Dementtia !

Anonyymi-ap

Dementoituminen vaivaa meitä kaikkia yli kasi-kymppisiä pikkuhiljaa
toiminnot vähenee ja voimat hiipuu,
havintokyky heikkenee, tavarat on hukassa, vaikka vieressä olisi, huh,

eilen kun lähdin autolla hallista
oli toisella ovella vanhus menossa sisään,
tervehdin ja kohteliaasti omalla automaattisella kauko-ohjauksella vasin hänelle oven,
mutta, pappa ei tajunnu että ovi oli jo auki,
hän koitti omalla avaimellaan edeleen avata ovea vaikka ovi oli jo auki, oijoi
en voinu siihen jäädä liikenteen tukoksi,
auton peilistä vielä katsoin taakse
vaikka ovi oli auki niin pappa edeleen siellä koitti omalla avaimellaan avata ovia,
jäi suuri huoli , se pappa on vieläki mielessäni,
kuinka hän mahtaa pärjätä taloyhtiössämme, en tuntenu häntä entuudestaan,
meillä on suuri taloyhtiö satoja asutoja,
vain läheisimmät naapurit tunne,
-- tulin asioilta kotiin, kaikki taas näytti ympäristössäni normaalilta, parkkihalli oli hiljainen
ei suurempaa likennettä jotkut autot tuli ja toiset lähti asioileen,
mutta
me vanhukset kuinka me tulemme pärjäämään,
suurin osa vanhuksista asuu itseelisesti toimitta omatoimisesti asioitaan ,
kun nytkin näyttää siltä
me asumme yksin, eikä meitä kukaan käy katsomassa,
lähisukulaiset vain soittaa kuulumisia, olemmeko vielä hengissä,

oma toive olisi
turvallinen vanhuksille suunitelty yhteisöllinen asumismuoto, jossa olisi vanhuksista seuraa toisillen

jokaisella vanhuksella pitäisi olla turvallinen oma yksiö jossa tarvittaessa vanhus koki kodin omaista turvallista asumista yksin,

kaikista vanhuksista ammattilaiset hoitajat huolestis
ettei kukaan jää hoitamatta , kaikista huolehdittaisiin
kukanenki vanhus voisi v o i mi n e n s a mukaan osallistua yhteisiin seurustelutioissa tapahtuviin harrastuksiin ,
myös jokainen vanhus kuntonsa mukaan voisi käydä yhteisessä ruokaitussa syömässä, samalla näkisi naapuri asukaita,
yhteinen sanua ja uimahalli voisi olla myös vanhainkodissa ,
unelmana olisi, kaikkien vanhusten eläke pitäisi riittää tämmöseen asumiseen,

tarkotuksena EI olisi ollenkaan laitoksen johtajan rikastuminen,
vaan tämmönen laitos olis yleishyödyllinen kaikille vanhuksille tarkotettu loppu elämän asumis muoto.

olishan se unelma jos tommosen vanhainkodin joku rakentaisi vanhuksille.

Se on unelma,
ilmeisesti jää myös unelmaksi,
jospa kuitenkin joskus tulevaisuudessa
suomenki vanhukset saisi turvallisen loppuelämän.

20

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaivaako teitä muita nk. nolot muistot? Vuosikymmenien takaa nousee pieniäkin tilanteita joita katuu tai jotka muuten nolottaa? Nämä sitten pyörivät päivittäin mielessä.

Kun samoin muistais onnellisiakin hetkiä, jos niitä on ollut...

• Anonyymi

EI vaivaa mikää menneisyydessä,
        luoja tietää kaiken , paremmin kuin minä itse
        siis tietää minustaki kaiken,
        aina olen tehny parhaani ja parempaan en ole pystyny,
        mua on ohjannu 10 käskyä selityksineen,
        vaikka tietenkään ei ole täydellistä ihmistä olemassakaan,
        mutta PYRKINY kuitenki kaikeen oikeaan ja hyvään elämässäni,
        koska kukaan ihminen ei ole synnitön eikä täydellinen,
        ja sen kyllä luoja tietää paremmin kuin ihminen ikinä,
        kuljen elämäni tien loppuun asti luojaan turvaten.

