheillaan , silloin ei ole kehitys tehnyt tehtäväänsä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen joka muistaa realistisesti asioita on rehellinen , joten tavallisesti sitä muistaa myös niitä ikäviä asioita.
Sillä kukaan ihminen ei ole niin valkoinen että voi sanoa olevansa joku malli esimerkki.
Olen ajatellut usein sitä tietämättömyyttä asioista nuorena aikuisena. Kun katselee omia lapsenlapsia miten tietoisia ovat asioista nykyisin jo nuorella iällä .
Joten olet vaan realistinen ja kykenet näkemään asioita mitä ehkä olet tehnyt väärin, kaikki eivät kykene siihen , koska ovat luulossa etteivät koskaan ole loukanneet esim toista ihmistä .
Joten on vaan ajateltava ettei ennen tiennyt paremmin ja teki asioita jotka nolottaa .
Ihminen kehittyy koko ajan ja juuri siksi huomaa asioita itsestään jotka olisi voinut ehkä tehdä toisin . Joten ajattele vaan että niille asioille mitä in tehnyt väärin ei enää voi tehdä mitään , ennemmin säälin niitä jotka omahyväisesti kuvittelevat etteivät koskaan esim ole loukanneet toista ihmistä puheillaan , silloin ei ole kehitys tehnyt tehtäväänsä .Nuorena kun kaikki on vielä opeteltava oikein elämään, vaikka itse on kokenu loukkauksia kun en ole osannu tai vielä ymmärtäny kaikkea,
EI ne pettymykset ole koskaan jääneet ikuisesti vaivaamaan,
elämähän on koko aikaista oppimista,
siksi pitää myös ymmärtää jos kaikki ei heiti mene oikein, EI siitä tarvi jäädä ikuisesti harmittelemaan,
muinoin sanottiin ainaki minulle
"VIRHEISTÄ OPPII " ei siis enään tee samoja virheitä,
täydellistä ihmistä kun ei ole olemassakaan, miksi soimata itseään jos aina ei ole osannu olla täydellinen,
kyllä minäki joskus meneisyydessä ihmettelin itseäni, mikä mua vaivaa, ku ei oikein ymmärtäny kaikkea omaa vajavisuuttaan,
mutta
mikään ei harmita meneisyydessä
koen olleeni ihan hyvä ihminen tehny aina kuitenki parhaani ja oikein,
vaikka täydellinen en ole ollukaan kuten ei kukaan ihminen olekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena kun kaikki on vielä opeteltava oikein elämään, vaikka itse on kokenu loukkauksia kun en ole osannu tai vielä ymmärtäny kaikkea,
siksi pitää myös ymmärtää jos kaikki ei heiti mene oikein, EI siitä tarvi jäädä ikuisesti harmittelemaan,
täydellistä ihmistä kun ei ole olemassakaan, miksi soimata itseään jos aina ei ole osannu olla täydellinen,
kyllä minäki joskus meneisyydessä ihmettelin itseäni, mikä mua vaivaa, ku ei oikein ymmärtäny kaikkea omaa vajavisuuttaan,
mutta
vaikka täydellinen en ole ollukaan kuten ei kukaan ihminen olekaan.Eihän kukaan ole elänyt tekemättä joskus virheitä, mutta ei se ole ihmisestä huonoa tehnyt, päinvastoin, kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja siksi kaikki tieteet etsivät asioihin uusia ratkaisu.
Eivät ehkä kaikkeen, mutta ainakin yrittävät tulla viisaammiksi.
Isäni opein; Kun on parhaansa tehnyt, on tehnyt sen mitä tiesi ja osasi.
Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen kun luulin tietäväni kaiken!
Minun mottoni. Aina opin lisää, eikä tehdyt virheet vie yöuniani. Anonyymi kirjoitti:
Eihän kukaan ole elänyt tekemättä joskus virheitä, mutta ei se ole ihmisestä huonoa tehnyt, päinvastoin, kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja siksi kaikki tieteet etsivät asioihin uusia ratkaisu.
Minun mottoni. Aina opin lisää, eikä tehdyt virheet vie yöuniani.´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
Kyllä on niin hyvin sanottu, että ihan hymynkare nousi suupieleen.
Tuo pätee vissiin meihin kaikkiin.
Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua." Oikä kaikki "
nythän uutisista olemme kuulleet, teitotekniikka lisääntyy kaikilla palvelualoilla,
teko-äly korvaa monet palvelut
joten vanhustenki on syytä pysyä edeleen ajantasalla,
uuden oppimista riittää ja riittää,
mutta entäs ne joilla ei ole mahdollisuuksia omatoimisesti käyttää tietotekniikan palveluita,
siitä on ollu huoli usein jo julkisuudessa, kuinka näille ryhmille järjestetään tarvittavat palvelu, se on vielä täysin avoin ja tuntematon tulevaisuus osalla kansalaisillamme
esm vanhuksilla, ym. apua tarvitsevilla,
uuden oppimisen vaatimukset myös vanhuksille ovat nykyisin melkoset yhteiskunnassamme ,
tulevaisuutemme vanhushoivan ja avun suhteen on vielä arvoitus,
valtion rahapussi on tyhjä,
kuten nytkin kuulemme eduskunnan kyselytunnilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Oikä kaikki "
nythän uutisista olemme kuulleet, teitotekniikka lisääntyy kaikilla palvelualoilla,
mutta entäs ne joilla ei ole mahdollisuuksia omatoimisesti käyttää tietotekniikan palveluita,
siitä on ollu huoli usein jo julkisuudessa, kuinka näille ryhmille järjestetään tarvittavat palvelu, se on vielä täysin avoin ja tuntematon tulevaisuus osalla kansalaisillamme
uuden oppimisen vaatimukset myös vanhuksille ovat nykyisin melkoset yhteiskunnassamme ,
kuten nytkin kuulemme eduskunnan kyselytunnilla.korjaus, taas kone hävitti osan sanasta
" Oppia ikä kaikki " vanha sanonta. Anonyymi kirjoitti:
" Oikä kaikki "
kuten nytkin kuulemme eduskunnan kyselytunnilla.Näin on.