• Anonyymi

Ihminen joka muistaa realistisesti asioita on rehellinen , joten tavallisesti sitä muistaa myös niitä ikäviä asioita.
        Sillä kukaan ihminen ei ole niin valkoinen että voi sanoa olevansa joku malli esimerkki.
        Olen ajatellut usein sitä tietämättömyyttä asioista nuorena aikuisena. Kun katselee omia lapsenlapsia miten tietoisia ovat asioista nykyisin jo nuorella iällä .
        Joten olet vaan realistinen ja kykenet näkemään asioita mitä ehkä olet tehnyt väärin, kaikki eivät kykene siihen , koska ovat luulossa etteivät koskaan ole loukanneet esim toista ihmistä .
        Joten on vaan ajateltava ettei ennen tiennyt paremmin ja teki asioita jotka nolottaa .
        Ihminen kehittyy koko ajan ja juuri siksi huomaa asioita itsestään jotka olisi voinut ehkä tehdä toisin . Joten ajattele vaan että niille asioille mitä in tehnyt väärin ei enää voi tehdä mitään , ennemmin säälin niitä jotka omahyväisesti kuvittelevat etteivät koskaan esim ole loukanneet toista ihmistä puheillaan , silloin ei ole kehitys tehnyt tehtäväänsä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen joka muistaa realistisesti asioita on rehellinen , joten tavallisesti sitä muistaa myös niitä ikäviä asioita.
        Sillä kukaan ihminen ei ole niin valkoinen että voi sanoa olevansa joku malli esimerkki.
        Olen ajatellut usein sitä tietämättömyyttä asioista nuorena aikuisena. Kun katselee omia lapsenlapsia miten tietoisia ovat asioista nykyisin jo nuorella iällä .
        Joten olet vaan realistinen ja kykenet näkemään asioita mitä ehkä olet tehnyt väärin, kaikki eivät kykene siihen , koska ovat luulossa etteivät koskaan ole loukanneet esim toista ihmistä .
        Joten on vaan ajateltava ettei ennen tiennyt paremmin ja teki asioita jotka nolottaa .
        Ihminen kehittyy koko ajan ja juuri siksi huomaa asioita itsestään jotka olisi voinut ehkä tehdä toisin . Joten ajattele vaan että niille asioille mitä in tehnyt väärin ei enää voi tehdä mitään , ennemmin säälin niitä jotka omahyväisesti kuvittelevat etteivät koskaan esim ole loukanneet toista ihmistä puheillaan , silloin ei ole kehitys tehnyt tehtäväänsä .

Nuorena kun kaikki on vielä opeteltava oikein elämään, vaikka itse on kokenu loukkauksia kun en ole osannu tai vielä ymmärtäny kaikkea,
        EI ne pettymykset ole koskaan jääneet ikuisesti vaivaamaan,
        elämähän on koko aikaista oppimista,
        siksi pitää myös ymmärtää jos kaikki ei heiti mene oikein, EI siitä tarvi jäädä ikuisesti harmittelemaan,

muinoin sanottiin ainaki minulle

"VIRHEISTÄ OPPII " ei siis enään tee samoja virheitä,

täydellistä ihmistä kun ei ole olemassakaan, miksi soimata itseään jos aina ei ole osannu olla täydellinen,

kyllä minäki joskus meneisyydessä ihmettelin itseäni, mikä mua vaivaa, ku ei oikein ymmärtäny kaikkea omaa vajavisuuttaan,
        mutta
        mikään ei harmita meneisyydessä
        koen olleeni ihan hyvä ihminen tehny aina kuitenki parhaani ja oikein,
        vaikka täydellinen en ole ollukaan kuten ei kukaan ihminen olekaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorena kun kaikki on vielä opeteltava oikein elämään, vaikka itse on kokenu loukkauksia kun en ole osannu tai vielä ymmärtäny kaikkea,
        EI ne pettymykset ole koskaan jääneet ikuisesti vaivaamaan,
        elämähän on koko aikaista oppimista,
        siksi pitää myös ymmärtää jos kaikki ei heiti mene oikein, EI siitä tarvi jäädä ikuisesti harmittelemaan,