Oli ihan koskettava se kirje, jonka se yksi edustaja siinä lopussa luki.
Eilen katselin sitä välikysymysjuttua, niin kyllä mieleen hiipi ajatus, että taas kerran vanhuksilla ratsastetaan kohti vaaleja.
Minulla on nuorempi veli, jonka näkö meni nopeasti niin huonoksi, ettei selviä laskujensa maksusta, ilman apua niin, kuinka on ne tavannut hoitaa.
Näön suhteen, ei enenpää tehtävissä.
Onneksi poikani oli tilannut ajan pankkiin ja käy hänen kanssaan laittamassa laskut suoraveloitukseen.
On myös paljon niitäkin, joilla ei ole läheisiä, ainakaan niin lähellä asuvia, että voisivat olla tarvittaessa apuna.
Eilen taisi olla, kun luettelivat (poliitikot), kuinka jonot monessa paikassa ympärivuorokautiseen hoitoon lyhentyneet.
Tottakai niin, kun pääsykriteerit ovat kiristetty niin, ettei pääse edes jonoon.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EI vaivaa mikää menneisyydessä,
luoja tietää kaiken , paremmin kuin minä itse
siis tietää minustaki kaiken,
aina olen tehny parhaani ja parempaan en ole pystyny,
mua on ohjannu 10 käskyä selityksineen,
vaikka tietenkään ei ole täydellistä ihmistä olemassakaan,
mutta PYRKINY kuitenki kaikeen oikeaan ja hyvään elämässäni,
koska kukaan ihminen ei ole synnitön eikä täydellinen,
ja sen kyllä luoja tietää paremmin kuin ihminen ikinä,
kuljen elämäni tien loppuun asti luojaan turvaten.Nyt on kysymys ihmisistä. Eikä uskonnosta ja luojasta.
Minut ainakin loi omat vanhempani tähän maailmaan,
Kukaan muu ei tiedä ajatuksi kun ihminen itse .
Ja älykkäillä ihmisillä on usein juuri ajatuksia omista vanhoista tapahtumista joista tuntee nolona. Koska nuorempana ei ollu5 tietoa kaikista asioista, ja vanhetessaan tietokin on kasvanut näkemään asioita ihan toisesta näkökulmasta se kun miten näki nuorena .Joten ei siinä mitään vikaa ole viisas ihminen analysoi omaa itseään . Tavallisesti nämä ihmiset ovat hyviä ihmisiä . Mutta liikaa ei saa syventyä. Asioihin jotka kokee nolona , vaan pitää muistaa että eri vuosina ihmisen kehittyessä näkee asiat toisessa valossa.. se on juri sitä elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on kysymys ihmisistä. Eikä uskonnosta ja luojasta.
Minut ainakin loi omat vanhempani tähän maailmaan,
Kukaan muu ei tiedä ajatuksi kun ihminen itse .
Ja älykkäillä ihmisillä on usein juuri ajatuksia omista vanhoista tapahtumista joista tuntee nolona. Koska nuorempana ei ollu5 tietoa kaikista asioista, ja vanhetessaan tietokin on kasvanut näkemään asioita ihan toisesta näkökulmasta se kun miten näki nuorena .Joten ei siinä mitään vikaa ole viisas ihminen analysoi omaa itseään . Tavallisesti nämä ihmiset ovat hyviä ihmisiä . Mutta liikaa ei saa syventyä. Asioihin jotka kokee nolona , vaan pitää muistaa että eri vuosina ihmisen kehittyessä näkee asiat toisessa valossa.. se on juri sitä elämää.vanha sanonta " totuus ei pala tulessakaan "
mua ei mikään harmita meneisyydessä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena kun kaikki on vielä opeteltava oikein elämään, vaikka itse on kokenu loukkauksia kun en ole osannu tai vielä ymmärtäny kaikkea,
mutta
vaikka täydellinen en ole ollukaan kuten ei kukaan ihminen olekaan.Lapsille ja nuorille ei opetettu elämää "heidän omaksi parhaakseen", joten monet nuoret olivat kuin tynnyrissä kasvaneita, aikuisiin luottavaisia, rakkauteen uskovia. He uskoivat, että aikuisten maailmassa selviytyy työtä tekemällä ja rehellisyydellä. Kovan koulun kautta joutui moni nuori toteamaan, että ainoa varma, johon voi luottaa, on oma itse.
Moni joutui taistelemaan paikastaan yhteiskunnassa, joutui syrjityksi ja kaltoin kohdelluksi, koska kotoa ei elämän eväitä saanut.
Tämän päivän lapset ja nuoret saavat koulutusta ympäristöstään, uutisista ja internetistä. Heitä ei enää jymäytetä uskomaan, että ikä tuo viisautta. Kyllä tietoa on hankittava ihan omin voimin, ja menneisyyden virheistä on opittu. Aikuistenkin velvollisuus on valistaa nuoria elämää varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kukaan ole elänyt tekemättä joskus virheitä, mutta ei se ole ihmisestä huonoa tehnyt, päinvastoin, kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja siksi kaikki tieteet etsivät asioihin uusia ratkaisu.