muinoin sanottiin ainaki minulle

"VIRHEISTÄ OPPII " ei siis enään tee samoja virheitä,

täydellistä ihmistä kun ei ole olemassakaan, miksi soimata itseään jos aina ei ole osannu olla täydellinen,

kyllä minäki joskus meneisyydessä ihmettelin itseäni, mikä mua vaivaa, ku ei oikein ymmärtäny kaikkea omaa vajavisuuttaan,
        mutta
        mikään ei harmita meneisyydessä
        koen olleeni ihan hyvä ihminen tehny aina kuitenki parhaani ja oikein,
        vaikka täydellinen en ole ollukaan kuten ei kukaan ihminen olekaan.

Eihän kukaan ole elänyt tekemättä joskus virheitä, mutta ei se ole ihmisestä huonoa tehnyt, päinvastoin, kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja siksi kaikki tieteet etsivät asioihin uusia ratkaisu.
        Eivät ehkä kaikkeen, mutta ainakin yrittävät tulla viisaammiksi.
        Isäni opein; Kun on parhaansa tehnyt, on tehnyt sen mitä tiesi ja osasi.

Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen kun luulin tietäväni kaiken!
        Minun mottoni. Aina opin lisää, eikä tehdyt virheet vie yöuniani.

• Anonyymi kirjoitti:

Eihän kukaan ole elänyt tekemättä joskus virheitä, mutta ei se ole ihmisestä huonoa tehnyt, päinvastoin, kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja siksi kaikki tieteet etsivät asioihin uusia ratkaisu.
        Eivät ehkä kaikkeen, mutta ainakin yrittävät tulla viisaammiksi.
        Isäni opein; Kun on parhaansa tehnyt, on tehnyt sen mitä tiesi ja osasi.

Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen kun luulin tietäväni kaiken!
        Minun mottoni. Aina opin lisää, eikä tehdyt virheet vie yöuniani.

´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
        Kyllä on niin hyvin sanottu, että ihan hymynkare nousi suupieleen.
        Tuo pätee vissiin meihin kaikkiin.

Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
        Kyllä on niin hyvin sanottu, että ihan hymynkare nousi suupieleen.
        Tuo pätee vissiin meihin kaikkiin.

Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua.

" Oikä kaikki "

nythän uutisista olemme kuulleet, teitotekniikka lisääntyy kaikilla palvelualoilla,

teko-äly korvaa monet palvelut

joten vanhustenki on syytä pysyä edeleen ajantasalla,

uuden oppimista riittää ja riittää,

mutta entäs ne joilla ei ole mahdollisuuksia omatoimisesti käyttää tietotekniikan palveluita,

siitä on ollu huoli usein jo julkisuudessa, kuinka näille ryhmille järjestetään tarvittavat palvelu, se on vielä täysin avoin ja tuntematon tulevaisuus osalla kansalaisillamme
        esm vanhuksilla, ym. apua tarvitsevilla,

uuden oppimisen vaatimukset myös vanhuksille ovat nykyisin melkoset yhteiskunnassamme ,

tulevaisuutemme vanhushoivan ja avun suhteen on vielä arvoitus,
        valtion rahapussi on tyhjä,
        kuten nytkin kuulemme eduskunnan kyselytunnilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Oikä kaikki "

nythän uutisista olemme kuulleet, teitotekniikka lisääntyy kaikilla palvelualoilla,

mutta entäs ne joilla ei ole mahdollisuuksia omatoimisesti käyttää tietotekniikan palveluita,

siitä on ollu huoli usein jo julkisuudessa, kuinka näille ryhmille järjestetään tarvittavat palvelu, se on vielä täysin avoin ja tuntematon tulevaisuus osalla kansalaisillamme

uuden oppimisen vaatimukset myös vanhuksille ovat nykyisin melkoset yhteiskunnassamme ,

korjaus, taas kone hävitti osan sanasta

" Oppia ikä kaikki " vanha sanonta.

• Eliaana
        Anonyymi kirjoitti:

" Oikä kaikki "

Näin on.
        Oli ihan koskettava se kirje, jonka se yksi edustaja siinä lopussa luki.
        Eilen katselin sitä välikysymysjuttua, niin kyllä mieleen hiipi ajatus, että taas kerran vanhuksilla ratsastetaan kohti vaaleja.

Minulla on nuorempi veli, jonka näkö meni nopeasti niin huonoksi, ettei selviä laskujensa maksusta, ilman apua niin, kuinka on ne tavannut hoitaa.
        Näön suhteen, ei enenpää tehtävissä.
        Onneksi poikani oli tilannut ajan pankkiin ja käy hänen kanssaan laittamassa laskut suoraveloitukseen.

On myös paljon niitäkin, joilla ei ole läheisiä, ainakaan niin lähellä asuvia, että voisivat olla tarvittaessa apuna.

Eilen taisi olla, kun luettelivat (poliitikot), kuinka jonot monessa paikassa ympärivuorokautiseen hoitoon lyhentyneet.
        Tottakai niin, kun pääsykriteerit ovat kiristetty niin, ettei pääse edes jonoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EI vaivaa mikää menneisyydessä,
        luoja tietää kaiken , paremmin kuin minä itse
        siis tietää minustaki kaiken,
        aina olen tehny parhaani ja parempaan en ole pystyny,
        mua on ohjannu 10 käskyä selityksineen,
        vaikka tietenkään ei ole täydellistä ihmistä olemassakaan,
        mutta PYRKINY kuitenki kaikeen oikeaan ja hyvään elämässäni,
        koska kukaan ihminen ei ole synnitön eikä täydellinen,
        ja sen kyllä luoja tietää paremmin kuin ihminen ikinä,
        kuljen elämäni tien loppuun asti luojaan turvaten.

Nyt on kysymys ihmisistä. Eikä uskonnosta ja luojasta.
        Minut ainakin loi omat vanhempani tähän maailmaan,
        Kukaan muu ei tiedä ajatuksi kun ihminen itse .
        Ja älykkäillä ihmisillä on usein juuri ajatuksia omista vanhoista tapahtumista joista tuntee nolona. Koska nuorempana ei ollu5 tietoa kaikista asioista, ja vanhetessaan tietokin on kasvanut näkemään asioita ihan toisesta näkökulmasta se kun miten näki nuorena .Joten ei siinä mitään vikaa ole viisas ihminen analysoi omaa itseään . Tavallisesti nämä ihmiset ovat hyviä ihmisiä . Mutta liikaa ei saa syventyä. Asioihin jotka kokee nolona , vaan pitää muistaa että eri vuosina ihmisen kehittyessä näkee asiat toisessa valossa.. se on juri sitä elämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt on kysymys ihmisistä. Eikä uskonnosta ja luojasta.
        Minut ainakin loi omat vanhempani tähän maailmaan,
        Kukaan muu ei tiedä ajatuksi kun ihminen itse .
        Ja älykkäillä ihmisillä on usein juuri ajatuksia omista vanhoista tapahtumista joista tuntee nolona. Koska nuorempana ei ollu5 tietoa kaikista asioista, ja vanhetessaan tietokin on kasvanut näkemään asioita ihan toisesta näkökulmasta se kun miten näki nuorena .Joten ei siinä mitään vikaa ole viisas ihminen analysoi omaa itseään . Tavallisesti nämä ihmiset ovat hyviä ihmisiä . Mutta liikaa ei saa syventyä. Asioihin jotka kokee nolona , vaan pitää muistaa että eri vuosina ihmisen kehittyessä näkee asiat toisessa valossa.. se on juri sitä elämää.

vanha sanonta " totuus ei pala tulessakaan "

mua ei mikään harmita meneisyydessä,

• Anonyymi

Ei niin tippaakaa vaivaa.