Minun mottoni. Aina opin lisää, eikä tehdyt virheet vie yöuniani.Ihan totta aina vaan oppii uutta vaikka ikää on paljon
Muista yhden mokan kun munasin itseni ruokapöydässä kun olin kylässä ystäväni luojana. Usein puhuimme hänen veljestään ja minä aloitin nytkin kyselemään että miten veljellä menee . Ystävä oli jotenkin hermostuneen näköinen olisiko ollut siksi etä hänen äitinsä oli myös siellä kyläilemässä . Mutta nuori ja typerä kun olin niin en ymmärtänyt jönnittynyttä ilmapiiriä . Ja tokaisin että ystävälleni että ” sinä se saat aina olla lainaamassa rahaa sille velellesi , ja sitten se juo ne rahat”
samalla sekunnilla nousi hänen äitinsä ruokapöydästä ja lähti toiseen huoneeseen .
Ystäväni sanoi että ei äidin aikana saa sanoa pojasta mitään sillä poika oli ollut hänen lempilapsensa .
Voi että hävetti , pelkäsin että jatkosota syttyy jotenkin minun älyttömyyksiin vuoksi . Siis olin sanonut kuten asiat olivat mutta olisin ehkä voinut ajatella että äitinsä ei ollut samalla linjalla pojastaan puhuessa kun ystäväni oli. Niin että tulin siihen tulokseen sttä olin pilannut koko vierailuni mölätykselläni. Opetus se oli melkein aikuiselle tytölle että mölyt on pidettävä mahassaan . Vieläkin pistää vihaksi kun muistan asian . Eikä se ollut viimeinen moka ollenkaan kaikenlaisia sattumia on tapahtunut elämän aikana . - Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua.Siinä 20 vuotiaana luuli että tietää kaiken , ja muistan kun opetin äitiäni” ettei nyt eletä vanhaa aikaa” , jos hän sanoi jotakin mikä ei ollut minun aikakauteni tavoissa . Kovasti tietäväinen luulin muka olevani, vaan empäs ollutkaan . No onneksi äitiini oli ymmärtäväinen tyyppi eikä ottanut pahakseen . Mutta nyt kun lapsen lapset opettaa niin pidän minäkin suuni kiinni. Sanokoot mitä sanovat teen kuitenkin asiat omalla tavallani .
Yhden asian osasin heti ja lapsenlapseni ei osannut nimittäin nämä uudet korkit maitotölkeissä . Hän kysyin että kuka sinulle on opettanut, sanoin ihan itse vaan olen sen oppinut napsauttamalla korkin sivuun. Olenkohan niin tyhmän näköinen ettei hän arvannut että itse olin oppinut, koska kysyin kuka minulle on opettanut . - Anonyymi
Onneks dementia on iskenyt vaan noihin möhläyksiin, en muista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsille ja nuorille ei opetettu elämää "heidän omaksi parhaakseen", joten monet nuoret olivat kuin tynnyrissä kasvaneita, aikuisiin luottavaisia, rakkauteen uskovia. He uskoivat, että aikuisten maailmassa selviytyy työtä tekemällä ja rehellisyydellä. Kovan koulun kautta joutui moni nuori toteamaan, että ainoa varma, johon voi luottaa, on oma itse.
Moni joutui taistelemaan paikastaan yhteiskunnassa, joutui syrjityksi ja kaltoin kohdelluksi, koska kotoa ei elämän eväitä saanut.
Tämän päivän lapset ja nuoret saavat koulutusta ympäristöstään, uutisista ja internetistä. Heitä ei enää jymäytetä uskomaan, että ikä tuo viisautta. Kyllä tietoa on hankittava ihan omin voimin, ja menneisyyden virheistä on opittu. Aikuistenkin velvollisuus on valistaa nuoria elämää varten.Ihan niin se luottamus kysymys on niin, kun luottaa vaan omaan itseensä niin ei pety koskaan . Muistaeräön ystävättäreni jonka kanssa puhuimme salaisuuksia joita nyt sen ikäisillä on. En vaan tiennyt että hän levitti minun kertomaan eteenpäin, kunnes eräs poikakaveri sanoi että hänelle ei saa kertoa mitään koska on kylä suurin juoru akka . Sen jälkeen en enää halunnut tavata häntä. Hän elää vielä olen nähnyt hänen profiilinsa FB sivuilla , joten se oli kova pettymys minulle kun petti luottamuksen , sillä,olin tietysti luottanut sinisilmäisesti että hän oli aito ystävä,
- Anonyymi
Ei niin tippaakaa vaivaa.
- Anonyymi
Jännää aikaa tämä vanhan ihmisen dementoitumisen aikakausi,
jännityksellä seuraa omaa dementoitumistaan,
joskus kiukuttaa kun tavarat tippuu kun ei ole huomannu
ja hiha sattuu kaatamaan jokun purkin nurin,
pistän heti dementtian syyski,
tupisen itseksieni tätä se dementtia tekee, pyh,
ei auta,
näillä voimilla ja kyvillä mennään elämä loppuun asti,
pitäisköän alkaa pitämään päiväkirjaa,
kuinka päivä on sujunu
onko paljonki töppäilly dementtian takia,
voisi seurata kuinka vanha ihminen vanhentuu ja mahdollinen dementoituminen kehityy,
---- mua kiinostaa oma mahdollinen dementoituminen
ajatusmaaliman rajoittuminen,
sanojen katoaminen,
vanhana kun ei ole enään muutakaa kuin oma itse
ja koittaa pitää ittensä terveenä mahdollisuuksien mukaan,- Anonyymi
Kaikki muistihäiriöt eivät ole Dementiaa, sellaisia tapahtuu nuoremmillekin.
Jos on avaimet joskus hukassa, eikä muista kaikkea eilisestä, ei vielä ole muistisairaus, mutta tietenkin se huolestuttaa ja kannattaakin miettiä muistitestiä.