• Anonyymi

Jännää aikaa tämä vanhan ihmisen dementoitumisen aikakausi,
      jännityksellä seuraa omaa dementoitumistaan,

joskus kiukuttaa kun tavarat tippuu kun ei ole huomannu
      ja hiha sattuu kaatamaan jokun purkin nurin,

pistän heti dementtian syyski,
      tupisen itseksieni tätä se dementtia tekee, pyh,
      ei auta,
      näillä voimilla ja kyvillä mennään elämä loppuun asti,

pitäisköän alkaa pitämään päiväkirjaa,
      kuinka päivä on sujunu
      onko paljonki töppäilly dementtian takia,
      voisi seurata kuinka vanha ihminen vanhentuu ja mahdollinen dementoituminen kehityy,

---- mua kiinostaa oma mahdollinen dementoituminen
      ajatusmaaliman rajoittuminen,
      sanojen katoaminen,

vanhana kun ei ole enään muutakaa kuin oma itse
      ja koittaa pitää ittensä terveenä mahdollisuuksien mukaan,

• Anonyymi

Kaikki muistihäiriöt eivät ole Dementiaa, sellaisia tapahtuu nuoremmillekin.
        Jos on avaimet joskus hukassa, eikä muista kaikkea eilisestä, ei vielä ole muistisairaus, mutta tietenkin se huolestuttaa ja kannattaakin miettiä muistitestiä.

Tuo päiväkirjan kirjoittaminen on oivallinen idea. Sehän vain kehittää aivotoimintaa ja on siksi kuin lääkettä muistamiselle.
        Väsyneenä, huonosti nukkuneena ja huolien painamana muisti ei toimi parhaimmalla tavalla, pyritään siis nukkumaan tarpeeksi. Uni auttaa aivoja unohtamaan ja muistamaan.
        Nukuin huonosti, keitin aamukahvin ja jos väsyttää, nukun päiväunet, mutta liikkuminen on yhtä tärkeää, ettei mene voimatkin.

• Anonyymi

Sen päevän taas muistan niin nuukaa, ku eilen se ollunna oes :)
      Mutten mitä tein toissapäivänä :(

Gubbe 76

• Anonyymi

Gubbe on nuori vielä vata 76
        ihan kattteeks käy,
        miänki olin vielä tuossa ijässä ihminen,
        nyt vanhus, " eilisen päivän ihminen "

vanhus ei ole ihminen,
        vaan raakki, elävä kuollu fossiili, aivot kutistuu, kohta kuin kuivattu rusina ,

• Anonyymi

Kauheeta elää vanhaksi ihmiseksi,
      mutt ku ei kuole
      on pakko elää,

vanhan ihmisen elämä on pelkkää kitumista.

• Anonyymi

Aloittajan kanssa toivon samaa, että olisi olemassa "yhteisöllistä asumista",
      mutta en tiedä yhtään esimerkki siitä.

• Anonyymi

Jatkan vielä: Yhteisöllistä asumista olisi mukava olla, kun on vielä jossain kunnossa,
        että pystyy pääsemään itsenäisesti yhteiseen ruokapöytään ja itsenäisesti hoitamaan
        pienimmät asiansa, mutta tuntee olonsa turvattomaksi ja tarvitsee joskus apua.
        mutta en tiedä onko sellaista kunnallisesti järjestetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan vielä: Yhteisöllistä asumista olisi mukava olla, kun on vielä jossain kunnossa,
        että pystyy pääsemään itsenäisesti yhteiseen ruokapöytään ja itsenäisesti hoitamaan
        pienimmät asiansa, mutta tuntee olonsa turvattomaksi ja tarvitsee joskus apua.
        mutta en tiedä onko sellaista kunnallisesti järjestetty.

Siinämielessä yhteisöllinen asuminen olisi mukavaa, jos olisi yhteiset seurustelutilat jossa näkisi samanlaisia kavereita, ja voisi joskus jopa jutella muutaman sana,
        myös se ravintola samassa tilassa olisi hyvä ajatus,

toisaaltaan eilen oli Ilta-Sanomissa huolestuttava uutinen,

jossaki yhteisöllisessä asumismuodossa oli joku PAPPA lyöny kahta mummoa päähän toinen mummo kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti,

herääki kysymys, ONKO se TURVALLINEN asumismuoto sittenkään,
        jos siellä joku asukas lyö toista vanhusta,
        tuli huolestuttava ajatus, ettei sittenkään ehkä uskaltaisi asua semmosessa yhteisössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4529
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1376
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      18
      1231
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      71
      1168
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      123
      999
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      255
      884
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      876
    Aihe