Tuo päiväkirjan kirjoittaminen on oivallinen idea. Sehän vain kehittää aivotoimintaa ja on siksi kuin lääkettä muistamiselle.
Väsyneenä, huonosti nukkuneena ja huolien painamana muisti ei toimi parhaimmalla tavalla, pyritään siis nukkumaan tarpeeksi. Uni auttaa aivoja unohtamaan ja muistamaan.
Nukuin huonosti, keitin aamukahvin ja jos väsyttää, nukun päiväunet, mutta liikkuminen on yhtä tärkeää, ettei mene voimatkin. - Anonyymi
Minä olen aina ollut hajamielinen. Siksi en ehkä huomaa jos asiat kuten soppakattila jää lian pitkäksi aina hellalle kiehumaan , kun niin on ollut aina
- Anonyymi
Sen päevän taas muistan niin nuukaa, ku eilen se ollunna oes :)
Mutten mitä tein toissapäivänä :(
Gubbe 76- Anonyymi
Gubbe on nuori vielä vata 76
ihan kattteeks käy,
miänki olin vielä tuossa ijässä ihminen,
nyt vanhus, " eilisen päivän ihminen "
vanhus ei ole ihminen,
vaan raakki, elävä kuollu fossiili, aivot kutistuu, kohta kuin kuivattu rusina , - Anonyymi
Minulta toissapäivä jäi väliin kokonaan! :D
- Anonyymi
Kauheeta elää vanhaksi ihmiseksi,
mutt ku ei kuole
on pakko elää,
vanhan ihmisen elämä on pelkkää kitumista. - Anonyymi
Aloittajan kanssa toivon samaa, että olisi olemassa "yhteisöllistä asumista",
mutta en tiedä yhtään esimerkki siitä.- Anonyymi
Jatkan vielä: Yhteisöllistä asumista olisi mukava olla, kun on vielä jossain kunnossa,
että pystyy pääsemään itsenäisesti yhteiseen ruokapöytään ja itsenäisesti hoitamaan
pienimmät asiansa, mutta tuntee olonsa turvattomaksi ja tarvitsee joskus apua.
mutta en tiedä onko sellaista kunnallisesti järjestetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä: Yhteisöllistä asumista olisi mukava olla, kun on vielä jossain kunnossa,
että pystyy pääsemään itsenäisesti yhteiseen ruokapöytään ja itsenäisesti hoitamaan
pienimmät asiansa, mutta tuntee olonsa turvattomaksi ja tarvitsee joskus apua.
mutta en tiedä onko sellaista kunnallisesti järjestetty.Siinämielessä yhteisöllinen asuminen olisi mukavaa, jos olisi yhteiset seurustelutilat jossa näkisi samanlaisia kavereita, ja voisi joskus jopa jutella muutaman sana,
myös se ravintola samassa tilassa olisi hyvä ajatus,
toisaaltaan eilen oli Ilta-Sanomissa huolestuttava uutinen,
jossaki yhteisöllisessä asumismuodossa oli joku PAPPA lyöny kahta mummoa päähän toinen mummo kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti,
herääki kysymys, ONKO se TURVALLINEN asumismuoto sittenkään,
jos siellä joku asukas lyö toista vanhusta,
tuli huolestuttava ajatus, ettei sittenkään ehkä uskaltaisi asua semmosessa yhteisössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinämielessä yhteisöllinen asuminen olisi mukavaa, jos olisi yhteiset seurustelutilat jossa näkisi samanlaisia kavereita, ja voisi joskus jopa jutella muutaman sana,
jossaki yhteisöllisessä asumismuodossa oli joku PAPPA lyöny kahta mummoa päähän toinen mummo kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti,
tuli huolestuttava ajatus, ettei sittenkään ehkä uskaltaisi asua semmosessa yhteisössä.Yhteisöllinen asuminen oli ennen tapa, eikä mikään erillinen valinta.
Vanhukset hoidettiin siinä kodissa jossa he elivät ja olivat.
Minun isovanhempani asuivat siinä talossa, jossa nuorin sisarukseni oli syntynyt juuri kun talo oli valmistunut.
Kaiken aikaa joku meistä lapsista kävi mummoa ja pappaa auttamassa ja katsomassa että kaikki oli kunnossa. kun voimat ehtyivät, he muuttivat kottiimme. Heillä oli oma huone, kaikki hoito ja huolenpito olivat siinä vieressä ja perheen tuki joka hetki.
Sehän oli sitä yhteisöllistä asumista heille, joilla oli lapsia ja lapsilla mahdollisuus hoitaa vanhemmat kotoa kuolemaan asti. toisen vanhempani lapsi, eli isäni sisarus hänen vanhempansa, asiat oli sovittu ja hoidettu.
Olen vuosia suunnitellut ja melkein jo toteutus asteella olin, sellaista kotia, joss useat mummot ja vaarit voisivat asua omissa huoneissaan ja olisi yhteiset tilat, ympäri vuorokauden hoito ja palvelut, mutta kun nykyisin ei vanha ihminen saa enää tehdä itse omia päätöksiänsä.
Heidät pidetään kuin lapset, jonkun hallintoviranomaisen hallussa oikeudet omaan itseensä, kuin lapsi jonka asioihin vanhemmalla ei ole 12 vuotiaan lapsen kohdalla mitään oikeuksia.
Yhteiskunta muka hoitaa, mutta hoitaako muuta kuin hallitsee.
Tuli niin monta mutkaa vastaan että lopetin suunnitelman, vaikka oli muutama vanhus jo ihan varmasti liittymään yhteisöön, ja varoillani en voi hoitaa yhtään vanhaa, mutta kunta kyllä sijoittaisi, antaisi hoitooni, mutta vanhus itse ei saa päättää omasta vanhuudestaan. Se oli käsitykseni, ja minun vanhuuttani ei kunta eikä kaupunki päätä, muutan vaikka mosambikiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinämielessä yhteisöllinen asuminen olisi mukavaa, jos olisi yhteiset seurustelutilat jossa näkisi samanlaisia kavereita, ja voisi joskus jopa jutella muutaman sana,
tuli huolestuttava ajatus, ettei sittenkään ehkä uskaltaisi asua semmosessa yhteisössä.Ei ihan hyvältä tuntuisi sellainen asuminen, että joutuisi pelkäämään henkensä edestä koko ajan.
Kyllä se oma huusholli on parempi kuitenkin.
Pysy kotonasi vaan.
- Anonyymi
Kyllä sellaisia asuntoja on jo olemassa. Vuosia on esim. asumismuoto, jossa asukkaan on oltava vähintään 55-vuotias, jokaisella oma huoneistonsa, yhteiset tilat, kuten kerroit.
Äitini asui 1970-80-luvulla vuosikausia senioritalossa, jossa oli yhteiset ruoka-ajat, siivouspalvelut, järjestettyä harrastustoimintaa, kampaaja ja jalkahoitaja, sauna viikoittain, omat yksiöt, henkilökuntaa aina paikalla.
Tämä oli yksityinen, mutta tuttavapiiriini kuului äitini ikäinen henkilö, joka oli päässyt kunnan ylläpitämään vanhustentaloon, jossa eli monta vuotta turvallisesti omassa asunnossaan.
Näitä ikäihmisten asuntoja ja koteja on vain liian vähän. Monet eivät edes tiedä niistä.
Eivät kaikki ikääntyvät ihmiset dementoidu, turhaan pelottelet. Pari päivää sitten tv:ssä haastateltiin 107 vuotiasta sotaveteraania. Hän oli virkeä ja sujuvasanainen , eikä dementiasta vilaustakaan.
Mkr. - Anonyymi
Ihmisen pitää uudestisyntyö, että hän voi päästä kuoleman jälkeen taivaaseen. Tässä linkissä opetusta mitä se merkitsee. https://www.youtube.com/watch?v=B9_69iFuWM0
- Anonyymi
Tarkoitatko, että dementian avulla ihmisen uudestisyntyminen onnistuu huomaamatta?
Uusi ajatuskuvio!
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko, että dementian avulla ihmisen uudestisyntyminen onnistuu huomaamatta?
Uusi ajatuskuvio!
Mkr.Kun muisti menee, tulee ihmisestä "lapsi".
Olen seurannut monen täysin muistinsa menettäneen ihmisen viimeisiä aikoja, he muistavat äitiä ja isää.
Oma äitini huusi tuskissaan isää, koska hän oli ollut isän tyttö. Isän joka oli halunnut hänen syntyvän poikana, sanonutkin sen usein äidilleni suoraan, mutta rakasti tyttönä, joka tarttui kaikkiin työkaluihin ja teki kaiken mitä isä käski, jos jaksoi taakan nosti se, jos eri, niin isä tuli avuksi.
Lapseksi tuli, kun muisti meni.
Voihan se olla sitä uudestisyntymää, en tiedä, enkä väitä että niin olisi.
Muistamaton ei muista kärsimäänsä pahaa, vai muistaako sittenkin?
En tiedä, enkä sitten muistin menettäneenä osaa sitä tulla kertomaan.
Kaikki muistihäiriöt eivät ole dementiaa!
Unohtelua tapahtuu, nimimuisti heikkenee ja aina se ei ole sairautta.
- Anonyymi
Syvä huokaus hohoijaaaaaa,,,,,,
nyt meni kuulo ja joka päivä on vanhmpi ja huonokuntosempi,
kyllä huolestuttaa
kuinka tästä kunnialla itse pääsee hautaan asti lepäämään,
kun avun tarve vaan lisääntyy
ja kunto vaan huononee,
vanhus on pelottavaa aikaa,- Anonyymi
Kuuloni meni jo 20 vuotta sitten. Näkö ja raajat on jäljellä, että voin vähän liikkua.
- Anonyymi
Ole rauhallisella mielellä, kuulosi tutkittiin ja nyt olet jo alussa hoitojen suhteen, uusi kuulomittaus ja jos muita oireita tulee, voit mennä uudelleen lääkäriin.
Mukavaa aurinkoista päivää.
Yritäthän ulkonakin käväistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuloni meni jo 20 vuotta sitten. Näkö ja raajat on jäljellä, että voin vähän liikkua.
Olet onnekas kun voit liikkua. Onko sinulla kuulolaite>?
- Anonyymi
Jo kaksikymppisellä voi olla muistihäiriöitä.
Kuulun ikäluokkaan jota syytät dementoitumisesta.?
Meitä kaikkia?
Siksikö siitä puhut, vai muitten puolesta, kun kaveri pyysi?
Oletan, että useampi muistaa kuin ei muista ja kaikkia ei tarpeenkaan sanoa muistavansa, vanhat palstariidat näkyvät pysyvän muistissa, eikä se ole osoitus Dementoitumisesta.
Asia on tärkeä, hoito ja hoiva on yhteiskunnan tarjoamaa palvelua ikääntyneille, mutta nyt sitä on vaikea saada.
Se raha. Rikas maksaa ja sillä tavalla palvelujen hintoja ei tarvii laske, kun joku pystyy maksamaan ja ylläpitämään noita kalliita palveluntarjoajia sillä alalla.- Anonyymi
Kyllä me yli kahdeksankymppiset olemme ROSKASAKKIA
vaikka olemme tehneet norena töitä kymmeniä vuosia ja lapsipoerheet kasvatettu ja koulutettu, nyt yksi jääneitä vanhuksia suomen raoskasakkia, kun puolisotki on monelta jo kuoleet,
raskasta on olla vanhs ja yhteiskunnan kulerä kuulemma vaikka meillä on OMAT TYÖELÄKKEET eikä miellä kaikilla ole MINKÄÄNLAISTA sossun ja kelan tuki palveluita, mutta ROSKA SAKKIA me silti näytämme olevan,
ymmärtäsivät edes jakaa MYRKKY PILLERIT meille kaikille halukkaille, meillä ei ole enään tulecaisuutta, ON vain KURJUUTTA ja huonoa mieltä kun tunnemme olevamme VAIN ROSKA SAKKI YHTEISKUNNAN RIESANA,
vaikka olemme omavaraisia ja vielki moni omatoimen vaikka on jo ihan loppu ja avuttomus koputtelee joa ventakana
vanhuus pelottaa,
vanhuus ON maanpäälinen helvetti niille jotka tajuaa nyky kurjuuden yhteiknassamme.
onneksi on edes tämä kone johon prkaa pahaa avutomuttaan ja pahaa mieltää ja pettymystä vanhan ihmisen elämään, kun emme enään saa asiallisesti edes hoivaa ja huolenpitoa,
kuten aikasemmat sukupolvet vielä sai, jota ME hoivasimme ja olimme apuana,
mutta meidät kyllä jätetään kylmäverisesti yksin kitumaan avuttomuudessamme.
kumpa luoja muistais hakea jo pois kitmasta, ja pahaa mieltä kärsimästä.
- Anonyymi
Kyllä silloinoli kaikki hyvin, kun vironperän Jussi oli presidenttinä. Sano, että pulinat pois. Sillon vaikuttu tämä Suksipoikakin politiikkaan.
Sillon oli naistkin kauniimpia!- Anonyymi
Kyllä silloin oli kaikki oli hyvin kun olimme nuoria ja terveitä,
olihan se elämää,
pieniä lapsia,
töissä kymmenet vuodet, keälomilla matkusteltiin aurinkrannoilla,
vapaa aikoina retkeiltiin kotimassa erämaita myöten, koko suomen pidudelta,
nyt on vanha ja sairas, polisoki nukkuu ijäistä untaan
jälkeläiset alle seitenkympisiä
eipä olisi halunnu elää näin vanhaksi,
kaikki työkaverit ovat jo vosia jopa kymmeniä vosi kuoleet, mutta minut on luoja unohtanu tänne kitumaan,
miksikökähän, en ymmärrä miksi mun pitää elää sata vuotiaaksi, kumma juttu. - Anonyymi
Kyllä Paavo Väyrysen pressakausi oli huippu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Paavo Väyrysen pressakausi oli huippu!
PAAVO VÄYRYNEN oli huippu hyvä politikko,
OLI SUOMEN PARHAIMMISTOA
älykkö -politikko .
- Anonyymi
Sellaista yhteiskuntaa rakennettiin kauan , ja ainakin minun pitäjässäni oli vanhusten talo jossa vanhukset viihtyivät. Mummokin vietiin sinne pakolla kun tarvitsi hoitoa ja kaikki olivat päivät töissä . Hakkasi vastaan kovasti ja sanoi että hän kyllä pärjää itse. Lupasimme hakea viikon päästä pyhän ajaksi kotiin vaan mummolla ei ollut siihen aikaa koska viihtyi uudessa asumis muodossa . Sanoi että kyllä hän sanoo sitten jos haluaa ”käväistä ” kotoa jonkun pyhän ajan . Ei halunnut oli kuulemma niin paljon tekemistä uusien harrastusten kanssa , ja vaipatkin oli saanut joita ei halunnut kotona ollessaan , ei kuulemma tarvinnut , mutta hajusta päätellen olisi tarvinnut. Henkilökunta oli ihania ihmisiä jotka osasivat todella työnsä , joten mummo kuoli aikanaan samassa paikassa ja
Silloin ajattelin että näi pitäisi olla jokaisella. Nyt päätetään jonkun ihmisen taholta mitä palveluita vanhoille annetaan , ja jos haluaa jotain vaikka papiljotit hiuksiin niin se maksaa erikseen . Vanhaintalossa autetaan tarpeen vaatiessa eikä lasketa millaista apua annetaan . Joten ketkä pilasivat idean vanhusten talosta ,ja miten sekoittaa olla kalliimpi kun autoilla ajelevat lähihoitajat jotka käyvät kovan kiireen kanssa antamassa lääkkeet ja taas seuraavan luokse sanoen että kiurusta pitää. Onko vanhojen ihmisten pakko kuulla joka päivä että henkilökunnalla on kiire, usein vanhus syyllistää itsensä sitä että kun hänenkin luokse pitää tulla kovan kiireen kanssa.
Inhimillisyys puuttuu tämän päivän ihmisistä . Eivät ymmärrä että hekin tulevat vanhoiksi Eivätkä varmasti haluaisi sitä kohtelua mikä on monen vanhuksen arkipäivää tänään kaikki on muuttunut. Jonkinlaiseksi liukuhihna touhuksi .- Anonyymi
Hohoijaaaaa,,,,,,,
pahalta tuntuu olla vanhus, yksin, avuton,
joskus joku soittaa kysyäkseen olenko hengissä,
kuolis pois, - Anonyymi
Olet ihan oikeassa.
Hoitajan työ on vaativaa, vaikka se ei vaadi ruumiillista voimaa, sillä laitoksissakin on nostolaitteet joilla potilaita voi nostaa, mutta henkisesti se vaatii, oikeastaan jo ammattiin hakeutuvalla on yleensä auttamisen halua.
Tappaako sen ainainen kiire, vai eikö työ vastannutkaan siihen valmistuneen odotuksia?
Sisar sairaanhoitaja, ammatti jolla on aina ollut määrätty arvostus, sitä työtä arvostetaan edelleenkin, mutta nykyisissä hoitolaitoksissa vierailleena olen todennut potilaan/eli asiakkaan kohtelussa ja hoidossa suuren muutoksen.
Miespotilaan jalassa oli säärihaava joka vuoti ja oli erittäin kivulias.
Yhdellä lääkärikierrolla mies sitten kysyi lääkäriltä mitä tuolle haavalle tehdään, se on helvetin kipeä.
Lääkäri katsoi papereitaan ja ihmetteli mikä haava?, pyysi miestä näyttämään sitä ja hoitaja vieressä selitti, että siihen vaihdettiin side ammulla, hyvä se on... mutta lääkäri avasi siteen ja näki, ettei sidettä ollut vaihdettu, sääressä oli iso haava, vuotava ja haiseva.
Oli siinä hoitaja selitellyt, mutta mies vietiin siltä lääkärin seisomalta sairaalaan ja sääri jouduttiin amputoimaan, siinä jalassa oli jo kuolio.
Lääkäri joka hoiti noita potilaita, ei tiennyt säärihaavasta, ja oli ollut jo enemmän kuin kuukauden ( miehen kertoman mukaan lääkäri oli vaihtunut monta kertaa), mutta kuinka hoitajilta asia oli "unohtunut kertoa siitä kierrolla" kuten hoitaja selitti.
No, mies oli ilman toista jalkaa, mutta nostettiin sentään nostolaittella istumaan pyörätuoliin jolla pääsi liikkumaan osastolla.
"Kipua on, mutta ei mätäne elävänä," sanoi mies silloin, mutta on nyt poissa, koska ja ilmeisesti veritulppa tuli äkillisesti, eikä apu ollut tarpeeksi nopeaa.
Hän kertoi, että parta on pitkä, kun sen ajamisesta pitää maksaa.
Taitaa olla ihan normaalia velottaa siitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ihan oikeassa.
Hoitajan työ on vaativaa, vaikka se ei vaadi ruumiillista voimaa, sillä laitoksissakin on nostolaitteet joilla potilaita voi nostaa, mutta henkisesti se vaatii, oikeastaan jo ammattiin hakeutuvalla on yleensä auttamisen halua.
Tappaako sen ainainen kiire, vai eikö työ vastannutkaan siihen valmistuneen odotuksia?
Sisar sairaanhoitaja, ammatti jolla on aina ollut määrätty arvostus, sitä työtä arvostetaan edelleenkin, mutta nykyisissä hoitolaitoksissa vierailleena olen todennut potilaan/eli asiakkaan kohtelussa ja hoidossa suuren muutoksen.
Miespotilaan jalassa oli säärihaava joka vuoti ja oli erittäin kivulias.
Yhdellä lääkärikierrolla mies sitten kysyi lääkäriltä mitä tuolle haavalle tehdään, se on helvetin kipeä.
Lääkäri katsoi papereitaan ja ihmetteli mikä haava?, pyysi miestä näyttämään sitä ja hoitaja vieressä selitti, että siihen vaihdettiin side ammulla, hyvä se on... mutta lääkäri avasi siteen ja näki, ettei sidettä ollut vaihdettu, sääressä oli iso haava, vuotava ja haiseva.
Oli siinä hoitaja selitellyt, mutta mies vietiin siltä lääkärin seisomalta sairaalaan ja sääri jouduttiin amputoimaan, siinä jalassa oli jo kuolio.
Lääkäri joka hoiti noita potilaita, ei tiennyt säärihaavasta, ja oli ollut jo enemmän kuin kuukauden ( miehen kertoman mukaan lääkäri oli vaihtunut monta kertaa), mutta kuinka hoitajilta asia oli "unohtunut kertoa siitä kierrolla" kuten hoitaja selitti.
No, mies oli ilman toista jalkaa, mutta nostettiin sentään nostolaittella istumaan pyörätuoliin jolla pääsi liikkumaan osastolla.
"Kipua on, mutta ei mätäne elävänä," sanoi mies silloin, mutta on nyt poissa, koska ja ilmeisesti veritulppa tuli äkillisesti, eikä apu ollut tarpeeksi nopeaa.
Hän kertoi, että parta on pitkä, kun sen ajamisesta pitää maksaa.
Taitaa olla ihan normaalia velottaa siitäkin.Nyt tapetaan vanhuksia ottamalla lääkitys pois tai vähentämällä ja sitten ei mene monta päivää kun vanhs kuolee,
on törkeyden huippu vähentää syd. lääkeitä JOS POTILAS ITSE EI SITÄ HALUA
on eri asia JOS potilas itse siihen suostuu, HOMATKAA jos potilas itse siihen suostuuuuu!!!
kuinka tai saadaanko näitä henkilöitä rikosvastuuseen jotka jättää lääkitykset antamatta tai vähentää elämälle tärkeitä esm syd. lääkeitä,
onko suomessa vanhuksilla ihmis-oikeuksia elämään ?
MISTÄ saisi tietoa ja oikeutta olla elossa LÄÄKITYKSEN ANSIOSTA
jos potilas ei itse halua kuolla sillätavalla että vähennetään hänelle tärkeää lääkitystä vastoin potilaan tahtoa,
mtta suostu kuolemaan jos phutaan rehellisesti ja annetaan esm KUOLETTAVA LÄÄKE jolla henki lähtee silmänräpäyksessä ;
MIKSI SOMESSA EI OLLA REHELLISIÄ KUOLEVIA VANHUKSIA KOHTAAN
vaan koitetaan tappaa salaa vähentämällä elämälle tärkeä lääkitys,
HALOOO
TÄSTÄ ON TEHTÄVÄ JULKISUUTEEN KYSELY ja TUTKINTA ja OHJELMA esm. TV:hen
REHELLINEN EUTANASIA ON OIKEIN
kun se tapahtuu sairaan ITSENSÄ PYYNNÖSTÄ,
VAIN ITSENSÄ PYYNNÖSTÄ
EI HOITOHENKILÖN SUUNITELMIEN TAKIA,
siis
SALAKÄHMÄINEN salaa tappaminen ON RIKOS
jos vastoin potilaan tahtoa vähennetään elämälle tärkeä lääkitys ja potilas kuolee viikon tai kaden sisällä lääkityksen lianväiseen putteseen ,
tämmöstä ON suomessa tapahtnu
ON todistettavissa ,
vastoin potilaan tahtoa lääkeitten vähentäminen on
IHMISOIKES RIKOS
josta pitää saada vastuuseen hoitava henkilökunta ,
MIELIPIDE ,
myös
asiasta pitää saada tutkinta
tapahtuuko suomessa tämmöstä käytäntöä ,
onko töissä tappajia hoitohenkilökunnan seassa,
tapetaanko ja tapahtuuko tämmöstä
jopa talodellisesti omavaristen itsenaäisesti pärjääviä ajattelevia kauan eläneitten vanhusten kohtelussa!
vanhshoivasta PITÄÄ saada PAREMPAA TUKINNALLISTA keskustelua
TURVALLISEMMAN TULEVAISUUDEN VAHUSHOIVASTA
SUOMESSA
velkaantuneen valtion taloudellisistä syistä
ym .
EUTANASIA LAKI VOIMAAN PIKAISESTI
REHELLISYYTTÄ VANHUSHOIVAAN ja HUOLENPITOON !
Meilipide ja VAATIMUS ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tapetaan vanhuksia ottamalla lääkitys pois tai vähentämällä ja sitten ei mene monta päivää kun vanhs kuolee,
on törkeyden huippu vähentää syd. lääkeitä JOS POTILAS ITSE EI SITÄ HALUA
on eri asia JOS potilas itse siihen suostuu, HOMATKAA jos potilas itse siihen suostuuuuu!!!
kuinka tai saadaanko näitä henkilöitä rikosvastuuseen jotka jättää lääkitykset antamatta tai vähentää elämälle tärkeitä esm syd. lääkeitä,
onko suomessa vanhuksilla ihmis-oikeuksia elämään ?
MISTÄ saisi tietoa ja oikeutta olla elossa LÄÄKITYKSEN ANSIOSTA
jos potilas ei itse halua kuolla sillätavalla että vähennetään hänelle tärkeää lääkitystä vastoin potilaan tahtoa,
mtta suostu kuolemaan jos phutaan rehellisesti ja annetaan esm KUOLETTAVA LÄÄKE jolla henki lähtee silmänräpäyksessä ;
MIKSI SOMESSA EI OLLA REHELLISIÄ KUOLEVIA VANHUKSIA KOHTAAN
vaan koitetaan tappaa salaa vähentämällä elämälle tärkeä lääkitys,
HALOOO
TÄSTÄ ON TEHTÄVÄ JULKISUUTEEN KYSELY ja TUTKINTA ja OHJELMA esm. TV:hen
REHELLINEN EUTANASIA ON OIKEIN
kun se tapahtuu sairaan ITSENSÄ PYYNNÖSTÄ,
VAIN ITSENSÄ PYYNNÖSTÄ
EI HOITOHENKILÖN SUUNITELMIEN TAKIA,
siis
SALAKÄHMÄINEN salaa tappaminen ON RIKOS
jos vastoin potilaan tahtoa vähennetään elämälle tärkeä lääkitys ja potilas kuolee viikon tai kaden sisällä lääkityksen lianväiseen putteseen ,
tämmöstä ON suomessa tapahtnu
ON todistettavissa ,
vastoin potilaan tahtoa lääkeitten vähentäminen on
IHMISOIKES RIKOS
josta pitää saada vastuuseen hoitava henkilökunta ,
MIELIPIDE ,
myös
asiasta pitää saada tutkinta
tapahtuuko suomessa tämmöstä käytäntöä ,
onko töissä tappajia hoitohenkilökunnan seassa,
tapetaanko ja tapahtuuko tämmöstä
jopa talodellisesti omavaristen itsenaäisesti pärjääviä ajattelevia kauan eläneitten vanhusten kohtelussa!
vanhshoivasta PITÄÄ saada PAREMPAA TUKINNALLISTA keskustelua
TURVALLISEMMAN TULEVAISUUDEN VAHUSHOIVASTA
SUOMESSA
velkaantuneen valtion taloudellisistä syistä
ym .
EUTANASIA LAKI VOIMAAN PIKAISESTI
REHELLISYYTTÄ VANHUSHOIVAAN ja HUOLENPITOON !
Meilipide ja VAATIMUS !EUTANASIA ON REHELLISTÄ VANHUSHOIVAA
jos ja kun
SE AINA TAPAHTU SAIRAAN ITSENSÄ TAHDOSTA ja PYYNNÖSTÄ,
EI IKINÄ HOITOHENKILÖN TAHDOSTA TOIVEESTA tai TOIMESTA !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.354269Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1141576Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481546Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2171384- 331215
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ881078Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1321062Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain471044Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671031- 62984